🌱 به نام حق
چه خوب پرچمی است حجاب !
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (احزاب، ۵۹)
«ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابهای [پوشش بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ خداوند همواره آمرزنده رحیم است»
🔹تعبیر قرآن بسیار دقیق و لطیف است. حجاب و پوشش بلند و مناسب برای شناخته شدن است نه شناخته نشدن!
🔹بانویی که با حجاب مناسب وارد فضای جامعه میشود نزدیکتر است به اینکه به عنوان اهل عفت و صلاح شناخته شود. چون خودش را زیر پرچم اهل عفاف و صلاح معرفی میکند؛ لذا مورد آزار افراد فاسد و هوسران قرار نمیگیرد (ترجمه المیزان، ج۱۶، ص۵۱۰).
🔸غالب بانوان بدپوشش یا بیحجاب سرزمین ما اهل عفت و ایمان هستند؛ اما با پرچم و نمادی وارد اجتماع میشوند که متناسب با اهل ایمان نیست و مردان فاسد و هرزه را به طمع و غلط میاندازد!
بانوی نجیب و عفیف سرزمینم!
⚠️ اگر با پرچم اشتباه وارد جامعه شوی ممکن است از سوی نااهلان به درستی شناخته نشوی و خاطرت آزرده گردد❗️
این را خدای آمرزنده و مهربان ما فرموده!
#حجاب
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
⚠️ این قسطاس مستقیم نیست❗️
🍀 أوْفُوا الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ﴿١٨١﴾ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ﴿١٨٢﴾ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﴿١٨٣﴾، شعراء.
قرآن کریم از زبان شعیب نبی (علیهالسلام): «پیمانه را کامل بدهید و از کم فروشان نباشید و به (رأسالمال) دیگران خسارت نزنید. و با ترازوى درست وزن كنيد و حق مردم را کم نگذارید و در زمین تلاش برای فساد نکنید!»
🔸اقتصاد ما متأثر از توصیههای نهادهای لیبرالی جهانی و منفعتطلبی ذینفعان داخلی چند دهه است که به شدت دلاریزه شده است.
🔸نرخ دلار به طور مستقیم یا غیرمستقیم میزان و مبنای قیمتگذاری بسیاری از کالاها قرار گرفته است.
🔸بخشهای واقعی و مالی اقتصاد و مبادلات روزمره مردم به صورت لحظهای متأثر از نرخ دلار است.
🔸دلار به مثابه یک ترازو و قسطاس در افتصاد ما مشغول تقویم، جهتدهی، توزیع درآمد و تعیین ارزش پول است.
🔸تقویت رقیبِ ریال، آن را بر مسند سنجش نشانده است. ارزش پول ملی مدام در حال کاهش است، رأسالمال و دارایی مردم در معرض خسارت است و از حق مردم کم گذاشته میشود.
🔺دلار قسطاس مستقیم نیست؛ مفسد فی الارض است! با سلاح برهنه آمده به جنگ اقتصاد و تمام کیان ما؛ هم محارب است و هم کافر حربی!
معدومش کنید!
و البته این کار از سیاستگذاران و کارگزارانی برآید که هم متعهد و خداترس باشند و هم معتقد به حاکمیت قوانین الهی در اقتصاد؛ نه برده تفکرات لیبرالی. به فرموده شعیب نبی: فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ.
پ.ن. البته اگر به لیبرالهای نسخهوطنی برنخورد و نگویند حضرت شعیب که اقتصاددان نبود!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
سیاه و سفید❗️
🔸نشریه گاردین انگلیس:
سازمان ارائه دهنده حق پخش تلویزیونی انگلیس در سال 2018 فاش کرد با گذشت بیش از 50 سال از ظهور تلویزیونهای رنگی،« 7 هزار خانوار» در بریتانیا همچنان از تلویزیونهای سیاه و سفید استفاده میکنند!!. این در حالیست که پخش رنگی برنامهها در انگلستان برای اولین بار توسط شبکه BBC2 در جولای 1967 صورت گرفت.
https://www.theguardian.com/uk-news/2018/nov/08/uk-households-black-and-white-tv-licensing
🔸این خبر علاوه بر اینکه از وضعیت معیشتی و رفاهی طبقات ضعیف در کشورهای سرمایهداری پرده برمیدارد، نشان میدهد که نظام سرمایهداری و سرمایهداران برای فروش تولیدات خودشان چطور کشورهای (به قول خودشان) جهان سوم را مصرفگرا بار آورده اند و با تبلیغات مبالغه آمیز و دروغین، برای محصولاتشان مشتری پیدا می کنند.
بطوریکه در ایران اگر جهیزیه ای، تلویزیون LED بالاتر از ۴۰ اینچ، یخچال سایدبایساید و ... آن هم با مارک خارجی نداشته باشد، مایه خفّت و شرمندگی است!!
🔺لیبرالسرمایهداری حقهای برای پرکردن جیب سرمایهداران و ایجاد بردگی نوین و فریب بزرگ تاریخ است که از آستین شیاطین انس و جن بیرون آمده است.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
امّ الفساد❗️
مرحوم استاد محمدرضا حکیمی:
«مشكل اصلى و انقلابشكن واقعى، ليبرالهاى اقتصاديند كه با وجود و نفوذ آنان و تسلطشان بر امور، مبارزه با ليبراليسم فرهنگى نه ممكن است و نه مثمر. امّ الفساد ليبراليسم اقتصادى است كه زاينده ليبراليسم فرهنگى است. چگونه ممكن است در جامعهاى ليبراليسم اقتصادى باشد و از ليبراليسم فرهنگى پرهيز شود؟
و از اينجاست كه قرآن كريم مسئله قارون (مظهر ليبراليسم اقتصادى) را با اهميت و ذكر خصلتها و ويژگيهايش ياد مىكند تا خوب شناسانده شود و پس از هشدار نسبت به طاغوت سياسى (فرعون)، تنها به ذكر هامان (مظهر ليبراليسم فرهنگى) بسنده نمىكند و قارون را مىشناساند.
ليكن ما برخلاف مشى قرآن و انبيايى همه ترس خود را (درباره تباه شدن انقلاب، سقوط جامعه، سرخوردن مردم، بر پا رفتن ايثارها و افتادن فرصت به دستسودپرستان جانى) به ليبراليسم فرهنگى منحصر مىكنيم (و در تشخيص مصاديق و موارد نيز اغلب برخوردى سطحى داريم) و هيچ توجهى به ليبراليسم اقتصادى نداريم و جامعه را كه سوخته دست آن است و جنايات آن، هيچ از آن بيم نمىدهيم».
📚محمدرضا حکیمی، تعریف عدالت از زبان امام صادق (علیهالسلام)، نشریه نقد و نظر، ج 10، 1376، ص 79-58.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
رهبر انقلاب و لیبرالیسم - 1
«لیبرالیسم منحرف غربی که امروزه ملتهای اروپا و امریکا در فضای آلودهی آن دست و پا میزنند و اخلاق و فضیلت و روابط انسانی و اساس خانواده و پیوند نسل جدید را با پدران و مادران و بطور کلی معنویت و ایمان خود را در سایهی شوم آن فانی شده مییابند، در میدان سیاست و اقتصاد، توقعات نامشروعی را از نظام اسلامی و مسئولان بلند پایهی آن مطرح میکند. وظیفهی مجلس شورای اسلامی در مرتبهی اول، ایستادگی در برابر این توقعات و پای فشردن بر راه روشن و صراط مستقیم اسلام و انقلاب اسلامی است. و این مهمترین توقع اینجانب و ملت بزرگ و شجاع ایران از نمایندگان منتخب مردم است».
پیام به مناسبت آغاز به کار پنجمین دورهی مجلس شورای اسلامی. ۱۳۷۵/۰۳/۱۱
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
رهبر انقلاب و لیبرالیسم -2
«هیچ لزومی ندارد که ما به لیبرالیسم قرن هجدهم اروپا مراجعه کنیم و دنبال این باشیم که «کانت» و «جان استوارت میل» و دیگران چه گفتهاند! ما خودمان حرف و منطق داریم». بیانات در دانشگاه تربیت مدرّس، 1/06/1377.
«لیبرالیسم غربی و کمونیسم و سوسیالیسم و غیره همه امتحان خود را داده و ناتوانی خود را ثابت کردهاند. امروز هم مانند گذشته، اسلام تنها نسخه شفابخش و فرشته نجات است». بیانات در آغاز هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی، 18/09/1376.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
رهبر انقلاب و لیبرالیسم - 3
🔹«ما رشدهای بادکنکی را پیشرفت اقتصادی نمیدانیم. کشور به سرمایههای انسانی و طبیعی و هویّت ذاتی متّکی است و مستوجب رشد و شکوفایی واقعىِ اقتصادی است؛ اما نه آن گونه که بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول برای ما نسخه بنویسند و ما هم طبق همان نسخه، اقتصاد خودمان را تدوین کنیم؛ نه. ما برنامه و سیاست داریم. ما میتوانیم».
بیانات در دیدار مسئولان وزارتخانههای صنایع و بازرگانی - 10/4/1380
🔹«سیاستهای بانک جهانی، سیاست تعدیل، سیاستهای مربوط به بعضی از معاهدات بینالمللی، این سیاستها را عمل کردن، جزو موانع پیشرفت در کشور است».
بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی - 1/1/1397
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
خُنکایی در دل تابستان داغ!
🔹پیامبر اسلام (صلواتاللهعلیهوآله) در ابتدای هجرت با کمک انصار و ایثار کمنظیر آنان مشکل بیخانمانی مهاجرین را به طور موقّت مرتفع نمودند. در مستندات تاریخی آمده پس از ازدواج علی و فاطمه (علیهماالسلام) در سال دوم یا سوم هجری، حضرت علی به دنبال فراهم کردن خانه بودند. حارثة بن نعمان وقتی اطلاع پیدا کرد با اشتیاق فراوان یکی از خانههای خود را در اختیار این زوج جوان گذاشت تا زمانی که در نزدیکی پیامبر (صلواتاللهعلیهوآله) خانه ساختند.
📚ابنسعد، الطبقاتالکبری، ج 8، ص 22، سیدجعفر مرتضی عاملی، الصحيح من سيره النبي الأعظم،ج 6، ص 315 و ابنحجر عسقلانی، الإصابة في تمييزالصحابه،ج 8، ص 264.
🔸تابستان داغ در پیش است و تبوتاب مستأجران برای یافتن خانه مناسب از آن داغتر!
🔸معضل مسکن یکی از موانع جدی ازدواج و افزایش جمعیت است. اجارهبهاء سهم اصلی را در سبد هزینه خانوار به ویژه زوجهای جوان تشکیل میدهد.
🔹استفاده از ظرفیت ایثار و همیاری عمومی یکی از راهکارهای فائق آمدن بر چالش فعلی کشور در حوزه عرضه و تقاضای مسکن و خروج آن از سبد تجارت و سوداگری است.
🔹چه خوب و شایسته است صاحبان خانههای مازاد به نیت حضرت علی و حضرت فاطمه (علیهماالسلام) یکی دو سال خانه خود را رایگان یا با اجاره مناسبتر در اختیار زوجهای جوان قرار دهند.
روزی خُنکای آن را با جان و دل خواهند چشید!
#پویش_سقف_مهربانی
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
علامه مصباح یزدی (رحمتاللهعلیه):
«اگر تولید در جامعه زیاد شود، اما خریدار نداشته باشد نفعی برای صاحب سرمایه ایجاد نمیکند. در اقتصاد جهانی وقتی بخواهند اقتصاد رشد کند باید ابتدا فکر بازار خرید باشند. در کشورهای سرمایهداری سعی میکنند ـ گرچه برای فریب دادن مردم ـ قدرت خرید توده مردم موقتاً هم که شده بالا برود. مؤسسات اعتباری که در این قرن فراوان شدهاند به همین منظور وام در اختیار مردم قرار میدهند. این تاکتیکی است برای اینکه سرمایهدار هم سود بیشتری ببرد. در اقتصاد جهانی کشورهای پیشرفته صنعتی به عنوان کمکهای علمی و اقتصادی و فرهنگی و بانکی و ... مؤسسات اقتصادی و اعتباری تأسیس میکنند و به کشورهای دیگر وام میدهند برای اینکه کالایشان به فروش برود. پس یکی از راههای رشد اقتصاد جامعه این است که به فقرا کمک شود تا قدرت خرید پیدا کنند. اگر قدرت خرید پیدا کنند باز نفعش به تولید کنندگان برمیگردد.
یکی از فایدههای زکات این است که در جامعه برای مستضعفین قدرت خرید ایجاد میکند. گردش پول باعث رشد اقتصادی میشود. طبعاً آنهایی که پول بیشتری دارند باید مقداری از آن را به آنهایی که کمتر دارند منتقل کنند. پس هم از راه تجربه، هم از راه استدلال علمی و هم از راه بیان قرآنی ما میفهمیم که انفاق کردن باعث بهبود وضع اقتصادی میشود.»
📚شرح خطبه فدکیه، https://mesbahyazdi.ir/node/3126/
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
نمونه عملی اقتصاد اسلامی
خانم مرضیه دباغ:
"یک روز ( در نوفل لوشاتو) برای خرید به بازار رفتم و دیدم پرتقال را ارزان میفروشند. تصمیم گرفتم بیشتر از مصرف روزانه بخرم تا برای چند روز، پرتقال داشته باشیم. هنگامی که لیست خرید را خدمت امام دادم، پرسیدند: «اینهمه پرتقال را چرا خریدهاید؟» عرض کردم: «دیدم ارزان است، گفتم برای چند روز پرتقال داشته باشیم.» فرمودند: «با این کارتان دو گناه مرتکب شدید؛ یکی اینکه بدون آنکه نیازی به این مقدار پرتقال داشته باشیم، خریدید و اسراف کردید، دیگر اینکه عدهای را از خرید میوه ارزان -که استطاعت خریدش را داشتند- محروم کردید. حالا هم پرتقال را پوست بکنید و پرهپره کنید و شب موقعی که مردم برای خواندن نماز میآیند، به آنها تعارف کنید که بخورند. شاید به این ترتیب خدا از سر تقصیرات شما بگذرد!"
📚http://emam.com/posts/view/28235/
پ.ن. این رفتار امام خمینی (رحمت الله علیه) تمام کیان نظام سرمایهداری را که بر اصول خودخواهی، نفع شخصی و لذت گرایی استوار است به چالش میکشد!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
💪 «فتّاح تبلور حقیقی ایمان و امید»
رهبر فرزانه انقلاب: "هر که ایران را دوست دارد، هر که منافع ملّی کشور را دوست دارد، هر که بهبود اوضاع اقتصادی را دوست دارد، از مشکلات اقتصادی و معیشتی رنج میبرد و میخواهد آن را اصلاح کند، هر که به دنبال جایگاه باعزّت ایران در نظم جهانیِ پیش رو است، هر که این چیزها را دوست دارد، باید برای ترویج ایمان و ترویج امید در ملّت تلاش کند؛ این وظیفه است؛ این وظیفهی همهی ما است". 14/3/1402
🔹ساخت و رخنمایی موشک پیشرفته فتّاح نشان داد «ایمان، امید و تبعیت از ولایت» اکسیر اعظم پیشرفت و گشایش است!
به روح شهید با ایمان و امیدآفرین «حسن طهرانیمقدم» صلوات🌷
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
مواجهه فرهنگی با چالش مسکن
🔸آمارها حکایت از بیش از دو و نیم میلیون مسکن خالی در کشور دارد.
🔸آمارها و شواهد عینی حکایت از وجود تورم بالا و ظالمانه در بخش خرید و اجاره مسکن دارد که طبقه کمدرآمد و متوسط جامعه را در تهیه مسکن مناسب با مشکل مواجه کرده است.
🔸مسکن و سرپناه از ضروریات اولیه و فوری مردم است.
چه باید کرد⁉️
🔸مواجهه سخت قانونی (مانند مالیات بر خانههای خالی) ضروری و لازم است اما کافی و کاملاً جوابگو نیست؛ چراکه اولاً شناسایی کامل خانههای خالی با مشکل مواجه است و ثانیاً مشکل فرار و دورزدن قانون نیز همواره وجود دارد.
🔹راهکار: در کنار مواجهه سخت قانونی و مقدم بر آن، مواجهه نرم فرهنگی ضروری است. زیرساخت فرهنگی و انگیزشی میتواند در کوتاهمدت و بلندمدت هم به کاهش تورم در بخش مسکن کمک کند و هم عرضه خانههای خالی را افزایش دهد.
🔹اولین اقدام پیامبراسلام (صلواتاللهعلیهوآله) برای مقابله با شوک ناگهانیای که با ورود جمعیت زیاد مهاجرین به مدینه به تقاضای مسکن وارد شد، اقدام فرهنگی و استفاده از ظرفیت مردمی و همیاری عمومی بود. ایشان با ایجاد یک زیرساخت فرهنگی و انگیزشی انصار را به سمت عرضه خانههای خالی و نیز مهمانپذیری و اسکان موقت مهاجرین در خانه خویش ترغیب کردند.
🔹جامعه ما در برهه فعلی و برای مقابله با چالش حوزه مسکن به این فرهنگ نیاز مبرم دارد. راهکار قرآنی برای شکلگیری چنین فرهنگی «ایجاد زنجیره تواصی و تحضیض» است. قرآن سفارش میکند که همدیگر را به حق توصیه کنیم؛ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ (عصر، 3). و نیز توصیه میکند نسبت به تأمین معیشت و ضروریات زندگی مسکینان و نیازمندان همدیگر را ترغیب و تشویق کنیم؛ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ (فجر، 18).
🔹شکلگیری این زنجیره و فرهنگ میتواند صاحبان خانههای خالی را طوعاً و با تمایل قلبی به سمت عرضه آن بکشاند و فضای مسابقه در افزایش قیمتها و اجارهبها را بشکند! کما اینکه میتواند نهضت ساخت مسکن توسط خیرین به راه بیاندازد!
#پویش_سقف_مهربانی
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
بانکها غلط میکنند ...❗️
1️⃣ یکی از چالشهای فعلی اقتصاد مسکن، عدم تعادل عرضه و تقاضا به دلیل عرضه محتکرانه در این بخش است.
2️⃣ نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی: ۳ بانک در مجموع ۳۰۰۰ خانه خالی دارند که اسامی را نمیتوانیم اعلام کنیم!
https://www.khabaronline.ir/news/1777604/
3️⃣ رهبر انقلاب: بانکها غلط میکنند با پول مردم برای خودشان امکانات درست کنند. جلوی بنگاهداری بانکها رو بگیرید. (9/6/97)
https://www.farsnews.ir/media/13970607001151/
◀️ - آقای بانک مرکزی! چه کسی باید جلوی بنگاهداری بانکها رو بگیرد⁉️
- آقای قوه قضائیه! چه کسی باید «ترک فعل» مسؤولین در این زمینه را مورد پیگرد قرار دهد⁉️
- آقای مجلس شورای اسلامی! از ظرفیتهای فقهی و قانونی برای جلوگیری از احتکار مسکن استفاده کنید.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۱
✅ اقتصاد اربعینی
🔸در انسانشناسی اومانیستی و بر مبنای اصالت لذّت و فایدهگراییِ بنتامی، انسان بهمثابه یک ماشین منفعتطلبِ بیشینهسازِ حسابگر (لذّت-درد) است که حداکثرسازی لذّت و رفاه مادی نشانه رفتار عقلایی اوست.
🔸در اقتصاد سرمایهداری قیمت تمام حرف را در عرضه و تقاضا میزند و حداکثرسازی سود و مطلوبیت مطابق با آن معنا میشود؛ البته «به شرط ثابت بودن سایر شرایط (ceteris paribus)»!.
🔸این تمام آن چیزی است که ادبیات سرمایهداری چند قرن است به خورد دانشجویان و سیاستگذران دنیا میدهد و بر اقتصاد جهان حکومت میکند.
🔹فرهنگ اربعینی قواعد و ساختارهای روتین اقتصاد متعارف را به چالش کشیده است.
🔹قواعد بازار و تجارت، رابطه عرضه و تقاضا و نیز سود و زیان ماهیت و کارکرد متفاوتی به خود گرفتهاند.
🔹نفع شخصی جای خود را به نفع اجتماعی و ایثار داده است.
🔹در این فرهنگ خدمات اجتماعی فقط وظیفه دولت نیست.
🔹عرضهکنندگانی که توان رقابت ندارند از بازار خارج نمیشوند.
🔹هدف عرضهکننده فقط کسب سود نیست. هدف تقاضاکننده نیز فقط مطلوبیت مادی نیست.
🔹قیمت تمام حرف را نمیزند. یعنی سایر شرایط ثابت نیست؛ بلکه مدخلیت بیشتری دارد!
🔹اقتصاد پیوند با فرهنگ دارد؛ ار نوع توحیدیاش!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۲
فرصتهای سرمایهگذاری؛
انرژی خورشیدی
1⃣عراق از زمان سقوط صدام و نابودی زیرساختهای تولید انرژی با کمبود شدید برق و خاموشی دورهای روزانه مواجه است.
2⃣عراق یکی از چندین کشور آفتابی و گرمسیری دنیاست که صحراها و بیابانهای گستردهای دارد. ایام زیادی از سال دمای هوا بیش از ۴۰ درجه است و به بالا ۵۰ نیز میرسد.
3⃣عراق در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قراردادهایی را با چین و امارات برای ساخت نیروگاه خورشیدی در این کشور امضاء کرده است.
◀️این در حالیست که ایران به عنوان همسایه مرزی و کشورِ تامینکننده برقِ عراق، در قالب دیپلماسی فعال اقتصادی میتواند با ابتکار عمل و هوشمندی از ظرفیت جغرافیایی عراق برای سرمایهگذاری در این حوزه استفاده کند.
ظرفیت و تقاضای عراق برای انرژی برق به اندازهای بالاست که میتواند برای شرکتهای دانشبنیان ایرانیِ فعال در زمینه ساخت پنلهای خورشیدی فرصت بینظیری باشد.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۳
اصول حاکم بر اقتصاد اربعینی
اگر با لنز اقتصادی به همایش بینظیر اربعین نگاه کنیم اصول راهگشایی از آن قابل استخراج است:
۱. یکدلی و وحدت هدف؛کیمیای پیشرفت جامعه اسلامی!
۲. همسویی نفع شخصی با نفع اجتماعی
۳. اثر فرهنگ توحیدی و انگیزه معنوی بر رفتارهای اقتصادی
۴. فقدان نگاه بازاری، قیمتی و کالایی
۵. تصدیگری و میدانداری مردم و تنظیمگری و تسهیلگری دولت
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۴
ضعف زیرساختها
🔸با خودروی خارجی مسیر مهران-کربلا را طی کردیم. نمیدانستیم باید از خودروهای لوکس خارجی خوشحال باشیم یا از پیمودن مسیر ۲۸۰ کیلومتری در ۶-۵ ساعت، ناراحت!؟
پاسخ معما کجاست؟!
بله! عراق زیرساخت جادهای ندارد! اتوبان و جادههای میانبُر ندارد؛ جاده سالم و ایمن ندارد؛
حالا خودروهای لوکس وارداتی داشته باشد، چه سود؟!
گرچه وابستگی ناوگان حملونقل شخصی و عمومی و نیز قطعات خودرو به خارج نیز خود درد دیگریست که کافیست چندماه طرفهای خارجی پا روی نفس عراق بگذارند! چه خواهد شد؟!
🔹باید به تدبیر جمهوری اسلامی در ایجاد زیرساختهای اساسی و نفی وابستگی از اول انقلاب تاکنون آفرین گفت.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
✅ اقتصاد اسلامی در کلام امام صادق علیهالسلام
اَلْعَيَّاشِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
أَ تَرَى اَللَّهَ أَعْطَى مَنْ أَعْطَى مِنْ كَرَامَتِهِ عَلَيْهِ وَ مَنَعَ مَنْ مَنَعَ مِنْ هَوَانٍ بِهِ عَلَيْهِ كَلاَّ وَ لَكِنَّ اَلْمَالَ مَالُ اَللَّهِ يَضَعُهُ عِنْدَ اَلرَّجُلِ وَدَائِعَ وَ جَوَّزَ لَهُمْ أَنْ يَأْكُلُوا قَصْداً وَ يَشْرَبُوا قَصْداً وَ يَلْبَسُوا قَصْداً وَ يَنْكِحُوا قَصْداً يَرْكَبُوا قَصْداً وَ يَعُودُوا بِمَا سِوَى ذَلِكَ عَلَى فُقَرَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ يَرْمُوا بِهِ شَعَثَهُمْ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ مَا يَأْكُلُ حَلاَلاً وَ يَشْرَبُ حَلاَلاً وَ يَرْكَبُ حَلاَلاً وَ يَنْكِحُ حَلاَلاً وَ مَنْ عَدَا ذَلِكَ كَانَ عَلَيْهِ حَرَاماً ثُمَّ قَالَ لاٰ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ اَلْمُسْرِفِينَ ، أَ تَرَى اَللَّهَ اِئْتَمَنَ رَجُلاً عَلَى مَالٍ يَقُولُ لَهُ أَنْ يَشْتَرِيَ فَرَساً بِعَشَرَةِ آلاَفِ دِرْهَمٍ وَ تُجْزِيهِ فَرَسٌ بِعِشْرِينَ دِرْهَماً وَ يَشْتَرِيَ جَارِيَةً بِأَلْفٍ وَ تُجْزِيهِ جَارِيَةٌ بِعِشْرِينَ دِينَاراً ثُمَّ قَالَ لاٰ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ اَلْمُسْرِفِينَ
نقل شده امام جعفر صادق علیهالسلام فرمودند:
« آیا چنان تصور میکنی که خداوند، کسی را که مالی داده به خاطر کرامتش بر او است و فرد محروم از آن را خوار شمرده است؟ هرگز!
بلکه مال، مال خداست، و آن را نزد اشخاص به امانت میگذارد، و بر ایشان روا میدارد که از آن با میانه روی بخورند و با میانه روی بنوشند و با میانه روی بپوشند و با میانه روی ازدواج کنند و با میانه روی از مرکب استفاده کنند.
و هر چه جز آن (مصرف اقتصادی) باشد، به فقرای مؤمنان دهند و به نابسامانی زندگی ایشان سامان بخشند.
پس هر کس چنین کند، خوردنی و نوشیدنی و سواری و مرکب و زناشویی او حلال است و هر کس، چنین نکند، بر او حرام خواهد بود. سپس فرمود: اسراف مکنید که خدا مسرفان را دوست نمی دارد.
آیا خیال میکنی که چون خدا به کسی مالی دهد و او را در آن امین بداند، به وی این اجازه را می دهد که اسبی را به ده هزار درهم برای سوار شدن خود بخرد؛ در صورتی که اسبی به بهای بیست درهم برای او کافی باشد. و [خداوند در قرآن] فرمود: اسراف نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.»
📚وسائل الشیعة ج۱۱ ص۵۰۰، تفسیر العیاشی ج۲ ص۱۳، تفسير الصافي ج۲ ص۱۹۰
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
سیره اقتصادی رسول الله (صلیاللهعلیهوآله)
- عدالت در توزیع قبل از تولید
قسمت اول
«تفکیک مالکیت و انحصارزدایی از منابع عمومی»:
1️⃣با نزول آیات انفال و فیء، ملاکهای مالکیت عهد جاهلی که مبتنی بر نفع شخصی، زور و تصرفات جائرانه بود کنار گذاشته شد و مالکیتهای سهگانه (خصوصی، دولتی و عمومی) تفکیک و مرزبندی شد. با این سیاست هم از تداول ثروت و انحصارگرایی صاحبان امتیازات ویژه بر منابع عمومی جلوگیری شد و هم گستره مالکیت و حاکمیت دولت برای تأمین مصالح عمومی بیشتر گردید.
2️⃣قانون قرقگاه و حِمی جاهلی نهی شد و در اختیار دولت اسلامی قرار گرفت به طوری که افراد حق ندارند بدون انجام کار اقتصادی و بدون اذن حاکم اسلامی منطقۀ ممنوعهای را در زمین و مراتع برای خود ایجاد نمایند.
3️⃣پیامبر مردم را در آتش، آب و مرتع شریک دانسته و از محرومساختن دیگران از مازاد آب منع میکردند.
📚انفال،1، حشر، 7، الوافي، ج۱۸، ص۱۰۰۶، وسائلالشیعه، ج۲۵، ص۴۱۷، مستدرك الوسائل، ج۱۷، ص۱۱۴ و الکافي، ج۵، ص۲۹۳.
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
سیره اقتصادی رسول الله (صلیاللهعلیهوآله)
- عدالت در توزیع قبل از تولید
قسمت دوم
«واگذاری زمین»:
1️⃣ قانون احیاء: با این قانون حق بهرهبرداری از زمینهای موات برای همگان،مشروط به اذن حاکم و انجام کار اقتصادی،ضابطهمند گردید. زمینهای مرده وارد چرخه اقتصاد شد و تولید افزایش یافت. محرومین و کمدرآمدان وارد زنجیره تولید شدند و الگوی توزیع منابع و منافع به سمت عدالت پیش رفت.
2️⃣إقطاع أراضی: در کنار ایجاد امکان و فرصت برابر برای عموم مردم در احیای زمینهای موات، پیامبر زمینهایی را با مقاصد مختلف به بعضی افراد برای بهرهبرداری باغی و زراعی واگذار کردند. اقطاع در اکثر موارد اختصاص به نیازمندان و کمدرآمدان داشت. کارکرد اصلی این نهاد اقتصادی عمران و آبادانی زمین بود.
3️⃣إقطاع الدور: واگذاری عرصه و زمین به مهاجرین برای ساخت مسکن از سیاستهای دیگر پیامبر برای محرومیتزدایی و اصلاح الگوی توزیعی بود.
4️⃣أراضی خراجیه: زمینهای کشاورزی، باغات و بستانهایی که از جنگ یا مصالحه با کفار به تصرف مسلمانان درمیآمد، تحت نظارت دولت اسلامی به صورت اجاره، مزارعه و مانند آن به افراد واگذار میشد و خراج آن صرف مسلمانان میشد.
5️⃣إقطاع منابع آبی: در راستای انحصارزدایی و توزیع عادلانۀ منابع طبیعی، پیامبر تعدادی از منابع آبی را به بعضی افراد واگذار کردند.
پ.ن. این إقطاعات گاهی مطلق و غالباً مشروط به اسلام، ایمان، احیاء و اصلاح میشد.
📚الکافي، ج۵، ص۲۸۰ و ج۳، ص۵۱۲، ابنسعد، الطبقات الكبرى، ج 1، از ص 273، عبدالحی الکتانی، نظام الحكومه النبويه، ج 1، ص 163، سیدجعفر مرتضی عاملی، الصحيح من سيره النبي الأعظم، ج 27، ص 308-300، علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول، ج 1، ص 350 و ج 3، ص 433، فصل 13؛ الإقطاعات و جمال موسوی، إقطاع در عهد پیامبر، ص 139.شیخ طوسی، المبسوط في فقه الإماميه، ج 3، ص 274، محقق حلی، شرائع الاسلام، ج 3، ص 218، محمدحسن نجفی، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 38، ص 55، یاقوت حموی، معجم البلدان، ج 2، ص 117، ابن حجر عسقلاني، الإصابه في تمييز الصحابه، ج 2، ص 79 .
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
سیره اقتصادی رسول الله (صلیاللهعلیهوآله)
در «جهش تولید با مشارکت مردمی»:
1️⃣با تفکیک مالکیت و انحصارزدایی از منابع عمومی (زمین، معدن، آب و ...) مردم به ویژه محرومان و کمدرآمدان وارد زنجیره تولید شدند.
2️⃣ واگذاری و ضابطهگذاری زمینهای عمومی با قانون احیاء، انسان مولّد با کار مستقیم را جایگزین سرمایهدار استثمارگر نمود.
3️⃣ تضمین حقوق مالکیت، انگیزه حضور و مشارکت مردم را در تولید مضاعف کرد.
4️⃣ رژیم حقوقی جامع و شفاف در کنار نهادهای اضافی نظارتی و ضمانتی، با کاهش هزینه مبادلاتی و افزایش انگیزه مبادله بر سرعت و حجم مبادلات افزوده و مشارکت مردمی را در تولید تهییج می کرد.
5️⃣ ترویج عقود مشارکتی در قالب مضاربه، مزارعه و مساقات، فضای انگیزهبخشی به مشارکت در تولید و تجارت بخشید
6️⃣مهمتر و زیربنایی تر از همه، ایجاد یک زیرساخت فرهنگی بر مبنای نظام برادری و خیرخواهی ایمانی که اعتماد، اطمینان و ارتباطات امن را گسترده کرد و فضای بیاعتمادی و نااطمینانی را از مبادلات و قراردادها زدود.
◀️ برای تحقق شعارِ باشعور ِ«جهش تولید با مشارکت مردمی» چند راهکار پیشنهاد میشود:
1. واگذاری ضابطهمند منابع عمومی به مردم با هدف ارزشزایی و مشارکتافزایی در تولید؛
2. تقویت نهاد مالکیت از طریق وضع قانون جامع حقوق مالکیت و سیاست حفظ ارزش پول ملی و دارایی شخصی؛
3. نظارت جدی و شرعی بر جهتگیری تسهیلات بانکی به سمت عقود مشارکتی؛
4. ترویج عقود مشارکتی در جامعه به جای گسیل نقدینگی به سمت بازارهای سوداگری و نامولّد
5. کاهش فضای بیاعتمادی و نااطمینانی در مبادلات از طریق حکمرانی مقتدر، نظام قضایی کارآمد و گسترش فرهنگ برادری و تعهد.
✅لازمه مشارکت «امنیت، اعتماد و انگیزه» است!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنِي سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ اَلْآدَمِيُّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلنَّوْفَلِيِّ رَفَعَهُ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَنَّهُ ذَكَرَ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ،
أنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَتَبَ إِلَى عُمَّالِهِ:
أَدِقُّوا أَقْلاَمَكُمْ وَ قَارِبُوا بَيْنَ سُطُورِكُمْ وَ اِحْذِفُوا عَنِّي فُضُولَكُمْ وَ اِقْصِدُوا قَصْدَ اَلْمَعَانِي وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلْإِكْثَارَ فَإِنَّ أَمْوَالَ اَلْمُسْلِمِينَ لاَ تَحْتَمِلُ اَلْإِضْرَارَ .
(امام على عليه السلام براى كارگزارانش نوشت: قلم هاى خود را نازك كنيد و سطرها را نزديك به هم گيريد و زيادتى كلمات را حذف كنيد و مقاصد و منظورها را در نظر بگيريد! بر حذر مى دارم شما را از پرحرفى و پر نويسى؛ زيرا، اموال مسلمانان نمى تواند اين گونه خسارت ها را تحمل كند.)
📚الخصال ج۱ ص۳۱۰ و وسائل الشیعة ج۱۷ ص۴۰۴
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
«تشخیص اصلح»
عن الجواد عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«مَنْ لَمْ يَعْرِفِ اَلْمَوَارِدَ أَعْيَتْهُ اَلْمَصَادِرُ »
كسى كه راه ورود به كارى را نشناسد، راه برون شدن از آن درمانده اش مى كند.
📚 أعلام الدین ج۱ ص ۳۰۹ و بحار الأنوار ج۶۸ ص۳۴۰
🔹کارگزار و سیاستگذاری میتواند از حل مسائل و مشکلات اقتصادی موفق خارج شود که بتواند ورودگاهها را به خوبی تشخیص دهد و از جای درست وارد شود.
✅ کسی را در انتخابات برگزینیم که فهم درستی از چالشها و مسائل (اقتصادی) و مسیر ورود به آن داشته باشد؛ وگرنه هم خود درمانده میشود و هم یک ملت!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
🌱 به نام حق
«تشخیص اصلح»
امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) در وصف کارگزارش مالک اشتر فرمود:
«إِنَّ الرَّجُلَ الَّذِي كُنْتُ وَلَّيْتُهُ أَمْرَ مِصْرَ كَانَ رَجُلًا لَنَا نَاصِحاً وَ عَلَى عَدُوِّنَا شَدِيداً نَاقِماً؛ فَرَحِمَهُ اللَّهُ، فَلَقَدِ اسْتَكْمَلَ أَيَّامَهُ وَ لَاقَى حِمَامَهُ وَ نَحْنُ عَنْهُ رَاضُونَ»
(آن مردى که من او را والى مصر کرده بودم مردى بود که نسبت به ما خيرخواه و در برابر دشمنان ما سرسخت و انتقام گير بود، خدايش رحمت کند عمر خود را به پايان برد و مرگ را ملاقات کرد در حالى که ما از او راضى و خشنود بوديم)
📚 نامه 34 نهج البلاغه
✅ صفات یک کارگزار و مدیر کلان در حاکمیت اسلامی:
1. خیرخواه نسبت به رهبر و مردم
2. سرسخت و دارای روحیه انتقامگیرانه نسبت به دشمنان اسلام و نظام اسلامی
3. حرکت در جهت رضایت ولی أمر تا آخرین لحظه حیات
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14