♨️به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسن مجتبی ع♨️
❌نقد شبهات آتئست ها❌
🔰با محوریت:
📓پژوهشی_در_زندگی_دو_امام_شیعه_حسن_و_حسین
🖊نوشته ی :رضا ص
📣توسط:حجت_الاسلام_الوندی
🔰موضوعات🔰
💠تعداد همسران امام حسن ع
💠شهادت به دلیل حسادت زنانه یا دسیسه؟
💠تعداد فرزندان دلیلی برکثرت زنان درست یا غلط؟
💠کشتن دو جاسوس معاویه کاری درست یا نادرست؟
💠صلح از روی ضعف یا به طمع قدرت یا اضطرار ؟
💠صلح با معاویه به چه قیمتی ؟
💠بر سر مفاد صلح نامه چه آمد ؟
💠چه بر سر خراج گرفته شده از ایرانیان آمد ؟؟
⬛️⬛️⬛️منتشر شد⬛️⬛️⬛️
در کانال :👈گفتار_الوند
https://eitaa.com/joinchat/3072917635C8d17a3474a
جلسه اول نقد کتاب.m4a
9.51M
📓پژوهشی_در_زندگی_دو_امام_شیعه_حسن_و_حسین
⛔️تعداد زنان امام حسن بیشمار است که البته نام ۱۸ تن از آنان در تاریخ ثبت شده است که بنا بر روایات معتبر شیعه و سنی بعید است این تعداد باشد....به عنوان مثال :کفعمی ۶۴ نفر ،مدائنی ۷۰ نفر،ابن حجر ۹۰ نفر ،کلینی ۵۰ نفر،بلخی ۲۰۰ نفر ،ابوطالب مکی ۲۵۰ نفر ....⛔️
🌐نقد و بررسی :
💠اولین اشکال کلام نداشتن منبع است و نقل قول ها بدون ذکر منبع می باشد .
💠چطور تاریخ برایش امکان داشت نام ۱۸ همسر را ذکر کند ولی نام ۲۵۰تا را نمی توانست ذکر کند ؟؟؟چه سختی ای داشت ذکر اسما ؟
💠کفعمی که تعداد زنان امام حسن را ۶۴ نفر می داند:
اولا در کجا این حرف را زده است ؟
ثانیا کدام کفعمی و کدام کتاب ؟
✅تقی الدین ابراهیم بن علی عاملی کفعمی چهار اثر از او به جای مانده است که هیچ کدام در احوال ائمه و تاریخ نیست و موضوعاتش اخلاقی و عرفان و دعا و فقه و احکام است.
💠روایت مدائنی تنها در بحار الانوار آمده متفرد بوده و فقط در این منبع ذکر شده و اعتبار ندارد .(به خاطر مدائنی که در انتها توضیح خواهیم داد)
💠ابن حجر منظور کدام ابن حجر در کدام کتاب بر اساس چه روایت است ؟
💠نقل مرحوم کلینی دلیلی بر تایید روایت های کتاب کافی نمی باشد و ما را بی نیاز از تحلیل سندی و محتوایی حدیث ذکر شده نمی کند .
💠مساله ی اعتیار روایات هم باید به صورت دقیق و علمی مورد بررسی قرار گیرد و با صرف یک ادعای خالی و پوچ و بی اساس روایتی معتبر نمی شود...
کانال:👈گفتار الوند
https://eitaa.com/joinchat/3072917635C8d17a3474a
جلسه دوم نقد کتاب.m4a
7.62M
📓پژوهشی_در_زندگی_دو_امام_شیعه_حسن_و_حسین
⛔️در حدیثی که در کافی آمده،امام حسن ۵۰ زن را طلاق داده و سپس علی بالای منبر رفته و گفته که به پسرم زن ندهید.........در حدیثی با درجه ی اعتبار موثق از کتاب کافی منقول است :
امام علی در حالی که بر منبر مشغول سخنرانی بود گفت به فرزندم زن ندهید ،زیرا که او زیاد طلاق می دهد،...(مرآة العقول ج ٢١ ص ٩٦)⛔️
🌐نقد و بررسی:
💠ادعا با آنچه بیان می دارد که این حدیث در کافی است و منبع خود را مرآة العقول ذکر میکند ....اگر قرار است کافی منبع مراجعه باشد باید به کافی ارجاع داده شود نه کتاب مرآة العقول که یک کتاب درجه دوم است .
💠در کتاب مرآة العقول در همان باب که این حدیث ذکر شده است،۶ حدیث با همین موضوع با درجه ی اعتبار ضعیف و روات مجهول بیان شده و تنها این حدیث درجه ی موثق دارد به نظر علامه مجلسی.
💠موثق بودن یک روایت درجه ی بالایی در اخذ حدیث نیست چرا که تنها یک مرتبه بالاتر از ضعیف است و بالاترین اعتبار را روایات صحیح و حسن دارند نه موثق.
💠توضیح خود علامه مجلسی ذیل حدیث قابل توجه است : و لعل غرضه علیه السلام استعلام حالهم و مراتب ایمانهم لا الانکار علی ولده المعصوم الموید من الحی القیوم(مرآة العقول ج٢١ ص٩٦)
💠در سلسله سند روایت حمید بن زیاد و حسن بن محمد بن سماعه وجود دارد که واقفی هستند .
💠تعارض روایت با روایات صحیح السند که خداوند مطلاق (زیاد طلاق دهنده) را دوست ندارد .
📚الکافی،ج۶ ص ۵۴ ح ۲
کانال :👈گفتار الوند
https://eitaa.com/joinchat/3072917635C8d17a3474a
جلسه سوم نقد کتاب.m4a
4.22M
📓پژوهشی_در_زندگی_دو_امام_شیعه_حسن_و_حسین
⛔️در حدیثی دیگری از کتاب محان برقی با سند صحیح این چنین آمده است :امام صادق گفت :مردی به حضور امام علی رسید و گفت که حسن و حسین و عبدالله بن جعفر از دختر من خواستگاری کرده اند ،اکنون با تو کشورت میکنم ....امام علی گفت که شخصی که مورد مشورت قرار می گیرد امین است ،فرزندم حسن زیاد زن طلاق می دهد،دخترت را به حسین بده...⛔️
🌐نقد و بررسی:
💠صرف نقل روایتی در محاسن برقی دلیلی بر اعتبار روایات این کتاب نمی شود .
💠نجاشی رجالی بزرگ شیعه :محمد بن علی برقی کوفی مردی صد در صد قابل اطمینان است ولی در نقل روایت به افراد ضعیف اعتمادکرده و روایات مرسله زیاد دارد ...روایتش تنها در جایی که معارض ندارد پذیرفته می شود.
📚معجم رجال الحدیث،ج۲۱،ص۲۵
💠تنها علامه مجلسی از این روایت حمایت کرده و آن را معتبر دانسته و تعبدی به قول علامه نیست وقتی علمای رجالی احادیث برقی را تضعیف کرده اند .
💠مخصوصا این روایت که با دو دسته از روایات در تعارض است :اول روایات ابغض الحلال و دوم روایات مبغوض بودن مطلاق و نهی از زیاد طلاق دادن
📚نهج الفصاحه،ص۱۵۷/سنن ابی داوود ،ج۲،ص۶۳۲
کانال :👈گفتار الوند
https://eitaa.com/joinchat/3072917635C8d17a3474a
جلسه چهارم نقد کتاب.m4a
7.11M
📓پژوهشی_در_زندگی_دو_امام_شیعه_حسن_و_حسین
⛔️روایات معتبر دیگری هم از کتب اهل سنت وجود دارد که دارای همین مضمون است و علمای اهل سنت همچون هیثمی و ابن سعد آن را توثیق کرده اند.
محمد بن سعد نقل می کند که امام حسن از دختر منصور گفت که بخدا قسم او را به ازدواج تو در می آورم در حالی که تو زود طلاق می دهی و این ازدواج بخاطر این است که تو از گرامی ترین خاندان عرب و دارای با شرافت ترین نسب هستی.»مجمع الزوائد،ج۴،ص۳۵۸⛔️
🌐نقد و بررسی:
💠روایات را از منبع هیثمی ذکر میکند ولی ابن سعد را بیان نمی کند ؛منظور از ابن سعد کیست؟ و در کدام کتاب؟
💠روایت در ارجاع ذکر شده در کتاب نیست بلکه در جلد دهم کتاب ص۴۴۵ است .
💠روای حدیث محمد بن سعد نیست ،خود نویسنده ی کتاب اذعان می دارد منظور از محمد ،محمد بن سیرین است نه محمد بن سعد ....پس محمد بن سعد از کجا آمده؟
💠عثمان الخمیس:این روایت از نظر متنی مضطرب است در برخی از روایات به جای امام حسن ،امام حسین است و به جای منصور بن سیار ،منظور بن ریان اضطراب دارد .
📚الإمامة و النص،ج١،ص٢٦٣
💠این روایت در کتب معتبره اهل سنت نیامده است .
💠فرق است بین اینکه رجال یک روایت ثقه باشد و متن حدیث موثق و معتبر باشد .
💠احمد بن سلیمان بن ایوب:
این حدیث موضوعه است و ضعیف است و ارزش و جایگاه ندارد.
📚محاسن الاسلام و رد شبهات اللئام،ج۹،ص۳۴۱
کانال :👈گفتار الوند
https://eitaa.com/joinchat/3072917635C8d17a3474a
جلسه پنجم نقد کتاب.m4a
2.93M
📓پژوهشی_در_زندگی_دو_امام_شیعه_حسن_و_حسین
⛔️ بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت هم به این موضوع که امام حسن بسیار طلاق می داده اشاره کرده اند،مثلا ابن کثیر(البدایه و النهایه،ج۱۱،ص۱۹۷)،شمس الدین ذهبی در سه جا (سیر اعلام النبلا،ج۴،ص۳۴۰_۳۳۷_۳۳۲)و سیوطی(تاریخ الخلفا،ص۳۱۵)⛔️
🌐نقد و بررسی:
💠این روایت ها دارای اشکالات سندی و دلالی بسیاری هستند که تمامی آنها را نویسنده ی کتاب <محاسن الاسلام> موضوعه دانسته و همه فاقد اعتبار و ارزش دانسته است.
⛔️روایات مرسل و ضعیف تر دیگری هم در این رابطه وجود دارد که این روایات معتبر را تایید می کند، مانند روایت از کافی که تعداد زنان طلاق داده شده توسط امام حسن را ۵۰ تن ذکر کرده است.⛔️
🌐نقد و بررسی :
💠مثالی که ذکر می شود برای روایات مرسل و ضعیف است یا معتبر ؟؟؟
اگر برای روایات ضعیف باشد ادعای شما در ابتدای کتاب از بین می رود و پارادوکسیکال می شود چون در ابتدای کتاب ادعا داشتید روایت کافی معتبر است .
اگر این روایت از کافی مثالی برای روایت معتبر باشد که اثبات کردیم روایت معتبر نیست .
💠کجا را دیده اید که روایت های ضعیف و نامعتبر دلیلی برای تقویت روایت معتبر شود ؟؟؟
این حرف شما از کجا آمده ؟؟؟
💠نمونه ای روایات ضعیف و مرسل را بیان کنید
کانال :👈گفتار الوند
https://eitaa.com/joinchat/3072917635C8d17a3474a
جلسه ششم نقد کتاب.m4a
4.03M
📓پژوهشی_در_زندگی_دو_امام_شیعه_حسن_و_حسین
⛔️ در کتاب دعائم الاسلام آمده است که امام حسن بسیار ازدواج می کرد و بسیار طلاق می داد و گاهی در یک جلسه با چهار زن ازدواج می کرد تا جایی که علی به منبر رفت و به مردم کوفه گفت که به حسن زن ندهید، زیرا که او مردی بسیار طلاق دهنده است.»دعائم الاسلام،ج۲،ص۲۵۷⛔️
🌐نقد و بررسی:
💠زیرکی نگارنده ی کتاب در ترجمه ی کتاب و غرض ورزی در بیان ترجمه ی روایت .
💠روایت در کتاب دعائم الاسلام ،ج۲،ص۲۵۷:
(٩٨٠)و كان الحسن بن علي يتزوج النساء كثيرا و يطلقهن،إذا رغب في واحدة و كن عنده أربعاء،طلق واحدة منهن و تزوج التي رغب.
📋ترجمه ی روایت :
حسن بن علي زیاد ازدواج میکرد و طلاق می داد.زمانی که میلی به خانمی داشت و در آن حین دارای چهار همسر بود یکی را طلاق می داد و با آن ازدواج می کرد.
💠اینکه در یک مجلس با چهار نفر ازدواج می کرد ، کجای روایت آمده است؟؟؟
💠نویسنده ی کتاب دعائم الاسلام ، قاضی نعمان مغربی روایاتی را که نقل می کند بدون ذکر سند بوده و به طور مرسل این روایات را بیان می دارد.
💠علما و محدثان با روایات این کتاب همچون روایات مرسله برخورد می کنند و آنها را فاقد اعتبار می دانند. روایات مرسله زمانی اعتبار دارند که با روایات صحیح تقویت شوند ولی در این خصوص همه ی روایات ضعیف هستند.( معجم رجال الحدیث، ج ۱۹، ص ۱۶۹)
کانال :👈گفتار الوند
https://eitaa.com/joinchat/3072917635C8d17a3474a