هدایت شده از صوتوفیلم - استاد حسن عباسی
سه سپهبدسرنوشت.mp3
33.7M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: سه سپهبد سرنوشت
🗓 ۱۲ دی ماه ۹۹
📍برنامه زنده
🔹 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان
#سال_۹۹
مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع سه سپهبد سرنوشت
🗓 ۱۲ دی ۹۹
📹 مشاهده در یوتیوب:
▫️ youtu.be/LFpO88a5Gak
📹 مشاهده در آپارات:
▫️ aparat.com/v/YEsRe
📹 مشاهده در تلگرام:
▫️ t.me/Dr_abbasi/495
📹 مشاهده در روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از صوتوفیلم - استاد حسن عباسی
ژنرال_سلیمانی_را_ترور_کنید؛_این_یک_دستوره.mp3
34.53M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: ژنرال سلیمانی را ترور کنید؛
این یک دستوره
🗓 ۱۲ دی ماه ۹۹
📍برنامه زنده
🔹 انجمن اسلامی دانشگاه شهیداشرفی اصفهانی
#سال_۹۹
مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
✅ پهنهی وجود انسان همچون یک پیاز ۴ لایه است.
🔸 لایه روئین آن «#صدر» است.
💬 قرآن کریم به پیامبر (ص) میفرمایند: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» آیا برای تو «شرح صدر» عطا نکردیم؟
▫️#ثمره_فؤاد_فاطمه
▫️کلبه کرامت - انسان در اسلام
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ پهنهی وجود انسان همچون یک پیاز ۴ لایه است.
🔸 لایه دوم، «#شغاف» است. محل حب و بغض، خشم و شهوت.
💬 شغاف در سوره یوسف آمده است: «قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا» عشق یوسف، دل زلیخا را ربود.
❤️ علاقهمندی و اُنسگیری در این لایه است که حیوان نیز واجد آن است.
▫️کلبه کرامت - انسان در اسلام
▫️#ثمره_فؤاد_فاطمه
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ پهنهی وجود انسان همچون یک پیاز ۴ لایه است.
🔸 لایهی سوم «#قلب» است؛ محل انقلاب در وجود انسان.
🤍 قلب، یا مریض است یا همچون قلب ابراهیم (ص) سلیم است.
🖤 رعب و وحشتی که گاهی همهی وجودمان را دربر میگیرد، در این لایه است.
▫️کلبه کرامت - انسان در اسلام
▫️ #ثمره_فؤاد_فاطمه
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ پهنهی وجود انسان همچون یک پیاز ۴ لایه است.
🔸 هستهی مرکزی پیاز وجود انسان «#فؤاد» است.
📞 فواد به فرمودهی قرآن حکیم، یا همچون خط تلفن اشغال است (اشتغال به غیر دارد) و یا آنکه فارغ و آزاد است.
💚 فؤاد، چشم دل و محل رؤیت حق و باطل است.
▫️کلبه کرامت - انسان در اسلام
▫️#ثمره_فؤاد_فاطمه
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع ژنرال سلیمانی را ترور کنید؛ این یک دستوره
🗓 ۱۲ دی ۹۹
📹 مشاهده در یوتیوب:
▫️ youtu.be/Cl4mzmr74Wk
📹 مشاهده در آپارات:
▫️ aparat.com/v/PHeCS
📹 مشاهده در تلگرام:
▫️ t.me/Dr_abbasi/497
📹 مشاهده در روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از جدال احسن
37.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جاسوسان_مشغولند_مراقب_باشید
قسمت دوم کلیپ سازمان اطلاعاتی ۸۵ میلیونی
⚠️ چهار گروه در ایران به جاسوسان موساد برای انجام ماموریتشان کمک می کنند ، مردم باید مراقب این چهار گروه باشند!
📽دریافت کلیپ با کیفیت FULL HD از آپارات 👈
m.aparat.com/v/rHzSq
◀️ مشاهده در کانال جدال احسن در یوتیوب👈
youtu.be/zfqsFujzsPU
مربوط به سخنرانی #استاد_حسن_عباسی
🔺 به مناسبت روز دانشجو
🗓 ۱۵ آذر ۹۹
کانال استاد حسن عباسی در تلگرام👈
📡 @Hasanabbasi_ir
کانال جدال احسن 👈
📡 @jdale_ahsan
__________________
#جدال_احسن #موساد #CIA #وزارت_اطلاعات
#لیبرالها #اصلاح_طلب #نفوذ #تاجزاده #زیباکلام #جاسوس #فاطمیون #یهودیان #بهائیت #بهائیان #فائزه_هاشمی #یهود #Sayanim #اطلاعات_سپاه
#حسین_طائب #نهاوندیان
صفحه سوم جدال احسن در اینستاگرام
@jdale_ahsan_3
📢 #اطلاع_رسانی
➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: روزهای پایانی قرن؛ بررسی کارنامه ۴۳ ساله گفتمان انقلاب اسلامی
🗓 سهشنبه ۳۰ دی ۹۹
⏰ ساعت ۱۸:۳۰
#پخش_زنده از:
🔹 اینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.live
▫️ instagram.com/Qamarbanihashem.info
🔹 یوتیوب:
▫️ youtube.com/hasanabbasi/live
🔹 روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
🔹 آپارات:
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live
🔹 پخش مستقیم صوتی:
▫️ ydac.ir/alive
🔹 پخش مستقیم ویدیویی:
▫️ ydac.ir/vlive
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 Salam Aey Karbalai Fikr Ke Qasim Solemani
#Clip
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 INTEQAM LENGE | Qasim Solemani
🔻 Darse Karbala
#Clip
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
✅ رهبر معظم انقلاب: دشمن روزبهروز در ما بیایمانی را تزریق میکند.
🔸 ما معارفی در قرآن داریم، مفاهیمی در قرآن داریم که این مفاهیم حقیقتاً سازندهی زندگی مقتدرانه و عزّتمندانهی امّت اسلامی است؛ حقیقتاً مایهی نجات امّت اسلامی از گرفتاریها است؛ در قرآن این مفاهیم را داریم. برای اینکه این مفاهیم مورد عمل قرار بگیرد و تحقّق پیدا کند، اوّل باید این مفاهیم را جزو بیّنات افکار جامعهی اسلامی قرار داد و کاری کرد که برای جامعهی اسلامی این مفاهیم قطعی و روشن بشود که هیچچیزی جلوی آن را نتواند بگیرد. ما در این مرحله هنوز گرفتاریم، ما در این مرحله هنوز مشکل داریم؛ باید کاری بکنیم که این مفاهیم در جامعهی اسلامی تبدیل بشود به مسلّمات فکری، به رایجترین افکار مشترک بین همهی قشرهای مردم؛ این کاری است که باید در زمینهی قرآن انجام بگیرد.
۱۳۹۶/۲/۷
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ انتقام حتمی است
💯 پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب پس از: خروج ترامپ از کاخ سفید
🔺️ قاتل سلیمانی و آمر به قتل سلیمانی باید انتقامشان را پس بدهند. اگر چه به گفتهی یک عزیزی، کفش پای سلیمانی هم بر سرِ قاتل او شرف دارد و سرِ قاتل او هم برود، فدیهی کفش سلیمانی هم نمیشود؛ امّا بالاخره غلطی کردند، بایستی انتقام پس بدهند؛ هم آمر، هم قاتل بدانند که در هر زمان ممکن باید انتقامشان را پس بدهند. ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ علم اخلاق
🔸 موعظه آن علم مُتقن صحیح نیست، آن علم دقیق عمیق اخلاق است. اخلاق غیر از موعظه است. اخلاق این است كه آدم نفس را بشناسد که «النّفس ما هی» مجرد است یا مادی؟ قوای او را بشناسد که مجرّدند یا مادی؟ كیفیت ارتباط قوا با نفس را بشناسد. اینكه وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود شما از جهاد اصغر در آمدید و به فكر #جهاد_اكبر باشید[۱] برای همین است.
🔸 فقه ما یك نور است و علم! فقه, جهاد اصغر را تأمین می كند كه با دشمن چطور بجنگید, اخلاق, جهاد اكبر را فرماندهی می كند که چگونه #ابد را تأمین كنید؟ اگر یك سال و دو سال یا یك میلیارد سال و دو میلیارد سال بود كه قابل گذشت بود، ما هستیم كه هستیم! خب این بدون اخلاق كه نمی شود، اخلاق بدون #معرفت_نفس اصلاً شدنی نیست؛ موضوع آن نفس، قوای نفس، جهاد كبیر و جهاد اكبر است. معمولاً این جهاد چون بیشتر ما با آن هستیم این را می گویند جهاد اكبر، وگرنه این #جهاد_كبیر است نه جهاد اكبر, این اكبرِ نسبی است نه اكبرِ نفسی, جهاد اكبر آن است كه بین عقل و قلب باشد، به اصطلاح بین #عقل_و_عشق باشد. هر دو خوب هستند، هم عقل خیلی خوب است، هم قلب خوب است؛ منتها عقل می گوید من می خواهم بفهمم دیدن سخت است، قلب می گوید فهمیدن مشكل را حلّ نمی كند، دیدن مشكل را حلّ می كند. تو برهان اقامه می كنی خدا هست، جهنم هست، بهشت هست، اینها فهم است، اینها كار حكیم و متكلّم است؛ اما «خود هنر دان دیدن آتش عیان» اگر هنر داری آتش را ببین، جهنم كه الآن موجود است و شعله هم كه دارد.
🔸 [پس] حرف قلب به عقل این است كه تو می گویی بهشت و جهنم هست باید كار خوب كرد، اینها كه #هنر نیست! هنر این است كه الآن این شعله دارد این شعله را ببین!
خود هنر دان دیدن آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دلّ علی النار الدخان[۲]
🔸 تو یك دود می بینی، می گویی پس آتشی هست. این جنگ بین #عقل_و_قلب است كه در حقیقت آن جهاد اكبر است. آن چون در دسترس نیست این جهاد نفس را كه انسان می خواهد عادل بشود, می خواهد اهل بهشت بشود، حالا یا «خوفاً من النار» است یا «شوقاً الی الجنة»[۳] است، عالِم بشود، پرهیزكار بشود این جهاد وَسطی است. غرض این است كه اخلاق به آن برمی گردد.
🔸 قرآن كریم این هنر علمی را دارد كه تحلیل كند كه اگر كسی شبانه روز به فكر این بود كه مشكل دیگری را «لله تعالی» حلّ كند، او در حقیقت دارد مشكل خودش را حلّ می كند. این آیه ای كه در بخش های پایانی سوره مباركه «بقره» است این است كه ﴿مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ﴾[۴] آن گاه ثوابی برایشان ذكر كرد، بهشت برایشان ذكر كرد، پاداشی ذكر كرد. از این كار, فقیه وجوب یا استحباب می فهمد، حق با اوست؛ آن كسی كه موعظه ای فكر می كند می بیند كه ثواب قیامت است، آن هم حق با اوست؛ اما آنكه در فنّ اخلاق كار می كند، می گوید اگر كسی كار خیر كرد آیه قبل از اینكه بگوید ثواب دارد و او بهشت می رود فرمود: ﴿تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛[۵] یعنی اگر كسی كار خیری كرد مثل آن است كه این درخت بتواند حركت كند، كنار نهر برود، یك سطل آب از نهر بگیرد و به ریشه خودش بدهد، این درخت دارد موقعیت خودش را تثبیت می كند! مگر نباید ما ثابت قدم باشیم و در حوادث نلغزیم؟ چطوری ثابت قدیم بشویم؟ وضو كه می گیریم در هنگام مسح پا به ما گفتند مستحب است این دعا را بخوانیم: «اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِی عَلَی الصِّرَاطِ یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ»،[۶] هر عضوی را كه در وضو می شوییم یا مسح می كشیم یك ذكر و دعایی دارد، مسح پاها این دعا را دارد: «ثَبِّتْنِی عَلَی الصِّرَاطِ یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ» آن روزهایی كه پا می لغزد ما برای اینكه نلغزیم راهی داریم یا نداریم؟ این اعمال دینی, این اعتقادات دینی، ما را #ثابت_قدم می كند دیگر نمی لغزیم، وقتی نلغزیدیم در قیامت هم نمی لغزیم.
🔸 این ﴿تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ خیلی پیام دارد! این غیر از این است كه ثواب دارد, غیر از این است كه به ما بهشت می دهند, ما مثل یك درخت متحرّك هستیم! مشكل درخت این است كه قدرت حركت ندارد ما مثل یك درخت متحرّك هستیم كه اگر بتوانیم كار خیر انجام بدهیم موقعیت و ریشه خود را #تثبیت می كنیم، همین! «و ثبّتنی» همین است، آن وقت دیگر آدم نمی لغزد هر روز یك طرف برود، هر روز یك جا برود این چنین نیست، آن وقت ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾[۷] هم همین است.
t.me/esratvtelegram/12215
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از صوتوفیلم - استاد حسن عباسی
دکتریندفاعنامتقارنومکتبشهیدسلیمانی_20آذر1399.mp3
28.6M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: دکترین دفاع نامتقارن و مکتب شهیدسلیمانی
🗓 ۲۰ آذر ماه ۹۹
📍برنامه زنده
🔹 سلسله نشست های اولین کنگره بین المللی مکتب شهیدسلیمانی
#سال_۹۹
مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
✍ هوالحکیم
🖋 کرسی نظریهپردازی کلبه کرامت
🔹 «اندیشکده» مرکز تولید و فراوری اندیشه است. کرسی نظریهپردازی اصلیترین مؤلفه یک اندیشکده است تا وجه تسمیه آن صحیح باشد.
🔹 کرسی نظریهپردازی اندیشکده یقین به معلمی استاد حسن عباسی مرکز تولید فکر این اندیشکده است. این کرسی با عنوان عمومی «کلبه کرامت» دوره جدید خود را از ۵ بهمن ۱۳۸۵ آغاز کرد، که به توفیق الهی بیش از ۹۰۰ جلسه برگزار شده است که در نوع خود بینظیر و یک رکورد است.
✔️ موضوع این کرسی، قاعدهشناسی (قاعدة القواعد یا دکترینولوژی) است. خلق الهی و جعلهای صورت گرفته در آن بر پایه قواعدی هستند که شناخت این قواعد و بازشناسی قواعد اساسی حاکم بر آن، جامعهسازی دینی را محقق میکند.
❇️ محتوا و روش این کرسی در تقابل با هر آن چیزی است که بر پایهی قواعد حاکم بر خلقت نباشد و کرامت انسانی را آماج خود کند. «کلبه کرامت» تلاشی است فکری و عملی برای نظریهپردازی و گفتمانسازی پیرامون «علم مبارزه در اسلام».
📖 نقشه راه مطالعاتی کلبه کرامت در ماتریس متقاطع سه حوزه دکترین غرب، دکترین شرق، و دکترین اسلام با سه حوزه تاریخ طرحریزی استراتژیک، رویکردهای طرحریزی استراتژیک، و طرحریزی استراتژیک تعریف میشود.
🎥 تمام جلسات این کرسی فیلمبرداری شده و پس از تدوین حرفهای و درج پلتها و اسناد مربوطه در آن، در سایت بارگذاری شده که نسخه دیویدی آن از طریق انتشارات اندیشکده یقین نیز در دسترس است.
💽 اندیشهجویان و علاقمندان میتوانند با ارسال یک هارد اکسترنال به انتشارات اندیشکده، کل جلسات را به صورت یکجا دریافت کرده و سیر مطالعاتی کلبه کرامت را طی کنند.
Kolbeh-keramat.ir
Instagram.com/kolbehkeramat
🗓 به مناسبت ۵ بهمن
(برگزاری اولین جلسه کلبه کرامت در سال ۱۳۸۵)
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سخنرانی قابل تامل حاج قاسم سلیمانی: وجوب جمهوری اسلامی، کمتر از حرم امام حسین(ع) نیست
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع دکترین دفاع نامتقارن و مکتب شهیدسلیمانی
🗓 ۲۰ آذر ۹۹
📹 مشاهده در یوتیوب:
▫️ youtu.be/56kRDQ1qGt8
📹 مشاهده در آپارات:
▫️ aparat.com/v/eDKtJ
📹 مشاهده در تلگرام:
▫️ t.me/Dr_abbasi/502
📹 مشاهده در روبیکا:
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از مسجد مجازی حضرت عمار ره
💚 مراسم ختم مجازی مرحوم حجتالاسلام سیدمحمدحسن علوی سبزواری
🔰 حجتالاسلام سیدمحمدحسن علوی، از روحانیون برجسته دوران انقلاب دارفانی را وداع گفتند.
🔸تواضع و ساده زیستی از ویژگی های برجسته آن مرحوم بود که سالیان متمادی در ترویج و نشر معارف نورانی اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) سعی و تلاش فراوان نمود و با اخلاق حسنه خود، تبلیغ دین و تربیت شاگردان و خدمات عام المنفعه، ذخیره جاودانی برای خویش فراهم نمود.
🔸 ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، مجلس ختم مجازی با قرائت فاتحه معالصلوات و یک صفحه از قرآن کریم و نثار ثواب آن به روح مرحوم را هماکنون برگزار میکنیم.
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
هدایت شده از مسجد مجازی حضرت عمار ره
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۱۲۹ قرآن کریم
💠 قرائت سوره مبارکه انعام از آیه ۹ تا آخر آیه ۱۸
🔸 نثار روح مرحوم مرحوم حجتالاسلام سیدمحمدحسن علوی سبزواری
🌹 #مراسم_ختم_مجازی
🕋🧎@masjed_ammar
✅ تمدّن ناب الهی
✍️ آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸 تبلیغ از بهترین و رساترین برنامه های انبیای الهی است، منتها عناصر محوری تبلیغ را باید ارزیابی كرد كه انسان چه چیزی را برساند و تا كجا برساند و چگونه برساند كه اثر تبلیغ بشود تعلیم و اثر تعلیم بشود تزكیه! آن تبلیغی كارآمد است كه تعلیم را به همراه داشته باشد و آن تعلیمی سودمند است كه تزكیه را به همراه داشته باشد، پایان این امور علمی طهارت روح است و اگر روح طاهر شد جامعه به تمدّن ناب الهی بار می یابد.
🔸 در جریان تبلیغ به ما گفتند حرف را به جان مردم برسانید: ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾،[1] به گوش رسانیدن با تألیف كتاب و به چشم رسانیدن كار خوبی است، اما كافی نیست! به ما نگفتند مطالب را تا گوش مردم برسانید یا كتابی تألیف كنید كه در مرئا و منظر چشم مطالعه كننده ها باشد، گفتند حرف را به جان آنها برسانید! تا كسی اهل جان نباشد و جانان نباشد و جانانه فكر نكند حرفِ او به عمق جان مردم نمی رسد.
🔸 مستحضرید مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) از اهل بیت نقل كرد از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نقل كرد كه علم راستین آیه محكمه است و فریضه عادله و سنّت قائمه است[2] و امثال آن. فرمود حرف مُتقن در معارف عقلی, علوم عقلی, علوم نقلی, حدیث, تفسیر, فقه, روایت, درایت به صورت «آیه محكمه» گفته شود.
🔸 كسی كه مسجد می رود و اهل مسجد است، روح امید باید در او زنده شود، امیدوار رحمت الهی باشد, امیدوار «تألیف قلوب» باشد، منتظر فرج باشد. درست است كه از بارزترین مصادیق انتظار فرج همان است كه همه ما منتظر آن هستیم، ولی انتظار فرج اختصاصی به زمان حضور و ظهور ندارد، ما هر كاری كه مشكل داریم منتظر باشیم گشایشی در راه هست! آن توجه به ذات اقدس الهی كه تمام فُرجه ها به دست اوست، خودش عبادت است، انتظار فرج است! پس آن حدیث معروف كه «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ»[3] حصر نیست، البته مصداق كامل همان است كه ما منتظر آن هستیم.
[1]. سوره نساء، آیه63.
[2]. الكافی (ط ـ اسلامی)، ج1، ص32.
[3]. كمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص278.
📚 پیام به همایش روحانیون طرح هجرت
تاریخ: 1394/05/05
t.me/esratvtelegram
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از صوتوفیلم - استاد حسن عباسی
همیشه_پای_یک_صهیونیست_درمیان_است_شهرقدس_14_دی_ماه_1399.mp3
27.92M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: همیشه پای یک صهیونیست در میان است
🗓 ۱۴ دی ماه ۹۹
📍برنامه زنده
#سال_۹۹
مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
✅ جامع بین معقول و مشهود و منقول
✍️ آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸 مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) جهان را بر اساس ﴿أَحْسَنَ كُلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ﴾[1] تفسیر می كند، قرآن را بر اساس ﴿اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ﴾[2] تنظیم می كند انسان را, تمدن انسان را, فرهنگ و مدنیت انسان را بر اساس ﴿خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ﴾[3] تنظیم می كند؛ چنین انسانی حكمت را جامع بین معقول و مشهود و منقول می داند و خود می شود جامع این امور. اگر جناب مولوی هنر را در مشاهده عالَم قیامت می داند این بزرگوار مصداق آن است. اگر مولوی گفت:
خود هنر دان دیدن آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دلّ علی النار الدخان[4]
یعنی آن حكیمی كه عارف نیست او گپ می زند، او كه برهان حكمت و برهان عدل اقامه می كند تا بگوید دوزخی هست او گپ می زند و آن كه اینجا نشسته دوزخ را می بیند و از برزخ می گذرد او هنرمند است.
🔸 مستحضرید كه با مفاهیم محض با ذهنیات محض با انتزاعیات صِرف، با صغرا و كبرای محض هرگز انسان به واقعیت نمی رسد، اگر بخواهد به واقعیت برسد همان است كه جناب سنایی گفت که «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»، وقتی بخواهد از گوش به آغوش برسد و از علم به عین بیاید چاره جز این نیست كه انسان, هنرمندانه هجرت كند.
یك حمله مردانه مستانه بكردیم ٭٭٭ تا علم بدادیم و به معلوم رسیدیم[5]
🔸 هنر در این است كه انسان مثل حكیم مفاهیم خوب را ارزیابی كند، بعد از مفهوم به مصداق هجرت كند و طوری كه در دیوان شمس آمده مردانه هجرت كند بگوید:
یك حمله مردانه مستانه بكردیم ٭٭٭ تا علم بدادیم و به معلوم رسیدیم
آنگاه می تواند واقعیت را درك كند و اگر در فضای مفهوم ذهنی ماند، گرچه از حس و تجربه حسّی به در آمده ولی در گودال مفهوم، در گودال فلسفه و در گودال حكمت مفهومی مانده است؛ این شخص باید به تعبیر لطیف و ظریف جناب عطار در منطق الطیر كه تعبیر فراز و فرود از اوست، از این فرودِ مفهومی به فراز شهودی برسد اینكه جناب مولوی گفت:
آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال[6]
همین است. ما مفاهیم نظری را با مفهوم بدیهی حل كنیم، صفا و مروه ما همین است!
و الفكر حركة الی المبادی ٭٭٭ و مِن مبادی الی المراد[7]
ما از معنای نظری به معنای بدیهی, از معنای بدیهی به معنای نظری می رسیم صفا و مروه ما در فضای ذهن و بین مفهومات ماست, مفهوم نظری را با مفهوم بدیهی می خواهیم حل كنیم، حرف این بزرگوار این است اگر این كار را كردید:
آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال
🔸 مفهوم خون است، مفهوم را باید با مصداق شست، فلسفه را با عرفان باید حل كرد و ذهن را با عین باید تطهیر كرد. حكمای بزرگوار كم نبودند كه به این مقام بار یافتند! برخی از اساتید علامه طباطبایی اینچنین بودند، خود علامه طباطبایی اینچنین بود كه از علم هجرت كرد به معلوم رسید، از ذهن هجرت كرد به عین رسید؛ این قوس نزول و صعودش از فضای ذهن به در آمد و به فضای خارج رسید كه امیدواریم حشر او با انبیا و اولیای الهی باشد، امام راحل از همین قبیل بود كه جامع بین معقول و مشهود و منقول بود آن آثار عرفانی امام را اگر كسی ببیند و بداند, چنین نظری را تأیید می كند.
[1] . سورهٴ سجده, آیهٴ 7.
[2] . سورهٴ زمر, آیهٴ 23.
[3] . سورهٴ تین, آیهٴ 4.
[4] . مثنوی معنوی, دفتر ششم، بخش 83.
[5] . دیوان شمس تبریزی, غزل 1481.
[6] . مثنوی معنوی, دفتر سوم, بخش 226.
[7] . شرح المنظومه, ج1, ص57.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره هنر ـ بزرگداشت علامه طباطبایی
تاریخ: 1392/03/07
🆔 t.me/esratvtelegram
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رونمایی از تابلوی شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان #همیشه_سرباز
📹 بخش اول
💬 به همراه توضیحات استاد عبدالحمید قدیریان
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students