eitaa logo
رضا حیدری
604 دنبال‌کننده
174 عکس
52 ویدیو
36 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙عزاداری بر مصائب امام حسین از امروز و دیروز شروع نشده. همه ائمه پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم گریست... امشب شما در اینجا پرده ای زده اید و زیر سقف آسمان زن و مرد نشسته اید تا روضه بشنوید وقتی دعبل خزاعی نزد امام رضا ع در مرو رفت تا اشعارش را تقدیم کند امام فرمود پرده ای نصب کردند و خانه اش را حسینیه کرد و زن و مرد نشستند ... فكیف یحبون النبی ورهطه وهم تركوا احشائهم و غرات پس چگونه پیامبر را دوست دارند، در حالی که خویشاوندان او را کشته‎اند و وجود آن‎ها از کینه و نفرت، انباشته است.   افاطم لو خلت الحسین مجدلا وقدمات عطشاناً بشط فرات اذا للطمت الخد فاطم عنده واجریت انهاراً علی الوجنات خطاب به حضرت زهرا س میگوید؛ ای فاطمه! اگر حسین را که بر خاک افتاده تصور کنی در حالیکه کنار فرات تشنه لب جان داده، بر گونۀ خود می‎زنی و نهرهای آب بر صورت خود جاری می‎کنی. صدای امام رضاع و نزدیکانش به گریه بلند شد... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی ؛شب اول ۱۴۴۲_ اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
🎙در داستان کربلا، شور وشعور، محبت و معرفت، حماسه و عرفان، باهمند 🔻قرآن قصه های زیادی دارد، سرگذشت پیشینیان را برای ما می گوید اما قرآن "کتاب قصه"نیست تا ما را سرگرم کند یا با خیال پردازی برای ما لحظات لذتبخش بسازد یا در آخرشب ما را بخواباند... قصه های قرآن حق است و برای درس گرفتن و عبرت، برای بیدار شدن است...هل اتاک حدیث موسی... هل اتاک حدیث الجنود...الم تر کیف فعل ربک بعاد... اذکر فی الکتاب مریم...ذکر رحمت ربک زکریا... اذکر فی الکتاب ابراهیم...در همه موارد قصه گو خداست و مارا به عبرت گرفتن و درس گرفت وهداشته ...داستان کربلا و عاشورا و حسین را هم در قرآن رمزگونه گفته است برای اهل معنا، و البته بر مصیبت حسین از همه انبیاء اشک و گریه گرفته است ... از ما هم خواسته شده داستان کربلا را بگوییم و بشنویم و عبرت بگیریم و درس اما این داستان فرق دارد با همه داستانها... اینجا اشک، احساس، شور، حماسه، محبت خواسته اند، نه فقط فکر، ادراک، شعور، عرفان، معرفت... بلکه هردو را باهم خواسته اند. و ما نمی دانیم چه سری در این اشک هست در این آه هست... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛ شب دوم ۱۴۴۲_اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
🎙 ای انسان درنگ کن ◼️دعوت به فکر کردن در قرآن فراوان است؛ بیش از هزار بار واژه هایی مانند تفکر، تدبر، تامل، تفقه، تعقل و مشتقات آن بکار رفته است. بیش از هزار ادات استفهام مانند هل، متی، کیف، بکار رفته که جواب می خواهند هرچند برخی استفهام حقیقی نیستند اما به هر حال انسان را دعوت می کنند به اندیشه و مکث و درنگ. پس دوهزار از شش هزار آیه یعنی ثلث قرآن میگوید: ای انسان درنگ کن، بیندیش... گاهی فرموده است؛ اندیشه کن در خلقت آسمان و زمین و گل و گیاه و جماد و نبات و... در ورای همه اینها خالق را ببین، چشم آیه بین داشته باش...گاهی خواسته است در زندگی اولیای خدا فکر کنیم و درس بگیریم وگاهی ما را به دقت در زندگی اولیای طاغوت فراخوانده تا عبرت بگیریم... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی ؛شب دوم ۱۴۴۲_ اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شاخص بهترین امت 🎙کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر چرا آیه می فرماید شما بهتریت امت ها هستید؟ چون نژادتان نژاد خاصی است؟ نخیر... چون رنگ پوست تان فلان رنگ است؟ نخیر...چون اهل سرزمین خاصی هستید؟ نخیر...پس چرا؟ برای اینکه شما دارای یک عنصری هستید به نام و برای این بهترین امتها هستید. طبیعتا تا زمانیکه این عنصر در میان شما باشد می توانید ادعا کنید که بهترین امم هستیم! اما هرگاه دیدید این صفت از میان شما رخت بربست بدانید که شعار خیر الامم بودن شعاری است بی محتوی و بی باطن و بی واقعیت. در آیات دیگر قرآن کریم ضمن اشاره به نسل های پیشین که گرفتار انواع بلا شدند آنان را توبیخ می کند که چرا در میان آنها عده ای صاحب قدرت و تاثر و صاحب فکر نبودند که از فساد جلوگیری کنند؛ "فلولا کان من القرون من قبلکم اولو بقیه ینهون عن الفساد فی الارض الا قلیلا ممن انجیناهم" و در آیات دیگر سنت الهی را چنین معرفی می کند که تباهی و هلاکت جوامع به این دلیل بود که مصلحانی در میان آنها نبودند. و در آیات دیگر تغییر سرنوشت مردمان را در گرو تغییر رویه خود آنها معرفی می کند. در زمان چه اتفاقاتی افتاده بود که امام را به قیام واداشت؟.... 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضا حیدری در سال ۱۳۸۶ در همایش "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" http://eitaa.com/Heydari_org
🔹خواب مرگبار جامعه! 🎙کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر شنیده اید که ع فرمود؛ میخواهم کنم و فرمود؛ آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود...این سوال برای جوانان پیش می آید که آیا این موضوع اینقدر ارزش دارد که حسین، جان در گرو آن نهد!؟ آیا این عاقلانه است !؟ این پرسش و تعجب ناشی از اینست که ما تصور درستی از امر به معروف و نهی از منکر نداریم چون آن را آنقدر تنزل داده ایم که به یک دستور دادن یا بازداشتن ساده، آنهم در امور روزمره و پیش پا افتاده محدود می کنیم و گاهی ملاک ما سلایق شخصی ماست... یا از چیزی نهی می کنیم که اساسا منکر نیست لذا سطح این فریضه و عنصر حیاتی در جامعه ما تنزل یافته مثل پدری که به فرزندش گفته بود: چشمم را بر نمازنخواندن تو بستم، بر روزه نگرفتنت بستم اما جدیدا شنیده ام بادمجان ارمنی به خانه آورده ای این دیگر قابل تحمل نیست!.( آن زمان بادمجان ارمنی مثل گوجه فرنگی تازه به بازار آمده بود)....البته شاید بعضی امر و نهی های ساده هم در جای خودش لازم باشد اما مراد این است که نباید تمام هم و غم ما و افق دید ما محدود به موضوعات ساده و سلیقه ای شود... در این امور جزئی و ساده حق با آن جوان است و عاقلانه نیست که ما هزینه گزاف مالی یا آبرویی یا جانی بپردازیم اما گاهی منکر بوجود آمده در حال خشکاندن ریشه دین خداست، کسی با منکرش اعتقادات مردم را سست کرده یا بدعتی نهاده در اینجا جا دارد که امام بفرماید: "انالله و انا الیه راجعون اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید"... جامعه به خوابی مرگبار فرورفته بود و سیدالشهدا دارد می بیند بزرگترین منکرات در حال انجام است و بزرگترین معروفات در حال ترک ولی کسی دم بر نمی آورد. بلکه بدتر؛ معروف ها منکر تلقی شوند و منکرها را بعنوان معروف می شناسند... این یک نهی از منکر عادی و جزئی نیست بلکه مهم و عمومی است که بقای دین و احیای دین وابسته به آن است و این مصلحتی بزرگ است که حتما باید بدست آید ... پس در اینجا عقل، امنیت از ضرر را شرط نمی داند البته ناگفته پیداست همچو کسی که بقاء و حیات خود را فدای بقاء و حیات دین خدا می کند نمرده است بلکه یافته است. 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در سال ۱۳۸۶ در همایش "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" http://eitaa.com/Heydari_org
🔹نباید فقط برکربلا گریست بلکه باید به آن نگریست. 🎙روایات زیادی در فضل بر امام حسین ع و گزارشاتی درباره اشک گرفتن از انبیا و اولیا از آدم تا خاتم داریم، تا آنجا که چنین برداشت شده که هیچ پیامبری به نبوت نرسید مگر اشک بر حسین ع را داشته است... آیا هدف ازاین اشک ریختن باید مانند راز، سر به مهر بماند یا قابل رمزگشایی است؟ آیا خوانش و تحلیل "متن: Text" این روایات و دستورات باید با در نظرگرفتن "زمینه: Context" باشد یا در خلاء؟ عاشورا چند بعد دارد؛ بعد مرثیه و بعد حماسه. شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختتند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال میطلبد. نگاه تراژیک و عاطفی به از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم...لذا رفته رفته اشک، هم "عمل" شد و هم "هدف"...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه و... بر تارک کتابها می درخشد. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و پیش رفت. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع عده ای از دانشجویان - ۵ محرم ۱۴۴۲. http://eitaa.com/Heydari_org
🔸عاشوراپژوهی، یک الزام است یک انتخاب نیست 🎙درباره امام حسین ع و نهضت بزرگ او کتابها نوشته شده، قصیده ها سروده شده اما گاهی نسخه های چاپی، خطی شده اند و دوباره خطی ها چاپی شده اند... از بحثهای لازم، بحث ازهدف امام حسین ع است آنگاه خود بخود بین هدف و نتیجه تفکیک می شود چنانکه بین هدف و برنامه باید تمییز ایجاد کنیم ...اما در کتب موجود خلط بسیار است. آیا شهادت مقصود امام بود یا مقصد او؟ آیا هدف حرکت امام تشکیل حکومت اسلامی بوده است یا امر بمعروف و نهی از منکر یا صرفا عدم البیعه یا شهادت طلبی یا چیز دیگر؟ آیا امام به صورت جزئی ودقیق علم به شهادت خود داشت؟ یا علم او به شهادت، کلی بوده است؟آیا شهادت، هدف امام بوده؟ اگر بوده کدام تقریر درست است؛شهادت فدیه ای، شهادت رسواگرانه، شهادت احیاگرانه، شهادت عرفانی... آیا فقه، حرکت شهادت طلبانه یعنی قیام استشهادی و انتحاری را مجاز می داند؟آیا شرایط امر بمعروف وجود داشته؟ آیا هر کدام از این وجوه، قائل دارد؟ سیر تطور اقوال و نظریه پردازی چگونه بوده؟ هر نظریه چه مویدات روایی و تاریخی دارد؟ آیا اگر روایت با درایت وفق نداد چه باید کرد؟ آیا اختلاف در هدف امام، بحثی تاریخی بوده و به اختلاف کلامی کشیده شده یا بالعکس؟ آشنایی طلاب و مبلغان با این بحث ها الزام است نه ذائقه و انتخاب... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع گروهی از طلاب حوزه نجف و اهواز. سوم ۱۴۴۲_اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥توجه به اعمال و آینده نگری برای خودسازی 🔸 درسهایی از آیه ۱۰۸ سوره حشر در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: ۳دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۷ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی" محورها : ۱-ما آفریده شده ایم برای جاودانگی و کیفیت آن را خودمان رقم میزنیم. ۲- رستاخیز و روز حساب نزدیک است، فرداست ۳- این نگاه به قیامت، انسان ساز است. ۴- هر کس باید ببیند چه پیش فرستاده است. ۵-فلسفه دو بار دستور به تقوا در یک آیه http://eitaa.com/Heydari_org
📚کتابچه " قامت عقل و عشق در قیام کربلا " متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در سال ۱۳۸۶ در یکی از مساجد اهواز است که در سال ۱۳۸۷ توسط موسسه علمی پژوهشی منجی موعود و با حمایت سازمان ملی جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی در دو هزار نسخه، به چاپ رسید و بصورت رایگان توزیع شد. چاپ و توزیع مجدد آن در سال ۱۳۹۰بوده است. 🔹استاد حیدری در پاسخ به این پرسش که چرا متن آن سخنرانی در۹ سال اخیر تجدید چاپ نشده است گفت: هرچند هنوز بعد از گذشت ۱۳سال، همه مطالب آن سخنرانی را صحیح می دانم و کلیت آن را می پسندم و معتقدم در دوره خودش، کاری ابتکاری و مترقی بود اما با مطالعات جدید و بازشدن افق های تازه، مترصدم تا آن بحث را درسطحی بالاتر و از "زاویه دید" متفاوت و مقتضای روز در یک جمع اهل اندیشه و احساس ارائه کنم ان شاالله و ترجیح می دهم تا آن زمان صبر کنم. http://eitaa.com/Heydari_org
🔴برگی از تاریخ ماندگار خوزستان 🔹متن نامه امام جواد علیه السلام به یکی از خواص اصحاب خود؛ علی بن مهزیار اهوازی: بسم الله الرحمن الرحیم. یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزي فی الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علی قد بلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم ار مثلک لرجوت ان اکون صادقا فجزاک الله جنان الفردوس نزلا فما خفی علی مقامک و لا خدمتک فی الحر و البرد، فی اللیل و النهار فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمته تغتبط بها انه سمیع الدعاء.  به نام خداوند بخشاینده مهربان. ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند. تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت و در آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راستگو باشم، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم وقتی که همۀ خلائق را جمع می کند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنونده هر دعائی است. 📚کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص۶۲۲ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵، ص۵۰۱ http://eitaa.com/Heydari_org
🔷محکومیت اهانت به پیامبر اسلام ص 🎙اهانت به پیامبر اسلام در فرانسه، و سوزاندن قرآن در سوئد، قلب قریب دو میلیارد مسلمان جهان را جریحه دارکرد و هر عقل سلیم و وجدان بیدار، این کار را تقبیح می کند و آن را نشانه استیصال دشمنان اسلام قرآن و رسول و در راس آنها جهانی می داند... کتاب و رسول هر دو به ما آموخته اند که نه تنها به انبیا و کتابهای آسمانی جسارت نکنیم بلکه با احترام یاد کنیم و این آموزه مترقی، به موتور پیشران اسلام در اروپا و امریکا و سراسر دنیا تبدیل شده است و این اسلام خواهی مردم دنیا، فرعونها و ابوسفیانها را عصبانی کرده... آنها داعش و سایر فتنه ها را در سرزمینهای اسلامی راهبری کردند با هدف تضعیف مسلمانان در منطقه و تخریب چهره اسلام در جهان. همین نشریه، سال ۹۳با انتشار تصویری، داعش را در حال به قتل رساندن پیامیر نشان داد. خب این خواسته آنها به همت محور مقاومت محقق نشد... قطعا باید اعلام محکومیت و ابراز انزجار کنیم اما همانطور که رهبری در پیام حکیمانه شان فرمودند باید ازحوادث منطقه از جمله عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی و نقشه های آنان برای منطقه غرب آسیا غافل نشویم. 🔹فردا با در نظر داشتن ملاکها و شاخصهای ارائه شده توسط رهبری معظم، در دور دوم مجلس شرکت می کنیم تا هم حق خود را ستانده باشیم و هم ادای وظیفه و تکلیف کرده باشیم. 📌سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری؛ پنجشنبه ۲۰شهریور۹۹در مسجد امام حسین ع اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
🔹دعا برای پدر و مادر (ع) در دعای بیست وچهارم ، توصیف جامعی از موقعیت برجسته پدر و مادر، منزلت والای ایشان و حقوق و تکالیفی که فرزندان نسبت به آنان دارند، بیان نموده‌اند. یکی از نکات ارزش‌مندی که از این دعای شریف به دست می‌‌آید، این است که باید در حق والدین خود دعا کنیم. حضرتش در فرازی از این دعا چنین می‌فرماید: 🔸«اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِی ذِکْرَهُمَا فِی أَدْبَارِ صَلَوَاتِی، وَ فِی إِنًى مِنْ آنَاءِ لَیْلِی، وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ نَهَارِی. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اغْفِرْ لِی بِدُعَائِی لَهُمَا، وَ اغْفِرْ لَهُمَا بِبِرِّهِمَا بِی مَغْفِرَةً حَتْماً، وَ ارْضَ عَنْهُمَا بِشَفَاعَتِی لَهُمَا رِضًى عَزْماً، وَ بَلِّغْهُمَا بِالْکَرَامَةِ مَوَاطِنَ السَّلَامَةِ. اللَّهُمَّ وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُکَ لَهُمَا فَشَفِّعْهُمَا فِیَّ، وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُکَ لِی فَشَفِّعْنِی فِیهِمَا حَتَّى نَجْتَمِعَ بِرَأْفَتِکَ فِی دَارِ کَرَامَتِکَ وَ مَحَلِّ مَغْفِرَتِکَ وَ رَحْمَتِکَ، إِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ، وَ الْمَنِّ الْقَدِیمِ، وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ». خداوندا، پس از هر نماز من و در هر وقت دیگر از اوقات شب و در هر ساعت از ساعات روز، پدر و مادرم را از یاد من مبر. بار خدایا، درود فرست بر محمد و خاندانش و مرا به سبب دعایى که در حق ایشان مى‌کنم بیامرز و آن دو را به سبب نیکى و مهربانى که در حق من کرده‌اند از مغفرت خویش بهرمند فرما و به شفاعت من از ایشان خشنود شو و نیک خشنود شو. و آنان را گرامى دار و به جاهاى امن و آسایش بهشت رسان. خداوندا، آن دو را شفیع من گردان اگر آنها را پیش از من آمرزیده‌اى، و مرا شفیع ایشان گردان اگر مرا پیش از ایشان آمرزیده‌اى، تا من و پدر و مادرم در سایه لطف و رأفت تو، در سراى کرامت و جایگاه مغفرت و رحمت تو، همنشین هم گردیم، که تو را بخشایش بزرگ است و نعمت قدیم. و تو مهربان‌ترین مهربانانی. 📌به مناسبت سخنان استاد شیخ رضا حیدری به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد ع در برنامه زنده تلویزیونی؛ ۲۳شهریور۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org