401-04-11 mohamadi ahkam kasb d`ar~amad halal~1.mp3
595.2K
📖 #زمزم_احکام
🔘 احکام کسب درامد حلال
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
⏱11 تیر 1401
🔷🔸💠🔸🔷
فقه و زندگی
#وضو_تیمم_غسل_قبل_از_وقت
#قصد_غیر_نماز
🔹انجام غسل و تیمم و وضو گرفتن برای طهارت، خواندن قرآن، نماز قضا و غیره قبل از اذان جایز است.
#وضو_گرفتن_قبل_اذان
✍️نزدیک اذان (حدود 15 دقیقه قبل از اذان) به قصد مهيا بودن براى نماز میتواند وضو بگيرد و صحیح است.
در وضو گرفتن با فاصله مانند اینکه کسی اوّل صبح برای نماز ظهر وضو بگیرد، دو قول است:
🌺✍️آیات عظام: سیستانی، شبیری، سبحانی: میتواند و صحیح است.
🌸✍️بقیه مراجع: صحیح نیست.
#غسل_کردن
👌غالب افراد غسلها را به نیت پاک شدن و بخاطر انجام دستور الهی انجام میدهند، انجام اینکار قبل اذان جایز است.
#انجام_تیمم_قبل_اذان
🌼✍️ آیت الله شبیری: احتیاط مستحبّ برای نماز پیش از وقت تیمّم نکند.
🌺✍️ بقیه مراجع: تيمّم گرفتن قبل اذان بقصد نماز صحيح نيست.
👌تبصره طبق نظر آیت الله سیستانی: اگر از برطرف شدن عذرش در تمام وقت نماز مأیوس باشد، میتواند قبل از وقت تیمّم کند و اگر میداند نمیتواند در وقت نماز، تیمّم کند، واجب است قبل از وقت نماز، تیمّم نماید.
👌👌چند نکته:
🍃 شخصی که يقين دارد وقت اذان شده، اگر به نیت نماز وضو بگیرد و بعد از وضو بفهمد هنوز وقت نماز نشده ، وضوى او صحيح است .
#وضو_گرفتن_بعد_اذان بقصد طهارت و قربت الی الله اشکالی ندارد و میتوان با آن نماز خواند.
🌿وضو گرفتن قبل از وقت نماز به نيت اينكه در وقت نماز وضو داشته باشيم، صحیح است.
🤔❓شخصى قبل از وقتِ نماز، براى نماز وضو مىگرفته آيا نمازهايى كه با آن وضو خوانده صحيح است؟
🌺✍️ آیات عظام: سیستانی، شبیری، سبحانی: بله نماز او صحیح است.
🌼✍️ بقیه مراجع:در صورتي که با قصد قربت وضوء را بجا آورده نمازهایش صحيح است.
👌نکته: تمام مردم وضو را به قصد قربت میگیرند اگر چه در ظاهر اینگونه است که برای نماز وضو گرفته ولی در واقع چون این دستور خدا است انجام آن به قصد قربت است.
حالا اگر واقعا کسی برای نماز وضو میگرفته نسبت به گذشته اشکال ندارد ولی نسبت به آینده این کار را نکند.
👌👈نکته مهم: تیمم در اینجا برای خواندن نماز است و این مسئله با شبهای ماه مبارک رمضان فرق دارد در آنجا جنب و حائض باید هنگام اذان صبح با طهارت باشند لذا قبل از اذان (در صورت نبودن شرایط غسل) باید تیمم کنند.
🤔❓شخصي تا حال قبل از وقت نماز غسل را بقصد نماز واجب بجا ميآورد آيا نمازهائي که بعد از آن طهارت بجا آورده باطل است؟
🌸✍️ در صورتي که با قصد قربت غسل را بجا آورده غسلش صحيح است و نمازهايش اشکالی ندارد.
📚توضیح المسائل مراجع م 320، 358 و 714؛ آقا اجوبه سوال 110 و 119 و رساله آموزشی ج 1 درس17
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحيم❤️
پیادهروى اربعین، حرکت عشق و ایمان است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹/آذر/۱۳۹۴
#احکام_اربعین
#اعمال_و_زيارات_اربعین
🤔❓اعمال روز اربعین چیست؟
💠✍️ اعمال اربعین عبارتند از: 1. غسل قبل خواندن زیارت اربعین 2. خواندن زیارت اربعین
1. مستحب است قبل خواندن زیارت اربعین غسل کنند (طبق نظر برخی مراجع به امید ثواب انجام دهد).
2. زيارت امام حسین در اين روز مستحب است از حضرت عسكرى عليه السلام روايت شده كه فرمود: علامات مؤمن پنج چيز است: که یکی از آنها زيارت روز اربعین است.
#روز_اربعین
🤔❓ آیا زیارت اربعین باید در روز اربعین انجام شود یا روزهای قبل و بعد هم مانعی ندارد؟
🌺✍️ زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است و انجام آن قبل یا بعد از روز اربعین، مانعی ندارد؛ هر چند ثواب زیارت وارد شده برای زمان خاص، مختص به همان زمان میباشد.
#پیاده_روی_نمادین
🤔❓ پیاده روی به حرم دیگر ائمه یا امامزادگان (علیهم السلام) در روز اربعین به صورت نمادین، چه حکمی داره؟
🌱✍️ به عنوان يك حركت نمادين مانعي ندارد، مخصوصا اگر موجب بزرگداشت ارزشهای اسلامی شود.
#روزه_اربعين
🤔❓ روزه گرفتن در روز اربعين چه حكمي دارد؟
🍀✍️ روزه گرفتن در این روز برای افرادی که مسافر نمیباشند مستحب است.
🤔❓ در زمان عادت ماهيانه خواندن زيارت اربعين چه حكمي دارد؟
🌼✍️ خواندن زیارت اربعین اشکال ندارد.
👌 تبصره: اسماء متبرکه را لمس نکند.
#وسایل_حرم
🤔❓ بردن مهر یا قرآن یا کتاب دعا از حرم مطهر برای تبرک یا گرو نگه داشتن برای برآمدن حاجت چه حکمی دارد؟
🌿✍️ بردن مهر و قرآن و کتاب های دعای حرم و مسجد جایز نیست و چنانچه کسی عمداً یا سهواً برده باشد، باید به جای آن برگرداند.
👌 اگر برگرداندن آن ممکن نیست باید هزینهاش را به حساب همانجا واریز کند.
📚 توضیح المسائل مراجع م 319، 356 ،450، 645، 1748، 2641؛ امام تحريرالوسيلة ج2 ص 118 م 5 و 24 و استفتاءات ج2 ص462 س15 و ص345، س26 و ج3 ص573، س10؛ آقا اجوبه س164، 1453 ،1454و رساله آموزشی ج2 درس66 و 82 و سایت احکام زیارت اربعین؛مکارم جامع المسائل، كليات مفاتيح الجنان، اعمال اربعین ؛ العروة الوثقى ج1، غسلهای مستحبی
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
#وضو_بطلان
#یقین
🌺 اگر در بين یا بعد نماز بفهمد وضویش باطل بوده يا بدون وضو مشغول نماز شده باید وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند.
#شک_در_اصل_وضو_گرفتن
كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه:
🔹اگر قبل از نماز است باید وضو بگيرد.
🔹اگر در بين نماز است، نماز او باطل است و بايد وضو بگيرد و نماز را بخواند.
🔹اگر بعد از نماز شك كند، نماز او صحيح است، ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد.
تبصره: آیت الله مظاهری: اگر بین نماز شک کند، نمازش صحیح است ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد.
#شک_در_بطلان
فردی که مىداند وضو گرفته ولی شک دارد وضویش باطل شده یا نه، وضویش باقی است.
💠 كسى كه مىداند وضو گرفته و حدثى هم از او سر زده مثلا خوابیده، اگر نداند كدام جلوتر بوده، چنانچه پيش از نماز است بايد وضو بگيرد و اگر در بين نماز است بايد نماز را بشكند و وضو بگيرد، و اگر بعد از نماز است بايد وضو بگيرد و نماز را دوباره بخواند.
تبصره:
آیت الله مظاهری: بین نماز یا بعدش، نماز صحیحه ولی برای نماز بعدی وضو بگیرد.
آیات عظام:صافی، سیستانی، وحید، جوادی: اگر بعد از نماز است، نمازی که خوانده صحیح است ولی برای نماز بعدی باید وضو بگیرد.
📚توضیح المسائل مراجع م 301 تا 304 و 1265؛ آقا رساله آموزشی ج 1 درس16
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
حجت الاسلام و المسلمین محمدی 15شهریور1401.mp3
318.2K
📖 #زمزم_احکام
🔘احکام #تبلیغات
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
⏱15شهریور1401
💠 وضو و مو
#موی_بلند
☘️یعنی اگر شانه کند از محدودۀ جلوی سر خارج میشود و بر پیشانی میریزد. (حدود 5 سانت به بالا)🧑
#موی_طبیعی
مسح سر
🌿موی بلند: باید فرق سر را باز کرده پوست یا بن (پایین) موها را مسح کند.
🍃موی معمولی و کوتاه: مسح بر مو صحيح است.
شستن صورت
🌺ابرو: باید در هنگام وضو ابرو و مژه شسته شوند.
🌼ریش، سبیل
پوست صورت پیدا نیست: شستن مو كافى است
پوست صورت پیدا است: بايد آب را به پوست برساند و این کار با شستن محقق میشود
#موی_مصنوعی ( 2 حالت دارد)
☘️مانع نیست:
مانند موهای وصل شده (اكستنشن) در این صورت فرق باز کند و پایین موها را مسح نمايد.
یا مانند موهای طبیعی كاشته شده که مسح بر روی همین موها کافی است.
🌿مانع هست (نمیتواند رطوبت به پوست سر یا ته موها برساند)
قابل برداشتن است: باید در هنگام وضو آن را بردارند.
برداشتن آن ممکن نباشد یا مستلزم ضرر و مشقت باشد مسح بر روی همین موها کافی است.
تبصره: مژه و ابروی مصنوعی همین حکم دارد علاوه بر اینکه باید ابرو و مژه و پوست صورت شسته شوند.
📚توضیح المسائل مراجع م 240، 241، 251 و 338 ؛ آقا اجوبه 101، 125، 126 و 1286
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم
در این بحث 6 موضوع داریم:
1. موسیقی 2. غناء 3. خوانندگی زن 4. محتوای باطل 5. رقص 6. کف زنی
🌺 ابتداء موسیقی را بررسی میکنیم:
✍️ تفاوت موسیقی با غناء و محتوای باطل:
🎼🎻موسيقى، صداها و آهنگهايى است كه از نواختن ابزار مخصوص موزيك و غیره ايجاد مىشود.
ولى غنا مال خواندن است مرتبط به حنجره و آواز است.
محتوای باطل: یعنی مطالب خلاف شرع، مثل دعوت به بی دینی، فحشاء و ابتذال، توهین به مقدسات و ...
🌱موسیقی از نظر حکم شرعی دو نوع است: موسیقی حلال و حرام
🍀موسیقی حرام موسیقی است که لهوی مضلّ عن سبیل اللّه باشد یعنی انسان را به سمت بیبند و باری و گناه سوق میدهد.
👌موارد زیر ملاک حرمت موسیقی نیست:
1. طرب شرط نیست: انسان یک حالت عادی دارد که با برخی موسیقیها شاد و با برخی غمگین میشود همچنین با برخی حس حماسی و حرکت را پیدا میکند و با برخی آرام میشود یا برایش خوابآور است. هیچکدام از شادی، غم، طرب، حزن، حماسی، آرامشبخش ملاک حرمت موسیقی نیست.
2. در او اثر بگذارد یا اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد و مهیج و محرک نباشد.
3. نسبت به آن حسی دارد یا ندارد.
4. موسيقى ايرانى وغير ايرانى و موسيقى سنّتى و غيرسنّتى، كلاسيك و غير كلاسيك ، موسیقی با کلام یا بدون کلام ...،
5. زمان و مکان مثلا بگویند در عروسی حلال و در غیر آن حرام. یا در ایام عزاداری (مثل محرم و صفر) حرام و در غیر آن حلال.
🌸✍️ تشخیص:
راه تشخیص: موسیقی حرام را در مجالس گناه بکار میگیرند و با آن خوشگذرانى حرام مىكنند.
🤔❓ملاك و مرجع تشخيص موسيقي حرام كيست: وزارت ارشاد، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، كارشناسان موسيقي، فقيهان، عرف مردم و يا خود شخص؟
✍️ملاک رجوع به عرف یعنی تودههای مردم است. در میان مردم شناخته شده است که افراد خلاف برای مجالس لهو و فساد (پارتیهای شبانه، رقاصهخانهها و...) از چه نوع موسیقی استفاده میکنند.
👌به عنوان نمونه موسیقیهای که در آثار خوانندگانی مانند سراج و افتخاری و غیره بکار رفته را عرف مردم میدانند در مجالس گناه بکار نمیرود.
نکته: برخی مراجع مانند آیت الله صافی کلا موسیقی را حرام میدانند.
#سماع_استماع
فرق است بين «سماع» و «استماع». سماع يعنى شنيدن ولو انسان نمىخواهد بشنود. استماع گوش فرا دادن است و خود را آماده كردن براى شنيدن. موسيقى حرام؛ سماعش حرام نيست، استماعش حرام است.
📚آقا، اجوبه س 1128 تا 1166 و رساله آموزشی ج 2 درس 30؛ سیستانی، رساله ج 2 م 396 تا 414؛ مکارم، جامع المسائل
✍️توضیحات بیشتر در مطالب بعدی بیان میشود.
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم
#احکام_هفته_وحدت
#معنای_وحدت
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»
مسئلهی وحدت بین مسلمانها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئلهی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یکسری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است.
معنای وحدت این است:
با هم نزاع نکنند به وسوسهی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله میکند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند.
وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی است، حرام است. به فتوای همهی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفادهی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهمالسلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهمالسلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست.
#تفرقه_افکنی
تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است.
#وحدت_حکم_شرعی
وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفهای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است.
#بحث_علمی
بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنهانگیزی بین مسلمانها نباشد، اشکالی ندارد.
#دوستی_و_رفت_و_آمد
حفظ عقاید حق واجب است. رفتوآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد.
#هدیه_گرفتن
هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسدهای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد.
#گوشت_ذبح_شده
گوشت ذبحشده توسط مسلمانان از هر فرقهای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است.
#پاکی_و_نجاست
مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبیها.
#مکانهای_مقدس
ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهمالسلام و امامزادهها، اشکالی ندارد.
#ازدواج
ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسدهای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده داشته باشد، حتی هممذهب هم باشند، جایز نیست.
#خرید_و_فروش و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد.
#هم_سفره_شدن
اهل سنت مسلمانند و همسفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است.
#کار_کردن
کار کردن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است.
📚امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژهنامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج6،س 1632
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
#احکام_موسیقی
#امر_به_معروف_عروسى
🤔❓رفتن به مجالس عروسی که آمیخته با موسیقی حرام است و اگر مخالفت کنیم دلخوری و بحث پیش بیاد بین اقوام حکمش چیه؟
✍️بهتر است زمانی بروید که موسیقی نباشد مثلا موقع شام و ناهار یا هندزفری بزنید و یا مشغول صحبت با دیگران شوید یا جایی بشینید که موسیقی کمتر به گوشتان بخورد، در این صورتها چون نمىخواهید بشنوید هر چند به گوش شما میرسد اشکالی ندارد.
#موسيقى_محل_كار_خانه_خوابگاه_و...
🤔❓گاهی در در محل كار یا در خانواده یا خوابگاه یا توی ماشین و جاهای دیگر برخی افراد به نوارهاى موسيقى مبتذل گوش مىدهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين كار براى من جايز است ياخير؟
🌺✍️ اگر احتمال تأثير مىدهيد- با تحقّق ساير شرايط- بايد او را نهى از منكر كنيد و اگر نمىپذيرد، چنانچه مجبوريد در آن مكان حضور داشته باشيد، ماندن در آنجا براى شما اشكال ندارد؛ ولى بايد به موسيقى حرام گوش ندهيد. و اگر صداى آن بدون دلخواه به گوش شما رسيد، اشكال ندارد.
تبصره: میتوانید در این موارد از هدفون یا هنزفری استفاده کنید.
#تشخيص
🤔❓در مواردى كه موضوع براى ما قابل تشخيص نيست مثلا وقتى سوار تاكسى مىشويم و موسيقى روشن است و ما ندانيم اين موسيقى حرام و غنا هست يا نه، در اين موارد آيا بايد امر به معروف كرد؟
🌸✍️امر به معروف و نهى از منكر متوقف بر تشخيص موضوع و تحقق شرايط آن است و در صورت عدم تشخيص موضوع، لازم نيست امر به معروف و نهى از منكر كرد.
تبصره. همه مراجع (به جز آيتالله صافى و بهجت) گوش دادن به آهنگ و موسيقىهاى مشكوك، اشكال ندارد ولى طبق نظر آيتالله صافى و بهجت گوش دادن به آهنگهايى كه با آلات موسيقى نواخته مىشود، جايز نيست (هر چند مشكوك باشد).
#قصد_غير_گناه
🤔❓اگر شخصى كار حرامى را به قصد غيرگناه انجام دهد، به طور مثال؛ رانندهاى موسيقى حرام را به جهت بيدارماندن گوش كند، آيا بايد اين موارد را هم نهى از منكر كنيم؟
🌼✍️گوش دادن به موسيقى حرام جايز نيست و توجه نداشتن به معنا و محتوا و عدم شناخت زبان خواننده، هيچ تأثيرى در آن ندارد، بنابراين نهى از منكر لازم است.
👌تبصره. غالب رانندگان براى فرار از خواب و خستگى از نوار و موسيقى استفاده مىكنند، در اين موارد اگر با زبان خوش و گفتار نيكو با رانندگان هم صحبت شده و درباره مسائل روزمره خصوصاً وضع جاده و مسافر و ماشين و چيزهاى كه مرتبط به كار آنها است صحبت شود آنها با آغوش باز پذيرفته و بهخاطر فرار از خستگى و يكنواختى از آن استقبال مىكنند و موسيقى را خاموش كرده، و شروع به صحبت و بيان مشكلات مىكنند.
📚توضيح المسائل مراجع، م 2786 و 2791؛ آقا، اجوبه س 1128 تا 1166 و رساله آموزشی ج 2 درس 30؛ سیستانی، رساله ج 2 م 396 تا 414؛ مکارم، جامع المسائل
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحیم
غنا
🍃تعریف: بطور ساده غنا یعنی خوانندگی و آوازخوانی.
🌿غنا هم مانند موسیقی حلال و حرام دارد.
🌺 غنا حرام (لهوی مضل عن سبیل الله) یعنی خوانندگی و آوازهايى كه موجب خفّت و سستی عقل مىشود، يعنى شهوات را آنچنان تهييج و تحریک مىكند كه بهطور موقت بر عقل غالب میشود. و همان خاصيتى را دارد كه شراب داراست.
👌 قیودی که شرط نیست.
1- صوت نیکو: غناء صدای متوسط و صدای بد را نیز دربر میگیرد.
2- طرب انگیز بودن: مقوّم معنای غناء طرب انگیز بودن نیست.
3- تقارن آواز با آلات موسیقی:شرط صدقِ غنا این نیست که حتماً با موسیقی همراه باشد.
4- باطل بودن کلام: باطل بودن کلام هم دخالتی در مفهوم غنا ندارد. ممکن است غنا، کلام حق باشد، یا باطل.
5- ریتم تند داشتن: ریتمِ تند شاخص غنای محرّم نیست.
🔹 معیار در حرمت
آیا حکم غناء نسبت به افراد مختلف است مثلا بخاطر اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد برای او مهیج و محرک نباشد ولی برای دیگری نه؟
خیر معیار عرف و توده مردم هستند نه یک فرد اگر از نظر مردم این صوت باعث گناه میشود، حرام است.
👌صوت مرقص
یکی از موارد واضح لهو مضلّ عن سبیل االله، صوتی است که رقص آور باشد.
📚تحرير الوسيلة؛ ج1، ص: 497؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 28؛ سیستانی رساله ج 2 م 396 تا 340؛ مکارم جامع المسائل
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
بسم الله الرحمن الرحیم
#احکام_رقص
#رقص_کودک
غیربالغ چه پسر و چه دختر تکلیفی ندارد ولی سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند.
#رقص_زن_برای_شوهر
اگر همراه با کار حرامی نباشد، اشکال ندارد.
#رقص_شوهر_برای_زن
🌺 آیات عظام خامنهای و شبیری: اگرهمراه با کار حرامی نباشد، اشکال ندارد.
🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب جایز نیست.
🌼 آیات عظام مکارم و جوادی: اشکال دارد.
#رقص_داماد داخل مجلس خانمها حرام است.
#رقص_زن_براى_زنان
🌺 آیت الله خامنهای: تبدیل کردن جلسه عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسه رقص، به گونه ای که یکی پس از دیگری بلند شود و مفصلاً برقصد، این رقص محل اشکال است اما اگر مثلاً در مجلس زنانه به خواهر داماد یا خواهر عروس اصرار می کنند که حرکتی کند و بنشیند، با اینکه رقص هم صدق می کند، امّا این رقص حرام نیست.
🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است.
🌼 آیات عظام مکارم و شبیری: حرام است.
🌸 آیت الله جوادی: در صورت مفسده نداشتن، جايز است.
#مرد_برای_مردان
🌺 آیات عظام خامنهای و سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است.
🌼 آیات عظام مکارم و شبیری و جوادی : حرام است.
#رقص_براى_محارم
🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است.
🌺 آیات عظام خامنهای، مکارم و شبیری و جوادی: حرام است.
#رقص_دسته_جمعى
در رقص حرام فرقی بین انفرادی و دسته جمعی نیست.
#رقص-محلى_رقص با چوب
اگر به صورت بازی ورزشی تفریحی باشد و عرفاً رقص محسوب نشود، حکم رقص را ندارد.
#نگاه_به_رقص
نگاه کردن به رقص اگر موجب تحریک شهوت شود و یا باعث تأییدِ فرد گناه کار و تجرّی او و یا ترتّب فساد گردد، جایز نیست.
#شادباش
اگر در مقابل کار حرام - مثل رقص- پولی داده شود، دریافت و پرداخت چنین پولی حرام است و کسی که می رقصد مالک پول نمیشود (هر چند هدیه باشد نه اجرت رقصیدن) ولی اگر در قبال رقص ندهند، اشكال ندارد.
📚آقا رساله آموزشی ج 2 درس 31 و اجوبه 1167 تا 1180؛ سیستانی رساله ج 2 م 415 تا 417؛ جوادی رساله ص 318؛ مکارم، احکام ویژه م 480 و 481 و جامع المسائل؛ شبیری، سایت، استفتائات؛
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم
#خسارت_به_اموال_دولتی
🤔 ❓اگر به اموال بیت المال خسارت و ضرر زده باشیم، چگونه آنرا جبران کنیم؟
🌺✍️ اگر خسارت یا بدهی از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از ادارههای دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت واریز کنید.
👌تبصره:
1. اگر نمیداند چقدر خسارت وارد کرده باید تقریبی حساب کند.
2. باید آن خسارت را جبران کند و صرف حلالیت و رضایت گرفتن از مسول وقت یا الان کافی نیست.
3. رد مظالم نسبت به اموال اشخاص است، و اگر به اموال دولتی ضرر زده دادن رد مظالم کافی نیست.
#خسارت_به_اموال_مردم
🤔 ❓بر اثر غفلت و سهل انگاری یا عمدا به وسایل و اموال مردم خسارت وارد كردم، حالا كه پشيمانم براي جبران اين ها بايد چکار کنم؟
🌸✍️ اگر صاحب آن را مىشناسد بايد رضايت او را تحصيل كند ولی اگر صاحب آن مشخص نيست و يا دسترسی به او ممكن نيست باید هزینه آن را به عنوان رد مظالم با اجازه مرجع تقلید به فقير پرداخت نمايد.
👌تبصره:
1. ردّ مظالم بايد به فقير داده شود و نمیتوان آنرا براى مسجد، حمّام، حسينيّه و غیره خرج كرد.
2. دعا کردن و استغفار کردن برای صاحب مال جایگزین رد مظالم نمیشود و کافی نیست.
3. رد مظالم را نمىتواند به واجب النفقۀ داد.
4. اگر کودکی اموال مردم را از بین ببرد بعد از بلوغش باید رضایت آنها را بدست آورد و اگر دسترسی ندارد رد مظالم بدهد.
📚 امام استفتاءات؛ ج3، ص 575 س 20 تا 31؛ آقا اجوبة س 1955 و 1956؛ سيستاني، سايت، مصطلحات فقهي و پرسش و پاسخ؛ بهجت، استفتاءات، ج 4، س 5665؛ مكارم، استفتاءات، ج 3، س 1571 و پيك احكام، م 183؛ صافي، جامع الاحكام، ج1، س 575
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
#فضای_مجازی
#باز_نشر
🤔❓مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان میآید آیا میتوان به دیگران ارسال کنیم؟
🌺✍️اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد.
#نشر_دروغ
🤔❓اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دورغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟
🌸✍️چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید.
#شایعه_پراکنی
🤔❓در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیتهای مطرح شود، میخواهم حکم شایعهسازی و شایعهپراکنی را بدانم؟
🌼✍️شایعهسازی و شایعهپراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است.
👌 نه شایعه سازی جایز است و نه پذیرش شایعه
#نسبت_دادن_شایعات
🤔❓آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟
🌼✍️نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت میباشد.
📚 آقا، اجوبه س 1391، 1397، 1430 و 1082؛ صافی، 300 ج 1، امر به معروف، س 4؛ فاضل جامعالمسائل، ج1، س 944؛مکارم سایت جامع المسائل، سیستانی، سایت
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم
لا تَقْتُلوا اوْلادَكُمْ اسراء/ 31.
قاتل نباشید و فرزندانتان را نکشید.
✍️در اسلام به شدت از سقط جنين نهى شده است، زيرا جنينى كه مىتوانسته بندهاى از بندگان خدا باشد از زندگى محروم میشود. اين از افتخارات اسلام است كه براى انسان حتى در موقعيت نطفه نيز ارزش ويژه قائل است و اجازه نمىدهد حرمت و كرامت انسانى شكسته شود.
😭 عموماً عذاب وجدان دامنگير تمام مادرانى كه جنين خود را سقط مىكنند خواهد شد که تا آخر عمر آنها را عذاب خواهد داد.
#گناه_و_حرمت_سقط
سقط جنین شرعاً حرام و از گناهان بزرگ است و کشتن انسان محسوب میشود و دیه دارد.
#اوايل_باردارى
🤔❓آيا سقط جنين در اول حاملگي، اشکال شرعي دارد؟ تاچه زمانى ازشروع باردارى اجازه سقط جنين داريم؟
🌺✍️ سقط جنين پس از انعقاد نطفه و استقرار آن در رحم، جایز نیست.
👌 منظور از انعقاد نطفه تخمکی است که در رحم با اسپرم بارور شده است.
#مشکلات_اقتصادی
🤔❓آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟
🌼✍️ خیر جایز نیست، صِرف ترس از فقر و مشکلات اقتصادی مجوّز سقط جنین نیست، قرآن کریم دربارۀ کشتن فرزندان میفرماید «وَلا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً».[ سورۀ اسراء، آیۀ 31]
«فرزندانتان را به سبب فقر و مشکلات اقتصادی نکشید، ما آنان و شما را روزی میدهیم، همانا کشتن آنان گناه و خطایی بزرگ محسوب میشود».
👌انسان باید کار کند و دنبال رزق و روزی برود و به خدا توکل کند که خداوند به خیر و صلاح بندگانش آگاه میباشد.
#ناقص_الخلقه
🤔❓سقط كردن جنينى كه ناقص الخلقه به دنيا مىآيد، چه حكمى دارد؟
🌸✍️ ناقص بودن بچه مجوز شرعى براى سقط جنين محسوب نمىشود.
👌تبصره:
1.چون امروزه راههای زیادی برای نگهداری از معلولین وجود دارد مانند گرفتن مددیار جهت مراقبت از وی یا واگذاری فرزند به شخص دیگر یا پرورشگاه یا سایر مراکز خصوصی یا دولتی خصوصا سازمان بهزیستی که متکفل این امر است و اقدام به نگهداری معلولین می¬نمایند، سقط جنین معلول جایز نیست.
2.فرقی ندارد معلولیت جسمی باشد یا ذهنی در هر دو صورت سقط جایز نیست.
📚 آقا اجوبه س 1261 تا 1265؛ سیستانی، رساله ج 4 م 721 تا 726 ؛ نوری، استفتائات، ج2، س 876؛ سبحانی، استفتائات، ج 2 س 1302؛ مکارم، جامع المسائل؛ شبیری و جوادی سایت.
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#ديه_سقط_جنين
🤔❓ديه سقط جنين چه مقدار است؟
🌺✍️ همه مراجع (به جز مكارم): ديه براى نطفه، 20 مثقال شرعى طلا ؛ براى علقه (خون بسته شده)، 40 مثقال و براى مضغه (پاره گوشت)، 60 مثقال است. اگر استخوان داشته باشد، 80 مثقال و اگر اعضاء و جوارحش کامل باشد، 100 مثقال است. اگر روح در آن دميده شده؛ چنانچه پسر باشد، 1000 مثقال و اگر دختر باشد، 500 مثقال شرعى طلاى سكهدار ديه دارد. گفتنى است روح در حدود چهار ماهگى، در جنين دميده مىشود.
🌼✍️ آيت الله مكارم: ديه جنين بنا بر احتياط واجب به شرح زير است: در بيست روز اول (که نطفه است) 15 مثقال معمولي طلا، و در بيست روز دوم (که علقه است) 30مثقال، و در بيست روز سوم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بيست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بيست روز پنجم ( که لحم است) تا زماني که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنين در شکم مادر به حرکت درآيد 75 مثقال، و پس از دميدن روح در پسر ديه کامل، و در دختر نصف ديه کامل تعلق ميگيرد.
👌 با پرداخت دیه، گناه این عمل حرام پاک نمیشود. بلکه جریمهای دنیایی است و عذاب اخروی هم دارد.
👌 دیۀ سقط جنینی که از زنا منعقد شده با دیۀ جنین حلالزاده برابر است.
🤔❓اگر پدر و مادر از مسئله گناه بودن سقط جنين آگاهى نداشته باشند و فكر مىكردند كه مثلًا سقط جنين در ماههاى اول جايز است آيا ديه واجب مىشود؟
🌺✍️ آرى، كسى كه جنين را سقط كرده بايد ديه بپردازد و ناآگاهى آنان ديه را ساقط نمىكند.
📚 امام، تحریر الوسیله ج2 ص 597 و استفتائات ج 3، ص 291 س 34؛ آقا، اجوبه س 1268 و رساله آموزشی ج2 درس 77؛ مکارم، جامع المسائل؛ سیستانی، رساله ج 4 م 731
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
#جنين_نامشروع
🤔❓ سقط جنين نامشروع در حالى كه مادر در فشار روحى قرار دارد چه حكمى دارد؟
🌺✍️همه مراجع (به جز تبريزى و مكارم و فاضل و سيستانى): جايز نيست.
✍️آيت الله تبريزى: اگر زنا با اكراه و زور انجام گرفته و به جهت حفظ آبرو وضع حمل درغير وطن خود ممكن نباشد سقط آن پيش از آنكه روح در آن دميده شده باشد، اشكال ندارد.
✍️آيت الله فاضل: در صورتى كه دختر اطمينان دارد و احتمال عقلايى بدهد كه اگر جنين را سقط نكند مورد اذيت و آزار غيرقابل تحمل و شدید قرار مىگيرد، در چنين فرضى بعيد نيست كه سقط جنين حرام نباشد.
✍️آيت الله مكارم: اگر نگهدارى آن جنين مايه بيمارى شديد مادر و كسالت روانى او گردد یا در صورت پى بردن خانواده، احتمال کشتن وى مى باشد كه در اين صورت مىتوان به حاملگى او پايان داد مشروط بر اينكه جنين در ماههاى اوليه باشد و هنوز روح دمیده نشده باشد.
✍️آيت الله سيستانى: بعد از دمیده شدن روح، مطلقاً جایز نیست و در صورت ضرر یا حَرَج (مشقّت فوقالعاده زیاد که معمولاً تحمّل نمیشود) نیز بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
اما قبل از دمیده شدن روح اگر باقی ماندن حمل برای مادر موجب خوف ضرر قابل توجّه بر خودش باشد یا برایش مشقّت فوقالعاده و بسیار شدیدی داشته باشد که معمولاً قابل تحمّل نیست (حَرَج) و راه مشروع دیگری برای رهایی از آن نباشد، در این دو صورت سقط کردن جنین قبل از دمیده شدن روح، جایز است.
👌با توجه به اینکه امروزه مراکز خصوصی یا دولتی مانند بهزیستی اقدام به نگهداری فرزندان بیسرپرست و بد سرپرست میکنند اگر مادر بتواند فرزند خود که از راه زنا بوجود آمده را به دنیا آورد (و لو مخفیانه) و به این مراکز تحویل دهد، سقط طبق نظر همهای مراجع به هیچ عنوان جایز نیست.
📚آقا اجوبة س 1266 و 1267؛ سبحانی، استفتائات، ج 2 ص 410 س 1302، . تبريزى صراط النجاة ، ج 9، س 927؛ فاضل جامعالمسائل، ج 1، ص 517 س 1954 و 1955؛ مكارم استفتاءات، ج 2، س 1657 و 1659 و ج 1، 1498 و جامع المسائل؛ سیستانی، رساله، ج 4، م 728، 722 و 723
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
#شستن_مو_در_غسل
#موی_طبیعی:
🔸 موی کوتاه: خود بخود در غسل شسته میشوند، دقت و تجسس لازم نیست.
🔹موی بلند:
✍️آیات عظام امام، خامنهای، مکارم، نوری و سبحانی: بنابر احتیاط واجب شستن، لازم است.
✍️بقیه مراجع: شستن واجب نيست.
👌اگر چند سال موهای بلند را نمیشست به مرجعی که شستن را لازم نمیداند رجوع کند غسلهای قبلی او نیز صحیح است.
رنگ مو
😘❓آيا رنگ هايى كه زن ها براى رنگ كردن مو به كار مى برند مانع غسل است؟
🌺✍️این رنگها جرم ندارند و مانع غسل نیست.
#موی_مصنوعی:
شستن موی مصنوعی لازم نیست.
🌱 موی مصنوعی اگر مانع غسل است باید هنگام غسل برداشته شود و اگر برداشتن موی مصنوعی ضرر و مشقّت دارد، غسل کردن بر آن موها كافى است.
☘️ موی مصنوعی اگر به موها متصل شود با چسب، گیره و ... مانع غسل نیست. (رجوع به مراجعی که شستن موهای بلند را لازم نمیدانند.)
📚 توضیح المسائل مراجع م 379؛ خامنهای، اجوبه 140 و رساله آموزشی ج1 درس 18؛ مکارم، جامع المسائل
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
#مو_پشم_پر_کرک
🔹حیوانات حلال گوشت
اجزائ بیروح حیوان حلال گوشت مانند پشم، مو، پر و کُرک (ذبح شرعی و یا غیر شرعی) لباس نمازگزار باشد یا همراه او، نمازش صحیح است.
🔸حیوانات حرام گوشت
همه مراجع بجز سیستانی:اگر پشم، مو، پر و کُرک حیوان حرام گوشت بر لباس و بدن نمازگزار باشد، نماز او باطل است.
آیت الله سیستانی: لباس نمازگزار بنابر احتیاط واجب از اجزای حیوان حرام گوشتی که دارای خون جهنده است نباشد البته در دو مورد اشکالی ندارد:
1. چیزهای کوچکی همچون جوراب که به تنهایی عورتین را نمیپوشاند.
2. اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم و ناچیز باشد، مثلاً یک یا دو یا سه موی کوچک حیوان بر لباس نمازگزار باشد، اشکال ندارد.
👌 در این مسئله حيواناتي كه گوشتشان مكروه هستند (اسب،الاغ،قاطر) حکم حلال گوشت را دارند.
#فضله_پرندگان_حرام_گوشت
فضله پرندگان حرام گوشت بر بدن یا لباس باشد، نماز با آن باطل است ولی اگر بعد از خشک شدن از لباس یا بدن برطرف شود، نماز صحیح است.
👌 فضله پرندگان حرام گوشت، طبق نظر آیات عظام امام، سبحانی و نوری نجس است و طبق نظر آیات عظام خامنهای، صافی، مظاهری سیستانی وحید زنجانی و مکارم پاک است ولی نباید بر لباس و بدن نماز گزار باشد.
🌱فضله حیوانات حلال گوشت اگر در لباس یا بدن نمازگزار باشد، نمازش صحیح است.
#آب_دهان
🤔❓اگر آب دهان یا بینی حیوان حرام گوشت (غیر از سگ و خوک) در بدن یا لباس نمازگزار باشد حکم آن چیست؟
🌺✍️چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشك شده و عين آن برطرف شده باشد، نماز صحيح است.
#روی_فرش (مکان نمازگزار)
🤔❓اگر حیوانی روی فرش راه رفته مانند طوطی، موش، گربه، سگ و غیره و پر یا موی آنها بر روی فرش باشد، نماز خواندن بر روی آن فرش اشکال دارد؟
🌼✍️ نماز صحیح است.
#عدم_اطلاع
اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه شود که اجزاء حیوان حرام گوشت مانند پر و مو بر لباس یا بدن او بوده، نمازش صحيح است و اعاده لازم نیست.
#تشخیص_ندهد
اگر روي لباس نمازگذار موي یا پری باشد و نداند از حلال گوشت است یا حرام گوشت، (مثلا مال سگ است یا گوسفندان) نمازش صحیح است و تحقیق لازم نیست.
#حیوانات_مبتلی_به_این_مسئله
خرگوش ، طوطی، همستر، خوکچه هندی، گربه، موش، سگ و ....
#موی_دیگران
اگر مو یا عرق یا آب دهان انسان دیگر در بدن یا لباس نمازگزار باشد چه حکمی دارد؟
اشكالی ندارد.
👌بحث روغن و پماد حیوانی و لباسهای چرمی در مطالب بعدی بیان میگردد.
📚 توضیح المسائل مراجع م 824 تا 830؛ خامنهای رساله نماز و روزه م 82 تا 88؛ سیستانی رساله ج 1 م 1071 تا 1082
#احکام_نموداری
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 استخاره
⁉️ آیا #استخاره به این صورت که امروزه متداول است از نظر شرعی درست است؟🤔
💠 #استاد_محمدی
بسم الله الرحمن الرحیم
سه استفتاء جدید از محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی
ارسالی از استاد محمدی .
🌱اگر کودکان منغعت کسب داشته باشند و در مؤونه آنان مصرف نشود مانند سائر افراد به آن خمس تعلق میگیرد.
☘️مجنون اگر عایداتی دارد در صورتیکه در مؤونه او مصرف نشود متعلق خمس است و قیم شرعی او میتواند آن را بپردازد.
🤔❓آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است دارویی مصرف کند که اگر باردار باشد موجب سقط جنین می شود؟
✍️جواب معظم له: در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند.
🤔❓اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مساله ای پرسیده، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ و آیا می توان آن را کوتاه و بدون سلام جواب داد؟
✍️جواب معظم له: جواب سلام جز در ملاقات حضوری و ما بحکمه مثل تلفن یا مکالمه از ورای مانع، واجب نیست.