اخلاق حرفه ای
انسانهای با تجربه میدانند مراعات اخلاق، اولا به سود خود آنهاست چرا که به تجربه دریافته اند که رفتار غیر اخلاقی اگر چه ممکن است نفع لحظهای داشته باشد اما در ادامه، ضرر های فراوانی خواهد داشت. آدم بی تجربه ضرر رفتار غیر اخلاقی را متوجه نمیشود اما انسان حرفهای میداند رعایت اخلاق به سود خود و شغل او نیز هست.
http://eitaa.com/HDPqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 در پی تدوین شدن الگوی پایهی اسلامی ایرانی پیشرفت
📣 فراخوان رهبر انقلاب از صاحبنظران برای بررسی و اصلاح سند اولیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔻 در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاهها، مراکز علمی، نخبگان و صاحبنظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوینشده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
ایشان همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهرهبرداری کند و نسخهی ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، بهطوریکه از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
متن ابلاغ رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
👈 بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند جلّ و علا را سپاس میگزارم که با هدایت و توفیق او تلاش نظاممند چند هزار تن از صاحبنظران و استادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از هفت سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه رسید. این سند اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت را تدوین کرده و اُفق مطلوب کشور را در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای نیل به آن را طراحی کرده است که با تحقق آن که کاری عظیم و دشوار، امّا ممکن و شیرین است کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه مبارک تمدن نوین اسلامی ایرانی در زیست بوم ایران رُخ خواهد نمود. انشاءالله.
اکنون با تقدیر از متفکران و استادان و صاحبنظرانی که طراحی این سند مهم و مدیریت تهیه آن را بر عهده داشتهاند، مقرر میدارد:
۱- مجمع تشخیص مصلحت نظام سند پیوست را بعنوان چارچوب بالادستی سیاستهای کلی مورد ملاحظه قرار دهد و پیشنهادهای تکمیلی برای حصول اطمینان از کفایت آن را در جایگاه یاد شده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاستهای کلی نظام را برای انطباق با الگو بازنگری نماید.
۲- مجلس شورای اسلامی با نگاه ملی به بررسی سند حاضر بپردازد و نکات ضروری برای ارتقای آن را بعنوان سند بالادستی قوانین برنامهای کشور پیشنهاد نماید و تمهیدات لازم را برای تهیه و تصویب طرحها و لوایح برنامهای در چارچوب نسخه نهایی آن مقرر سازد.
۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحول آفرینی بررسی نماید و پیشنهادهای عملی برای ارتقای آن را ارائه دهد. از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استانها برای این منظور استفاده شود.
۴- شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی در حیطه وظایف خود به بررسی و ارائه پیشنهاد نسبت به این نسخه از الگو بپردازند.
۵- دانشگاهها و حوزههای علمیه و صاحبنظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.
۶- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زمانی بررسی نسخه حاضر الگو از سوی آنها را تنظیم و نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دریافت و دقیقاً بررسی و بهرهبرداری کند. و انشاءالله نسخهی ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید.
۷- پس از آن، برای آماده شدن همهی دستگاههای کشور و کمک عمومی مردم برای اجرای الگو، زمانی اختصاص خواهد یافت، بطوریکه انشاءالله از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با مقدمات کافی و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
۸- صدا و سیما و دستگاههای تبلیغی و اطلاع رسانی رسمی کشور اخبار فعالیتهای یاد شده را منتشر نمایند، البته بررسی و ارتقای نسخه حاضر الگو در مراجع یاد شده متمرکز خواهد بود تا این کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد.
پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و ساز و کارهای اجتماعی است و لذا امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریاییاش انشاءالله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود.
سیّد علی خامنهای
۲۲ مهر ۱۳۹۷
🔍 ادامه مطلب👇
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=40693
معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم
با عنایت به اینکه برنامه های
۱-سه شب روضه منزل حاج آقای طاهری در جمعه ، شنبه و یکشنبه
۲- برنامه نشست ماه توسط دکتر حبشی
در دوشنبه ۳۰ مهر در ساعت فرهنگی
میزبان حوزه علوم اسلامی است
اولا زحمت تبلیغ و دعوت از دانشجویان بر عهده عزیزان است
ثانیا کمک در پذیرایی و نظم جلسات هم انتظار می رود
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 #اصول_کار_فرهنگی 🔸
اصولی را میخواهم برای مسئولین فرهنگی بیان كنم كه برگرفته از سرچشمه زلال فرهنگ، یعنی قرآن كریم است، به گونهای كه باور كنیم این اصول ساختگی و بافتنی نیست.
1. از آیه: «إِنَّكَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْت» (قصص/56)
استفاده میشود كه: توفیق هدایت مردم از آن خداست.
و همچنین از آیه: «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» (انفال/63)
میفهمیم كه بهترین نیروی انسانی (پیامبر خدا) اگر تمام امكانات مادی را در اختیار داشته باشد، تا ارادهی خدا نباشد، كارآیی ندارد. بنابراین نیروی انسانی و وجود امكانات لازم است، ولی كافی نیست و باید از خدا بخواهیم كه ما را وسیلهی هدایت قرار دهد.
2. از آیه: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» (فاتحه/6)
میفهمیم: همهی مسئولان فرهنگی در هر تصمیم و برنامهریزی نیازمند هدایت الهی هستند.
3. از آیاتی كه میفرماید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى» (انعام/21) (انعام/93) (هود/18) (عنكبوت/68) (صف/7)
میفهمیم: انحراف در مسائل فرهنگی مصداق بالاترین ظلمهاست.
4. از آیه: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه» (انعام/ 124 )
میفهمیم: برای سپردن مسئولیت فرهنگی، باید لیاقت و ظرفیت افراد مورد توجه قرار گیرد.
5. از آیه: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذی خَلَقَ» (علق/1)
میفهمیم: كار فرهنگی باید با نام خدا و برای خدا باشد.
6. از آیه: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْت» (هود/ 112 )
میفهمیم: باید در كار فرهنگی پایدار و مقاوم باشیم و آن را به خاطر اهداف دیگر رها نكنیم. اگر میبینیم بعضی از بزرگان وصیت میكنند كه در مدرسه و یا كتابخانه خود دفن شوند، برای آن است كه بگویند عمرم را پای این مدرسه و كتابخانه دادم.
7. از آیه: «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون» (صف/2)
میفهمیم: مسئولین فرهنگی باید خود به آنچه میگویند و مینویسند عمل كنند. وگرنه عالم بیعمل، درختی بیثمر خواهد بود.
8. از آیه: «رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری » (طه/25)
میفهمیم: كار فرهنگی نیاز به روح بزرگ دارد، زیرا اولین درخواست حضرت موسی از خداوند بعد از رسیدن به نبوت تقاضای سعهی صدر بود.
9. از آیه: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك»(آلعمران/ 159 )
میفهمیم: كسانی كه كار فرهنگی میكنند، باید از دلی نرم و خلقی عالی برخوردار باشند.
10. از آیه: «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفین» (ص/86)
میفهمیم: مسئولان فرهنگی باید افرادی بیتكلف و بی توقع باشند.
11. از آیه: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنین»(شعراء/ 215 )
میفهمیم: مسئولان فرهنگی باید نسبت به زیردستان خود متواضع باشند.
12. از آیه: «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنی عِلْما» (طه/ 114 )
میفهمیم: مسئولان فرهنگی باید دائماً در فكر رشد علمی باشند و خود را فارغ التحصیل ندانند.
13. از آیه: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر» (قدر/1)
میفهمیم: انتخاب زمان مناسب در كارهای فرهنگی مهم است، نزول قرآن در شب قدر بوده كه به قول قرآن «لیلة مباركه» و «خیرٌ من الف شهر» است. حضرت موسی نیز زمان مناظره با ساحران را روز عید «یوم الزینة» قرار داد تا مردم هم شاد باشند و هم بیدار!
14. از آیه: «وَ ثِیابَكَ فَطَهِّرْ» (مدثر/4)
میفهمیم: مسئولان فرهنگی باید از پاكیزگی و آراستگی لازم برخوردار باشد.
15. از آیه: «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم/4) و آیه: «لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب/21)
میفهمیم: كسی كه در فكر ارشاد مردم است، باید از كمالات اخلاقی برخوردار باشد، تا برای دیگران الگو قرار گیرد.
16. از آیه: «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْر» (قمر/17،22، 32، 40)
میفهمیم: مباحث فرهنگی باید به نحوی روان و آسان القاء شود، كه عوام بفهمد؛ «بَیانٌ لِلنَّاس» (آلعمران/ 138 ) و خواص بپسندد. «قَوْلاً سَدیدا» (نساء/9)
17. از آیه: «لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ» (غاشیه/22) و آیه: «لا إِكْراهَ فِی الدِّین» (بقره/ 256 )
میفهمیم: تغییر فرهنگ و فكر مردم باید با آزادی و انتخاب و آگاهانه و عاشقانه باشد، نه با زور و استبداد. این فرعون بود كه به پیروان موسی میگفت: «چرا بدون اجازه من به او ایمان آوردید.» «آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُم» (اعراف/ 123 )
18. از آیه: «مَحَبَّةً مِنِّی» (طه/39)
میفهمیم: محبوبیت واقعی از طرف خداست، نه آنكه با زرق و برق و دكور و ژست و تابلو و ساختمان و لباس و ماشین و ابزار مُدرن بدست بیاید.
http://eitaa.com/HDPqom
توجه فوری توجه
🕌السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
💢 خوش خبری های ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی قم
💠 ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی قم به ریاست حجته الاسلام و المسلمین سید محمد طاهری خرم آبادی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه برگزار شد.
در این نشست که با حضور معاونین آموزشی،فرهنگی و دانشجویی، اداره حراست، رئیس اداره روابط عمومی برگزار شد مقرر گردید :
۱- معاونت آموزشی همه در خواست های مجوز خروج از کشور دانشجویان را ، بدون مطالبه تعهد محضری تائید نماید،
۲-معاونت آموزشی در ضمن یک ابلاغیه رسمی به همه دانشکده ها و اساتید اعلام نماید که غیبت دانشجویانی که عازم سفر کربلا هستند مجاز شمرده شود.
۳_معاونت دانشجویی مبلغ ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری به دانشجویانی که عازم سفر هستند مطابق ضوابط اداری(ارائه مدارک) اعطاء نماید.
۴_نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ، اساتید،دانشجویان و کارکنانی را که عازم سفر زیارتی اربعین هستند به بانک ملت معرفی نموده تا مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ تومان وام در18 قسط دریافت نمایند.
۵- نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به دانشجویانی که در قالب کاروان عازم می شوند بسته فرهنگی شامل کتاب،دعا ،تسبیح و چفیه اهداء نماید.
۶_بسیج جامعه پزشکی در موکب کریمه اهل بیت(ع) در کربلای معلی (واقع درکربلا روبه روی باب الراس شارع شهدا بعد از میدان تره بار خیابان روضتین بعد از هتل بیارق کوچه جنب کارواش انتهای کوچه موکب کریمه اهل بیت) میزبان دانشگاهیان می باشد.
۷_سرویس ایاب و ذهاب تا مرز مهران برای دانشگاهیان ثبت نام شده همراه با پذیرایی بین راهی در نظر گرفته شود.
۸- به دانشجویان که بضاعت مالی کمتری دارند کمک هزینه سفر(هزینه ویزا یا کرایه ماشین) داده شود.
♦️اقدام تحسینبرانگیز یک پزشک در اربعین سال گذشته
🔹پزشکی که به ۳ زبان مختلف از زائران اربعین درخواست کرده تا در صورت نیاز به او مراجعه کنند.
http://eitaa.com/HDPqom
دیدار معرفت جویان حوزه علوم اسلامی با آیت الله جوادی آملی
در دومین جلسه حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم با آیت الله جوادی آملی دیدار نمودند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند:
«برای عالم شدن هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح»
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: در علوم دینی یک سلسله قواعد عقلی وجود دارد و یک سلسله قواعد فقهی؛ قواعد فقهی همین قاعدههایی است که در قواعد فقهیه آمده، قاعده ید هست، قاعده تجاوز هست، قاعده فراغ هست، قاعده استصحاب هست، این قواعدی هست که در کتابهای دینی ما به صورت قواعد فقهی یا قواعد اصولی جمع شده است که این را ائمه(ع) بیان کرده اند، از طرف دیگر قسمت مهم از مطالبی که فرمودند قواعد فلسفی و کلامی است، قواعد فلسفی و کلامی در نهج البلاغه فراوان است، بیان نورانی امام رضا(سلام الله علیه) هم در توحید مرحوم صدوق همین طور است، از این قواعد عقلی فراوان در کلمات ائمه(علیهم السلام) است. یکی از آن قواعد عقلی فلسفی که در کلمات نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است همین کلمه 32 است که فرمود «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»؛ یعنی هر انسانی بالاتر از کار خودش است؛ یعنی یک انسان نمازگزار بالاتر از نماز است، یک انسان روزهگیر بالاتر از روزه است، یک انسان زکاتده بالاتر از زکات است، این با کدام معیار حل میشود؟ فرمود هر کسی که کار خیری انجام داد، بالاتر از آن کار خیر است! اما چگونه می شود نمازگزار بالاتر از این نمازی که ستون دین است باشد؟ این زکاتی که پیوند خلق با یکدیگر را تحکیم میکند، چگونه مؤدّی زکات بالاتر از آن است؟ این صومی که «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» است چگونه می شود صائم بالاتر از «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» باشد؟!
آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: حضرت فرمود «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»، اگر سرقت بد است، اختلاس بد است، نجومی بد است؛ سارق و مختلس و نجومی بگیر بدتر از آن هستند. اگر خوردن بیتالمال است، خورنده بدتر از آن است. اگر گرفتن اموال مسلمین بد است، گیرنده بدتر از اوست. این دو تا قاعده عقلی است؛ «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه». یعنی بالاتر از هر کاری صاحب آن کار است، چرا؟ چون صاحب کار مؤثر است و این کار اثر اوست. ما که نمیخواهیم بگوییم این آقا بالاتر از حقیقت نماز است، اینکه حقیقت نماز را نمیخواند! این نماز خودش را میخواند. این نماز او هر اندازه بیارزد این نمازگزار از او بهتر میارزد، چون اثر اوست. فعل اوست، هر فاعلی از فعلش قویتر و بالاتر است چراکه پیدایش این اثر از او مؤثر است. شرّ هم «بشرح ایضاً».
معظم له ادامه دادند: همین علی(صلوات الله و سلامه علیه) به مالک فرمود: مالک! حواستان جمع باشد، تو هم یک استاندار خوبی هستی من هم که رهبریام مشخص است، اما مردم را خوب با فرهنگ دین بار بیاور، برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح، در نتیجه شما طوری باشید که ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ مردم هم ﴿وَ رَأَیتَ النَّاسَ یدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً﴾. اما تعبیر مبارک حضرت در آن نامه این است که فرمود مالک! با «إنّ» یعنی تاکید فرمود «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»؛ مردم عماد دیناند. مردم چون عمود دین را حفظ کردند خودشان عماد خیمه دین هستند.
ایشان در بخش پایان سخنان خود، بیان داشتند: بنابراین اگر ملتی عمود دین را حفظ کرد، میشود عماد دین. اگر به ما گفتند: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ»، همین علی(صلوات الله و سلامه علیه) میفرماید که «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة». حالا روشن می شود که چرا خدا درباره انسان میفرماید: ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾؛ از انسان برتر و بالاتر نیست. این عمود دین نسبت به انسان مفضول است و انسان فاضل است.
http://eitaa.com/HDPqom
💢احکام اربعین (۱)
🔹 سوال: ایام زیارت اربعین نزدیک است، و فرصت کافی برای گرفتن گذرنامه موجود نیست. آیا بنده می توانم با گذرنامه برادرم با رضایت او به زیارت اربعین بروم؟ آیا رفتن به این زیارت منع شرعی دارد؟
🔸جواب: در هر صورت رعایت قوانین و مقررات لازم است؛ و تخلّف از آن جایز نیست.
🔹سوال: مدیر کاروان پیاده اربعین حسینی هستم، مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می کنیم و قبل از اربعین وارد کربلا می شویم. آیا ماندن در روز اربعین برای زیارت اربعین ضروری است، یا این که به خاطر ازدحام جمعیت در کربلا می شود قبل از اربعین زیارت انجام داد، و روانه ایران شد؟
🔸جواب: شرعاً اشکال ندارد، مگر عقدی بین مسئولین کاروان و افراد کاروان بسته شده باشد که روز اربعین در کربلا باشند.
🔹سوال: در ایام اربعین به علت ازدحام شدید، ورود به حرم حسینی و گاهی بین الحرمین بسیار دشوار و برای برخی ناممکن است، و گاهی موجب اذیت دیگران میشود. در این شرایط آیا خواندن زیارت از محدودۀ اطراف حرم کافی است؟
سلام🔸جواب: در فرض مذکور کفایت می کند.
http://eitaa.com/HDPqom
🔴به مناسبت شهادت امام حسن علیه السلام
موضوع : عوامل هلاكت آدمى🔴
🔸هلاكُ النّاسِ فى ثَلاث: أَلْكِبْرُ، أَلْحِرْصُ، أَلْحَسَدُ.
فَالْكِبْرُ هَلَاكُ الدِّينِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْلِيسُ
وَ الْحِرْصُ عَدُوُّ النَّفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّةِ
وَ الْحَسَدُ رَائِدُ السُّوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قَابِيلُ هَابِيلَ.
🔸هلاكت و نابودى مردم در سه چیز است:كبر، حرص، حسد.
🔺تكبّر كه به سبب آن دین از بین مى رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت.
🔺حرص كه دشمن جان آدمى است وبه واسطه آن آدم از بهشت خارج شد.
🔺حسد كه سررشته بدى است و به واسطه آن قابیل، هابیل را كشت.
🔸اهمیت: به قدری این سه عامل مهم است که امام صادق علیه السلام ریشه کفر را این سه عامل معرذفی می کنند ومی فرمایند که :
اصولُ الکُفرِ ثَلاثَهٌ الحِرصُ وَ الاِستِکبارُ وَ الحَسَدُ؛
🔸خداوند به همه ما نعمت های مادی ومعنوی زیادی بخشیده است که توجه به آن ها واستفاده صحیحی از آن منجر می شود که به اهداف وخواسته های خود برسیم این همان کرامت وعزت نفس است که به داشته های خود باور داشته باشیم که امروزه به آن مهارت خود آگاهی می گویند فردی که این مهارت را داشته باشد دارای کرامت وعزت نفس می شود
امام حسن مجتبى (ع) در پاسخ کسى که به ایشان گفت: در وجود شما تکبّر است، فرمودند: هرگز، تکبّر تنها از آن خداست. اما در وجود من، عزّت است. خداى متعال فرموده است: «و عزّت از آن خدا و پیامبر او و مؤمنان است».
🔸افراط در نوع نگاه به این توانایی ها وداشته ها منجر به تکبر می شود که راه رهایی از آن توضع ونگاه ورفتار محترمانه با دیگران است
🔸ونادیده گرفتن آن ها منجر به احساس حقارت وخود کم بینی می شود ونگاه واقع بینانه به آن ها منجر به احساس کرامت وعزت نفس می شود
🔸اگر این نوع نگاه اصلاح نشود آفات دیگری مانند طمع وحسادت را به دنبال دارد. که آرامش را از ما می گیرد و آسیب های روحی وجسمی بر ما وارد می کند
🔸دشمنان امامت حسن علیه السلام این سه ویژگی را داشتند تکبر آن ها مانع شد که ولایت وامامت حضرت را قبول کنند وطمعی که به حکومت داشتند موجب ظلم های بسیاری در حق امامت ایشان شد وحسادت به جایگاه ایشان در نهایت منجر به شهادت امام مجتبی علیه السلام شد واین حسادت تا آنجا ادامه داشت که نگذاشتند پیکر مطهر ایشان کنار جد بزرگوارشان دفن شود وکار را به آنجا رساندند که پیکر مطهر ایشان را تیر باران کردند وامام حسین وشیعیان پیکر مطهر ومجروح ایشان را در قبرستان بقیع دفن نمودند
صلی الله علی محمد وآله ولعنه الله علی القوم الظالمین
📕بحار الانوار(ط-بیروت) ج۲۴، ص۳۲۵ وج 75 ، ص111 📕 (جهاد النفس، حدیث ۵۵۰)
http://eitaa.com/HDPqom
بخشهایی از سخنان مقام معظم رهبری در جمع نخبگان علمی کشور:
حضرت آیتالله خامنهای، راه مقابله با فریبهای نظام سلطه برای مجموعهی نخبگی کشور را «تقویت هویت ملی و آرمانخواهی در میان نخبگان» دانستند و خاطرنشان کردند: جوان نخبهی ما باید به ایرانی و مسلمان بودن، هویت ملی، آرمانها و تاریخ بسیار شرافتمندانهی خود افتخار کند.
ایشان تأکید کردند: یکی از برنامههای دشمن، آرمانزدایی و هویتزدایی است که همه باید مراقب و متوجه این نقطهی تهاجم باشند.
یکی دیگر از توصیههای رهبر انقلاب اسلامی به نخبگان، «مراقبت برای غافل نشدن از مسئولیتهای خود در قبال مردم و مسائل مهم کشور» بود.
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: نخبه نباید در فضای تخصصی خود غرق شود و به مسائل جامعه همچون «استقلال، عدالت، پیشرفت و آسیبهای اجتماعی» اعتنایی نداشته باشد.
«پرهیز از روزمرگی، همراه با ابتکار دائم و نوسازی روشها در بخشی که هدایت نخبگان را در بنیاد بر عهده دارد»، «برنامهریزی دقیق و صحیح برای فعالیتهای هویتبخش»، «استفاده از دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاهها»، «استفاده از شرکتهای دانشبنیان و مراقبت دربارهی تنزل نیافتن ضوابط این شرکتها» از دیگر توصیههای رهبر معظم انقلاب بود.
ایشان همچنین استفاده از نخبگان در چیدمان مدیریتهای میانی کشور را مهم خواندند و افزودند: ممکن است جوانان نخبه تجربهی سطوح اول مدیریتی را نداشته باشند اما سطح مدیریتهای میانی حتماً به جوانان نخبه نیاز دارد.
http://eitaa.com/HDPqom
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیمهای رحمت الهی
🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است:
🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمت ها عطا فرمايد.
🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد.
💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ 💫
منبع: مفاتیحالجنان
اگر نمی توانیم هزار مرتبه بخوانیم هر چقدر می توانیم بخوانیم و به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هدیه نماییم باشد تا خداوند متعال به لطف خود و به برکت آن حضرت بهرهای از آن نسیمهای ویژه خود را روزی ما فرماید.
http://eitaa.com/HDPqom
هدایت شده از حوزه علوم میان رشته ای دانشگاه پزشکی قم
نشست ماه از سلسله نشست های مهارتهای زندگی با حضور اساتید نامی کشور
✔نشست مهر ماه با حضور استاد دکتر حبشی
♻️با موضوع : هویت پیش نیاز انتخاب آگاهانه
☎دوشنبه ۳۰ مهر ساعت ۱۳:۳۰
برگزار کننده ؛ حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم
🌺 فرق سفرهی آقایون با خانمها
📝 حاشیهنگاری دیدار نخبگان با رهبرانقلاب (بخش سوم و آخر)
🔹 ساعت 11 شده بود و حدود دو ساعت از وقت جلسه به صحبتهای دانشجوها اختصاص داده شده بود. بالاخره نوبت به آقا رسید. آقا که شروع کردند دیگر کسی برای تجدید قوا بیرون نرفت. برگشتم و به آن دو تا دختر که مرتب میخندیدند نگاه کردم. ساکت نشسته بودند؛ به قول خودشان داشتند به حرفهای اصل کاری گوش میدادند.
🔸 به اذان نزدیک میشدیم. آقا گفت: «یک سری حرف هم راجع به مسائل جاری مملکت داشتم که بماند برای بعد.» یکی از دانشجوها گفت: «ان شاالله بعد از نماز.» آقا خندید و گفت: «بعد از نماز، ناهاره.»
🔹 آقا که بلند شد و پشتبندش جمعیت، خودم را بهدو رساندم به صفهای جلو. مکبر، پیرمردی شیرین و خواستنی بود. عرقچین مشکی روی سرش بود و کت بلند تیره شبیه به خدام امام رضا (ع) و یک مگنت روی یقه سمت چپش.
🔸 آقا قبل از نماز ظهر و عصر نافله خواندند و بعد از نماز برای تسبیحات نشستند روی صندلی. وسطهای نماز بوی مرغ پیچید توی حسینیه. خوشحال شدم. دلم ضعف کرده بود. نماز که تمام شد مسئولان اجرایی دعوتمان کردند برویم طبقه بالا برای غذا. سمجبازی درآوردم و تا آخرین لحظه ماندم که آقا را ببینم. مردها دور و برش را گرفته بودند. سارا اکبری انگار که تازه یادش افتاده باشد بعد از سخنرانیاش روی جایگاه نرفته، رفت پیش آقا خوشوبشی کرد و چفیهشان را گرفت. یکی از خانمهای دانشجو صدا زد آقا التماس دعا. آقا برگشت؛ به رویمان لبخندی زد و برایمان دستی تکان داد و رفت.
🔹 ما ناهار را طبقه بالا خوردیم و آقایان پایین. فرق بزرگمان هم در حضور یک همسفره بود؛ بعدتر شنیدیم که آقا غذا را طبقه پایین کنار آقایان بودهاند. ناهار زرشک پلو با مرغ در ظرفهای یکبار مصرف. لیموی تازه هم بود که یکی درمیان یادشان رفته برشش بدهند. شاید هم ترفندی بوده برای اینکه اگر لیمو دستنخورده ماند، اسراف نشود.
🔸 روبهرویم خانمی نشسته بود با چفیهای بر گردن. از کاغذهای کنار دستش فهمیدم یکی از سخنرانهاست و از چفیه توی گردنش متوجه شدم منصوره نادریپور است. پرسیدم: «متنتان را خودتان نوشتید؟» گفت: «با کمک اساتیدم.» پرسیدم: «قبل از این مراسم برای بیت هم فرستاده بودین؟» سرش را تکان داد که نه. گفتم: «یعنی بیت متنها و حرفهای دانشجوها را قبل از برنامه چک نکرده؟» گفت «مال من را که اصلاً.»
🔹 غذایم را گرفتم دستم و زدم بیرون. تا کیف و بندوبساطم را از امانات و بازرسی و کفشداری گرفتم نشستم لب جدول خیابان تا هرچیز یادم مانده بود را تندتند بنویسم. بالای برگه نوشتم دیدار نخبگان علمی با رهبر انقلاب، ۲۵مهر۱۳۹۷.
📝 نوشتهی خانم افروز مهدیان، منتشر شده در روزنامه صبح نو
http://eitaa.com/HDPqom
🔻 رهبرانقلاب، در ابتدای جلسه درس خارج فقه دوشنبه ۹۷/۷/۲۳
مسئولیت داشتن یعنی به مردم نزدیک شدن
🔸️ در منطق حکومت علوی اگر کسی به خاطر مسئولیتش دارای امتیاز و احترامی شد، این موضوع نباید اخلاق و رفتار او را با مردم تغییر بدهد و او را از مردم دور کند.
🔸️ مسئولان نظام اسلامی بدانند #شکر_نعمت مسئولیتشان در این است که به بندگان خدا نزدیکی بیشتری پیدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و .....
🔹نسخه اندروید ایتا با ورژن 2.0.5 منتشر شد
🔸امکاناتی که در این نسخه به برنامه افزوده میشود عبارتند از:
👥 امکان #تفکیک_گفتگوها (تببندی)
⏪ امکان #فوروارد_بدون_نقل_قول
☁️ امکان #ارسال_به_فضای_ابری بصورت مستقیم
🔢 افزایش تعداد کاراکترهای کپشن (متنهای زیر مدیا یا فایل)
🎥 بهینه سازی ارسال فیلم
🔹این نسخه به زودی از طریق وبسایت رسمی ایتا نیز قابل دریافت خواهد بود.
AUD-20181023-WA0003.mp3
2.86M
سخنرانی مرحوم کافی درباره پیاده روی نجف به کربلا در حدود چهل سال پیش.
http://eitaa.com/HDPqom