eitaa logo
حامیان قرآن
1.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
6.9هزار ویدیو
436 فایل
آموزش و انتقال مفاهیم قرآنی، اخلاقی و تربیتی، داستان ان شاءالله بتونیم کنارهم از خودشناسی به خداشناسی برسیم😍 کپی آزاد به شرط صلوات برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) ارتباط با ادمین @Ramazanian7 تبلیغات : @Ramazanian7 آیدی کانال 👇 @Hamian_ghoran510
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲🏻همیشه جای شکرش هست! ❌«اینم شد زندگی! آدم حالش از این زندگی به هم می‌خوره! حالم خیلی بده! این چه زندگی‌ایه من دارم! و...». این جملات که در اوضاع و شرایط اقتصادی و معیشتی نامطلوب از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اگرچه ساده به نظر می‌رسند، اما معنا و مفهوم عمیقی را دربردارند. ❎ این جملات بیانگر آن است که اوضاع آن‌گونه که من می‌خواستم نبوده است؛ یعنی ابتدا در ذهن و درون خودمان آرمان و ایده‌آل‌هایی را ترسیم کرده‌ایم و در حال حاضر چون به آن موارد دست نیافته‌ایم، احساس می‌کنیم حالمان خراب است. 🔹راه بهبود و بهتر شدن حالمان این است که نوع نگاهمان را به مشکلات و سختی‌ها تغییر دهیم. اطمینان و باور داشته باشیم هر آنچه ما دوست داریم و می‌خواهیم به آن‌ها برسیم به خیر و صلاح ما نیست. در مقابل، هر چیزی که ناخوشایند و آزاردهنده است، به‌گونه‌ای که دوست نداریم در زندگی با آن‌ها مواجه شویم، لزوماً به خیر و صلاح ما نیست. 💠 از اینرو خداوند متعال در آیه 216 سوره بقره می‌فرماید: «عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛ «چه‌بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال‌آنکه خیرِ شما در آن است و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال‌آنکه شرِّ شما در آن است و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید». 📎
نکات کلیدی جزء (۴).pdf
212.4K
🔸🔸منبر ماه رمضان 🍃🌷🍃نکات کلیدی جزء چهارم قرآن کریم 🍂🍃🍂🍃🍂
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش۱ 🌸 ألْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَ طَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالُْمحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالُْمحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكَتِابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُساَفِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِى أَخْدَانٍ وَمَن يَكُفُرْ بِالْإِيماَنِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخاَسِرِينَ (۵) ‏ 🍀 ترجمه: امروز، همه‏ ى چیزهاى پاک و دلپسند براى شما حلال شده است، و غذای اهل كتاب براى شما حلال است و غذای شما نیز براى آنان حلال است. و (ازدواج با) زنان پاكدامن مؤمن و نیز زنان پاكدامن از كسانى كه پیش از شما به آنان كتاب آسمانى داده شده در صورتی که مهریه آنان را بپردازید بر شما حلال است. و پاكدامن باشید نه زناكار، و زنان را به عنوان دوستان پنهانی و غیرمشروع انتخاب نکنید و هر كسی به ایمان خود كفر ورزد، قطعاً عمل او از بین خواهد رفت و او در آخرت از زیانكاران است. 🌷 : امروز 🌷 : همه چیزهای پاک و دلپسند 🌷 : غذا 🌷 : زنان پاکدامن، المحصنات جمع محصنة است به زنی که خود را از بی عفتی حفظ می کند محصنة گفته می شود. 🌷 : مهریه آنان 🌷 : مردان پاکدامن، محصنین جمع محصن است به مردی که خود را از بی عفتی حفظ می کند محصن گفته می شود. 🌷 : زناکاران 🌷 : انتخاب نکنید 🌷 : دوستی های پنهانی و غیرمشروع 🌷 : از بین رفت 🌷 : زیانکاران 🌸 در اين آيه كه مكمّل آيات قبل است، نخست مى‌ فرمايد: «الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ وَ طَعامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ: امروز، همه ی چیزهای پاک و دلپسند برای شما حلال شده است و غذاهای اهل کتاب برای شما حلال است و غذاهای شما نیز برای آنان حلال است.» منظور از یهودی ها و مسیحی ها است منظور از طعام اهل كتاب غذاهایی است که گوشتی نباشد زیرا ذبح آن غیر اسلامی است. در آیات قبل برای استفاده از گوشت، بردن نام شرط حلال بودن ذکر شده است. حديثى از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه، در تفسير آيه چنين فرمود: منظور از طعام اهل كتاب حبوبات و ميوه ‌هاست، نه ذبيحه‌ هاى آنها، زيرا هنگام ذبح كردن نام را نمى ‌برند. 🌸 ‌بعد از بيان حلال بودن طعام اهل كتاب، اين آيه درباره با زنان پاكدامن از مسلمانان و ازدواج با زنان یهودی و مسیحی سخن مى‌گويد و مى ‌فرمايد: « وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذا ءاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ: و ازدواج با زنان پاکدامن از مؤمنان و نیز زنان پاکدامن از کسانی که پیش از شما به آنان کتاب آسمانی داده شده در صورتی که مهریه آنان را بپردازید بر شما حلال است.» به شرط اين كه از طريق مشروع باشد نه به صورت زناى آشكار، و نه به صورت دوست پنهانى انتخاب كردن که می فرماید: «مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسافِحِينَ وَ لا مُتَّخِذِي أَخْدانٍ: و پاکدامن باشید نه زناکار و زنان را به عنوان دوستان پنهانی و غیر مشروع انتخاب نکنید.» 🌸 در پايان آيه به هشدار داده و می فرماید: وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ: و هر کسی به ایمان خود کفر ورزد، قطعا عمل او از بین خواهد رفت و او در آخرت از زیانکاران است. اشاره به اين دارد که این بايد سبب نفوذ و توسعه اسلام در ميان بيگانگان گردد، نه اين كه شما تحت تأثير آنها قرار گيريد، و دست از آيين خود برداريد كه در اين صورت شما بسيار سخت و سنگين خواهد بود.
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش۲ 🌸 ألْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَ طَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالُْمحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالُْمحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكَتِابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُساَفِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِى أَخْدَانٍ وَمَن يَكُفُرْ بِالْإِيماَنِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخاَسِرِينَ (۵) ‏ 🍀 ترجمه: امروز، همه‏ ى چیزهاى پاک و دلپسند براى شما حلال شده است، و غذای اهل كتاب براى شما حلال است و غذای شما نیز براى آنان حلال است. و (ازدواج با) زنان پاكدامن مؤمن و نیز زنان پاكدامن از كسانى كه پیش از شما به آنان كتاب آسمانى داده شده در صورتی که مهریه آنان را بپردازید بر شما حلال است. و پاكدامن باشید نه زناكار، و زنان را به عنوان دوستان پنهانی و غیرمشروع انتخاب نکنید و هر كسی به ایمان خود كفر ورزد، قطعاً عمل او از بین خواهد رفت و او در آخرت از زیانكاران است. 🔹 پيام های آیه ۵ سوره مائده 🔹 ✅ در بیان و قوانین، از عنصر زمان نباید غافل بود. ✅ پاكدامنى ، در هر مذهبى كه باشد، یک ارزش است. ✅ ، هم براى مردان و هم براى زنان، شرط است. ✅ در انتخاب به اصل ایمان و پاكدامنى توجّه شود. ✅ اغفال و كلاهبردارى، حتّى نسبت به غیر مسلمان ممنوع است. رعایت حقّ اقتصادى زن اگر چه مسلمان نباشد است. ✅ ، حقّ مالكیّت دارد، چه مسلمان و چه غیر مسلمان. ✅ را باید به خود زن داد. ✅ ابتدا راه را نشان دهید سپس راه ‌انحرافى را ببندید. ✅ برقرارى روابط نامشروع و دوستی های پنهانى، حتّى با غیرمسلمان ممنوع است. ✅ خوردن اهل ‏كتاب و گرفتن همسر پاكدامن از آنان حلال است.
🌕عمر به دست خداست. وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَ فَلا يَعْقِلُونَ «68یاسین» و هر كه را طول عمر دهيم، او را در آفرينش واژگونه مى‌كنيم. (حافظه‌اش به فراموشى سپرده مى‌شود، قدرتش به ضعف مى‌گرايد و قامتش خم مى‌گردد) آيا تعقّل نمى‌كنند؟ 🔴 سنّت خداوند بر آن است كه پيرى همراه با شكستگى باشد. «نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ» گرچه آثار عمر طولانى به دست خداست. آن جا كه خداوند اراده كند، افرادى مثل حضرت نوح و حضرت مهدى عليهم السلام عمر طولانى مى‌كنند و شكسته هم نمى‌شوند. 🔵 انسان هم بايد به فكر از دست رفتن نعمت‌ها باشد. «لَطَمَسْنا، مسخنا» و هم به فكر ضعيف شدن آنها. «نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَ فَلا يَعْقِلُونَ» 😊 یعنی را قدر دانی کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵ الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿٥﴾ امروز همه پاکیزه ها [ی از رزق خدا] برای شما حلال شد، و طعام اهل کتاب [که مخلوط با مواد حرام و نجس نیست] بر شما حلال و طعام شما هم بر آنان حلال است. و زنان پاکدامن مؤمن، و زنان پاکدامن از اهل کتاب [از طریق ازدواج شرعی] در صورتی که مهریه آنان را بپردازید بر شما حلال است، در حالی که مایل باشید پاکدامن بمانید نه زناکار، و نه انتخاب کننده معشوقه نامشروع در خلوت و پنهان. و هر کس در ایمان [به خدا و پیامبران وقیامت] کفر ورزد، قطعاً عملش تباه شده و فقط او در آخرت از زیانکاران است. (۵)
👇 🌕 هر كس دارد مورد قرار مى‌گيرد. «فَلا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ» 🔵 توجّه به و خداوند، بهترين وسيله آرامش براى مؤمن و تهديد براى منحرف است. «نَعْلَمُ» 🔴 دشمنان در پنهان و آشكار مى‌كنند. ‌ «يُسِرُّونَ‌، يُعْلِنُونَ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎یکي از ابعاد اعجاز قرآن، این کتاب آسمانی‌ست؛ ☄️هیچ اثری در کل تاریخ جهان، این‌چنین تأثیری بر انسان‌ها نگذاشته است 𖣐5 Scientists Finally Accept Islam 💥5 دانشمندی که [بدلیل انطباق قرآن با ساینس] اسلام را پذیرفتند [Maurice Bucaille٫ Jacki Ying٫ Thomas Brunton٫ Atsushi Okuda ٫Arthur Allison] 💥13 چهره مشهوری که در سال 2020 اسلام را پذیرفتند 💥اسلام آوردن پرفسور Jeffrey Lang با خواندن قرآن 💥اسلام آوردن پرفسور Marshall Johnson با آیات علمی قرآن 💥اسلام آوردن پرفسور Keith. Moore با آیات علمی قرآن 💥اسلام آوردن پرفسور Tejatat Tejasen با آیات علمی قرآن 💥تأیید نویسنده‌یهودی Hazleton بر قرآن Islam the world’s fastest growing religious group ➤اسلام سریع‌ترین گروه دیني درحالِ رشد در جهان است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپ تصویری: فریاد قرآن 🔸آیات زندگی در جزء چهارم قرآن کریم
میدونستی که در استان خوزستان ، شهر رامهرمز ، کوهی وجود داره به نام "تشکوه" یا کوه آتشین که به دلیل داشتن گوگرد بسیار زیاد ، مدام در حال آتش گرفتن هست و حتی باد و باران هم این آتش را خاموش نمیکند.
🔹أنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ 🔹همانا این زمین را بندگان صالح و شایسته به ارث خواهند برد 🔻امام رضا علیه‌السلام: 🔸هرکس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماه‌هاى دیگر تمام قرآن را تلاوت کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دعای روز پنجم ماه رمضان 🔹اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین 🔸خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان قرار بده و مرا در این روز قرار بده از بندگان شایسته و فرمانبردارت و مرا قرار بده در این روز از دوستان نزدیکت؛ به مهربانی خودت ای مهربان‌ترین مهربانان.
💠شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان 🔹اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین 🔸خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان قرار بده و مرا در این روز قرار بده از بندگان شایسته و فرمانبردارت و مرا قرار بده در این روز از دوستان نزدیکت؛ به مهربانی خودت ای مهربان‌ترین مهربانان. 🔰پیام‌های دعا 1- قرارگرفتن جزء استغفارکنندگان 2- قرارگرفتن جزء بندگان صالح مطيع 3- قرارگرفتن جزء اوليای مقرب خدا 4- درخواست رأفت و رحمت خداوند متعال 🔰پیام منتخب ✍️توبه و استغفار، یكى از حقایق بلند اسلام است که در بیش از هشتاد آیۀ قرآن، بر اهمیت آن تأکید شده است. توبه واقعى چهار شرط اساسی و دو رکن تکمیلی دارد. که عبارت‌اند از: پشیمانی از گذشته، تصمیم جدی بر بازنگشتن به معصیت، ادای حقوق الهى و ادای حقوق مردم (اعم از مالى، عِرضی و بدنی). 2شرط تکمیلى عبارت‌اند از: 1)چشیدن رنج عبادت و 2) ذوب‌کردن گوشت‌های روییده در دوران معصیت. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «آیا می‌دانید تائب(توبه‌کننده) کیست؟ گفتند: نه! فرمود: هرگاه بنده‌ای تائب، شاکی های خود را راضی نکند، تائب نیست؛ کسی که توبه کند و مجلس و غذایش را تغییر ندهد، تائب نیست؛ کسی که توبه کند و رفقای دوران گناه خویش را تغییر ندهد، تائب نیست؛ کسی که توبه کند و بر عبادتش نیفزاید، تائب نیست. 📗منابع؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۳۱ بحار الأنوار، ج ۶، ص ۳۵ و ۳۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5938455060303318402.mp3
3.96M
💠فایل صوتی: تند خوانی جزء پنجم قرآن کریم 🔹 با صدای استاد معتز آقایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپ تصویری: فریاد قرآن 🔸آیات زندگی در جزء پنجم قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپ تصویری: زبان قرآن را بشناسید 🔸آیت الله مجتبی تهرانی (ره)
(آيه ٦) -پاك سازى جسم و جان! در آيات سابق، بحثهاى گوناگونى در بارۀ «طيبات جسمى و مواهب مادى» مطرح شد، در اين آيه به «طيبات روح» و آنچه باعث پاكيزگى جان انسان مى‌گردد، اشاره شده است و قسمت قابل ملاحظه‌اى از احكام وضو و غسل و تيمم كه موجب صفاى روح است، تشريح گرديده، نخست خطاب به افراد با ايمان كرده، احكام وضو را به اين ترتيب بيان مى‌كند: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد هنگامى كه براى نماز بپا خاستيد صورت و دستهاى خود را تا آرنج بشوييد و قسمتى از سر و همچنين پا را تا مفصل (يا برآمدگى پشت پا) مسح كنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ) . بنابراين، فقط مقدارى از دست كه بايد شسته شود در آيه ذكر شده، و اما كيفيت آن در سنت پيامبر كه بوسيلۀ اهل بيت عليهم السّلام به ما رسيده آمده است و آن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان. سپس به توضيح حكم غسل پرداخته، مى‌فرمايد : «و اگر جنب باشيد غسل كنيد» (وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا) . روشن است كه مراد از جملۀ «فاطّهّروا» شستن تمام بدن مى‌باشد. «جنب» همان طور كه در ذيل آيۀ ٤٣ سورۀ نساء گذشت به معنى «دور شونده» است، و اگر شخص «جنب» به اين عنوان ناميده مى‌شود به خاطر آن است كه بايد در آن حال، از نماز و توقف در مسجد و مانند آن دورى كند. ضمنا از اين كه قرآن در آيۀ فوق مى‌گويد به هنگام نماز اگر جنب هستيد غسل كنيد استفاده مى‌شود كه غسل جنابت جانشين وضو نيز مى‌گردد. سپس به بيان حكم تيمم پرداخته و مى‌گويد: «و اگر از خواب برخاسته‌ايد و قصد نماز داريد و بيمار يا مسافر باشيد و يا اگر از قضاى حاجت برگشته‌ايد و يا آميزش جنسى با زنان كرده‌ايد و دسترسى به آب نداريد با خاك پاكى تيمم كنيد» (وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً) . سپس طرز تيمم را اجمالا بيان كرده، مى‌گويد: «بوسيلۀ آن صورت و دستهاى خود را مسح كنيد» (فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ) ١. و در پايان آيه، براى اين كه روشن شود هيچ گونه سختگيرى در دستورات گذشته در كار نبوده بلكه همۀ آنها به خاطر مصالح قابل توجهى تشريع شده است، مى‌فرمايد: «خداوند نمى‌خواهد شما را به زحمت بيفكند، بلكه مى‌خواهد شما را پاكيزه سازد و نعمت خود را بر شما تمام كند تا سپاس نعمتهاى او را بگوييد» (ما يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ) . در حقيقت جمله‌هاى فوق بار ديگر اين واقعيت را تأكيد مى‌كند كه تمام دستورهاى الهى و برنامه‌هاى اسلامى به خاطر مردم و براى حفظ منافع آنها قرار داده شده و به هيچ وجه هدف ديگرى در كار نبوده است، خداوند مى‌خواهد با اين دستورها هم طهارت معنوى و هم جسمانى براى مردم فراهم شود. جملۀ ما يريد اللّه ليجعل عليكم من حرج اين قانون كلى را بيان مى‌كند، كه احكام الهى در هيچ مورد به صورت تكليف شاق و طاقت فرسا نيست. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 496
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش۱ 🌸يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰٓ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَآءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🍀 ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی كه به نماز برخاستید، پس صورت و دست‌هایتان را تا آرنج بشویید و بخشی از سر و روی پاهایتان را تا برآمدگی پشت پا مسح كنید و اگر جُنُب بودید، پس طهارت كنید و اگر بیمار یا در سفر بودید یا یكی از شما از قضای حاجت [دستشویی‌] آمده، یا با زنان آمیزش انجام دادید و آبی [برای وضو یا غسل‌] نیافتید، با خاکی پاک تیمم كنید، و با آن خاک بخشی از صورت و دست‌هایتان را مسح نمایید. خدا نمی‌خواهد [با احكامش‌] بر شما مشقّت قرار دهد، بلكه می‌خواهد شما را [از آلودگی‌ها] پاک كند و نعمتش را بر شما تمام نماید، تا باشد که شکر گزار باشید. 🌷 : هنگامی که برخاستید 🌷 : نماز 🌷 : غسل کنید 🌷 : صورت هایتان 🌷 : دست هایتان 🌷 : آرنج ها 🌷 : مسح کنید 🌷 : سرهایتان 🌷 : پاهایتان 🌷 : برآمدگی روی دوپا 🌷 : قضای حاجت، دستشویی 🌷 : اگر با زنان آمیزش انجام دادید 🌷 : از صعود به معنای زمین بلند و به معنای خاک است 🌷 : پاک 🌷 : مشقت و سختی 🌸 در اين آيه به آنچه باعث پاكيزگى جسم و جان مى‌ گردد، اشاره شده است و قسمت قابل ملاحظه ‌اى از احكام وضو و غسل و تيمّم كه موجب صفاى روح است، تشريح گرديده، نخست خطاب به افراد با ايمان كرده، احكام را به اين ترتيب بيان مى‌كند: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاة: ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که به نماز برخاستید» بعد از «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ : پس صورت هایتان را بشویید.» طریقه ی شستن : صورت را از بالای پیشانی یعنی جایی که موی سر می روید تا آخر چانه و از جهت پهنا به اندازه ای که بین انگشت وسط و شست قرار دارد باید شست. 🌸 «وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ : و دست های خود را تا آرنج بشویید.» قید الی المرافق برای بیان محدوده شستن است در از آرنج تا سرانگشتان دست یعنی از بالا به پایین باید شست. ابتدا دست راست را می شوییم و سپس دست چپ را می شوییم. «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ: و‌ بخشی از سرتان را مسح کنید.» با رطوبت دست، جلوی سر را باید کرد. «وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ: و روی پاهایتان را تا برآمدگی روی پا مسح کنید» بعضی از مراجع گفته اند تا مفصل را هم مسح کنید. ابتدای پای راست سپس پای چپ را باید مسح کرد. 🌸 سپس به توضيح حكم پرداخته و مى‌ فرمايد: « وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا: و‌ اگر جنب بودید، پس طهارت کنید» یعنی کنید.‌ ضمناً از اين كه در آيه فوق مى‌گويد به هنگام نماز اگر جُنـُب هستيد غسل كنيد استفاده مى‌شود كه جانشين وضو نيز مى‌گردد. سپس به بيان حكم پرداخته و می فرماید: « وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً: و اگر بیمار یا در سفر بودید یا یکی از شما قضای حاجت (دستشویی) آمده یا با زنان آمیزش انجام دادید و آبی (برای وضو یا غسل) نیافتید، با خاکی پاک تیمم کنید. » سپس طرز را اجمالاً بيان كرده، مى‌ فرماید: « فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ: و با آن خاک بخشی از صورت و دست هایتان را مسح نمایید.» 🌸 و در پايان آيه، براى اين كه روشن شود هيچ گونه سختگيرى در گذشته در كار نبوده بلكه همه آنها به خاطر مصالح قابل توجّهى تشريع شده می فرماید: « ما يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم حَرَجٍ وَ لكِنْ یریدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ : خدا نمی خواهد [با احکامش] بر شما مشقت و سختی قرار دهد، بلکه می خواهد شما را از [آلودگی ها] پاک کند و نعمتش را بر شما تمام نماید ، تا باشد که شکرگزار باشید.»
16.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿٦﴾ ای اهل ایمان! هنگامی که به [قصدِ] نماز برخیزید، صورت و دست هایتان را تا آرنج بشویید و بخشی از سرتان و روی پاهایتان را تا برآمدگی پشت پا مسح کنید و اگر جُنُب بودید، غسل کنید و اگر بیمار هستید یا در سفر می باشید یا یکی از شما از قضای حاجت [دستشویی] آمده، یا با زنان آمیزش کرده اید و آبی [برای وضو یا غسل] نیافتید، به خاکی پاک، تیمم کنید و از آن بخشی از صورت و دست هایتان را مسح نمایید. خدا نمی خواهد [با احکامش] بر شما تنگی و مشقت قرار دهد، بلکه می خواهد شما را [از آلودگی ها] پاک کند و نعمتش را بر شما تمام نماید، تا سپاس گزارید. (۶)
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش۲ 🌸يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰٓ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَآءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🍀 ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی كه به نماز برخاستید، پس صورت و دست‌هایتان را تا آرنج بشویید و بخشی از سر و روی پاهایتان را تا برآمدگی پشت پا مسح كنید و اگر جُنُب بودید، پس طهارت كنید و اگر بیمار یا در سفر بودید یا یكی از شما از قضای حاجت [دستشویی‌] آمده، یا با زنان آمیزش انجام دادید و آبی [برای وضو یا غسل‌] نیافتید، با خاکی پاک تیمم كنید، و با آن خاک بخشی از صورت و دست‌هایتان را مسح نمایید. خدا نمی‌خواهد [با احكامش‌] بر شما مشقّت قرار دهد، بلكه می‌خواهد شما را [از آلودگی‌ها] پاک كند و نعمتش را بر شما تمام نماید، تا باشد که شکر گزار باشید. 🔹 پيام های آیه ۶ سوره مائده 🔹 ✅ و ، لازمه ى ایمان است. ✅ ، شرط نماز است. ✅ همچنان كه تماس با مخصوص پاكان است، ارتباط با خدا هم نیاز به طهارت دارد. ✅ ، مانع قرب به خداست. ✅ اصل در كلام، رعایت و عفّت و ادب است، خصوصا ًدر مسایل زناشویى. ✅ شرایط و مقدّمات ، تخفیف بردار هست، ولى تعطیل بردار نیست. ✅ براى پیدا كردن آبِ وضو و غسل باید تلاش كرد، اگر پیدا نشد آنگاه نوبت به مى رسد. ✅ با یا آلوده، نمى توان با خداى پاک، ارتباط برقرار كرد. ✅ در احكام ، دشوارى نیست. ✅ هدف از و و تیمم، طهارت معنوى و آمادگى براى ارتباط با خداوند است. ✅ تكالیف الهى، براى نعمت است. ✅ ، یكى از مصادیق شكر خداست.