eitaa logo
فیلمنامه نویسی
486 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
67 فایل
کانال فیلمنامه نویسی @FilmnameNevisi ارتباط با ادمین یا مدیر کانال فیلمنامه نویسی روزانه نویس @Dailywriter در كپی و ارسال این معرفی به علاقمندان به هنر فیلمنامه نویسی همکاری بفرمایید
مشاهده در ایتا
دانلود
روز عرفه روز اعتراف نزد خدا.mp3
768K
دعا یعنی تکلّم با خداوند تکلّم با خدا را دوست دارم عرفان ناب در نیایش عرفه هدیه وبسایت استقلال فرهنگی برای روز نیایش در پایگاه استاد شیخ حسین انصاریان(erfan.ir) مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به همراه ترجمه در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. در بخش اعمال سال وارد قسمت اعمال ماه ذی الحجه کی می شویم؛ برای روز عرفه اعمالی را ذکر می کند به همراه پاداش هایی. اما برای نیایش عرفانی امام حسین سلام الله علیه، از مفاتیح الجنان ایمچنین نقل می کند که: دعای امام حسین (ع) در روز عرفه دعـــــاى عـــــرفــــه مؤلف گوید:این دعا چون دعاى موقف عرفات و بسیار طولانى بود ذکر ننمودیم و در این روزهاى‏ چهل‏وهفتم صحیفه کامله آن حضرت را با خشوع و دلشکستگى بخوان،که دعایى است مشتمل بر تمام مطالب دنیا و آخرت،که‏ درود خدا بر انشاء کننده‏اش باد. مؤلف مفاتیح الجنان سپس ادامه می دهد که: از جمله دعاهاى مشهور این روز دعاى حضرت سید الشّهدا علیه السّلام است. بشر و بشیر پسران‏ غالب اسدى روایت کرده‏اند،که بعد از ظهر روز عرفه در صحراى عرفات خدمت آن حضرت بودیم،پس با گروهى از اهل بیت و فرزندان و شیعیان،با نهایت خاکسارى و خشوع،از خیمه خود بیرون آمدند،و در جانب چپ کوه ایستادند،و روى مبارک خویش را بسوى کعبه نمودند و دستها را برابر صورت برداشتند مانند مسکینى که طعام طلبد،و این دعا را خواندند:.. بقیه را اینجا ببینید http://aliheidary.ir.domains.blog.ir/post/True%20mysticism%20in%20Arafa%20prayer https://eitaa.com/FilmnameNevisi/961
دعا یعنی تکلّم با خداوند تکلّم با خدا را دوست دارم عرفان ناب در نیایش عرفه هدیه وبسایت استقلال فرهنگی برای روز نیایش در پایگاه استاد شیخ حسین انصاریان(erfan.ir) مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به همراه ترجمه در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. در بخش اعمال سال وارد قسمت اعمال ماه ذی الحجه کی می شویم؛ برای روز عرفه اعمالی را ذکر می کند به همراه پاداش هایی. اما برای نیایش عرفانی امام حسین سلام الله علیه، از مفاتیح الجنان ایمچنین نقل می کند که: دعای امام حسین (ع) در روز عرفه دعـــــاى عـــــرفــــه مؤلف گوید:این دعا چون دعاى موقف عرفات و بسیار طولانى بود ذکر ننمودیم و در این روزهاى‏ چهل‏وهفتم صحیفه کامله آن حضرت را با خشوع و دلشکستگى بخوان،که دعایى است مشتمل بر تمام مطالب دنیا و آخرت،که‏ درود خدا بر انشاء کننده‏اش باد. مؤلف مفاتیح الجنان سپس ادامه می دهد که: از جمله دعاهاى مشهور این روز دعاى حضرت سید الشّهدا علیه السّلام است. بشر و بشیر پسران‏ غالب اسدى روایت کرده‏اند،که بعد از ظهر روز عرفه در صحراى عرفات خدمت آن حضرت بودیم،پس با گروهى از اهل بیت و فرزندان و شیعیان،با نهایت خاکسارى و خشوع،از خیمه خود بیرون آمدند،و در جانب چپ کوه ایستادند،و روى مبارک خویش را بسوى کعبه نمودند و دستها را برابر صورت برداشتند مانند مسکینى که طعام طلبد،و این دعا را خواندند: اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَیْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا کَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ فَطَرَ اَجْناسَ الْبَدائِعِ واَتْقَنَ بِحِکْمَتِهِ الصَّنائِعَ لا تَخْفى عَلَیْهِ الطَّلایِـعُ وَلا تَضیعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ جازى کُلِّ صانِعٍ وَرائِشُ کُلِّ قانعٍ وَراحِمُ کُلِّ ضارِعٍ وَمُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْکِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السّاطِعِ وَ هُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ وَلِلْکُرُباتِ دافِعٌ وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، ترجمه: خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‏ اى،و براى بخشش بازدارنده‏ اى و همانند ساخته‏ اى ساخته هیچ سازنده ‏اى نیست،و او سخاوتمند وسعت‏ بخش است، انواع مخلوقات را پدید آورد،و ساخته‏ ها را با حکمتش محکم نمود،طلیعه‏ ها بر او پوشیده‏ نمى‏ماند،و ودیعه‏ ها نزد او ضایع نمى‏شود پاداش ‏دهنده‏ هر سازنده،و بى‏نیازکننده هر قناعت‏گر،و رحم‏کننده بر هر نالان،و فرو فرستنده سودها،و نازل‏کننده کتاب جامع‏ با نور درخشان است،او شنونده دعاها،و دورکننده بلاها،و بالابرنده درجات، تا پایان دعا همانگونه که ملاحضه فرمودید برای این دعا پاداشی ذکر نشده است که به قصد و نیت آن پاداش به قرائت دعای عرفه پرداخته شود. بنابر ممکن است که نفس خود دعا و مفاهیم زیبا و عرفانی این نیایش که تکلم با خداست منظور شیخ عباس قمی بوده باشد. به قول شاعر معاصر حاج غلامرضا سازگار دعا یعنی تکلّم با خداوند تکلّم با خدا را دوست دارم نوای نینوا را دوست دارم صدای آشنا را دوست دارم اگر جام بلا از چشم یار است من این جام بلا را دوست دارم دعا یعنی تکلّم با خداوند تکلّم با خدا را دوست دارم اگر چه خارم و از خار کمتر گل باغ وفا را دوست دارم محبّت را عجب، حال و هوایی است من این حال و هوا را دوست دارم نمی دانم کی ام آنقدر دانم علیّ مرتضی را دوست دارم خدا می داند، ای آل محمّد که من تنها شما را دوست دارم چو ممزوج است با عطر حسینی نسیم نینوا را دوست دارم خدایا روز محشر باش شاهد حسین و کربلا را دوست دارم شود آیا که مولایم بگوید ؟ که این بی دست و پا را دوست دارم که این ابیات را مداح اهل بیت دکتر حاج میثم مطیعی به زیبایی قرائت کرده اند http://meysammotiee.ir/files/other/doa/Arafeh-1393%5B02%5D.mp3 خواندن این دعا بدون این که انسان بفهمد که چی می گوید؛ الگو گیری از حضرتش نیست. حال خوب در این تکلم عارفانه با خدا به فهمیدن بند بند و فراز به فراز ان است. استقلال فرهنگی برای این حال خوب بسته ای را در ادامه تقدیم شما می کند.... "دعای عرفه" با نوای حاج میثم مطیعی که مورخ 93/07/12 در هیأت شهدای گمنام اجرا شده است، به صورت صوتی آماده دریافت می باشد. http://meysammotiee.ir/files/other/doa/DoaArafeh-1393.mp3 138/88 مگابایت لینک صفحه دانلود های هراسم روز عرفه 93 با نوای حاج میثم مطیعی http://meysammotiee.ir/media/645 بقیه را اینجا ببینید http://aliheidary.ir.domains.blog.ir/post/True%20mysticism%20in%20Arafa%20prayer https://eitaa.com/FilmnameNevisi/962
دعای عرفه امام حسین از سایت عرفان دات آی آر انصاریان.mp3
11.22M
صوت و متن دعای عرفه امام حسین (ع) ↙️متن عربی و ترجمه روز عرفه سال 1380 - استاد انصاریان با صدای انصاریان دانلود الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ، وَلَا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ أَجْناسَ الْبَدائِعِ، وَأَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لَا تَخْفىٰ عَلَيْهِ الطَّلائِعُ، وَلَا تَضِيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازِى كُلِّ صانِعٍ، وَرايِشُ كُلِّ قانِعٍ، وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ، وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ، وَهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ، وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ، وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ؛ فَلا إِلٰهَ غَيْرُهُ، وَلَا شَىْءَ يَعْدِلُهُ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ . . بقیه را اینجا ببینید https://www.erfan.ir/m160 کانال فیلمنامه نویسی https://eitaa.com/FilmnameNevisi/963
صوت و متن دعای عرفه امام حسین (ع) ↙️متن عربی و ترجمه روز عرفه سال 1380 - استاد انصاریان با صدای انصاریان الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ، وَلَا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ أَجْناسَ الْبَدائِعِ، وَأَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لَا تَخْفىٰ عَلَيْهِ الطَّلائِعُ، وَلَا تَضِيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازِى كُلِّ صانِعٍ، وَرايِشُ كُلِّ قانِعٍ، وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ، وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ، وَهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ، وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ، وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ؛ فَلا إِلٰهَ غَيْرُهُ، وَلَا شَىْءَ يَعْدِلُهُ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ . ستایش ویژۀ خداست که برای تقدیر و سرنوشتش برگرداننده‌ای و برای بخششش بازدارنده‌ای و همانند ساخته‌اش ساخته هیچ سازنده‌ای نیست و او سخاوتمند وسعت‌بخش است، انواع مخلوقات را پدید آورد و ساخته‌ها را با دانایی و فراستش استوار ساخت، پیش‌تازی‌ها بر او پوشیده نمی‌ماند و امانت‌ها نزد او ضایع نمی‌شود، پاداش‌دهنده هر سازنده و بی‌نیازکننده هر قناعت‌گر و رحم‌کننده بر هر نالان و فرستندۀ سودها و نازل‌کننده کتاب جامع با نور درخشان است، او شنونده دعاها و دورکننده نگرانی‌ها و بالابرنده درجات و کوبنده گردنکشان است؛ پس معبودی جز او نیست و چیزی با او برابری نمی‌کند و چیزی همانندش نیست و اوست شنوا و بینا و مهربان و آگاه و بر هر کاری تواناست. بقیه را اینجا ببینید https://www.erfan.ir/m160 کانال فیلمنامه نویسی https://eitaa.com/FilmnameNevisi/963
دعای عرفه با نوای مهدی سماواتی از سایت عرفان دات آی آر https://eitaa.com/FilmnameNevisi/967 صوت و متن دعای عرفه امام حسین (ع) ↙️متن عربی و ترجمه دعای عرفه با نوای مهدی سماواتی از سایت عرفان دات آی آر الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ، وَلَا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ أَجْناسَ الْبَدائِعِ، وَأَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لَا تَخْفىٰ عَلَيْهِ الطَّلائِعُ، وَلَا تَضِيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازِى كُلِّ صانِعٍ، وَرايِشُ كُلِّ قانِعٍ، وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ، وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ، وَهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ، وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ، وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ؛ فَلا إِلٰهَ غَيْرُهُ، وَلَا شَىْءَ يَعْدِلُهُ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ . . بقیه را اینجا ببینید https://www.erfan.ir/m160 کانال فیلمنامه نویسی https://eitaa.com/FilmnameNevisi/967
519_Arafeh.Mahdi.Samavati_YasDL.com.mp3
36.34M
دعای عرفه با نوای مهدی سماواتی از سایت عرفان دات آی آر https://eitaa.com/FilmnameNevisi/967 صوت و متن دعای عرفه امام حسین (ع) ↙️متن عربی و ترجمه دعای عرفه با نوای مهدی سماواتی از سایت عرفان دات آی آر الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ، وَلَا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ أَجْناسَ الْبَدائِعِ، وَأَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ، لَا تَخْفىٰ عَلَيْهِ الطَّلائِعُ، وَلَا تَضِيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ، جازِى كُلِّ صانِعٍ، وَرايِشُ كُلِّ قانِعٍ، وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ، وَ مُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ، وَهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ، وَ لِلْكُرُباتِ دافِعٌ، وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَ لِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ؛ فَلا إِلٰهَ غَيْرُهُ، وَلَا شَىْءَ يَعْدِلُهُ، وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ . . بقیه را اینجا ببینید https://www.erfan.ir/m160 کانال فیلمنامه نویسی https://eitaa.com/FilmnameNevisi/967
مهلت ارسال اثر دومین مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» تمدید شد . . بقیه را اینجا ببینید https://hozehonari.ir/news/%D9%85%D9%87%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87%E2%80%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85/ کانال فیلمنامه نویسی https://eitaa.com/FilmnameNevisi/968
مهلت ارسال اثر دومین مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» تمدید شد مهلت ارسال اثر دومین مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» تمدید شد روابط عمومی،۱۴۰۰/۰۴/۱۶ 02:130 دومین دوره از مسابقه‌ سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» به درخواست متقاضیان مهلت ارسال آثار را یک ماه تمدید کرد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، ایوب آقاخانی، طراح و دبیر مسابقه نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه»، که فراخوان دومین دوره این رقابت کشوری را از طرف دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ششم اسفند ۱۳۹۹ همزمان با روز اختتامیه دور نخست آن منتشر کرد، خبر از تمدید مهلت ارسال آثار دوره دوم آن داد. وی در توضیح این اتفاق گفت: اسفند ۱۳۹۹ که فراخوان را منتشر کردیم، روی روز چهاردهم تیر ۱۴۰۰ که روز قلم نامیده می‌شود هدف‌گذاری کردیم و خواستیم که متقاضیان تا آن تاریخ آثارشان را به دست ما برسانند. اما تقریباً از اواخر خردادماه تماس‌های مختلف از استان‌های متنوع کشور برای تمدید این مهلت آغاز شد. بسیاری از این تقاضاها در این مضمون مشترک بودند که زحمت زیادی برای پژوهش کشیده شده و تقاضای تمدید فرصت داشتند. آقاخانی ادامه داد: در نهایت تصمیم گرفتیم به احترام این دوستان فرصت را تا نیمه مرداد یعنی دقیقاً یک ماه افزایش دهیم. امیدواریم این فرصت برای متقاضیان کافی باشد. به هر رو، دوستانِ جویای فرصت فراخ‌تر می‌توانند تا پیش از پایان وقت اداری روز پانزدهم مردادماه ۱۴۰۰ آثار خود را به آدرس sahnemagazine@yahoo.com ارسال کنند. آثار مرجع دوره‌ دوم: ۱٫ سمک عیار اثر فرامرز بن عبدالله الکاتب الارجانی (قرن ششم هجری) ۲٫ اقبال‌نامه (خردنامه) اثر نظامی گنجوی (قرن هفتم هجری) ۳٫ مرزبان‌نامه بازنوشته سعدالدین وراوینی (قرن هفتم هجری) ۴٫ بهارستان (روضه‌الاخبار و تحفه‌الابرار) اثر عبدالرحمان جامی (قرن نهم هجری) شرایط و جوایز: نمایشنامه‌ها باید در حجم حداقل ۳۰ صفحه و حداکثر ۹۰ صفحه (صفحه ۱۸ سطری، با فونت ۱۴) نوشته شده، در قالب فایل Word به دبیرخانه ایمیل شود. آثار برگزیده در رتبه‌های اول تا سوم، به ترتیب، ۲۰۰ میلیون ریال، ۱۵۰ میلیون ریال، و ۱۰۰ میلیون ریال و آثار تقدیرشده هرکدام ۵۰ میلیون ریال دریافت خواهند کرد. آثار برگزیده و تقدیرشده به همت انتشارات سوره مهر به چاپ خواهند رسید. رویکرد اقتباس آزاد است و نویسنده می‌تواند به اثر اصلی از نظر زبان و تاریخ وفادار باشد و یا با نگاهی معاصر و در شکلی امروزین از آن آثار بهره ببرد، اما لازم است نویسنده مشخص کرده باشد که به چه اثری یا کدام حکایت از کدام کتابِ معرفی‌شده، برای خلق نمایشنامه خود رجوع کرده است. بدیهی است اثری فاقد ارجاع صریح ذکرشده از طرف نویسنده، از دایره‌ رقابت کنار گذاشته خواهد شد. https://hozehonari.ir/news/%d9%85%d9%87%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%af%d9%88%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d9%87%e2%80%8c-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%85/ کانال فیلمنامه نویسی https://eitaa.com/FilmnameNevisi/969
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖دعای عرفه اشک کشیش‌های برزیلی را جاری کرد. ۸۷/۶/۱۰ 🆔 @sh_montazerin کانال فیلمنامه نویسی https://eitaa.com/FilmnameNevisi/971
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽جایی که از فرش به عرش می روی 🆔 @YjcNewsChannel
پالایش روانی Catharsis كاتارسيس، پاكسازي روان، پالايش، تطهير منبع: http://pajoohe.ir/%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-Catharsis__a-45052.aspx کانال فیلمنامه نویسی https://eitaa.com/FilmnameNevisi پالایش روانی Catharsis 24 آبان 1393, 14:7 كلمات كليدي : تصفيه، پاكسازي روان، پالايش، تطهير، كاتارسيس، فرضيه پالايش، هيجان پرخاش نویسنده : مصطفي همداني واژه "Catharsis" از کلمه‌ "کاتارین" در زبان یونانی، به معنای پاک کردن گرفته شده است[1] و در زبان فارسی، به معنی پاکسازی احساسات و عواطف و خالی کردن عقده‌های روانی است.[2] کاتارتیک در ادیان، به اعمالی گفته می‌شود که انسان گناهکار با آن‌ها خود را از گناهان پاک می‌کند و پاک کننده‌ها می‌توانند آب، آتش یا قربانی کردن و ... باشند. اعمال کاتارتیک، کم‌کم از حوزه دین به حوزه پزشکی نیز سرایت می‌کند زیرا در برهه‌ای از زمان، پزشکان معتقد بودند که بیماری‌ها در اثر حلول ارواحی خبیثه و نوعی ناپاکی‌ها در روح بیمار ایجاد می‌شده است.[3] ارسطو این اصطلاح را برای اشاره به پاداش روانی حاصل از تماشای نمایشی بزرگ به کار می‌برد.[4] او در کتاب ششم بوطیقا، گفته است که «کسانی که مستعد شفقت و ترس‌اند، به طور کلی افرادی که طبع عاطفی دارند تجربه مشابهی از سر می‌گذرانند .... این عده همه نوعی کاتارسیس را از سر گذرانده، تجربه‌ای لذت‌بخش را حس می‌کنند.»[5] اما ارسطو هیچ‌گاه این بحث را به وضوح بیان نکرد. این مسئله، به گواهی هزاران نفر، همچنان بدون شرح باقی مانده است.[6] در سال 1880 یکی از عموهای فروید کتابی درباره مفهوم پالایش از نظر ارسطو نوشت که به دنبال آن کتاب، شور نوشتن درباره پالایش بالا گرفت در حدی که مدتی بعد پالایش تبدیل به یکی از موضوعاتی شد که بیش از هر موضوع دیگر مورد توجه دانشمندان واقع شد.[7] بنابراین، همین مضمون ارسطویی از کاتارسیس است که در حال حاضر مورد بحث‌ حوزه‌هایی در علوم اجتماعی است و در ادامه به تعریف این لایه از مفهوم کاتارسیس می‌پردازیم. تعریف (تبیین فرضیه پالایش) کاتارسیس در اصل معنای خود معتقد است اثر هنری می‌‌‌‌تواند احساسات شدید را برانگیزد. جذابیت و التذاذ حاصل از این دست احساسات در این است که کاتارسیس، نوعی پالایش و تطهیر است و طی آن، بدن و روح هر دو آرامش می‌یابند و تاحدی پاکیزه می‌شوند.[8] اما در این‌ نوشتار به‌عنوان یک نظریه در روان‌شناسی اجتماعی تحت عنوان "فرضیه پالایش" مورد بحث است. فرضیه پالایش هیجانی بر این باور متکی است که افرادی که برای جلوگیری از تراکم و انفجار خشم خود سوپاپ اطمینانی قرار می‌‌دهند و به طریق غیرمضر هیجانات پرخاشگرانه خود را خالی می‌کنند ممکن است بتوانند از این طریق پرخاشگری خود را کاهش دهند. این سوپاپ اطمینان می‌تواند فعالیت‌های ورزشی یا نعره زدن در یک اتاق خالی و امثال آن باشد.[9] جایگاه فرضیه پالایش امروزه روان‌شناسان اجتماعی جهت پیش‌گیری و مهار پرخاشگری فرایندها و فنونی را پیشنهاد کرده‌اند: 1. مجازات پرخاشگر؛ 2. پالایش هیجانی (کاتارسیس)؛ 3. بازدارنده‌های شناختی: مانند عذرخواهی از شخصی که در حق او خطا کرده‌ایم جهت منع پرخاش او و غیره؛ 4. ارائه الگوهای غیرپرخاشگر در رسانه‌ها؛ 5. آموزش‌ مهارت‌های اجتماعی: مانند چگونگی پاسخ به تحریکات دیگران جهت تسکین آن‌ها و یا چگونگی بیان خواسته‌های خود که ناکام نمانند و پرخاش نکنند؛ 6. پاسخ‌های مغایر: یعنی استفاده از عواطف مثبت مانند فکاهیات و احساسات هم‌دلانه با طرف مقابل که نسبت به او پرخاش نکنیم.[10] رویکرد روان‌شناختی فروید نیز در احیای کاتارسیس در این قامت نوین و خوانش جدید آن با رویکرد مذکور موثر بوده است؛ زیرا مفهوم روان‌کاوانه پالایش هیجانی، یعنی رهاساختن انرژی. فروید معتقد بود اگر انسان برای ابراز پرخاشگری اجازه نیابد، نیروی پرخاشگرانه در وجود او انباشته می‌شود و سرانجام به شکل خشونت مفرط یا بیماری روانی، ظاهر می‌شود.[11] دیدگاه‌ها در بررسی اثر کاتارسیس پالایش روانی را به سه شیوه زیر می‌توان انجام داد: 1. رفتار هیجانی؛ به معنی صرف نیروی پرخاشگرانه در رفتارهای قابل قبول اجتماعی چون فوتبال یا هاکی. روان‌کاوان تاکید فراوانی بر این اثر نموده‌اند و ویلیام منینجر روان‌پزشک می‌گوید: این بازی‌ها مفر بسیار رضایت‌بخشی برای سائق پرخاشگری هستند. اما مطالعه میدانی آرتور پاترسون به نتیجه‌ای متضاد با این دیدگاه منتج شد و وارن جانسون در مطالعات گسترده‌ای ثابت کرد گرچه مردم از این بازی‌ها لذت می‌برند. و این بازی‌ها لذت‌بخشند، اما اشتغال به آن‌ها، پرخاشگری را کاهش نمی‌دهد. بلکه تحقیق گوردن راسل روان‌شناس ورزش کانادایی نشان داد این تماشای مسابقات رقابت‌آمیز موجب افزایش موقت رفتار پرخاشگری نیز می‌شود.[12]