eitaa logo
کانال کنفرانس های ابرگروه فدائیان امام خامنه ای عزیز
447 دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
317 فایل
🌹 امام خامنه ای عزیز: چیزی که قدرتمندترین آدم تاریخ (امیرالمومنین علیه السلام ) را آن گونه مظلوم کرد ، نبود #تحلیل_سیاسی در مردم بود والّا همه ی مردم بی دین نبودن، تحلیل سیاسی نداشتند. #تحلیل_سیاسی #رشد_سیاسی_جامعه #بصیرت_افزایی_کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
از تلاش‏هاى بسيار مهم مرحوم شيخ فضل اللّه در جريان مشروطيت، پيشنهاد اصل دوم متمم قانون اساسى بود كه به امضاى علما رسيد. به نظر مى‏رسد دستاوردهاى علماى عصر مشروطيت در عرصه حقوق اساسى، امروزه در اصل دوم قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران متجلى شده كه مى‏گويد: نظام جمهورى اسلامى ايران، نظامى است بر پايه ايمان به خداى يكتا و در ادامه اصول اعتقادى را نام مى‏برد. در بند شش اين اصل، از كرامت و ارزش والاى انسان و آزادى تؤام با مسؤوليت او در برابر خدا ياد مى‏شود كه از سه راه تأمين مى‏گردد: 1. اجتهاد مستمر فقهاى امت بر اساس كتاب و سنت معصومان (عليهم‏السلام) 2. استفاده از علوم و فنون و فن‏آورى و تجارب پيشرفته بشرى‏ 3. نفى سلطه و دفاع از استقلال توسعه و استفاده از علوم و فنون و اجتهاد مستمر 24
تحولات ناشى از سال‏هاى نخست انقلاب و شور و التهاب ناشى از احساسات اصيل اسلامى موجب حاشيه نشينى عرفى‏گرايى یا همان سکولاریسم در دهه نخست گرديد، اما پس از پايان جنگ تحميلى به تدريج عرفى‏گرايى در عرصه رسانه‏هاى جمعى و آثار نوشتارى رواجى دوباره يافت و با روى كار آمدن اصلاح‏طلبان در سال 1376 بخش‏هايى از حاكميت سياسى رويكردى عرفى يافت‏ 25
عرفى‏گرايان از سه منظر فلسفى- كلامى، فقهى- حقوقى و جامعه‏شناختى آن را مورد نقد قرار دادند. در چالش فلسفى- كلامى، اصل «حكومت» و اسلام مورد خدشه و انتقاد قرار گرفته است. تفسير خاص از وحى، مفهوم شريعت، واجب و حرام، رابطه دين و دنيا، رابطه دين و سياست، رابطه دنيا با آخرت، نسبت ميان حق و تكليف، رابطه دانش و ارزش، گستره عقل و شرع، مديريت علمى و فقهى و ... همه در اين حوزه مطرح است. 26
در رويكرد جامعه شناختى، گروهى با مبنا قرار دادن نظريه‏هاى جامعه شناسى سياسى غربى سعى در تحليلى عرفى از سه دهه حاكميت نظام جمهورى اسلامى ايران داشته‏اند 27
در چالش فقهى- حقوقى مسائلى همچون ميزان اختيارات ولى فقيه، رابطه ولى فقيه با قواى سه‏گانه، رابطه ولى فقيه با آراى عمومى، حق نظارت بر حكومت، حق استيضاح، حق نقد، مفهوم بيعت، رابطه ولى فقيه با قانون، شيوه انتقال قدرت در حكومت اسلامى و ... طرح شده است‏ 28
سكولاريسم در مقام عمل سياسى ره‏آوردى جز استبداد به همراه نداشته است؛ اگرچه بانيان انديشه سكولار، مدعى آزادى فكر و انديشه‏اند و سكولاريسم را ترجمان جامعه‏اى مى‏دانند كه در آن يك فكر و ايده خاص حاكم نيست. جوامعى كه اينك پذيراى سكولاريسم شده‏اند، شاهد استبداد انديشه‏اى خاص هستند. در اين جوامع، دين به عنوان يك انديشه جايگاهى ندارد و غرب آن را در عرصه جامعه و محيطهاى آموزشى و فرهنگى تحمل نمى‏كند 29
دسته مخالفین مدرن را عرض کردیم دسته مخالفین سنتی در واقع جریان انجمن حجتیه هستند 30
انجمن حجتیه در اصل برای مبارزه با انتشار بهائیت ایجاد شد اما از مبارزه اصلی غافل شدند 31
شهيد هاشمى‏نژاد در مقام نقد شيوه انجمن حجتيه مى‏گويد: «اين جور نبود كه رژيم بگويد برويد با بهائيت مطلقاً مبارزه كنيد. اگراين آقايان هم ادعا مى‏كنند با بهائيت مبارزه مى‏كرديم كم لطفى مى‏كنند. بهائيت سه بُعد داشت: بعد اقتصادى، بعد سياسى، بعد فكرى، كه انجمنى‏ها در بعد سياسى و اقتصادى يك قدم هم اجازه مبارزه نداشتند؛ زيرا رژيم قرص و محكم جلوى آن‏ها را مى‏گرفت‏ 32
در بعد سياسى هم به همين ترتيب. پس كجا مبارزه مى‏كردند و رژيم اجازه مى‏داد به آنها؟ فقط در بعد فكرى». و حتى قيام 15 خرداد 1342 كه هزاران مسلمان مبارز توسط رژيم ستم شاهى به شهادت رسيدند، انجمن همراه با اعتراضات شديد، حضرت امام (ره) را مورد قرار مواخذه قرار داده و با هماهنگى با رژيم پهلوى، حركت اسلامى را محكوم نمايد 33
شاه و انجمن حجتيه‏ اتفاقاً شاه و عوامل او نيز نه تنها از اين نوع مبارزه بيمى و حراسى به دل راه نمى‏دادند، بلكه بر اساس تحليل‏هاى دقيق اجتماعى و روانى، آنان نيز مى‏دانستند كه اين‏گونه مبارزات فرعى و حاشيه اى، در واقع سوپاپ اطمينانى براى حركات آنان محسوب مى‏شو 34
مبارزه‏هايى بى‏ثمر و يا كم‏ثمر كه نه به شاه و ايادى او لطمه‏اى جدى وارد مى‏ساخت و نه براى آنان دردسر جدى فراهم مى‏ساخت. مبارزه با بهائيت در پيش از انقلاب و نيز مبارزه با برخى مظاهر بسيار ناچيز و فرعى تمدن غربى كه شاه مروج آنها بود، همگى نحوه مبارزاتى بود كه همگان را از توجه به طاغوت اصلى و بيمارى اصلى جامعه ايران دور مى‏داشت. 35