فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پخش مجازی مستند غیررسمی۴، چهارشنبه سوم فروردین ساعت ۱۵
🔹 روایت دیدار طنزپردازان با آیتالله خامنهای در چهارمین قسمت از مجموعه مستند «غیر رسمی»، از روز چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۵، در سایت KHAMENEI.IR و تلوبیون، بصورت مجازی پخش میشود.
🔰پخش زنده سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب دوشنبه اول فروردین ساعت ۱۶:۳۰
🔺حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی روز دوشنبه اول فروردین ۱۴۰۱ به مناسبت فرارسیدن سال نو بصورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران سخن خواهند گفت.
👈سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب ساعت ۱۶:۳۰ از رسانه KHAMENEI.IR و شبکههای صدا و سیما، بصورت زنده پخش میشود.
🌷 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | اکسیر تولید
👈 راه حل مشکل معیشت و اقتصاد
🔍 متن کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب👇
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=49858
صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران.mp3
8.5M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران . ۱۴۰۰/۱/۱
💻 @Khamenei_ir
💠﷽💠
🔖عنوان کنفرانس:
#گفتمان_روز_با_محورهای_زیر
۱/میلاد و زندگانی امام زمان (عجلاللهفرجه)
۲/فلسفه ظهور ، علائم آخرالزمان و وظایف منتظران چیست؟
۳/انتظارات امام زمان (عجلاللهفرجه) از منتظران چیست؟
🎙مفتخر به حضور استاد ارجمند:
جناب آقای دکتر قریشحسینپور
#فعالفرهنگیسیاسیواجتماعی
#داروساز
#دکترایمدیریتاستراتژیک
#تحلیلگر_و_فعال_رسانه
🗓 زمان : دوشنبه ۱۴۰۱/۱/۱
ساعت ۲۱:۳۰
🌍 مکان:
#ابرگروه_فدائیانامامخامنهایعزیز
#لطفا سوالات و ابهامات مربوط به موضوع کنفرانس را به آیدی مدیر گروه @HASAN_1524 ارسال فرمائید
🛑برای گفتگوی#آنلاین با میهمان برنامه دوستان خود رابه این سمینار دعوت نمایید🛑
لینک #ابرگروه_فدائیانامامخامنهایعزیز
https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97
لینک آرشیو کنفرانس
@Fedayeen
🖊ولادت امام زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که در پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری اتفاق افتاد؛
داستان تولد امام زمان (عج) از معجزات خداوند است زیرا حضرت قائم، آخرین منجی بشریت و یاور مستضعفان، جهان را با نور وجود خویش زینت بخشیدهاند.
حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) امام زمان، فرزند امام حسن عسکری (ع) یازدهمین امام شیعیان و نرجس خاتون است.
🖊نرجس خاتون از فرزندان قیصر روم و نسب ایشان به حضرت عیسی (ع) میرسید؛ امام حسن عسگری پدر بزرگوار حضرت مهدی (عج) ایشان را که در شهر سامرا به دنیا آمده بودند، در خفا بزرگ کردند.
خلفای عباسی و عاملان و حاکمان ستم پیشه آنان در آن روزگار، وجود شریف آن حضرت را مانع ظلم و ستمهای خویش میدیدند و قصد یافتن مهدی موعود و کشتن او را داشتند.
🖊حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) در باور امامیه، منجی آخرالزمان و همان مهدی موعود است، ایشان عمری طولانی دارند و زمان زیادی را در غیبت زندگی خواهند کرد.
🖊غیبت امام زمان (عج) از حکمتها و رازهای الهی بوده و ما نمیتوانیم به عمق این راز پی ببریم اما سرانجام ایشان به خواست و اراده خداوند ظهور و قیام میکنند و با عدل و داد بر جهان حکومت خواهند کرد.
۱
🖊امام مهدی علیه السلام:
«چگونگی بهره مندی از وجود من در دوران غیبتم، همچون بهره ای است که از خورشید میبرند،آن گاه که ابر آن را از دیدگان نهان میکند.»
(بحارالأنوار: ۵۲/۹۲)
در ادامه به علائم آخرالزمان اشاره خواهیم کرد:
۲
🖊آخرالزمان یا پایان دوران همانگونه که از نام آن برمیآید به انتهای یک دوره اطلاق میشود و مقطعی از زمان است که در آن تغییر از یک دوره به دورهای جدید رخ میدهد.
از آنجا که اکنون دوره دنیا برپاست آخرالزمان به انتهای دوره دنیا مربوط میشود.
🖊آخرالزمان از دیدگاه ادیان به دورانی گفته میشود که وقایعی عظیم و عجیب در آن رخ میدهد و حاکی از انتهای زندگی به شیوه فعلی بر روی زمین است.
🖊 انتظار منطقی اینست که با سپری شدن آخرالزمان دوره جدیدی فرا برسد که بسیار با وضعیت پیشین آن متفاوت باشد.
همچنین در این زمان است که ادیان الهی به ظهور مردی بشارت داده اند که ظلم و جور را از زمین بر میچیند و آن را پر از عدل و داد میسازد.
⬅️ در ادامه آخرالزمان و شرایطش را از نظر روایات اسلامی برای دوستان تشریح خواهیم کرد...
۳
🖊در روایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده :
⬇️⬇️⬇️
❗️ گسترش ترس و ناامنی
امام باقر علیه السلام می فرماید:
لایقوم القائم إلا علی خوف شدید ....
حضرت قائم قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس و نیز فرمود: مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد.
❗️ حرام خوری و آلودگی های اقتصادی
در آخرالزّمان بحران اقتصادی حرام به حدّ اعلای خود می رسد، خانواده ها تقوای اقتصادی را از دست داده و در منجلاب آلودگی های اقتصادی همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری و گران فروشی غوطه ور می گردند: هنگامی که ببینی اگر مردی یک روز گناه بزرگی همچون فحشا، کم فروشی، کلاه برداری و شرب خمر انجام نداده باشد، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گویی آن روز عمرش تباه شده است و می بینی که زندگی مردم از کم فروشی و تقلّب تأمین می شود.
در آن زمان ربا شایع می شود، کارها با رشوه انجام می یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند.
۴
❗️ تهی شدن مساجد از هدایت
پیامبر صلی الله درباره ی وضعیت مساجد در آخر الزمان می فرماید:
مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی مسجدهای آن زمان آباد و زیباست، ولی از هدایت و ارشاد در آن خبری نیست
❗️ مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان
از دیگر نشانه های آخرالزّمان، کم توجّهی والدین به تربیت دینی فرزندان و مانع تراشی برای علم آموزی دینی و گرایش های الهی آنان است.
❗️سردی عواطف انسانی
رسول اکرم در این باره می فرماید:
در آن روزگار، بزرگترها به زیر دستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نمایند. در آن هنگام خداوند به او (مهدی علیه السلام ) اذن قیام و ظهور می دهد.
❗️ آشناگریزی و همسایه آزاری
از دیگر نشانه های آخرالزّمان، قطع رحم، آشناگریزی و همسایه آزاری به شیوه های گوناگون است.
❗️گسترش فساد اخلاقی
رسول اکرم (ص) می فرمایند:
قیامت بر پا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته ، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند.
امام باقر علیه السلام فرموند:
هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند؛ آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان به زنان اکتفا کنند.
۵
❗️ زن پرستی
یکی ناهنجاری های دوره آخرالزّمان، زن سالاری تا سر حدّ زن پرستی و قبله قرار دادن زنان است: (در آخرالزّمان) تمام همّت مرد، شکم او و قبله اش، همسر او و دینش، درهم و دینار او خواهد بود. مرد از همسرش اطاعت می کند، ولی پدر و مادرش را نافرمانی می کند. در آخرالزّمان زن را ببینی که با خشونت با همسرش رفتار می کند، آنچه را که او نمی خواهد، انجام می دهد، اموال شوهرش را به ضرر وی خرج می کند.
❗️ بی غیرتی خانوادگی
مردان و زنان آخرالزّمانی، دچار نوعی "قحط غیرت" می شوند تا جایی که در دفاع از کیان عفّت و نجابت خانواده های خود دچار نوعی بی حسّی و بی میلی می گردند و گاه به عمد، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار می دهند و حتّی به بی عفّتی ها و خودفروشی ایشان رضایت می دهند: "مرد از همسرش انحرافات جنسی را می بیند و اعتراضی نمی کند.
از آنچه از طریق خودفروشی به دست می آورد، می گیرد و می خورد.
اگر انحراف سراسر وجودش را فراگیرد، اعتراض نمی کند، به آنچه انجام می شود و در حقّش گفته می شود، گوش نمی دهد.
پس چنین فردی دیّوث است
( إلزام الناصب، ص195.)
❗️ آرزوی کمی فرزند
پیامبر اسلام فرموند:
رستاخیز بر پا نمی شود تا آن که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند. و آن که چهار فرزند دارد می گوید : کاش سه فرزند داشتم ، و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد . و آن که دو فرزند دارد ، آرزوی یک فرزند بنماید . وکسی که یکی فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت
۶
❗️ شهوت گرایی و لذّت جویی
عفّت و نجابت زنان و مردان آخرالزّمانی در تاخت و تاز اسب وحشی شهوت تاراج می گردد و روح ایشان به لجن زاری بدبو از بی عفّتی و هواپرستی تبدیل می گردد: همّ و غم مردم (در آخرالزّمان) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان خلاصه می شود، دیگر اهمیّت نمی دهند که آنچه می خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟! (اصول کافی، ج8، ص42)
❗️ مرگ های ناگهانی
پیامبر اکرم فرمود:قیامت برپا نمی گردد، تا این که مرگ سفید ظاهر شود. گفتند: ای رسول خدا ! مرگ سفید چیست ؟ فرمود: مرگ ناگهانی
❗️ جنگ و کشتار
امام رضا علیه السلام فرمود:
پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیایی و بی وقفه رخ خواهد داد.
۷
🖊در روایتی از امام علی، مراحل و حوادث قبل از خروج سفیانی، چنین نقل شده است:
إِذَا اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ بِالشَّامِ لَمْ تَنْجَلِ إِلَّا عَنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ قِيلَ وَ مَا هِيَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ رَجْفَةٌ تَكُونُ بِالشَّامِ يَهْلِكُ فِيهَا أَكْثَرُ مِنْ مِائَةِ أَلْفٍ يَجْعَلُهَا اللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً عَلَى الْكَافِرِينَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِينِ الشُّهْبِ الْمَحْذُوفَةِ وَ الرَّايَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ ... فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ مِنَ الْوَادِي الْيَابِسِ حَتَّى يَسْتَوِيَ عَلَى مِنْبَرِ دِمَشْقَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْتَظِرُوا خُرُوجَ الْمَهْدِي.
چون دو لشکر در منطقه شام و سوریه، درگیر جنگ شوند، یکی از آیات بزرگ الهی ظاهر میشود و آن رجفۀ در منطقه شام و سوریه است که بیش از صد هزار نفر، هلاک میشوند که برای مؤمنان رحمت و برای کافران عذاب است، بعد در انتظار ورود نیروهای نظامی پرچم های زرد رنگ از غرب سوریه (لبنان) و ادوات و ماشین های جنگی مجهز به پرتاب سلاح، باشید که به سرزمین شام و سوریه وارد خواهند شد ... سپس در انتظار زلزله و خسف منطقه حرستا دمشق در سوریه باشید و بعد از آن منتظر خروج سفیانی، پسر هند جگرخوار، باشید که از وادی یابس (مرز بین اردن و سوریه در استان درعا) خروج میکند تا بر دمشق دست یابد و بعد از آن منتظر قیام امام عصر باشید.
۸
🖊حوادث قبل از خروج سفیانی، از کتاب الغیبۀ نعمانی به نقل از امام علی چنین خواهد بود:
1. اختلاف و جنگ بین دو پرچم و دو تفکر در منطقه شام و سوریه (اختلف الرمحان بالشام)
2. صوت با پیروزی در پایتخت منطقه شام، دمشق (یجیئکم صوت من ناحیۀ دمشق بالفتح) و رجفۀ با رحمت برای مؤمنین و عذاب برای کافرین در سوریه (رجفۀ تکون بالشام یهلک فیها اکثر من مائۀ الف، یجعلها الله رحمۀ للمومنین و عذابا للکافرین)
3. ورود ادوات نظامی پیشرفته به سوریه (اصحاب البراذین الشهب المحذوفۀ)
4. ورود پرچم های زرد رنگ از غرب سوریه به این کشور (الرایات الصفر تقبل من المغرب حتی تحل بالشام)
5. خسف و زلزله دمشق در محور جابیه حرستا (تخسف قریۀ من قری الشام تسمی الجابیۀ)
6. بخشی های از مسجد اموی دمشق، فرو می ریزد (تسقط طائفۀ من مسجد دمشق الایمن)
7. ادعای انفصال کردها از حاکمیت منطقه شام و سوریه (مارقۀ تمرق من ناحیۀ الترک)
8. حمله ترک ها به مناطق کردنشین سوریه (سیقبل اخوان الترک حتی ینزلوا الجزیرۀ)
9. بعد از این حوادث، منطه شام و سوریه، واقعا تخریب می شود (اول ارض تخرب، ارض الشام)
10. غربی ها هرچند در این بین، خود از اختلاف و اضطراب و چه بسا جنگ جهانی، رنج می برند (هرج الروم)
11. غربی ها در دفاع از یهودیان، وارد رمله، میناء اشدود در فلسطین، می شوند (و ستقبل مارقۀ الروم حتی ینزلوا الرملۀ)
⬅️اگر حوادث منطقه شام و فعلی سوریه در زمان معاصر، به "ترتیب" ذکر شده در حدیث فوق و به فاصله "زمانی معین"، رخ دهد، به این معنا خواهد بود که وارد "تحولات عصر ظهور" در سوریه، شده ایم.
انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا.
۹
🖊علائم حتمی ظهورحضرت مهدی(عج)
یعنی، نشانههایی که قطعاً واقع خواهند شد و ارتباطی شدید با ظهور داشته و بسیار نزدیک ظهورند، پنج نشانه میباشند:
برخی از این نشانههای پنجگانه چند روز قبل از ظهور واقع میشوند؛ بعضی چند ماه بعد از ظهور و بعضی قبل از قیام حضرت و در آغاز نهضت آن بزرگوار رخ میدهند.
امام صادق علیهالسّلام)فرمودند:
پنج علامت قبل از قیام قائم (علیهالسّلام) است:
یمانی، سفیانی، نداکنندهای که از آسمان ندا درمیدهد، فرو برده شدن در بیداء، کشته شدن نفس زکیه.
صیحه آسمانی و یا نداء آسمانی، از بارزترین نشانهها و واضحترین علائم و قویترین برهانها بر ظهور حضرت مهدی (علیهالسّلام) محسوب میشود.
🖊علائم غیر حتمی ظهور اتفاق افتاده است
اما برای علائم حتمی ظهورمصداق یابی قبل از صیحه اسمانی هم سخته هم لغزشگاه ، چون احتمال تکرار مصداق یا جعل مصداق وجود دارد.
تا صیحه آسمانی دمیده نشه تطبیق علائم ظهور بر مصادیق درست نیست!!!
⬅️ در ادامه به مبحث وظایف منتظران ظهور و انتظارات امام زمان (عج) خواهیم پرداخت..
۱۰
🖊 دوستان انتظار ظهور یعنی چه؟
«افضل الاعمال انتظار الفرج» یعنی چه؟
❗️ بعضی خیال می کنند اینکه افضل اعمال انتظار فرج است، به این معناست که انتظار داشته باشیم امام مهدی علیه السلام (عج) با عده ای که خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عده ای غیرخواص ظهور کنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی کامل را برقرار کنند، آن وقت به ما بگویند بفرمایید!
ما انتظار چنین فرجی را داریم و می گوییم افضل اعمال هم انتظار فرج است!
(یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان!)
❗️ نه، انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیانا شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من می آیم!
۱۱
🖊انتظار فرج داشتن یعنی واقعا در نیت ما این باشد که در رکاب امام زمان و در خدمت ایشان دنیا را اصلاح کنیم.
در زیارت امام حسین علیه السلام می گوئیم:
«یا لیتنا کنا معک فنفوز فوزا عظیما»
(که یک ورد شده برای ما و به معنای آن هم توجه نمی کنیم)
یا ابا عبدالله! ای کاش ما با تو بودیم و رستگاری عظیم پیدا می کردیم.
معنایش این است که ای کاش ما در خدمت تو بودیم و شهید می شدیم و از راه شهادت رستگاری عظیم پیدا می کردیم. آیا این ادعای ما از روی حقیقت است؟ افرادی هستند که از روی حقیقت ادعا می کنند ولی اکثر ما که در زیارتنامه ها می خوانیم، لقلقه زبان است .
۱۲
آیت الله بهجت (ره) میفرمایند:
« سبب غیبت امام زمان(عج) خود ما هستیم! و گرنه اگر ظاهر شوند چه کسی ایشان را می کشد؟ آیا جن آن حضرت را می کشد؟ یا قاتل ایشان انسان است؟ ما از پیش امتحان خود را پس داده ایم که چگونه از امام تحفظ و یا اطاعت می کنیم و یا اینکه ایشان را به قتل می رسانیم!
انحطاط و پستی انسان به قدری است که قوم حضرت صالح(ع) ناقه صالح را با اینکه وسیله ارتزاق و نعمت آن ها بود، پی کردند چنان که قرآن کریم درباره ی آن ها می فرماید یک روز آب سهم شما باشد و روز دیگر سهم آن و روزی که آب چاه را می خورد در عوض ، آن ها شیر می داد.
آن آقا گفت: چرا برای تعجیل فرج دعا می کنید؟ آیا می خواهید بیاید و او را هم بکشید؟ برای اینکه مزاحم خط و مردم و حکومت و حاکمیت شما خواهد بود!
آنان که سایر ائمه را کشتند دیوانه که نبودند! بلکه سبب آن بی دینی بود!
آیا الان دیگر آن طور نیست؟! ….»
۱۳
🖊امام زمان (عجّل الله تعالى فرجه الشّريف) در چند حدیثی که در ادامه خواهم آورد فرمایشاتی خطاب به شیعیان و منتظران دارند
🌹 بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود كه معتقد باشيد بر اين كه ما اهل بيت رسالت، محور و اساس امور، پيشوايان هدايت و خليفه خداوند متعال در زمين هستيم.
همچنين ما امين خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه مى باشيم، حلال و حرام را مى شناسيم، تأويل و تفسير آيات قرآن را عارف و آشنا هستيم.
🌹من آخرين وصيّ پيغمبر خدا هستم به وسيله من بلاها و فتنه ها از آشنايان و شيعيانم دفع و برطرف خواهد شد.
🌹جهت حلّ مشكلات در حوادث - امور سياسى، عبادى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى، اجتماعى و... - به راويان حديث و فقهاء مراجعه كنيد كه آن ها در زمان غيبت خليفه و حجّت من بر شما هستند و من حجّت خداوند بر آن ها مى باشم.
🌹 حقانيّت و واقعيّت با ما اهل بيت رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم مى باشد و كناره گيرى عدّه اى، از ما هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد، چرا كه ما دست پروره هاى نيكوى پروردگار مى باشيم; و ديگر مخلوقين خداوند، دست پرورده هاى ما خواهند بود.
۱۴
❗️منتظران واقعی چه کسانی هستند؟؟؟
🖊پيامبران الهي و پيام آوران وحي، در تلاش و مجاهدت دشوار و طاقت فرسايشان در ايفاء نقش خطير و سرنوشت ساز نبوت و رسالت و ابلاغ پيام و فرامين تعالي بخش و سعادت آفرين خداوندي، با بهره گيري از سرمايه ارزشمند وحي، عقل و عصمت، تحقق دو هدف مهم و اساسي را دنبال مي نمودند:
الف: برقراري ارتباطي صحيح، دائمي و آگاهانه بين انسان و خداوند
ب: تدوين و آموزش نحوه برقراري ارتباط و تعامل سالم و حسنه ميان انسانها
🖊اگر چه اهداف دوگانه فوق بطور كامل نزديك به هم و مرتبط و وابسته اند، اما براي هر كدام از آنها در ميان آموزه هاي انبياء و اديان الهي، موارد و مصاديق مشخصي قابل ذكر است.
توحيد، ايمان (مبتني بر اصول سه گانه معرفه الله، حب الله و طاعه الله، تقوي، عرفان، عبادات، نماز و روزه، حج، مستحبات و نوافل و...) از مصاديق بارز دستورات دين براي رسيدن به هدف اول مي باشند.
🖊تأكيد ويژه انبياء الهي بر شناخت خداوند (اثبات وجود خدا، اثبات ضرورت وجود خدا، شناخت صفات الهي و...) و نيز تأكيد بر لزوم دستيابي به جهان بيني توحيدي، بيانگر نقش محوري و كليدي «توحيد» در اين ميان است. بر آيند آموزه هاي ديني در راستاي هدف اول، تقويت روح بندگي و عبوديت است.
۱۵