❎ روش جمع مرحوم خویی:
در وجه جمع مذکور ابتدا طائفه اول و دوم جمع شد سپس اطلاق آنها با دسته سوم مقید شد. اما آقای خویی دسته اول و سوم را با هم و نتیجه آن دو را با دسته دوم جمع کرده آند.
طبق این سخن روایات دسته اول که مطلقا میگفتند زکات در دین نیست، مقید به حالتی هستند که اخد دین سخت باشد فلذا در فرض سهولت زکات لازم است. حال دسته سوم این نتیجه را مقید به حالت قبض دین کردهاند، یعنی اگر اخذ دین راحت بود و از طرفی قبض آن نیز صورت گرفت، در این حالت زکات لازم است.
✅ ظن بد به دیگران ⛔️
❎ظن بد نسبت به دیگران، اشتباه است. حتی درباره ی یک آدم فاسق ... چون عاقبت انسان را خدا می داند، بعضی ها گناه کار هستند، توبه می کنند و عوض می شوند و بر عکس چه بسا انسان های عابدی که امتحانات الهی در آن ها تغییراتی ایجاد می کند .....
درس اخلاق 16-8-1400.mp3
11.41M
🔊 شرح دعای مکارم الاخلاق ✅
📝 یکی از این دعاهای حضرت دعای مکارم الاخلاق است، دعای خیلی فوق العادهای است که لازم است همه مومنین و شیعیان این دعا را بخوانند تفسیر آن را ببینند و عمل کنند، اگر میخواهند یک انسان به معنای واقعی متخلق به اخلاق الهی و اسلامی باشند، وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ.
اصل حسد خوب است
حسد در ذات انسان است، اصل حسد بد نیست، شاید خوب هم باشد، چون انسان را وادار می کند که کار کند، اما حسدی که در مقام ضرر به غیر باشد بد است، لذا در قرآن هم دارد ".... و من شر حاسد اذا حسد" نفرمود که: "و من شر حاسد" چون همه حاسد هستند، اما حاسدی که "اذا حسد" یعنی در مقام عمل باشد، خطرناک است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این دریای متلاطم به انواع رنج ها و سختی ها خداوند یک راهی برای نجات بنده بسوی خود قرار داده .......
🟠 بر حق! 🟠
🔰 وقتی قافله سیدالشهدا در راه کربلا بود، امام حسین (ع) به اطرافیان خود فرمود :«در خواب دیدم که ندا می دهند که مرگ همپای قافله ما در حرکت است.»
حضرت علیاکبر سوال پرسید که: «آیا ما بر حق نیستیم؟» امام حسین (ع) فرمود: «چرا هستیم». علیاکبر گفت: «پس دیگر باکی از مرگ نیست»
🔰انسان اگر باور کرد که در طریق حق است و اگر معتقد بود که پس از مرگ حساب و کتابی وجود دارد، دیگر از مرگ و مصیبت های دنیا باکی ندارد و همهی امور دنیوی برای او آسان میشود.
🔶 گناه ترک ولایت
🔸 ظهر عاشورا وقتی شمر روی سینه اباعبدالله (ع) نشست، مولا فرمود: «کمی آب به دهان خشک من برسان».
🔸 امام حسین (ع) که دیگر نیازی به آب نداشتند. هدف شان این بود که به تاریخ نشان بدهند کسی که در وادی گناهِ «ترک ولایت» قدم می گذارد، ممکن است تبدیل به چه موجود پست و خبیثی گردد.
1397.7.21 kh.MP3
8.05M
🔊 درس خارج فقه زکات ♨️
🗓 ۱۳۹۷.۷.۲۱
زکات مال مغصوب و مسروق
↩️ همانطور که گفتیم یکی از شروط زکات، مالکیت است بنابراین اگر شخصی مالی را قرض بگیرد و مال مذکور شرایط تعلق زکات را داشته باشد، زکات بر او واجب است، چرا که مقترض به واسطه قرض مالک شده و مقرض دیگر مالک نیست.
✅ لازم به ذکر است مسأله بالا مورد اتفاق نیز هست.
🔘 اما روایات مسأله:
1⃣ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع رَجُلٌ دَفَعَ إِلَى رَجُلٍ مَالًا قَرْضاً عَلَى مَنْ زَكَاتُهُ عَلَى الْمُقْرِضِ أَوْ عَلَى الْمُقْتَرِضِ قَالَ لَا بَلْ زَكَاتُهَا إِنْ كَانَتْ مَوْضُوعَةً عِنْدَهُ حَوْلًا عَلَى الْمُقْتَرِضِ قَالَ قُلْتُ: فَلَيْسَ عَلَى الْمُقْرِضِ زَكَاتُهَا قَالَ لَا
در این روایت زکات مال قرض داده شده بر عهده مقترض گذاشته شده نه مقرض (البته به شرط تحقق سایر شروط مثل گذشت حول).
2⃣ عن ابیعبدالله(علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ فِي يَدِهِ مَالٌ لِغَيْرِهِ هَلْ عَلَيْهِ زَكَاةٌ فَقَالَ إِذَا كَانَ قَرْضاً فَحَالَ عَلَيْهِ الْحَوْلُ فَزَكِّه
در این روایت از امام (ع) درباره شخصی پرسیده میشود که مال دیگران در دست اوست، حال آیا او باید زکات آن مال را بدهد یا خیر ؟ امام پاسخ میدهند که اگر مال مذکور قرض است و یک سال هم از قرض آن گذشته، باید زکات بدهد
❎ مسأله جدید:
مرحوم سید فرعی دراین مسأله عنوان کردهاند و آن اینکه اگر مقترض به هر دلیلی زکات مالش را نداد، مقرض میتواند تبرعا و از جانب او زکات را بدهد، البته در اینجا برخی گفتهاند باید برای این عمل تبرعی اذن از مقترض بگیرد و برخی گفتهاند اذن لازم نیست، البته جناب سید احوط را در گرفتن اذن دانستهاند.
🔶 نکته: صاحب مدارک گفتهاند مقرض میتواند تبرعا زکات بدهد و اذن گرفتن لازم نیست چرا که زکات مانند سایر دیون است و همانطور که در سایر دیون میتوان تبرعی آنرا پرداخت کرد، در زکات هم میتوان ، اما شهید پرداخت زکات از جانب مقرض را مشروط به گرفتن اذن از مقترض کردهاند.
🔶 نکته: مقایسه زکات با سایر دیون و در نتیجه دادن احکام دین به آن صحیح نیست، چرا که زکات عملی عبادی میباشد که قصد قربت در آن شرط است، فلذا اگر بگوییم در دیون نیابت غیر در پرداخت دین ممکن است، در زکات نمیتوان چنین گفت، چراکه نیابت از انسان زنده برای انجام عمل عبادی صحیح نیست مگر دلیل خاص داشته باشیم.
🔶 نکته: اگر مقرض مالی را قرض بدهد که اکنون و به صورت بالفعل متعلق زکات است اما مقرض زکات آنرا نداده و به دیگری قرض داده ، در اینجا مقترض ۲ کار میتواند بکند: یا باید مال را رد کند، یا اگر مال را میگیرد باید زکات مال را بدهد، چراکه زکات به مال تعلق گرفته است و تصرف در آن برای مقترض حلال نیست مگر بعد از پرداخت زکات.(این نکته برای جایی است که مقترض میداند به مال زکات تعلق گرفته ولی داده نشده)
🔷 مستند مطلب فوق: فِي رَجُلٍ اسْتَقْرَضَ مَالًا فَحَالَ عَلَيْهِ الْحَوْلُ وَ هُوَ عِنْدَهُ قَالَ إِنْ كَانَ الَّذِي أَقْرَضَهُ يُؤَدِّي زَكَاتَهُ فَلَا زَكَاةَ عَلَيْهِ وَ إِنْ كَانَ لَا يُؤَدِّي أَدَّى الْمُسْتَقْرِضُ
در این روایت امام (ع) میفرمایند اگر قرض دهنده زکاترا داده، چیزی بر عهده مقترض نیست اما اگر مقرض زکات را نداده بر عهده مقترض است.
💠 «دوست من» 💠
🖋 دوست واقعی انسان، کسی است که انسان را در مسیر عبودیت، تقوی و سیر الی الله کمک کند.
🖋 رسول الله (ص) فرمودند: «الْعِلْمُ خَلِيلُ الْمُؤْمِنِ». علم، دوست مومنین است. یعنی وقتی مومنین نزدیک به گناهی می شوند، علم آنها به عقوبت گناه، مانع می شود. اگر هم مرتکب گناهی شوند، علمِ ایشان به ضرورت توبه، آنها را دعوت به راه حق می کند. دقیقا مثل یک دوست واقعی که در شرایط سخت و آسان به فکر دستگیری از رفیق خود است.
(درس اخلاق- ۱۳۹۹)