eitaa logo
قلم اقتصادی
73 دنبال‌کننده
15 عکس
0 ویدیو
0 فایل
*ن و َالْقَلَمِ و َمَا يَسْطُرُونَ* " به فضل خدا، اینجا تلاش می‌کنم مفید قلم بزنم! " سیدجواد میرزازاده طلبه و دانش‌آموخته اقتصاد
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️ قرآن و اقتصاد 📖⚙️ 🔰جزء ۱ : 🔹الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿بقره، 3﴾ ✳️ انسان اقتصادیِ قرآنی هم با خالق ارتباط دارد هم با مخلوقات او. از آنچه خالق به او روزی کرده به مخلوق نیز انفاق می‌کند. نفع شخصی او با منافع عمومی گره خورده است. ✳️ انگیزه‌ها و رفتارهای اقتصادی انسان مسلمان در چارچوب مبانی هستی‌شناختی توحیدی (اعتقاد به مبدأ و معاد) شکل می‌گیرد. ✳️ سرمایه مادی، دانش، مهارت و قدرت نوآوری رزق خداست و انفاق آن از شروط تقوا و ایمان است. ✅ @ghalam14
☘️ قرآن و اقتصاد 📖⚙️ 🔰جزء ۱ : 🔹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَ مَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿بقره، 16﴾ ✳️ چه بسا انسانی در تجارت‌ها و مبادلات اقتصادی خود تبحّر داشته باشد و همیشه سود کند؛ اما در تجارت حقیقی زندگی، با معاوضه هدایت با گمراهی، نه تنها سودی نکند بلکه سرمایه‌اش را نیز از دست بدهد! ✅ @ghalam14
🌱 بيانيه 120 سال پيش علماي اصفهان در حمايت از توليد داخلي «بعد از تسبيح و تحميد؛ اين خدام شريعت مطهره با همراهي جناب رکن الملک متعهد و ملتزم شرعي شده‌ايم که مهما امکن بعد ذلک تخلف ننمائيم: ⛔️اولا: قبالجات و احکام شرعيه، از شنبه (14 جمادي الاول) به بعد بايد روي کاغذ ايراني بدون آهار نوشته شد، اگر بر کاغذ‌هاي ديگر نويسند، مهر ننموده و اعتراف نمي‌نويسيم، قباله و حکمي هم که روي کاغذ ديگر نوشته بياورند و تاريخ آن بعد از اين قرارداد باشد، امضاء نمي‌نماييم. حرام نيست کاغذ غيرايراني و کسي را مانع نمي‌شويم، ماها با اين روش متعهديم. ⛔️ثانيا: کفن اموات، اگر غير از کرباس و پارچه اردستاني يا پارچه ديگر ايراني باشد، متعهد شده‌ايم، بر آن ميت ماها نماز نخوانيم. ديگري را براي اقامه صلوة بر آن ميت بخواهند، ماها را معاف دارند. ⛔️ثالثا: ملبوس مردانه جديد که از اين تاريخ به بعد دوخته و پوشيده مي‌شود، قرداديم مهما امکن هر چه بدلي آن در ايران يافت نمي‌کنيم و حرام نمي‌دانيم لباس‌هاي غير ايراني را، اما ماها ملتزم شده‌ايم، حتي‌المقدور بعد از اين تاريخ ملبوس خود را از نسج ايراني بنماييم، تابعين ماها نيز کذلک. و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد، آنچه از سابق پوشيده داريم و دوخته، ممنوع نيست استعمال آن. ☑️ اين بیانیه در تاريخ 12جمادي‌الاول 1324 قمری به امضاء جمعی از علما رسيد. https://www.isna.ir/amp/Khorasan-Razavi-35090/@ghalam14
☘️ قرآن و اقتصاد 📖⚙️ 🔰جزء ۱ : 🔹وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ ﴿بقره، 43﴾ ✳️در تفکر قرآنی، فعل عبادی نماز (ارتباط با خالق) و فعل اقتصادی زکات (ارتباط با مخلوق) با هم پیوند دارند. ✳️ انسان اقتصادیِ قرآنی وظیفه اجتماعی دارد و در قبال منافع اجتماعی مسؤول است. ✅ @ghalam14
🌱 به نام حق "اینستاگرام" یا "اُستاگِریم"، مسئله این است❗️ 1️⃣ انَّ اللهَ لاَ یُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا (لقمان، 18) مختال به معنى كسى است كه با يك سلسله تخيلات و پندارها خود را بزرگ مى‌بيند و دچار کبر می‌شود (تخيلات كبرآلود ذهنى). فخور از ماده فخر به معنى كسى است كه نسبت به ديگران فخر فروشى مى‌كند (اعمال كبرآميز خارجى). خیال زدگی و کثرت فخر از لوازم حب و علاقه به مال و جاه است. خدا مختال و فخور را دوست نمی‌دارد، چون این دو خدا را دوست نمی‌دارند، زیرا قلبشان وابسته به غیر او است. (ترجمه المیزان، ج۴، ص۵۶۳ و تفسیر نمونه، ج۱۷، ص۵۴) 2️⃣ اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس و فیلم است. فارغ از مزایا و استفاده های درستی که ممکن است داشته باشد، کارکرد غالب امروزی آن برای «دیده‌شدن، خود بزرگ‌بینی، توهم و خیال‌پردازی، نمایش زندگی خصوصی، نمایش تجمل و فخرفروشی و تکبر در مال و زیبایی و امکانات و ...» است. ⬅️ ⚠️ خوب بنگرید، به نظر شما آیا اینستاگرام «مختال فخور» تربیت نمی‌کند⁉️ ✍️ سیدجواد میرزازاده ✅ @ghalam14
🌱 به نام حق ⚠️ این غذا مسموم است! ✳️ قالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ: "عَجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ". (سفینه البحار، ج5، ص 301) امام مجتبی علیه السلام: "در شگفتم از کسی که درباره خوردنی‌ها و غذایش فکر می‌کند و آنچه برایش مضرّ است نمی‌خورد؛ اما در مورد غذای ذهن و روحش فکر نمی‌کند و هر مطلب و محتوای مضرّ و آلوده‌ای را وارد سینه و روحش می‌کند! " 👈 همیشه وقتی وارد فروشگاهی می‌شویم، یکی از دقت های ما هنگام خرید، تاریخ انقضاء مواد مصرفی است، تا نکند غذای فاسد وارد بدن ما یا عزیزان ما شود. این حساسیت ها و دغدغه ها کاملا بجا و منطقی بوده و باید در حد بالای آن در جامعه وجود داشته باشد. 👈 فضای مجازی و بعضی پیام رسانها و نیز دسترسی بسیار آسان به فیلترشکن ها، هر لحظه در حال ارائه هزاران محتوای گمراه کننده و خوراک فکری و روحی فاسد و هرزه هستند. "در حال حاضر، دسترسی به محتوا و خوراک فکری فاسد برای نوجوانان و جوانان بسیار سریعتر و کم هزینه تر از دسترسی به غذای فاسد است! " ❓دو سوال منطقی: 👈 چرا بسیاری از مسئولین امر همان حساسیت و دغدغه ای که در مورد غذای فاسد دارند را درباره خوراک فاسد فضای مجازی ندارند و این فضا یله و رها شده است⁉️ 👈 چرا بسیاری از خانواده ها و والدین، درباره فضای به شدت مسموم مجازی نگرانی ندارند و مطالبه جدی از مسؤولین نمی کنند⁉️ 🔔 "غیرت و عقلانیت" نیاز دائمی جامعه ما ! ✍️ سیدجواد میرزازاده ✅ @ghalam14
☘️ قرآن و اقتصاد 📖⚙️ 🔰جزء ۱ : 🔹وإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ ﴿بقره، 83﴾ ✳️ در کنار ارتباط با خدا، به احسان به دیگران سفارش شده است. باید به منافع و مشکلات اجتماعی نیز توجه کرد. ✳️ در احسان (از جمله کمک مالی و اقتصادی) باید رعایت ترتیب و اولویت شود. اول والدین، دوم خویشاوندان و نزدیکان، سوم یتیمان و چهارم مساکین (در احسان و نیکی، هرکسی باید از اطراف خودش شروع کند). ✅ @ghalam14
«من هزینه جراحی سگم را پرداخت کردم، اما مادرم را نه. من نمی‌توانم هر دو را بپردازم!» خواستم بگم ما پدر و مادرها و مسؤولین حواسمون باشه چه فرهنگی پشت فضای مجازی به فرزندانمون دیکته میشه! ✍️ قلم سبز ✅ @ghalam14
🌱 به نام حق آیا این غیرت، عقلانی نیست⁉️ ✅ مرزبانان غیور ما از مرزهای خاکی، آبی و هوایی ما صیانت می‌کنند تا متجاوزی به جان و مال و ناموس ما تعرض نکند، تا سوداگری با قاچاق مواد افیونی، جوانان ما را آلوده نکند و ... . جانشان سلامت! ⚠️ اما این روزها در سرزمین مجازی (بخوانید حقیقی!) محتواهای افیونی جولان می‌دهد؛ شبهات اعتقادی از در و دیوار بر ذهن و قلب جوانان ما می‌بارد، خداباوری نفی می‌شود، اصول اسلام و انقلاب مورد هجمه قرار می‌گیرد، خوراک‌های فاسد اخلاقی عرضه می‌شود، دختران و پسران معصوم ما ناآگاه و بی‌دفاع قربانی می‌شوند و در یک کلام، شیاطین جن و انس میدان‌داری می‌کنند! آیا پاسداری و مرزبانی از مرزهای این سرزمین حقیقی! عاقلانه نیست⁉️ آیا این غیرت، عقلانی نیست⁉️ مرزبانان غیور کجائید⁉️ اینجا می‌طلبد! مسؤولی که زیر تابوت حاج قاسم را گرفتی، بسم الله! ✍️ سیدجواد میرزازاده @ghalam14
🌱 به نام حق 🔺فضای مجازی و عوارض حقیقی❗️ 👈 فضای مجازی به ویژه اینستاگرام با فرهنگ تحمیلی و وارداتی آن، (علی‌رغم فرصت‌ها و مزایای مثبتی که دارد،) آثار و عوارض جبران‌ناپذیری را در جامعه بر جای می‌گذارد که «دودش به چشم همه خواهد رفت»! ⚠️ «عادی‌سازی و قبح‌شکنیِ ناهنجاری‌های انسانی، اجتماعی و دینی»، «اشاعه تنبلی، وقت‌گذرانی و مسؤولیت‌ناپذیری اجتماعی»، «تقویت و ترویج پرخاشگری و خشونت»، «افزایش بی بندوباری و فساد» و ... . 👈 با حساب مادی هم اگر نگاه کنیم، این ناهنجاری‌های اجتماعی، در آینده نزدیک هزینه‌های زیادی را بر منابع عمومی و بیت‌المال تحمیل می‌کند که به صورت مالیات از جیب خود ما پرداخت خواهد شد! ◀️ فضای رهای مجازی باید مدیریت و صیانت شود. «این به نفع همه است؛ حتی کسانی که به انقلاب و نظام ارادتی ندارند!» این غیرت، عقلانی است! ✍️ سیدجواد میرزازاده @ghalam14
☘️ قرآن و اقتصاد 📖⚙️ 🔰جزء ۱ : 🔹وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿بقره، 110﴾ ✳️ انسان اقتصادیِ مسلمان نفع و ضرر خود را در قالب دنیا و آخرت می‌بیند و رفتار اقتصادی خویش را با این بینش و انگیزه شکل می‌دهد. ✳️ انسان اقتصادیِ مسلمان برای فعل اقتصادی‌اش همیشه به دنبال دستمزد، سود و مابه‌ازای مادی و دنیوی نیست. ✅ @ghalam14
🌱 به نام حق فرزندم مرا ببخش❗️ 🔸 فرزندم! شرایط زمانه تو را وارد فضایی کرده که برای تو آماده نشده است! اسمش فضای مجازی است اما تمام حقیقت‌های زندگی‌ات را تحت تاثیر قرار می‌دهد! 🔸 فرزند معصومم! بی‌سلاح و بی‌دفاع وارد این سرزمین بی در و پیکر و پر از گرگ شده‌ای، مرا ببخش که نتوانستم مسؤولان کشورم را مجاب کنم تا از مرزهای آن حراست کنند! دیده‌بانان هشدار می‌دهند اما مرزبانان به خواب رفته‌اند! 🔸مرا ببخش که ذهن و قلب و وجودت را به فضایی عاریه داده‌ای که کمتر کسی در آنجا برایت دل می‌سوزاند! 🔸 مرا ببخش که برای نانت مطالبه می‌کنم اما برای روح و جانت نه! 🔸 اگر من و ما غفلت کردیم، تو و دوستانت هوشیار باشید، خودتان مطالبه کنید و از سرمایه وجود خود مراقبت نمایید. مرا ببخش❗️ ✍️ سیدجواد میرزازاده @ghalam14