eitaa logo
هم قلم
518 دنبال‌کننده
911 عکس
222 ویدیو
7 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. 👈🏻ادمین کانال @Hosseyni_970
مشاهده در ایتا
دانلود
📌بدعت 🔸️جالب است، جماعتی که دو ماه عزادار امام حسین علیه‌السلام بودند، عید امامت امام زمان عج را قبول ندارند و می‌گویند بدعت است. اما که با لعن و کلمات رکیک جشن می‌گیرند، که باعث تفرقه و ضد وحدت و ولایت هست قبول ندارند که بدعت هست!! 🔸️در کدام روایت یا حدیثی چنین عملی از اهل بیت یاد شده که اینها اصرار به انجامش دارند. تا جایی که شنیده شده لعن در خفا را توصیه کردند. علىّ بن عاصم به امام حسن عسکری "سلام‌الله‌علیه" گويد: "من از اينكه شما را با دست يارى كنم ضعيف و ناتوانم و جز اظهار دوستى و ولايت نسبت به شما و بيزارى از دشمنان شما و لعنت كردن آنها در تنهایى قدرت ندارم، حال من چگونه خواهد بود اى سرور من؟ امام فرمود: پدرم از جدّم و او از رسول خدا نقل كرد كه آن حضرت فرمود: «مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ» كسى كه از يارى ما اهل‌بيت عاجز باشد و دشمنان ما را در تنهایى‌ها لعنت كند، خداوند صداى او را به تمام فرشتگان می‌برساند. «فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ» پس هرگاه يكى از دشمنان ما را لعنت كند فرشتگان آن را بالا برند و كسى كه آنها را لعنت نكند لعنت كنند، و هر گاه صداى او به فرشتگان رسد براى او طلب آمرزش كنند و بر او درود فرستند و گويند: خداوندا! بر روح اين بنده‌ات كه در راه يارى دوستان تو تلاش كرد درود فرست و اگر توانایى زيادترى داشت و بيشتر مى‌توانست يارى كند حتماً يارى مى‌كرد. در اين هنگام از طرف پروردگار ندايى رسد كه: اى فرشتگان من دعاى شما را درباره بنده‌ام اجابت كردم و صداى شما را شنيدم و بر روح او به همراه ارواح بندگان صالح ديگر درود فرستادم و او را از برگزيدگان نيكو قرار دادم. 🔸️این هم از حکایت لعن. حضرت زهرا سلام الله علیها به کدام کار راضی ترند!؟ به جشنی که خیری در آن نیست و باعث مظلومیت امام مهدی عج و شیعیان پسرش می‌شود!! یا جشنی که دلهایی را برای چند دقیقه یا یک ساعتی یا یک عمر با فرزندش مونس کرد!؟ عجب دارد این زمانه که جماعتی امام حاضر خود را نادیده گرفتند و به روایت های نامستند بسنده کردند. 📚 بحارالأنوار،ج۵۰،ص۳۱۷ 📚 ریاض‌الأبرار،ج۲،ص۵۰۵ ✍ 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻از خصوصیات یاران امام زمان (عج الله تعالی) 🔴در مرحله نخست؛ مانند دیگر مؤمنان پارسا، دارای ایمان و عمل صالح می‌باشند. آنان علاوه بر این خصوصیت، اما دارای امتیازات و ویژگی‌های خاصی هستند که آنها را از مؤمنان دیگر برجسته می‌سازد، آن‌گونه که امام عـلی (ع) فرمود: «نـه از نسل‌های گذشته کسی از آنان پیشی گرفته و نه از آیندگان کسی به مقام والای آنها می‌رسد».¹ 🔴امام صادق (ع) در روایتی² ویژگی‌های کلی و برنامه‌های کسانی را که می‌خواهند از یاران امام زمان(عج) باشند، چنین بیان کرده‌اند: هر کس خوشحال می‌شود و دوست دارد که در شمارِ یاران حضرت مهدی (عج) باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: 1⃣ منتظر بودن: انتظار فرج ویژگی نخست یاران امام مهدی (عج) است. البته انتظار به معنای حقیقی آن. 2⃣ با ورع بودن: دومین ویژگی یاران امام زمان (عج) تهذیب نفس و خودسازی است. دوری از گناه، تقوا و دوری از مکروهات و شبهات. 3⃣ داشتن اخلاق نیکو: اخلاق نیکو و کریمانه از دیگر ویژگی‌های یاران و سربازان امام زمان است. این صفاتی که فطرت، به خوبی آنها شهادت می‌دهد و امامان معصوم (ع) از آنها مدح و تمجید کرده‌‌اند، باید در سربازان امام عصر (عج) وجود داشته باشد. 🔴در روایتی دیگر، امام باقر و امام صادق (ع) از امام علی (ع) در توصیف یاران امام مهدی (عج) می‌فرمایند: «مـردانـی کـه خـدا را بـه حقّ شناخته‌اند، آنها یاوران حضرت مهدی در آخرالزمان هستند».³ از روایات فوق و مجموع دیگر روایات، برداشت می‌شود که ویژگی‌هایی که گفته شد، از اصول اولیه‌ای است که یاران امام زمان (عج) باید از آن برخوردار باشند، اما در روایات پراکنده دیگر، گاه به ویژگی‌ها ظاهری و صفات خاصی برخورد می‌کنیم که ممکن است ناظر به برخی یاران حضرتشان باشد: به عنوان نمونه، امام باقر (ع) می‌فرماید: «یـاران قـائم هـمـه جـوان‌انـد و پیرمرد در میان آنان نیست، مگر مانند سرمه در چشم و نمک در غـذا، و کـم‌تـریـن چـیـز در غـذا نمک است».⁴ [1]. الاقبال بالاعمال الحسنه، ج ‏2، ص 581 [2]. ‏الغیبه (للنعمانی)، ص 200 [3]. منتخب الأنوار المضیئه فی ذکر القائم الحجه، ص 44 [4]. الغیبه (للنعمانی)، ص 31 🗒️@HamQalam
🔻ایدئولوژی توحیدی، چهارچوبی برای سیاست و اجتماع ✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت 🔴آنچه به‌عنوان قانون الهی در اختیار ما قرار گرفته از جانب خدا و پیامبر اوست و هر کس در حکومت اسلامی زیست می‌کند موظف به اجرای قانون است. قوانین دینی دارای ابعاد گسترده‌ای است و دخالتِ دین در مسائل سیاسی و کشورداری به قدری ملموس است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. سیاست هم جز روش اداره‌ی جامعه و تنظیم اجتماع به‌گونه‌ای که به مصالح آن اجتماع تحقق بخشیده شود چیز دیگری نیست. در قرآن امتیاز وضع قوانین از آنِ خدا و رسولش دانسته شده و طبق عقیده‌ی شیعه ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام نیز چنین منصبی دارند و در زمان غیبت، ولی‌فقیه موظف به حفاظت از قوانین دینی است. در نگاه دین ایدئولوژی کلانِ غالب بر تمام ابعاد زندگی انسان و بر سایر ایدئولوژی‌ها، ایدئولوژی توحیدی‌ست؛ بدین معنا که تمام قواعد و احکام در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و ... منطبق بر مدار توحید تعیین می‌گردند. بنابراین ایدئولوژی سیاسی داشتن در نظر شیعه چیزی جدای از ایدئولوژی مذهبی نیست. به همین دلیل شیعه همان تقدسی را که برای عبادت قائل است برای سیاست نیز قائل بوده و امور سیاسی را چیزی جدای از امور دینی نمی‌داند چرا که هیچ شأنی از شؤون زندگی انسان خارج از قلمرو دین نیست. 🧐این‌ها نکاتی است که دکتر محمود شفیعی در یادداشت خود با عنوان "معیار سازی ایدئولوژی و گریز از واقعیت" به آن توجه لازم را نداشته‌اند.
🔴ایشان معتقد است ایدئولوگ‌ها با چنگ‌زدن بر عقاید سیاسی به تقدس‌بخشی این عقاید مبادرت می‌ورزند و آن‌ها را نه صِرف یک عقیده‌ی سیاسی بلکه نوعی عقیده‌ی دینی خطاناپذیر تلقی می‌کنند. دکتر شفیعی همین مسئله را ایرادی بر دارندگان این نوع ایدئولوژی دانسته و آن را مضر می‌داند. او در بخشی از یادداشتش می‌گوید: «ایدئولوگ‌ها تا آنجا واقعیت را می‌پذیرند که با ایدئولوژی آنان سازگار باشد. آنان واقعیت‌ها را آن قدر تحریف می‌کنند تا با عقاید ایدئولوژیک آنان هماهنگ گردند و اگر هماهنگ نشدند تا آنجا که ممکن است صورت مساله را حذف می‌کنند». 🔴ایدئولوژی سیاسی در نگاه دین ملاک‌های خاص خودش را دارد. در واقع چنانچه ایدئولوژی سیاسی به تضییع حق و عدالت منتهی شود بدین معناست که از ابتدا زیرمجموعه‌‌ی ایدئولوژی توحیدی قرار نداشته است. دکتر شفیعی معتقد است ایدئولوژی‌ها بر باورها اثر می‌گذارند در حالی که آنچه ایدئولوژی سیاسی را شکل می‌دهد باورها و نگرش‌هاست. نگرش الهی، ایدئولوژی سیاسی‌ای را تشکیل می‌دهد که مبتنی بر آموزه‌های دین باشد و این‌ها نکات مهمی است که در یادداشت ایشان مغفول مانده است. 🗒️@HamQalam
🔻ارزش آفرینی و ایجاد انگیزه 🔶 با بیان عنوان "نقش زنان در دفاع مقدس" ابتدایی‌ترین موضوعی که به ذهن بسیاری از افراد خطور پیدا می‌کند، نقش نظامی زنان است؛ اما با تنفس در فضای حقیقی روایت‌های زنان در این موضوع، درمی‌یابیم که نه تنها با این نقش مواجه نیستیم بلکه با مولفه‌‌ی دیگری رو‌به‌رو می‌شویم که ضریب بسیار بالایی در ارتقاء عملکرد رزمندگان داشته است، مولفه‌ی ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه. 🔸️مولفه‌ی ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه توسط زنان از سنگر خانواده به سنگر اجتماع می‌رسد و زنان ارزش جهاد و شهادت را حتی با نامه‌هایی که در بسته‌بندی‌های پشتیبانی از جبهه‌های جنگ قرار می‌دادند به رزمندگان منتقل می‌کردند. اما بُعد اجتماعی ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه در مورد زنان تنها به رزمندگان ختم نمی‌شود. در شرایطی که جهانِ زنان را جنگ فراگرفته و غم و اندوه شرایط زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده است، بانوان مجاهد مسلمان ایرانی با بهره‌گیری از ارزش ایجاد شده از معنویتشان، نسبت به شرایط پیش‌آمده صبوری می‌کردند و در تلاش بودند تا با روحیه‌ای بالا به باقی زنان هم انگیزه‌ی ادامه دادن این مسیر را بدهند که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن سرکشی به خانواده شهدا و برگزاری مراسمات مذهبی در منازل شهدا، به جهت همدردی با مادران، همسران و دختران شهدا بود تا با این حرکت به آنان نشان دهند که ارزش این مسیر را درک کرده‌اند و ادامه دهنده‌ی راهشان خواهند بود. ✍🏻 🗒️@HamQalam
هدایت شده از رحا مدیا
📌 "دوره جریان‌شناسی فتنه شهریور 1401" ⭕️ در سال‌های اخیر رهبر فرزانه انقلاب بارها تاکید و اهتمام جدی نسبت به تبیین و روشنگری در فضای غبار آلود فتنه داشته‌اند. تاکیدی که خواص جامعه را نیز از آن مستثنی نمی‌کند. 💢 خواصی که گاه از مسیر صواب تخطی کرده و از آن منحرف شده‌اند. یقینا دمیدن خواص در آتش فتنه‌ها بر غبار آلود شدن فتنه می‌افزاید و تشخیص را برای جامعه دشوار می‌کند. ❌ در فتنه‌ی اخیر که در آستانه‌ی سالگرد آن هستیم بر خود فرض دانستیم تا در حد توان، حوزویانی که در فتنه بعد از فوت خانم مهسا امینی واکنشی منفی داشته و به نوعی آتش بیار معرکه شدند را معرفی و تحلیل کنیم. ♻️با ما همراه باشید و در نشر ثواب این پوستر با ما شریک باشید🙏 ادمین مدرسه رحا: @adm_schl 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
«عشقِ آسمانی» 🌹رسول الله فرمودند: «انّی رزقتُ حُبّها» خدا عشق او (حضرت خدیجه) را رزق من قرار داده است... 🕊او که رزقِ عشقِ بهترین بنده ی خداوند متعال بود و مفتخر به قامت محبت‌ِ بی همتای حضرت ختمی مرتبت گشته بود؛ عشق را در معنای ایمان و وحدانیت، ارزانی به محضر رسول الله می داشت و در آن هنگام که محمد (ص)، رسولی غریب و یتیم شناخته می شد، با گذشت از تمام هستی اش، بذل تمام مهربانی اش، خدمتی بی مثال برای نهال نورس اسلام به یادگار گذاشت. 🕊پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در حق ایشان فرمود که خداوند زنی بهتر از خدیجه (س) به من نداد؛ در آن هنگام که مردم مرا تکذیب می‌کردند، او مرا تصدیق می نمود و هنگامی که مردم مرا تحریم می کردند، با اموال و دارایی اش، کمکم می کرد (شیخ مفید، الافصاح، ص۲۱۷). 🕊خدیجه (س)، اول بانوی مومن مسلمان برای آنکه اسلام، گسترش یابد؛ از پیله ی روزگار، خویشتن را رهانید! تا ایام گذران عمر را در طبق عشق، به محمد (ص)، صبورانه بخشش کند. حضور حضرت خدیجه سلام الله در کنار رسول خدا (ص)، تنها همراهی همسرانه نبود و جایگاه و مقام شناخته شده ی حضرت، حمایتی همه جانبه را برای یاری فرستاده ی پروردگار مهیا ساخته بود. همراهی با دل، رفتار، گفتار، مال، جان و غیره، زاویای مختلفی از همبستگی به یادگار مانده ی بانویی است که در توصیف جایگاه ایشان، رسول الله فرمودند؛ هیچ کس برای من خدیجه (س) نمی شود (بحار الانوار؛ ج 43؛ ص 131). 🌹او که مفتخر به عشق آسمانی گشته بود؛ خدیجه ای باشرافت بود که دل خویشتن را در پهنای آسمان وا نهاده بود. دهم ربیع الاول سالروز ازدواج پیامبر عزیز اسلام و حضرت خدیجه بر همه پیروان آن وجود نازنین مبارک باد. ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻وحدت گاهی می پرسند چرا جمهوری اسلامی دائما حرف از با اهل تسنن میزند؟ مگر می توان با کسانی که به دشمنان اهل بیت علیهم السلام، ارادت دارند، وحدت داشت؟ چرا نباید برای خاطر دل آنها به خلفای غاصب، لعن کرد؟ مگر برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام، یک واجب شرعی نیست؟ ✍🏻فاطمه خدادی| پژوهشگر کلام 🔴اولا_ باید وحدت داشته باشیم چون خدا، پیامبر، کتاب، قبله و دین ما یکی است و همینطور دشمن ما یکی است! آنچه که دشمنان اسلام می خواهند نابودی کل اسلام و مسلمین است ولی ما بنا به کلام صریح قرآن، با هم برادر و خواهر دینی هستیم، با وجود همه اختلافات مذهبی که داریم! 🔴ثانیا_ ما می دانیم که بسیاری از اهل سنت از اصل ماجرا غافل هستند و قدرت تشخیص حق بودن تشیع را ندارند، پس اگر می خواهیم که حق اهل بیت علیهم السلام را ادا کنیم و دیگران را با مکتب نورانی شیعه که راه نجات است آشنا کنیم، نباید طوری رفتار کنیم که مانع شنیدن حرف حق شود. اهل سنت به خلفای سه گانه، ارادت قلبی شدید و بلکه متعصبانه دارند، لذا توهین و لعن علنی نه تنها آنها را به شنیدن استدلال و برهان ما نمی کشاند که وسیله ای می شود برای ابراز دشمنی با تشیع و می دانیم که اختلاف و دشمنی میان مسلمین، خواسته دشمنان ماست چون باعث نابودی هر دو می شود و این مطلوب پیامبر و اهل بیت او نیست. 🔴ثالثا_ برائت قلبی داشتن از دشمنان اهل بیت، واجب شرعی است ولی اظهار لعن و علنی کردن آن واجب نیست؛ بلکه در جا و زمانی که جان مسلمین را به خطر می اندازد، حرام هم می شود چون حفظ جان مسلمین واجب تر است و می دانیم امروزه بواسطه فضای مجازی، تصاویر و فیلم مجالس عیدالزهرا (سلام الله علیها) به سرعت دست به دست شده و در همه عالم منتشر می شود و موجب سلب و لعن به مقدسات شیعیان و بلکه حمله به شیعیان در دیگر کشورها می شود. 🗒️@HamQalam
🔻آزادی و مصلحت 🚫آنچه منجر می‌شود تا جوانان به بهانه‌ی عدم آزادی، اقدام به قانون‌شکنی کنند این است که ملاک قانون را چیزی جز مصالح مادی نمی‌دانند؛ این در حالی‌ست که در نگاه اسلام مصالح فقط به امور مادی خلاصه نمی‌شود و بخش عظیمی از مصلحت انسان مربوط به مصالح معنوی اوست و حفظ همین مصالح معنوی، منجر به محدودیت آزادی می‌شود. در حقیقت برای محافظت از مصالح معنوی چاره‌ای جز محدودیت آزادی‌ وجود ندارد. ⚠️نسخه‌ی آزادی در کشورهای غربی، صرفا بر مبنای حفظ مصالح مادی پیچیده شده؛ حال آن‌که در کشور اسلامی ملاک آزادی صرفا در مصلحت مادی خلاصه نمی‌شود. پذیرش اسلام، بدونِ پذیرش محدودیت‌هایش معنا ندارد. ✍ 🗒️@HamQalam
۲۵ شهریور و فتنه مهسا امینی 🔺️‏تاریخ تکرار می شود. یک روز عایشه و یک روز مهسا، بهانه ای برای تخریب . 🗒️@HamQalam