eitaa logo
رضا حیدری
604 دنبال‌کننده
174 عکس
52 ویدیو
36 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
📛 باید کانونهای ریزگرد، شناسایی و مهار شود/خارج از کشور بودن کانونها سلب مسئولیت نمی کند 🔹 ارگانهای دولتی بايد مكانهای خيزش گرد و غبار را شناسايی كنند و با اختصاص بودجه و رايزنی و اقدام جدی، اين كانونها را مهار كنند خواه داخل كشور باشند خواه خارج از كشور. بی شك حتی خارج از كشور بودن كانونها، سلب مسئوليت نميكند... 🔹هوا و فضا از ثروتهای عمومی است و اختیار آن با حکومت و مدیریت است. برخی فقیهان معاصر تصریح کرده اند که هوا و فضا در شمار « انفال» است لذا نقش حاکمیت، در حفظ آن جدی است و باید برای فضا و هوا و همه آنچه محیط زیست نامیده میشود برنامه ریزی کند و در برابر متجاوزان به طبیعت از حقوق مردم صیانت و حفاظت کند البته این منافات با مسئولیت آحاد مردم ندارد... 🔹 در کتابهای فقهی هرگونه آلوده کردن آب و هوا و تخریب محیط زیست « حرام شرعی» دانسته شود و اگر کسی اقوال فقها را در ابواب مختلف جستجو کند اجماع آنها را تحصیل خواهد کرد البته در کتب فقهی باب مستقلی وجود ندارد و این شاید ناشی از نگاه فردگرایانه ایشان به فقه بوده باشد که در دوره های عدم حاکمیت فقها رایج بوده است... 🔹تعدادی از قواعد و اصول فقهی هم داریم که در موارد مختلف حفاظت از محیط زیست، یک یا چند قاعده قابل اجراست؛ قاعده لاضرر، اختلال نظام، افساد فی الارض، اسراف، ضمان، اتلاف، مصلحت، عدالت و... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درباره آلودگی هوا در مصاحبه با خوزنا؛ ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ 🔍بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-131795-.html
رضا حیدری
🔰جايگاه امروز معلمان هر كشور تعيين كننده جايگاه آينده آن كشور است 🔸 هر کشوری را خواستید ببینید بیست
🔰 از لحاظ کمیت معلمان دچار مشکلیم، کیفیت درس و سواد معلم هم مهم است/ ترتیبی بدهید که رتبه‌های بالای کنکور بیایند دنبال معلمی 🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: ما از لحاظ کمیّت معلمان دچار مشکلیم. گزارشی که به من دادند این است که الان حدود هفتاد هزار معلم ما در شرف بازنشستگی‌اند، در حالیکه حدود نصف این جمعیت را میتوانیم جذب کنیم. مشکل بزرگی است. باید روی این قضیه کار کرد. کیفیت معلم هم مهم است. کیفیت سواد و درس و علم و... این جور نباشد که رتبه‌های پایین کنکور بروند سراغ این قضیه. ترتیبی بدهید که رتبه‌های بالای علمی بیایند و از لحاظ اخلاقی، تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تدین، دین‌باوری قوی باشند. ۱۴۰۱/۲/۲۱ 🏷 | 💻 @Khamenei_ir
🔹شرح سیوطی یا شرح ابن عقیل؟ 📚 شروح و تعلیقه های زیادی بر الفیه ابن مالک (۶۰۰-۶۷۱ ق) نوشته شده، مانند... در میان همه شروح، شرح مزجی جلال الدین سیوطی(م ۹۱۱ ق)از جایگاه، شهرت و ویژگی هایی برخوردار است که خود او در خطبه ابتدای کتاب برخی از آن را بیان کرده است. از مزیت های شرح سیوطی بر شرح ابن عقیل چنین معروف است که فراگیری خوب آن، توانایی تدریس شرح ابن عقیل را ایجاد می کند اما بالعکس خیر. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب درکلام استاد شیخ رضا حیدری : 🎙کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ...گاهی در مورد امامان ما قضاوتهای نابجا داشته اند مثلا درباره امام صادق تحلیل هایشان به گونه ای است که تلاش علمی او را به جای نقطه قوت او، نقطه ضعف قلمداد می کنند... تلاش او را تلاش یک انسان عافیت طلب، منهای جامعه، چشم پوشیده از وقایع اجتماعی نشان می دهند. در بین سالهای ۴۵ تا ۵۰ متفکرجوانی که تقریبا سی سال داشت به میدان آمد و با سخنرانیهای خود سعی کرد نه تنها آن شبهه را دفع کند بلکه دو هدف بزرگ را برای امام صادق نشان دهد: یکی؛ رسواکردن جریان خلافت که بی نصیب است از هرآنچه که میتوانیم برآن نام علم بنهیم. دو؛ فقه حقیقی واقعی را ترویج کند درمقابل فقه رسمی درباری...آن عالم جوان بود. آن سخنرانیها بعدها در سال ۵۸ در روزنامه جمهوری اسلامی به صورت چند یادداشت چاپ شد و قبل از سال ۶۰ توسط نشر سید جمال بصورت یک کتاب ۱۱۱ صفحه ای در قطع رقعی با عنوان چاپ شد. در سالهای اخیر چاپهای بهتری توسط موسسه انقلاب اسلامی و نشر آستان قدس رضوی و دفترنشرفرهنگ اسلامی ارائه شده است. پیشوای صادق را بخوانید... انسان را از این مطالب جسته وگریخته ای که درباره امامان در ذهن دارد نجات می دهدو یک نظام و ساختار درستی می دهد. 🔴تاریخ سخنرانی: ۱۳۹۸/۴/۰۸سالروز شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز با حضور علما، مدرسین ،طلاب و عموم مردم http://eitaa.com/Heydari_org
📌نامه امام صادق (ع) به استاندار اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
💠مردم اهواز همپای مردم قم در قیام پانزدهم خرداد۴۲ 🎙همزمان با قیام مردم قم در پانزدهم خرداد ۴۲، منزل آیت الله العظمی بهبهانی در اهواز به کانون تجمع علما، بازاریها و شخصیت های موثر تبدیل شد. ایشان با حضور علمای شهر، مصوب کردند که بازار اهواز از ۱۶خرداد به نشانه اعتراض تعطیل شود. همچنین دستوردادند که جمعیت زیادی از تمام استان در ۱۷خرداد دعوت شوند تا در مراسمی در مسجد جامع اهواز برضد رژیم و در حمایت از امام شرکت کنند که البته ساواک مانع برگزاری آن شد... 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در سالگرد قیام پانزدهم خرداد. اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
🔹عصر در جلسه گروه اول علمی مان¹ میزبان استاد شیخ ماجد کاظمی² بودیم. پیشنهاد اعضا این بود که از خاطرات و انگیزه های تالیف بگویند. ایشان از خاطرات دوران کودکی و طلبگی در کاظمین شروع کردند و درباره جایگاه علمی آن منطقه در گذشته و افول آن در پی جنایات ضد دین بعثیها گفتند. از همراهی با نمایندگان امام خمینی (ره) در نجف و نیز شهید صدر و مبارزات انقلابی بر ضد صدام تا مهاجرت به ایران بعد از پیروزی انقلاب و فعالیتهای تبلیغی و انقلابی در اهواز و شروع تدریس در دارالعلم و مدرسه امام خمینی اهواز در دهه شصت هم گفتند. درباره تلاشهایشان در پاسخ به شبهات و جلوگیری از نشر مطالب غیر اسلامی و نادرست هم گفتند و از نکات جالب در خاطرات این بود که عمده شبهات عقیدتی و فکری که در دوران اقدامات ضد دینی بعثیها در عراق مطرح میشد عینا در دهه هفتاد در ایران مطرح شدند! اعضا درباره برنامه استقرار ایشان در قم و ترک اهواز پرسیدند و ایشان رسیدگی به امور اولاد³ و احفاد که همگی در قم زندگی میکنند و انتظارات آنها و نیز کم شدن میدان فعالیتهای تدریسی در اهواز و دعوتهایی از مراکز قم را دلیل هجرت عنوان کردند. درباره اهداف و انگیزه های خود در تالیف برخی کتب⁴ و ردیه ها هم مورد سوال قرار گرفتند و نکات جدید و مفیدی بیان کردند و ویژگیهای دائره المعارف و موسوعه فقهی درر⁵ را تشریح کردند. به ایشان پیشنهاد دادم که خاطرات شفاهی آن دوران، جمع آوری، مکتوب و منتشر شود تا نفعش عام باشد. خاطراتی از مجلس درس و مذاکرات علمی و روحیات تحقیقی و اخلاقی استاد بیان کردم و برای اعضای گروه توضیح دادم که بزرگداشت بزرگداشت فقه و معارف الهیه است. مقرر شد یکی از فضلای گروه، مقدمات برگزاری نشست علمی معرفی و نقد موسوعه درر را فرهم کند. در پایان از میزی که نمایشگاه آثار ایشان بود دیدن شد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱_جلسه نود و هشتم گروه اول از گروه های علمی پژوهشی. این جلسات از سال ۹۷ آغاز شد و در سال جاری در قالب چهار گروه به فعالیت خود ادامه می دهد. فضلا به صورت داوطلبانه عضو شده و به فعالیت علمی پژوهشی میپردازند. ۲_استاد گرامی آیت الله شیخ ماجد کاظمی، متولد سال ۱۳۳۷ش در کاظمین عراق، از مجتهدان و اساتید حوزه علمیه اهواز میباشد. ۳_تعداد فرزندان استاد ۹ نفر و تعداد نوه ها به تناسب ماشاءالله. ۴_ آثار مکتوب قریب ۳۰ عنوان میباشد که برخی عناوین در ۱۵ جلد و برخی در ۴ جلد و کمتر منتشر شده اند و گاهی به چاپ سوم رسیده اند. ۵_《 》شرحی بر کتاب فقهی اللمعة الدمشقیة در پانزده جلد است. کتاب مشتمل بر تمام ابواب فقه شیعه و به روش استدلالی است. مصنف آن را به عنوان متن درسی و با تکیه بر فقه متقدمین و بر مبنای حجیت خبر موثوق به، پی ریزی کرده است. http://eitaa.com/Heydari_org
📚نمایشگاه برخی آثار آیت الله شیخ ماجد کاظمی 🔸 در حاشیه نود و هشتمین جلسه گروه اول علمی پژوهشی استاد شیخ رضا حیدری. اهواز - خرداد ۱۴۰۱
🔹کتب نحوی و روش های متفاوت تدوین 📚 در طول تاریخ علم نحو و سیر تطور و تکامل آن، روشها و اسلوبهای متفاوتی برای تدوین کتب نحو بکار گرفته شده است از جمله؛ روش به نظم در آوردن مطالب و روش شرح و توضیح و نیز تلخیص و تحریر. و گاه یک نویسنده نحوی، خود روشهای مختلفی را در آثار خویش بکار گرفته است. گاهی به شرح آثار پیشینیان پرداخته است اعم از شرح مزجی و تعلیقه ای بصورت( قوله قوله) و مضمونی و گاهی به نگارش کتابی مستقل اقدام کرده اند. از جمله این نحویین ابن هشام انصاری است که در این علم بسیار متبحر بود تا آنجا که در دوره خودش او را ماهر از سیبویه می دانستند. از او آثار زیادی در علم نحو به جای مانده است مانند شرحی که بر الفیه ابن مالک نوشته است با عنوان « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» این شرح از نظر روش و محتوا کم نظیر است. روش او در این کتاب نه شرح مزجی است و نه تعلیقه ای(بصورت قوله قوله) است بلکه مطالب موجود در ابیات ابن مالک را بیان کرده و شرح داده و در مواردی به نقد و تحلیل و بیان موارد خلاف پرداخته است. از این روی گاهی تفصیلات و تقسیمات ابن مالک یا ترتیب مطالب او را تغییر داده است. کتاب « قطر الندی و بل الصدی» و شرح آن نیز از اوست. همچنین او کتاب مشهور « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن را نگاشته است. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اصلِ عدالت، اصلی سایه گستر بر تمام قوا اعم از مقننه، مجریه و قضائیه است. 🎙برخی تفاسیر آیه ۲۵ سوره حدید را به قوه مقننه و مجریه و قضائیه تفسیر کرده اند و گفته اند؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ» مربوط به قوه مقننه است و البته نمی دانم چطور این برداشت را کرده اند!؟ و نیز گفته اند « وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» مربوط به قوه قضائیه است و حواسشان هم نیست که فاعل اقامه قسط، ناس است. و گفته اند: « وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ...» قوه مجریه است. من بر خلاف این مفسران که نهایتاً اقامه قسط و عدالت گستریِ مذکور در آیه را مربوط به قوه قضائیه می دانند این قسط و عدالت را منحصر در قوه قضائیه نمی بینم. و قسط چیزی است که باید توسط «ناس» گسترش پیدا کند و ناس اعم است از: مردم عادی، عالمان، مجریان، قانونگذاران، قاضیان. و عدالت باید در تمام شئون اعم از برنامه ریزی، تقنین، اجرا، آئین نامه، تعلیم و تربیت و... دیده شود. گسترش عدالت، فلسفه وجودی و هدف حکومت دینی است. عدالت، اصلی است سایه گستر بر تمام قوا اعم از مقننه، مجریه و قضائیه... . 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔹کم کاری فقه در تبیین عدالت 🎙ما در فقه، را به مثابه یک قاعده فقهی تعریف نکرده ایم. کت و شلوار یک قاعده بر قامت او نپوشانده ایم. در کسوت یک قاعده، یک اصل عام و شامل، که در همه ابواب فقه جاری و ساری باشد به آن نپرداخته ایم. در حالی که به نظر می رسد فقیه باید از عدالت به سان یک قاعده و اصل بهره ببرد به گونه ای که در همه ابواب فقه جاری و ساری باشد. فقها عدالت را در بخش فردی دیده اند اما در بخش اجتماعی ندیده اند. عدالت به عنوان صفت امام جماعت در کتاب الصلاة دیده شده و به عنوان وصف بینه و شهود در کتاب القضاء. اما در بخش اجتماعی بحث از عدالت در فقه کم رمق است تا چه رسد به بخش حکومتی. و شاید این به دلیل انزوای فقه از عرصه های اجتماعی و حاکم نبودن فقها بوده باشد. لذا کتبی که در موضوع القواعد الفقهیه تالیف شده اند حتی مجموعه هفت جلدی مرحوم بجنوردی از این قاعده خالی است بله از عدل و انصاف سخن گفته اند اما آن غیر از آن قاعده عدالت است که مقصود ماست. ما باید عدالت را ماهیت شناسی کنیم. تبیینِ چیستیِ عدالت، مهم است. مفهوم عدالت درهم تنیده با مفهوم حق است و موطن و خاستگاه حق، استعداد و ظرفیت است حق طبیعی، حق اعتباری هر کدام بحثی دارد. در کتب فقهی آنجا که از عدالت بحثی به میان می آید معمولا آن را تعریف نمی کنند و با بیان مصداق معرفی می شود. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org