لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید
القواعد الفقهية
💠 قاعده 《 اقدام بر ضرر 》
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
۱) تقریر قاعده اقدام بر ضرر:
۱- الف) بیان تعریفی از قاعده اقدام بر ضرر
۱- ب) بیان تعریف به بیان های دیگر
۱- ج) ذکر مثال
۲- مدرک قاعده
۳) اجرا و تحقق قاعده
۳- الف) شرایط اجرا و تحقق قاعده
۳- ب) اثر اجرای قاعده در دعاوی حقوقی و کیفری
۳- ج) استناد مستقیم به قاعده
۴) تقابل قاعده با سایر قواعد
۵) بیان مثالهایی برای تطبیق قاعده
جلسه سی و ششم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید
القواعد الفقهية
💠 قاعده 《 اقدام بر ضمان 》۱
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
۱) تقریر قاعده اقدام بر ضمان:
۱- الف) بیان مقدمه ای درباره عقود معاوضی
۱- ب) اقدام بر ضمان
۱- ج) این قاعده از مدارک قاعده مایضمن دانسته شده
۲) مدرک قاعده
۲- الف) تقریر پرسش اصلی : آیا اقدام بر ضمان می تواند مستند ضمان باشد؟
۲- ب) بیان پرسشهای فرعی برای یافتن پاسخ به پرسش اصلی
۲- ج) نظریات در پاسخ به پرسش اصلی:
نظریه اول: اقدام بر ضمان نمی تواند مستند ضمان باشد.
نظریه دوم: اقدام بر ضمان، دلیل مستقل بر ضمان است.
نظریه سوم: اقدام بر ضمان، موجب رفع مانع ضمان است.
جلسه سی و هفتم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۱۳
سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻حکم قاضی به حضور در نماز جمعه، صدای اژه ای را هم درآورد.
موضع انتقادی حجتالاسلاموالمسلمین محسنی اژهای در نشست شورایعالی قوه قضاییه مورخ ۱۴۰۳/۰۸/۱۴ را در ویدئوی بالا ببینید👆
این ویدئو در خبرگزاری رسمی قوه قضائیه منتشر شده است :
https://www.mizanonline.ir/fa/news/4802291
🔸موضع استاد حجت الاسلام رضا حیدری در تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲ در پاسخ به پرسشی درباره دستور قضائی که بر اساس آن فردی به رفتن نماز جمعه محکوم شده بود را از لینک زیر بخوانید:
https://eitaa.com/Heydari_org/1071
💠 مناقب زینب در سروده های عمان
🎙یک جمله معروفی هست که حتما در محاورات شنیده اید: "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" این ضرب المثل در اصل، مصراع دوم این بیت عمان سامانی است:
من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
حالا بینید این شاعر وقتی می خواهد حضرت #زینب سلام الله علیها را به صورت مجمل تصویرگری کند چه می گوید، این طور سروده است:
زن مگـو مرد آفرین روزگـار
زن مگو بنت الجلال اخت الوقار
زن مگو خاک درش نقش جبـین
زن مگو دست خدا در آسـتـین
حقا که باید حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل؛ زینب را محور حماسه می داند، ظرفیتهای بزرگ روحی او را بیان می کند، او را دست خدا معرفی می کند، او را مربی مردان مرد، مایه توسل اهل راز و نیاز نشان می دهد که عرفان و حماسه را بهم آمیخته...شاعر، جنسیت را کنار زده و نشان داده که در مسیر کمال، آنچه مهم است انسانیت است. این زن را از مردان روزگار، مردتر می داند.
پی نوشت:
🔸بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین #رضا_حیدری / سال ۱۳۹۶ ش.
🔸 میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که به سال ۱۲۵۸ قمری در سامان به دنیا آمد و به سال ۱۳۲۲ قمری در سن ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت.
او صاحب دیوانهایی از جمله مثنوی «گنجینه اسرار» با موضوع حماسه و عرفان کربلا است و شهرتش به سبب همین مثنوی است.
@Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید
القواعد الفقهية
💠 قاعده 《 اقدام بر ضمان 》۲
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
مروری بر بحث های گذشته( الف- تقریر قاعده اقدام بر ضمان. ب- مدرک قاعده )
۳- نظر امام خمینی ره درباره اقدام
۳- الف) تقریر برهانی قاعده
۳- ب) نقد ایشان بر کبرای برهان
۳- ج) نقد ایشان بر آنچه از عبارت شیخ طوسی استظهار شده
۳- د) تبیین نظر امام درباره تبدیل ید مالکیت به غیر مالکیت
۴- تبیین اشکالات شیخ انصاری بر قاعده در ضمن بحث از ما یضمن و ما لا یضمن/ مناقشه امام خمینی در موارد نقض و مثالهای شیخ
۵- جمعبندی ؛ آیا اقدام بر ضمان می تواند مستند ضمان باشد؟
جلسه سی و هشتم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۲۱
سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
🔹 اُمة إقرأ لماذا لا تقرأ
🎙لماذا اُمة إقرأ لا تقرأ
《امتِ بخوان》 چرا نمی خواند!؟
این عنوان یک یادداشت در مجله چاپ لبنان بیروت بود اواخر دهه هشتاد شمسی .
ما امت بخوان هستیم از نظر این نویسنده. ما امت آن پیامبری هستیم که وقتی مبعوث می کند اول کلامی که پروردگار با او می گوید بخوان است؛ 《اقرا باسم ربك الذي خلق》
حالا اين پیامبری که با بخوان ارتباطش با عالم غیب برقرار شد و این پیامبری که معجزه اش نه شکافتن نیل، نه زنده کردن مردگان، نه سرد شدن آتش، که معجزه اش کتاب است پیامبری که پروردگار در همین کتابش وقتی دستور می دهد، وقتی قسم می خورد وقتی با مردم سخن می گوید به قلم قسم می خورد به جوهر قلم به کلماتی که از قلم تراوش می کند قسم می خورد 《ن والقلم و ما یسطرون 》
خیلی باید این امت، امت اهل قلم و کتاب و بخوان باشند.
این امت در طول تاریخ در این پانزده قرن، هرجا اهل کتاب بودند اهل قلم بودند اهل بخوان بودند اهل بنویس بودند رشد کردند. هرجا از اینها دور شدند عقب ماندند....
📌سخنرانی استاد رضا حیدری در مدرسه علمیه امام جعفرصادق ع اهواز به مناسبت هفته #کتاب و #کتابخوانی ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
@Heydari_org
🔸مراقب شبه علم باشیم
🎙یک بلایی دنیای معاصر ما با آن مواجه است. قبلا هم بوده اما حالا بیشتر است به مدد فضای مجازی و آن عبارتست از #شبه_علم!
...شبه علم یعنی چیزهایی که وقتی نگاه می کنی رخت و لباس علم را دارد کت و شلوار علم دارد قبا عمامه ی علم دارد اما اگر این رخت و قبا را از تن او در آوردی خبری از علم نیست. پوک است. خیلی خطرناک اند. آدم هیچ علم نداشته باشد بهتر است از اینکه شبه علم مصرف کند. چون وقتی شبه علم مصرف کند آن سیری کاذب به وجود می آید وقتی به یک عالم هم رسید نه فقط عطش کسب علم ندارد بلکه در مقابل آن عالم قیافه هم می گیرد. مصرف شبه علم در میان ما کم نیست. مصرف ما بالاست. باید تلاش بکنید شاخص علم و شبه علم را پیدا کنید... علوم حوزه سراسر علم است اما اگر اینها قاطی شد با یک سری مطالب دیگری که مربوط به حوزه نیستند مربوط به جاهای دیگری هستند آرام آرام از دل اینها هم میتواند شبه علم بیرون بیاید...
شبه علم هیچ قابل اثبات نیست. شبه علم را هیچ دانشمند آن علمی نمی پسندد اما عوام الناس می پسندند خوششان می آید...یکی از موانع مطالعه، سیری های کاذب ناشی از شبه علم هاست.
📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مدرسه علمیه امام جعفرصادق ع اهواز به مناسبت هفته #کتاب و #کتابخوانی ۱۴۰۳/۰۸/۳۰
@Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید
القواعد الفقهية
💠 بحثی در 《 جبران ارزش پول 》
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
۱- بیان مقدمه ای درباره معنای کاهش ارزش پول
۲- تنقیح محل بحث فقهی و بیان فروعات
۳- جرا یا عدم اجرای قاعده اقدام بر ضرر و اقدام بر ضمان در موارد غصب و غیرغصب و تسامح در ادای دین یا ادعای اعسار
۴- آیا پول مثلی است یا قیمی یا شیء ثالث
تعریف مثلی و قیمی شرعی است یا عرفی؟ ثابت است یا متغیر در گذر زمان؟
۵- خاستگاه پول جدید
۶-انواع عناوین عرفی که موضوع احکام شرعی است
جلسه سی و نهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید ( ۲ دقیقه)
⁉️چیستی پول
🎙ما باید ببینیم ماهیت بانک، ماهیت پول جدید، ماهیت تورم چیست؟، ربا را می دانیم که چیست! بعد متوجه می شویم که آیا #پول جدید مثلی است یا قیمی؟ یا آنطور که گمان می کنیم و به زعم ما نه مثلی و نه قیمی است. اصلا پول مال نیست. پول جدید، اعتباری است که با آن می توان مال را دریافت کرد...
تا ندانیم تورم ضعیف چیست، تورم شدید و ابر تورم چیست؟ ... اقتصاد خُرد چیست و اقتصاد کلان چیست؟ تبدیل می شویم به کسانی که صرفا مطالب دنیای جدید را سعی کنند با مباحث و واژگان سنتی تطبیق بدهند و ببینند این با آن چه نسبتی دارد و این ما را از روح شریعت، از مقاصد شریعت دور می کند.
📌برشی از سخنان استاد رضا حیدری درباره ماهیت شناسی پول جدید ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
@Heydari_org
🔰کلاه از سر عقل می افتد...
🎙درباره زهرای اطهر سلام الله علیها اگر بخواهیم سخن بگوییم باید بدانیم که میخواهیم راجع به یک کسی سخن بگوییم که هم وجودی آسمانی دارد و هم وجودی زمینی.
زهرای اطهر ولی ای است از اولیای خدا و مقامی نزد پروردگار و در آسمان و نزد قدسیان دارد که آن مقام را جز در میان انبیاء و امامان و اولیای بزرگ خدا نمی توانیم جستجو کنیم.
درباب تحلیل شخصیت زهرای اطهر س هیچکس جز معصوم و کسانی که عالم به علومی هستند که پروردگار آن علوم را مستقیما داده باشد، نمی تواند سخن بگوید و ما هرچه می گوییم باید از کلمات آنها بگوییم و از زاویه نگاه آنها نگاه کنیم.
کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند.
بانویی که نزد پروردگار مقام ولایت، عصمت و علم داشته باشد، در شمار "راسخین فی العلم" باشد مقام کسی که در شمار محدَّث ها باشد - کسانی که فرشتگان با آنها حدیث میگویند و از سوی پروردگار برای آنها پیغام می آورند - این مقام، مقام اولیاء است... وقتی میگوییم ولی، یعنی کسی که صاحب مقام ولایت است، این مقام گاهی ملازم است با مقام نبوت و امامت و گاهی نیست. اینطور نیست که هر که ولی است حتما باید نبی یا امام باشد. مفهوم ولایت به گونه ای است که کسی که نبی یا امام است لزوما ولی هم هست و باید قبل از آن به مقام ولایت رسیده باشد اما ممکن است کسانی به مقام ولایت رسیده باشند اما نبی و امام نشده باشند.
🔺برش اول از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری
در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. #فاطمیه ۱۳۹۸
@Heydari_org
💠مقام فاطمه س
🎙اگر پروردگار، مریم را برگزید، و او را تطهیر کرد《يَا مَرْيمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ》، باید بدانیم که مراتب تطهیری که خداوند نسبت به فاطمه زهرا س و اهل بیت دارد بالاتر و برتر است لذا در آیه #تطهیر خطاب به آنها فرموده است ؛《 یُطهّرکم تطهیراً 》...
اگر برای مریم یکبار جبرئیل آمده باشد که فرمود 《 ارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا 》(اگر مراد از روحنا را جبرئیل بدانیم ) برای فاطمه سلام الله علیها بارها #جبرئیل آمد که در کافی فرمود؛《 کان یاتیها جبرئیل》و تسلیت می گفت و آموزهها و اخباری از آینده را می گفت.نبی نیست به معنای مصطلح آن، اما ملهَم است محدَّث است میزبانِ فرشته است میزبانِ ملَکِ مخصوصِ وحی است. این مقام، مقام بزرگی است.
اگر مريم سرآمد زنانِ زمان خود بود، فاطمه عليها السلام سرآمد زنان در طول تاريخ است...
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری/ حمیدیه ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
@Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔰 ۱۶ آذر
🔹این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو ( مصطفی بزرگنیا و احمد قندچی و آذر شریعترضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیسجمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا اعتراض کردند.
🔹 ۱۶ آذر یعنی روز فریادِ دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا.
🔺سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان بمناسبت #روز_دانشجو - آذر ۱۳۹۹
🔍ادامه سخنان را از لینک زیر بخوانید:
https://eitaa.com/Heydari_org/621