❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می کنند:
1️⃣1️⃣یازدهمین کرسی علمی_ترویجی
🖍 عنوان:
«تحلیل مضامین اخلاقی، سیاسی و حقوقی در فیلم قهرمان»
🔵 ارائه دهنده:
دکتر غلامرضا حداد
(عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
♦️ ناقدین:
1️⃣حجت الاسلام دکتر سید محسن قائمی
(مدرس حوزه علمیه و دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی)
2️⃣محمد ابراهیم شمس ناتری
(دانشیار دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، دانشکده حقوق)
🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
🕣 زمان:
شنبه 9 دی ماه 1402
ساعت 9 صبح
🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر.
🌐 لینک جلسه:
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
🕋فـــاطمه دوم حیــدر شــدی
مادر یک ماه و سه اختر شدی
🕋ماه تو از ماه فلک خوبتر
پیش علی از همه محبوب تر
🔳 سالروز وفات همسر امیـــــرالمومنین (علیه السلام) حضرت #ام_البنیــــن (سلام الله علیها) را محضر مبارک صاحب الزمان (عج) تسلیت عرض میکنیم.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣
(وابسته به مدرسه فقه هنر)
با امکان تحصیل همزمان و
❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️
برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رساندهاند برای نیم سال دوم سال تحصیلی از طریق مصاحبه ورودی طلبه میپذیرد.
✅ عناوین رشتهها:
1️⃣ فقه هنر
2️⃣ حکمت هنر
3️⃣ هنر اسلامی
🟢 ثبت نام از طریق لینک:
https://isoa.ir/fh-register/
☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
قم: خیابان هنرستان (بسیج). نبش کوچه ۲۰.
🕋شهادت مظلومانه هموطنان عزیزمان در شهر کرمان و شهادت جمع کثیری از مردم مظلوم غزه را به ساحت مقدس و داغدار حضرت ولیعصر (ارواحنا فده) تسلیت و تعزیت عرض می کنیم و دعا میکنیم خداوند در ظهور منتقم خون مظلومان عالم تعجیل فرماید🕋
🌹کتاب فقه هنر برنده ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد.
🎬مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران سهشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند.
🎤به گفته دکتر قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران
بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایاننامه ارشد و دکتری و… بودند.
👈در این مراسم ، لوح تقدیر بخش مقاله به آقایان #مصطفی_دری و #نواب_حضرتی، به عنوان پدیدآورندگان «مجموعه مقالات فقه سینما» اهدا شد.
متن کامل خبر🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13262
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
مدرسه فقه هنر
💠چکیده گزارش هشتمین کرسی علمی_ترویجی8️⃣
📌عنوان: «چگونگی تجلیِ معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسایل فقهی»
🎤ارائه دهنده: دکتر حمید تلخابی (دکترای حکمت هنر و استاد دانشگاه)
🛑ناقدین:
1️⃣حجت الاسلام کتر علی نهاوندی (دکترای فلسفه و مدیر گروه پژوهشی فقه هنر)
2️⃣حجت الاسلام دکتر مهدی داودآبادی (دکترای حکمت هنر، مدرس دانشگاه)
🔰دبیرجلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
💠 آقای دکتر تلخابی (ارائهدهنده):
ما در این مقاله با نگاه نمایشی به مسائل فقهی پرداختهایم، یعنی محوریت بحث ما از هنرهای نمایشی بوده است، برخلاف خیلی از مقالاتی که ارائهشده و محوریت فقهی در آنها بیشتر دیده شده است، در این مقاله آن مباحث نمایشی محوریت دارد.
💠خمیرهی اصلی هنرهای نمایشی کردار ساختاریافته است. دو عنصر اساسی باعث میشود که یک کرداری ساختار پیدا کند که یکی کنش و انتخاب شخصیت است و دومی هم رویداد یا مجموعه رویدادهای معین است.
یکی از مشکلاتی که ما در هنرهای نمایشی داریم این است که این رویدادها کامل دیده نمیشود، مثلاً در شروع، پایان یا میانه یک نقصانی وجود دارد که باعث میشود به همین اندازه خللی در آن روایت ایجاد کند....
🛑 حجت الاسلام نهاوندی (ناقد اول):
1️⃣بزرگترین ضعف مقالهی شما عدم روشمندی است.
2️⃣شما بههیچوجه از منابع دست اول فقهی استفاده نکردید. ما در این اثر بههیچوجه کار فقهی ندیدیم.
3️⃣در مقدمه دائماً گزارههای پیشفرض را ذکر کردید.
4️⃣زمان و مکانی که به آن استناد میکنید اساساً حکم درست نمیکند.
5️⃣نوع ظهور که بر عهدهی کارشناسان هنرهای نمایشی است، این را به مسائل فقهی و مداخلهی فقهی روشن نفرمودید که این بخش چیست و اینکه گاهی اوقات تعزیه را مثال میزنید و گاهی اوقات خود واقعیت عاشورا را مثال میزنید که گویا واقعیت عاشورا هم در صحنهی خلقت و عالم تکوین خودش یک نمایشی در اختیار ارائهی انتقال معنایی است که تا پایان تاریخ میخواهد اتفاق بیفتد و تعزیه که یک اثر نمایشی است گردهبرداری از آن واقعیت است که آن واقعیت هم خودش یک اثر نمایشی است. این رد و بدلهایی که در اینجا اتفاق افتاده به نظر من یک مقداری نیاز به تعیین و ترسیم دارد.
🛑 حجت الاسلام مهدی داوودآبادی (ناقد دوم ):
1️⃣سه مبحث کلیدی یا مفهوم کلیدی را در مبانی نظریتان مطرح میکنید؛ یکی موقعیت نمایشی، یکی شخصیت نمایشی و یکی هم مضمون نمایش است. این خوب است و درست هم انجام شده است. طبق اولویتبندی که مبانی ارسطویی در پوئتیک است، میبینیم که شما این کار را کردهاید؛ اما خوب بود که به آن مبانی نظری پایبند میبودید...
2️⃣در بحث مبانی وودراف، چرا از موقعیت نمایشی که خودتان ادعا کردید به سراغ رویداد معین رفتید و بعد در رویداد معین هم به سراغ زمان و مکان معین رفتید؟
3️⃣در بخش دوم مقاله، ارتباط تجلی معنا با مسائل فقهی چیست؟
4️⃣یک اصطلاح منطقة الفراق را به کار بردید که خواستید بگویید اگر ما اقتضائات زمان و مکان را در نظر بگیریم، فقه نباید در اینجا وارد شود، گویا عقل و اقتضائات اجتماعی باید وارد شوند و ما در منطقة الفراق از طریق عقل حکم را به دست بیاوریم. جالب است بدانید که در همین منطقة الفراق که «ما لا نص فیه» هست، فقها فرمودهاند که؛ «فی کلّ ما لا نص فیه نصٌ»، یعنی همانجا هم اگر منطقة الفراق است خود شارع فرموده که منطقة الفراق است و اینگونه نیست که بگویید شامل حکم شرعی نمیشود و ما از طریق عقل حکم را به دست بیاوریم.
متن کامل گزارش🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=889
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی8️⃣2️⃣
👩🏽🦳استفاده زنان از کلاهگیس در معرض دید مردان
🔰ورود کلاهگیس به آرایش بانوان در هنرهای نمایشی سابقه طولانی دارد.
اما آیا استفاده زنان از کلاهگیس، در هنرهای نمایشی جایز است یا خیر❓
🖋حجتالاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعه المصطفی قم:
💠فقها در مورد جواز استفاده از کلاهگیسِ در معرض دید مردان، اختلافنظر دارند.
1️⃣برخی بهصورت مطلق گفتهاند کلاهگیس، زینت بوده و لذا حرام است.
2️⃣برخی قائل بهتفصیل شده و گفتهاند اگر زینت بهحساب بیاید، حرام است.
3️⃣عدهای دیگر نیز گفتهاند کلاهگیس، زینت ظاهری است و لذا استفاده از آن حرام نیست.
❇️ از اختلاف فتاوای فقها، این نکته روشن میشود که حکم استفاده از کلاهگیس، ارتباط وثیقی با مسئله زینت زنان دارد.
💠نتیجه: مهمترین دلیل برای وجوب پوشاندن موی کلاهگیس، آیه ۳۱ سوره نور است که ظاهرکردن زینتهای پنهان را بر زنها ممنوع قرار داده و نگاهکردن مردان به آن را حرام اعلام میکند.
امّا اکثر فقها در استفاده این حکم از آیه تردید دارند، چون این مو با لباسهایی که بهخودیخود، زینت بهحساب میآیند تفاوتی ندارد. اگر پوشاندن کلاهگیس واجب باشد، باید پوشاندن لباس زیبا نیز بر زنان واجب باشد و این امری است که هرچند بهصورت حکم استحبابی و توصیه اخلاقی در کلمات فقها وجود دارد؛ ولی فتوا به آن دشوار است.
به همین دلیل، اکثریت فقها احتیاط کردهاند و از فتوای صریح خودداری ورزیدهاند.
متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=11326
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
⚫️ شهادت امام هادی عليه السلام را به ساحت مقدس امام عصر ارواحنافداه و شیعیان آن حضرت، تسلیت عرض میکنیم🕋
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
🔎 #اطلاع_رسانی
به استحضار میرساند؛
💠 در همایش نکوداشت
استاد دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا):
۰۱ کتاب «مثل تیشه در بیستون» که شامل نوشتههایی از استاد ژرفا و پنجاه تن از نویسندگان و نگارندگان دربارهٔ استاد و قلمرو فرهنگ و ادب و هنر است، به حاضران اهدا میشود.
۰۲ یک نماهنگ (کلیپ) که دربردارندهٔ سخنان تعدادی از فرهیختگان دربارهٔ دکتر ژرفا و معرفی شماری از آثار و تألیفات استاد است، به نمایش گذاشته خواهد شد.
۰۳ به سخنان دانشورانهٔ استاد ژرفا و یکی دیگر از فرزانگان علم و ادب و هنر، گوش جان سپرده میشود.
📅 چهارشنبه ۴ بهمن ساعت ۱۹
🏫 قم، چهار راه شهدا، اول خیابان معلم، ساختمان ستادی دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه چهارم، سالن شیخ طوسی
🔰 با #هنرستان از برنامه های فرهنگی هنری استان #قم باخبر باشید 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229