نگاهی به لغتنامه دهخدا
آیت الله رضا استادی کتابی دارد بهنام «بررسی لغتنامه دهخدا». در این کتاب که در دوازده بخش به نگارش در آمده نقدهای مفیدی دربارهی لغتنامه مطرح شده. اسامی برخی از بخشهای کتاب از این قرار است:
بخش دوم: تجلیل و تکریم از افراد فاسد و خائن و یا ذکر نکردن خیانت و فساد آنها [مانند: احمد کسروی، صادق هدایت، آتاتورک و…]
بخش سوم: بد و یا نارسا معرفی کردن برخی از شخصیتهای دینی و…
بخش چهارم: مطالبی که به نظر شیعه صحیح نیست و…
بخش پنجم: مطالب زننده نسبت به اسلام در سایه ملیگرایی
بخش هفتم: پیرامون باب و بهاء
برخی از اشارات آیةالله استادی در بخش هفتم:
۱. در اینجا [جلد۳] ۳۲ صفحه درباره باب بحث شده!! که اگر جدا چاپ شود خود کتابی خواهد شد.
۲. در معرفی صبح ازل ۵ صفحه مطلب آورده شده با عکسهای متعدد و عکس خط او. این همه اهمیت چرا؟
۳. درباره طاهره زرینتاج [قرةالعین] ده ستون مطلب آوردهاند با چه عباراتی… سپس اشعاری عارفانه از او نقل میکنند. بدون اینکه درباره بطلان عقیده او توضیحی بدهند.
۴. شاید یکی از مفصلترین مقالههای لغتنامه مقالات مربوط به باب و بهاء است. بنده معتقدم دستی پشتپرده بوده که این فرقه گمراه در کتابی چنین عظیم و حجیم تا این مقدار مطرح باشد.
منبع: آیتالله رضا استادی، بررسی لغتنامه دهخدا، صص۱۲۷-۱۲۸
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف جیمز ریکاردز استراتژیست ارشد آمریکا در مورد جنگ ارزی علیه ایران
#جنگ_ارزی
🆔@Dailynotes20
4_6039802192406253481.mp3
49.2M
صوت کامل گفتگو با دکتر مجید شاکری در برنامه جهان آرا با موضوع بررسی ریشه های افزایش نرخ ارز و راهکارهای مدیریت آن
ثابتی.جهان آرا
🆔@Dailynotes20
🔥اژدهای ارزی
🔻وقتی که کرونا به جایی رسید که جان ۷۰۰ نفر را می گرفت، طبیعتا خیلیها وحشت زده شدند.
🔻رسانههای خارجی با تولید اخبار و گزارشات مکرر فضا را ملتهب تر میکردند.
🔻دشمن علاوه بر شدت بخشبدن له تحریم دارویی، با حمله پهپادی، مرکز تولید واکسن برکت در کرج را هدف گرفت.
🔻غربگرایان داخلی، برجام و FATF و فایزر آمریکایی را تنها راه درمان میدانستند.
🔻بعضی سلبریتیها یا با نخست وزیر کانادا مناجات میکردند یا مدام جیغ و داد میکردند و بر وحشت یا نگرانی عمومی می افزودند.
🔻جماعتی دیگر دائما شماتت می کردند اگر از حرف ها و داروهایی که ما گفتیم استفاده می شد اینطور نمی شد...
🔻اما گروههای بزرگی از مردم، متخصصان و مسئولان با روحیه جهادی و انقلابی در عرصه درمان و تامین کمکهای مومنانه، تامین واکسن و آرامش بخشی رسانهای و اجتماعی و در عین حال مطالبهگری و نقدهای دقیق و آرمانی بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب بار اصلی مدیریت موفق این بحران به دوش گرفتند و به وضعیت آبی و آرام کنونی رساندند.
🔻در #حمله_ارزی_دشمن هم دقیقا با همین گروهها طرف هستیم. دولت وسط میدان برای دفع این حمله باید باشد و هست. هرچند ممکن است برخی عملیاتها برای دفع حمله ارزی، به دلایل مختلف از جمله ضعف نظری یا عملی برخی از اعضای تیم اقتصادی و رسانهای دولت ناموفق باشد یا فعلا ناموفق به نظر برسد اما قطعا مسیر عبور از این شرایط از میان التهاب ذهنی مردم و فعالان اقتصادی نمی گذرد.
🔻افزایش آرامش و امید به معنای ماله کشی یا ندیدن ضعفها و نقد نکردن نیست بلکه به معنای دیدن درست نقاط ضعف های واقعی در کنار حجم بالای نقاط مثبت و باور قطعی به عبور از این بحران است.
🔻وقتی بنا باشد دولت پا روی گلوی اژدهای دلالان کلان و رسمی ارز بفشارد، اژدها هم با همه توان آخرین دست و پا ها را می زند.
🔻باید محکم بود و با چشمان باز به آینده درخشان کشور، امید قاطع داشت.
✍️حمیدرضا ابراهیمی
🆔@Dailynotes20
📌 صحیفهسجادیه شناسی
✳️ دو جمله مشهورخطا درباره #صحیفه_سجادیه :
🔸۱.چون امام سجاد، تحت فشار حکام بودند، زبان دعا را برای بیان معارف برگزیدند و صحیفهسجادیه نتیجهی آن تلاشهاست.
🔷 #درحالیکه: #صحیفه، کتاب املایی و تصنیفی (نه ابلاغی و بیانی) چندسال پایان عمر حضرت است و محتوای آن کاملا مخفی بوده! (شاید برخی دعاها قبلا خوانده شده باشند، ولی تالیف و تصنیف آن مربوط به ۱۰سال پایانی عمر حضرت است و بعد از تصنیف نیز، مخفی نگه داشته میشده)
🔸 ۲.صحیفهسجادیه 《بعد》 از قرآن و نهجالبلاغه، مهمترین کتاب معارفی ماست.
🔷 #درحالیکه: رتبه صحیفه از نهجالبلاغه جلوتر است! نهجالبلاغه، کتاب نیست؛ ولی صحیفه کتابی است که املا کننده، کاتب و شاهد آن هر سه امام معصوم هستند! ما هیچ کتابی با چنین ویژگیای نداریم که معصوم املا کند و معصوم بنویسد و معصوم شاهد بر املا و کتابت باشد! صحیفه کتابی است که در کنار قرآن تنظیمی امیرالمومنین و صحیفه فاطمه، به عنوان یک "کتاب" ویژه در دستان امام زمان است.
💠 امام صادق علیهالسلام وقتی کتاب صحیفهکامله را باز میکند، میفرماید: هَذَا خَطُّ أَبِي وَ إِمْلاَءُ جَدِّي - عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ - بِمَشْهَدٍ مِنِّي.
یعنی امام سجاد، دو فرزندش امام باقر و زید را مینشاندند و دعاها را املا میکردند و امام باقر و زید هر کدام یک نسخه مینوشتند و امام صادق هم شاهد این اتفاق بوده.
🌟 ولادت امام صادق، سال ۸۳ هجریقمری است. (سال۸۰ هم نقل شده) شهادت امام سجاد سال ۹۴/۹۵ هجریقمری است. این یعنی حین شهادت امام سجاد، امام صادق ۱۲ساله بودهاند.
اگر نگاهکردن (بِمَشْهَدٍ مِنِّي) را از سهچهارسالگی صحیح بدانیم، ممکن است املای صحیفه بین سالهای ۸۶تا۹۵ بوده. یعنی بین این ۹سال منتهی به شهادت امام سجاد صحیفه املا شده. (با توجه به اینکه مدت امامت امام سجاد هم ۳۵ سال بوده، یعنی صحیفه در یکچهارم پایانی امامت حضرت املا شده)
علی ابراهیمپور
🆔@Dailynotes20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کتک خوردن یک زن سلطنت طلب در تجمع زن، زندگی، آزادی، هامبورگ
🔸واقعا این جماعت دیگه شورش را در آورده اند، آبروی ما ایرانی ها را دارند می برند! آخه سر چی دارین دعوا می کنید؟!
🔹مطمئن باشید حکومت دست شما ها نمی افتد آرام باشید
روانبخش
🆔@Dailynotes20
همزمان با پخش سریال معاویه از شبکه MBC ، شبکه الشعائر وابسته به بیت شیرازی فیلم #شجاعت_ابولولو قاتل خلیفه دوم را با بازیگرانی از عراق، سوریه، لبنان و ایران در ماه رمضان به روی آنتن میبرد.
جریان شیعه انحرافی شیرازی در بین اهل سنت شناخته شده نیست و پخش این فیلم به اسم ایران در بین اهل سنت در حال بازنمایی است.
برای مثال این سایت (احتمالا نزدیک به قطر) در تحلیل سطحی خود ساخت این فیلم را به ایران و جنگ چندوجهی ایران-سعودی منتسب کرده است. هرچند به عربستان هم طعنه زده است.
سریال معاویه بیش از ۴ میلیون بار در هفته اخیر در گوگل جست و جو شده است. بعید نیست در ماه مبارک یک جنگ رسانهای جدی شکل بگیرد.
🆔@Dailynotes20
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿 از آستانی که کلبُهم باسطٌ ذراعَیهِ بِالوَصیدم
نمیروم، هست و نیستم را به استخوانی نمیفروشم...
🆔@Labkhandghalam
11.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظاتی با استاد مرحوم نادر طالب زاده
مسجد محل تفکر است، مساجد باید از قبل از اذان صبح تا آخر شب باز باشند.
مسجد را اگر بستید، جلوی خلاقیت را گرفتید.
تنها کشوری هستیم در دنیا از کشورهای اسلامی که مساجد مان درش بسته است،اگر کسی ساعت ۱۰ یا ۱۱بخواهد در مسجد بیتوته کند ، این همه مستحب است در مسجد بنشینید فکر و اندیشه کنید.
هیچ مسجدی در ایران اینکار را نمی کند.
مسجد باید باز باشد ، چرا هیئت امناها همکاری نمیکنند ؟خادم میخواهد ؟
سه شیفت خادم بگذارید.از صبح تا شب
چرا بعد از نماز وقرآن مردم رابیرون و مسجد را قفل میکنید.
یک مقایسه کنید با تمام مساجد دنیا...
🆔@Dailynotes20
💢برای «که» بنویسیم؟
نوشتن، «ارتباط کتبی» با خوانندۀ اثر است و کلام تو، وسیلۀ ارتباط.
اگر مقصودت به خواننده منتقل نشود، چه فایده؟ اگر با مخاطب، نتوانی رابطه برقرار کنی، از نوشتن چه سود؟
پس، شناخت مخاطب ضروری است. اینکه بدانی با چه کس رویارویی،
خوانندگان سخن و شعر و مقاله و داستانت چه کسانیاند؟
بُرد و تأثیر نوشتهات تا چه حد است؟ اصلاً میخوانند یا فقط تو مینویسی؟ میخرند، یا فقط تو چاپ میکنی؟ میفهمند، یا تو فقط صفحه پر میکنی؟
ادبیات کودکان هم از همین مقوله است.
بسیارند کسانی که برای «کودک» مطلب مینویسند، اما دنیای کودک را نشناختهاند.
و بسیارند کسانی که شاعر شعر کودکانند، اما فضای کودکانه در شعرشان نیست، هر چند الفاظ بچگانه به کار برند.
یعنی: مهم، شناخت حوزه واژههای کودکانه و دنیای خاص کودکان است و به زبان آنان و متناسب با فهم و درک و زمینۀ آنان سخن گفتن.
کتابی هم که برای کودکان نوشته میشود، کافی نیست که فقط نامش کودکانه باشد یا تصاویر رنگیاش برای این قشر و «گروه سنی» گیرا و جاذب باشد. مفاهیم و محتوا را هم باید لحاظ کرد.
باری... وقتی مینویسید، تصور کنید خوانندگان خویش را (از قشرها و گروههای مختلف) که روبروی شما نشستهاند و با آنان حرف میزنی.
«ارتباط مستقیم»!...
مردم، امروز به چه چیزهایی نیاز دارند؟
خواستار چه مطالبی هستند؟
کدام مطالب و پیامها و نوشتهها و تحقیقها، برای امروز زندگیشان و زندگی امروزشان، کارساز و راهگشا و مفید است و از خواندن، بهره میبرند؟...
به راستی اگر این جهات در نظر نباشد، در «خلأ» نوشتن، و برای تودههای انبوهی از «خوانندگان نامشخص» و نمیدانم در کجا و در چه سن و با چه شرایط نوشتن، چه دردی را دوا میکند؟
ناگفته نماند که: کار ادبی و هنری و شعر، قدری باید ایهامها و ابهامها و رمز و راز و کنایه و تشبیه و توصیف و استعاره و زبان چند بعدی و قالب فوق عادی و سطح فوق معمولی و... داشته باشد. ولی تا چه حد؟...
آیا حتی به قیمت تبدیل ادب و شعر و هنر، به ابزاری بیاستفاده برای مردم؟ و به بهای بیمشتری و بیمستمع ماندن دستاوردهای ادبی و شعری؟
اگر بنا باشد «ادبیات» به صحنۀ زندگی هم بیاید و در متن حیات مردم جاری و ساری باشد، به معنای از دست دادن وجهه و صبغۀ ظریف و جالب و جاذب «صناعات» لفظی و معنوی نیست.
اما... نباید فراموش کرد که کار قلمی، برای مردم و در خدمت حق و در ارتباط با خلق است. فاصلهها را باید پر کرد، تا «ارتباط متقابل» میسور گردد.
🔹 استادجواد محدثی، کتاب «با اهل قلم»
🆔@Labkhandghalam