#مجله_الکترونیکی 6️⃣3️⃣
📌کتابشناسی فقه هنر
🖋محمدصادق ابراهیمی
ازآنجاکه در جهان سنّت هنر به شکل امروزی مطرح نبوده لامحاله بررسیهای فقهی نیز در باره آنها شکل نگرفته است. در جوامع امروزی اما پرداختن به مسائل هنر یک امر اجتنابناپذیر است
به همین دلیل پژوهشگران عرصه فقه هنر، آثار متعددی را در باره این موضوع تدوین و منتشر کردهاند که گزارش آنها از نگاه شما میگذرد.
1️⃣فقه هنر، مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه هنر، تحت اشراف آیتالله ابوالقاسم علیدوست،
2️⃣فقه هنر، مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه هنر، تحت اشراف آیتالله ابوالقاسم علیدوست،
3️⃣فقه تجارت هنر هفتم (اصول، ملاکات و مسائل تجاری صنعت سینما)، علی نهاوندی،
4️⃣تحلیلی فقهی بر بازیگری، مهدی بیژنی،
5️⃣گفتارهایی در فقه فرهنگ و ارتباطات، احمدعلی قانع،
6️⃣هنر از دیدگاه فقه، دکتر ابراهیم نزهت،
7️⃣حکم فقهی مجسمهسازی و نقاشی، صدیقه چالویی،
8️⃣تصویر و مجسمهسازی در فقه شیعه، سید عباس کریمی،
9️⃣واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم، علی نهاوندی،
🔟اندیشههای فقهی در عرصه هنر، زهرا گواهی،
1️⃣1️⃣رابطه اسلام و موسیقی و بازتابهای اجتماعی آن، حمیده بندرچی،
2️⃣1️⃣غنا، متن دروس خارج فقه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای،
متن کامل همراه شرح مختصر کتب🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13500
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋أذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ؛
🕋به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل گرديده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا كه مورد ستم قرار گرفتهاند؛ و به يقين خدا بر يارى آنها تواناست.
سوره حج/39
💠الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
#مقالات_هنری6️⃣
🛑تحلیل مضمونی نگاره معراج پیامبر (ص) منسوب به عبدالرزاق به روش آیکونولوژی
🖊سهند الهیاری (دانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران)
🖊مرتضی افشاری و خشایار قاضی زاده ( دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران)
⭕️چکیده
❇️یکی از آثار شاخص نگارگری ایران نگارههای خمسۀ نظامی کتابخانه بریتانیا در مکتب پسین هرات است که به نظر میرسد نگارگران معنای دیگری را در نگارهها خلق کردهاند که در حقیقت نشاندهندۀ مؤلفبودن نگارگر در ترسیم صحنههای خمسۀ نظامی در آن دوران است. از نگارههایی که نگارگر به عنوان مؤلف یک اثر معنای افزودهای را ایجاد نموده، تصویر نگاره معراج پیامبر منتسب به عبدالرزاق را میتوان نام برد که هدفمند برگزیده شده است.
🔰 نگارندگان تلاش دارند با مطالعات اسنادی به طرح این پرسش بپردازند که «چه لایههای معنایی پنهان در نگاره معراج پیامبر در نسخه خمسۀ نظامی بریتانیا وجود دارد؟ نتایج حاصل نشان میدهد که هرچند نگاره قواعد زیباییشناختی نگارگری ایرانی را رعایت کرده اما با ممزوج کردن مضامین ادبی و مذهبی و با تحلیلی ناب دربارۀ امامان شیعی نوع نگرش خود و اوضاع حاکم بر جامعه را جهت دستیابی به تفکرات تشیع و تصوف مصور نموده است و در این نگاره بهوضوح شاهد نشاندادن مضامین افزوده توسط نقاش در ارتباط با عرفان، صوفیگری و همچنین اعتقاد به شیعه دوازده امامی هستیم.
🌐www.sysislamicartjournal.ir/article_174354.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
#مجله_الکترونیکی 7️⃣3️⃣
🛑نظرات فقها در مورداستفاده زنان از کلاهگیس در معرض دید مردان.
🖋محمدصادق ابراهیمی/
💠برخی از فقها گفتهاند اگر موی وصل شده از موی زن اجنبیه دیگری باشد پوشاندن آن، واجب و نگاهکردن به آن حرام است،
💠امّا اگر از موی مرد یا موی حیوان یا الیاف مصنوعی باشد حرام نیست. به قائل این سخن دست نیافتم امّا در کتابهای مختلف فقهی مطرح و در بیشتر موارد، مورد انکار قرار گرفته است.
❇️با تتبع در فتاوای فقها چنین استفاده میشود که ایشان نسبت به استفاده از کلاهگیس برای زن مسلمان در برابر نامحرم، اختلافنظر دارند؛
❇️با این تفاوت که برخی از فقها بهصورت مطلق گفتهاند کلاهگیس، زینت بوده و لذا حرام است و برخی دیگر فرمودهاند اگر زینت باشد حرام است. البته برخی از فقها نیز گفتهاند که کلاهگیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست.
💢امام خمینی (ره) وجوب پوشاندن موی وصل شده و نیز کلاهگیس و زیور را احتیاطی میداند.
⛔️آیتالله مکارم شیرازی معتقد است اگر مصداق زینت باطنی باشد، پوشاندش واجب است.
توضیحات و سایر فتاوا🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13508
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
#مجله_الکترونیکی 8️⃣3️⃣
📌نظرات فقها در مورد تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه👀
📌یکی از مسائلی که مکلفان، در دنیای کنونی به آن مبتلا هستند، حکم نگاهکردن به تصاویر نامحرم در رسانهها است.
❇️نتیجهای که از خلال جستجو در آثار فقهای معاصر به دست آوردیم، حاکی از آن است که سه دیدگاه کلی در میان فقها وجود دارد:
1️⃣نگاه به تصاویر پخش زنده، تفاوت ماهوی با نگاه به تصاویر غیرزنده نداشته و لذا حکمشان نیز یکساناند.
🛑این دیدگاه، به دو گرایش عمده قابل تقسیم است:
➖ الف) حکم نگاه به فیلم اعم از پخش زنده و غیرزنده، حکم نگاه به شخص را ندارد، بلکه در حکم نگاه به عکس است؛ لذا بدون قصد لذت، اشکالی ندارد.
➖ ب) حکم نگاه به فیلم، اعم از پخش زنده و غیرزنده، درصورتیکه صاحب تصویر برای بیننده ناشناس و یا فردی لااُبالی باشد، حکم نگاه به عکس را دارد؛ یعنی بدون قصد لذت، جایز است، اما درصورتیکه آشنا باشد، حکم نگاهکردن به خود شخص را دارد.
2️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، احکام شخص را دارد. طرفداران این دیدگاه، حکم نگاه به فیلم غیرزنده را با حکم نگاه به عکس، یکسان میدانند اما میگویند: نگاه به فیلم پخش زنده، حکمِ نگاه به شخصِ صاحب تصویر را دارد.
3️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، بنابر احتیاط واجب، احکام شخص را دارد؛ بنابراین مردان نمیتوانند احتیاطاً به جز وجه و کفین زنان نامحرم با لحاظ عدم خوف فتنه و فساد، نگاه کنند.
توضیحات و فتاوا🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13512
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
🔻 ضعف جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه شان
🔸دکتر معینیپور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در اولین جلسه از سلسله نشست های سینما اندیشه گفت: اصحاب اندیشه و علم در حوزه فرهنگی باید به زبان عوام و تولید تصویر از اندیشه هایشان توجه کرده و ارائه آنها را یاد بگیرند که یکی از ضعف های جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در ایران است که بلد نیستند اندیشه شان را به تصویر بکشند.
🔹بيشتر:
https://eshragh.ir/p=16359
💡#اشراق_نیوز | معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
🆔 @eshragh_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 شهادت امام جعفر صادق علیه السلام بر شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت باد.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
#مجله_الکترونیکی 9️⃣3️⃣
📌نمایشگری یا نمایاندن؛ مسئله این است!
🔰فقه هنر، ازآنجاکه تاکنون بهمثابه یک باب فقهی، کمتر مورد گفتگو قرار گرفته است لذا سرفصلها و عناوین ابواب آن نیز ناشناخته است.
🔰اما نمایش، عبارتی دوپهلو است. از سویی، میتوان مراد از آن را «در معرض مشاهده قراردادن» انگاشت ...از سویی دیگر اما میتوان نمایش را به معنای «هنرهای نمایشی» در نظر گرفت...
❇️مجله «فقه نمایش» تلاش دارد تا جستارهایی در این سرفصل مشترک از «فقه هنر» و «فقه رسانه» را عرضه بدارد،...
در این مجله، ابتدا به چیستی و گستره فقه نمایش پرداختیم.
پس از آن، چالشهای فقه نمایش را مورد بررسی قرار دادیم.
🛑مجله «فقه نمایش» در ادامه به واکاوی پنج مسئله از مسائل فقه نمایش میپردازد:
1️⃣«نمایش برهنه و نیمهبرهنه مردان در رسانه».
2️⃣«تشبه به جنس مخالف در فیلم و نمایش»
3️⃣«نمایش بانوان بدحجاب یا بیحجاب ایران و غیرایرانی»
4️⃣«استفاده زنان از کلاهگیس در معرض دید مردان»
5️⃣«تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه»
متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13541
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/
🔰نقش صدقه در طهارت نفس:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا
سوره توبه، آیه ۱۰۳
🔵خداوند به رسولش فرمود:
از اموال مؤمنین صدقه ای بگیر تا آنها را پاک کنی.
⛔️پیداست کسی که انفاقات مالی خود را نمی پردازد ناپاک است و فرد ناپاک از دریافت معارف قرآن به دور است. صدقه نفس انسان را از بخل پاک میکند.
📚آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره بقره جلسه ۱۴
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh/