#غیبت_جمع
دو نوع جمع داریم:
🔹جمع محصور و محدود: یعنی جمعی که همهی افراد آن مشخص است مثل اعضاء یک خانواده.
🔸جمع غیر محصور یعنی یعنی جمعی که همهی افراد آن مشخص نیست مثل اهالي يك شهر و طایفه و قوم.
#جمع_محصور
اگر بیان عیب از جمع محصور باشد؛ مثل اینکه گفته شود این خانواده همهشان ترسو هستند، غیبت است.
#جمع_غیر_محصور
🤔صحبت در مورد همه اهالی یك شهر، طایفه، قوم و مانند آن مثلا بگوید آدمهاى خسیس یا ساده هستند، آیا غیبت است؟
✍️ غیبت بیان عیب پنهان است كه مطابق واقع هم باشد یعنی واقعیت داشته باشد، و نسبت دادن عیب به همه اهالی یك شهر یا استان، غیبت نیست و چون محال است که تمام مردم یک شهر یا استان یک عیب مشترک پنهان داشته باشند و یک نفر بر این عیب آگاهی یابد، و این نسبت دادن چنانچه داخل عنوان دروغ و افترا و توهین و تحقیر یا استهزاء و تمسخر باشد، حرام است و اگر اینگونه نبود مانعى ندارد.
👌اینکه انسان ببیند اکثریت افرادی از قوم یا شهر خاصی که او با آنها برخورد داشته، دارای صفتی هستند، دلیل نمیشود که تمام اهالی آن شهر یا قوم اینگونه باشند.
📚 امام، مكاسب محرمه، ج1 ص412 و413 واستفتائات ج2 ص619 س10 و13؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 18؛ سیستانی رساله ج2 غیبت و منهاج ج1 م 29؛ تبریزی منهاج ج1 م29 و استفتائات جدید ج1 س1001 وج2 س1008؛ وحید منهاج ج2 م29؛ بهجت، جامع المسائل كتاب تجارت ج2 ص467 و استفتائات ج4 س6515؛ مكارم انوار الفقاهه كتاب تجارت ص 275 واستفتائات ج1 س556 جامع المسائل
کانال آموزش احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
👈 گروه باز است.
نسبت به درس اگر سوال دارید در گروه مطرح بفرماید:
https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc
#کودک_و_غیبت
#غیبت_کردن_از_كودك
🤔آیا غیبت كودكان جایز است؟
✍️ اگر کودک ممیّز باشد (خوب و بد را بفهمد) ، بدگویی از او غیبت و حرام است.
امّا کودک غیرممیّز، مثلاً بچۀ دو سالهای که خوب و بد را نمیفهمد، غیبت او حرام نیست.
👌اگر غیبت از كودك باعث اذیت و آزار پدر و مادرش شود یا عیبی بر پدر و مادرش باشد، جایز نیست.
#غیبت_کردن_در_كودكی
🤔 اگر در كودكی پشت سر شخصی حرف زده باشیم آیا غیبت محسوب میشود؟
✍️ كودك نابالغ در این امور تكلیفی ندارد و گناهی بر او نوشته نمیشود.
👌نابالغ نسبت به حقوق مالی، و برخی گناهان تکلیف و وظایفی دارد.
#غیبت_کردن_نزد_کودک
🤔اگر پیش کودکی عیب فردی را بگوییم، غیبت محسوب میشود؟
✍️ در غیبت، وجود شنونده شرط است؛ اگر شنونده وجود دارد، امّا وجودش کالعدم است، مانند انسان ناشنوا یا کودکی که چیزی نمیفهمد، غیبت محسوب نمیشود مانند اینکه مادری نزد بچۀ شیرخوارهاش از مادر شوهرش یا خواهرشوهرش بدگویی کند، ولی اگر شنونده کودک ممیز است و میفهمد، غیبت محسوب میشود.
📚 امام استفتائات ج1 ص78 س188 و ج2 ص621 س14 و ج3 ص204 س18؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 18؛ بهجت استفتائات ج1 س386 و ج4 س6476 و جامع المسائل ج2 ص470؛ تبریزی استفتائات جدید ج2 س2044 و صراط النجاة ج10 س1362؛ مکارم سایت جامع المسائل؛ فاضل مناسك حج ص26 م 11؛ سیستانی توضیح المسائل ج1، تكلیف و بلوغ و سایت، استفتائات، بلوغ؛ مكارم، توضیح المسائل، م 1.
کانال آموزش احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
گروه آموزش احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc
👈 گروه باز است.
نسبت به درس اگر سوال دارید در گروه مطرح بفرماید:
https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc