🔹صرف آشنایی با فقه به معنای خاص، برای امر تبلیغ کافی نیست
🔻اگر حوزه بخواهد تبلیغ را در اولویت اول قرار دهد، باید تغییراتی در فصلهای دورس حوزه انجام شود. صرف آشنایی با فقه به معنای خاص، برای امر تبلیغ کافی نیست. ما در حوزه، به فقه به معنای اخص کلمه میپردازیم و با فقه میخواهیم مکلف را از مقام حیرت خارج کنیم. اما در تبلیغ، رکن اساسی این است که بتوانیم دانشمندانه به مخاطب انگیزه بدهیم درحالیکه شاید در طول تحصیل در حوزه علمیه، حتی دو واحد هم در اینباره درس نخوانیم.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻منفعت دینداری در همین دنیا را تبیین کنیم
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹باید در ادبیات تبلیغی یک تحول پدید بیاید
🔻باید در ادبیات تبلیغی یک تحول پدید بیاید. مردمی که غیردینی رفتار میکنند، اکثراً دچار سوءتفاهم هستند، باید تحولی در ادبیات دینی ایجاد کنیم که نتیجهاش این بشود که وقتی عالم دینی دیدند، بگویند «این فرد، متخصص سلامت فکری، تمرکز و قدرت ذهنی در انسان است و استقلال روحی و فکری برای آدمها مسئله اول اوست».
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹فقه نمیگوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم / انسانشناسی و روانشناسی دینی در تبلیغ لازم است
🔻تأثیر مبلّغ به عنوان برانگیزاننده مخاطب یک امر مهم است. فقه نمیگوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم، مبلغ، هم باید اسلامشناس باشد و هم باید مخاطب را برای دینداری انگیزمند کند و برای انگیزمند کردن، انسانشناسی و روانشناسی دینی لازم است و ما در این زمینه کم کار کردهایم.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مرد زمانۀ خودت باش!
🔻در شهید مطهری و علمای پیشین، نباید متوقف شد!
🔻استاد معارفی که حرف ۵۰ سال پیش را میگوید، باعث زدگی دانشجو از دین میشود!
🔻عالِمی که سخن دورۀ قاجار را در تلویزیون میگوید، حسّ کهنه شدن دین را ترویج میکند!
👈🏻 این کلیپ از جلسۀ دوم مبحث "#آخرین_گام_رهایی" تهیه شده است
▫️پرونده آخرین گام رهایی
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹شناخت مخاطب در تبلیغ مهم است گاهی مخاطب، یک فرد است و گاهی جامعه
🔻شناخت مخاطب برای امر تبلیغ مهم است. ما برای مخاطبشناسی گاهی باید فرد فرد مخاطبین را بشناسیم و بلکه باید به مخاطبشناسی از حیث جامعهشناسی توجه داشته باشیم و باید ببینیم نبض زمان در جامعه چگونه میزند.
ما باید جامعه، فرهنگ و ادبیات آن را بشناسیم. ما میخواهیم با مردمی صحبت کنیم که اخلاق را یک رفتار فردی میدانند، لذا باید جامعه را شناخت تا وقتی کلمهای میگوییم، دریابیم جامعه چه برداشتی از آن میکند. اما طلبه در حوزه علمیه چنین درسهایی نمیخواند.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تعریف صحیح عقلانیت
⚠️چرا رهبری از تبلیغ در حوزه نگران هستند؟
💠فرق روش تبلیغی قرآن با مبلغین در چیست؟
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹آیا دین چیزی جز عقلانیت است؟
🔻متأسفانه دشمنان ما طوری دربارۀ حوزۀ علمیه و طلبهها، سخن گفتهاند و گاهی ما بهقدری ضعیف تبلیغ کردهایم، که تلقیِ مردم از دین و عالم دینی، چیزی غیر از دانش است. آیا دین چیزی جز پردهبرداری از واقعیتهای عالم هستی است که میشود همان دانش؟ آیا دین چیزی جز عقلانیت است؟
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔍 #تحلیل_و_تبیین | دانش تبلیغ تهاجمی
🔹 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور فرمودند: «امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد. مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است مانند مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است.» ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
🔹 همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهداء، رسانه KHAMENEI.IR در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ابعاد مسائل تبلیغ را براساس نکات رهبرانقلاب اسلامی، بررسی کرده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/53419
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔰تبلیغ در جهات مختلف نیاز به دانش دارد.
🔘سالهاست ما منتظر ایجاد یک تحول در نگاه حوزه به تبلیغ بودیم
🔘ادبیات رایج برای تبلیغ دین از ادبیات قرآن فاصله دارد
🔘تبلیغی که رهبرانقلاب میفرمایند فقط در منبر و خطابه و حتی رسانه خلاصه نمیشود
🔴رسانه KHAMENEI.IR در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ابعاد مسائل تبلیغ را براساس نکات رهبرانقلاب اسلامی، بررسی کرده است. - قسمت اول:
▫️مهمترین نکتهی رهبرانقلاب اسلامی در دیدار مبلغین، اولویت پیدا کردن تبلیغ در نگاه حوزهی علمیه بود. مبنای این نگاه نیازمند تشریح است. بنظر شما مبنای اولویت پیدا کردن تبلیغ چیست؟
▫️سالهاست ما منتظر ایجاد یک تحول در نگاه حوزه به تبلیغ بودیم. نگاه به تبلیغ در حوزه باید از حالت درجهی دو، به درجهی یک تبدیل بشود و این یک تحول است. شاید لازمهی اینکه تبلیغ در حوزهی علمیه، در اولویت درجهی یک قرار بگیرد اولاً این باشد که ما در حوزهی علمیه تبلیغ را یک امر دانشی تلقی کنیم، نه یک امر ذوقی. ما باید تبلیغ را نیازمند دانشورزی بدانیم. هم تولید دانش، هم کسب دانش، هم پژوهشهای فراوان، تا امر تبلیغ به سامان بشود. وقتی ما در حوزه تلقیمان این باشد که «همین درسهای رایج حوزه را هر کسی خواند، یک ذوق و نَفَسی هم داشت، رفت بالای منبر و برای تبلیغ احتیاج به دانش مجزائی ندارد» این یعنی امر تبلیغ را دانشی تلقی نکردیم. تبلیغ در جهات مختلف نیاز به دانش دارد. هم وجوه تبلیغی در قرآن کریم و کلام معصومان را ما کشف، تبیین و تئوریزه نکردیم. هم دانشهای مورد نیاز تبلیغ را در حوزهی علمیه عموماً تولید نکردیم.
▫️رهبرانقلاب یک اشاره به مخاطبشناسی کردند که یکی از پایههای اساسی در دانش تبلیغ است. چند واحد درس برای مخاطبشناسی وجود دارد؟ چند واحد درس برای آشنایی یا شناخت اصول و مبانی تبلیغ در قرآن وجود دارد؟ آیا اینها حرف قابل توجهی ذیلش نمیشود زد؟ تولید علم نباید بشود؟ یقیناً در حوزهی علمیه درجه یک بودن تبلیغ لازمهاش این است که ما امر تبلیغ را نیازمند دانش بدانیم. دانشی که خیلی از آن باید تولید بشود. بعد از اینکه تولید شد، این دانش منتقل بشود به کسانی که اهل دانش هستند. متأسفانه ما در خیلی از موضوعات مبتلابه ــ مثل همین موضوع حجاب ــ نیامدیم خطوط تبلیغی قرآن را شناسایی بکنیم. ادبیات رایج برای تبلیغ دین از ادبیات قرآن فاصله دارد. ادبیات ما در حوزه، ادبیات فقهی یا کلامی یا فوقش فلسفی است. اینها هیچ کدام ادبیات توصیفی نیستند بلکه استدلالی و استنباطی هستند. میخواهیم افراد را به وسیلهی اثبات حقانیت حقایق متقاعد کنیم. در حالی که در قرآن کریم برای متقاعد کردن افراد بیشتر از توصیف استفاده شده است، نه استدلال. قرآن بهشت را توصیف میکند، جهنم را توصیف میکند. آیا توانمندی و برخورداری از تدبیر و حکمت برای توصیف کردن حقایق، دانش نیست؟ من میخواهم عرض بکنم دانشی که برای توصیف حقایق دینی نیاز داریم بسیار گستردهتر و عمیقتر است از دانشی که برای استدلال و اثبات حقایق و استخراج احکام عملی داریم. شما برای مباحث کلامی و احکام به چند آیه از آیات قرآن مراجعه میکنید؟ اما اگر بخواهید به توصیف حقایق بپردازید باید بر تمام آیات قرآن اشراف داشته باشید.
▫️تبلیغی که رهبرانقلاب میفرمایند فقط در منبر و خطابه و حتی رسانه خلاصه نمیشود. تعلیم و تربیت دینی در مدارس و دانشگاهها هم زیرمجموعهی تبلیغ است. آیات قرآنی که در سال اول ابتدایی باید یاد داده بشود کدام آیات است؟ در سال دوم کدام آیات است؟ در سطح دانشگاه کدام آیات باید تبیین بشوند؟ برای دخترها کدام آیات؟ برای پسرها کدام آیات؟ برای عموم جامعه کدام آیات؟ کسی میتواند موفق باشد که اصول و مبانی پاسخ به این سؤالات را اول بلد باشد و بعد درک کرده باشد در متون دینی چگونه انگیزهی رفتار دینی ایجاد میشود؟
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/53419
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔰حوزه در تربیت مبلغ باید یک رویکرد دیگری داشته باشد
🔘مگر بدون اجتهاد میشود سراغ تبلیغ رفت؟ بلکه اجتهادی فربهتر نیاز است
🔘 + پشنهاداتی برای تحول در امر مساجد و تبلیغ
🔴رسانه KHAMENEI.IR در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ابعاد مسائل تبلیغ را براساس نکات رهبرانقلاب اسلامی، بررسی کرده است. - قسمت دوم:
با توجه به بیانات رهبر انقلاب برآورد شما از وضعیت مبلغان و تناسب آن با جمعیت کشور چیست؟
در درجهی اول باید به حوزه برگردیم. حوزه در تربیت مبلغ باید یک رویکرد دیگری داشته باشد. به عنوان مثال هر طلبهای بعد از مقداری تحصیل، یک مقدار مأموریت تبلیغی پیدا بکند و بعد اجازه پیدا بکند درجات بالاتر علمی را پشت سر بگذارد. این اتفاق به مجتهد شدن طلاب کمک میکند. حضرت آیتاللّه حقشناس به خود بنده فرمودند که حضرت امام به ایشان فرموده بودند: «تو چون کار تبلیغی میکنی، زودتر از رفقای دیگرت مجتهد میشوی.» کار اجتهاد را نباید مقابل تبلیغ گذاشت. بعضیها سؤال میکنند: «ما برویم سراغ اجتهاد یا سراغ تبلیغ؟» مگر بدون اجتهاد میشود سراغ تبلیغ رفت؟ بلکه اجتهادی فربهتر نیاز است. مثلاً این سؤال را میشود مطرح کرد که من بروم دنبال تدریس و وقتم را در کار فقه و اصول بگذارم یا کار اجتهادیام را در امر تبلیغ صرف کنم. من میخواهم بگویم نه تنها تبلیغ را ما باید امر دانشی بدانیم بلکه تبلیغ را مؤثر بر دانشمند شدن یک عالم دینی بدانیم. به همین دلیل اگر کسی سابقهی تبلیغی مناسب نداشت، چه بسا در جریان فعالیتهای دیگر علمی هم موفقیت چندانی کسب نکند.
به عنوان اقدام اول، فعالیت تبلیغی را نباید از فعالیت تحصیلی جدا کنیم. اقدام دوم تحولی است که در مساجد باید پیش بیاید. در ساختار مساجد تقریباً نسبت به دوران طاغوت هیچ تحولی پیش نیامده است. مأموریت مسجد چیست؟ مسجد چگونه باید اداره بشود؟ تردیدی نیست که باید مردمی اداره بشود، اما کدام مردم؟ چند نفر که یک مسجدی را ساختند و بعد یک هیئت امنای سنتی در یک جایی شکل گرفت، جوانان به هیچ وجه مشارکت داده نمیشوند، اصلاً راهی نیست برای مشارکت دادن آنها. جز یک اتفاقی که یک بار پیش آمد و نسیمی به نام حضور بسیج وزید. بعد کفایت نکرد، کانون فرهنگی تشکیل شد. بعد کفایت نکرد، فعالیتهای مختلفی انجام…
مساجد باید هر کدامشان یکی دو مدرسهی وابسته به مسجد داشته باشند. چرا مساجد مدرسهها را رها کردند بعد کار فوق برنامه برای دانشآموزها در مسجد انجام میدهند. خب این کار را در متن همان مدرسه انجام بدهید و فعالان مسجد همان مدرسه را اداره کنند. چرا هر یک مسجد نباید چند مدرسهی اقماری در کنار خودش داشته باشد؟ حالا طرح «مسجد مدرسه» را نمیخواهم عرض بکنم که آن هم باید در جای خودش بررسی بشود. ما نقش مساجد را توسعه ندادیم، ساماندهی نکردیم، بازخوانی نکردیم. برای ائمهی جماعات یک ارزش خاصی قائل نشدیم. یک دورههای آموزشی خاصی قائل نشدیم.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/53419
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 چرا هیئتها از مساجد موفقترند؟
📌چه کار کنیم مساجد هم به اندازۀ هیئتها رونق داشته باشند؟
🎤 علیرضا پناهیان در گفتگو با khamenei.ir
🔹با موضوع: بررسی ابعاد مسائل تبلیغ براساس نکات رهبر انقلاب
🔍 متن کامل گفتوگو👇
khl.ink/f/53419
@Hawzah_Panahian
@Panahian_ir