هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:1320
🔆متن شبهه:
بهمن جازویه همان ابن ملجم است
بهمــن جــازویه قهرمان ایرانی از جان گـذشـته ایـکه علی ابن ابوطالب را به ضـرب شمشیـر از روبرو (و نه از پشت آنگونه که مسلمانان بیان میکنند) به شهادت رساند و مسلمانان هـویت او را بـرای ۱۴۰۰ سال مـخفی نـگه داشته انـد،
بـگفته تاریـخ، بـعـد از ایـنکه بهمـن بـدست اعــراب اسیـر می شـود، او رابهمـراه سایـر اسـرا بـرای بیـگاری و بـردگی و یـا فـروش بـه دربـار خـلیفـه می فـرستند. از آنجائیـکه فـردی بسیار تـوانـا و هـنـرمند و صـنعـتگـر بـوده، خلیفـه از فـروش او صـرفـنـظر و او را بـکار می گمارنـد. نـام او را می پـرسنـد: میگـویـد “بهمـن جـازویـه”، اما تـلفـظ نـام او بـرای اعـراب تـازی بسیار مشکل بـود.
( متن شبهه توسط قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات خلاصه شد)
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣بهمن جازویه سردار دلیر ایرانی در نبرد جسر در سال ۱۵ هجری قمری، مردی سالخورده بوده است و دارای نشان افتخار از سوی دربار ساسانی در حالی که علی در سال ۴۰ هجری یعنی ۲۵ سال بعد کشته شد.
2⃣ منابع معتبر تاریخی مرتبط از جمله ابن خلدون و ابن اثیر و طبری و واقدی هیچکدام ایرانی بودن ابن ملجم مرادی را تائید نمیکنند
استاد ابراهیم پور داود ایران شناس معاصر نویسنده کتاب آناهیتا در صفحه 337 زمان قتل بهمن جاذویه را سال 637 میلادی ذکر می کند در حالی ابن ملجم علی ابن ابی طالب را در سال 661 میلادی مصادف با 40 هجری یعنی چیزی حدود 24 سال بعد از کشته شدن بهمن جاذویه در جنگ قادیسیه توسط عربان است.
3⃣در تاریخ #طبری نیز از ابن ملجم بنام عبدالرحمن بن عمر ملجم مرادی از قبیله #کنده از یمن یاد شده است قبیله وی بعد ها در مصر ساکن می شود. اثری از ایرانیت او دیده نمی شود.و نام پدرش نیز عمر بوده است.او در فتح مصر از سواران قبیله بنی تدؤل بود. او پیرو علی بن ابی طالب(ع) بود و در صفین حضور داشت ولیکن از خوارج شد.برای مطالعه بیشتر در این مورد به الأعلام، ج۳، ص۳۳۹ مراجعه کنید.
4⃣بلاذري به نقل از كلبى او را عبدالرحمان بن عمرو بن ملجم خوانده است . گفته اند تبار وي به اعراب حميري مى رسد.ابن سعد نیز می نویسد ابن ملجم از قبيلة مراد بود كه با بنى جبّله از قبيلة كنده هم پيمان بودند ابن حبیب نيز او را از قبيلة تجوب ، يكى از قبايل حميري و هم پيمان قبيلة مراد خوانده اند
5⃣در مورد ایرانی بودن ابن ملجم مرادی هیچ نوشته ای در میان مورخان عرب وجود ندارد و از او بعنوان یک عرب از قبیله مراد یا کنده یا از تبار اعراب حمیری و یا اهل یمن یاد می شود هیچ نوشته ای در مورد ایرانی بودن وی ذکر نشده است.
6⃣بدون شک بهمن جاذویه یکی از دلاورترین سرداران ایرانی بود و بارها توانسته بود شکست های بسیاری را بر سپاه اعراب وارد سازد اما در هیچ جای تاریخ ردی از وی در ماجرای قتل علی ابن ابوطالب دیده نمی شود و این تنها یک مغلطه از سوی عده ای وطن پرست متعصب است.
7⃣.همانطور که اصل و نسب شخصیتهای بزرگ تاریخ و انسانهای والا مقام و مؤثر [و در رأس آنها پیامبران و امامان] پنهان نمیماند، اصل و نسب شخصیتهای منفور که بنیانگذار بدترین انحرافات و یا شدیدترین جنایتها بودند [و از جمله ابن ملجم مرادی لعنةالله] نیز مخفی و مبهم نمانده است که اکنون وی را ایرانی بخوانند.
8⃣نام کامل این تروریست که از سوی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله «اشقی الاشقیاء» لقب گرفته بود و قاتل امیرالمؤمنین، مولی الموحدین، علی بن ابیطالب علیهالسلام که امام اول شیعیان و خلیفه چهارم اهل سنّت بوده است، « #عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی» میباشد. و طبق اسناد موثق و معتبر نزد شیعه و سنّی، نسب او عرب و از قبیله بنی مراد بوده است.
9⃣ #بلاذری، از مورخین و محدثین اهل سنت است، به نقل از كلبى او را عبدالرحمان بن عمرو بن ملجم خوانده است. (2/488) – ابن سعد مینویسد: ابن ملجم از قبيله مراد بود كه با بنى جبّله از قبيلخ كنده هم پيمان بودند (3/35)
🔟هدف اصلی او و همدستانش از این ترور، «انتقام» بود، اما هیچ ربطی به تازی و فارسی و این نقلها نداشت، بلکه انتقام کشته شدگان خوارج در جنگ با ایشان بود. خوارج برای خود اسم و رسمی داشتند و مشهور به عبادت، زهد، جهاد و حفظ قرآن و شب زندهداری بودند، اما به روی ایشان شمشیر کشیدند. آنها پس از آن که در قضیه حکمیت و ...، به خطاهای خود پیبردند، به جای آن که خود را محکوم کنند، امام را متهم کردند و در آخر نیز نتیجه گرفتند سران هر دو جریان را ترور کنند، چنان چه قرار بود دو همدست عرب دیگر او نیز همزمان معاویه و عمرو عاص را بکشند که آنها موفق نشدند.
منبع:ویکی شبهه
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd6
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:1321
🔆متن شبهه:
هدف از #لعن و #نفرين بر #قاتلان و #محاربين امام حسين(ع) چيست؟ مگر نه اينكه آنها ديگر مرده اند؟ آيا لعن و نفرين آنها در جهت #تقرب به سمت خداست يا خير؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣در مورد لعن، بايد گفت لعن كه به معناي دوري از لطف و رحمت الهي است، براي معاندان و محاربان با امام حسين(ع) و ظالمين به اسوه ها و الگوهاي هدايت مردم، ابدي است. زيرا ملاك لعن، ابدي است. آنچه كه موجب لعن و نفرين نست به ظالمين به حق محمد و آل محمد(ص) شده است، و ملاك لعن است، چون باقي است لعن هم باقي است. علاوه بر اين، حقيقت و روح دين را همين حبّ و بغض ها تشكيل مي دهد.
🔎 @GhararGahShayeat
2⃣حب و عشق نسبت به كساني كه بندگان مطيع و عارف درگاه الهي بوده اند و بغض نسبت به كساني كه دشمن حق و حقيقت بوده اند (تولّي و تبرّي). همچنان كه در متون ديني آمده است «هل الدين الاّ الحبّ؟ و هل الايمان الاّ الحبّ و البغض؟ آيا دين و ايمان چيزي غير از حبّ و بغض است؟»، (ميزان الحكمه، ج 2، ص 944).
3⃣ در حديث قدسي آمده است: «خداوند به موسي(ع) فرمود: آيا هرگز كاري براي من انجام داده اي؟ موسي عرض كرد: برايت نماز گزاردم، روزه گرفتم، صدقه دادم و تو را ياد كردم؛ خداوند فرمود: نماز برهان و حجّت براي توست و روزه سپر تو در برابر آتش جهنم است و صدقه، سايه ي سرت و ياد من، نوري است براي تو چه كاري براي من كرده اي؟ موسي(ع) عرض كرد: مرا به كاري كه براي توست
راهنمايي فرما. خداوند فرمود: اي موسي! آيا هرگز براي من با كسي دوستي كرده اي و براي من با كسي دشمني كرده اي؟ پس، موسي دانست كه برترين اعمال، حبّ و دوستي به خاطر خدا و بغض و دشمني به خاطر خداست»، (همان، ص 966).
🔎 @GhararGahShayeat
4⃣در زمينه حب و بغض به خاطر خدا، نقل متواتر از شيعه و سني رسيده است. نبي اكرم مي فرمايد: «حب و بغض به خاطر خداوند، واجب است»، (كنزالعمّال، ح 24688) بنابراين، يكي ديگر از فلسفه هاي زيارت عاشورا را همين تحكيم حب و بغض به خاطر خدا مي توان برشمرد.
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شایعه:1322
🔆 متن شایعه :
" افشای دزدیهای کلان ؛ نوبت به صادق لاریجانی رسید. چرا هزار میلیارد تومان از درآمد بیت المال باید به حسابهای شخصی صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه واریز می شود?! منابع خبری شبکه جهانی "دُرّ تی وی" از وجود 63حساب شخصی با موجودی 1000میلیارد تومان متعلق به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه خبر دادند پایه این فساد کلان صورت گرفته توسط رئیس قوه قضائیه را ناصر سراج ، رئیس بازرسی کل کشور اعلام و کمیته سه نفری تشکیل شده از نماینده سازمان بازرسی کل کشور ، نماینده دولت و نماینده قوه قضائیه تایید کرده اند لازم به ذکر است که 63حساب شخصی متعلق به رئیس قوه قضائیه با موجودی 1000میلیارد تومان، تنها تک امضای صادق لاریجانی را دارد و تاکنون سه نفر از قوه قضائیه و دو نفر از بانک ملی که اقدام به افشای این فساد کلان کرده اند ، بازداشت شده اند "
🔆 پاسخ شایعه
1⃣ این شایعه صحت ندارد و ادبیات غیرفنی و ایرادهای اساسی آن بیانگر سوءنیت تهیه کنندگان آن در تخریب رئیس قوه قضائیه است!
🔎 @GhararGahShayeat
2⃣ شایعه با مغالطه "مصادره به مطلوب" آغاز شده و به جای اثبات واریز این مبالغ و تعیین مبدا و چگونگی واریز پول، ادعایش را اصل دانسته و علتش را از مخاطب می پرسد!
http://yon.ir/larij1
3⃣ ادعاهای متن در هیچ منبع معتبری یافت نمی شود و هیچ گزارشی هم از سازمان بازرسی کل کشور که شایعه مدعی شده موفق به کشف این مورد گردیده، وجود ندارد!
https://bazresi.ir
4⃣ منبع این متن، یک سایت غیر معتبر است که به اسم حقوق بشر، به پوشش اخبار ضد انقلاب خارج و داخل کشور و تولید برنامه های سفارشی می پردازد!
http://dorrtv.org
5⃣ این سایت که دارای انگیزه های شناخته شده است، بر خلاف روال رسانه ای، برای ادعای خود هیچ سند و منبعی معرفی نکرده و تنها با ذکر عبارت "منابع خبری"، خود را از زحمت اثبات چنین اتهام بزرگی راحت کرده است!
6⃣ "منابع خبری" ناشناخته متعلق به سایتی ناشناخته اما با کارنامه ای روشن، حتی برای مستند سازی اخبار اجتماعی اعتبار ندارند، چه رسد به موضوعی با این اهمیت!
7⃣ اغراق و درشت نمایی شایعه از رقم مورد اشاره و ادعای کودکانه وجود ۶۳ حساب شخصی(!) ایشان، دلایل روشن بطلان ادعاهای شایعه است!
🔎 @GhararGahShayeat
8⃣ اخیرا شایعاتی جهت تخریب افراد و شخصیتها منتشر شده که لزوم توجه به این کلام الهی را بیشتر می کند: "از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند". از بازنشر مطالب غیر مستندی که به آنها آگاهی نداریم، بپرهیزیم!
"آیه ۳۶ سوره الإسراء"
منبع:سایت شایعات
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه: 1323
🔆متن شبهه:
این که قرآن در سوره یوسف می گوید که زنان مکار هستند و کید و مکر و حیله آنها بزرگ است توهین به آنها نیست❕❕❕
🔆پاسخ شبهه:
1⃣قرآن نقل می کند که پس از آنکه عزیز مصر متوجه حیله زلیخا شد که چگونه می خواست با تهمت به یوسف او را بدنام سازد خطاب به او گفت:
«مکر و حیله شما زنان عظیم است»یوسف28
🔎 @GhararGahShayeat
2⃣ چون قرآن این سخن عزیز مصر را رد نمی کند می توان این جمله را منتسب به خداوند دانست اما باید توجه کرد:
ما در بسیارى از آیات قرآن حتى مذمتی از نوع بشر مى بینیم:
«به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل میورزد و مانع دیگران مى شود.»معارج 19-20
در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار ظالم و جاهل بود»احزاب72
3⃣همینطور در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است زخرف 15
و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است.علق 6-7
4⃣بى شک، انسان در طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر بلکه ظاهر این است که این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان هوس ها غوطه ورند.
5⃣به همین دلیل در قرآن از مقام انسانِ با تقوا و مطیع فرمان الهى که تحت تربیت رهبران الهی قرار گرفته است مدح و تمجید فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش معرّفى گردیده است اسرائ 70
6⃣در مورد جنس زن نیز مطلب همین گونه است، در میان زنان افراد شایسته اى داریم که حتّى در میان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسیار منحرفى داریم که سرچشمه بسیارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند.
7⃣زنان برجسته در اسلام فراوان بوده اند که پیامبر و امامان برای انها احترام قائل بوده اند نظیر حضرت خدیجه،حضرت فاطمه،ام سلمه ،و ...
🔎 @GhararGahShayeat
8⃣افزون بر این قران نیز بسیاری از زنان را مدح کرده است چنان که فرمود:
« هر کس کار شایسته ای انجام دهد خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن است او را حیات پاکیزه ای می بخشیم »نحل 97
ونیز از برخی از زنان به عنوان الگو و اسوه نام می برد
تحریم 11 و12
9⃣امام صادق نیز می فرماید:
« یک زن صالحه از هزار مرد غیر صالح برتر است»
وسائل الشیعه ج20 ص172
🔟وصراحتا در قرآن تقوا معیار برتری دانسته شده است نه زن یا مرد بودن
📓حجرات13
🔎 @GhararGahShayeat
1⃣1⃣حال با توجه به نکات ذکر شده می گوییم:
در آیه مورد استناد اشاره به مکر زنان شده است اما نه تمام زنان بلکه مراد زنانی همچون همسر عزیز مصر هستند که بی بند و بار و هوس باز می باشند.
در تاریخ و همچنین در داستان هایی که سایه ای از تاریخ است مطالب زیادی در این زمینه نقل شده است که مطالعه مجموع آن نشان می دهد که زنان هوسران برای رسیدن به مقصود خود نقشه هایی می کشند که در نوع خود بی نظیر است.
در داستان همسر عزیز مصر می بینیم که او چگونه بعد از شکست در عشق دروغینش و قرار گرفتن در آستانه رسوایی با مهارت خاصی برائت خود و آلودگی یوسف را مطرح کرد او حتی نگفت که یوسف قصد سوئ ظن به من داشته بلکه آن را به عنوان امر مسلم فرض کرد و تنها سوال از مجازات چنین کسی نمود.
🔮آری چنین زنان هوسرانی هستند که متصف به حیله گری می شوند و مکر انان بزرگ قلمداد میشود.
📚تفسیر نمونه ج9 ص389
پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه: 1324
🔆متن شبهه:
چون همه كارهاي امام حسين(ع) در روز عاشورا #عاشقانه بود نه #عاقلانه، اين بدان معنا است كه كارهاي ایشان مخالف #عقل بود
🔆پاسخ شبهه:
1⃣درون انسان بين رذايل و فضايل اخلاقى درگيرى هميشگى وجوددارد كه معمولا آن را «جهاد اكبر» مى خوانند؛ در حالى كه در «جهاد اوسط» است كه انسان مى كوشد در برابر عقل كار كند و از هوس و معصيت دورى جويد،در جهاد اوسط است که او مى خواهد عاقل باشد؛ از اين مرحله به بعد نوبت «جهاد اكبر» مى رسد كه جهاد بين عقل و عشق، حكمت و عرفان و معقول و مشهود است.
در اين جهاد عقل، براساس براهين، مفاهيم را به رسميت مى شناسد و برهان اقامه مى كند و به نتيجه مى رسد؛ اما عشق هرگز به مفهوم (علم حصولى) بسنده نكرده، خود حقيقت و علم حضورى را مى طلبد و مى خواهد آ نچه فهميده با جان بيابد و مشاهده كند.
2⃣بنابراين از اين به بعد، بين عقل و عشق نزاع مى افتد و جهاد اكبر شروع مى شود. البته نقصى در كار نيست و هر دو حق به شمار مى آيند؛ منتها يكى حق است و ديگرى احق؛ يكى خوب است و يكى خوب تر؛ يكى كمال است و ديگرى اكمل. بنابراين كارهاى اولياى الهى بر اساس عشق است. امام صادق(ع) فرمود: «افضل الناس من عشق العبادة» . اصول كافى، ج 2. اين كسى است كه مزه عبادت را بچشد و حقايق بهشت و جهنم را ببيند.
🔎 @GhararGahShayeat
3⃣عقل با برهان اثبات مى كند كه بهشت و جهنمى هست. عشق مى گويد: من مى خواهم بهشت و جهنم را ببينم. آن كه دليل و برهان اقامه مى كند و معاد و بهشت و ميزان و ما نند آن را حق مى شمارد، عاقل است؛ ولى آن كه در پى ديدن بهشت و جهنم است، عاشق است.
كارهاى سيد الشهدا(ع) عاشقانه بود. عشق فوق عقل است، نه دون عقل. يك وقت گفته مى شود: فلان كار عاقلانه نيست؛ يعنى، بر اساس وهم و خيال است؛ ولى گاه گفته مى شود: نه تنها عاقلانه است؛ بلكه بالاتر از آن، عاشقانه است؛ يعنى، آنچه فهميده با درون خود يافته است.
4⃣آنجا كه انسان حقيقت را مى يابد و برابر شهود عاشقانه حركت مى كند، عقل نقش ندارد. اين نقش نداشتن بدان سبب است كه نور عقل، تحت الشعاع نورى قوى تر قرار گرفته است؛ نه بدان علت كه نورش خاموش شده است و نور ندارد:
عقل دو وقت از كار مى افتد و فعل انسان برابر عقل نيست:
🔎 @GhararGahShayeat
الف: وقتى انسان گرفتار غضب يا شهوت مى شود و به معصيت مبتلا مى گردد. اينجا كار عاقلانه نيست و سفيهانه است. اين مثل آن است كه ماه دچار خسوف شود و تاريك گردد. در اين حال عقل نور ندارد. عقل انسانِ معصيت كار، مانند ماه منخسف است. اينكه حضرت على(ع) مى فرمايد: «كم من عقل اسير تحت هوى امير»، اشاره به همين مطلب است.
ب: عقل نور دارد؛ ولى كارآيى ندارد و آن وقتى است كه تحت الشعاع نور قوى تر قرار مى گيرد؛ مثل اينكه ستارگان در روز كارآيى ندارند. اين كار آمد نبودن، بدان علت است كه تحت الشعاع نور خورشيدند كه فضا را روشن كرده است؛ نه به سبب تاريكى و بى نور بودن شان. كسى كه عاشق شد، عقل دارد و عقلش هم كار مى كند و نور دارد؛ ولى نور عقل تحت الشعاع نور عشق است.
جريان امام حسين(ع) در كربلا از اين نوع بود؛ يعنى، نه تنها عاقلانه بود؛ بلكه بالاتر و برتر از آن عاشقانه هم بود.
*پاسخ از آيت الله جوادى آملى
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:1325
🔆متن شبهه:
مگر امام حسین و دیگر امامان از اعمال و احوال ما مطلع نیستند و صدای ما را نمی شنوند دیگر چه نیازی است که به زیارت قبورشان برویم و با انها صحبت کنیم
🔆پاسخ شبهه
1⃣در این که انان از احوالات ما مطلع هستند و صدای ما را می شنوند شکی نیست .ما در پاسخ های گذشته مفصلا به آن پرداخته ایم .
🔎 @GhararGahShayeat
2⃣با این وجود باید توجه کرد که در روایات فراوانی امر به زیارت قبور امامان شده است و فراوان توصیه به این مساله شده است.
📚وسائل الشیعه،ج14 ص320 باب 2
📚بحار الانوار ج97 ص116 باب 2
3⃣امام رضا فرمود:
«شیعیان نسبت به هر یک از امامان معصوم پیمان و تعهدی دارند که کمال وفای به آن عهد در زیارت مشتاقانه و عارفانه قبور امامان است.هر کس ان را از روی اشتیاق و تصدیق انان زیارت کند امامان انها شفعای انها در روز قیامت خواهند بود»
📚الکافی ج4 ص567
4⃣اسحاق بن عمار از امام صادق روایت می کند که فرمود:
« به مدینه بروید و بر پیامبر سلام بدهید هر چند سلام و درود از راه دور به آن حضرت می رسد»
📚وسائل الشیعه ج14 ص338
🔎 @GhararGahShayeat
5⃣این حدیث نشان می دهد که حضور زائر در کنار قبور اهل بیت موضوعیت و خصوصیت دارد که برخی از این خصوصیت ها چنین است:
🔮سبب تعظیم و تکریم و گرامی داشت آن بزرگواران و نشان دهنده محبت به انها می باشد. همان تعظیم و تکریمی که در ایات و روایات توصیه شده است .
تلاش جوامع گوناگون بر حفظ اثار نیکان و احیای میراث بزرگواران و رواج موزه ها نمونه ای از نکوداشت مفاخر نیکان است.
🔮طبق روایات سبب بهره مندی از فضای معنوی حرم های شریف که محل تردد فرشتگان ،ارواح انبیا و اولیا و محل تردد ارواح امامان است میشود ودعا در آن مکان ها در معرض استجابت می باشد
📚ثواب الاعمال ص96
🔮زیارت انان سبب گسترس فرهنگ توحیدی و ولایت اهل بیت در بین راهها و شهرهای مسیر مشاهد مشرفه انان می شود
نشانه صداقت زائر در دوستی و علاقه اش به انان است که چگونه رنج سفر را تحمل کرده و به زیارتشان رفته است تا اجابت امر انان را کرده باشد
🔮سبب ارتباط ملت ها و ملیت های مختلف و اگاهی از مشکلات ،مشقات و امکانات یکدیگر میشود
🔮زیارت انان وفاداری به پیمانی است که با امامان بسته شده است ( در روایت امام رضا به ان اشاره شد)
🔮حرم های شریف امامان در طول تاریخ مرکز علم و تبلیغ و ترویج دین و...بوده است .همه این ها از برکات زیارت انان و ابادی قبور انان می باشد
📚ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی املی ج1 ص18 به بعد
6⃣بنا بر این نکات روشن می شود که زیارت قبور آن بزرگواران موضوعیت دارد.
💢پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:1326
🔆متن شبهه:
اسامی #تاسوعا و #عاشورا قبل از قيام كربلا نیز وجود داشت حتی قبل از اسلام در دوران جاهلیت نیز بوده !!
🔆 پاسخ شبهه
1⃣در جواب اين سؤال بايد توجه كرد كه:
اطلاق كلمه «عاشورا» بر دهم ماه محرم، پس از به شهادت رسيدن حضرت امام حسين و ياران آن حضرت، صورت پذيرفته است و در دوره پيش از اسلام بر دهم ماه محرم عاشورا نمى گفتند. ابن اثير در كتاب «نهايه» مى گويد: «عاشورا يك اسم اسلامى است» و ابن دريد مى گويد: «عاشورا يك اسم اسلامى» است و در دوره جاهليت به اين نام معروف نبود، (الصحيح من سيرة النبى، ح 3، ص 106، چاپ جامعه مدرسين).
🔎 @GhararGahShayeat
2⃣در «مجمع البحرين» نيز آمده است: «عاشورا يك اسم اسلامى است» آنچه پيش از به شهادت رسيدن حضرت امام حسين(ع) بود اين بود كه هم پيامبر اسلام(ص) و هم حضرت على(ع) شهادت امام حسين(ع) را در كربلا پيشگويى كرده بودند و حتى امام حسين(ع) نيز شهادت خود را پيشگويى كرده بود و به برخى از پيامبران پيشين هم شهادت آن حضرت وحى شده بود، (بحارالانوار، ج 44، ص 223 و ص 250). ولى پيش از اسلام دهم محرم را عاشورا نمى گفتند. ولى پس از آنكه حضرت امام حسين(ع) در كربلا به شهادت رسيد، آن روز در ميان مردم به روز عاشورا معروف گرديد و شيعيان على(ع) آن روز را روز عزا و عزادارى قرار دادند و در مقابل آنان بنى اميه و پيروانشان آن روز را روز جشن و سرور قرار دادند و به تدريج دشمنان شيعه درباره عاشورا احاديثى ساختند تا آن روز را با فضيلت نشان بدهند در حالى كه آن روز، روز غم و اندوه است و روز مصيبت و نكبت است، روزى است كه بهترين انسان را كشته اند، جگر رسول خدا را پاره كرده اند و زنان و كودكان پيامبر را به اسارت برده اند، آيا اينگونه روز مى تواند روز مباركى باشد؟!
3⃣شيخ عباس قمى در مفاتيح الجنان مى گويد:
روز دهم ماه محرم روز شهادت امام حسين است، روز مصيبت و حزن ائمه اطهار و شيعيان آنان است و شايسته است كه شيعيان در اين روز مشغول كارهاى دنيوى نگردند و مشغول گريه و نوحه باشند و زيارت عاشورا بخوانند.
شيخ عباس قمى به نقل از نويسنده «شفاء الصدور» مى گويد: بنى اميه روز عاشورا را مبارك مى دانستند: در اين روز براى خود خريد مى كردند و خريد را در آن روز سنّت خود كرده بودند، آنان در اين روز مراسم عيد بر پا مى كردند، آن روز را روزه مى گرفتند و در آن روز طلب حوائج را مستحب مى دانستند و براى همين درباره روز عاشورا فضايل و مناقبى ساخته اند و حتى دعائى هم درباره آن درست كرده اند كه اولش اين است: يا قابل توبة آدم يوم عاشورا، يا رافع ادريس الى السماء يوم عاشورا، يا مسكّن السفينة يوم عاشورا يا غياث ابراهيم من النار يوم عاشورا. اينها را ساخته اند. تا امر، مشتبه شود. آنان در سخنرانيهاى خود مى گويند: هر نبىّ وسيله و شرفى دارد و در روز عاشورا، اين شرف زياد مى شود مانند خاموش كردن آتش نمرود براى ابراهيم، قرار گرفتن سفينه نوح به كوه جودى، غرق ساختن فرعون در دريا و نجات حضرت موسى از دست فرعون، نجات حضرت عيسى از دست يهوديان.
🔎 @GhararGahShayeat
4⃣شيخ عباس قمى در ادامه مى گويد: شيخ صدوق از ميثم تمار نقل كرده كه ميثم تمّار گفت: اين امت پيامبر، فرزند پيغمبر خود را مى كشند و روز عاشورا را كه فرزند پيغمبر را كشته اند، روز مبارك قرار مى دهند و اين كار شدنى است و خواهد شد. راوى مى گويد: به ميثم گفتم: چگونه آن روز را روز مبارك قرار مى دهند؟ گفت: آنان در فضيلت آن حديث وضع مى كنند و مى گويند: روز عاشورا روزى است كه خداوند توبه آدم را پذيرفته است با اينكه توبه آدم در ذى حجه پذيرفته شده است، آنان مى گويند: در عاشورا، يونس از شكم ماهى نجات يافته است، در حالى كه در ذى قعده از شكم ماهى نجات يافته است، مى گويند: روز عاشورا روزى است كه سفينه نوح در كوه جودى قرار گرفت در حالى كه روز هيجدهم ذى حجه در كوه قرار گرفت و آنان مى گويند: روز عاشورا دريا براى موسى شكافته شد در حالى كه در ربيع الاول شكافته شده بود، (مفاتيح الجنان، ص 476، اعمال روز عاشورا، چاپ اول، انتشارات فاطمه زهرا).
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از شبهات
شماره شبهه:1327
🔆متن شبهه:
چرا اسلام به مرد اجازه داده چند زن انتخاب کند ولی به زن اجازه نداده که چندتا شوهر انتخاب کند؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣دلیل این تفاوت حکم، تفاوت در خلقت زن و مرد است.
🔎 @GhararGahShayeat
2⃣ این خلاف طبیعت و روحیات زن است؛ زیرا از نظر روان شناسی تفاوتی اساسی بین ساختار روانی و گرایشها و عواطف زن و مرد وجود دارد.
3⃣ روانشناسان معتقدند که زنان به طور طبیعی "تک شوهرگرا" هستند و فطرتا از تنوع همسر گریزانند و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی و عملی یک مرداند و تنوع گرایی در زنان نوعی بیماری است. ولی مردان ذاتا تنوع گرا و "چند زنگرا" هستند و چنان که میدانید احکام اسلام همه متناسب با نیازهای واقعی و ویژگیها و خصلتهای ذاتی انسانها وضع گردیده است.
4⃣ بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر میافتد.
5⃣ شناخت انساب و تمیز آنها از بین خواهد رفت و یکی از پیامدهای آن ازبین رفتن عواطف خانوادگی و عدم تمایل به تکثیر نسل و زاد و ولد، خواهد بود؛ چون به حسب طبع هر کس فرزند خودش را دوست داشته و برای او سرمایه گذاری میکند، اما در قبال کسی که انتسابش به وی مشکوک است، بلکه اصلا معلوم نیست از کیست؟ بی گانه بوده و تعهدی نسبت به او ندارد و از درون نیز چنین انگیزش و تمایلی وجود ندارد.
🔎 @GhararGahShayeat
6⃣اینها برخی از مصالح وحکمت هایی است که اسلام بر اساس آن تعدد زوجات (چند همسری) رابرای مردان مجاز شمرده، ولی چند شوهری زنان را جایز ندانسته است.
برای مطالعه بیشتر، ر.ک:
مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام؛
جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جلال و جمال،.!!
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634