🔹ماهیت حیات و ممات در فرهنگ قرآن
🔹حیاتی که خدا و رسول ص، انسان را به آن فرا می خوانند
به گزارش خبرگزاری قرآنی (ایکنا) از خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه، روز گذشته ۲۰ مهرماه در نشستهای قرآنی دارالعلم آیتالله بهبهانی که به مناسبت دهه پایانی ماه صفر در این حوزه علمیه برگزار میشود، درباره انواع حیات و ممات در قرآن کریم گفت: در فرهنگ اسلام، نگاه قرآن به حیات و ممات با نگاهی که در میان عموم مردم از ابتدا تا امروز ممکن است وجود داشته باشد، متفاوت است. قرآن کریم بیآنکه جعل اصطلاح کند و واژگان جدیدی خلق کند، تلاش میکند با بیان ابعاد جدیدی از حیات به این مفهوم عمق ببخشد و همچنین با بیان ابعاد دیگری از ممات این مفهوم را در ذهن انسانها دقیقتر از آنچه که هست نشان دهد.
📝مشروح این بحث را در گزارش خبرگزاری ایکنا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3928781/
📌کانال استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب
🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری :
من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان #دو_امام_مجاهد، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی ع، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، #صلح_امام_حسن به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع #ساباط امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است)در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیرا منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت حقانیت امام مجتبی تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید.
🎥 ویدئوی کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه #شهادت_امام_حسن ع از شبکه خوزستان به زودی در:
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸ماهیت شناسی نعمت در فرهنگ قرآن
حجت الاسلام و المسلمين رضا حيدري، استاد حوزه علميه اهواز روز سه شنبه ۲۲ مهر ماه در نشست هاي قرآني که در دارالعلم آيت الله بهبهاني به مناسبت دهه پاياني ماه صفر برگزار مي شوند پيرامون مفهوم «#نعمت» از نگاه آيات مباركه قرآن كريم گفت: از جمله واژهاي بكار رفته در قرآن كريم كه بدون جعل اصطلاح جديد، معناي پيچیده تري از آن اراده شده است واژه نعمت است.
🔸گفتني است، اين نشست ها تا پايان ماه صفر همه روزه ساعت 6:30 در دارالعلم آيت الله بهبهاني با حضور طلاب، فضلا و عموم مردم برگزار مي باشد.
🔍مشروح این بحث را از اینجا بخوانید👇:
http://www.khoozna.ir/view-90386-.html
🔰استقبال خبرگزاری های رسمی و پایگاههای خبری رسمی از سخنرانی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری که در روز سه شنبه ۲۲مهرماه با موضوع ماهیت شناسی #نعمت در فرهنگ قرآن، در دارالعلم آیت الله بهبهانی انجام شد:
🔴خبرگزاری ها:
🔹خبرگزاری شبستان:
http://shabestan.ir/detail/News/983593
🔹خبرگزاری ایکنا:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3929529
🔴پایگاههای خبری:
🔸قلم ماندگار:
https://www.ghalamemandegar.ir/?p=31221
🔸کاوش اخبار:
https://kavoshakhbar.ir/?p=54340
🔸دیار کارون:
http://www.deyarkaroon.ir/view-53661-.html
🔸نبض شهر
: http://nabzshahr.ir/?p=23826
🔸هما خوزستان:
http://homakhouzestan.ir/2020/10/
🔸امید خوزستان:
http://omid-khouzestan.ir/?p=23642
🔸خوزنا:
http://www.khoozna.ir/view-90386-.html
🔸خوانا نیوز:
http://khananews.ir/44198/%AF
🔸اقتصاد بومی:
http://eghtesadboominews.ir/21585
🔸حبیب خبر:
https://habibkhabar.ir/news-khz/22485-87
🔸صدای هموطن:
https://sedayehamvatan.ir/?p=13793
🔸مسیر مردم:
http://masiremardom.ir/?p=26418
📌بازنشر متن همچنان ادامه دارد...
🎙️اینکه اصل در اسلام، جنگ نیست، حرف درستی است امامعنای آن این نیست که #صلح_ذلیلانه خوب است و معاهده ننگین پسندیده است. #صلح و آتش بس باید همراه با #عزت باشد مگر اینکه جامعه و امت با امام همراهی نکنند و امام را به کنج غربت برانند تا او مجبور به این کار شود. این حسابش جداست. ولی اگر چنین شد باید امام را ملامت کرد یا امت را؟ بر امام خرده گرفت یا کسانی که امت را به اینجا رسانده اند؟ چنین صلحی برای امام کاری #خیرخواهانه است و برای آنها که با امام همراهی و ایستادگی نکرده اند و زمینه سازی کرده اند، کاری #خائنانه.
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در تحلیل #صلح_امام_حسن ع. دارالعلم/ اهواز ۲۶مهرماه ۹۹
@Heydari_org
#برگی_از_آثار_ماندگار_خوزستان
🔴 شعری دلنشین در حال و هوای شهادت حضرت رضا (علیه السلام) از سروده های استاد زنده یاد دکتر #قیصر_امین_پور که در کتاب «آینه های ناگهان» منتشر شده است. وی سالها دردانشگاه به تدریس ادبیات فارسی پرداخت و از سال ۱۳۸۶ش در زادگاهش گتوند آرمیده است.
چشمههای خروشان تو را میشناسند
موجهای پریشان تو را میشناسند
پرسش تشنگی را تو آبی، جوابی
ریگهای بیابان تو را میشناسند
نام تو رخصت رویش است و طراوت
زین سبب برگ و باران تو را میشناسند
از نشابور بر موجی از «لا» گذشتی
ای که امواج طوفان تو را میشناسند
اینک ای خوب، فصل غریبی سر آمد
چون تمام غریبان تو را میشناسند
کاش من هم عبور تو را دیده بودم
کوچههای خراسان، تو را میشناسند
📌کانال استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹خبر تقدیرکتبی دفتر مقام معظم رهبری از یک حوزوی هنرمند اهوازی و همراهان او، و ارسال هدیه یادبود ویژه از سوی معظم له (دامت برکاته) مایه مسرت و مباهات شد.
این موفقیت و افتخارآفرینی را به حجت الاسلام آقای #میلاد_امینی_موحد و همه جوانان انقلابی در شبکه رسانه ای صف تبریک عرض میکنم.کثرالله امثالهم و شکرالله مساعیهم.
✍رضا حیدری- اهواز ۹۹/۷/۲۱
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
شبکه رسانه ای صف از مهرماه ۱۳۹۵ به همت جمعی از طلاب، دانشجویان و اساتید حوزه های فرهنگ و رسانه بصورت خودجوش و جهادی در اهواز تشکیل شد و هم اکنون به فعالیت در عرصه تولیدات فاخر رسانه ای، تربیت و آموزش هنرمندان انقلابی و همچنین برگزاری دوره ها و طرح ها ی مرتبط با این حوزه می پردازد؛
https://www.ssaff.ir/?page_id=282
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
💠شروع ثبت نام 🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد. 🔰اولین گروه در پاییز ۹۷تشکیل
💠#درس_آزاد با تاسی به سیره گذشتگان و به شیوه ای نو
🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد.
🔸شرایط عضویت:
۱-کامل بودن پایه نهم
۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه درمنزل و حضور هفتگی در جلسات اهواز
۳-قبولی در مصاحبه
توضیحات تکمیلی:
🔸هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضا صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند.
🔸تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضا به صورت یک تالیف مستقل منتشر خواهد شد.
🔸تاکنون بیش از ۶۵ جلسه هفتگی برای گروه اول و ۲۰جلسه هفتگی برای گروه دوم برگزار شده است.
🔸جلسات بصورت هفتگی و با هماهنگی و توافق اعضا برنامه ریزی خواهد شد.
🔸جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین.. برای اعضا برنامه ریزی شده است.
🔴داوطلبان نام و شماره تماس خود را از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ ارسال فرمایند.
📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
#یاداشت
🔹امروز چند نفر از طلاب زرنگ و درسخوان آمده بودند. بعد از اتمام کارشان، یک نفرشان بی مقدمه پرسید؛ نظرتان درباره بحث اخیر #سید_کمال_حیدری و موضع گیری های حوزوی ها چیست؟ حس کردم از روی عادت، پرسش میکنند نه از روی نیاز.
گفتم؛ پاسخ دادن من و پاسخ شنیدن شما، چیز زیادی به شما نمی افزاید اما اگر چند پرسش درباره این موضوع در ذهن شما ایجاد کنم و روی آنها فکر و پژوهش کنید و برای آنها جواب پیدا کنید، نافع تر است.
معتقدم اگر پرسش ما از علم نباشد و دغدغه ذهن نباشد بهترین جوابها جز لرزش پرده گوش ثمر دیگری ندارند و ذهن را درگیر نمیکند. تا لب، تشنه نباشد آب را نمیجوید و تا شب، خسته نباشد خواب را نمیخواهد.
هم سوال از علم خیزد هم جواب/همچنان که خار و گل از خاک و آب
هم ضلال از علم خیزد هم هدی/ همچنان که تلخ و شیرین از ندا
نمیدانم قانع شدند یا نه اما با اظهار اشتیاق، پرسشها را ضبط کردند.
✍ پنجشنبه ۹۹/۸/۰۱ رضا حیدری
📒از دفتر یادداشتهای روزانه
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
جملات پایانی نوشته استاد گرامی در دفتر یادداشتهای روزانه، برگرفته از این سروده دکتر قیصر امین پور است:
میخواهمت چنانکه شب خسته خواب را / میجویمت چنانکه لب تشنه آب را
ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی/ با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را.
http://eitaa.com/Heydari_org
مواجهه با #سید_کمال_حیدری
🔍پرسش: نظرتان درباره سخنان اخیر سید کمال حیدری با شبکه عراقی و موضع گیریهای حوزوی ها چیست؟
🎙پاسخ استاد شیخ رضا حیدری:
پاسخ جامع را پس از روشن شدن نقاط مبهم و یافتن پاسخ برای پرسشهایی که بیان میکنم می یابید:
۱- برخی مفاهیم بمثابه مبادی تصوریه بحث علمی، باید روشن شوند: مثلا
الف) آیا ماهیت "تکفیر کلامی" و "تکفیر فقهی" و "تکفیر عملی" چیست؟ یعنی به حمل اولی چه نسبتی دارند و رابطه منطقی آنها به حمل شایع از جهت نسب اربع و غیر آن چیست؟ آیا ما در آموزه های دینی سه نوع کفر و تکفیر داریم؟ آیا کفر گاهی درمقابل اسلام بکار رفته و گاهی در مقابل ایمان؟ آیا شرک خفی و جلی در مقابل ایمان است یا اسلام؟
ب) آیا نامگذاری این مفاهیم به این اسامی و عناوین، سابقه داشته است یا جعل اصطلاح شده است.
ج) تفاوت "کفرواقعی" با "کفرباطنی" در چیست؟ آیا تفنن در تعبیر است یا تفاوت جدی است؟ و آیا میتوان گفت؛ کفر واقعی، قسیم کفرظاهری است و هر دو از اقسام کفرفقهی اند و از سوی دیگر کفرباطنی بعنوان کفرعقیدتی و اخروی در مقابل کفر فقهی (به هر دوقسم آن) بعنوان کفر مراوده ای ودنیوی است؟
۲-برخی موارد بمثابه مبادی تصدیقیه بحث علمی باید روشن شوند مثلا:
الف) آیا به شکل موجبه کلیه میتوان گفت؛ همه علمای شیعه قائل به کفر باطنی اهل سنت هستند؟چنانکه سید کمال ادعا کرده است؟ یا به صورت سالبه کلیه میتوان گفت؛ هیچیک از علمای شیعه قائل به کفرباطنی اهل سنت نیست؟چنانکه تکذیب کنندگان و تفسیق کنندگان او ادعا میکنند؟ یا بصورت موجبه جزئیه و سالبه جزئیه باید ادعا کنیم!؟...
ب)آنچه از فرمایش وفتوای یکی از مراجع حفظه الله نقل کرده اند که غیر اثنی عشری، هم در ظاهر و هم درواقع مسلم هستند آیا ناظر به تقابل اسلام ظاهری و واقعی است؟به گونه ای که این هر دو از تقسیمات فقهی هستند. یا اینکه مرادشان از "واقعی" همان است که آقای سید کمال از آن به "باطنی" تعبیر میکند؟
اگر دومی باشد فتوای این مرجع بزرگوار ردیه ای است بر سید کمال. اما اگر اولی باشد چنانکه ظاهرا چنین مینماید با ظاهر آنچه سید کمال گفته که بحث تقابل اسلام فقهی و کلامی است بیگانه خواهد بود و ردیه محسوب نمیشود.
۳- سوالاتی هم در غایت و هدف از این بحثهای علمی و نیز روش آن وجود دارد مثلا:
الف) آیا هدف تقریب بین المذاهب است یا ایجاد شقاق و اختلاف؟ آیا عامل تقریب را باید در درون جستجو کرد یا از بیرون آورد؟ راهبرد کلان باید تقریبی باشد که براساس داشتن دشمن مشترک غربی صهیونیستی و داعشی تکفیری شکل میگیرد یا تقریبی که بر اساس تکیه بر مشترکات محقق میشود؟ آیا اینکه اختلافات نظری را به بخاطر مصلحت به رخ نکشیم کافی است یا اینکه باید برای رسیدن به امت واحده بصورت اساسی در جهت کاستن از اختلافات نظری تلاش کرد؟ آیا وجوه مشترک امت اسلامی کدام است و آنها را چگونه میتوان برجسته ساخت؟
ب) اگر فردی تلاش خود را در راستای تقریب حقیقی و اساسی نه تصنعی و صوری میداند آیا باید این کار را با دادن مقاله و نظریه پردازی در مجامع علمی و تخصصی جلو ببرد یا در رسانه عمومی؟ اگر رسانه عمومی و تلویزیون و ماهواره که مخاطب عام دارند را هم لازم میداند آیا ادبیات بحث باید چگونه باشد تا نقض غرض نشود و موجب گمراهی عوام نشود؟ آیا نباید شیطنت های رسانه ای دشمنان را در نظر بگیرد؟ آیا نباید "راعنا" نگوید و "انظرنا" بگوید؟
ج)مرز نظریه پردازی و ابداع با تضلیل و بدعتگذاری چیست؟ چگونه میتوان مبدع بود ولی مبتدع نبود؟ چطور باید تشخیص داد کسی مبدع است یا مبتدع؟
د)وظیفه سایر علما در برابر کسی که بدون رعایت بایسته ها در راستای بند ب عمل میکند چیست؟ آیا باید در خفا تذکر دهند یا علنی؟ آیا باید در قالب نقد و نظر و کرسیهای نظریه پردازی با آن مقابله کنند یا در قالب مقابله با کتب ضاله و اهل تضلیل یا هر دو؟
ه) آیا اگر کسی را مضل تشخیص دادند باید برای معرفی او به مردم چگونه عمل کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود و نقض غرض نشود؟ آیا باید جمعی وارد شد یا فردی؟ آیا باید بازخورد درون مذهبی آن را دید یا برون مذهبی یا هردو؟
و) آیا با وجود استقرار حکومت اسلامی و اقتدار فقیه مبسوط الید، صدور "حکم تفسیق و طرد" توسط یک فقیه دیگر، نافذ است؟ آیا اتهام مزدور بودن فرد، بدون استناد به مدرک یا رای محاکم معتبر، موجب ایجاد حق دادخواهی برای آن فرد و نیز موجب هرج و مرج و تضعیف نظام اسلامی نیست؟ آیا میتوان به بهانه تقوا و دقت در امور فوق، دست روی دست گذاشت و کاری نکرد؟
هم سوال از علم خیزد هم جواب /همچنان که خار و گل از خاک و آب
هم ضلال از علم خیزد هم هدی/ همچنان که تلخ و شیرین از ندا
پاسخ این پرسشها را پیدا کنید بعد تشریف بیاورید تا با هم مباحثه کنیم .ان شاالله که موفق باشید.
📌بخشی از سخنان استاد شیخ رضا حیدری در جمع طلاب/ اهواز یکم آبان ماه ۹۹
@Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
💠#درس_آزاد با تاسی به سیره گذشتگان و به شیوه ای نو
🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد.
🔸شرایط عضویت:
۱-کامل بودن پایه نهم
۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه درمنزل و حضور هفتگی در جلسات اهواز
۳-قبولی در مصاحبه
توضیحات تکمیلی:
🔸هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضا صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند.
🔸تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضا به صورت یک تالیف مستقل منتشر خواهد شد.
🔸تاکنون بیش از ۶۵ جلسه هفتگی برای گروه اول و ۲۰جلسه هفتگی برای گروه دوم برگزار شده است.
🔸جلسات بصورت هفتگی و با هماهنگی و توافق اعضا برنامه ریزی خواهد شد.
🔸جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین.. برای اعضا برنامه ریزی شده است.
🔴داوطلبان نام و شماره تماس خود را از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ ارسال فرمایند.
📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹حدیث صحیح نزد متاخرین و متقدمین
📚... جناب علامه سید نعمت الله جزائری در مقدمه کشف الاسرار خود که شرحی است بر استبصار شیخ طوسی، ۱۰ جوهره ذکر میکند و در "الجوهره الاولی" ضمن تقسیم چهارگانه حدیث به اعتبار حال روات، هریک از این اقسام《صحیح، حسن، موثق، ضعیف》را تعریف میکند و آنگاه در "الجوهره الثانیه" ضمن تایید این تنویع و تقسیم بندی چهارگانه ، متعرض این بحث میشود که #صحیح در اصطلاحات این تقسیم بندی، یک اصطلاح طاری است و حدیث صحیح در عصر اول ( متقدمین تا قبل از علامه حلی) با حدیث صحیح در اصطلاح متاخرین تفاوت داشته است. ایشان پس از بیان ویژگیهای حدیث صحیح در عصر اول به ذکر عواملی میپردازد که باعث شد متاخرین نتوانند بر منوال و روش عصر اول عمل کنند و از آنجاکه تمییز و تشخیص حدیث صحیح از غیر آن برای متاخرین غیر ممکن شد، به وضع قانون جدید محتاج شدند که همان تنویع احادیث به چهار نوع و #تجدید_اصطلاح_صحیح است...او در پایان برای مجتهدین که بوجود آورنده این اصطلاح جدید بوده اند دعای خیر میکند. عبارت او چنین است: والذی حدی اصحابنا المتاخرین ...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
برشی از صفحات ۱۳۴و ۱۳۵ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org