eitaa logo
حـنیفـا🇱🇧🇵🇸
233 دنبال‌کننده
700 عکس
323 ویدیو
2 فایل
مَوْلَایَ‌ ارْحَمْ‌ کَبْوَتِی‌ لِحُرّوَجْهِی⬿ای‌ مولای‌ من! بر زمین‌ خوردنم‌ با‌ صورت‌ رحم‌کن ...❤️‍🩹 . لطفا لوگو از محتوا پاک نشه چون راضی نیستم🫠 . کپی؟ موردی نداره فلذا کل کانال خیر🤌🏻 . به وقت شب عرفه⬿C᭄1403/03/27
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی آمین
دمتون گرم🥲
بغضی میشم خداوکیلی وقتی حکمت ها و تفسیر هاشون رو میخونم🥲 دمتون گرم خیییلی خوشحالم حال آدم خوب میشه اصن❤️‍🩹 و بیشتر بغضم میگیره وقتی به این فکر میفتم که امیرم علی ابن ابی طالبه (ع)😭🥺❤️ کامل ترین، باهوش ترین، آقا ترینه + چقدر حالم خوب شد با این پیام🥲❤️ ممنون که با حرفاتون انرژی میدید برای ادامه فعالیت❤️‍🩹 من با خوندن حکمت‌ها و دیدن اون فیلم آقای عسگری بیشتر دلم میشکنه :)
'به نامِ‌نامی‌حضرت‌حجت🌿⛅️'
19.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تیرخلاص به ضد انقلاب با آمار جهانی hdi 👊🏻 مهمترین استدلال ممکن برای دفاع از عملکرد نظام
حکمت(۳)⬿شناخت ضد ارزش‌ها "الْبُخْلُ عَارٌ، وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ، وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ [حَاجَتِهِ] حُجَّتِهِ، وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ" بُخل ننگ و ترس نقصان است و تهيدستى، مرد زيرك را در برهان كُند مى‌سازد و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است.
حـنیفـا🇱🇧🇵🇸
#زندگی‌به‌طعم‌عسل حکمت(۳)⬿شناخت ضد ارزش‌ها "الْبُخْلُ عَارٌ، وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ، وَ الْفَقْر
امام(علیه السلام) در این حکمت والا به چهار نقطه ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مى کند و آثار سوء(زشتی) هر یک را بر مى شمرد تا همگان از آنها فاصله بگیرند. نخست مى فرماید: «بخل ننگ است»: (الْبُخْلُ عَارٌ) بخل آن است که انسان حاضر نباشد چیزى از مواهب خداداد را در اختیار دیگران بگذارد، هرچند امکانات او بسیار بیش از نیازهاى او باشد و نقطه مقابل آن سخاوت و کرم است که گاه سبب مى‌شود انسان حتى وسائل مورد نیاز خود را به دیگران ببخشد و خود به کمترین مواهب حیات قناعت کند.
عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسى پوشیده نیست، زیرا اولاً بخل سبب نفرت مردم از بخیل مى‌شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله مى‌گیرند و ثانیا بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زیرا بخیل ناله مستمندان را مى‌شنود و چهره رقت بار(جگرسوز) آنها را مى‌بیند و در عین حال به آنها کمکى نمى‌کند و این مایه قساوت است، ثالثا بخل سبب مى‌شود که بسیارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت کنز(گنج) و اندوخته درآید در حالى که گروه‌هایى در جامعه ممکن است به آن نیاز داشته باشند، رابعاً افراد بخیل گاه به زن و فرزند خود نیز تنگ و سخت مى‌گیرند به اندازه‌اى که مرگ او را آرزو مى‌کنند و این عار و ننگ دیگرى است، خامسا افراد بخیل به سبب دلبستگى فوق‌العاده غیر منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعى بسیار ضعیف و ناتوانند و این هم ننگ و عار دیگرى است، لذا امام(علیه السلام) در عهدنامه معروف مالک اشتر به او توصیه مى‌کند که هرگز بخیل را در مشورت خود دخالت ندهد که او را به ترک حق دعوت مى‌کند و از تهى دستى و فقر مى‌ترساند: (لاَ تُدْخِلَنَّ فِی مَشُورَتِکَ بَخِیلاً یَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَیَعِدُکَ الْفَقْر)
امام(علیه السلام) در یکى دیگر از این کلمات قصار (حکمت 378) سخن بسیار جامعى درباره بخل فرمود آنجا که مى‌فرماید: "الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُیُوبِ وَهُوَ زِمَامٌ یُقَادُ بِهِ إِلَى کُلِّ سُوء" بخل تمام عیوب را در بر دارد و انسان را به سوى هر بدى و زشتى مى کشاند. در حدیث دیگرى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم: "الْبُخْلُ یُمَزِّقُ الْعِرْض" بخل آبروى انسان را بر باد مى دهد. به همین دلیل در کلام بعضى از بزرگان آمده است: "أبْخَلُ النّاسِ بِمالِهِ أجْوَدُهُمْ بِعِرْضِهِ" بخیل‌ترین مردم در مورد مال خود سخاوتمندترین آنها در مورد آبروى خویش است.
آنگاه امام به رذیله(پستی) دوم اخلاقى اشاره کرده مى‌فرماید: "ترس مایه نقصان مى شود" (وَالْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ) افراد ترسو هرگز نمى‌توانند از قابلیت‌ها، شایستگى‌ها و استعدادهاى خود استفاده کنند و نتیجه آن عقب ماندگى در زندگى است. به علاوه هنگامى که دین و جان و ناموس و کشور آنها به خطر بیفتد از جهاد ابا دارند و به جاى این که در صف مجاهدان باشند در صف قاعدان و بیماران و از کار افتادگان و کودکان قرار مى‌گیرند. هرگز هیچ آدم ترسویى به مقامى نرسیده، نه کشف مهمى کرده نه پیروزى چشمگیرى به دست آورده و نه به قله‌هاى کمال رسیده است.
از این رو در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: "لاَ یُؤْمَنُ رَجُلٌ فِیهِ الشُّحُّ وَالْحَسَدُ وَالْجُبْنُ وَلاَ یَکُونُ الْمُؤْمِنُ جَبَاناً وَلاَ حَرِیصاً وَلاَ شَحِیحاً" هیچ یک از کسانى که داراى بخل(خسیس) و حسد(حسادت) و جبن(ترس) باشند به حقیقت ایمان نمى‌رسند و مؤمن ترسو و بخیل و حریص نخواهد بود. حتى امیر مؤمنان على(علیه السلام) به مالک اشتر توصیه مى‌کند «که هرگز افراد ترسو را به حوزه مشاوران خود راه مده» (وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِی مَشوَرَتِکَ بَخِیلاً...وَ لاَ جَبَاناً) و همان گونه که امام(علیه السلام) در نامه مالک اشتر اشاره فرموده سرچشمه جبن و ترس سوء ظن به ذات پاک پروردگار است، زیرا مى‌دانیم خداوند به افراد با ایمان وعده داده که من شما را تنها نمى‌گذارم به جنگ مشکلات بروید و از من یارى بطلبید.