🔶 گناه ترک ولایت
🔸 ظهر عاشورا وقتی شمر روی سینه اباعبدالله (ع) نشست، مولا فرمود: «کمی آب به دهان خشک من برسان».
🔸 امام حسین (ع) که دیگر نیازی به آب نداشتند. هدف شان این بود که به تاریخ نشان بدهند کسی که در وادی گناهِ «ترک ولایت» قدم می گذارد، ممکن است تبدیل به چه موجود پست و خبیثی گردد.
1397.7.21 kh.MP3
8.05M
🔊 درس خارج فقه زکات ♨️
🗓 ۱۳۹۷.۷.۲۱
زکات مال مغصوب و مسروق
↩️ همانطور که گفتیم یکی از شروط زکات، مالکیت است بنابراین اگر شخصی مالی را قرض بگیرد و مال مذکور شرایط تعلق زکات را داشته باشد، زکات بر او واجب است، چرا که مقترض به واسطه قرض مالک شده و مقرض دیگر مالک نیست.
✅ لازم به ذکر است مسأله بالا مورد اتفاق نیز هست.
🔘 اما روایات مسأله:
1⃣ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع رَجُلٌ دَفَعَ إِلَى رَجُلٍ مَالًا قَرْضاً عَلَى مَنْ زَكَاتُهُ عَلَى الْمُقْرِضِ أَوْ عَلَى الْمُقْتَرِضِ قَالَ لَا بَلْ زَكَاتُهَا إِنْ كَانَتْ مَوْضُوعَةً عِنْدَهُ حَوْلًا عَلَى الْمُقْتَرِضِ قَالَ قُلْتُ: فَلَيْسَ عَلَى الْمُقْرِضِ زَكَاتُهَا قَالَ لَا
در این روایت زکات مال قرض داده شده بر عهده مقترض گذاشته شده نه مقرض (البته به شرط تحقق سایر شروط مثل گذشت حول).
2⃣ عن ابیعبدالله(علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ فِي يَدِهِ مَالٌ لِغَيْرِهِ هَلْ عَلَيْهِ زَكَاةٌ فَقَالَ إِذَا كَانَ قَرْضاً فَحَالَ عَلَيْهِ الْحَوْلُ فَزَكِّه
در این روایت از امام (ع) درباره شخصی پرسیده میشود که مال دیگران در دست اوست، حال آیا او باید زکات آن مال را بدهد یا خیر ؟ امام پاسخ میدهند که اگر مال مذکور قرض است و یک سال هم از قرض آن گذشته، باید زکات بدهد
❎ مسأله جدید:
مرحوم سید فرعی دراین مسأله عنوان کردهاند و آن اینکه اگر مقترض به هر دلیلی زکات مالش را نداد، مقرض میتواند تبرعا و از جانب او زکات را بدهد، البته در اینجا برخی گفتهاند باید برای این عمل تبرعی اذن از مقترض بگیرد و برخی گفتهاند اذن لازم نیست، البته جناب سید احوط را در گرفتن اذن دانستهاند.
🔶 نکته: صاحب مدارک گفتهاند مقرض میتواند تبرعا زکات بدهد و اذن گرفتن لازم نیست چرا که زکات مانند سایر دیون است و همانطور که در سایر دیون میتوان تبرعی آنرا پرداخت کرد، در زکات هم میتوان ، اما شهید پرداخت زکات از جانب مقرض را مشروط به گرفتن اذن از مقترض کردهاند.
🔶 نکته: مقایسه زکات با سایر دیون و در نتیجه دادن احکام دین به آن صحیح نیست، چرا که زکات عملی عبادی میباشد که قصد قربت در آن شرط است، فلذا اگر بگوییم در دیون نیابت غیر در پرداخت دین ممکن است، در زکات نمیتوان چنین گفت، چراکه نیابت از انسان زنده برای انجام عمل عبادی صحیح نیست مگر دلیل خاص داشته باشیم.
🔶 نکته: اگر مقرض مالی را قرض بدهد که اکنون و به صورت بالفعل متعلق زکات است اما مقرض زکات آنرا نداده و به دیگری قرض داده ، در اینجا مقترض ۲ کار میتواند بکند: یا باید مال را رد کند، یا اگر مال را میگیرد باید زکات مال را بدهد، چراکه زکات به مال تعلق گرفته است و تصرف در آن برای مقترض حلال نیست مگر بعد از پرداخت زکات.(این نکته برای جایی است که مقترض میداند به مال زکات تعلق گرفته ولی داده نشده)
🔷 مستند مطلب فوق: فِي رَجُلٍ اسْتَقْرَضَ مَالًا فَحَالَ عَلَيْهِ الْحَوْلُ وَ هُوَ عِنْدَهُ قَالَ إِنْ كَانَ الَّذِي أَقْرَضَهُ يُؤَدِّي زَكَاتَهُ فَلَا زَكَاةَ عَلَيْهِ وَ إِنْ كَانَ لَا يُؤَدِّي أَدَّى الْمُسْتَقْرِضُ
در این روایت امام (ع) میفرمایند اگر قرض دهنده زکاترا داده، چیزی بر عهده مقترض نیست اما اگر مقرض زکات را نداده بر عهده مقترض است.
💠 «دوست من» 💠
🖋 دوست واقعی انسان، کسی است که انسان را در مسیر عبودیت، تقوی و سیر الی الله کمک کند.
🖋 رسول الله (ص) فرمودند: «الْعِلْمُ خَلِيلُ الْمُؤْمِنِ». علم، دوست مومنین است. یعنی وقتی مومنین نزدیک به گناهی می شوند، علم آنها به عقوبت گناه، مانع می شود. اگر هم مرتکب گناهی شوند، علمِ ایشان به ضرورت توبه، آنها را دعوت به راه حق می کند. دقیقا مثل یک دوست واقعی که در شرایط سخت و آسان به فکر دستگیری از رفیق خود است.
(درس اخلاق- ۱۳۹۹)
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم | از معبرهای تنگ چیذر تا مأذنه فیروزهای
به مناسبت روز جهانی مساجد
درس اخلاق 1400.8.23.mp3
35.67M
🔊 شرح دعای مکارم الاخلاق ✅
📝 یکی از این دعاهای حضرت دعای مکارم الاخلاق است، دعای خیلی فوق العادهای است که لازم است همه مومنین و شیعیان اگر میخواهند یک انسان به معنای واقعی متخلق به اخلاق الهی و اسلامی باشند این دعا را بخوانند تفسیر آن را ببینند و عمل کنند.
✅ امام(علیه السلام) فرمود اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ، وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ، وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ، وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ
💠 رهایی از تشویش
🔸 این وعده الهی است که ما اگر نعمات الهی را در راه یاری •دین خدا• و •اولیاء الهی• مصرف کنیم، خدای متعال ما را در پیمودن «مسیر قرب الهی» یاری می دهد و هیچ گاه دچار اضطراب نمی شویم.
🔸 مثل کوهی که اگر سالها غرق طوفان هم باشد، باز هم به استواری بر سرجایش ایستاده است.
▫️درس اخلاق-1399 ▫️
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران (یکشنبه، ۶ شهریور) در سالن شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد
http://shabestan.ir/detail/Photo/1210642
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران (یکشنبه، ۶ شهریور) در سالن شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام با حضور حضرت آیت الله هاشمی علیا
1397.7.22 Dars Kharej.MP3
10.7M
🔊درس خارج فقه زكات
۱۳۹۷/۷/۲۲🗓
📌مسأله پرداخت زکات توسط مقرض
↩️ در مباحث گذشته گفته شد اگر شخصی مالی را قرض دهد و مال مذکور در دست مستقرض دارای شرایط زکات شود (مثلاً حول آن تمام شود) در این صورت زکات بر عهده مستقرض است، حال در همین فرض برخی گفتهاند چینیم مقرض میتواند به جای مستقرض زکات را تبرعا پرداخت نماید چرا که پرداخت دیون دیگران جایز است.
✅ بیان اقوال:
در مسأله فوق صاحب مدارک قائل به جواز پرداخت زکات توسط مقرض شده است، چه همراه اذن از مستقرض باشد چه نباشد، اما شهید در کتاب دروس پرداخت تبرعی زکات را مشروط به اذن از مستقرض کرده است.
🔶 نکته:
برخی از قائلین به جواز پرداخت تبرعی زکات توسط مقرض چنین استدلال کردهاند :
زکات مثل سایر دیون است، همانطور که در سایر دیون میتوان از جانب غیر، دین را پرداخت کرد فلذا در زکات هم میتوان.
به استدلال بالا اشکالاتی وارد است :
1⃣: زکات صرف دین نیست بلکه عبادت است و قصد قربت لازم دارد و در امور عبادی مادامی که شخص زنده است شخص دیگری نمیتواند به جای او انجام دهد.
2⃣: مخاطب روایات درباره زکات مشخص و معین است فلذا شخصی که مخاطب شارع نیست (مقرض) نمیتواند زکات را بدهد.
3⃣: تفاوت دیگر دین با زکات آن است که مستحق دین فرد یا افراد مشخص هستند و میتوانند ابراء کنند اما در زکات، مستحق آن فرد مشخص نیست(مثل فقرا)
✔️ بنابراین در استدلال به صحت پرداخت زکات توسط مقرض، نمیتوان به دین بودن زکات تمسک کرد، بلکه باید بگوییم زکات عبادت است و اصل در آن این است که خود شخص باید پرداخت کند اما به واسطه دلیل خاص، جایگزینی غیر از شخص اصلی ممکن است، حال در صورت پرداختِ غیر، او در واقع از جانب نفر اصلی میپردازد فلذا باید نفراصلی را مطلع کند که ذمهاش را بری کرده است و از او اذن بگیرد.
🔶 نکته: مرحوم سید میفرمایند در مسأله فوق احتیاط در آن است که مقرض در صورت پرداخت تبرعی زکات، از مقترض اذن بگیرد، البته در نهایت ایشان اقوی را عدم اعتبار اذن دانسته و بدان فتوا میدهند.
📝 مسأله جدید:
اگر مقترض هنگام قرض شرط کند که زکات مال مقروض را قرض دهنده بدهد، این شرط صحیح است، چراکه شامل "المومنون عند شروطهم" خواهد بود .
از طرفی با توجه به اینکه این شرط به نفع مقرض نیست، مصداق ربا نیز نخواهد شد چراکه ربا درجایی است که شرط به نفع مقرض باشد.
📚 کلام صاحب جواهر در مسأله:
ایشان شرط کردن به نحو بالا را صحیح میدانند البته طبق نظر ایشان حتی با قراردادن شرط مذکور همچنان ذمه مقترض مشغول خواهد بود و به واسطه شرط تنها حق اداء دین (توسط مقرض) برای او حاصل میشود فلذا اگر مقرض بر خلاف شرط عمل کند و زکات را ندهد، کسی که مشغول الذمه است مقترض است و به صرف شرط مذکور تکلیف از مقترض ساقط نشده است.
🔶 نکته: برخی اشکال کردهاند که شرط مذکور خلاف کتاب و سنت است، چرا که مخاطبِ شارع در زکات، مقترض است و او میخواهد این خطاب را متوجه مقرض کند در حالی که چنین نیست.
🔷 پاسخ: در شرط مذکور خطاب شارع تغییر نمیکند بلکه به واسطه ادله روایی خاص ، شخص مقرض نائب از مقترض خواهد بود فلذا شرطی مخالف با کتاب و سنت صورت نگرفته است.
📖روایاتهایی که میتوانند دال بر مسأله فوق باشند :
🔹صحیحه عبدالله بن سنان قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ بَاعَ أَبِي مِنْ هِشَامِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ- أَرْضاً لَهُ بِكَذَا وَ كَذَا أَلْفَ دِينَارٍ وَ اشْتَرَطَ عَلَيْهِ زَكَاةَ ذَلِكَ الْمَالِ عَشْرَ سِنِينَ وَ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ لِأَنَّ هِشَاماً كَانَ هُوَ الْوَالِيَ
در این روایت گفته شده که امام باقر (ع) وقتی زمینی را به هشام فروختند ، شرط کردند که زکات مال مذکور برای مدت ۱۰ سال بر عهده هشام باشد.
نکته: احتمال دارد مراد از پرداخت زکات توسط خریدار، پرداخت زکاتِ سالهای گذشته باشد، بدین فرض که هشام والی بوده و زمین امام در دست او بوده و در ید او متعلق زکات نیز واقع شده، حال امام هنگام فروش شرط میکند که باید زکات سالهای گذشته را خودش بدهد.
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَاعَ أَبِي أَرْضاً مِنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ بِمَالٍ فَاشْتَرَطَ فِي بَيْعِهِ أَنْ يُزَكِّيَ هَذَا الْمَالَ مِنْ عِنْدِهِ لِسِتِّ سِنِينَ
در این روایت نیز حضرت زمینی را میفروشند و شرط میکنند که زکاتِ شش سال گذشته بر عهده خریدار باشد.