#اطلاعرسانی و یادآوری مجدد به پژوهشگران تمدن
📌 نخستین مجمع عمومی انجمن مطالعات تمدنی حوزه با محوریت «برگزاری انتخابات و تعیین هيأت مدیره» برگزار میگردد.
🎙سخنران اول: دکتر میرمحمدی
🎙سخنران دوم: دکتر برته
🗓 #زمان: سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۸/۳۰
🏢 #مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه
✍ #منبعخبر: انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🔻لازم به ذکر است که حضور ثبتنام کنندگان در انجمن، در این جلسه #الزامی است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
26.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نماهنگ
🟠 بخشی از سخنان دکتر حبیبالله بابایی، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اولین گردهمایی دانشگاههای فعال در علوم اجتماعی اسلامی:
🛑اگر بخواهیم به تاریخ اندیشه اجتماعی ایرانیان و تحقیقات در زمینه علوم اجتماعی اسلامی «بُعد بینالمللی» ببخشیم، آیا صرفا با تغییر زبان امکانپذیر است؟ یا باید در تولید اثر تفکر بینالمللی داشت و تنها تبدیل زبان کفایت نمیکند؟
🛑علوم اجتماعی اسلامیِ ما در کجای میدان دنیای اسلام قرار دارد؟
🛑ما کدام مشکل را حل کردهایم؟ یا کدام مشکل را روایت کرده یا بررسی کردهایم؟
🛑تلاشهای زیاد اساتید و محققان در کجای میدان قرار میگیرد و کدام مشکل منطقهای یا جهانی را حل میکند؟
@fekrat_net
🌐 به کانال انجمن بینالمللی دانش اجتماعی مسلمین بپیوندید 👇
🆔 @muslim_social_sciences
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✌ #ریل | بدون تردید!
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز: آمریکاییها اگر تهدیدمان کنند، تهدیدشان میکنیم.
اگر تهدید را عملی کنند، ما هم عملی میکنیم.
اگر به امنیت ملت ما تعرض کنند، ما هم به امنیت آنها تعرض خواهیم کرد؛ بدون تردید. ۱۴۰۳/۱۱/۱۹
📥 مطلب مرتبط
💻 Farsi.khamenei.ir
کتاب «امداد فرهنگی» به عنوان کتاب سال حوزه برگزیده شد.
جلد دوم، سوم و چهارم از کتاب هفتجلدی «امداد فرهنگی، از ادبیات تا تجربه» (از پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات) در مراسم کتاب سال حوزه، به عنوان کتاب شایسته تقدیر برگزیده شد. این مجموعه ۷ جلدی، حاوی تجربههای تبلیغی بیش از ۲۰۰ روحانی در میان آسیبدیدگان اجتماعی است.
امداد فرهنگی ادبیات جدیدی است در حوزههای علمیه در جهت فعالسازی ظرفیتهای روحانیان و طلبهها برای صیانت روحی، ایمانی و اخلاقی از آسیبدیدگان اجتماعی در کمپها و زندانها.
عرض تبریک به آقایان دکتر رسول نوروزی، دکتر محمدمهدی احمدیفراز، دکتر مجید جعفریان، دکتر سید روحالله موسویزاده و سرکار خانم معصومه حریزاوی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
39.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸به مناسبت یوم الله ٢٢ بهمن ببینید :
🎥 فتوکلیپ | تقویت گفتمان انقلاب
▫️اثرات انقلاب اسلامی بر جهان جدید!
▫️وظیفه ما در قبال انقلاب اسلامی.
🎙 گفتاری از آیتالله یزدانپناه
@nafahat_artmedia
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
ویژه برنامه به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
من شکوه تمدنی ایران امروز را در مردمان عادی و در نقطههای عادیاش میبینم، مردمی به ظاهر ساده ولی بسیار فهمیده و رشد یافته،
مردمانی (عوام و خواص) با منطق فطری، با باورهای فطری، و با زبان فطری که استقلال سیاسی و بلکه استقلال فرهنگی و تمدنی خود را همچنان میخواهند برای حفظ آن میایستند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1739196000204003092
«امر انسانی» در انقلاب اسلامی
(بحثی که امروز در برنامه نصرالله ناتمام ماند...)
الف) در ارزیابی تمدنی انقلاب اسلامی، باید تمدن را از نو شناخت و شاخصهای آن را از نو فهرست کرد. به نظر میرسد مفهوم تمدن و نیز شاخصهای تمدنی در ایران، از امر انسانی به امر مادی تقلیل یافته است و از امور باطنی به امور ظاهری تنزل پیدا کرده است.
ادبیات جدید تمدنی در ایران امروز و حتی در دنیای غرب، بر ابعاد اخلاقی و انسانی در تمدن و تمدن بودگی تأکید کرده است. تأکید بر امر باطنی و اخلاقی هرگز به معنای افتادن در دام دوگانه انحرافی «نان یا ایمان» نیست، بلکه مراد از این دوگانگی طرح یک اولویتبندی در ساخت و حتی شناخت یک تمدن است. بدون نظام اولویتها امکانی برای ساخت یک تمدن و نظام نیازها و نظام پاسخها وجود نخواهد داشت.
با این رویکرد الهی ـ انسانی، مفردات خط امام و خط انقلاب را همچون عناصری مانند استقلال خواهی، ایستادگی، فلسطین باید با رویکرد انسانی نیز تفسیر کرد. استقلال خواهی در انقلاب اسلامی امری اخلاقی و انسانی است، مسئله مقاومت در برابر زیادهخواهیهای نظام سلطه یک امر اخلاقی و انسانی است، و نیز مسئله فلسطین و دفاع از مظلوم، امری انسانی و اخلاقی است و وجدان های انسانی در دنیا ما را در تحفظ بر این مفردات ملامت نمی کنند، هر چند مسلمان نباشند.
همانطور که میتوان سرنوشت انسان و انسانیت را در انقلاب اسلامی برجسته کرد و همان را در کارنامه جمهوری اسلامی برجسته کرد و بدان مباهات ورزید، البته از همان نقطه نظر هم میتوان به بیان نگرانیها از سرنوشت امر انسانی در ایران امروز پرداخت و با شاخصهای اخلاق و عدالت، به طرح کاستیها و آسیبهای امروز پرداخت.
ب) نسل اُمّی و فِطریّون در انقلاب اسلامی از جمله کنشگران مهم در عرصههای کلان اجتماعی، رخدادهای بزرگ انقلاب بوده است و همین عنصر نیز از جمله آوردههای ممتاز و متمایز در تاریخ و تجربه انقلاب اسلامی بوده است. اعتقاد امام خمینی و مقام معظم رهبری به مردم، به شخصیت فطری مردم، استفاده از زبان و ادبیات فطری، و نیز ایجاد حرکتهای فطری پیشرفته در تاریخ انقلاب از جمله آوردههای متفاوت تمدنی ما بوده است.
ج) نهاد ولایت فقیه در ایران بعد از انقلاب، اولا ادبیات تمدنی در سطح یک فقیه جامع الشرایط را توسعه بخشید، ثانیا و البته مهمتر از ادبیات تمدنی، عملیات تمدنیای را اوج بخشید. ثالثا اینکه رهبری امام و بعد رهبر معظم انقلاب موجب شد که «غربشناسی منفی» در ایران قبل از انقلاب به «غربشناسی مثبت» در ایران بعد از انقلاب تغییر پیدا بکند. غربشناسی منفی در ایران، به غرب کهنه، غرب سکولار، و غرب استعماری توجه داشت و همین نوع از توجه به غرب منقضی شده، استفاده مثبت از غرب را برای پیشرفت ایران به محاق برده بود و موجبات پیشرفت متوازن از غرب را فراهم نکرده بود، لیکن آنچه بعد از انقلاب و در سایۀ تدبیر رهبران بزرگ انقلاب و نهاد ولایت فقیه رخ داد و اسطوره جمع ناشدگی علم و دین، و اسطوره تقابل اسلام علمی با غرب علمی از بین رفت، راه برای نخبگان و دانشمندان جوان برای استفاده از پیشرفت های غربی در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی ایجاد شد و نسل جدیدی از انقلابیون جوان را در عرصه های علمی جدید موجب گردید. این نتیجه را باید بسیار مهم دید.
این نوع از ترکیب بین علم و اسلام، و سنت و مدرنیته در تجربه رهبری انقلاب اسلامی، چالشهای جدیدی را بین ایران و آمریکا ایجاد کرد. این چالشها، نه بر سر موشکهای بالستیک یا انرژی هستهای، بلکه بر سرمعیارهای انسانی جدیدی است که تجربه نیم قرنۀ ما و دانشمندان جوان ما در عرصههای علوم اسلامی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، و نیز در عرصههای علوم طبیعی پیش گذاشتهاند.
ادامه 👇👇
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
ادامه از بالا
👇👇
د) آخرین نکتهای که میخواستم در برنامه امروز نصرالله بدان اشاره بکنم چالشهای درونی ما از یک منظر تمدنی بود. به نظر میرسد یکی از چالشهای درونی ما، «برخورد تمدنی» در درون دنیای اسلام و در داخل ایران معاصر است. این برخورد تمدنی در درون مرزهای ایران و چالش های برآمده از آن را میتوان با گفتگو (داشتن حسن الاستماع) کنترل و تدبیر کرد.
چالش دوم، غربزدگی عمیقی است که در جامعه امروز و در لایه های زیرین اجتماعی با آن مواجه هستیم. امروز ما نیاز به جلال آل احمدهای جدید، و فخرالدین شادمانهای امروزی داریم که عمق غربزدگی را در لایههای زیرین جامعه ما شناسایی بکند و نسبت به تدبیر آن اندیشه ای بسازد.
چالش سوم، خلط و خبط آزاردهنده ای است که بین «پلورالیسم معرفتی» با «تکثرگرایی تمدنی یا حتی اجتماعی» ایجاد شده است. برخی از کسانی که پلورالیسم معرفتی را به درستی رد و انکار میکنند، به نادرستی تکثرگرایی و تنوعگرایی اجتماعی و سیاسی را هم رد و انکار میکنند. این رد و انکار، منحصر به جبهۀ اصولگرایان نیست، بلکه این گونه از عصبانیت از غیرخودیها در جبهه اصلاحطلبان نیز به جد وجود دارد و همین روحیه شرارت بار موجب شده است که در هر دوره و دولتی، نیمی از نخبگان جامعه اساسا از مشارکت در حل مسائل کلان جامعه به حاشیه بروند و ظرفیتهای تمدنی ایران اسلامی عملا به طور شکننده ای کاسته شود.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai