👥 فهرست اولیه اساتید چهارمین دوره جهت گیری تخصصی
🔗 ثبت نام در رویداد از طریق:
💻 www.jahatgiri.ir
🇮🇷 چهارمین رویداد جهت گیری تخصصی برادران
▫️روش تصمیم گیری و انتخاب آینده تخصصی
📍ویژه دانشجویان ورودی ۹۸ و ۹۷ کارشناسی
▫️برادران▫️
🕰 زمان برگزاری: ۱ تا ۶ شهریور ۱۴۰۱
📅 بازه ثبت نام: از ۱۵ الی ۲۷ مردادماه
➕دوره بصورت حضوری برگزار میگردد.
➕با حضور اساتید برجسته حوزه، دانشگاه و صنعت و ...
💰هزینه دوره ۴۰۰ هزارتومان است.
🔸 برای فعالین فرهنگی و تشکیلاتی با ۳۰درصد تخفیف
(۱۲۰هزارتومان تخفیف) است.
🔸 برای شرکت گروهی ۳ نفر به بالا
۲۰درصد تخفیف (۸۰هزارتومان تخفیف) است.
🔸 همچنین شما میتوانید با استوری پوستر ما و ارسال شات استوری پس از ۲۰ ساعت ۱۰درصد تخفیف (۴۰ هزارتومان تخفیف) نیز دریافت کنید.
🔴 شما میتوانید از مجموع این تخفیف ها نیز استفاده کنید.
💡برای کسب اطلاعات بیشتر به دایرکت مراجعه نمایید.
اطلاعات تکمیلی تر به مرور اعلام خواهد شد.
___
🆔 https://ble.ir/jahat_baradaran
#جهت_گیری #جهت #جهت_گیری_تخصصی #انقلاب #انقلابی #انقلاب_اسلامی #اسلام #رویداد #تهران #دانشگاه #دانشجویی #دانشجو
حوزه دانشجویی شریف
شماره(۲۸) 💠 تصویر و شناخت غربی ها از امروز جهان اسلام چیست؟
🔹 «تدبیر این است که عناصری از جهان اسلام که با صلح و جامعه جهانی هم راستا و از دموکراسی و مدرنیته استقبال می کنند، تقویت شوند.»
با بهوجود آمدن ماجرایی همچون ۱۱ سپتامبر، انقلاب اسلامی ایران و حملات آمریکا به عراق و افغانستان، ابر قدرتهایی همچون اروپاییها و آمریکاییها متوجه شدند که دیگر دوران انزوای گروههای اسلامگرا به سرآمده است و قرار است بیش از پیش آنان را آن هم از فاصله نزدیک و چشم تو چشم ببینند. در راستای نیازی که بعد از سقوط حکومتهای ایرانی و عثمانی بهوجود آمد و پاسخهایی که به آن دادند، گروههای متعددی بهوجود آمدند. غرب نیز ناچار از شناخت و تصمیمگیری راجع به آنها شد.
🔸 کتاب «اسلام دموکراتیک متمدن؛ همکاران، منابع و راهبردها» گزارش سیاستی است که در سال ۲۰۰۵ توسط چیریل بینارد از پژوهشگران اندیشکدۀ رند منتشر شد. بینارد اتریشی از پژوهشگران برجسته این اندیشکدۀ معتبر آمریکایی است که حوزه مطالعاتی وی خاورمیانه، افغانستان و توانمندسازی زنان میباشد. بینارد که همسر زلمای خلیل زاد سفیر اسبق آمریکا در عراق و افغانستان است، این مطالب را پس از وقایع ۱۱ سپتامبر مینویسد. علاوه بر جایگاه اندیشکده، پژوهشگر و رابطه سببی که با خلیل زاد دارد، این نوشته از نقشه راههای مهمی است که در آن به ایالات متحده راهبردهایی کلان برای برخورد با جهان اسلام پیشنهاد میدهد.
🔹 چیریل در ابتدا سعی میکند تمامی مسلمانان عصر امروز را در دستهبندیهایی قرار دهد. او این شناخت را مقدمهای ضروری برای تعامل با جهان اسلام میداند. تعاملی که برای او با گسترش تحرکات مسلمانان در جهان، مثل نان شب واجب و با اهمیت میشود.
در کتاب خود میگوید در حال حاضر در دستهبندیهای جهان اسلام ۴ گروه وجود دارد:
1⃣ تقلیدیون (سنتیها/محافظه کارها): این افراد جامعهای محافظهکار میخواهند و به مدرنیته، نوآوری و پیشرفت به دیده تردید نظر میکنند.
2⃣ بنیادگراها (اصولیون): این افراد ارزشهای دموکراتیک و فرهنگ امروز غرب را نفی میکنند. اینان حکومتی اقتدارگرا میخواهند که بتواند دیدگاه افراطیشان از شریعت و اخلاق اسلامی را پیادهسازی کند. البته آنان برای رسیدن به هدف خود آمادهاند که از فناوریهای نوین نیز استفاده کنند.
3⃣ مدرنیستها: آنها میخواهند که جهان اسلام جزئی از مدرنیته جهانی شود. اسلام را مدرن کرده و آن را برای همراهی با دنیای معاصر مورد بازخوانی قرار دهند. یعنی اساسا میخواهند در خوانشی که تا به حال از دین داشتند دست بزنند و آن را تغییر دهند.
4⃣ سکولارها: این گروه میخواهد که دنیای اسلام جداشدن دین از حکومت را مانند دیگر دموکراسیهای ساخته و پرداخته غرب بپذیرد و البته دین در حوزههای خصوصی افراد منحصر بماند.
#تاریخ_همگرایی_و_واگرایی_مذاهب_اسلامی
#استاد_قطرانی
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
حوزه دانشجویی شریف
شماره(۲۹) 💠 راهبرد غرب در مواجهه با گروههای مختلف جهان اسلام؟
🔹 "چیریل بینارد" پس از روشن کردن گروهها، شیوه تعامل با هر یک را بیان میکند.
از آنجایی که بنیادگرایان با غرب و به طور خاص ایالات متحده دشمنی میکنند و با درجات مختلف بر تضعیف و نابودی مدرنیته و تمدن نوین غرب اصرار دارند، هیچ طرح پیشنهادی برای حمایت از آنان جز برخی تعاملات تاکتیکی گذرا که آن هم در راستای اهداف غرب صورت میگیرد، نمیتوان داد.
🔸 اما با سنتیها که بطور عام نظرات معتدلانهتری نسبت به بنیادگرایان دارند لکن کسی که مخلصانه دموکراسی جدید و فرهنگ مدرن و ارزشهای آن را پذیرفته باشد، در میان آنان نمیتوان پیدا کرد، باید فعلا یک تسامح متزلزل و موقت داشت. قطعا خطر سنتیها به میزان بنیادگرایان جدی نمیباشد.
🔹 طبعا مدرنیستها و سکولارها نزدیکترین گروه به غرب از جهت سیاستها و ارزشها هستند. اما بطور کلی جایگاه ضعیفتری نسبت به دیگر گروهها در میان توده مردم دارند. در نتیجه به کمک منابع مالی و تریبونی که در فضای عمومی نظراتشان را بیان کند، نیاز دارند.
🔸 اسلام سنی سنتی دارای برخی از عناصر دموکراتیک است که میتوان با به کارگیری آنها، به مبارزه با اسلام سرکوبگر و مستبدی رفت که بنیادگرایان به آن دعوت میکنند، ولی با همه این وجود نمیتواند گروه پیشران اسلام دموکراتیک و غربی قرار بگیرد. بلکه این مهم را باید بر دوش مدرنیستهای مسلمان قرار داد. گروهی که اقدامات آنها به سبب موانعی، تضعیف شده است.
🔹 آنچه بیان شد بخشی از طرحی است که در ذهن غربیها میگذرد.
برنامهای که قصد به انزوا کشاندن، و یا تغییر ماهیت اسلام را دارد و لازم است که مسلمین نیز در مقابل راهبردی را اتخاذ کنند. مناسبترین راهکار در این وضعیت، طرحی است تحت عنوان وحدت.
#تاریخ_همگرایی_و_واگرایی_مذاهب_اسلامی
#استاد_قطرانی
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
حوزه دانشجویی شریف
💠 شماره(۳۰) وحدت، راهکاری آشنا در تاریخ ایرانیان
🔹شیعه و سنی، دو فرقهای هستند که از همان ابتدا، دچار درگیریها و رفت و برگشتهایی سبک و سنگینی میشدند.
خیلی کم پیش میآمد که آنان دچار نزاعها و کشت و کشتارهای سنگین شوند. اما گاه اتفاقاتی پیش میآمد که این درگیریها را سنگین و رابطه میان شیعه و سنی را با اهمیت میکرد. یکی از این اتفاقات، ظهور حکومت صفوی در قرن ۱۶ میلادی بود.
🔸 با ظهور حکومت صفوی، مذهب رسمی ایرانیان از اهل سنت به تشیع جابجا میشود. بعد از سالها سنی بودن، حال همه باید شیعه میشدند و از این پس خواندن نماز جمعه به شیوه اهل سنت را ترک و به جای آن طریقه شیعه را جایگزین میکردند.
خطبا باید وصف فضیلتهای ائمه اثنی عشری را میگفتند و لعن سه خلیفه برایشان آزاد شده بود. خیلیها نگران بودند و اختلاف و درگیری بیش از پیش، این دو فرقه را تهدید میکرد.
🔹نگرانی آنها تا حدی به جا، و تا حدی نابجا بود. آنان حق داشتند، چون این تغییر از آن جهت که ناگهانی بود و از قبل نیز سوءسابقه داشت، بسیار با اهمیت و خطرناک بود. عدهای یک عمر بر شیوهای زندگی کرده و از آن روز قرار بود درست بر خلاف آن شیوه زندگی کنند.
اما نگرانیشان نابجا بود چرا که ایرانیان با پیش زمینه قبلی و بستر مناسبی برای پذیرش تشیع رشد کرده و جلو آمده بودند.
🔸 جهان اهل تسنن در قرون ابتدایی خود در حوزه اخلاق بسیار به تصوف گرایش داشت. گرایشی که بسیار به جهان و تفکرات تشیع نزدیک و امکان تاثر از آن را دارا بود. امروزه در تصوف مفاهیمی همچون قطب، انسان کامل، ولی خدا وجود دارد که اساسا از جنس فضای آکادمیک اهل تسنن نمی باشد. پس از کجا آمده است؟
از جهان تشیع.
نزدیکی میان این دو فرقه، موجب تاثیرگذاریهای بسیاری از جانب تشیع بر روی تصوف شده است.
🔹 همین مسئله موجب می شود تا وقتی شاه اسماعیل صفوی، تصمیم بر تغییر مذهب رسمی ایرانیان به تشیع می گیرد، مردم با رویی باز آن را می پذیرند. آری در این میان درگیریها و کشمکش هایی نیز بوجود میآید، لکن اینطور نبوده که شاه اسماعیل با زور و قدرت سعی بر شیعه کردن ایرانیان کرده باشد که اساسا این کار محال است.
🔸 اما این تغییر، درگیریهای اساسی و خونینی را با حکومت عثمانی در پی داشت که البته چندان دور از انتظار هم نبود. همین درگیری ها موجب می شود تا وقتی چرخ گیتی می چرخد و نوبت حکومت به نادرشاه افشار می رسد، او به فکر بیفتد و برای بدن پاره پاره جهان اسلام، کاری کند. او راه چاره را در وحدت میان شیعه و سنی میبیند و طرحی را مطرح می کند که در تاریخ با "وحدت نادری" نام می گیرد.
#تاریخ_همگرایی_و_واگرایی_مذاهب_اسلامی
#استاد_قطرانی
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
حوزه دانشجویی شریف
شماره(۳۱) 💠 وحدت نادری
🔹 حکومت نادرشاه افشار، مقارن میشود با انقلاب صنعتی و عصر پیشرفت کفار. او از این مسئله که کفار در حال پیشرفت باشند و مسلمانان مشغول نزاع، احساس خطر می کند و در دو نشستی که در دشت مغان و نجف برگذار می شود، تماما طرح خود را بیان و حکومت داریش را مشروط به پذیرش این طرح می کند.
او در این طرح دو گروه را همراه و همیار خود میبیند و برای این دو گروه توصیه هایی دارد.
◀️ گروه اول ایرانیان شیعی هستند و
◀️ گروه دوم اهل تسنن عثمانی بویژه حاکم آنها.
🔸 نادر شاه معتقد است شیعه و سنی مشترکاتی دارند که بوسیله آن ها می توان پیوندی محکم از جنس وحدت ایجاد کرد. او سه خلیفه قبل از حضرت علی (ع) را مورد تایید شیعه و سنی می داند و معتقد است که تماما میان اصحاب رسول خدا (ص) دوستی و رضایتمندی وجود داشته است.
🔹 او در این رابطه این چنین می گوید:
« بعد از رحلت سید المرسلین، خلافت به اجماع امت بر خلیفه اول ابوبکر بوده و بعد از او به نص و اتفاق بر فاروغ اعظم، عمر بن خطاب و بعد از او به شوری اتفاق اصحاب بر ذو النورین و بعد اسدالله الغالب قرار گرفته. اصحاب حضرت رسول با هم خوب بودند و همگی آدم های خوبی بودند، بطوری که وقتی بعد از فوت خلیفه اول و دوم پیش حضرت علی ع می روند و از آن دو خلفه می پرسند، حضرت می گوید: این دو نفر امام عادل بودند که بر حق بودند و بر حق مردند. و خلیفه اول نیز در شأن حضرت علی گفته است که من بهترین شما نیستم تا زمانی که علی ع است. یا خلیفه دوم در حق حضرت علی ع گفته است که اگر علی نبود، عمر هلاک می شد. و نظایر این، دلیل بر رضایتمندی این اصحاب از یکدیگر است.»
🔸 او از همین مسئله استفاده می کند و اموری همچون لعن و توهین به مقدسات اهل سنت را ممنوع و خوانده شدن نماز به شیوه اهل سنت را جایز می شمارد.
همچنین تقلید مردم از ائمه اثنی عشری را رسمی می داند، لکن عدم تقلید از آنان را ممنوع نمی شمارد.
🔹او همچنین حاکم عثمانی را نیز مورد خطاب قرار می دهد و پنج شرط در این وحدت برای او قرار می دهد که یکی از مهم ترین آنها، به رسمیت شناختن مذهب تشیع در کنار چهار مذهب فقهی اهل سنت و مختار دانستن سنی ها برای پیروی از تشیع می باشد.
🔸 طرح وحدت نادری چندان نتیجه مطلوبی حاصل نمی کند و سرانجام با اتمام حکومت وی از میان می رود. نه مردم از تشیع و تفکراتشان دست می کشند که این خود نشانه ای بر اختیاری بودن انتخاب آنان است و نه حاکم عثمانی زیر بار قبول شروط نادرشاه می رود.
#تاریخ_همگرایی_و_واگرایی_مذاهب_اسلامی
#استاد_قطرانی
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
💠 شماره(۳۲)
وحدت نیاز عصر امروز جهان اسلام
🔹 نادرشاه با وجود احساس خطری که از جانب انقلاب صنعتی کرده بود، اما همچنان وحدت را به ابتداییترین حد خود معنی میکرد. آنچه برای او جدی شده بود کشتارها و درگیریهای میان شیعه و سنی بود و برای همین تنها به دنبال طرحی بود که از این کشت و کشتارها جلوگیری کند. این حد از وحدت خوب بود، لکن بعد از مدتی، دیگر کفاف جهان اسلام را نمی داد.
🔸 با رفتن حکومتهایی همچون صفویه و افشار از ایران و عثمانی از جهان اهل تسنن، کمکم بوی ضعف در میان جهان اسلام میپیچد. مخصوصا که جهان غرب و کفار بیش از پیش قدرتمند شده بودند و اینبار خطری جدی به شمار میآمدند؛ خطری که نادرشاه به خوبی آن را احساسش کرده بود. نفوذ غربیها روز به روز بیشتر میشد و متناسب با آن اهمیت مسئله وحدت نیز بیشتر میشد. اما نه آن وحدت حداقلی که تنها از کشت و کشتارهای داخلی جلوگیری میکرد، بلکه وحدتی که اینبار لازم است دست دشمن خارجی کافر را از بلاد مسلمین کوتاه کند.
لازم است طرح جدیدی از وحدت به میان بیاید.
#تاریخ_همگرایی_و_واگرایی_مذاهب_اسلامی
#استاد_قطرانی
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
حوزه دانشجویی شریف
💠 شماره(۳۳) وحدت در عصر نفوذ غرب
🔹 مسلمانانی که تا دیروز در پی آتش افروزی، و یا حل و فصل درگیریهای داخلی و میان مذهبی بودند، حال میبایست در مقابل دشمنی خارجی که هویت اسلام را تهدید میکرد، مقابله کنند.
آری، فرقی میان شیعه و سنی، این قومیت و آن قمیت نبود، همه در خطر بودند. مسئله خود اسلام بود. از طرفی همزمان با این نفوذ، حرکت رو به افول حکومتهای قاجار و عثمانی نیز شروع شد و کمکم بوی ضعف بر مشام رسید.
🔸 در همین زمان است که طرح جدیدی از وحدت تحت عنوان جنبش اتحاد مسلمانان پدید میآید.
بنیانگذاران این طرح، افرادی چون سید جمال اسد آبادی و شیخ الرئیس قاجار بودند.
می توان گفت که جنبش وحدت اسلامی که مولود و متاثر از شرایط بیسابقه خود بود، بیش از آنکه ماهیتی صرفا مذهبی و کلامی و فقهی داشته باشد، پر از جوهره سیاسی و فرهنگی بود.
🔹 چالش غرب، چالشی فرهنگی_اقتصادی و سیاسی بود، نه دینی، و این موضوع موجب شد که جنبش وحدت اسلامی اساسا جنبشی سیاسی باشد.
هر چند سید جمال و دیگر طرفداران وحدت اسلام، خود رهبرانی مذهبی بودند، اما هدف اولیشان سیاسی بود. آنها میخواستند به نفوذ و سلطه و برتری غرب بر آسیا پایان دهند.
🔸 آنها با هدف بیداری مسلمانان این اتحاد را ایجاد کرده و پایه و اساس آن را حکومت عثمانی قرار دادند.
آنان برای این اتحاد، باید میان حکومت قجری ایران و حکومت عثمانی یکب را انتخاب میکردند. زیرا که یک پرچم واحد نیاز بود تا همه تحت لوای آن جمع شوند.
🔹 اندیشه وحدتطلبی باعث انعطاف و تسامح شیعیان نسبت به اهل تسنن شد.
کاهش خصومت نسبت به اهل تسنن بازگشت تازهای به مسئله وحدت جامعه اسلامی بود. از آن طرف عقلگرایی و مبارزه با استعمار غرب به عنوان دشمن مشترک، از دلائل کاهش تنشهای مذهبی میان شیعیان و اهلسنت بود.
🔸 شاید بعضی گمان کنند که این جنبش به دنبال تغییر ماهیت و تبدیل شیعه به سنی، و سنی به شیعه می باشد؛ اما حقیقت این است که جنبش وحدت اسلامی تنها به دنبال اتحادی سیاسی میباشد.
نکته قابل توجهی که باید به آن توجه داشت این است که در این جریان علمای شیعه نیز همراهی کردند و حتی فتاواهایی را نیز در این زمینه دادند. من جمله آیت الله سید محمد کاظم یزدی و مرحوم آخوند خراسانی.
🔹 در نهایت با تمام تلاشهایی که از جانب علما و وحدتطلبان صورت گرفت، حکومت عثمانی که محور و پرچم دار این جنبش بود، سقوط و این جنبش را نیز با خود دفن کرد. اما تفکر آن باقی ماند تا قوتی برای ادامهدهنگان این راه باشد.
#تاریخ_همگرایی_و_واگرایی_مذاهب_اسلامی
#استاد_قطرانی
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir