#مجله_الکترونیکی 8️⃣7️⃣
📌حرمت افساد، حرمت ارشادی است نه مولوی!
🎙محسن شیخانی (استاد درس خارج فقه و اصول)
🟠 عنوان افساد با تعبیر دقیق «افساد فیالارض» بیشتر در فقه جزا، مشهور بوده است؛ اما عنوان دیگری شبیه به آن وجود دارد که در فقه هنر بسیار به کار میرود: «افساد».
🟡این عنوان هرازگاهی با تطبیق بر یک فعالیت هنری، حکم حرمت یا ممنوعیت آن را نتیجه میدهد.
❇️افساد، یعنی چیزی که موجب ازبینرفتن موازین، ازبینرفتن وضع طبیعی و حال طبیعی یا پیمودن خلاف راهی که برای کمال یک شیء قرار داده شده است.
🕋در اسلامی میتوان آن را اینگونه ترسیم کرد که: هر چیزی که موجب دورشدن انسان از خدا شود موجب فساد است، البته با اختلاف مراتب آن؛ یعنی اینگونه نیست که تمام مراتب آن، موجب حرمت گردد.
🕋در قرآن کریم، آیاتی پیرامون افساد وجود دارد؛ از جمله: «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُون» (بقره، ۱۱-۱۲)
✅به نظر میرسد نفس ادلّه اثباتکننده حرمت محرّمات، برای اثبات حرمت فساد کافی است.
⛔️لذا میتوانیم از این آیات، حرمت عنوان فساد در زمین را استفاده کنیم. این حرمت، البته حرمت ارشادی است نه مولوی؛
🔵 یعنی اینگونه نیست که اگر کسی مرتکب یکی از محرمات شد، دو عقاب داشته باشد یکی بابت ارتکاب حرام و یکی بابت فساد؛ بلکه فساد اشاره به همان محرمات است و عذاب جداگانه ای را به دنبال ندارد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13955
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🎨 تابلوی نقّاشیِ صاحب عروه،
اثر آیةالله سیّد عبدالکریم کشمیری
🖌 بنا به اظهار فرزند مرحوم حاج آقا عزیز طباطبایی یزدی (جناب سیّد محمّد طباطبایی):
مرحوم کشمیری این نقّاشی زیبا را در ایّام جوانی و از روی علاقه و ارادتی که به جدّ بزرگوارش آقا سیّد کاظم یزدی داشته کشیده است. ایشان دارای استعداد خدادادی بود و چند تابلوی دیگر هم کشید،
⛔️تا اینکه روزی یکی از آقایان به ایشان معترض میشود و میگوید: این کار جایز نیست. لذا مرحوم کشمیری نیز دست از این کار برمیدارد. این تابلو، که با زغال نقّاشی شده، اکنون نزد ما نگهداری میشود.
✳️آنمرحوم کاردستیهای زیبایی هم درست میکرد، به طوری که وقتی صبیّهٔ ایشان آن کاردستیها را به مدرسه میبرد، معلّمشان از خوبیِ کار و ظرافت آن تعجّب میکردند.
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌بررسی فقهی و حقوقیِ «آثار نمایشی زیانبار برای کودکان»
🖋محمدمهدی مقدادی (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه مفید)
چکیده:
🎭 هنرهای نمایشی از تنوع، فراگیری و محبوبیت فراوانی برخوردارند و سهم زیادی از اوقات فراغت را به خود اختصاص میدهند. اینگونه آثار امروزه، با اهداف و رویکردهای مختلف و در سطح وسیعی تولید و پخش میشوند
👶🏻 و بخش عظیمی از بینندگان آنان، کودکان و نوجواناناَند که اغلب تحتتأثیر محتوای این آثار قرار میگیرند و در موارد زیادی به علت خشونت، افراط و بدآموزی موجود در آن آثار، روح لطیفشان آسیبدیده و دچار انحراف و زیانهای جبرانناپذیری میشود.
👶🏻 آموزههای دینی که همواره بر حفظ، تکریم و تربیت شایستۀ کودکان و بازداری آنان از انحراف و کجروی تأکید دارد، تولید و پخش این نوع آثار را برای کودکان ممنوع میشمرد.
⛔️ اما مهم، شناسایی معیارها و گستره این ممنوعیت و محدودیت است.
❇️در نوشتار حاضر با مراجعه به نصوص و قواعد فقهی، این مسئله تبیین و تحلیل شده و پس از بیان مضرات آثار نمایشیِ زیانبار برای کودکان، مبانی و قلمرو منع تولید و پخش اینگونه آثار برای کودکان از دیدگاه فقه اهلبیت(ع) بررسی شده
🟣و همچنین تولید و پخش آثار نمایشی زیانبار برای کودکان از دیدگاه مقررات بینالمللی و داخلی موردمطالعه و نقد قرار گرفته است.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704301.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
✅دلت را صاف کن
🟢 آیت الله جوادی آملی:
🍉 تمام میوه ها پوست دارند و پوسته است که مغز میوه را حفظ میکند. احکام شریعت نیز در حکم پوسته اند که باطن دین را حفظ میکنند
⛔️... بدون شریعت و آداب ظاهری دین باطن و حقیقتی از دین نمی ماند.
📗 دروس تفسیر سوره یونس آیت الله جوادی آملی، جلسه ۷۳
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋امام محمد باقر علیه السلام:
ان الله عزوجل یحب المداعب فی الجماعه بلا رفث.
✅خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند ، دوست دارد .
📗 الکافی،ج۲،ص۶۶۳
🕋ولادت حضرت #امام_باقر علیه السلام مبارک🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 9️⃣7️⃣
📌بسیاری از عناوین مذکور در نصوص شرعی، قابلانطباق بر هنر امروز نیست
🎙سید صادق علمالهدی
❎ یکی از ایراداتی که هنرمندان به فقها وارد میکنند، ناآشنایی ایشان با موضوعات هنری است.
به باور هنرمندان، بسیاری از عناوین فقهی اساساً بر مصادیق امروزین هنر، قابلانطباق نیست و یا بهاشتباه منطبق شده است.
🔴 برای تطبیق عناوینی از قبیل لهو، لغو، لعب و مانند آن که برای اثبات حرمت برخی انواع هنر به کار میرود، آیا میتوان به خبره اعتماد کرد❓
✅بحث حجّیت قول خبره در موضوعات احکام مطرح است و هیچ فقیهی قول خبره را فینفسه و «بماهو قول خبره» حجّت نمیداند؛ چرا که هیچ دلیل شرعی بر حجیت تعبدی آن وجود ندارد.
🟠در دو ناحیه مشکل هست: هم در خبرویت هنرمندان و خبرگان عرصه هنر و هم در حجیت قول خبره در فقه هنر.
🔵ما در بسیاری از الفاظ مأخوذ در خطابات مربوط به حوزه هنر، با شبهه مفهومیه مواجه هستیم.
اینکه دقیقاً مراد شارع از «لهو»، «لهو الحدیث»، «لغو» و امثال آن چیست، برای نسل امروز یا بالکلّ آمیخته با تردید است و یا در امتدادات معنی و وسعت و ضیق دامنه آن درگیر ابهام است؛
⬅️ لذا در این قبیل موضوعات پر ابهام، فقیه ناچار است خود ورود کند تا بلکه با تجمیع قرائن، که میتواند یکی از آنها، اظهارات خبرگان معاصر باشد ـ به نقطه اطمینانی برسد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13961
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋 امام هادی علیه السلام فرمودند:
⛔️از کسی که بر او خشم گرفتهای، صفا و صمیمیت مخواه،
⛔️و از کسی که به وی خیانت کردهای، وفا طلب نکن،
⛔️و از کسی که به او بدبین شدهای، انتظار خیرخواهی نداشته باش
◀️ چرا که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست.
📗(بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
🕋شهادت #امام_هادی علیه السلام تسلیت باد.⚫️
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌تحلیل فقهیِ «معنای تصویر سینمایی» با تأکید بر اجتهاد در معناشناسی شیخ انصاریره
🖋 مهدی داودآبادی فراهانی
🔰 چکیده:
اجتهاد در معناشناسی، منهج شناختهشدهای است که شیخ انصاریره در فرایند مفهومشناسیِ الفاظ، اصطلاحات و درنهایت، استنباط احکام فقهی از آن استفاده میکند.
🟠شناخت روش اجتهاد، مبانی و پایههای فکری این فقیه، میتواند در فهم موضوعات فقهی، راهگشا باشد.
🔎 با کنکاش در کتب فقهی شیخ، میتوان به روش منضبط اجتهادی در شیوۀ تعریف مفاهیم، اصطلاحات و موضوعات فقهی دست یافت.
🔴 فقیه در این مرحلۀ اجتهادی با کاربست قواعد اصولی و فقهی، به تحلیل معنای الفاظ و موضوعات فقهی میپردازد و تعریفی از عناوین ارائه میدهد که گاه متفاوت با دیدگاه اهللغت، عرف و حتی نصوص است.
📺 «تصویر» در سینما بهعنوان یک طیف نوری است که روی پرده منعکس میشود و امتداد تابش نور و انعکاس پیدرپی تصاویر ثابت، نوعی توهّم حرکت را ایجاد مینماید و این نظام ادراکی مخاطب است که حرکت را انتزاع میکند.
🎞 تبیین این معنا از تصویر سینمایی، تلقی روشنی از این موضوع، نزد فقیه شکل میدهد که نهتنها در موضوعشناسی که در حکمشناسی نیز کارگشا خواهد بود.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704302.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋علت گریه های ائمه
➖ شما خیال میکنید گریه های ائمه طاهرین برای تعلیم بوده و میخواسته اند به دیگران بیاموزند❓
🟢 آنها با تمام معنویات و مقام شامخی که داشتند از خوف خدا میگریستند و می دانستند راهی را که در پیش دارند پیمودنش چقدر مشکل و خطرناک است.
🔴از عوالم قبر برزخ قیامت و عقاب هولناک آن آگاه بودند از این رو هیچگاه آرام نداشتند.
📗 امام خمینی، جهاد اکبر، ص ۵۷
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 0️⃣8️⃣
📌سرمقاله/ دو راهحل برای فقه هنر؛ شاید در این میانه، یکی کارگر شود!
🖋مصطفی دُرّی
⏱از دیرباز، نزاع میان هنرمندان و فقها، شهره عام و خاص بوده و داستانها و شعرها و نگاشتههای فراوانی پیرامون آن نگاشته شده است.
✅حل این چالش، یک راه اثباتی دارد و یک راه ثبوتی.
1️⃣راهحل اثباتی آن، گفتگو و ایجاد بسترهای عادی و کاری برای ارتباط میان فقها و هنرمندان است...
2️⃣راهحل ثبوتی و دانشی حل این مشکل اما، واکاوی عناوینی است که بر فعالیتهای هنری منطبق شده و سبب حرمت آن گردیده است.
⛔️تقریباً هیچ یک از این عناوین، در کتب فقهی، موضوع بحث مستقل فقهی قرار نگرفتهاند و یا به بداهتشان واگذار شدهاند و یا اینکه صرفاً بحثی مختصر و جزئی پیرامون آن صورت گرفته است؛
🟠اینها همه موجب شد تا مدرسه فقه هنر، یک عنوان از عناوین مجلات الکترونیکی خود را به موضوع «عناوین حرمت در فقه هنر» اختصاص دهد.
➖ فصل اول: پیشینه موضوع
➖فصل دوم: اصل اولیه در حکم فعالیت هنری
➖فصل سوم: عناوین حرمت در فقه هنر
➖فصول بعدی: هر یک از عناوین لهو، لعب، لغو، اضلال، افساد و کذب را با چند نفر از اساتید فقه، بررسی کردهایم.
➖فصل پایانی نیز رویکرد فقها پیرامون هنر در طول تاریخ را به بحث میگذارد.
⭕️متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13986
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌بررسی و ارزیابی دو الگو و مدل حداقلی و حداکثری برای حضور فقه و اخلاق در آثار نمایشی
🖋دکترسیدرضی موسوی گیلانی
🔰چکیده:
بیتردید هر اثر هنری که میخواهد عنوان اسلامیت را به خود بگیرد باید سازگار با چارچوب فقه و اخلاق باشد و رعایت حریم و الگوهای فقه و اخلاق در آن الزامی است
🔹اما پرسش پیش روی ما این است که در یک اثر تصویری و نمایشی تا چه مقدار باید به این دو مفهوم الهیاتی وفادار ماند❓
🔸و در کجا و تحت چه شرایطی با رعایت نکردن قلمرو و حدود آن دو مقوله، یک اثر نمایشی قابلیت دینی و اسلامی یا به تعبیر دیگر مشروعیت دینی خود را در تولید، نمایش و دیدن از دست میدهد❓
🔹آیا در یک اثر نمایشی، نقطه ثقل و اساسی، روایت و داستان است و باید داستان مبتنی بر اندیشههای دینی و اسلامی باشد❓
🔸یا اینکه قالب و فرم روایتگری و داستان مورد تاکید است و فراتر از داستان باید به جنبههای شکلگیری و ظاهری آثار نمایشی توجه نمود❓
🟣این مقاله به دنبال این است که جایگاه هر یک از آن دو مفهوم پیشین را بر اساس ارایه دو مدل و الگو در آثار نمایشی بررسی کرده و بر اساس نظریهپردازی در این عرصه، میزان توجه به فقه را در آثار نمایشی در قالب و فرم تصویرگری (الگوی اول) و توجه به اخلاق و اعتقادات را در محتوای داستان و روایت (الگوی دوم) مورد تبیین و ارزیابی قرار دهد.
🌐elahiyatehonar.isoa.ir/article_705670.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋«پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
🟢یا عائشه! إنَّ هذا (علیّاً) اَحبُّ الرّجالِ اِلَیَّ و أکرَمُهُم عَلیَّ فَاعْرِفی حَقَّهُ وَ اَکرِمی مَثواهُ.
ای عایشه! این (علی) محبوبترین مردان و گرامیترین آنان در نزد من است. تو حقانیت و موقعیّت او را بشناس و مقام و منزلتش را گرامی بدار.
📚(اسدالغابة، ج ٥، ص ٥٤٨ ـ ذخائر العقبی، ج ١، ص ٦٢، الریاضالنضرة، ج ٣، ص ١١٦)
🟢میلاد با سعادت
سلطان اولیا
سخنگذار منبر سلونی
سرور مُطلبی
ابن عم نبی
دُر هل أتی
مهر برج إنّما
شهسوار لافتی
پشوای انبیا
عروة الوثقی
کلمة الحسنی
سید الاوصیا
عماد الاصفیا
رکن الاولیا
آیة الله العظمی
خیر المومنین
امام المتقین
اول العابدین
ازهد الزاهدین
زین الموحدین
حبل الله المتین
لنگر آسمان و زمین
وجه الله عین الله نور الله سرالله اذن الله روح الله باب الله سیف الله عبدالله
اسدالله الغالب
علی بن ابیطالب علیه السلام
مبارک🌹🌹
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh