eitaa logo
فقه و زندگی
6.2هزار دنبال‌کننده
336 عکس
29 ویدیو
2 فایل
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 💠 راه ارتباط : @a_gorji 🌸 تبادل و تبلیغ فعلا نداریم . 🌼 کانال دوممان : @ganjinenab 💐برداشت (با آدرس یا بدون آدرس) از هر دو کانالمون با ذکر صلوات بر ❤️محمد و آل محمد❤️ جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه و زندگی
بسم الله الرحمن الرحیم غیربالغ چه پسر و چه دختر تکلیفی ندارد ولی سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند. اگر همراه با کار حرامی نباشد، اشکال ندارد. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای و شبیری: اگرهمراه با کار حرامی نباشد، اشکال ندارد. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب جایز نیست. 🌼 آیات عظام مکارم و جوادی: اشکال دارد. داخل مجلس خانمها حرام است. 🌺 آیت الله خامنه‌ای: تبدیل کردن جلسه عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسه رقص، به گونه ای که یکی پس از دیگری بلند شود و مفصلاً برقصد، این رقص محل اشکال است اما اگر مثلاً در مجلس زنانه به خواهر داماد یا خواهر عروس اصرار می کنند که حرکتی کند و بنشیند، با اینکه رقص هم صدق می کند، امّا این رقص حرام نیست. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌼 آیات عظام مکارم و شبیری: حرام است. 🌸 آیت الله جوادی: در صورت مفسده نداشتن، جايز است. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای و سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌼 آیات عظام مکارم و شبیری و جوادی : حرام است. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای، مکارم و شبیری و جوادی: حرام است. در رقص حرام فرقی بین انفرادی و دسته جمعی نیست. -محلى_رقص با چوب‏ اگر به صورت بازی ورزشی تفریحی باشد و عرفاً رقص محسوب نشود، حکم رقص را ندارد. نگاه کردن به رقص اگر موجب تحریک شهوت شود و یا باعث تأییدِ فرد گناه کار و تجرّی او و یا ترتّب فساد گردد، جایز نیست. اگر در مقابل کار حرام - مثل رقص- پولی داده شود، دریافت و پرداخت چنین پولی حرام است و کسی که می رقصد مالک پول نمی‌شود (هر چند هدیه باشد نه اجرت رقصیدن) ولی اگر در قبال رقص‏ ندهند، اشكال ندارد. 📚آقا رساله آموزشی ج 2 درس 31 و اجوبه 1167 تا 1180؛ سیستانی رساله ج 2 م 415 تا 417؛ جوادی رساله ص 318؛ مکارم، احکام ویژه م 480 و 481 و جامع المسائل؛ شبیری، سایت، استفتائات؛ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم 🤔 ❓اگر به اموال بیت المال خسارت و ضرر زده باشیم، چگونه آنرا جبران کنیم؟ 🌺✍️ اگر خسارت یا بدهی از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از اداره‏های دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت واریز کنید. 👌تبصره: 1. اگر نمیداند چقدر خسارت وارد کرده باید تقریبی حساب کند. 2. باید آن خسارت را جبران کند و صرف حلالیت و رضایت گرفتن از مسول وقت یا الان کافی نیست. 3. رد مظالم نسبت به اموال اشخاص است، و اگر به اموال دولتی ضرر زده دادن رد مظالم کافی نیست. 🤔 ❓بر اثر غفلت و سهل انگاری یا عمدا به وسایل و اموال مردم خسارت وارد كردم، حالا كه پشيمانم براي جبران اين ها بايد چکار کنم؟ 🌸✍️ اگر صاحب آن را مى‌شناسد بايد رضايت او را تحصيل كند ولی اگر صاحب آن مشخص نيست و يا دسترسی به او ممكن نيست باید هزینه آن را به عنوان رد مظالم با اجازه مرجع تقلید به فقير پرداخت نمايد. 👌تبصره: 1. ردّ مظالم بايد به فقير داده شود و نمی‌توان آنرا براى مسجد، حمّام، حسينيّه و غیره خرج كرد. 2. دعا کردن و استغفار کردن برای صاحب مال جایگزین رد مظالم نمی‌شود و کافی نیست. 3. رد مظالم را نمى‌تواند به واجب النفقۀ داد. 4. اگر کودکی اموال مردم را از بین ببرد بعد از بلوغش باید رضایت آنها را بدست آورد و اگر دسترسی ندارد رد مظالم بدهد. 📚 امام استفتاءات؛ ج‌3، ص 575 س 20 تا 31؛ آقا اجوبة س 1955 و 1956؛ سيستاني، سايت، مصطلحات فقهي و پرسش و پاسخ؛ بهجت، استفتاءات، ج 4، س 5665؛ مكارم، استفتاءات، ج 3، س 1571 و پيك احكام، م 183؛ صافي، جامع الاحكام، ج1، س 575 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان می‌آید آیا می‌توان به دیگران ارسال کنیم؟ 🌺✍️اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد. 🤔❓اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دورغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ 🌸✍️چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. 🤔❓در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیت‌های مطرح شود، می‌خواهم حکم شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را بدانم؟ 🌼✍️شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است. 👌 نه شایعه سازی جایز است و نه پذیرش شایعه 🤔❓آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟ 🌼✍️نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت می‌باشد. 📚 آقا، اجوبه س 1391، 1397، 1430 و 1082؛ صافی، 300 ج 1، امر به معروف، س 4؛ فاضل جامع‏المسائل، ج‌1، س 944؛مکارم سایت جامع المسائل، سیستانی، سایت https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم لا تَقْتُلوا اوْلادَكُمْ اسراء/ 31. قاتل نباشید و فرزندانتان را نکشید. ✍️در اسلام به شدت از سقط جنين نهى شده است‏، زيرا جنينى كه مى‏توانسته بنده‏اى از بندگان خدا باشد از زندگى محروم می‌شود. اين از افتخارات اسلام است كه براى انسان حتى در موقعيت نطفه نيز ارزش ويژه قائل است و اجازه نمى‏دهد حرمت و كرامت انسانى شكسته شود. 😭 عموماً عذاب وجدان دامن‏گير تمام مادرانى كه جنين خود را سقط مى‏كنند خواهد شد که تا آخر عمر آنها را عذاب خواهد داد. سقط جنین شرعاً حرام و از گناهان بزرگ است و کشتن انسان محسوب می‌شود و دیه دارد. ‏ 🤔❓آيا سقط جنين در اول حاملگي، اشکال شرعي دارد؟ تاچه زمانى ازشروع باردارى اجازه سقط جنين داريم؟ 🌺✍️ سقط جنين پس از انعقاد نطفه و استقرار آن در رحم، جایز نیست. 👌 منظور از انعقاد نطفه تخمکی است که در رحم با اسپرم بارور شده است. 🤔❓آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ 🌼✍️ خیر جایز نیست، صِرف ترس از فقر و مشکلات اقتصادی مجوّز سقط جنین نیست، قرآن کریم دربارۀ کشتن فرزندان میفرماید «وَلا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ‏ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً».[ سورۀ اسراء، آیۀ 31] «فرزندانتان را به سبب فقر و مشکلات اقتصادی نکشید، ما آنان و شما را روزی می‌دهیم، همانا کشتن آنان گناه و خطایی بزرگ محسوب می‌شود». 👌انسان باید کار کند و دنبال رزق و روزی برود و به خدا توکل کند که خداوند به خیر و صلاح بندگانش آگاه میباشد. ‏ 🤔❓سقط كردن جنينى كه ناقص الخلقه به دنيا مى‏آيد، چه حكمى دارد؟ 🌸✍️ ناقص بودن بچه مجوز شرعى براى سقط جنين محسوب نمى‏شود. 👌تبصره: 1.چون امروزه راه‌های زیادی برای نگهداری از معلولین وجود دارد مانند گرفتن مدد‌یار جهت مراقبت از وی یا واگذاری فرزند به شخص دیگر یا پرورشگاه یا سایر مراکز خصوصی یا دولتی خصوصا سازمان بهزیستی که متکفل این امر است و اقدام به نگهداری معلولین می¬نمایند، سقط جنین معلول جایز نیست. 2.فرقی ندارد معلولیت جسمی باشد یا ذهنی در هر دو صورت سقط جایز نیست. 📚 آقا اجوبه س 1261 تا 1265؛ سیستانی، رساله ج 4 م 721 تا 726 ؛ نوری، استفتائات، ج2، س 876؛ سبحانی، استفتائات، ج 2 س 1302؛ مکارم، جامع المسائل؛ شبیری و جوادی سایت. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
‏ 🤔❓ديه سقط جنين چه مقدار است؟ 🌺✍️ همه مراجع (به جز مكارم): ديه براى نطفه، 20 مثقال شرعى طلا ؛ براى علقه (خون بسته شده)، 40 مثقال و براى مضغه (پاره گوشت)، 60 مثقال است. اگر استخوان داشته باشد، 80 مثقال و اگر اعضاء و جوارحش کامل باشد، 100 مثقال است. اگر روح در آن دميده شده؛ چنانچه پسر باشد، 1000 مثقال و اگر دختر باشد، 500 مثقال شرعى طلاى سكه‏دار ديه دارد. گفتنى است روح در حدود چهار ماهگى، در جنين دميده مى‏شود. 🌼✍️ آيت‏ الله مكارم: ديه جنين بنا بر احتياط واجب به شرح زير است: در بيست روز اول (که نطفه است) 15 مثقال معمولي طلا، و در بيست روز دوم (که علقه است) 30مثقال، و در بيست روز سوم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بيست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بيست روز پنجم ( که لحم است) تا زماني که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنين در شکم مادر به حرکت درآيد 75 مثقال، و پس از دميدن روح در پسر ديه کامل، و در دختر نصف ديه کامل تعلق مي‌گيرد. 👌 با پرداخت دیه، گناه این عمل حرام پاک نمی‌شود. بلکه جریمه‌ای دنیایی است و عذاب اخروی هم دارد. 👌 دیۀ سقط جنینی که از زنا منعقد شده با دیۀ جنین حلال‌زاده برابر است. 🤔❓اگر پدر و مادر از مسئله گناه بودن سقط جنين آگاهى نداشته باشند و فكر مى‏كردند كه مثلًا سقط جنين در ماه‏هاى اول جايز است آيا ديه واجب مى‏شود؟ 🌺✍️ آرى، كسى كه جنين را سقط كرده بايد ديه بپردازد و ناآگاهى آنان ديه را ساقط نمى‏كند. 📚 امام، تحریر الوسیله ج2 ص 597 و استفتائات ج ‌3، ص 291 س 34؛ آقا، اجوبه س 1268 و رساله آموزشی ج2 درس 77؛ مکارم، جامع المسائل؛ سیستانی، رساله ج 4 م 731 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
‏ 🤔❓ سقط جنين نامشروع در حالى كه مادر در فشار روحى قرار دارد چه حكمى دارد؟ 🌺✍️همه مراجع (به جز تبريزى و مكارم و فاضل و سيستانى): جايز نيست. ✍️آيت‏ الله تبريزى: اگر زنا با اكراه و زور انجام گرفته و به جهت حفظ آبرو وضع حمل درغير وطن خود ممكن نباشد سقط آن پيش از آنكه روح در آن دميده شده باشد، اشكال ندارد. ✍️آيت‏ الله فاضل: در صورتى كه دختر اطمينان دارد و احتمال عقلايى بدهد كه اگر جنين را سقط نكند مورد اذيت و آزار غيرقابل تحمل و شدید قرار مى‏گيرد، در چنين فرضى بعيد نيست كه سقط جنين حرام نباشد. ✍️آيت‏ الله مكارم: اگر نگهدارى آن جنين مايه بيمارى شديد مادر و كسالت روانى او گردد یا در صورت پى بردن خانواده، احتمال کشتن وى مى باشد كه در اين صورت مى‏توان به حاملگى او پايان داد مشروط بر اينكه جنين در ماه‏هاى اوليه باشد و هنوز روح دمیده نشده باشد. ✍️آيت‏ الله سيستانى: بعد از دمیده شدن روح، مطلقاً جایز نیست و در صورت ضرر یا حَرَج (مشقّت فوق‌العاده زیاد که معمولاً تحمّل نمیشود) نیز بنابر احتیاط واجب جایز نیست. اما قبل از دمیده شدن روح اگر باقی ماندن حمل برای مادر موجب خوف ضرر قابل توجّه بر خودش باشد یا برایش مشقّت فوق‌العاده و بسیار شدیدی داشته باشد که معمولاً قابل تحمّل نیست (حَرَج) و راه مشروع دیگری برای رهایی از آن نباشد، در این دو صورت سقط کردن جنین قبل از دمیده شدن روح، جایز است. 👌با توجه به اینکه امروزه مراکز خصوصی یا دولتی مانند بهزیستی اقدام به نگهداری فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست می‌کنند اگر مادر بتواند فرزند خود که از راه زنا بوجود آمده را به دنیا آورد (و لو مخفیانه) و به این مراکز تحویل دهد، سقط طبق نظر همه‌ای مراجع به هیچ عنوان جایز نیست. 📚آقا اجوبة س 1266 و 1267؛ سبحانی، استفتائات، ج 2 ص 410 س 1302، . تبريزى صراط النجاة ، ج 9، س 927؛ فاضل جامع‏المسائل، ج 1، ص 517 س 1954 و 1955؛ مكارم استفتاءات، ج 2، س 1657 و 1659 و ج 1، 1498 و جامع المسائل؛ سیستانی، رساله، ج 4، م 728، 722 و 723 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
: 🔸 موی کوتاه: خود بخود در غسل شسته می‌شوند، دقت و تجسس لازم نیست. 🔹موی بلند: ✍️آیات عظام امام، خامنه‌ای، مکارم، نوری و سبحانی: بنابر احتیاط واجب شستن، لازم است. ✍️بقیه مراجع: شستن واجب نيست. 👌اگر چند سال موهای بلند را نمی‌شست به مرجعی که شستن را لازم نمی‌داند رجوع کند غسلهای قبلی او نیز صحیح است. رنگ مو 😘❓آيا رنگ هايى كه زن ها براى رنگ كردن مو به كار مى برند مانع غسل است؟ 🌺✍️این رنگها جرم ندارند و مانع غسل نیست. : شستن موی مصنوعی لازم نیست. 🌱 موی مصنوعی اگر مانع غسل است باید هنگام غسل برداشته شود و اگر برداشتن موی مصنوعی ضرر و مشقّت دارد، غسل کردن بر آن موها كافى است. ☘️ موی مصنوعی اگر به موها متصل شود با چسب، گیره و ... مانع غسل نیست. (رجوع به مراجعی که شستن موهای بلند را لازم نمی‌دانند.) 📚 توضیح المسائل مراجع م 379؛ خامنه‌ای، اجوبه 140 و رساله آموزشی ج1 درس 18؛ مکارم، جامع المسائل https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
🔹حیوانات حلال گوشت اجزائ بی‌روح حیوان حلال گوشت مانند پشم، مو، پر و کُرک (ذبح شرعی و یا غیر شرعی) لباس نمازگزار باشد یا همراه او، نمازش صحیح است. 🔸حیوانات حرام گوشت همه مراجع بجز سیستانی:اگر پشم، مو، پر و کُرک حیوان حرام گوشت بر لباس و بدن نمازگزار باشد، نماز او باطل است. آیت الله سیستانی: لباس نمازگزار بنابر احتیاط واجب از اجزای حیوان حرام گوشتی که دارای خون جهنده است نباشد البته در دو مورد اشکالی ندارد: 1. چیزهای کوچکی همچون جوراب که به تنهایی عورتین را نمی‌پوشاند. 2. اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم و ناچیز باشد، مثلاً یک یا دو یا سه موی کوچک حیوان بر لباس نمازگزار باشد، اشکال ندارد. 👌 در این مسئله حيواناتي كه گوشتشان مكروه هستند (اسب،الاغ،قاطر) حکم حلال گوشت را دارند. فضله پرندگان حرام گوشت بر بدن یا لباس باشد، نماز با آن باطل است ولی اگر بعد از خشک شدن از لباس یا بدن برطرف شود، نماز صحیح است. 👌 فضله پرندگان حرام گوشت، طبق نظر آیات عظام امام، سبحانی و نوری نجس است و طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای، صافی، مظاهری سیستانی وحید زنجانی و مکارم پاک است ولی نباید بر لباس و بدن نماز گزار باشد. 🌱فضله حیوانات حلال گوشت اگر در لباس یا بدن نمازگزار باشد، نمازش صحیح است. 🤔❓اگر آب دهان یا بینی حیوان حرام گوشت (غیر از سگ و خوک) در بدن یا لباس نمازگزار باشد حکم آن چیست؟ 🌺✍️چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشك شده و عين آن برطرف شده باشد، نماز صحيح است. (مکان نمازگزار) 🤔❓اگر حیوانی روی فرش راه رفته مانند طوطی، موش، گربه، سگ و غیره و پر یا موی آنها بر روی فرش باشد، نماز خواندن بر روی آن فرش اشکال دارد؟ 🌼✍️ نماز صحیح است. اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه شود که اجزاء حیوان حرام گوشت مانند پر و مو بر لباس یا بدن او بوده، نمازش صحيح است و اعاده لازم نیست. اگر روي لباس نمازگذار موي یا پری باشد و نداند از حلال گوشت است یا حرام گوشت، (مثلا مال سگ است یا گوسفندان) نمازش صحیح است و تحقیق لازم نیست. خرگوش ، طوطی، همستر، خوکچه هندی، گربه، موش، سگ و .... اگر مو یا عرق یا آب دهان انسان دیگر در بدن یا لباس نمازگزار باشد چه حکمی دارد؟ اشكالی ندارد. 👌بحث روغن و پماد حیوانی و لباسهای چرمی در مطالب بعدی بیان می‌گردد. 📚 توضیح المسائل مراجع م 824 تا 830؛ خامنه‌ای رساله نماز و روزه م 82 تا 88؛ سیستانی رساله ج 1 م 1071 تا 1082 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 استخاره ⁉️ آیا به این صورت که امروزه متداول است از نظر شرعی درست است؟🤔 💠
بسم الله الرحمن الرحیم سه استفتاء جدید از محضر مقام معظم رهبری مد‌ظله العالی ارسالی از استاد محمدی . 🌱اگر کودکان منغعت کسب داشته باشند و در مؤونه آنان مصرف نشود مانند سائر افراد به آن خمس تعلق می‌گیرد. ☘️مجنون اگر عایداتی دارد در صورتیکه در مؤونه او مصرف نشود متعلق خمس است و قیم شرعی او می‌تواند آن را بپردازد. 🤔❓آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است دارویی مصرف کند که اگر باردار باشد موجب سقط جنین می شود؟ ✍️جواب معظم له: در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند. 🤔❓اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مساله ای پرسیده، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ و آیا می توان آن را کوتاه و بدون سلام جواب داد؟ ✍️جواب معظم له: جواب سلام جز در ملاقات حضوری و ما بحکمه مثل تلفن یا مکالمه از ورای مانع، واجب نیست.