اگر شما پذیرفتید این روز زن است...
🎙امام خمینی رحمه الله علیه
اگر شما زنها و زنهای کشور ما همه پذیرفتند که امروز روز زن است؛
یعنی روز تولد حضرت زهرا که آن کمال و آن وضعیت را دارد، پذیرفتید که روز زن است،
به عهدۀ شما مسائل بزرگی [خواهد آمد]؛
از قبیل مجاهده، که حضرت مجاهده داشته است، حضرت به اندازۀ خودش که در این ظرف کوتاه مجاهده داشته است، مخاطبه داشته است با حکومتهای وقت، محاکمه می کرده است حکومتهای وقت را،
شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است؛
یعنی، روز تولد این حضرت روز زن است.
زهد و تقوا و همۀ چیزهایی که داشته است و عفافی که او داشته است و همه چیز، شما باید اگر پذیرا شدید، آنها را تبعیت کنید و اگر تبعیت نکردید، بدانید که شما داخل در روز زن نیستید،
هر کس نپذیرفت، در روز زن و در این شرافت وارد نشده است.
▫️صحیفه امام جلد بیستم
سخنرانی در جمع بانوان
سالروز میلاد فرزند خلف حضرت زهرا، خمینی عزیز مبارک🌹
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
⁉️نگاه اسلام به زن در خانواده، چگونه است؟
#قسمت_اول
♦️روز زن که در جامعه اسلامی ایران با روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، پیوند خورده است، از آن بزنگاههایی است که مایه فخر و مباهات مسلمین است.
❗️البته اگر درست به آن توجه شود.
چرا که از یک طرف، یک نمونه کامل از انسان را در قامت یک زن به جهان معرفی می کند و از طرف دیگر فرصتی را فراهم می سازد تا از نگاه اسلام به موجودیت زن در خانواده و جامعه پرده برداری شود.
هر چند متأسفانه در میان جوامع اسلامی هم، عمق این نگاه مغفول مانده ولی به هر حال این روز می تواند بهانه ای باشد برای تبیین همین مهم ها.
✅اسلام از یک طرف بر تکریم زنان و دختران در خانواده تأکید می کند و با عباراتی همچون «المرأه ریحانه لیست بقهرمانه» به لطافت زن و حفظ آن اشاره می کند، و از طرف دیگر با قوانین فقهی خود از زن حمایت بنیادی و اساسی میکند. توجه به این قوانین فقهی میتواند از نگاه اسلام به زن پرده بردارد.
البته لازم به ذکر است که قوانین، صرفاً خطوط قرمز را در روابط انسانی معین میکنند و آنجایی که محل اختلاف و دعواست را با خط کشی، مدیریت می کنند و قطعاً نمی توان از اخلاقیات در اداره خانواده و اجتماع غافل شد ولی به هر حال روشن می کند که از منظر اسلامی چه توقعی باید از زن در خانواده داشت و روی چه نکاتی باید تمرکز نمود تا خانواده ایده آل اسلامی شکل بگیرد.
♦️باید این نکته مورد نظر قرار داد که هرگاه هم به قوانین فقهی و هم به متون اخلاقی اسلام، در زمینه زن و خانواده توجه گردد، یک بسته کاملی برای تنظیم روابط خانوادگی فراهم می شود که قابل عرضه به جهانیان و قابل استفاده مسلمین است.
✅ بسته کاملی که محملی را برای رشد و تعالی زن و مرد و فرزندان آنها در محیط خانواده فراهم می کند، بی آنکه مرد سالارانه یا زن سالارانه باشد، بلکه #خداسالارانه است و رنگ خدایی به خانواده می بخشد « وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»
«ﻭ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﻧﮕﺶ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍﺳﺖ؟ »(بقره/ ١٣٨)
ادامه دارد...
✍#فاطمه_خدادی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
#سلسله_یادداشت
🔻یادداشت دوم: بازگشت به قرآن
🔴کلیدهای فهم مسائل زنان اصول شش گانه ای است که سید کمال حیدری برای ورود به مباحث زنان توجه به آنها را لازم میداند. ایشان در تبیین مسائل زنان از بازگشت به قرآن و اصالت و محوریت آن سخن میگوید. لکن در عین حال در مواجهه با برخی آیاتی که ناظر به تفاوتهای میان زنان و مردان است، از مبنای خود عدول کرده و میگوید چون شرایط عصر صدور تحمل استیفای کامل حقوق زن را نداشته، اسلام کف حقوق زن را بیان کرده است. برای مثال در مساله قوامیت ایشان بیان میفرمایند که حقوق و مسئولیتها متناسب با فهم انسانها بیان میشود و چون زنِ زمان رسول خدا از جهت فرهنگی وضعیت ضعیفی داشت، قوامیت برای او وضع شده بود اما زن امروز دچار تغییر شده است و متناسب با میزان این تغییر و فعالیت اجتماعی زن، قوامیت نیز کم میشود.
⁉️حال این سوال برای مخاطب ایجاد میشود که آیا میتوان نسبت به احکام الهی نگاه حداقلی داشت؟
🔻برای پاسخ به این سوال توجه به چند مقدمه ضروی است:
- رگ حیات نواندیشی دینی، تفکر در بستر مدرنیته و اقتضائات لاینفک آن از زندگی بشر امروزی است. بازنمایی اندیشه در این فضا محصولی جز پیوستهای فکری-فرهنگی متناسب با اصول لیبرالیسم را در پی نخواهد داشت. تنها اذهانی میتوانند خود را از این سراب رها سازند که به بستر تنفس خود التفات و توجه ویژه داشته باشند.
- خواستگاه نواندیشی دینی در مسائل زنان به کشورهای عربی و بعد از آن به آمریکاییهای مسلمان بازمیگردد. افرادی که گاهی صراحتا و گاهی ضمنی، بازاندیشی خود را به بستر فمنیسم ربط میدهند. و البته برخی از این اشخاص با اینکه از عنوان فمنیسم دوری میجویند اما نمیتوان آنها را خالی از مسمی دانست. چهرههای شناخته شدهای چون نصر حامد ابوزید، قاسم امین، آمنه ودود و.. از پیشگامان این وادی هستند.
- اندیشه ورزی در حوزه مسائل زنان، همچون راه رفتن بر لبه تیغ میماند؛ اذعان و توجه دائمی به اصالت خود و طرد دیگریهادر عین کنار زدن غبار بسترهای فکری از گوهر اصلی دین، خود پروژهای است که کمتر فردی میتواند در این بزنگاه از آن رها شود.
ادامه دارد...
👇👇👇
🔴حال آیت الله سیدکمال حیدری، به عنوان فقیه و مجتهد، اگر نگوییم همه بستر اندیشه ورزی خود در حوزه مسائل زنان، حداقل بخش قابل توجهی از آن را، در این فضای تنفسی گسترده است. محتوایی که پیش ازین از قلم و حنجرهی چهرههای دیگری نیز به گوش میرسید این بار از دریچه صدا و سیمای ایشان و با ادبیات فقهی- تفسیری شیعی بازنمایی میشود.
تبیین ایشان از مساله قوامیت عینا در نگاه نواندیشانی چون آمنه ودود بیان شده بود و البته ایشان در سلسله جلسات خود از این فرد نیز یاد میکنند.
🔻اکنون برای پاسخ به این شبهه که اسلام کف حقوق زن را گرفته است، باید به لوازم آن توجه کرد:
- اولین لازمه این است که آیا منحصرا فهم انسان ملازمت با تکلیف دارد؟ فهم انسان تنها یک عنصر از عناصر تکلیف است. اگر در صدر اسلام زنانی با فهم پایین اجتماعی حضور دارند، در همان دوره شخصیتهای عظیمی مانند صدیقه طاهره سلام الله علیها و دخترشان و پس از آن محدثات بزرگ شیعه و بزرگانی چون حضرت معصومه سلام الله علیها نیز حاضرند. پس اگر به صرف تغییر شرایط، حکم نیز دچار تغییر میشود، باید با حضور این زنان در همان دوره حکم دچار تغییر میشد.
_ملازمه بعدی این کلام انکار ختم نبوت است؛ علت تغییر شرایع گذشته، این بوده است که بشر ظرفیت تکمیل شریعت را نداشته، به همین دلیل شریعت پیشین نسخ و نبی بعدی خط تکاملی شریعت را در پیش میگرفت. این روند با خاتمیت نبی گرامی اسلام به پایان رسید. لازمه سخن سید کمال حیدری این است که بشر همچنان ظرفیت دین نبی خاتم را نداشته پس میتوان اینگونه نتیجه گرفت که ایشان خاتم النبیین نیستند، و این مخالف صریح قرآن است.
اگر بیان شود؛ درصورتی که پیامبر اسلام خود تدارک این استکمال را دیده باشد چطور؟ در اینجا توجه به این مساله ضروری است که با تغییر موضوع، حکم جدید که متناسب با موضوع جدید است بیان میشود و در حکم خدا تغییری صورت نمیگیرد.
✅️با توجه به این مقدمات نمیتوان تغییر زن که روی دیگر آن تغییر انسان است را عاملی برای تبدل حکم قوامیت دانست. و احکام الهی مشمول گذر زمان نمیشود. علاوه بر این آیه قوامیت درصدد بیان مصداق نیست که با تغییر آن حکم تغییر کند. (برخلاف آیاتی که از مثلا از رباط خیل سخن میگویند.)
همانگونه که حضرات معصومین فرمودهاند، َ: «حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلىيَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، لَايَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِيءُ غَيْرُهُ».
✍️#زینب_تختی|پژوهشگر مطالعات زنان
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
🔻ضرورت تولید محتوای دینی در فضای مجازی
💢تولید محتوای دینی در فضای مجازی، بهویژه در شرایط کنونی که با آن روبرو هستیم، یکی از نیازهای مبرم بوده و باید در کانون توجه قرار گیرد، چرا که فضای مجازی به سرعت در حال گسترش است و نقش حیاتی در شکلگیری افکار عمومی و جهتدهی نگرش افراد دارد.
♨️امروزه، با توجه به افزایش شبهات و مشکلات فرهنگی و دینی، به واسطه عدم تولید محتوای صحیح و مؤثر، تولید محتوای دینی نهتنها یک وظیفه، بلکه یک ضرورت اجتنابناپذیر است. ایران با حکومت شیعه اثنیعشری خود باید نقش راهبری در تولید محتوای دینی ایفا کند که این وظیفهای ویژه برای طلاب و فعالان دینی است.
📌نکته کلیدی در این زمینه، نیاز به نوآوری در تولید محتوا است. نباید صرفاً به تکرار محتوای قدیمی اکتفا شود، بلکه باید با روشهای نوین و خلاقانه در ارائه مفاهیم دینی وارد عمل شویم. در حال حاضر ۲۵ درصد جمعیت جهان مسلمانند و حدود ۶۵ درصد ادیان دیگر و این نشان دارد از میل به دینداری مردم و ده درصد داریم که هیچ دینی ندارند، ما وظیفه داریم در مقابل این جمعیتی که داشتن دین را پذیرفته اند آموزه های دینی حقیقی را ارایه دهیم و برای آنها فکر اساسی داشته باشیم.
⭕️درماههای اخیر ،صهیونیزم غاصب، با فجایع خود در غزه و لبنان و نقاط مختلف نوعی بیداری جهانی ایجاد کرده و مردمی که بدنبال روزمرگی بودند و به حداقل دینداری راضی بودند دنبال دین منجی وحقیقی میگردند و آن دین جز اسلام ناب محمدی و مذهب اثنا عشری نیست اگر ما طلاب کشوری که تنها حکومت شیعی در جهان است احساس ضرورت نکرده و تولید محتوا نکنیم و به جهانیان در بستر مجازی ارایه ندهیم آنها در دام های کشورهایی مثل انگلیس و... میافتند که اسلام غیر واقعی را در قالب گروهکهای تروریستی مثل داعش و غیره ارائه میدهند.
📌باید همگی به این نکته توجه داشته باشیم که مسئولیت ما در برابر جامعه و در برابر امام زمان عج بسیار سنگین است و باید در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.
✍️#زینب_خانی| استاد حوزه علمیه خواهران
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
17.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️دلیل اصلی دشمنی محور مقاومت
با استکبار جهانی
ما چرا می جنگیم؟!
با کی می جنگیم؟!
چرا باید مقاومت کنیم؟!
پ.ن
یمن میجنگد، چون باایمان است؛ حزبالله میجنگد، [چون] قدرت ایمانی، او را به میدان میکشاند؛ حماس و جهاد میجنگند، چون عقیدهشان آنها را به این کار وادار میکند.
رهبر انقلاب ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
⁉️نگاه اسلام به زن در خانواده، چگونه است؟
قسمتدوم
🔴مقدمتاً باید گفت که قوانین اسلامی در عرصه زن و خانواده آنچنان مورد توجه زنان در جوامع و ادیان دیگر قرار گرفته که یکی از عوامل جذب به اسلام در سالیان اخیر بوده است. این مطلب را در آمارها مطرح می کنند که 90 درصد نومسلمانها از زنان هستند و موضوع كرامت زن و تأمين امنيت رواني و اجتماعي آنها در اسلام، باعث گرايش ایشان به اسلام شده است.
✅ اسلام عزیز، از یک طرف زن را با مرد در رسیدن به قرب الهی مساوی می داند و زن را طفیلی وجود مرد یا مایه گناه آدم نمی داند، آنچنانکه در مسیحیت تحریف شده مطرح است لذا میفرماید؛
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ(نحل/۹۷)
و از طرف دیگر با ارائه الگوهایی از زنان بزرگ اسلام مثل حضرت صدیقه طاهره و حضرت زینب سلام الله علیهما، برای زنان، در جامعه، نقش اجتماعی و تأثیر گذاری هم تعریف می کند.
ولی سوال اساسی این است که زن در خانواده چه وظایفی دارد و توقع اسلام از زن در خانواده چیست؟
✅ اسلام عزیز، از یک طرف دو مسئولیت را برعهده زن قرار می دهد و آنها را از وی بازخواست می کند؛ تمکین مرد و اطاعت از همسر در خروج از منزل
و از طرف دیگر تمامی کارهای مرسوم بر عهده زن را به عنوان یک امر واجب، از دوش او بر می دارد لذا می گوید که زن می تواند برای انجام کارهای منزل و حتی امور مربوط به فرزندان از قبیل شیر دادن کودک خود، از همسرش، طلب اجرت کند!
✅ یعنی آنچه اسلام از یک زن، در خانواده می خواهد، همسر داری است! و باقی کارها در منزل، اموری هستند که اگر توسط زن انجام نشوند، مؤاخذه الهی را در بر ندارند! و این اهمیت مسأله همسرداری را در اسلام نشان می دهد که باید مورد توجه زنان قرار بگیرد.
مسأله تمکین مرد در امور زناشوئی و حفظ اقتدار مرد در خانواده که جلوه ای از آن کسب اجازه از او برای خروج از منزل است، برای اسلام بسیار حائز اهمیت و مهمترین وظیفه زن تلقی شده است.
✍#فاطمه_خدادی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam