43.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کار امام حسن مجتبی علیه السلام بهتر بود از آنچه که خورشید بر آن می تابد
https://www.instagram.com/p/CUrhvwdIFdq/?utm_medium=share_sheet
#آيت_الله_هاشمي_عليا
#حوزه_علميه_حضرت_قائم_چيذر
#استاد_اخلاق
#درس_اخلاق_عمومی
❇️امام رضا(علیه السلام) میفرمایند:
بدترین و سختترین حال انسان سه موضع و سه محل و سه وقت است، یکی وقت ولادت، یکی وقت مرگ، یکی هم وقت قیامت و حشر انسان.
1️⃣یَوْمَ يُولَدُ وَ يَخْرُجُ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ فَيَرَى الدُّنْيَا؛ وقت ولادت که از یک عالم تنگ و ظلمانی به این دنیا آمده و این سخت بوده اما ما آن را فراموش کردهایم.
2️⃣يَوْمَ يَمُوتُ فَيُعَايِنُ الْآخِرَةَ وَ أَهْلَهَا؛ وقت مرگ که در دنیا با رفقا و لذتها و خوشیها بودیم و می بینیم که حالا کجا هستیم، عالم آخرت و مرگ و عذاب قبر را می بینیم.
3️⃣يَوْمَ يُبْعَثُ فَيَرَى أَحْكَاماً لَمْ يَرَهَا فِي دَارِ الدُّنْيَا و روزی که مبعوث میشود و چیزهایی را میبیند که در دنیا با آن برخورد نکرده بود، قیامت و اوضاع و احوال قیامت.
🔵خداوند در هر سه حالت سخت سلام کرده بر حضرت یحیی (علی نبینا و علیه السلام) و فرموده است: وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.
🟢از آن طرف حضرت عیسی در حال کودکی بر خود سلام کرده در هر سه موضع می فرماید: وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا.
🔴 خیلی مشکل است، انسان یک طوری
زندگی کند که در زمان مرگ با سلامت از این عالم برود و در مبعوث شدن خود در قیامت در سلامت باشد.
🆔 @ayatolahhashemiolya
1397.6.12 Revayat02.MP3
4.22M
📚3⃣ منع از زکات مال
❌🖋هیچ بندهای چیزی را از زکات مالش منع نمیکند، مگر اینکه خداوند این مال را به اژدهایی از آتش تبدیل میکند که بر گردن این آدم طوق میزند و مغز و صورت او میخورد تا روز حساب تمام شود.
این یکی از عذابهای مانع زکات است. شاهد این مطلب را از آیه 180 سورۀ مبارکه آل عمران نقل میکند؛ «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ» که در کلام امام باقر(ع) بر مانع زکات تطبیق میکند.
این شدت عقاب به خاطر اهمیت زکات است، اگر در آیات اولیه سوره بقره دقت کنید، بنده باید دو نوع ارتباط داشته باشد، اگر این دو سیم ارتباط وصل شد، اهل سعادت است. یکی ارتباط با خدا که همان نماز و بندگی و عبودیت است، یکی هم انفاق است که ارتباط با خلق الهی است. لذا خدا و اولیاءالهی(ع) دوست دارند انسان به فکر فقرا باشد و بیشتر از آنچه که لازم است حق آنها را اداء کند، ولی حالا اگر بیشتر نداد حداقل آن حد واجب را اداء کند، وقتی حضرت ظهور کنند آنجا دیگر احکام واقعی را قرار میدهد.
#آيت_الله_هاشمي_عليا
#درس_خارج_فقه
#زکات
روایت امام صادق از شاگرد امام در مورد آن چیزهایی که از امام آموخته (3).mp3
12.25M
3️⃣ قسمت سوم شناخت دشمن واقعی
امام صادق(علیه السلام) از شاگرد خود سوال کردند: در مدتی که نزد من بودی چه چیزی آموختی؟!
آداب مزاح
مزاح کردن به خودی خود، امر پسندیده ای است. خود رسول الله(ص) اهل شوخی بودند. روزی پیرزنی را دیدند فرمودند: پیرزن ها به بهشت نمی روند! پیرزن تعجب کرد. بعد از لحظه ای اضافه کردند که: همه قبل از ورود به بهشت، جوان می شوند. اما اینکه کسی زیاد مزاح کند و احیانا قلب مومنی را بشکند حماقت است.
https://www.instagram.com/p/CU74E6goTND/?utm_medium=share_sheet
#آيت_الله_هاشمي_عليا
#استاد_اخلاق
#درس_اخلاق_عمومی
در روایتی از وجود مبارک امام حسن عسکری علیه السلام این دو عبارت نقل شده است که :
«إِنَ لِلسَّخَاءِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَيْهِ فَهُوَ سَرَفٌ ... وَ لِلِاقْتِصَادِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَيْهِ فَهُوَ بُخْلٌ ...»
یعنی سخاوت ورزیدن هم حدی دارد که اگر از آن تجاوز شود، دیگر سخاوت نیست بلکه اسراف است
صرفه جویی هم حدی دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد، تبدیل می شود به بخل!
تمام آنچه که ما در وجود خود داریم از گوش و چشم و اعضاء دیگر، برای بهرهگیری ما و لذت بردن ما از نعمتهای الهی است اما التذاذ از زندگی و بهره گیری از نعمات در راه رسیدن به سعادت، منوط به آن است که همه امور زندگی ما دارای اعتدال باشد. تمام انسانهایی که بدبخت شدند برای این بود که یا در جانب افراط و یا در جانب تفریط افتادند. خداوند به آنها نعمتهای فراوان داد اما بیجا و بیاندازه آن نعمتها را مصرف کرده و آنها را از دست دادند. یک نمونه آنها آن کسی است که در طول عمر، دائما برای رسیدن به موقعیت و درآمد بهتر کار کرده است و لحظه ای دست از ادامه دادن نکشیده است. این عمل افراطی یعنی بهره نبردن از نعمت عمر، یعنی بهره نبردن از نعمتهایی که خدای متعال برای ما حلال نموده است! کسی موافق تنبلی و بی کاری نیست بلکه سخن در باب اعتدال در کار کردن است.
#آيت_الله_هاشمي_عليا
#استاد_اخلاق
#درس_اخلاق_عمومی
1397.6.12 Final Part.MP3
4.58M
📖🔊 درس خارج فقه بحث زکات
📚4⃣ دو دم که ریختن آنها جایز است
📝🖋 ابان بن تغلب از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که ایشان فرمودند:
«دَمَانِ فِي الْإِسْلَامِ حَلَالٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ لَا يَقْضِي فِيهِمَا أَحَدٌ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ- فَإِذَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ- حَكَمَ فِيهِمَا بِحُكْمِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ الزَّانِي الْمُحْصَنُ يَرْجُمُهُ وَ مَانِعُ الزَّكَاةِ يَضْرِبُ عُنُقَهُ. در اسلام
دو دم(خون) وجود دارد که ریختن آنها جایز است، منتهی کسی این دو خون را همین طور جاری نکرده است، تا وقتی حضرت مهدی(ع) قیام کند. امام زمان(ع) به آن حکم اسلامی را عمل خواهد کرد. آن دو دم چیست؟ یکی زانی محصن را رجم میکند، یعنی دیگر شاهد و اینها لازم نیست، قبل از ایشان رجم با قواعد و بودن شهود انجام میشد، ولی اینکه همین طور دم را بریزند بدون هیچ شاهدی و به علم الهی خود معصوم(ع) مخصوص ایشان است، در واقع ایشان با علم باطن قضاوت میکند و احکام الهی را جاری میکند. دوم مانع زکات را هم گردن میزنند، کاری ندارد که بگویند نداده یا شاهد بیاورند که داده، یا بگوید حد بر من جاری نمیشود و ادعا کند که خسارت دیده، اگر امام(ع) بداند که زکات بر او واجب بوده و او نپرداخته است او را میکشد.
بسم الله الرّحمن الرّحيم
◼موت العالم ثلمة◼
رحلت عالم پرهیزگار مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عباس مرندی رحمة الله علیه را به محضر مبارک حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه ،حوزه های علمیه و سلسله جلیله روحانیت و خانواده محترم و کلیه ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم.
آن بزرگوار عمری را در راه خدمت به اسلام و دفاع از ولایت و نشر معارف دینی گذراند و منشأ خیرات و مبرات فراوان بود.
از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.
سید علی اصغر هاشمی علیا
حوزه علميه حضرت قائم (عج)- چیذر
#آیت_الله_هاشمی_علیا
#چیذر
#حوزه_علمیه_قائم
#شیخ_عباس_مرندی
#آیت_الله_مرندی
#شمیران
#شمیرانات
#مسجد_امیرالمؤمنین
#امام_جماعت
#دزاشیب
#حوزه_علمیه