دعای عرفه امام حسین از سایت عرفان دات آی آر انصاریان.mp3
11.22M
صوت و متن دعای عرفه امام حسین (ع)
↙️متن عربی و ترجمه
روز عرفه سال 1380 - استاد انصاریان
با صدای انصاریان
دانلود
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ، وَلَا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ أَجْناسَ الْبَدائِعِ، وَأَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لَا تَخْفىٰ عَلَيْهِ الطَّلائِعُ، وَلَا تَضِيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازِى كُلِّ صانِعٍ، وَرايِشُ كُلِّ قانِعٍ، وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ، وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ، وَهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ، وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ، وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ؛ فَلا إِلٰهَ غَيْرُهُ، وَلَا شَىْءَ يَعْدِلُهُ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ . . بقیه را اینجا ببینید
https://www.erfan.ir/m160
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/963
صوت و متن دعای عرفه امام حسین (ع)
↙️متن عربی و ترجمه
روز عرفه سال 1380 - استاد انصاریان
با صدای انصاریان
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ، وَلَا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ أَجْناسَ الْبَدائِعِ، وَأَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لَا تَخْفىٰ عَلَيْهِ الطَّلائِعُ، وَلَا تَضِيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازِى كُلِّ صانِعٍ، وَرايِشُ كُلِّ قانِعٍ، وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ، وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ، وَهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ، وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ، وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ؛ فَلا إِلٰهَ غَيْرُهُ، وَلَا شَىْءَ يَعْدِلُهُ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ .
ستایش ویژۀ خداست که برای تقدیر و سرنوشتش برگردانندهای و برای بخششش بازدارندهای و همانند ساختهاش ساخته هیچ سازندهای نیست و او سخاوتمند وسعتبخش است، انواع مخلوقات را پدید آورد و ساختهها را با دانایی و فراستش استوار ساخت، پیشتازیها بر او پوشیده نمیماند و امانتها نزد او ضایع نمیشود، پاداشدهنده هر سازنده و بینیازکننده هر قناعتگر و رحمکننده بر هر نالان و فرستندۀ سودها و نازلکننده کتاب جامع با نور درخشان است، او شنونده دعاها و دورکننده نگرانیها و بالابرنده درجات و کوبنده گردنکشان است؛ پس معبودی جز او نیست و چیزی با او برابری نمیکند و چیزی همانندش نیست و اوست شنوا و بینا و مهربان و آگاه و بر هر کاری تواناست.
بقیه را اینجا ببینید
https://www.erfan.ir/m160
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/963
دعای عرفه با نوای مهدی سماواتی از سایت عرفان دات آی آر
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/967
صوت و متن دعای عرفه امام حسین (ع)
↙️متن عربی و ترجمه
دعای عرفه با نوای مهدی سماواتی از سایت عرفان دات آی آر
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ، وَلَا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ أَجْناسَ الْبَدائِعِ، وَأَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لَا تَخْفىٰ عَلَيْهِ الطَّلائِعُ، وَلَا تَضِيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازِى كُلِّ صانِعٍ، وَرايِشُ كُلِّ قانِعٍ، وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ، وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ، وَهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ، وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ، وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ؛ فَلا إِلٰهَ غَيْرُهُ، وَلَا شَىْءَ يَعْدِلُهُ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ . .
بقیه را اینجا ببینید
https://www.erfan.ir/m160
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/967
519_Arafeh.Mahdi.Samavati_YasDL.com.mp3
36.34M
دعای عرفه با نوای مهدی سماواتی از سایت عرفان دات آی آر
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/967
صوت و متن دعای عرفه امام حسین (ع)
↙️متن عربی و ترجمه
دعای عرفه با نوای مهدی سماواتی از سایت عرفان دات آی آر
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ، وَلَا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ أَجْناسَ الْبَدائِعِ، وَأَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لَا تَخْفىٰ عَلَيْهِ الطَّلائِعُ، وَلَا تَضِيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازِى كُلِّ صانِعٍ، وَرايِشُ كُلِّ قانِعٍ، وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ، وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ، وَهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ، وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ، وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ؛ فَلا إِلٰهَ غَيْرُهُ، وَلَا شَىْءَ يَعْدِلُهُ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ . .
بقیه را اینجا ببینید
https://www.erfan.ir/m160
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/967
مهلت ارسال اثر دومین مسابقه نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» تمدید شد . .
بقیه را اینجا ببینید
https://hozehonari.ir/news/%D9%85%D9%87%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87%E2%80%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85/
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/968
مهلت ارسال اثر دومین مسابقه نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» تمدید شد
مهلت ارسال اثر دومین مسابقه نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» تمدید شد
روابط عمومی،۱۴۰۰/۰۴/۱۶
02:130
دومین دوره از مسابقه سراسری نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» به درخواست متقاضیان مهلت ارسال آثار را یک ماه تمدید کرد.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، ایوب آقاخانی، طراح و دبیر مسابقه نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه»، که فراخوان دومین دوره این رقابت کشوری را از طرف دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ششم اسفند ۱۳۹۹ همزمان با روز اختتامیه دور نخست آن منتشر کرد، خبر از تمدید مهلت ارسال آثار دوره دوم آن داد.
وی در توضیح این اتفاق گفت: اسفند ۱۳۹۹ که فراخوان را منتشر کردیم، روی روز چهاردهم تیر ۱۴۰۰ که روز قلم نامیده میشود هدفگذاری کردیم و خواستیم که متقاضیان تا آن تاریخ آثارشان را به دست ما برسانند. اما تقریباً از اواخر خردادماه تماسهای مختلف از استانهای متنوع کشور برای تمدید این مهلت آغاز شد. بسیاری از این تقاضاها در این مضمون مشترک بودند که زحمت زیادی برای پژوهش کشیده شده و تقاضای تمدید فرصت داشتند.
آقاخانی ادامه داد: در نهایت تصمیم گرفتیم به احترام این دوستان فرصت را تا نیمه مرداد یعنی دقیقاً یک ماه افزایش دهیم. امیدواریم این فرصت برای متقاضیان کافی باشد. به هر رو، دوستانِ جویای فرصت فراختر میتوانند تا پیش از پایان وقت اداری روز پانزدهم مردادماه ۱۴۰۰ آثار خود را به آدرس sahnemagazine@yahoo.com ارسال کنند.
آثار مرجع دوره دوم:
۱٫ سمک عیار اثر فرامرز بن عبدالله الکاتب الارجانی (قرن ششم هجری)
۲٫ اقبالنامه (خردنامه) اثر نظامی گنجوی (قرن هفتم هجری)
۳٫ مرزباننامه بازنوشته سعدالدین وراوینی (قرن هفتم هجری)
۴٫ بهارستان (روضهالاخبار و تحفهالابرار) اثر عبدالرحمان جامی (قرن نهم هجری)
شرایط و جوایز:
نمایشنامهها باید در حجم حداقل ۳۰ صفحه و حداکثر ۹۰ صفحه (صفحه ۱۸ سطری، با فونت ۱۴) نوشته شده، در قالب فایل Word به دبیرخانه ایمیل شود.
آثار برگزیده در رتبههای اول تا سوم، به ترتیب، ۲۰۰ میلیون ریال، ۱۵۰ میلیون ریال، و ۱۰۰ میلیون ریال و آثار تقدیرشده هرکدام ۵۰ میلیون ریال دریافت خواهند کرد.
آثار برگزیده و تقدیرشده به همت انتشارات سوره مهر به چاپ خواهند رسید.
رویکرد اقتباس آزاد است و نویسنده میتواند به اثر اصلی از نظر زبان و تاریخ وفادار باشد و یا با نگاهی معاصر و در شکلی امروزین از آن آثار بهره ببرد، اما لازم است نویسنده مشخص کرده باشد که به چه اثری یا کدام حکایت از کدام کتابِ معرفیشده، برای خلق نمایشنامه خود رجوع کرده است. بدیهی است اثری فاقد ارجاع صریح ذکرشده از طرف نویسنده، از دایره رقابت کنار گذاشته خواهد شد.
https://hozehonari.ir/news/%d9%85%d9%87%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%af%d9%88%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d9%87%e2%80%8c-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%85/
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/969
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جرعه_معرفت
📖دعای عرفه اشک کشیشهای برزیلی را جاری کرد.
۸۷/۶/۱۰
🆔 @sh_montazerin
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi/971
هدایت شده از باشگاه خبرنگاران جوان
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽جایی که از فرش به عرش می روی
🆔 @YjcNewsChannel
پالایش روانی Catharsis
كاتارسيس، پاكسازي روان، پالايش، تطهير
منبع:
http://pajoohe.ir/%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-Catharsis__a-45052.aspx
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi
پالایش روانی Catharsis
24 آبان 1393, 14:7
كلمات كليدي : تصفيه، پاكسازي روان، پالايش، تطهير، كاتارسيس، فرضيه پالايش، هيجان پرخاش
نویسنده : مصطفي همداني
واژه "Catharsis" از کلمه "کاتارین" در زبان یونانی، به معنای پاک کردن گرفته شده است[1] و در زبان فارسی، به معنی پاکسازی احساسات و عواطف و خالی کردن عقدههای روانی است.[2]
کاتارتیک در ادیان، به اعمالی گفته میشود که انسان گناهکار با آنها خود را از گناهان پاک میکند و پاک کنندهها میتوانند آب، آتش یا قربانی کردن و ... باشند.
اعمال کاتارتیک، کمکم از حوزه دین به حوزه پزشکی نیز سرایت میکند زیرا در برههای از زمان، پزشکان معتقد بودند که بیماریها در اثر حلول ارواحی خبیثه و نوعی ناپاکیها در روح بیمار ایجاد میشده است.[3]
ارسطو این اصطلاح را برای اشاره به پاداش روانی حاصل از تماشای نمایشی بزرگ به کار میبرد.[4] او در کتاب ششم بوطیقا، گفته است که «کسانی که مستعد شفقت و ترساند، به طور کلی افرادی که طبع عاطفی دارند تجربه مشابهی از سر میگذرانند .... این عده همه نوعی کاتارسیس را از سر گذرانده، تجربهای لذتبخش را حس میکنند.»[5] اما ارسطو هیچگاه این بحث را به وضوح بیان نکرد. این مسئله، به گواهی هزاران نفر، همچنان بدون شرح باقی مانده است.[6]
در سال 1880 یکی از عموهای فروید کتابی درباره مفهوم پالایش از نظر ارسطو نوشت که به دنبال آن کتاب، شور نوشتن درباره پالایش بالا گرفت در حدی که مدتی بعد پالایش تبدیل به یکی از موضوعاتی شد که بیش از هر موضوع دیگر مورد توجه دانشمندان واقع شد.[7]
بنابراین، همین مضمون ارسطویی از کاتارسیس است که در حال حاضر مورد بحث حوزههایی در علوم اجتماعی است و در ادامه به تعریف این لایه از مفهوم کاتارسیس میپردازیم.
تعریف (تبیین فرضیه پالایش)
کاتارسیس در اصل معنای خود معتقد است اثر هنری میتواند احساسات شدید را برانگیزد. جذابیت و التذاذ حاصل از این دست احساسات در این است که کاتارسیس، نوعی پالایش و تطهیر است و طی آن، بدن و روح هر دو آرامش مییابند و تاحدی پاکیزه میشوند.[8]
اما در این نوشتار بهعنوان یک نظریه در روانشناسی اجتماعی تحت عنوان "فرضیه پالایش" مورد بحث است. فرضیه پالایش هیجانی بر این باور متکی است که افرادی که برای جلوگیری از تراکم و انفجار خشم خود سوپاپ اطمینانی قرار میدهند و به طریق غیرمضر هیجانات پرخاشگرانه خود را خالی میکنند ممکن است بتوانند از این طریق پرخاشگری خود را کاهش دهند. این سوپاپ اطمینان میتواند فعالیتهای ورزشی یا نعره زدن در یک اتاق خالی و امثال آن باشد.[9]
جایگاه فرضیه پالایش
امروزه روانشناسان اجتماعی جهت پیشگیری و مهار پرخاشگری فرایندها و فنونی را پیشنهاد کردهاند:
1. مجازات پرخاشگر؛
2. پالایش هیجانی (کاتارسیس)؛
3. بازدارندههای شناختی: مانند عذرخواهی از شخصی که در حق او خطا کردهایم جهت منع پرخاش او و غیره؛
4. ارائه الگوهای غیرپرخاشگر در رسانهها؛
5. آموزش مهارتهای اجتماعی: مانند چگونگی پاسخ به تحریکات دیگران جهت تسکین آنها و یا چگونگی بیان خواستههای خود که ناکام نمانند و پرخاش نکنند؛
6. پاسخهای مغایر: یعنی استفاده از عواطف مثبت مانند فکاهیات و احساسات همدلانه با طرف مقابل که نسبت به او پرخاش نکنیم.[10]
رویکرد روانشناختی فروید نیز در احیای کاتارسیس در این قامت نوین و خوانش جدید آن با رویکرد مذکور موثر بوده است؛ زیرا مفهوم روانکاوانه پالایش هیجانی، یعنی رهاساختن انرژی. فروید معتقد بود اگر انسان برای ابراز پرخاشگری اجازه نیابد، نیروی پرخاشگرانه در وجود او انباشته میشود و سرانجام به شکل خشونت مفرط یا بیماری روانی، ظاهر میشود.[11]
دیدگاهها در بررسی اثر کاتارسیس
پالایش روانی را به سه شیوه زیر میتوان انجام داد:
1. رفتار هیجانی؛
به معنی صرف نیروی پرخاشگرانه در رفتارهای قابل قبول اجتماعی چون فوتبال یا هاکی. روانکاوان تاکید فراوانی بر این اثر نمودهاند و ویلیام منینجر روانپزشک میگوید: این بازیها مفر بسیار رضایتبخشی برای سائق پرخاشگری هستند. اما مطالعه میدانی آرتور پاترسون به نتیجهای متضاد با این دیدگاه منتج شد و وارن جانسون در مطالعات گستردهای ثابت کرد گرچه مردم از این بازیها لذت میبرند. و این بازیها لذتبخشند، اما اشتغال به آنها، پرخاشگری را کاهش نمیدهد. بلکه تحقیق گوردن راسل روانشناس ورزش کانادایی نشان داد این تماشای مسابقات رقابتآمیز موجب افزایش موقت رفتار پرخاشگری نیز میشود.[12]
2. پرخاش خیالی؛
برای پرخاش خیالی میتوان به خیالپردازی درباره کتک زدن کسی یا نوشتن داستانی خشونتآمیز[13] و استفاده از اسباببازیهای پرخاشگرانه مثال زد، که برخی معتقدند اسباببازی هفتتیر، خشونت را در کودکان کاهش میدهد. همچنین در سالهای 1960 و 1970، درمانهای مبتنیبر تخلیه هیجانی خیلی رواج داشت. در جریان درمان، وقتی بیمار پرخاش میکرد، از او میخواستند که روی بالش مشت بزند و با صدای بلند نارضایتی خود را بر زبان آورد تا "شیطان" از وجود او خارج شود، تنشهایش بیرون بریزد و نهایتاً سلامت خود را باز یابد. عقیده بر این است که با تماشای فیلمهای خشونتآمیز یا تیراندازی به طرف عکس دشمن نیز میتوان ناراحتیها را بیرون ریخت و به آرامش رسید. اما سوال اینجاست که: آیا واقعاً چنین است؟[14] تعدادی از تحقیقات نشان میدهد، پرخاش خیالی، احتمال پرخاشهای آتی را افزایش میدهد، زیرا پرخاش خیالی، افکار پرخاشگرانه به وجود میآورد و افکار پرخاشگرانه، رفتار پرخاشگرانه را تقویت میکند. به عبارت دیگر، افکار پرخاشگرانه، برای رفتار پرخاشگرانه، پاداش به حساب میآید.[15]
3. پرخاش واقعی؛
به معنی إعمال پرخاشگری مستقیم چون حمله به کسی، صدمه زدن به او، ناراحت کردن او، ناسزا گفتن به او و جز اینها.[16] پرخاش واقعی نیز بیشتر از پرخاش خیالی پالایش روانی به همراه نمیآورد بهعلاوه همواره این خطر را دارد که خشونت را به اوج خود برساند. زیرا به نظر بروکوویتز (1993)، دو عامل موجب میشوند که خشونت اوج بگیرد:
1. بالا بودن سطح برانگیختگی
2. کاهش بازداریها
و پرخاش واقعی، سطح برانگیختگی را بالا میبرد و بازداریها را کاهش میدهد. مثلاً زن و شوهرها، هر اندازه بیشتر ناسزا بگویند، بیشتر برانگیخته و کمتر بازداری خواهند شد. این دو عامل، ظهور خشونت را مساعد میکنند نه اینکه آن را کاهش دهند.[17] متداولترین یافتهها تاکنون، میگویند هنگامی که مردم به اعمال پرخاشگرانه مسقیم مبادرت میورزند، این اعمال تمایل آنان را به رفتارهای پرخاشگرانه در آینده، افزایش میدهد.[18]
رسانهها: در کشاکش فرضیه پالایش (کاتارسیس) و فرضیه انگیزش
توجه به تأثیر اجتماعی رسانههای جمعی از دهه 1920 جنبه آشکاری به خود گرفت. بسیاری از منتقدان طی این دهه، فیلمهای سینمایی را به داشتن تأثیر منفی بر کودکان متهم کردند و مطالعات فراوان در زمینه تأثیرهای ضداجتماعی تماشای تلویزیون و فیلمهای سینمایی تا کنون انجام شده است.[19]
یکی از نخستین ملاحظات نظری در بحث تأثیر خشونت رسانهای، مناقشه میان طرفداران مفهوم پالایش در مقابل مفهوم انگیزش بود. رویکرد پالایش بر آن است که تماشای برنامههای خشن در رسانهها، بیان تخیلی اعمال خصومتآمیز پرخاشگری را کاهش میدهد، زیرا شخصی که خشونت را در سینما یا تلویزیون تماشا میکند از تمایلات تهاجمیاش کاسته میشود. این نظریه برای مدیران صنعت رسانه آشکارا جالب است، زیرا به طور ضمنی این مفهوم را با خود دارد که عرضه نمایشهای تلویزیونی خشونتآمیز اقدام اجتماعی مثبتی است. نظریه انگیزش استدلالی مخالف آن را ارائه میدهد: تماشای خشونت برانگیزاننده پرخاشگری بیشتر در بیننده است. یافتههای پژوهشی این عرصه چندان حمایتی از مواضع پالایش نشان ندادهاند. در واقع چند مطالعه کاهش رفتار پرخاشگرانه را بعد از تماشای محتوای خشونتآمیز مشاهده کردهاند، اما این نتایج ظاهراً محصول دستکاری در طرح پژوهش بوده است. اکثریت قریب به اتفاق مطالعات، شواهدی دال بر تأثیر انگیزشی یافتهاند.[20]
پس از چاپ و انتشار اولین گزارش در مورد تأثیرات فیلمهای خشن بر رفتار تماشاگران در سال 1971، تا سال 1980، تعداد زیادی پژوهشها در این زمینه انجام پذیرفت. با وجود این حجم پژوهش، یافتن و درک برداشت کلی آنها، کاری مشکل به نظر میرسید. علاوهبر این، همان گزارش اولیه سال 1971 هم نتایج جنجالی و ضد و نقیض داشت و بسیاری از سوالات را بیپاسخ گذاشت. به دلیل این دو عامل جولیوس ریچارد (Julius Richards) که در آن زمان مسئول رسیدگی به این گزارشها بود از گروهی از محققین خواست که یافتههای این تحقیقات را ترکیب کنند و از آنها یک ارزیابی کلی به عمل آورند و نتیجه را در دسترس همگان قرار دهند. بعداً در سال 1982، یک دهه بعد از اولین گزارش، گزارش دوم نیز به چاپ رسید. گزارش جدید، تحت عنوان "تلویزیون و رفتار"، تنها بر پایه پژوهشهای جدید دهه 1980، مبتنی نبود. بهجای آن، فصل مشترک همه یافتههای اصلی بیش از 2500 پروژه تحقیقاتی در مورد تأثیرات تلویزیون بر رفتار تماشاگران مورد استناد قرار گرفته بود که بین سالهای 1971 و 1981 تهیه و چاپ شدند.[21]
در پی اولین و دومین گزارش مورد بحث، سرانجام همه پژوهشگران به این نتیجه مشترک رسیدند که بدون هیچ تردیدی، رابطهای بین نمایش خشونت در برنامههای تلویزیونی و افزایش گرایش به سوی پرخاشگری، ناسازگاری و خشونت بین تماشاگران اینگونه برنامهها وجود دارد.[22] بلکه در مطالعات معروف بندورا و همکارانش که در آن، قهرمان یک فیلم، یک عروسک به نام ببو (bobo) را کتک میزند، نهتنها کودکانی که اعمال سینمایی پرخاشگرانه با عروسکهای ببو را دیده بودند، بعداً همان اعمال را تقلید کردند[23] بلکه رفتارهای بدیع و تازهای از خشونت از خود ابتکار نمودند![24]
ارزیابی (یک تحلیل قرآنی)
برخی محققین، معتقدند اسلام هرگز خشم را با بروز حالات پرخاشگرانه قابل مهار و فروکشی ندانسته و سه شیوه زیر را برای کنترل و مهار خشم توصیه میکند:
1. شناختی؛ یعنی آگاهیدهی درباره بدی خشم و پیامدهای مثبت و منفی مهار یا عدم مهار آن در قرآن کریم و روایات شریفه؛ مانند اینکه خشم ابزار شیطان است و ایمان را تباه میکند.
2. عاطفی؛ به معنی تحریک عاطفی افراد به ترک پرخاشگری از طریق نهی آنان از رفتار خشونتبار و توصیه به ضد آن.
3. رفتاری؛ به معنی ارائه الگوی عملی مهار خشم در رفتار اولیای دین و ائمه هدیعلیهمالسلام.[25]
منابع :
[1]. برونیوس، تدی؛ کاتارسیس، مهدی نصیری، ماهنانه تخصصی تئاتر «صحنه»، شماره 58 و 59، اسفند 1385 و فروردین 1386، ص33.
[2]. آریانپور، منوچهر و دیگران؛ فرهنگ انگلیسی به فارسی، تهران، جهانرایانه، 1385، چاپ ششم، ج1، ص353.
[3]. برونیوس، تدی؛ پیشین، ص31.
[4]. دانسی، مارسل؛ نشانهشناسی رسانهها، گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران، چاپار و آنیسهنما، 1387، چاپ اول، ص215.
[5]. ورون، هاید ماینر؛ تاریخِ تاریخ هنر (سیری در تاریخ تکوین نظریهی هنر)، مسعود قاسمیان، تهران، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و سمت، 1387، چاپ اول، ص90.
[6]. همان، ص97.
[7]. شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن؛ تاریخ روانشناسی نوین، علیاکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، 1388، چاپ هشتم، ص441.
[8]. ورون، هاید ماینر؛ پیشین، ص91-90.
[9]. آذربایجانی، مسعود و دیگران؛ روانشناسی اجتماعی (بانگرش به منابع اسلامی)، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت، 1387، چاپ سوم، ص316-315.
[10]. همان، ص318-313.
[11]. ارنسون، الیوت؛ روانشناسی اجتماعی، حسین شکرکن، تهران، رشد، 1389، ویرایش هشتم، ص284-283.
[12]. همان، ص285-284.
[13]. همان، ص284.
[14]. بدار، لوک و دزیل، ژوزه و لامارش، لوک؛ روانشناسی اجتماعی، حمزه گنجی، تهران، ساوالان، 1389، چاپ هفتم، ص244.
[15]. همان، ص244.
[16]. ارنسون، الیوت؛ پیشین، ص284.
[17]. بدار، لوک و دزیل، ژوزه و لامارش، لوک؛ پیشین، ص244.
[18]. ارنسون، الیوت؛ پیشین، ص286.
[19]. ویمر، راجر دی و دومینیک، جوزف آر؛ تحقیق در رسانههای جمعی، کاووس امامی، تهران، سروش، 1384، چاپ اول، ص674.
[20]. همان، ص688.
[21]. ملوین، دفلور و دنیس، اورت ای.؛ شناخت ارتباطات جمعی، سیروس مرادی، تهران، 1387، انتشارات دانشکده صدا و سیما، ص603-602.
[22]. همان، ص603.
[23]. ازکمپ، استوارت؛ روانشناسی اجتماعی کاربردی، فرهاد ماهر، مشهد، آستان قدس رضوی، 1369، چاپ اول، ص463.
[24]. ارنسون، الیوت؛ پیشین، ص300.
[25]. آذربایجانی، مسعود و دیگران، پیشین، ص326-318.
منبع:
http://pajoohe.ir/%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-Catharsis__a-45052.aspx
کانال فیلمنامه نویسی
https://eitaa.com/FilmnameNevisi