eitaa logo
مدرسه فقه هنر
177 دنبال‌کننده
271 عکس
39 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
3️⃣5️⃣ 📌اجرای «لغو» و حرمت آثار هنری! 🖋علی شریفی 🛑عناوینی همچون «لهو»، «لغو»، «لعب»، «اضلال عن سبیل الله» و مانند آن، اگرچه سابقه دیرینی در استفاده به‌عنوان دلیل بر حرمت یک فعل در دانش فقه دارند؛ لکن کمتر به‌صورت استقلالی، مورد واکاوی لغوی و حکمی قرار گرفته اند. 🟢در این میان، شاید بتوان گفت «لغو»، از همه این عناوین، کمتر مورد گفتگو قرار گرفته است. این در حالی است که در موارد بسیاری، به جهت تطبیق این عنوان بر یک فعل، آن فعل، حرام یا مرجوح دانسته می‌شود. 🔴شیخ انصاری از فقیهان بسیاری چون شیخ طوسی، ابن ادریس و علامه حلی نام می‌برد که گفته‌اند لهو حرام است و در موارد مختلف به این دلیل، حکم به حرمت کرده‌اند که مصداق لهو است؛ مثل سفر به‌قصد تفریح و شادی. 🟪 آیت‌الله خوئی معتقد است که هیچ دلیلی بر حرمت مطلق لهو وجود ندارد و در این مسئله فرقی نمی‌کند که لهو به همان معنای باطل باشد یا نباشد. ⛔️مشهور و سیره نیز مؤید این مطلب است که در هیچ عصری، فقها، مطلق بازی و حرکات بدون غرض عقلائی را حرام نمی‌دانسته‌اند. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13674 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋قال الباقر علیه السلام: ثم لیندب الحسین و یبکیه و یأمر من فی داره بالبکاء علیه و یقیم فی داره مصیبته باظهار الجزع علیه و یتلاقون بالبکاء بعضهم بعضا فی البیوت و لیعز بعضهم بعضا بمصاب الحسین علیه السلام. 🕋 امام باقر علیه السلام نسبت به کسانی که در روز عاشورا نمی توانند به زیارت آن حضرت بروند، اینگونه دستور عزاداری دادند و فرمودند: ⚫️ بر حسین علیه السلام ندبه و عزاداری و گریه کند و به اهل خانه خود دستور دهد که بر او بگریند و در خانه اش با اظهار گریه و ناله بر حسین علیه السلام، مراسم عزاداری بر پا کند و یکدیگر را با گریه و تعزیت و تسلیت گویی در سوگ حسین علیه السلام در خانه هایشان ملاقات کنند. 📚کامل الزیارات، ص .175 ⚫️فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را محضر حضرت صاحب الزمان (عج) تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.⚫️ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
4️⃣5️⃣ 📌«افساد» و اثر آن در حرمت آثار هنری 🖋علی رحمانی ⛔️به‌کارگیری «افساد» صرفاً اختصاص به فقه هنر ندارد بلکه در سایر ابواب فقهی نیز برای بیان حرمت یا مرجوحیت یک فعل به کار می‌رود؛ اما قطعاً یکی از پرکاربردترین ابواب فقهی برای این دلیل، فقه هنر است. 💠هنر و آثار هنری به جهت ظرفیت تأثیرگذاری بر مخاطبان، ممکن است از جمله طرق و ابزاری باشند که در تحقق افساد مورد بهره‌برداری قرار گیرند. 🟪هنر عنوانی است که به‌تنهایی قابل برای تعلق حکم تکلیفی یا وضعی نیست؛ زیرا از قبیل کیفیات بوده و این مقوله، فی‌نفسه مشمول حکم فقهی نخواهد شد بلکه زمانی حکم به آن تعلق می‌گیرد که متعلق فعل یا اثر ناشی از فعلی باشد؛ 🔵 تفاوت فساد با افساد، در این است که ممکن است فردی یا اثری، فاسد باشد اما به تباهی دیگری یا جامعه نینجامد. 🟢افساد آن‌سان تحقق می‌یابد که فراتر از فساد فردی، توسعه آن با هدف ایجاد انحراف در فرد یا جامعه مورد توجه قرار گیرد. 🔴در این صورت، اگر قالب یا اثر هنری فاسدکننده یا مشتمل بر فساد، به‌منظور تحقق تباهی در دیگر انسان‌ها و جامعه انسانی مورد استفاده قرار گیرد، بی‌تردید افزون بر حرمت به‌عنوان اولی، مشمول حرمت ادله افساد نیز خواهد شد. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13694 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
5️⃣5️⃣ 📌هنر، نه قابلیت جواز دارد و نه استحباب! 🖋آیت‌الله محمد عندلیب همدانی 🔶اصالۀالاباحه در هنر: حکم اصل ورزش، اباحه است. اما هنر به نظر می‌رسد تفاوت عمده‌ای با ورزش دارد که چه‌بسا موردتوجه قرار نگرفته است. ما نمی‎توانیم بگوییم اصل در فعالیت‌های هنری، جواز است، تا چه رسد به اینکه بگوییم استحباب! 🟣لذا اینکه بیاییم در مورد عنوان هنر، اصل تأسیس کنیم اشتباه است. اما در مورد اجرای اصل دررابطه‌با مصادیق هنر؛ اگر این مصداق در شرع، منع داشت که تکلیف روشن است؛ اگر منع مطلق نداشت و منع مقیّد داشت، باز تکلیف روشن است؛ و اگر این مصداق اساساً منعی نداشت، اصالة الإباحه را جاری می‌کنیم؛ 🟢 بنابراین در مورد مصادیق هنر، أصالةالإباحه جاری می‎شود به‌شرط اینکه دلیلی بر منع نباشد. ⛔️استحباب هنر: هنر گره با زیبایی خورده است و زیبایی یکی از کمینگاه‎های شیطان است. اگر خداوند فرمود: «إنَّ اللهَ جَمیلٌ یُحِبُّ الجَمال»، به این معنای نیست که خداوند متعال، هر کسی که زیبا است را دوست دارد؛ بلکه چه‌بسا چیزهایی زیبا باشد و ما هم آنها را زیبا ببینیم اما شارع آنها را زیبا نبیند. 🔵البته اگر دلیل دیگری بر استحباب هنر وجود داشته باشد، قابل‌بررسی است؛ 📣باتوجه‌به این مطلب، حتی اگر فعالیت هنری مستحب باشد، به این معنا نیست که به هنرمند، پاداش داده می‌شود مثل پاداش نماز شب؛ بلکه بدین معنا است که امر مستحسنی است نه آن معنای مستحب که در عبادات وجود دارد. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13718 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
هنر زیبا و اصیل ایرانی🌹 مسجد آقا بزرگ کاشان ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
6️⃣5️⃣ 📌لهو حق، لهو باطل؛ مسئله این است! 🖋عباس رفعتی نائینی ❇️ معنای لهو: معنای لغوی، عرفی، فقهی و روایی لهو، سرگرمی شاد و مفرّح است؛ 💠 مرحوم امام (رضوان‌الله تعالی علیه) در مکاسب محرمه و مرحوم آیت‌الله خویی در مصباح‌الفقاهة می‌نویسند که از ادلّه و روایات نمی‎توانیم استفاده بکنیم که مطلق لهو حرام است. 🔴موضوع‌شناسی لهو: به نظر من، لهو به لهو باطل و لهو عقلایی تقسیم می‌شود. در برخی روایات، از لهو عقلایی، به لهو حق نیز تعبیر شده است. لهو باطل، حرام و لهو عقلایی، حلال است. 🔷در این روایت، حضرت غنا را به‌مقتضای اینکه در زمره باطل قرار می‌گیرد، حرام دانستند. 🟣لهو در هنر: می‌توانیم لهو را بر اقسام گوناگون هنر تطبیق کنیم. 🔸هنرهایی که باطل نبوده و انگیزه عقلایی در مورد آنها وجود دارد مشروع هستند و هنرهایی که عقلایی نیستند حرام خواهند بود؛ 🟢بنابراین هنرهایی نظیر موسیقی و قِمار که نوعی هنر محسوب می‌شوند، چون انگیزه عقلایی برای آنها وجود ندارد، جزو مصادیق لهو باطل قرار می‌گیرند. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13698 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋زیارت عملی نیست که در اثر آن فقط ثواب نصیب زائر شود. 📌مهمترین ثمره زیارت تحول زائر است. 🕋 زیارت باعث میشود تمام رسوبات گناهان گذشته در درون زائر ذوب و او خالص گردد و آماده دریافت فیوضات معنوی از جانب امام شود. 📚نکته هایی از زیارت جامعه ص ۱۱ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
7️⃣5️⃣ 📌ادعای لغویت همه هنرها، نادرست است. 🎤 سید نورالدین شریعتمدار جزایری 🔰در برخی روایات، لغو بر امور حرامی مانند موسیقی حرام، قمار یا غیبت تطبیق شده است، لکن این از باب تطبیق مفهوم بر مصداق است؛ وگرنه در روایات دیگری از امیرالمؤمنین، لغو به عمل بیهوده معنا شده است؛ امری که نشانگر آن است که تفسیر آن به موسیقی حرام و قمار و غیبت، صرفاً از باب تطبیق مفهوم بر مصداق بوده است. ✳️لغو به معنای سخن یا کار بیهوده‌ای است که هیچ فایده‌ای برای انسان ندارد، نه فایده دنیوی و نه فایده اخروی. ⛔️دلیل شرعی بر حرمت مطلق لغو به طور مطلق نداریم اما دلیل بر عدم رجحان و کراهت آن داریم.... 🔷 به نظر می‌رسد هنر خصوصیتی ندارد که همه اقسام آن، مصداق لغو باشد؛ بلکه هنر دارای احکام پنج‌گانه است؛ لذا گاهی ممکن است واجب، گاهی حرام، گاهی مکروه، گاهی مستحب و گاهی مباح باشد. 🔻آیا تطبیق یا عدم تطبیق عنوان لغو از وظایف فقیه است یا عرف عام یا مکلّف❓ به‌طورکلی، تشخیص موضوع برای اجرای حکم شرعی، به عهده مکلّف است؛ به دو دلیل: 1️⃣یکی اینکه کسی که با موضوعات سروکار دارد و می‎خواهد احکام شرع را اجرا بکند مکلّف است. 2️⃣دوم اینکه مخاطب خطاب شرعی در آیات قرآنی و احادیث ائمه معصومین (ع)، مکلّفین هستند و آنها وظیفه دارند که موضوع حکم شرع را تشخیص داده و حکم شرع را بر آن تطبیق دهند. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13725 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷سقف آرامگاه حافظ کاشی معرق ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
7️⃣5️⃣ 📌اصل اولی در هنر، حلّیّت است 🎤گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیف‌الله صرامی ❇️ اصل اولی در مورد عنوان هنر، حلیّت است؛ زیرا هیچ دلیل عقلی یا نقلی، نداریم که در آن عنوان هنر بماهو، چه در بخش تولید و چه در بخش استعمال و چه در بخش انتشار، موضوع برای حرمت قرار گرفته باشد؛ بنابراین می‌توان به دلیل برائت مراجعه کرده و حلیت را نتیجه گرفت. 🟠چهار عنوانی که در منابع و متون فقهی، حرمت آن قابل‌بررسی است، عبارت‌اند از: غنا، صورت‌گری (شامل مجسمه‌سازی و نقاشی)، استعمال آلات لهو، و رقص. در این چهار عنوان، تنها غنا به‌عنوان غنا و یک هنر، حرام شده است. غنا یعنی چه؟ یعنی آواز با یک شکل خاصی که حالا تعریفش بماند که اختلافات زیادی در آن است. درهرصورت به‌ صوت ناشی از سازهای موسیقی یا مثلاً صدای حیوان، غنا نمی‌گویند. 🟥 هر یک از موضوع، متعلق و حکم، مصادیقی نیز دارند که تشخیص مصادیق این سه نیز در ابتدا، به عهده مکلف است اما مکلف در صورت حیرت، می‌تواند به عرف مراجعه کند. 🟢 در مورد هنر هم همین‌طور است. مثلاً در رساله می‎نویسند که غنا حرام است، بعد غنا را هم عرفاً بیان می‌کنند که این‌چنین است. در مورد غنا، اختلاف وجود دارد که آیا تشخیص آن، به عهده عرف است یا از مواردی است که شارع در آن دخالت کرده و مفهوم آن را مشخص کرده است؟ ☑️درهرصورت، تشخیص مصداق، اولاً و بالذات، به عهده مکلف است. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13729 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 شهادت غریبانه سردار سرافراز جبهه مقاومت و دژ نفوذناپذیر اسلام در مقابل کفار صهیونیستی را محضر ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب و امت اسلام تسلیت عرض می‌کنیم.
🕋شهادت حضرت سیدالساجدین، امام زین العابدین علیه السلام را محضر امام زمان ارواحنا فده تسلیت عرض میکنیم. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh