eitaa logo
مدرسه فقه هنر
178 دنبال‌کننده
259 عکس
38 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
📱 نرم افزار تبدیل فایل صوتی فارسی به متن به صورت کاملا رایگان‌ ‏«ویرا /تبدیل گفتار به متن و برعکس»: 🌐http://cafebazaar.ir/app/?id=ai.ivira.app&ref=share 🌐https://myket.ir/app/ai.ivira.app ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
💢گزارش نهمین ️⃣ 👼🏻«بررسی فقهی حق هنر برای کودک»👼🏻 🎤ارائه دهنده: دکتر «محمد مهدی مقدادی» : اگر به مباحث بین‌المللی، کنوانسیون حقوق کودک و نظام بین‌المللی حقوق کودک مراجعه کنیم می‌بینیم که به صورت کلی حق هنر برای کودک پذیرفته شده است. در کنار حق آموزش، حق تربیت، حق فرهنگ، حق ارتباطات، حق هنر هم برای کودک به رسمیت شناخته شده است و والدین و در کنار آن دولت‌ها مؤظف شده‌اند که این حق را به رسمیت بشناسند و تلاش لازم را در این خصوص برای کودک داشته باشند. 🎤ناقد اول جناب آقای دکتر «محسن برهانی»: 1️⃣عبارت «حق هنر» در عنوان مقاله نامناسب و مبهم است، باید از عباراتی مانند حق استفاده از هنر، استفاده میشد. 2️⃣ بحشی از مفاهیم نیازمند ارجاعات بیشتری دارد، تغافل از پیچیدگی موضوعات هنری شکل گرفته است. 3️⃣ اشاره به فرم های هنری به صورت اجمال در مقاله لازم بود. 4️⃣همین پیچیدگی موضوع هنر، در موضوع و مفهوم کودک نیز وجود دارد که در مقاله ساده سازی شده و درست تبیین نشده است. 🛑ناقل دوم جناب آقای دکتر «مهدی زارع»: 1️⃣ اینکه یافته های فقهی حق هنر برای کودک بیشتر از حقوق بین المللی است، تمایزی یافت نشد. 2️⃣ بهتر بود در تعریف هنر از تعاریف اندیشمندان اسلامی نیز استفاده میشد، مانند حافظ و علامه حسن زاده و … چراکه اینها هنر را برای تعالی بشر می دانند. 3️⃣ دلایل رد نظرات در تعاریف حقوقی هنر هم قابل خدشه است. 4️⃣در مقاله باید از مبانی فقهی بیشتری جهت اثبات موضوع استفاده شود. 🔰متن کامل جلسه🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13344 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
🕋امام جواد (علیه السلام): 👂هركه به گوینده‌اى گوش سپارد، او را بندگى كرده است؛ 🕋اگر آن گوینده از خداوند عز و جل بگوید، خدا را عبادت كرده ♨️و اگر از طرف شیطان بگوید شیطان را عبادت كرده است. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/fh
️⃣3️⃣ 📺نظرات فقها در مورد نمایش بدن برهنه و نیمه‌برهنه مردان در رسانه🧍‍♂️ 🖋محمدصادق ابراهیمی 🛑پرسش این است که نمایش (و نه نگاه‌کردن) بدن نیمه‌برهنه مردان، در رسانه‌های تصویری و عمومی از نظر فقهی چه حکمی دارد❓ 🔰در مورد نگاه مستقیم و نه به‌واسطه رسانه، نسبت به بدن نیمه‌برهنه مردان، باتوجه‌به بیننده و صاحب نگاه، حکم آن، متفاوت می‌شود. ✳️مثلاً اگر نگاه‌کننده مرد باشد، طبق فتوای مشهور فقها، نگاه مردان به تمام بدن مردان به‌استثنای عورتین جایز است، با این شرط که قصد لذت و ریبه در کار نباشد. ⛔️اما اگر نگاه‌کننده زن باشد، طبق فتوای مشهور، نگاه‌کردن زنان به بدن مردان نامحرم حرام است مگر آن قسمت‌های که به طور معمول مردان نمی‌پوشانند. ✅در مورد نگاه‌کردن غیرمستقیم یا نگاه‌کردن رسانه‌ای، قضیه کمی متفاوت‌تر است. 🛑طبق فتاوای مشهور، نگاه‌کردن زنان به تصاویر مردان درصورتی‌که با انگیزش شهوانی نباشد بلااشکال است. نگاه‌کردن به فیلم، اگر پخش زنده باشد حکم نگاه‌کردن به بدن را دارد و اگر پخش مستقیم نباشد حکم تصویر و عکس را دارد. 💢 به باور برخی فقهای معاصر، نمایش فیلم اگر به‌صورت پخش مستقیم باشد، نگاه‌کردن به آن، در حکم نگاه‌کردن به انسان زنده است، اما اگر به طور غیرمستقیم پخش شود حکم عکس را دارد 📚(امام خمینی، احکام بانوان، ص ۳۲). 🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13186 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 انا وعلي ابوا هذة الامة تفسير آلوسي - ج 22 ص ۳۱ 🕋میلاد مولود کعبه، مولی الموحدین ،امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر شما مبارک 🌹 ---------- 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
گزارش اجمالی دهمین ️⃣1️⃣ 📌عنوان مقاله: «الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری» 🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی) 🖋ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری (عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات) دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🔰آقای دکتر محمد عشایری منفرد مقاله خود را به طور خلاصه در چند محور ارائه کردند: 1️⃣ارکان حقوقی هنر که چهار مورد دارد، خالقان آثار هنری، 2️⃣شاغلان عرصه هنر، کاربران آثار هنری و حکومت. 3️⃣سپس به شروط تزاحم حقوق اشاره کردند و سه مورد تزاحم نما هم معرفی شد: اسباب حقوق، غفلت از حق ساقط شده و تزاحم بدوی. 4️⃣در ادامه به راهکارهای برون رفت از تظاهم حقوق اشاره کردند مانند قانون اهم و مهم یا تعدی حق . 🛑جناب حجت الاسلام محمدعلی حیدری ضمن تشکر از موضوع و متن مقاله به چند نکته اشاره کردند: 1️⃣در مطلع مقاله اشاره به فقه کاربردی و هنجاری شد مانند اخلاق که برای حل مسائل عینی به فقه کاربردی نیازمند هستیم که اشاره خوبی هست. 2️⃣چون به منشأ حقوق اشاره نشده تقسیم تزاحم و تزاحم نما مشخص نخواهد شد رفع تزاحم‌ها هم امکان نخواهد داشت مثلاً حق برخورداری از استفاده کنندگان چنین حقی را بنده نتوانستم پیدا کنم. 3️⃣ تقسیم حقوق به حق الله و حق الناس هم مشکلی را حل نخواهد کرد. متن کامل این جلسه🔻🔻 🌐B2n.ir/n43211 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🔰گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام برگزار می‌کند؛ 📚موضوع:«ظرفیت‌شناسی فقه‌پژوهی و مسائل طراحی لباس، مد و فشن» 🔹 ارائه دهنده:«دکتر سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور)» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه)» ▪️دبیر علمی:«حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی (مدیر عامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق)» 📋 زمان: چهارشنبه 11 بهمن ساعت 16 📡 لینک وبينار Www.markazfeqhi.com/live 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
️⃣3️⃣ 🛑بدون نظر به مقاصد شارع، نمی‌توان حکم پوشش را به‌درستی بیان کرد⛔️ 🖋حجت‌الاسلام‌ و المسلمین باستانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: 📌با صرف اعتبارات شرعی نمی‌توان احکام کارآمدی در حوزه پوشش صادر کرد، بلکه باید علاوه بر اعتبارات شرعی، به مقاصد و حکمت‌های احکام نیز توجه نمود. ◀️ حکم پوشش واجب بدن برای مردان چیست❓ ✅اگر در رساله‌های علمی و عملی فقه گفته می‌شود پوشش عورتین واجب است، این بدان معنا نیست که أحیانا پوشش بیشتر از آن، در قالب عناوین دیگری واجب نیست. ❇️همچنین است جریان اصالةالبرائة در پوشش فراتر از عورتین؛ چرا که معنای جریان آن، تنها برائت نسبت به اعتبار مخصوصِ عنوان پوشش است و نظری به حکم سایر عناوینی ندارد که أحیانا بر پوشش انطباق می‌یابند. 📌آیا در احکام نمایش بدن مردان، بین پخش زنده و غیرزنده آن تفاوتی می‌کند؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ، دلیل این تفاوت چیست❓ ✅ به نظر می‌رسد تفاوتی میان پخش زنده و غیرزنده وجود ندارد؛ چون تفاوت ماهوی ندارند و هر دو مشمول عناوینی محرم خواهند شد. 🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻 🌐 B2n.ir/g15895 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه می‌فرماید: 🌹آن ‌‌وقتی که پیغمبر مبعوث شد و خدای متعال نبیّ اکرم(ص) را مبعوث به رسالت کرد، دنیا تاریک بود؛ «وَ الدُّنیا کاسِفَةُ النّورِ ظاهِرَةُ الغُرور»؛ 🌹جهان بشریّت در تاریکی بود، مشحون و سرشار از غرور بود. غرور یعنی فریب نفْس؛ انسان خودش را در یک وضعی تصوّر کند و توهّم کند، و در واقع این‌‌جور نباشد؛ دنیا در یک ‌چنین وضعی بود. 🕋 قرآن هم فلسفه‌ی وحی الهی را این قرار می‌دهد: «لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور»؛ بشریّت را از ظلمات خارج کند، وارد نور کند. مقام معظم رهبری مدظله العالی 🌹عید مبعث بر شما مبارک 🌹 صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/
🎤 اغاز چهارمین همایش ملی فقه هنر ۲۵بهمن ماه ۱۴۰۲ 🛑چهارمین همایش ملی فقه هنر با محوریت فقه هنر و حکمرانی در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس آغاز به کار کرد. ✳️ این همایش دو روزه در ۶ محور «فقه هنر، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری»، «فقه هنر، حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات»، «فقه هنر، نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌ها»، «فقه هنر و حاکمان»، «حکمرانی در هنر و فتاوای فقهی» و «رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر» برگزار می‌شود. 💢۴۰ عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که ۳۹ عنوان توسط دبیرخانه همایش تایید و در آیین اختتامیه این رویداد که ۲۶ بهمن ماه برگزار می‌شود از کتاب چکیده مقالات همایش، رونمایی خواهد شد. 🔰 معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در برگزاری چهارمین همایش فقه هنر با مدرسه فقه هنر مشارکت دارند. 💢کانال فقه هنر 🆔Eitta:@Feghehonar 🆔 web: https://isoa.ir/