eitaa logo
هادیان هدایت
198 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
846 ویدیو
430 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ارسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙 گزارش ماهانه استهلال ✅ گزارش استهلال ماه رجب المرجب ۱۴۴۶ ه‍ . ق 🔰🔰🔰🔰🔰
🌙 گزارش ماهانه استهلال ✅ گزارش استهلال ماه رجب المرجب ۱۴۴۶ ه‍ . ق الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه سه شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۳ (۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱ و ۵۷ دقیقه روز سه شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۷:۰۱ زمان غروب ماه: ساعت ۱۷:۱۸ ارتفاع ماه: ۱.۸ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۱۷ دقیقه سن ماه: ۱۵ ساعت و ۴ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۸.۷ درجه ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه رجب در غـروب روز سه شنبه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراین ماه جمادی الثانی ۳۰ روزه بوده و اول ماه رجب ۱۴۴۶ روز پنجشنبه ۱۳ دی ماه خواهد بود. ج ـ گزارش‌های رسیده در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز سه شنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. ۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد: استان ایلام: آبدانان ۲. مناطقی که هوا غالباً غبارآلود و یا ابری بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد گروه طلاب، گلبهار، درگز، نیشابور، طرقبه، تربت حیدریه، سبزوار، تایباد، فیروزه، قوچان، برداسکن استان مرکزی: اراک، تفرش، محلات، خمین، ساوه، زرندیه استان خراسان جنوبی: بیرجند، طبس، سرایان، بشرویه استان تهران: پرند، جنوب غرب تهـران، شهرری استان سیستان و بلوچستان: زابل، چابهار استان خراسان شمالی: جاجرم، آشخانه استان خوزستان: دزفول، خرمشهر استان ایلام: ایلام، دهلران، ایوانغرب استان چهار محال بختیاری: بروجن استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان اصفهان: شهرضا استان گلستان: گرگان استان شیراز: لامرد استان زنجان: زنجان استان قم: قــم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
به لطف الهی و عنایت حضرت بقیه الله الاعظم شماره 11 مجله علمی_ترویجی به چاپ رسید و در سایت این مجله منتشر شد. 1️⃣تحلیل شناختی مسئله انتظار فرج‌‌‌‌‌‌‌،‌ از منظر مقام معظم رهبری ➖سید مجتبی معنوی 👈(خلاصه نموداری مقاله) 2️⃣ظرفیت فضای مجازی در بستر سازی همگرایی منتظرانِ موعود ➖خلیل الله احمدوند؛ پگاه امیری؛ حمیدرضا شهبازیان 👈(خلاصه نموداری مقاله) 3️⃣ترفند شناسی تضعیف باور مهدویت در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن ➖محمدحسین ساجدی فر(شهیدی) 👈(خلاصه نموداری مقاله) 4️⃣راهبردهای آموزشی توسعه فرهنگ مهدویت در شبکه‌های اجتماعی با تاکید بر نظام فکری رهبر انقلاب ➖مصطفی ابراهیمی 👈(خلاصه نموداری مقاله) 5️⃣بررسی و تحلیل تطبیقی دو جریان‌ انحرافی مهدوی مدعی یمانی و مدعی خراسانی ➖مهرداد ندرلو؛ نسرین امیری 👈(خلاصه نموداری مقاله) 6️⃣بررسی و نقد نظریات ژوزف الیاش در موضوع مرجعیت فقهی، سیاسی و اجتماعی علما در دوران غیبت ➖مسعود زائری 👈(خلاصه نموداری مقاله) 📥برای دریافت کل متن این شماره مجله لینک زیر رو لمس کنید: https://www.mouoodmag.ir/jufile?issue_pdf=29307
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌟 "علامه‌ی انقلابی" 🔸 گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) 🗓 به مناسبت ۱۲ دی، سالگرد رحلت آیت‌ الله مصباح یزدی (رحمه الله)
رجفه الشام kamyab . 9. 402.mp3
2.57M
نشانه های ظهور (سفیانی ۵) 🔹آسیب امروزی 🔸مطالعه موردی (رجفة الشام) 🖊دکتر مسلم کامیاب(پژوهشگر مهدویت؛ (استادیارپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گروه جریان شناسی مهدویت ؛ مدیر علمی ویکی مهدویت) ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢بررسی اعتبار حدیث لیلة‌الرغائب1️⃣ 💠 منبع ليلة الرغائب همانطور که در مقدمات بحث گذشت اعتبار هر حدیثی اول به کتاب مصدر و سپس به سند آن حدیث برمی گردد . 🔷اولین منبعی که در منابع حدیثی شیعه از آن به عنوان مصدر این حدیث یاد شده است کتاب اقبال الاعمال ( ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢ ) سید بن طاووس است . 🔹پس از ايشان در قرن‌هاي بعدی توسط محدثانی مانند مرحوم ابراهیم کفعمی در البلد الامین و الدرع الحصین (طبع بيروت ، ص ٦٩ )، علامه مجلسی در بحارالانوار ( طبع بيروت ج ٩٥ ص ٣٩٥ )شیخ حر عاملی در وسائل الشيعة (آل البيت ج ٨ ص ٩٨ باب ٦ باب استحباب صلاة الرغائب… روايت ١ شماره ١٠١٧٢.)و شیخ عباس قمی و... اين روایت باز نقل شده است. 🔶ولی ظاهرا اولين منبعي كه در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب مفید العلوم و مبید الهموم - منسوب به محمد بن عباس خوارزمي - (طبع بیروت ، ص ١٧١ ) است که البته این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل شده است. بعد از او سید بن طاووس در کتاب الاقبال بالاعمال الحسنة ( ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢ ) و پس از وی ابن باقی قرشی در کتاب اختیار المصباح الکبیر ( ج ٢ ص ٢٢٩ ) نیز روایت را بدون ذکر سند آورده اند. 🔸سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح فی اختصار المصباح ( ص ٤٥٧)، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است. ✔️همانطور که ملاحظه کردید اعتبار منبع مشهور این حدیث یعنی اقبال الاعمال در رتبه سوم از اعتبار است و مشکل دیگری که وجود دارد مرحوم سید (وفات 664ق) سند روایت را ذکر نکرده است . ایشان تصریح کرده که این حدیث در کتاب­ های عبادی از پیامبر(ص) نقل شده، ولی من آن را از برخی کتاب­ های شیعه آورده­ ام. سخن سید نشان می­ دهد ابن طاووس چندان به منبع خود اعتماد نداشته و حتی نام آن را نخواسته بیان کند، اما از باب احتیاط حدیث را نقل کرده است تا ثوابی از دست نرود. گویا خاستگاه این گونه احتیاط­ ها «اصل تسامح در ادله سنن» یا «اخبار من بلغ» باشد، که خبر در مقام عمل پذیرفته می­­ شود. 🔻همچنین منبع تازه یافت آن یعنی کتاب مفید العلوم و مبید الهموم نیز این روایت را بدون سند نقل کرده علاوه بر اینکه در مورد مولف این کتاب هم بحثهایی هست که شیعه دوازده امامی است یا شیعه زیدی یا شافعی است ،که قرائن گویای زیدی مسلک بودن اوست و شاید برای همین هم سید بن طاووس سند خود را ذکر نکرده است. 🔻منبع سوم هم کتاب منهاج الصلاح علامه حلی است که چون علامه حدیث را بدون ذکر سند از جابر بن یزید جعفی نقل کرده است.بنابر این طبق این سه منبع حدیث مرسل و ضعیف السند است. 🔻تنها می ماند سندی که علامه حلی در اجازه خود به بنی زهره نقل کرده است که باید بررسی سندی بشود 👇 🖊استاد الهی منش(استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه،کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی) ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»1️⃣ 🔶لیله الرغائب به اولین شب جمعه از ماه رجب، شب برآورده شدن آرزوهای بلند گفته شده که برای رسیدن به آرزوها اعمالی با ثواب فراوان روایت شده، که نماز رغائب از شمار این اعمال است. 🔻ابن جوزی(م597) نخستین کسی است، که از اهل سنت، حدیث لیلة الرغائب و اعمال آن را با اندک اختلافی که با روایت ابن طاووس دارد، از ابن منده از ابن جهيم صوفي ابن سعيد بصري از پدرش از صغاني از حميد طويل از انس بن مالك از پیامبر(ص) نقل کرده است. 🔻بدین ترتیب حدیثی که از آن نام برده شد، از منابع و راویان اهل­ سنت به منابع شیعی راه یافته است. گرچه مطالعات پیشینه­ ای فراتر از ابن جوزی را بیان نمی­ کند، 👌🏻 اما نقد ابن جوزی بر این حدیث، نشان می­ دهد، که نماز رغائب دست­ کم در قرن ششم شایع بوده است. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»2️⃣ ابن جوزی سند روایت را ضعیف، محتوای آن را دروغی منتسب به رسول خدا(ص) شمرده‌ و ابن جهیم صوفی را از دروغ­گویان متهم به جعل این خبر دانسته­ و از استادش عبدالوهاب حافظ نقل کرده که راویان این خبر مجهول الحال و برای محدثان ناشناخته هستند و اصل خبر در هیچ کتابی یافت نشده است.[1] ابن جوزی نمازهایی مانند نماز رغائب را ساخته امام جماعت­ های جاهل دانسته که مجالس را از این نوع خبرها پر کرده ­اند تا بتوانند ریاست داشته باشند، در حالی که این نماز هیچ بنیان و اساس ندارد.[2] پی‌نوشت: [1]. ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص125. شرح حال او را بنگرید: ابن جوزی، المنتظم، ج15، ص161. [2]. ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص129. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»3️⃣ برخی دروغ بودن چنین خبری را مورد اتفاق همگان دانسته[1] و در هر صورت، مقدسی گوید برای ما در بیت المقدس نمازی به نام نماز رغائب در ماه رجب شناخته شده نبود.[2] علي بن ابراهيم این نماز را از ساخته ­های اواخر قرن پنجم دانسته است، که جاهلانی از امامان جماعت آن را درست کرده­ اند.[3] از این رو، چنین نمازی را بدعتی مذموم و قبیح شمرده­، خواستار مبارزه با آن شده­اند،[4] به گونه­ ای که نووی آن را بدعتی زشت، گمراهی و نادانی و دربردارنده منکراتی آشکار شمرده که بدین سبب جعل کننده آن را نفرین کرده است.[5] مهم آن­که، اعتقاد به لیلة الرغائب و خواندن نماز آن، مانند بسیاری از امور مشابه، همدوش نفی و مبارزه همچنان رشد کرده و سبب اعتقاد قوی­ تر برخی از اهل­ سنت به آن شده است. برخی پنداشته­ اند که حتی اسری(حرکت شبانه رسول خدا(ص) به بیت المقدس) نیز در نخستین شب جمعه ماه رجب، به نام لیلة الرغائب بوده است.[6] پی‌نوشت: [1]. ابن تیمیه، الفتاوی الکبری، ج2، ص262 و ج5، ص344 و عجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص410. [2]. «لم يكن عندنا ببيت المقدس صلاة الرغائب»، لخمی شاطبی غرناطی(م790)، الاعتصام، ج1، ص122. [3]. فتنی، تذکرة الموضوعات، ص44. [4]. شربینی، الاقناع في حل الفاظ ابي شجاع، ج1، ص108 و ملییاری هندی(م987)، فتح المعین، ج1، ص312. [5]. نووی، شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰. [6]. ابن کثیر، البدایة و النهایه، ج3، ص135. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»4️⃣ 🔶پیشینه این خبر در منابع شیعی به ابن طاووس(م664ق) می­ رسد. 👈🏻او بدون ذکر سند، تصریح کرده که در کتاب­ های عبادی از پیامبر(ص) نقل شده، ولی من آن را از برخی کتاب­ های شیعه آورده­ ام. 👌🏻سخن سید نشان می­ دهد ابن طاووس چندان به منبع خود اعتماد نداشته و حتی نام آن را نخواسته بیان کند، اما از باب احتیاط حدیث را نقل کرده است تا ثوابی از دست نرود.[1] 👌🏻گویا خاستگاه این گونه احتیاط­ ها «اصل تسامح در ادله سنن» یا «اخبار من بلغ» باشد، که خبر در مقام عمل پذیرفته می­­ شود. 🔶علامه حلی(م۷۲۶ق‌) نیز به محتوای این حدیث اعتماد کرده به آن اجازه داده و سپس مستند 🔶محدثان و فقهای بعدی شده تا آن را نقل کنند و یا مستحب شمارند[2]. 💢اما فاضل لنکرانی حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روزه روز قبل از آن را مشکل شمرده است. [3] 👈🏻در دلالت اخبار من بلغ بر استحباب دو نظر فقهی متفاوت ارایه شده است و در این باره شیخ انصاری بر خلاف آخوند خراسانی «اخبار من بلغ» را دلیل بر استحباب خود عمل نمی داند. 📖پی‌نوشت: [1]. ابن طاووس، اقبال الاعمال، ج3، ص189. [2]. رک: مجلسی، بحار الانوار، ج95، ص395-397 و نیز ج104، ص125؛ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص98؛ قمی، مفاتیح الجنان، ص138 و بروجردی، جامع احادیث الشیعه، ج7، ص379. [3]. فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج۲، ص۱۷۲. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»5️⃣ 🔻برخی مانند مجلسی نیز لیلة الرغائب و نماز آن را به پیروی از ابن طاووس و علامه حلی نقل کرده­، 👈🏻اما چندان به آن اعتماد نداشته­ است. 👌🏻او با این که خبر را در بحار الانوار[1] بدون هیچ نقدی نقل کرده، 💢اما در زاد المعاد از آوردن آن خودداری کرده و دلیل آن را عامی و معتبر نبودن سند دانسته و گفته است که خواندن نماز لیلة الرغائب در وقت خاص مشکل­ آفرین است.[2] 👈🏻کسانی مانند امینی، تستری، سبحانی و میلانی نیز هریک به نوعی عامی بودن و حتی ساختگی بودن آن را اشاره کرده اند.[3] پی‌نوشت: [1]. مجلسی، بحار الانوار، ج95، ص395-396. [2]. مجلسی، زاد المعاد، ص42. [3]. امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ همو، الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116 و میلانی، سید علی، شرح منهاج الکرامة فی معرفة الامامه، ج3، ص303. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»6️⃣ 👌🏻در این میان، مرعشی نجفی کیفیت نماز رغائب را از ابوبکر خوارزمی شافعی مذهب، در کتاب «مفيد العلوم و مبيد الهموم» ص 88 چاپ مصر، نقل کرده است.[1] 👈🏻در صورت صحت این انتساب، پیشینه حدیث رغائب به نیمه دوم قرن چهارم می­ رسد؛ 👈🏻زیرا ابوبکر خوارزمی خواهر زاده طبری(م310)، مؤلف کتاب «تاریخ الامم و الملوک» و درگذشته سال 383ق است. 💢اما با توجه به این که جعل حدیث رغائب مربوط به اواخر قرن پنجم است، پیشینه قرن چهارم با مشکل روبرو می­ شود و گویا در انتساب کتاب «مفيد العلوم و مبيد الهموم» به ابوبکر خوارزمی نیز اشتباهی رخ داده باشد. پی‌نوشت: [1]. مرعشی نجفی، شرح احقاق الحق، ج9، ص620. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈