eitaa logo
جستارهای روزانه
2.2هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
84 فایل
هدوا الی الطیب...و هدوا الی صراط الحمید ✍️ قلم‌نوشته‌ها و کیبورد نگاشته‌های یک بیش‌فعال سیاسی و فرهنگی ✅️ به همراه جمع پرآکنده ای از: جستارها،یادداشت‌ها،اخبار و تحلیل‌ها و بازنشرهای مفید از نویسندگان، اساتید، نخبگان ارتباط: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 تاملی بر لایه‌های دشمن شناسی در آغاز اسلام ✍ رضا سعیدی پور، پژوهشگر و استاد حوزه 1. بنیان عقاید شیعه بر پنج اساس و محور با این مفاهیم معرفی می شود: 1. بعثت 2. هجرت 3. غدیر 4. عاشورا 5. ظهور 2. بعثت در آیاتی (آل عمران /164) به عنوان منّت معرفی شد. هجرت بستر شکل گیری حکومت اسلامی، غدیر به همراه اتمام و اکمال دین(مائده /3)، عاشورا احیاء دین، و ظهور تحقق تمام آرزوهای انبیاء و اولیا و اوصیا و حاکمیت دین الهی(توبه/33-فتح/28-صف/9) در گستره ی زمین است. 3. بعثتی که به همراه منّت در قرآن مطرح شد، چه ارمغان و رهاوردی برای بشریت داشت؟ می‌توان ارمغان بعثت را این گونه فهرست کرد: - هدایت به سمت نور و خروج از ظلمات(257/بقره- 16/ مائده) - تزکیه(آل عمران/164- جمعه/2) - تعلیم(آیات پیشین) - اقامه عدل - رحم و مهربانی - نفی خرافه پرستی(یضع عنهم اصرهم... - تحقق مکارم اخلاق در بین مردم( بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) - جایگزین کردن ارزش های الهی انسانی بجای ارزش های جاهلی و... پیامبر با چنین ارمغانی حتما دشمن خواهد داشت. لایه‌های دشمنی دشمن 1. با معرفی پیامبر خاتم در عهدین(عهد عتیق، تثنیه،باب 18، ش18-20) لذا برخی از دسیسه ها بر این قرار گرفت تا اصلا وجود پیامبر اکرم در عالم وجود تکوبن پیدا نکند، لذا بر اساس اسناد اجداد پیامبر و پدر عزیزشان ترور شدند. 2. بعد از تولد وجود حضرت، نقشه دشمنان در ترور او در کودکی دنبال شد. از این رو برای در امان ماندن حضرت به دایه سپرده شد تا دور از مکه در میان قبیله ای حضرت رشد کنند.(اسناد دو لایه اول ترور ر.ک تبار انحراف، طائب) 3. ترور شخصیت پیامبر در گذشته بعد از بعثت به عناوینی چون دروغگو، شاعر، مجنون، ساحر،کاهن و امروزه با عنوان کاریزما(این واژه بار معنایی منفی به همراه دارد) 4. امروزه هم این وجود نازنین با کاریکاتور، و پیام او در کتاب الهی با سوزاندن مورد خشم و کینه دشمنان قرار می گیرد، چون آن پیام بلند امروز هم برای انسان های در بند جاهلیت، ارمغانی نو و روح افزا و جذاب است و لذا دشمنان در صدد جلوگیری از نشر آن هستند. 5. تخریب حقیقت بعثت و معنای نبوت و پیامبری و تحلیل غلط از خاتمیت از یک سو پیامبری به عنوان نقطه ی مرکزی دین اگر مورد تخریب قرار بگیرد، به گونه ای که قول، فعل و تقریر او دیگر حجیتی نداشته باشد، دیگر چیزی به نام دین معنا نخواهد داشت.(یک لایه از تخریب در بعد پنجم) بعد دیگر تخریب در این لایه، تغییر مفهوم نبوت است که نبوت را یک تجربه روحانی-روان شناختی یا فراروان شناختی و امری شخصی قابل دست یابی برای همه معرفی می کنند. بُعد دیگر تخریب آن است که بگویند در عالم واقع خبری نیست.( نفی مقام نبوت) بعد دیگر این است که می گویند اگر در واقع خبری باشد، آن خبر مبهم است و می توان از آن برداشت های مختلفی داشت.( نفی در مقام اثبات) هر کدام از نکات فوق نیاز به تبیین تفصیلی دارد که باید در جای خود در کتاب یا مقالاتی شرح آن بیاید. بشریت امروز در سوگ چنین شخصیت الهی عزادار و در انتظار خلف صالح او در تحقق حاکمیت الهی در سرتاسر گیتی خواهد ماند. @HOWZAVIAN 🆔@Dailynotes20
فهم عمیق در معنای «مروت» و «همت» سحرگاه امروز _روز شهادت حضرت رسول اعظم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)_، روایتی از امام حسن(ع) را در یکی از کانال‌های فضای مجازی دیدم. روایت دربارۀ «همت» و«مروت» بود: «آن که مروّت ندارد، همت ندارد (منْ لا مرُوَّةَ لَهُ لا هِمَّةَ لَه). در بادی امر اینگونه به‌نظرم آمد: لازمۀ دستیابی به مقام مروت، همت است. یعنی تا همت و سعی و کوشش نباشد، ملکۀ مروت بدست نمی‌آید و این شعر سعدی به‌یادم آمد که همت بلنددار که مردان روزگار/ از همت بلند به‌جایی رسیده‌اند. و نیز این شعر صائب تبریزی: همت بلنددار که با همت بلند/ هر جا روی به توسن گردون سواره‌ای در اینکه به‌ هرحال مروت با تهذیب نفس بدست می‌آید و تهذیب نفس نیز بدون ریاضت و جد و جهد حاصل نمی‌شود، امری بدیهی است. اما می‌طلبید تا به واکاوی معنای این دو واژه پرداخته تا به‌فهم عمیق‌تری از این کلام نورانی برسم. این تلاش مرا به نتایج جالبی رساند. «فتوت» از مفاهیم اخلاقی_عرفانی است. عرفا آن را «ظاهر شدن جلوۀ رحمانی در شخص، که پس از آن تمام فضایل الهی در انسان ظاهر شود»، معنی کرده‌اند. همچنین گفته شد: «فتوت آن است که (خویش را) بر کسی فضیلتی نبینی». از عارفی دربارۀ جوانمردی پرسیدند، گفت: «آن است که با درویشان تفاخر نکنی و با توانگران معارضه نکنی». کلمۀ «همت» نیز در معنای عرفی به سعی و کوشش برای انجام کاری معنی شده است. در معنای این کلمه، قصد کردن، عزم جزم، و بلندنظری نیز آمده است. یعنی همت همان قصد و عزم و آهنگ کاری کردن است. مرد بلند همت یعنی مرد دارای عزم و اراده‌ای قوی. انسان بلند همت یعنی انسان بلندنظر. بلند نظری خود یک صفت ارجمندی است که در آن حزم و دوراندیشی نهفته است. سعه صدر نیز از معانی همت است و همچنین دلیری و شجاعت. این معانی همان است که از شعر سعدی و صائب فهم شده بود، اما اینها همۀ حق مطلب را دربارۀ واژۀ همت ادا نمی‌کنند و همچنان کلمۀ همت با معنای عمیق‌تری همراه است. آن معنا «کمال مطلوب» است! همت یعنی کمال مطلوب. یعنی مرد بلند همت شخصی است که در مسیر کمال مطلوب قرار دارد و بسا بتوان گفت: «مرد بلند همت به کمال مطلوب رسیده باشد». این معنا چیزی است که می‌تواند برای کلمه همت بکار رود تا مروت با بلندی مفهوم و ارجمندی‌اش، لازمۀ آن دانسته شود. بنابر این روایت را این‌گونه می‌فهمم: کسی که در مسیر تعالی قرار نگیرد، جلوه‌های رحمانی در او ظاهر نشود، خلق را از خود کوچکتر نبیند و بر آنها تکبر نورزد و در یک کلمه فضیلت‌ها را در خویش تقویت نکند، به مقام بلندنظری و بلند همتی و کمال مطلوب نمی‌رسد‌. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi 🆔@Dailynotes20
📷 ۱- قدیمی‌ترین عکس به جای مانده از حرم امام رضا(ع) که در مجموعه مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.[به لحاظ زمانی با دوره حضور مرجع شهید علامه نوری ره، در مشهد مقدس هم‌خوانی دارد] اینجا نهر خیابان و صحن عتیق (انقلاب فعلی) در سال ۱۲۳۳ هجری شمسی است که آنتونیو جیانوزی، از عکاسان خارجی عصر قاجاریان آن را در این قاب ماندگار کرد. در صحن کهنه حرم مطهر رضوی تا سال ۱۳۳۰ هجری شمسی نهری جاری بود که آب آن از ۶ فرسنگی مشهد مقدس، از جائی به نام چشمه کلاسب در شمال مشهد مقدس سرچشمه می‌گرفت و پس از طی مسافتی وارد شهر می‌شد.آب این نهر پس از عبور از بالا خیابان وارد صحن كهنه شده و از آن‌جا نیز از پائین‌خیابان می‌گذشت و در بیرون شهر به مزارع كشاورزی می رسید. 🔸منابع تصویر اول: پایگاه اینترنتی تخصصی رضوی(خورشید هشتم)، yjc (باشگاه خبرنگاران جوان) ۲- تصویر سنگ مزار اصلی حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام (در سرداب حرم و در زیر ضریح اصلی) مرجع مجاهد آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی رضوان الله تعالی علیه (زعیم قیام مسجد گوهر شاد علیه کشف حجاب رضاخانی و از شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه)، در حال زیارت سنگ مزارِ اصلی ✍ توضیحی درباره سرداب محل قبر اصلی و مقدس امام رضا(ع) - امیر محسن سلطان احمدی🔰 http://www.soltanahmadi.ir/1647 🔸منابع تصویر دوم: مشرق نیوز، خبرگزاری میزان، قدس آنلاین، مؤسسه سیره العلما، شاهدان دوران، yjc باشگاه خبرنگاران جوان... ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Reza Narimani - Age Hame Raham Konan (MusicTarin).mp3
4.71M
┄━•●❥ ﷽ ❥●•━┄      💔اگه همه رهام کنن غمی ندارم همه ردم کنند (ع) رو دارم😭 (ع) 🆔@Dailynotes20
🌗 بسته ویژه به‌مناسبت سالروز شهادت «عالم آل محمد»(ع) ✔️با آثار و گفتارهایی از صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه: ✔️🔘گفتگو: 💠 روشنگری مکتب رضوی علیه دیکتاتوری مأمونی/ علامه سیدجعفر مرتضی عاملی 💠 مناظرات امام رضا(ع)؛ سیره علمی و عملی یک امام/ یحیی یثربی 💠 هجرت تمدن ساز؛ گسترش علم در زمان امام رضا(ع) / محمد‌هادی همایون 💠 ایران تنها امید علویان/ محمدحسین رجبی دوانی 💠 مغفول بودن نقش امام رضا(ع) در فقه اهل بیت(ع)/ سیدمحمدعلی خادمی 💠 سبک و سلوک سیاسی امام رضا(ع)/ علی شفیعی 💠 مناظرات امام رضا(ع) ضابطه‌مند و عقلایی بود/ سیدجعفر مرتضی عاملی 💠کُتب کرامات و معجزات امام رضا(ع)، الگوی مناسبی برای سبک زندگی نیست/ مهدی غلامعلی ✔️🔘 یادداشت: ✍️ نسبت فقه و اخلاق در آموزه‌های امام رضا (ع)/ احمد پاکتچی ✍️ «فقه الرضا» را چه کسی نوشته است؟/ جواد زمانی ✍️ مبارزه از نزدیک‌ترین فاصله؛ تأملی بر سیره سیاسی امام رضا(ع)/ مهراب صادق‌نیا ✍️ این ولایتعهدی به شرط لا/ رسول جعفریان ✍️ فصلی که دوباره باید خواند/ نجم‌الدین طبسی ✍️ ولایت‌عهدی امام رضا(ع)؛ توطئه یا باور!/ سید علیرضا واسعی ✍️ فهم تمدنی سیره‌ی امام رضا علیه‌السلام/ محسن الویری ✍️ برکات بیشمار ثامن الحجج (ع) برای ایرانیان/ علی نصیری ✍️ تقریری بر عدم تقیه امام رضا(ع) در عصر خویش: مجید معارف ✍️ امام رضا(ع)، الگوی گفتگوی جهانی امروز؛ روش‌شناسی مناظرات ثامن الائمه/ حسن امینی‌فر ✍️ افق گشایی‌های فقهی_کلامی عالم آل محمد/ اکبر مرادخانی ✍️ اصول مناظره و آزاداندیشی در سیره امام رضا (ع)/ عباس مصلایی پور ✍️ شاهراه معرفت/ کاوه اسماعیلی ✍️ هدایت موحدانه/ سیده مژگان سخایی ✍️ توسعه تشیع، تعمیق دین/ مسلم شهابی ✍️امام رضا(ع)، سرمشقی برای زیستن در دایره جامعه/ مهدی هادی ✍️درس‌هایی برای کاهش مشکلات زندگی در «سیره امام رضا (ع)»/ محمدعلی مطلبی فشارکی ✍️ پنج برش از تمایزهای رفتاری امام رضا(ع)/ رضا نظرزاده ✍️ فرصت خاص توسعه تمدنی دیار کهن/ سیدحسین حُرّ ✍️ خانوادۀ متعالی در مکتب رضوی/ احسان صمدی ✍️ معرفی امام معرفی اسلام است/ محمدجواد اخگری ✍️ پنج دستور امام رضا(ع) برای سلوک عاشورایی/ سید محمدمهدی میرباقری ✍️امام رضا (ع) و الگوی گذار به عدالت جهانی موعود/ مجتبی الهی خراسانی ✔️🔘 گزارش: 🔻اصول و مبانی جهاد اقتصادی در سیرۀ رضوی/ آیت‌الله مکارم شیرازی 🔻بررسی کتاب «الحیاه السیاسیه للامام الرضا(ع)»/ محمدعلی مهدی‌راد 🔻کنشگری اجتماعی امام رضا(ع)/ احمد مبلغی 🔻امام رضا(ع)؛ زندگی و اقتصاد/ محمد حکیمی 🔻جایگاه عقل در روش تفسیری امام رضا(ع)/ علی نصیری 🔻روایات رضوی بستر مناسبی برای فقه مقارن/ محمود ملکی 🔻نقش امام رضا(ع) در ترمیم سازمان وکالت ائمه(ع)/ محمدرضا جباری 🔻واقع‌نگری و پرهیز از مباحث انتزاعی در مکتب فقهی امام رضا(ع)/ محمدعلی مهدی‌راد 🔻کارآمدی سیره امام رضا(ع) در فقه شیعی/ مهدی مردانی 🔻 «تمدّن رضوی» اسلام حداقلی را رد می‌کند/ موسی نجفی 🔻شیوه‌های حل مشکل الحدیث عیون اخبار الرضا(ع)/ یاسین پورعلی 🔻«ازدواج و تشکیل خانواده» در سیره رفتاری علی‌ ابن موسی الرضا(ع)/ رضا وطن دوست 🔻مناظرات رضوی در بستر عقلانیت دینی/ حسن حسینی‌یار 🔻 سنت پیامبر(ص) در نگاه امام رضا(ع)/ رحمان ستایش 🔻طبق روایات امام رضا (ع) معاویه جزء صحابه پیامبر(ص) نیست/ محمود ملکی 🔻سیره رفتاری امام رضا(ع)؛ گزاره‌هایی برای تمام بشریت/ ابوالقاسم علیدوست 📸 تصاویر برگزیده از حضور رهبر انقلاب، مراجع و علما در مراسم غبارروبی مضجع مطهر امام رضا(ع) 📽 فیلم/ گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در کنگره جهانی امام رضا(ع) در سال ۱۳۶۵ 📘 امام رضا(ع)؛ دیدگاه‌ها و نظرها/ معرفی ۳۱ مقاله علمی 📗سیره امام رضا(ع) در رویارویی با تعارض‌های خاندان علوی/ معرفی کتاب 📙«امام ‌رضا (ع) و مخالفان»؛ با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام/ معرفی کتاب 📚 منبع: اجتهاد 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir ———————————————— 🔗برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های جهان اسلام و امکان و فرصت‌های گفتگوی دینی با رویکرد وحدت گرایانه و تمدن ساز اسلامی، کانال غریب رضا را در ایتا در آدرس زیر دنبال بفرمایید: @gharibreza1 🆔@Dailynotes20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 توفیق زیارت امام رضا علیه‌السلام 🔵 حجت‌الاسلام حاج شیخ جعفر ناصری : 🔻به منظور فراهم شدن زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خواندن این آیه مفید است: 🌹 بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (چون به آتش رسيد، ندايش دادند كه بركت داده شده، آن كه درون آتش است و آن كه در كنار آن است. و منزه است خداى يكتا، آن پروردگار جهانيان. نمل_8) ♦️کسی که این آیه را بخواند، برکاتش زیاد میشود. 🔸سوال: باعث توفیق تشرّف می‌شود یا...؟ 🔹پاسخ: باعث توفیق تشرّف می شود؛ یعنی آن کسی که ادامه دهد، مانند پر کاه او را می برند. اگر آن آیه را چند بار، با حال بخواند، ساز در می آید و متناسب و موافق با روحش می شود. 🔸سوال: آیا این برنامه را برای زیارت عتبات عالیات و بقیه‌ی معصومین علیهم السلام هم می توان انجام داد؟ 🔹پاسخ: شاید حالا جای دیگر هم بشود؛ ولی یکی از مصادیق تام و تمامش، زیارت امام رضا علیهالسلام است. شجره که همان شجره است و جلوه‌ی خدای متعال هم همان است. 🔸سوال: عدد ندارد؟ 🔹پاسخ: نه؛ ولی فکر کنم انسان وقتی شروع کند، دلش گواهی می دهد. هر تعدادی را که میلش می آید بگوید ؛ مخصوصاً این قسمت آیه یک‌طوری است که یک چیزهایی در آن هست: بُورِک مَنْ فِی النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَها وَ سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعالَمِین. 🔸سوال: در خود حرم هم باید مشغول باشند؟ 🔹پاسخ: نه؛ قبل از ورود به حرم. اگر انسان درست بگوید، وقتی که به حرم رفت، نتیجه باید حاصل شود. همان طوری که «بسم اللّه الرحمن الرحیم» با حرف «باء» شروع می شود، این آیه هم همین طور است. 🔸سوال: وقت هایی که زمزمه‌ی مشهدرفتن می شود، همان موقع باید گفت؟ 🔹پاسخ: نه؛ گاهی هم انسان می بیند، خیلی وقت است نشده برود یا توفیق پیدا نکرده که برود، خوب است که گفته شود. 🆔@Dailynotes20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا