حوزه دانشجویی شریف
شماره (۳۷) 💠 نگاههای کلی موجود نسبت به نظریه وحدت
🔹 *اما علاوه بر آنچه بر وحدت تا به الان گذشت، امروزه نیز گروههای مختلفی بر سر وحدت بحث میکنند که شناخت آنها خالی از لطف نیست.
توضیح مختصری از این گروهها از این قرار است:*
۱) مخالفین وحدت: این دسته از گروهها کسانی هستند که اساسا وحدت را طرح نفوذی از سوی مذهب مخالف میدانند. این دسته که در اقلیت هم هستند، ترس از شکسته شدن مرزهای مذهبی خود دارند و وحدت را اساسا طرحی برای نابود کردن هویت مذهبشان میدانند.
۲) وحدت سیاسی حداقلی: این گروهها حداقلیترین درجه از وحدتی سیاسی_اجتماعی را اختیار میکنند و هیچ علاقهای به وحدت ندارند. تنها نقطه مشترک، دشمنی است که برای هر دو مشکل ایجاد کرده است. آنها با هم متحد هستند تا زمانی که آن مانع رفع شود.
۳) وحدت سکولار: در این دیدگاه افراد بر مبنای سکولاریسم به وحدت میرسند. آنان معتقدند تمامی مشکلات میان شیعه و سنی از زمانی شروع شده است که دین و مذهب پا به عرصه اجتماع گذاشتند. اگر عیسی به دین خود و موسی به دین خود، اگر شیعه در خانهاش لعن میکرد و سنی در خانهاش نماز طراویح میخواند، هیچگاه این مشکلات پدید نمیآمد. مشکلات از زمانی پدید آمد که این امور به صحنه اجتماع پا نهادند. آنان معتقدند وحدت پدید نمیآید مگر اینکه همه مذاهب تحت یک حکومت سکولار و بیمذهب قرار بگیرند.
۴) نگاهی تکثرگرایانه به وحدت: آنها اساسا تمامی مذاهب را حق می دانند. هم شیعه حق است و هم سنی. هیچ مذهبی نمیتواند حق ویژهای برای خود قائل باشد. وقتی کسی حق ویژهتری نداشته باشد و همه در حق بودن با هم مساوی باشند، دیگر درگیری ایجاد نمیشود. دیگر گروهی گروه دیگری را باطل و منحرف نمی داند.
۵) اسلام بدون مذهب: عدهای از سلفیت پیشی گرفتند و تمامی گرایشها و مذاهب پس از پیامبر اکرم (ص) را نیز باطل دانستند. اما این نظر زیادی فانتزی است؛ چرا که اسلام زمان پیامبر اکرم (ص) به خودی خود نه آنقدر زلال و صاف است که بتوان از آن استفاده کرد؛ نه آنقدر کامل است که دیگر نیازی به بعد از ایشان نباشد؛ و نه حتی نسبت به آنچه که از دوران پیامبر اکرم (ص) وجود دارد خوانشی مستقل از خوانش شیعه و سنی وجود دارد که بتوان از آن استفاده کرد.
۶) تاکید بر مشترکات، حل و فصل اختلافات: آنها وحدت را قبول دارند و بر مشترکات پایبندند. وقتی سؤال از اختلافات می کنی، معتقدند باید بازخوانی صورت بگیرد؛ یا اختلاف حل شود، یا منجر به مصالحه شود.
ایرادی که بر این گروه گرفته می شود، این است که این شکل وحدت شما منجر به از بین رفتن مشترکات و خارج شدن هر مذهب از هویت خود، و وارد شدن آن در سایر دستههایی از وحدت مذاهب می شود؛ همان مذاهبی که ما آن ها را انحرافی خواندیم.
۷) تاکید بر مشترکات، نادیده گرفتن اختلافات: این گروه نیز همانند گروه اول نقطه قوت را بر مشترکات میگذارند، با این تفاوت که وقتی به سراغ اختلافات میروند، سعی میکنند ساکت بمانند و آن را تنها برای بحثهای علمی باقی گذارند. اینها امیدی به حل این اختلافات ندارند و راهکار را در نادیده گرفتن آنها میدانند. آنها سعی بر حل اختلافات را موجب پررنگتر شدن اختلافاتی که به درستی حل نخواهد شد میدانند و از طرفی حل اختلافات را نیز خارج شدن از ماهیت اصلی به ماهیتی انحرافی میدانند.
#تاریخ_همگرایی_و_واگرایی_مذاهب_اسلامی
#استاد_قطرانی
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
💠 تصمیم آینده ساز
🔹 آنچه در پرونده "تاریخ همگرایی و واگرایی مذاهب اسلامی" گفته شد، تاریخچهای بود که میان شیعه و سنی از همگرایی و واگرایی گذشت.
مسئلهای که در فراز و فرودها گاهی پر رنگ، گاهی کم رنگ و گاهی نادیده گرفته شده است.
تلاشی که صورت گرفت، تنها برای بیان تاریخ و منشأ اجتماعی پیدایش وحدت بود و هیچ قصدی برای درست، یا غلط نشان دادن این مسئله نبود؛ اما به راستی که هر تصمیمی در زمینه وحدت، تاثیری بر آینده جهان اسلام خواهد داشت.
#تاریخ_همگرایی_و_واگرایی_مذاهب_اسلامی
#استاد_قطرانی
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
💠 نشست مجازی 💠
🔴 جریان صدر، درگیری درون شیعی و آینده عراق
◀️ احتمال سومین سال محرومیت از سفر اربعین
🎙 با ارائه: استاد محمد قطرانی
⏱ زمان: چهارشنبه، ۹شهریور، ساعت ۲۰:۳۰
📲 محل برگزاری: شبستان مجازی مسجد دانشگاه
🌐 آدرس شبستان مجازی: https://vc.sharif.edu/ch/shabestan
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
🏴 #تسلیت
⚫️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
◾️ با کمال تأسف و تأثر، درگذشت دکتر رضا روستا آزاد، ریاست اسبق دانشگاه شریف را تسلیت می گوییم. ان شاءالله خداوند روح ایشان را با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) محشور و به بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل عنایت بفرماید.
🔻
@hdsharif
hd.sharif.ir
💠 طريقهی خواندن #نماز_آیات؛ مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای
🔷 در شهرهایی که خورشیدگرفتگی اتفاق بیافتد اقامه #نماز_آیات واجب است.
🔶 طبق اعلام برخی خبرگزاریها، #خورشیدگرفتگی در تهران در ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه آغاز میشود و ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه به اوج خود خواهد رسید و انتهای آن در ساعت ۱۶ و ۹ دقیقه است.
🔸 کیفیت نماز آیات 🔽
✅ نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و به چند صورت میتوان آن را به جا آورد:
صورت اول: در هر رکعت، پنج بار حمد و سوره خوانده میشود؛ به این صورت که بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، یک حمد و سورهی کامل میخواند و به رکوع میرود، سپس سر از رکوع برداشته، دوباره حمد و سوره را میخواند و به رکوع دوم میرود و باز سر از رکوع برمیدارد و به همین شکل ادامه میدهد تا پنج رکوع انجام شود، سپس به سجده میرود و پس از انجام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا میآورد و پس از انجام دو سجده تشهد را خوانده و سلام میدهد.
صورت دوم: در هر رکعت فقط یک حمد و سوره خوانده میشود؛ به این صورت که سوره را پنج قسمت کرده و بعد از نیّت و تکبیرة الاحرام، حمد و یک قسمت از سوره را (چه یک آیه باشد یا کمتر و یا بیشتر) میخواند و به رکوع میرود و بعد از رکوع بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم سوره و سپس رکوع دوم را انجام میدهد، و همینطور ادامه میدهد تا سورهای که پیش از هر رکوع، یک قسمت از آن را خوانده، قبل از رکوع آخر تمام شود، سپس رکوع پنجم را به جا میآورد و به سجده میرود و پس از اتمام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام داده و تشهد را خوانده و سلام میدهد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۶۷۳
#شاهچراغ #تسلیت
«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
◼️ حادثهی تروریستی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) و شهادت تعدادی از هموطنان عزیزمان را به ملت شریف ایران تبریک تسلیت میگوییم.
گیجید هنوز؟ فصل تردید گذشت
هر قصه که گفتید و شنیدید گذشت
داعش به چراغ سبزتان، هار شده
از اینهمه خون چگونه خواهید گذشت؟
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
🔹مقدمه
💠 پرونده #عصر_حاضر
🔹 «اخبار گذشتگان را بر او (بر نفس خود) عرضه نما و مصائبی را که به اقوام قبل از تو رسیده به او یادآوری کن. در دیار و آثار (ویران شده) آنها گردش نما و درست بنگر آنها چه کردند، از کجا منتقل شدند و در کجا فرود آمدند.»(۱)
وصیتنامه حامل مهمترین پیامها و توصیههای یک پدر است؛ تنها اثری که فرزند را مجاب به پیروی از آن میکند. متن فوق نیز وصیت پدری است. پدری که ولی خدا و وصی رسولش هست و بر همه مسلمین ولایت دارد. کسی که پدر همه امت مسلمان است!(۲) وصیت به فرزندی که قرار است جانشین او شود.
🔸 وصیت روشن است، خواندن تاریخ و مرور آنچه بر گذشتگان اتفاق افتاده است. تاریخ مهم است ؛ مخصوصاً اگر معاصر و نزدیک به حال باشد.
از همین رو حوزه دانشجویی شریف در سال ۱۴۰۰ تصمیم به برگزاری کلاسی تحت عنوان عصر حاضر با ارائه استاد امینیان گرفت. پرونده پیش رو، برداشتی آزاد از آن کلاس در قالبی نوین می باشد.
...............................................
(۱) بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه
(۲)قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم ) : انا و علي ابوا هذه الامة
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir
May 11
11.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قسمت_اول
🎧بشنوید...
❇️ ما این مادّهی بدبوی عَفِن را میخواهیم چهکار کنیم، بگذارید بردارند ببرند!
#عصر_حاضر
🔻
@Hdsharif
hd.sharif.ir
حوزه دانشجویی شریف
#قسمت_اول 🎧بشنوید... ❇️ ما این مادّهی بدبوی عَفِن را میخواهیم چهکار کنیم، بگذارید بردارند ببرند!
قسمت اول. عصر حاضر.pdf
208.9K
📑 متن کامل #قسمت_اول👆
💠 قسمت ۱
ما این مادّهی بدبوی عَفِن را میخواهیم چهکار کنیم، بگذارید بردارند ببرند!
در سال ۱۸۹۱ والی کرمانشاه نسبت به وجود نفت در آن ولایت مشکوک شده بود. در سال ۱۹۰۰، تلاش هیئت ایرانی در جلب نظر سرمایهداران فرانسوی برای سرمایهگذاری در کشف و استخراج نفت در ایران، بدون نتیجه ماند و به همین علت سرتیپ آنتوئین کتابچی با وزیرمختار سابق انگلیس برای جذب سرمایهگذار خارجی در ایران ملاقات کرد...
#عصر_حاضر
🔻
@HDsharif
hd.sharif.ir