📌#توییت | امام خمینی(ره) دو روز پس از ورود به ایران:
من آمدهام که بزرگواری شما را حفظ کنم. من آمدهام که دشمنهای شما را زمین بزنم. من آمدهام که دست اجانب را از این مملکت کوتاه کنم.
رسول خدا ص در اولین روز اعلام بعثت: من میخواهم تمام زورگویان عالم را نابود کنم.
پ ن: العلماء ورثة الانبیاء
#دهه_فجر #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌روشی که طلبه ها در حوزه برای بیان دین یاد نمی گیرند
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀با کدام ادبیات میتوان امروز، دین را عرضه کرد؟
🔻در زمان ما، وجود دشمن خارجی و پایان تمدن دشمن خارجی، موجب روشن شدن حرف حق شده است. بطلان حرفها و شعارهای غربی، ظلم و فساد نظام سرمایهداری، روشنشده است و عوامل فریب کاهش پیداکرده است. در چنین شرایطی، علیالقاعده، باید بیشترین جذب به دین اتفاق بیفتد. ولی این گونه نیست.
🔻 مشکل اصلی، ضعف تبلیغ و عدم آشنایی اکثر مبلغان با شیوههای تأثیرگذاری بر مخاطب، عدم رعایت ظرفیتهای فهمی، احساسی مخاطب، است که موجب سوءتفاهم و تنفر میشود.
🔻مبلغان کمتر از وجوه انسان شناسانه و کارکردگرایانِ دین سخن گفته اند، نظیر اینکه چگونه دین نشاطآور است. فرمود:«دین سرور است، الدِّينُ حُبُورٌ»(عیون الحکم،ص37). خیلی فرق میکند بین این جمله که «اقتصاد نباید ربوی باشد» تا آنکه «اقتصاد نمیتواند ربوی باشد وگرنه بنیان اقتصاد از بین میرود» هر دو جمله درست هست اما الآن با کدام ادبیات میتوان دین را عرضه کرد تا مخاطب آن را بپذیرد.
🔻باید ادبیات دین را تغییر داد. زمانی بود که گفته می شد «ما مسلمانیم»، «ما معتقدیم ...» این ادبیات بیشتر برای حفظ مکتب مناسب بود. اما الان شرایط فرق کرده است. «ما معتقدیم» کارآیی زیادی ندارد. بلکه باید گفت: «بشریت نیاز دارد» باید دین را با ادبیات جهانی معرفی کرد.
🔻هنگامی که با ادبیات ارزشی، دین عرضه می شود، از نظر عملیات روانی، موجب دفع بیشتر مخاطبان می گردد. اما اگر به جای ارزش ها، از حکمت های دین سخن گفته شود، فوق العاده، روی مخاطب، اثرگذار است.
👤 علیرضا پناهیان
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چند نما از کلاس «دانش تبلیغ دین»
🔹سلسله جلسات «دانش تبلیغ دین»
🔸دوشنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشا
🔹قم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع)
🔸ویژه طلاب برادر و حضوری
🔰به اطلاع می رساند که جلسه سوم کلاس، دوشنبه 2 اسفند ساعت 19 برقرار می باشد.
⭕️جهت ثبت حضور در کلاس، ثبت نام در سایت ضروری است
📝ثبت نام از طریق 👈سایت :
🌐 sokhanesadid.ir
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
ارزش پدر بودن(1).pdf
453.1K
🌀ارزش پدر بودن
🔺مناسبت: ولادت امیرالمومنین
✍️#منبر_مکتوب
#روز_پدر
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌برهان برای مخاطب خاص
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌چرا توصیف بیشتر از برهان در دل ها اثر می کند⁉️
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀راه حلی برای جذب حداکثری در تبلیغ دین
📌بسترهای تبلیغ حداکثری دین در جامعه:
1️⃣. رشد معنویت با طی قرون و اعصار در اثر زحمت اولیای دین و علماء
2️⃣. عدم محدودیت تبلیغ دین در جامعۀ ما
3️⃣. خلاء تئوریک در غرب
👈 پس چرا ما در تبلیغ دین، نتوانستیم جذب حداکثری کنیم⁉️
💎 درس: «دانش تبلیغ دین؛ مبحث اول: مبانی و اصول تبلیغ؛ جلسۀ اول»
___________________
🔻ما در اثر رشد معنویت طیّ قرون و اعصاری که پشتسر گذاشتیم، با مخاطبانی روبرو هستیم که دارای سابقۀ ارادت نسبت به اولیاء دین و دارای تواضع به قرآن کریم هستند. علماء پیشین حوزه هم، توانستند بسیاری از موانع را بردارند.
🔻بنابراین مخاطب ما امروز در اوج پذیرش دین است. اما از سوی دیگر شما در جامعه دو چیز را میبینید. یکی اینکه دینداران معمولاً به وضع مطلوب رشد نمیکنند. دوم اینکه دینگریزی هایی در لایههایی از جامعه دیده میشود. از تمسخرهایی که به مظاهر دینی صورت میگیرد تا توهینها و فرار از دینداری که به صورتهای مختلف وجود دارد.
🔻از سوی دیگر، در جامعۀ خودمان، آسیبهای اجتماعی نظیر آمار طلاق، کمی فرزندان و اعتیاد، را میبینیم و در عرصۀ سیاست، وجود مدیران و سیاستمداران نالایق، فریبهایی که برای افکار عمومی ایجاد میکنند؛ را شاهد هستیم.
🔻از طرفی ما هیچ محدودیتی برای تبلیغات دینی نداریم. در کشور ما این امکان وجود دارد که بهترین شبکههای تلویزیونی در بهترین زمان ها، در اختیار مبلغان باشد. بستر دیگری که در اختیار ما برای تبلیغ دین وجود دارد، این است که خلا تئوریک در غرب اتفاق افتاده. تمدن رقیب شما مضمحل شده است و دیگر حرفی برای گفتن ندارد. پس چرا ما نمیتوانیم نیاز امروز جامعۀ خودمان را پاسخ دهیم؟ چرا ما در تبلیغ دین آنچنان موفق نیستیم؟!
🔻هر چه دینگریزی وجود دارد و بخشی از دینستیزیها، تا اعتیاد و ضدیت با انقلاب، تا جریان های سیاسی مخالف خط مقاومت، همه ناشی از ضعف ما در تبلیغ دین است.
🔻جدای از آمادگی که مخاطب در بستر گذر زمان برای پذیرش دین برای او پدید آمده است و بسیاری از موانع چه داخلی و چه خارجی وجود ندارد، اصلاً ما در هر زمانی داریم زندگی میکنیم، بدون ملاحظۀ مقتضیات زمانه، چگونه دین را باید آموزش داد؟ قرآن به ما چه اصولی را برای تبلیغ دین بیان میکند؟ اصول تبلیغ، برگرفته از قرآن و متون دینی، به ما شیوۀ صحیح تبلیغ دین را میآموزد.
👤علیرضا پناهیان
🚩قم؛ مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) - ۱۴۰۰.۱۱.۱۸
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌توصیف روش قرآنی
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چند نما از کلاس «دانش تبلیغ دین»
🔹سلسله جلسات «دانش تبلیغ دین»
🔸دوشنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشا
🔹قم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع)
🔸ویژه طلاب برادر و حضوری
🔰به اطلاع می رساند که جلسه سوم کلاس، دوشنبه 2 اسفند ساعت 19 برقرار می باشد.
⭕️جهت ثبت حضور در کلاس، ثبت نام در سایت ضروری است
📝ثبت نام از طریق 👈سایت :
🌐 sokhanesadid.ir
#تحول_در_ادبیات #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀 تفکیک بین دروس عقائد و اخلاق برای مردم خلاف روش تبلیغی قرآن است
🌀 سه نکته مبنایی و مهم در تبلیغ دین بر اساس آیات قرآن
➖ قرآن کتاب علمی نیست، بلکه کتابی تبلیغی است
➖ تبلیغ موفق لزوماً رضایت همۀ مردم را به دنبال ندارد
➖ انبیاء همه مسخره میشدند، مبلغی که اصلا دشمن ندارد و مسخره نمیشود حتما یک اشکالی در نحوۀ تبلیغش وجود دارد
💠 دومین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» در حوزه علمیه قم:
🔻علیرضا پناهیان در این جلسه ضمن بیان اجمالی معنای دو مفهوم مبانی و اصول و تفاوت آنها با یکدیگر، به تبیین برخی از مبانی تبلیغ دین بر اساس آیات قرآن کریم پرداخت.
🔻مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه تهران، ضمن تاکید بر الگوگیری از روش تبلیغی قرآن اظهار داشت: «یادمان باشد قرآن کلام خداست و ما در تبلیغ نباید مانند خدا سخن بگوییم و خودمان را جای خدا بگذاریم. چون خدا در قرآن از موضع کبریایی سخن گفته است و ما باید بین آن خدای متکبّر - که تکبر برای خدا بد نیست - و این بندۀ بعضا مستکبر واسطه بشویم. لذا در مورد فرعون به موسی(ع) فرمود با قول لیّن با او سخن بگو.»
🔻ایشان در ادامه ضمن بیان نکته دیگری درباره تبلیغ به نحوۀ بیان قرآن اشاره کرد و گفت: «قرآن به سیاق کتابهای علمی نوشته نشده است. نه اینکه عالمانه نباشد، که سرشار از معانی عمیق علمی است؛ بلکه از نظر روش بیان یک کتاب تبلیغی است، یعنی مطالب قرآن به نظم و تفکیکی که در کتب علمی رایج هست بیان نشده است. مثلا سورهای مخصوص اخلاق فردی، سورهای برای اخلاق سیاسی، سورهای برای اخلاق اجتماعی، سورهای مختص جامعهشناسی و یا سورهای برای مباحث علم کلام در قرآن پیدا نمیکنید.»
🔻این استاد حوزه و دانشگاه با مطرح کردن این سوال که «آیا خداوند در قرآن و ائمه(ع) در کلماتشان بین معارف دینی اینطور تفکیک میکردند» این نحو بیان علمی در فعالیتهای تبلیغی را صحیح ندانست و به برخی آثار سوء تفکیک بین آموزشهای عقیدتی و اخلاقی اشاره کرد و گفت: «تبلیغ باید مانند قرآن باشد که در هر آیه ترکیبی از انواع موضوعات را بسته به نیاز مخاطب به زیبایی ارائه میدهد. آموزشهای دینی تفکیک یافته معمولا جذابیت لازم را ندارند و حتی موجب برداشت غلط از دین میشوند. مگر اینکه بخواهیم عالم متخصص در رشته های مختلف تربیت کنیم».
🔻ایشان در ادامه به اثرات مخرب این نوع تفکیکها اشاره کرد و افزود: «در علوم انسانی این تفکیک بین علوم اشکالات فراوانی در کاربرد این علوم ایجاد کرده است، مثلاً چون حقوقدانها روانشناس نیستند، برای اینکه مرد به زن ظلم نکند قوانینی وضع میکنند که باعث میشود تمایل مردان به ازدواج از بین برود و ...»
🔻علیرضا پناهیان نحوۀ ارزیابی تبلیغ موفق در حوزۀ علمیه را مورد نقد قرار داد و گفت: «تبلیغ موفق این نیست که مبلغ بتواند لزوما همه مخاطبان را متقاعد کند، اصلاً اینکه بخواهیم به هر قیمتی مخاطب را متقاعد کنیم، تبلیغ قرآنی نیست. بلکه تبلیغ یعنی رسائی، یعنی در جان مخاطب بنشیند و برسد، قرآن میفرماید: «وَ قُلْ لَهُمْ في أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَليغاً»(نساء، 63) قول رسا یعنی چه؟ یعنی بر جان مخاطب اثر بگذارد و این اثر اتفاقا گاهی اوقات به این است که لج مخاطب عنود را در مواجهه با حق در میآورد.»
🔻وی در توضیح تبلیغ موفق قرآنی گفت: «ما معمولا از مبلغین میخواهیم که هیچگاه دافعه نداشته باشند، خود قرآن میفرماید: "يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً"(بقره، 26)، نمیفرماید بعضیها را گمراه میکند بعضیها را هدایت، میفرماید یضل به کثیرا. پس ملاک موفقیت تبلیغ این نیست که حتماً مخاطب قانع شود و حرف ما را قبول کند، بلکه ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد، یعنی "فی قلوبهم مرض" باشد و گمراهتر بشود. حالا من از کجا بفهمم تبلیغ من مشکل داشته است و یا او مرض داشته است؟ این نیاز به دانش تبلیغ دین دارد.»
🔻ایشان لزوم داشتن دافعه در کنار جاذبه در تبلیغ دین را ضروری دانست و علت دشمنسازی و مسخره شدن انبیاء در قرون و اعصار مختلف را اینگونه تبلیغ کردن بیان داشت و گفت: «خداوند در اوّلین آیهای که به پیامبر(ص) دستور تبلیغ علنی داد، فرمود: "فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ"(حجر، 94) "فَاصْدَعْ" یعنی بگو ولو موجب درگیری بشود. یعنی خدا از اوّلش پیشبینی کرد که اگر بگویی درگیری و زد و خورد میشود، اختلاف میشود و با تو مخالفت خواهند کرد. در آیه بعد میفرماید: "إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ"(حجر، 95) در واقع تو را مسخره خواهند کرد.
🔻در جای دیگری هم فرمود: "يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ"(یس، 30)، حالا سوال اینجاست که چرا برخی مبلغین به ظاهر موفق اصلا مسخره نمیشوند؟»
👤علیرضا پناهیان
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
11.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مبلغ باید معمار باشد
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian