#مجله_الکترونیکی 1️⃣4️⃣
📌 در مسئله پوشش بانوان، تفاوتی بین تصویر و عالم خارج وجود ندارد
🎤حجتالاسلام سید حمید میرخندان:
ادله گوناگونی بر عدم جواز نمایش زنان بدحجاب و بیحجاب دلالت میکند.
1️⃣یک دیدگاه معتقد است که تفاوتی میان فیلم و غیر فیلم ندارد؛ یعنی همانگونه که اصل تشبه مرد به زن حرام است، وقوع چنین تشبّهی در فیلم نیز حرام است و فرقی نمیکند که پوشش شرعی را رعایت کرده باشد یا نه.
2️⃣دیدگاه دوم این است که تشبه مرد به زن، در عالم واقع حرام است اما در عالم نمایش و فیلم، حکم متفاوتی دارد.
🛑بر اساس دیدگاه نخست، اگر مردی نقش زنی را بازی کند قاعدتاً جواز ندارد اما اگر مبنای دوم را بپذیریم، علی المبنی مشکلی پیش نمیآید.
🔰باتوجهبه اختلافنظر فقها در مورد حدّ حجاب، از لزوم پوشاندن صورت و دستها تا عدم وجوب پوشاندن سروگردن، حد لازم به رعایت حجاب در هنرهای نمایشی چیست❓
💠در مسئله حجاب و پوشش بانوان، به گمان بنده، میان تصویر (شامل عکس و فیلم) و میان پوشش در جهان خارج، فرقی وجود ندارد؛ یعنی همانطور که پوشش زنان در عالم واقع، از نظر شرعی معیّن و مشخص شده است چنانکه در فتاوای مجتهدین نیز انعکاس یافته، در عالم تصاویر نیز همان حدود بایستی رعایت شود.
🔰حکم نمایش بانوان بیحجاب در رسانه چیست❓
🔰آیا اگر بازیگران مرد، نقش زنان بدحجاب یا بیحجاب را بازی کنند، تفاوتی در حکم آن ایجاد میکند❓
✳️پاسخ به سوالات و توضیحات بیشتر🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13550
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🔰اولین جشنواره نمایشنامه نویسی
"رزم قلم"
موضوعات:
1️⃣عفاف و حجاب
2️⃣خانواده
3️⃣فرزندآوری
4️⃣ایران قوی
🗓مهلت ارسال اثار:
تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳
📌در ۲ بخش دانش آموزی و آزاد
📎برای آگاهی از سایر شرایط و مقررات جشنواره به پوستر فراخوان توجه کنید.
💡#اشراق_نیوز | معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
🆔 @eshragh_news
🕋إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
🌑اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا …
🌑عرض تسلیت محضر حضرت صاحب الزمان عج، مقام معظم رهبری مدظله العالی و ملت شهید پرور ایران🌑
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 2️⃣4️⃣
📌زنان، کلاهگیس و چند نکته!
🖋حجتالاسلاممحمد عمومی
🔰آیا کلاهگیس، پوشش سر محسوب میشود❓
ادله ستر نسبت به نوع پوشش ساکت است و ادلهای که در آنها تعابیری چون جلباب و خمر آمده، ناظر به پوشش رایج در آن زمان بوده است؛ لذا هر چیزی که موی سر را بپوشاند میتواند امتثال امر به حجاب باشد؛ البته با قطعنظر از اینکه زینت است یا نه، مهیج شهوت هست یا نه، لباس شهرت هست یا نه و…؛ چراکه هر یک از اینها، عناوین خاصی است و حکم مخصوص به خود را دارد.
🔰جواز یا حرمت❓
اگر کلاهگیس تزیّن و تبرج و یا لباس شهرت باشد، تابع حکم این عناوین است.
⛔️باتوجهبه اینکه ممکن است کلاهگیسی، در نهایت زشتی و نفرتانگیزی، ساتر کامل بر موی سر باشد پس نمیتوان گفت کلاهگیس همواره زینت است؛ لکن آنچه رایج و غالب است، این است که استفاده از کلاهگیس برای زیبایی است؛ لذا در مواردی که عرفاً زینت شمرده شود، ازاینجهت، ظاهرکردن آن در برابر نامحرم حرام است.
✳️ توضیحات بیشتر🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13556
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری8️⃣
🕋ستایش و یادبود پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در شعر و هنر معاصر بلوچ
🖋نویسندگان:
عبدالحکیم سپاهی - محمد رضا تقیه - قاسم سالاری
❇️چکیده
ادبیات و هنر خطۀ بلوچستان، همچون دیگر مسائل پیرامون مردم این منطقه، مهجور مانده است و علیرغم داشتن ویژگیهای قابلتوجه، کمتر مورد استقبال و عنایت پژوهشگران قرار دارد.
اندک پژوهشهای پیرامون آن، توسط بلوچزبانان علاقهمند، انجام پذیرفته است. اسلوب، مضامین و ساختار اشعار معاصر بلوچی مشابه ادبیات کلاسیک ایران و بهویژه ادبیات غنایی قرون چهارم تا هفتم هجری است.
🔰عشق و حماسه دو مضمون اصلی سرودههای بلوچی است که به شکل منظومههای داستانی، روایت میشود. در کنار این مضامین، مسائل دیگری نیز مطرح شده که سرودهای دینی و اعتقادی و همینطور مدح و یادبود پیامبر اسلام و اهل بیت بزرگوار ایشان را در زمره مسائل برجسته این اشعار معرفی کرد.
❇️این پژوهش در پی آن است به تبیین و نقد جایگاه پیامبر و اهل بیت در اشعار معاصر بلوچی و چگونگی مدح و منقبت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در شعر شاعران و هنرمندان معاصر بلوچ به روش توصیفی و تحلیلی بپردازد.
✅نتایج تحقیق حاضر بیانگر این میباشد که آثار هنری و سرودههای بلوچی متعددی پیرامون مدح و منقبت پیامبر و اهل بیت وجود دارد و شاعران این سرزمین، نسبت به بزرگان دین اسلام، مشتاق و علاقهمند بودهاند و در شعرشان، این بزرگواران را به نیکی یاد کردهاند.
📚مجله هنر اسلامی
🌐 B2n.ir/j65821
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 3️⃣4️⃣
📌آیا خطاطی با خط زشت، مصداق اسراف است؟
🎤حجتالاسلام دکتر احمدعلی قانع
✳️هنر یک مفهوم عام دارد که شامل خطاطی، نقاشی، بازیگری، مجسمهسازی و خیلی موارد دیگر میشود.
❇️وقتی از فقه هنر سخن گفته میشود یعنی بایدها و نبایدهایی که در این صحنه وجود دارد را از زبان فقه معرفی کنیم و به یک سری علتها و استدلالها هم بپردازیم. این تعریف فقه هنر است.
➖برخی هنر را به انتقال پیام تفسیر میکنند. در این صورت، تفاوت آن با مفهوم رسانه در چه چیز است❓
➖تفاوت فقه هنر با فقه رسانه، فقه ارتباطات و فقه فضای مجازی چیست❓
✅... اگر هنر را بهگونهای تعریف کردید که همه امور رسانهای و ارتباطی و فضای مجازی را شامل شد، در این صورت با این مفاهیم تفاوتی ندارد اما اگر تعریف متفاوتی از هر کدام از این مفاهیم ارائه دادید، در این صورت با هنر متفاوت میشوند.
➖آیا موارد همپوشانی مصداقی میان این ابواب نوپدید فقهی وجود دارد❓
➖مناسبترین شیوه برای تنظیم سرفصلهای فقه هنر را چه شیوهای میدانید؟ به دیگر سخن، فقه هنر، از چه زاویهای باید تقسیم به سرفصلهای ریز شود❓
➖مهمترین مسائل فقه هنر، چه مسائلی است❓
✳️ پاسخ سوالات و توضیحات بیشتر🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13560
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 4️⃣4️⃣
📌گزارش کتاب «نظام مسائل فقه هنر و رسانه»
نگرش سیستمی در فقه هنر و رسانه
🖋محمدصادق ابراهیمی
📗نظام مسائل فقه هنر و رسانه، اثری است که حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی، پژوهشگر عرصه فقه هنر و رسانه، به رشته تحریر در آورده و انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، آن را در ۱۸۶ صفحه رقعی، به سال ۱۳۹۸، منتشر کرده است.
💠فقه هنر و رسانه، یکی از رشتههای نوظهور است که به مسائل معاصر فقهی در زمینه هنر و رسانه میپردازد. از آنجا که مسائل این رشته، سراسر مستحدث و نوپدید میباشد، از کمبود منابع، به شدّت رنج میبرد.
📒کتاب حاضر، در واقع نخستین اثری است که تلاش میکند در راستای رفع کمبود مذکور، در یک روندِ سیستماتیک، نظام مسائل این دانشِ نوپا و در عین حال ضروری را طراحی و ایدهپردازی کند.
📕کتاب، از یک مقدمه و سه بخش تشکیل شده است.
📌در مقدمه، نویسنده منظور خویش از نظام مسائل فقه هنر و رسانه و ضرورت آن را تبیین نموده است: «نظام مسائل فقه هنر و رسانه، درصدد برقراری روابط و تدوین ضوابط شرعی میان مسائل هنری و رسانهای با احکام فقهی است».
1️⃣بخش اول: اثر هنری و رسانهای
2️⃣بخش دوم: نظام مسائل مؤلف هنری و رسانهای ( هجده گفتار)
3️⃣بخش سوم: نظام مسائل مرتبط با مخاطبان هنری و رسانهای ( هفده گفتار)
✳️ توضیحات بیشتر🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13567
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام 🕋
➖➖➖➖
🌐کانال فقه هنر🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋مناظره ای که باعث شهادت #امام_جواد (علیهالسلام) شد.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋نکته ای ناب از روایات:
🛑امام صادق (ع) در تفسیر آیه:
«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُمۡ رَٰكِعُونَ -مائده55-
[اى مؤمنان،] ياور و سرپرست شما تنها خدا و پيامبرش و كسانى هستند كه ايمان آورده اند، همان كسانى كه نماز را به پا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند.
💠فرمود:
امير المؤمنين (ع) در نماز ظهر بود و دو ركعت خوانده بود و در ركوع بود و در برش 👈حلّه اى بود (لباس عربی) به بهاى هزار اشرفى كه پيغمبر به او پوشانيده بود و نجاشى آن جامه را براى وى فرستاده بود،
يك سائل آمد و گفت:
السلام عليك يا ولىّ الله، بر گدائى تصدّق فرما، على (ع) آن حلّه را نزد او انداخت و به دست اشاره كرد تا آن را برگيرد و خدا هم اين آيه را بر او نازل كرد
👈و به وسيله انعام به او به فرزندانش هم انعام داد و هر كدام از فرزندانش كه به امامت رسند به واسطه اين صفت بوده است كه مانند او بدان متصف بوده اند كه در حال ركوع صدقه داده اند،
✳️و آن سائلى كه از امير المؤمنين (ع) و از ديگر امامان سؤال میكند از ملائكه هستند.
🛑نکته:
بخشش انگشتر هم ظاهرا در نماز دیگری بوده و صدقه دادن در نماز دومرتبه برای امیرالمومنین ع تکرار شده است.
📚منابع:
1️⃣البرهان في تفسير القرآن ، جلد 2 ، صفحه 316
2️⃣تفسير الصافي ، جلد ، صفحه 44
3️⃣تفسير نور الثقلين ، جلد 1، صفحه 643
4️⃣تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، جلد 4، صفحه 145
5️⃣اصول کافی،ج2 ص 293
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh