eitaa logo
کانال کنفرانس های ابرگروه فدائیان امام خامنه ای عزیز
445 دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
317 فایل
🌹 امام خامنه ای عزیز: چیزی که قدرتمندترین آدم تاریخ (امیرالمومنین علیه السلام ) را آن گونه مظلوم کرد ، نبود #تحلیل_سیاسی در مردم بود والّا همه ی مردم بی دین نبودن، تحلیل سیاسی نداشتند. #تحلیل_سیاسی #رشد_سیاسی_جامعه #بصیرت_افزایی_کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
در انديشه عرفى گرايى، مقوله دولت از دين جدا است و سكولاريسم، الگويى از زندگى و تنظيم مناسبات اجتماعى است كه در آن تمشيت امور بر مبناى علم و عقلانيت ابزارى و بدون توجه به آموزه‏هاى وحيانى صورت مى‏گيرد. بر مبناى تفكر سكولاريستى، محتواى قوانين و روش‏هاى مديريت دولتها بر اساس مؤلفه‏ها و مشخصه‏هاى عرفى، زمينى و اين‏جهانى گزينش مى‏شود و هيچ معيار و ارزش ماورايى‏اى پذيرفته نيست. سكولارها اين ادعاى واهى را طرح مى‏كنند كه دين منطقاً نبايستى در اداره حكومت، نقش مثبتى ايفا كند و تمامى شكل‏هاى ايمان مذهبى و نيز شخصيت‏هاى مذهبى را رد مى‏نمايد. سكولاريسم اين داعيه را طرح مى‏كند كه مى‏توان جهان را به‏طور كامل و تنها با استفاده از خود جهان شناخت و براى اين هدف، رجوع به امرى‏ غير از خود جهان ضرورى نيست. اين در حالى است كه معتقدين به ايمان دينى بر اين باورند كه معنا و ارزش حقيقى زندگى در اين جهان و به‏طور كلى، ارزش و معناى كل هستى، تنها با رجوع به حقيقتى قابل فهم و دريافت است كه برتر از كل جهان مى‏باشد و همين عامل متعالى و فوق مادى است كه تمام گونه‏هاى ايمان دينى (اعم از خداباورى و خدا ناباورى) را در مقابل سكولاريسم به هم پيوند مى‏دهد
در حقیقت تفکر سکولاریسم ضد تفکر اسلام سیاسی است چون سکولاریسم قائل است که نباید دین در مسائل حکومتی دخالت ندارد این باید در محیطی شخصی اما اسلام سیاسی یعنی آنچه که از آیات قرآن و روایات اهل بیت معصومین پیامبر و معصومین استفاده می‌شود یعنی اینکه دین باید میان دار اداره حکومت جامعه باشند و در حقیقت دین برای مدیریت جامعه بشری آمده است در انديشه سياسى غرب، جان لاك از جمله فيلسوفان مطرحى است كه با توجه به جنگ‏هاى سى‏ساله در اروپا، سكولاريزاسيون را از چشم‏انداز فلسفى مورد توجه قرار مى‏دهد. «1» در جهان اسلام و در جمهورى اسلامى ايران اين رويكرد همواره كوشيده است بنياد انديشه اسلامى كه ناظر به حوزه اعتقادات و ارتباط آن با مساله مشروعيت است را مورد خدشه قرار داده و از نظر ايجابى آموزه‏هاى ليبراليستى را با ظاهرى دينى كه همراه و بعضا مستند به برخى آيات و روايات است را به عنوان جايگزين عرضه كند.
حال به شبهات پیرامون اسلام سیاسی بپردازیم البته بهتر است ابتدا نظریه اسلام سیاسی را به طور مستند و دقیق از منابع دینی بررسی کنیم و بدین وسیله به راحتی تمام شبهات مربوطه پاسخ داده خواهد شد
در کلمات امیرالمومنین علیه السلام می فرماید که وجود حاکم برای مردم ضرورت دارد امام رضا علیه السلام درباره ضرورت حکومت می کند که ما نمیبینیم هیچ ملت و فرقه‌ای بدون داشتن سرپرست و رئیس و حیات خود ادامه دهد بلکه مردم در امور دنیا و دین خود به چنین شخصی نیاز دارند منبع علل الشرایع شیخ صدوق از این رو همواره این مسئله اصلی در امر حکومت مطرح بوده و هست که حکومت را باید دست چه کسی سپرد چون عقل وجود حکومت ضروری است سوال پیش میاد که حاکم چه کسانی باید باشند و حکومت را به دست چه کسانی باید سپرد امام رضا علیه السلام در ضرورت توجه خداوند به مسئله حکومت اینطور می فرماید ازحکمت خداوند به دور است که مخلوق های خود را بدون سرپرست بگذارد باآنکه می‌داند وجود چنین شخصی برای آنان ضرورت دارد و بدون آن زندگیشان تباه می شود زیرا تحت رهبری او با دشمنان شان می جنگند و درآمد ملی و عمومی خود را عادلانه تقسیم می کنند و به وسیله او نماز جمعه و جماعت برپا می‌دارند و دست ستمگران را از حریم حقوق ستمدیدگان کوتاه می کنند
این کلام از امام رضا علیه السلام بود در قرآن موارد متعددی هست که درباره اجرای عدالت و قسط درباره معروف و نهی از منکر و اجرای حدود و دیات و ساماندهی لشکر و ارتش نظامی صحبت شده است همه اینها فقط و فقط به شرط وجود یک حکومت قوی و مقتدر و دینی امکانپذیر است و در نتیجه در قرآن قطعاً مسئله حکومت مورد تایید است و جامعه اسلامی بدون حکومت امکان وجودی ندارد همان که حاکمان چه کسانی باشند این در دین مورد بحث است در سوره مبارکه نساء آیه ۶۴ خداوند می فرمایند و ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر آن که به فرمان خدا از او اطاعت شود از اطلاق وجوب اطاعت پیامبران برداشت می‌شود که اگر پیامبری برایش این وضعیت فراهم شد و حکومت تشکیل داد و مردم را به فرمان برداری خود دعوت کرد باید مردم به صورت وظیفه الهی اطاعت کنند زیرا اعتقاد پیامبر در همه شئون امری بسیط است یعنی نمی‌توان مثلاً در امر تعلیم پیامبر اعتقاد داشت ولی در مصاحبه قضاوت و رهبری پیامبر را قبول نداشت یعنی اگر حکومت را از انبیا بخواهیم بگیریم یا حکومت آنها را قبول نکنیم در حقیقت کل رسالت آن ها را قبول نکرده ایم
در کلمات قرآن نسبت به مسئله اجرای دین و شرایع الهی و دستورات دینی به شدت تاکید شده است و در نتیجه حتماً در قرآن مسئله حکومت دینی مورد تاکید در کلمات اهل بیت معصومین هم ما نسبت به مسئله حکومت فرمایشاتی دارد مثلاً پیامبر خودش حکومت تشکیل داد و تمام جایگاهی که خود داشت را به امیرالمومنین واگذار کرد که نشان می‌دهد در اسلام حکومت دینی جزء اصول اصلی اجتماعی اسلام است بررسی دیدگاه جدایی دین از سیاست توضیح مختصری که درباره مفهوم سکولاریسم دادیم در حقیقت همین مسئله بود که دین را از سیاست جدا می داند در زبان عربی کلمه سکولاریسم علمانیت ترجمه شده است
نقد سکولاریسم که در واقع پاسخ به شبهات اسلام سیاسی است عبارت است از اینکه با توجه به سفارش قرآن برقراری حکومت الهی به وسیله انبیا که یکی از اهداف قلمرو رسالت الهی شمرده می شود این دیدگاه بر خلاف نظر قرآن است و به شکلی به انحصار دخالت دین در امور آخرتی برمی‌گردد که نقد آن گفته شد این دیدگاه را بیشتر دانشمندان اسلامی قبول نمی‌کند زیرا با قطع ارتباط اصول ارزشی نظام اجتماعی و حکومتی که این مسئله اداره زندگی انسان به منابع دینی است مشکلات بسیاری برای انسان متدین را خواهد داد انسان متدین نمی‌تواند در مسئله مهمی مثل حکومت که سرنوشت جامعه را رقم می‌زند به معیارهای دینی توجه نکند همان ور که قبلا گفته شد تفکر جدایی دین از سیاست یا دین غیر سیاسی در جامعه غربی مسیحیت تولد یافته است و در کشور اسلامی تبلیغ شده است و برای اثبات آن دلایلی نیز برپا کرده اند که این دلیل ها اغلب ناشی از اجتهاد ناقص و یا بررسی ناصحیح آیات و روایات قرآن و یا عدم نگاه جامع به تعالیم اسلام است دلایل بروز تفکر دین غیر سیاسی به جامعه مسیحیت برمی‌گردد در جوامع مسیحی دلایل متعددی برای سکولاریسم یا دین غیر سیاسی می توان بیان کرد که از جمله آنها عبارتند از وجود کلمات ای دال بر جدایی دین از سیاست در کتاب انجیل دوم تفسیر انحرافی از انجیل که موافق با سکولاریسم است سوم نبود قوانین و اصول اساسی حکومت در تفکر مسیحی چهارم باورها و رفتارهای نادرست کلیسا
به خصوص این مورد چهارم بسیار مهم است اعتقاد ها و باورهای نادرست و ضد عقل کلیساها باعث شد که مردم کم‌کم از دخالت کلیسا در حکومتی بسیار دل زده شوند و کم‌کم روشنفکران آن جوامع در صدد برآمدند که دین مسیحی را از حکومت بر جامعه مسیحی کنار بزنند کلیسا عقاید اشتباه و خلاف عقل زیادی داشت فقط خود را مرجع دینی و علمی دانست و مردم را مجبور می‌کرد که هر چه چیزی هر چیزی را که مورد تایید کلیسا بود پذیرند و از آنها دلیل نخواهند کلیسا مخالف برخی از یافته های علمی بود و اجرای محاکمه گالیله و نابودی برخی از کتاب‌های علمی توسط دستور یکی از اف های مسیحی باعث شد که کلیسا در چهره اهل فکر و اهل سهم بسیار چهره زشتی پیدا کند تنگ نظری کلیسا این تفکر را به وجود آورد که دین مانع بشر در میدان‌های گوناگون است و برای طی مسیر پیشرفت چاره‌ای جز کوتاه کردن دست کلیسا به صورت متولدین از مسائل سیاسی و اجتماعی به صورت کلی مسائل دنیایی نیست و در نتیجه زمینه برای کنار رفتن کلیسا از حوزه حاکمیت فراهم شد یک اشتباه دیگر کلیسا پذیرش حکومت ظالمین بود کلیسا در و آنها را سایه خدا معرفی کرد و اینگونه تبلیغ شده بود که دین به مردم یاد می‌دهد که در برابر ظالمین و زورگویان ضعیف و زبون باشند
دلایل دیگری هم برای این مسئله وجود دارد از جمله عدم دسترسی مسیحیت به اصل کتاب الهی نابردباری مذهبی استبداد کلیسا رقابت قدرت بین صلاتین و کلیساها و دانشمندان و به وجود آمدن تفکرات فلسفی ضد دینی نظیر امانیسم لیبرالیسم پلورالیزم و پیتیسم اما نکته بسیار مهم این است که در جامعه اسلامی زمینه‌های بروز سکولاریسم جامعه مسیحی وجود ندارد علامه طباطبایی اعتقاد دارد معاویه اولین کسی است که عقیده جدایی دین از سیاست را در جامعه اسلامی مطرح کرد آنجا که بعد از صلح امام حسن علیه سلام اعلام کرد من با شما بر سر نماز و روزه نجنگیدم بلکه میخواستم بر شما حکومت کنم و به هدف خود رسیدم معاویه با این حرف عقیده خود مبنی بر جدایی دین از سیاست را مطرح کرد و اعلام کرد که تمام نیروی خود را در نگهداری حکومت خود مصرف خواهد کرد در قرن گذشته به دو عامل در ترویج اندیشه ضد اسلام سیاسی در کشورهای اسلامی نقش اصلی را بازی کرده است یکی از استعمار غرب که باعث شد در کشور اسلامی اسمانی حکومت اسلامی از بین برود و حکومت لائیکه �اتورک جایگزین آن شود و دوم روشنفکران غرب زده مسلمان هستند که سکولاریسم را تبلیغ می‌کنند اما جالب است که با وجود تفاوت بسیار زیاد بین اسلام و مسیحیت همان مطالب ضد مسیحیت را ترجمه کرده و بر علیه اسلام تجویز می کنند
دکتر شریعتی درباره این دو عامل این طور می گوید چگونه استعمار به دهان ما انداخت که مذهب از زندگی جدا است و روشنفکران ما هم طوطی وار بازگو کردند به خیال اینکه دارند ادای روشنفکران اروپا را در برابر کلیسا در می‌آورند غافل از اینکه این قیاس مع الفارق است در جهان اسلامی که از مروجان تفکر ضد اسلام سیاسی علی عبدالرزاق مصری است که با تعریف کتاب الاسلام و اصول الحکم برای حکومت لایک ترکیه پشتوانه دینی درست کرد و او با انکار آیات و روایت های دال بر سیاست حتی حکومت پیامبران نیز یک حکومت غیر دینی معرفی کرد دین از سیاست و تبلیغ می‌کنند که با روی کار آمدن رضاخان که سرمشق خود را آتاتورک قرار داده بود تفکر این افراد به اوج خود رسید
از بعد از انقلاب هم سال‌ها هیچ سخنی از جدایی دین از سیاست در بین متفکران دینی وجود نداشت چون به نحوی همه این تفکرات به رضاخان و دارودسته او بر می گشت اما در سال‌های اخیر این زمزمه شوم در بیان و قلم برخی جاری شده است تصور درستی از مفهوم دین و سیاست ن کننده ملازمت بین این دو است چون دین مجموعه احکام دستورالعمل‌ها و معارف برگزیده از وحی است که شامل رابطه انسان با خالق و رابطه انسان با انسان دیگر است و سیاست به معنای مدیریت کلان جامعه در سمت مصلحت جمعی و انتخاب روش های بهتر در اداره شوند این کشور است که بخشی از زندگی مربوط می‌شود عواملی که در جامعه مسیحیت باعث جدایی دین از سیاست شد نمی‌تواند درباره اسلام غزل خوان این جدایی باشد چون حساب اسلام از مسیحیت جدا است و نام اسلام در نظر و عمل همواره همنشین سیاست بوده است به طوری که برخی از دانشمندان غیر مسلمان نیز به این مطلب پی برده‌اند به عنوان نمونه یواخیم یکی از دانشمندان جامعه‌شناسی دین اسلام را دین سیاسی معرفی می‌کند یا شخص دیگری از غربی‌ها درباره همراه بودن دین و سیاست در اسلام می‌گوید در اسلام هیچ‌گونه جدایی میان دین و سیاست خدا و قیصر یا پاپ و امپراتور وجود ندارد بلکه هدف دولت فقط تحقق آرمان‌های دینی است اجمالی �ه‌ای از روشنفکران غربزده در صدد برآمدند تا با مشابه انگاری جامعه اسلام همان نسخه مسیحیت را در جامعه اسلامی اجرا کنند اما غافل از اینکه ذاتاً اسلام با مسیحیت تحریف شده تفاوت دارد چون اسلام هم کتابش تحریف نشده است و هم آموزه‌های اسلام در بین جامعه شیعه کاملاً بر پا مانده است
سپاس از همراهی و صبر و حوصله ای که به خرج دادید وسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 بِسْمِ‌‌اللّه‌الرَّحْمَٰنِ‌الرَّحِيمِ 🌟 🍃با سلام خدمت اعضای محترم🍃 ♻️ موضوع کنفرانس: 📆 زمان : شنبه 99/12/23 ⏰ ساعت : 21:00 📝 ارائه کننده کنفرانس: 🍃🌺 از اعضای محترم دعوت میشود زمان برگزاری کنفرانس حضور فعال داشته باشید. از همراهی شما سپاسگزاریم.🌺🍃 امام خامنه ای عزیز🌹: ما باید خود را برای 🕋ارواحنافداء آماده کنیم... ادرس https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97 آدرس آرشیو کنفرانس ها @Fedayeen ارتباط با مدیریت گروه @HASAN_1524
صدا ۰۰۱_sd.m4a
2.72M
حساسیت و مختصات انتخابات 1400 (1) مقدمه در کانال « تشکیلات مومنانه » با ما همراه شوید https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97
صدا ۰۰۲_sd.m4a
3.17M
حساسیت و مختصات انتخابات 1400 (2) سر ریز شدن مشکلات مردم و به چالش کشیدن نقاط قوت انقلاب در کانال « تشکیلات مومنانه » با ما همراه شوید https://t.me/t_momenan ☘️کارشناس سیاسی ؛ رجبعلی بازیاد
صدا ۰۰۲_sd-۱.m4a
3.04M
حساسیت و مختصات انتخابات 1400 (3) برگزاری انتخابات بعد از انتخاباتی با مشارکت پایین در کانال « تشکیلات مومنانه » با ما همراه شوید https://t.me/t_momenan ☘️کارشناس سیاسی ؛ رجبعلی بازیاد
صدا ۰۰۲_sd-۲.m4a
2.26M
حساسیت و مختصات انتخابات 1400 (4) تاثیر پذیری این انتخابات از انتخابات امریکا برنامه ریزی نطام سلطه قبل انتخابات و بعد انتخابات در کانال « تشکیلات مومنانه » با ما همراه شوید https://t.me/t_momenan ☘️کارشناس سیاسی ؛ رجبعلی بازیاد
صدا ۰۰۲_sd-۰.m4a
997.4K
حساسیت و مختصات انتخابات 1400 (6) اولین انتخابات ریاست جمهوری در چله دوم انقلاب و نسبت دولت با بیانیه گام دوم و تمدن سازی اسلامی در کانال « تشکیلات مومنانه » با ما همراه شوید https://t.me/t_momenan ☘️کارشناس سیاسی ؛ رجبعلی بازیاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷﷽🌷 عنوان کنفرانس : باحضور و روشنگری: استاددکترقدیری ابیانه ⏰ ساعت گفتگو: ۲۲ 🗓 زمان یکشنبه: ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ 🌍 مکان: لطفا سوالات و ابهامات مربوط به موضوع کنفرانس را به آیدی مدیر گروه @HASAN_1524 ارسال فرمائید 🛑برای گفتگوی‌ و با میهمان برنامه دوستان خود رابه این سمینار دعوت نمایید🛑 لینک https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97 لینک آرشیو کنفرانس @Fedayeen