#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۱۷. میرحامد حسین (م.۱۳۰۶ق)
♨️یکی از علماء اهل سنت هند به نام مولوی عبدالعزیز دهلوی(۱۲۳۹ق) معروف به «سراج الهند» دست به تالیف کتابی زد به نام «التحفة اثنا عشریة»؛ در این کتاب بدون در نظر گرفتن حقیقت، انصاف، واقعیتهای تاریخی و بدون در نظر گرفتن مصالح امّت اسلامی، عقائد، افکار و آراء شیعه و به خصوص شیعه اثنا عشری را در اصول، فروع، اخلاق و آداب؛ با عبارتی خارج از نزاکت و ادب؛ مورد انتقاد و اعتراض قرار داد و باعث نو شدن کینهها و کدورتها شد.
❌این کتاب ابتکاری نبود بلکه سرقتی علمی از کتاب «صواقع»؛ تالیف خواجه نصرالله کابلی بود.
💢در مقابل علامه میرحامد حسین کتاب وزین «عبقات الانوار فی مناقب الائمة الاطهار» را در بیش از ۲۰ جلد نوشت و فلسفه امامت را روشن ساخت. او در این کتاب تمام حقائقی که دهلوی در باب امامت منکر شده بود با بهرگیری از اخباری که از طریق اهل سنت نقل شده، ثابت کرد.(برگرفته از کتاب«میرحامد حسین»)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۱۸. شیخ میرزا حسین نوری (م.۱۳۲۰ق)
از جمله کتابهای ایشان که در پاسخ به شبهات نوشته شده است، کتاب «اکمال المنة فی نقض منهاج السنة» است که کتاب «منهاج السنة» نقض ابن تیمیه بر کتاب «منهاج الکرامة» علامه حلی است.(الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج۲، ص۲۸۳)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۱۹. حضرت امام خمینی (م.۱۳۶۸ش)
حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به شبهههای حکمی زاده در کتاب «اسرار هزار ساله»، کتاب ارزشمند «کشف الاسرار» را نوشت و برای این کار؛ دو ماه همه فعالیتهای علمی و فقهی خود را تعطیل کردند.(مستدرکات اعیان الشیعه، ج۳، ص۸۲)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
دانشپژوهان گرامی
اعیاد فرخندهٔ رجب و شعبان بر شما عزیزان مبارک.
برای آنکه زمان کافی برای نگارش مقالهای با کیفیت مطلوبتر داشته باشید، مهلت ارائه مقاله به استاد محترم راهنما برای بازبینی اولیه، تا دهم فرودین (۰۱/۱۰/ ۱۴۰۰) تمدید شد.
امیدواریم با مدیریت زمان به خوبی از پس نگارش مقاله در فرصت تعیین شده برآیید.
پژوهش مدرسه آماده ارائه مشاوره و خدمات پژوهشی به طلاب محترم است.
@mkh_57
@GhasemZarif
#اطلاعیه_پژوهشی
#مقاله
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۲۰. علامه محمد حسین طباطبایی (م.۱۳۶۰ش)
💢علامه طباطبایی تلاش زیادی را جهت پاسخ گویی به شبهات در حوزههای علمی و دانشگاهی انجام داد. کتابهای متفاوت ایشان گویای اهمیت ایشان به موضوع پاسخ به شبهات است.
📕تفسیر المیزان به شبهات فراوانی در سطح جامعه پاسخ داد که تا آن زمان پاسخی به آنها داده نشده بود. کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» ایشان نیز با چنین دیدگاهی نوشته شده است.
💫اصولاً تدریس فلسفه توسط ایشان در حوزه علمیه قم با هدف پاسخگویی به شبهات بود.(سید محمد حسین طباطبایی، ص۲۲)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
13000 موضوع پایان نامه @shenakhte_rahbari (2).docx
893.1K
#بانکپژوهشی
✅۱۳۰۰۰ عنوان #پایان_نامه تصویب و ثبت شده حوزه علمیه.
جهت ایده گرفتن برای انتخاب موضوع رساله و مقاله
برگرفته از کانال شناخت رهبری(حفظه الله) به آدرس زیر:
@shenakhte_rahbari
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۲۱. آیت الله شهید مرتضی مطهری (م.۱۳۵۸ش)
💫شهید مطهری، یکی از بارزترین شخصیتهای دوران معاصر در زمینه پاسخگویی به شبهات است. شاید بتوان اکثر کتابهای ایشان را در جهت پاسخگویی به شبهات موجود در سطح جامعه یا پاسخ به شبهاتی که بین نخبگان و روشنفکران وجود داشت، دانست.
🔆ایشان تا جایی در این مسیر مقدس قدم برداشت که در همین راه به شهادت رسید.(سیری در زندگانی استاد مطهری، ص۱۷۶ و ۱۷۷)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۲۲. آیت الله شهید سید محمد باقر صدر (م.۱۳۵۹ش)
💢شهید آیت الله سید محمد باقر صدر با توجه به اوضاع آن روزگار دنیای اسلام و کشور عراق، کتابهای متعددی را در زمینه پاسخگویی به شبهات به رشته تحریر در آورد.
📕کتاب «فلسفتنا» درباره مکتبهای مختلف فلسفی و نقد ماتریالیسم و دیالکتیک مارکسیسم است. کتاب «اقتصادنا» نیز به بررسی اندیشههای مارکسیستی در حوزه اقتصاد میپردازد.(بررسی شخصیت قرآنی شهید صدر، خبرگزاری تقریب، به نقل از حجت الاسلام و المسلمین سید منذر الحکیم)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
#علما_و_پاسخ_به_شبهات
۲۳. علامه سید مرتضی عسکری (م.۱۳۸۶ش)
🕌سیره عملی و تالیفات علمی علامه عسکری، به خوبی نشان دهنده اهمیت پا سخگویی به شبهات در نزد ایشان است.
📘کتاب «معالم المدرستین» یکی از بارزترین کتابهای ایشان، جهت پاسخ به ریشههای برخی از شبهات است. یکی از شاگردان ایشان چنین بیان میکند:
💢ایشان از لحاظ تلاش؛ بی نظیر و یگانه بودند؛ به گونهای که در سن ۹۵ سالگی که در بیمارستان بستری بودند و ما به عیادت ایشان میرفتیم، از درد و مریضی خویش شکایتی نداشتند، بلکه میپرسیدند، آیا شبههای جدید در حوزه و دانشگاه مطرح شده است؟ آیا مسئلهای پیش آمده است؟💢(بررسی شخصیت علامه عسکری، گفتگو با محمد دزفولی، سایت تابناک، کد خبر: ۱۲۰۳۴۹)
نشانی: کتاب مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی حجتالاسلام و المسلمین دکتر #مجید_خاموشی
نویسنده پیام: علیرضا خوئینیان
#شبهات
#پاسخگویی
#سیره_علمی_عالمان_شیعه
#واحد_مطالعات_و_پاسخ_به_شبهات
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
در این باغ، سروی نیامد بلند
که باد اجل بیخش از بن نکند
قضا نقش یوسفجمالی نکرد
که ماهی گورش چو یونس نخورد
دو بیتم جگر کرد روزی کباب
که میگفت گویندهای با رباب:
دریغا که بی ما بسی روزگار
بروید گل و بشکفد نوبهار
بسی تیر و دی ماه و اردیبهشت
برآید که ما خاک باشیم و خشت
پ.ن: رباب نوعی ساز است.
(بوستان سعدی، باب نهم، در توبه و راه صواب).
سال نو مبارک.
عید نوروز از عیدهایی است که مردم فارسی زبان ایران و کشورهای همسایه، آنرا پاس میدارند، همچنان که مردم کُرد زبان کشورهای عراق، ترکیه و سوریه آنرا بزرگ میشمارند.
این عید از عیدهای باستانی است که قبل از اسلام رواج داشته است.
شیخ طوسی (460 هـ) در کتاب مصباح المتهجد روایت زیر را از معلی بن خنیس از امام صادق(ع) در ارتباط با آداب نوروز چنین نقل کرده است: غسل كن، پاكترين جامۀ خود را بپوش، عطر بزن و آن روز روزه باش بعد از اینکه نوافل و ظهر و عصر را خواندی، چهار رکعت نماز بجا بیاور. در رکعت اول یک مرتبه حمد و ده مرتبه "انا انزلناه"، در رکعت دوم یک مرتبه حمد و ده مرتبه "قل یا أیها الکافرون"، در رکعت سوم یک مرتبه حمد و ده مرتبه "قل هو الله أحد"، در رکعت چهارم یک مرتبه حمد و ده مرتبه "قل أعوذ بربّ النّاس" و "قل أعوذ بربّ الفلق" بخوان. بعد از اتمام نماز سر به سجده بگذار، خدا را شکر کن و از خداوند بخواه که گناه پنجاه سالتان را ببخشد.[1]
باز در کتاب مهذب از راوی مذکور نقل میکند که امام صادق(ع) فرمود: نوروز همان روزی است كه پيامبر(ص) براى أمير المؤمنين(ع) در غدير خم بيعت گرفت و اقرار به ولايت او كردند، و خوشا بر آنكه بدان ثابت ماند، واى بر آنكه آنرا بشكند، و روزی است كه رسول خدا(ص) على(ع) را به وادى جنّ فرستاد تا از آنها پيمان بگیرد، و روزی است كه بر اهل نهروان پيروز شد و ذو الثدية را كشت، و روزی است كه قائم ما خاندان با كارگزاران ظهور كند و خدايش او را بر دجّال پيروز گرداند و او را بر كناسه كوفه به دار زند، هيچ نوروزى نيايد جز آنكه ما در آن توقع فرج داريم؛ زيرا آن از روزهاى ما است كه فارسها آنرا نگهداشتند و شما آنرا ضایع نموديد (بعد ادامه دادند) يک پيغمبر از بنى اسرائيل از پروردگارش خواست مردمى را كه هزارها نفر بودند از ترس مرگ از خانهشان بيرون شده بودند و خدا آنها را ميرانيد زنده نمايد و خدا به او وحى كرد كه آب بر آنها بريزد، و در اين روز بر آنها آب ريخت و زنده شدند، 30 هزار كس بودند، و آب پاشيدن در اين روز سنت ثابتى شد و سببش را جز پايداران در علم ندانند، و آن اولین روز سال فارس ها است، معلى می گويد: (امام) آنرا به من ديكته كرد و من نوشتم.[2]
مشهور فقهاء متأخر به این روایت عمل نموده و فتوا به استحباب غسل در نوروز را دادند صاحب جواهر میگوید: غسل نوروز بین متأخرین مشهور است به خاطر روایت معلی بن خنیس از امام صادق (ع) که از مصباح نقل شد در این مسئله مخالفی نیافتیم.[3]
شایان ذکر است که مسئلۀ جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسئلۀ فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام و دین و آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأکید از آن نهی میکردند که بدون تردید به ما میرسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند.[4] بنابر این باید این مسئله تحت مباحات داخل شود خصوصا که بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که زیبایی سحر انگیز طبیعت، قدرت خداوند و تجدید حیات و معاد را در خاطره ها زنده می کند به علاوه در این روز مردم اقدام به کارهایی میکنند که شارع مقدس به آن تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تکانی، صلۀ رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و کینه ها، آزادی زندانیان و ...
در این رابطه از باب حسن ختام به سخن امیر مؤمنان(ع) اشاره میکنیم که فرمود: هر روزی که در آن معصیت خدا نشود، آن روز عید است.[5]
[1] وسائل الشیعه، ج 8، ص 173.
[2] همان.
[3] جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقی (المحشی)، ج 2،ص 152
[4] نک: کافی، ج 5، ص 142؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300.
[5] نهج البلاغة، ص 551، عدد 428.