eitaa logo
تاریخ ایران
1.3هزار دنبال‌کننده
304 عکس
58 ویدیو
46 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
| ادامهٔ به هر حال صفوف مسلمین چنان پریشان شد که بیشتر آنان هزیمت کردند و عده‌ای از کوه بالا رفتند... در حالیکه پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم شخصاً در رزمگاه مقاومت می‌نمود و فراریان را به پایداری فرا می‌خواند... تنها علی علیه‌السلام و چند تن دیگر در میدان جنگ باقی ماندند... علی در کنار پیامبر شمشیر می‌زد و چندین‌بار حملهٔ گروه‌های دشمن را از پیامبر دفع کرد و با مقاومت و پایداری بی‌نظیر او صدای غیبی در آسمان احد پیچید: لا سیف الا ذوالفقار و لا فتی الا علی تا اینکه یکی از مسلمانان پیامبر را شناخت و چند تن باقی‌مانده در صحنهٔ جنگ یا بازگشته پس از فرار، پیرامون حضرت گرد آمدند و در حال جنگ و درگیری، خود را به دامنهٔ کوه احد رساندند و گرد و غبار جنگ فرو نشست. در این هنگام ابوسفیان برای تضعیف روحیهٔ مسلمانان دست به تهاجم تبلیغاتی و جنگ روانی زد و شعار سر داد: اُعْلُ هبل، اُعْلُ هبل؛ سرفراز باشی ای هبل. پیامبر فرمود در پاسخ او شعار دهند: الله اعلی و اجل؛ خدا برتر و بالاتر است. ابوسفیان گفت: لنا العزّی و لا عُزّی‌ لکم؛ ما بت عزی داریم و شما عزی ندارید. بع فرمان پیامبر یکی از مسلمانان در پاسخ او گفت: الله مولانا و لا مولی لکم؛ خدا مولای ماست و شما مولا ندارید. در این جنگ، بنابر مشهور ٧٠ نفر از مسلمانان، من‌جمله حمزه عموی پیامبر به شهادت رسیدند. -ابن‌سعد، ج٢، ص۴٧_۴٨/الارشاد، ص٨٩/ابن‌ابی‌الحدید، ج١۴، ص٢۵١/بلاذری، ج١، ص٣٢٨ eitaa.com/HistoryOfIslam
| ادامهٔ با آنکه مسلمانان در احد شکست خوردند و نیروی قریش در واقع دست‌نخورده باقی ماند، و با ارزیابی‌های ظاهری، اگر آنان به مدینه نیز حمله می‌کردند پیروز می‌شدند، اما سران قریش در اثر رعب و نگرانی از عاقبت این اقدام، از آن چشم پوشیدند و روانهٔ مکه شدند و به انتقام‌گیری از مسلمانان دل‌خوش شدند که به تعداد کشته‌شدگان در بدر، از آن‌ها کشته‌اند؛ در صورتی‌ که نه آسیبی به مدینه رسیده بود و نه راه تجارتی شام آزاد شده بود. برای آنکه دشمن گمان نکند که مسلمانان از پا درآمده‌اند، و جرأت حمله به مدینه را نکند، پیامبر یک روز پس از جنگ، با سربازان اسلام که غالباً زخمی بودند، مشرکان را تا سرزمین حمراءالأسد تعقیب کرد و چون اطمینان یافت که قصد حملهٔ مجدد ندارند، به مدینه بازگشت. eitaa.com/HistoryOfIslam
بحثِ گذشته از آن جهت حائز اهمیت است که تاریخ واقعاً و بدون اغراق، از جهات مختلف تکرار می‌شود؛ و چون در موقعیت‌های مختلف باید تصميم‌های درست و بجا گرفت، فهم و درک تاریخ می‌تواند کمک بسیاری به این تصمیمات کند؛ مخصوصاً مایی که کشور و اتفاقات مربوط به آن با تاریخ اسلام و شیعه گره‌ خورده. eitaa.com/HistoryOfIslam
A4385.pdf
2.82M
شماره جدید نشریه خط حزب‌الله eitaa.com/HistoryOfIslam
نسخ خطی کشف‌شده نشان می‌دهند که مسلمانان در بخش‌های مشخصی از شاخ آفریقا حضور داشته‌اند. به‌علاوه آن‌ها از واژهٔ «آواز خواندن» استفاده نمی‌کردند زیرا در اسلام نهی شده است. eitaa.com/HistoryOfIslam
1400.02.08-15-TarikheBesatVaAsreZohoor-128k.High.mp3
22.84M
| تاریخ بعثت و عصر ظهور قسمت ١۵ عصر پیامبر، زمان آموزش و تبيين است اما عصر ائمه، مخصوصاً عصر امام زمان ارواحنافداه، زمانِ عمل و نتیجه گرفتن است/ آگاه بودن و اعتقاد به امام کافی نیست، حتی اطاعت از امام هم کافی نیست! زیرا... eitaa.com/HistoryOfIslam
| رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: اگر بنده خدا می‌دانست که در ماه رمضان چیست، دوست می‌داشت که تمام سال، رمضان باشد. -بحارالأنوار، ج٩٣، ص٣۴۶ eitaa.com/HistoryOfIslam
| آثار و نتایج شکست مسلمانان در جنگ احد: ١_گرچه مسلمانان در این جنگ از نظر نظامی شکست خوردند، اما آموختند که از فرمان پیامبر سرپیچی نکنند و در جنگ‌های بعدی، این‌گونه نافرمانی‌ها تکرار نشد. ٢_منافقان به فتنه‌انگیزی برخاستند و از شکست مسلمانان اظهار شادمانی کردند و آنان را مورد سرزنش قرار دادند. ٣_بهود نیز کینهٔ خود را آشکار کرده و گفتند: محمد در پی پادشاهی است، هیچ پیامبری این‌گونه شکست نخورده است. ۴_دشمنان اسلام در اطراف مدینه گستاخ شده، در صدد توطئه و فتنه‌انگیزی برآمدند. ۵_پس از بازگشت مسلمانان به مدینه، ابری از غم و اندوه، بر شهر سایه افکند و یأس و نومیدی بر فضای شهر حاکم شد و وسوسه‌های منافقان و یهود نیز بر این وضع دامن می‌زد. خداوند طی آیات سورهٔ آل‌عمران، این آثار را از بین برد و روحیهٔ مسلمانان را تقویت نمود. (آیه در پست بعد) -واقدی، ج١، ص٣١٨_٣١٧/ابن‌هشام، ج٣، ص١١٢ eitaa.com/HistoryOfIslam
تاریخ ایران
#سیرِتاریخی | آثار و نتایج شکست مسلمانان در جنگ احد: ١_گرچه مسلمانان در این جنگ از نظر نظامی شکست خ
آیات سورهٔ آل‌عمران: خداوند وعدهٔ پیروزی را به شما [دربارهٔ پیروزی بر دشمن] تحقق بخشید آن‌گاه که [در آغاز جنگ] به فرمان او دشمنان را می‌کشتید، تا آن‌که سست شدید و [بر سر خالی‌کردن سنگر در جنگ احد] با یکدیگر به اختلاف و نزاع پرداختید و پس از آن‌که آنچه را دوست می‌داشتید [پیروزی بر دشمن] به شما نشان داد، نافرمانی کردید. بعضی از شما خواهان دنیا بودند و بعض دیگر خواهان آخرت، سپس خداوند شما را [به هزیمت و شکست] از آنان منصرف ساخت تا شما را بیازماید و او شما را بخشید و خداوند به مؤمنان فضل و بخشش دارد. eitaa.com/HistoryOfIslam
شهر تاريخی مداين صالح - Madain Saleh - شهری باقی‌مانده از قرن هفتم ميلادی كه آثاری از مسلمانان، ‌مسيحيان و يهوديان در آن وجود دارد و در سال‌های دور در مسير كاروان‌های تجاری بوده است. eitaa.com/HistoryOfIslam
آیا روزه‌داری از لحاظ علم پزشکی برای بدن انسان ضرر دارد؟ پیش از هر چیز باید پرسید آیا اساساً احکام و دستورات خدا را چون علم تأیید یا رد می‌کند، باید بپذیریم؟ اینکه پذیرش دستور الهی را فقط وابسته به علم کنیم، باعث نقص فهم ما می‌شود، مثلا علم می‌تواند ثابت کند چرا نماز صبح دو رکعت است؟ یا علم می‌تواند اثبات کند مرگ چیست؟ عزرائیل چگونه جان می‌گیرد؟ و آیا اساساً علم می‌تواند وجود عزرائیل را اثبات کند؟! از همه این سؤالات که بگذریم، به سوال نخست بازمی‌گردیم، آیا روزه‌داری برای انسان‌ها مضر است و علم پزشکی آن را تایید میکند؟! چون روزه یک عبادت در ادیان مختلف بوده است و مختص به اسلام نیست (اشکال مختلف روزه‌داری) در جوامع مختلف مراکز علمی به فواید آن پرداخته‌اند. مؤسسات علمی مختلف در دنیا با عناوین و سرفصل‌های متنوع: به‌عنوان مثال: مقالهٔ اثر روزه‌داری در رمضان بر روی قلب https://www.emirates247.com/ramadan/ramadan-fasting-is-good-for-the-heart-study-2012-07-20-1.468006 فواید و دستاوردهای روزه برای انسان https://www.soundvision.com/article/the-spiritual-and-health-benefits-of-ramadan-fasting هفت اثر شگفت‌انگیز روزه بر سلامتی https://www.realbuzz.com/articles-interests/nutrition/article/7-surprisingly-health-benefits-of-ramadan/ این‌ها تنها بخشی از مقالات و دستاوردهای علمی مراکز مختلف در دنیاست. eitaa.com/HistoryOfIslam
﷽ اعمال سحرهای ماه مبارک رمضان ۱_سحرى‌خوردن، و آن را ترک نكند گرچه به خوردن يک خرماى خشک، يا نوشيدن شربتى از آب باشد و بهترين سحری‌ها سويق يعنى قاووت و خرماست. و در خبر وارد شده كه خدا و فرشتگان صلوات می‌فرستند بر آن‌هايى كه در سحرها استغفار می‌كنند و سحرى می‌خورند. ۲_هنگام خوردن سحرى سوره «انّا انزلناه» را بخواند، كه هركه اين سوره مبارک را هنگام افطاركردن و سحرى‌خوردن بخواند، در فاصله بين اين دو زمان ثواب كسى را دارد كه در راه خدا در خون خود غلطيده است. ۳_بخواند در سحرهای ماه مبارک دعاى عظیم‌الشأنى را که از حضرت امام رضا علیه‌السّلام نقل شده که فرموده‏‌اند این دعایى است که حضرت امام محمّد باقر علیه‌السّلام در سحرهاى ماه رمضان می‌خواندند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهَائِکَ بِأَبْهَاهُ وَ کُلُّ بَهَائِکَ بَهِیٌّ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهَائِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَ کُلُّ جَمَالِکَ ........ ۴_دعای ابوحمزه ثمالی در مصباح شیخ است که روایت کرده ابوحمزه ثمالى که حضرت امام زین العابدین علیه السّلام در ماه رمضان بیشتر از شب را نماز می‌‏کرد و چون سحر می‌‏شد این دعا را می‌خواند: إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ مِنْ أَیْنَ لِیَ الْخَیْرُ یَا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إِلا مِنْ عِنْدِکَ وَ مِنْ أَیْنَ لِیَ النَّجَاةُ وَ ۵_و نيز شيخ فرموده كه در سحر اين دعا را می‌خوانی: يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي، وَيا وَلِيّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي، اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالْمُؤْمِنُ رَوْعَتي، وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيئَتي، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ خُشُوعَ الاْيمانِ قَبْلَ ۶_می‌خوانی دعای ادريس را كه شيخ صدوق و سیّد بن طاووس روايت كرده‌اند و طالب آن رجوع به مصباح يا اقبال نمايد. ۷_می‌خوانی اين دعا را كه مختصرترين دعاهای سحر است و در اقبال است يا مَفْزَعي عِنْدَ كُرْبَتي، وَيا غَوْثي عِنْدَ شِدَّتي، اِلَيْكَ فَزِعْتُ، وَبِكَ اسْتَغَثْتُ، وَبِكَ لُذْتُ لا اَلُوذُ بِسِواكَ، وَلا اَطْلُبُ الْفَرَجَ اِلاّ مِنْكَ، فَاَغِثْني وَفَرِّجْ عَنّي يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ، وَيَعْفُو عَنِ الْكَثيرِ، اِقْبَلْ مِنِّي الْيَسيرَ، وَاعْفُ عَنِّي الْكَثيرَ، اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ ايماناً تُباشِرُبِهِ قَلْبي، وَيَقيناً حَتّي اَعْلَمَ اَنَّهُ لَنْ يُصيَبني اِلاّ ما كَتَبْتَ لي، وَرَضِّني مِنَ الْعَيْشِ بِما قَسَمْتَ لي، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي، وَيا وَلِيّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي، اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالاْمِنُ رَوْعَتي، وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيـئَتي، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. ۸_می‌خوانى این تسبیحات را که در اقبال است: سبْحَانَ مَنْ یَعْلَمُ جَوَارِحَ الْقُلُوبِ سُبْحَانَ مَنْ یُحْصِی عَدَدَ الذُّنُوبِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَخْفَى عَلَیْهِ خَافِیَةٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ سُبْحَانَ الرَّبِّ الْوَدُودِ سُبْحَانَ الْفَرْدِ الْوِتْرِ سُبْحَانَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَعْتَدِی عَلَى أَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لا یُؤَاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الْحَنَّانِ الْمَنَّانِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ سُبْحَانَ الْجَبَّارِ الْجَوَادِ سُبْحَانَ الْکَرِیمِ الْحَلِیمِ سُبْحَانَ الْبَصِیرِ الْعَلِیمِ سُبْحَانَ الْبَصِیرِ الْوَاسِعِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِدْبَارِ النَّهَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِدْبَارِ اللَّیْلِ وَ إِقْبَالِ النَّهَارِ [سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ وَ إِدْبَارِ اللَّیْلِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ وَ إِقْبَالِ اللَّیْلِ‏] وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ الْمَجْدُ وَ الْعَظَمَةُ وَ الْکِبْرِیَاءُ مَعَ کُلِّ نَفَسٍ وَ کُلِّ طَرْفَةِ عَیْنٍ وَ کُلِّ لَمْحَةٍ سَبَقَ فِی عِلْمِهِ سُبْحَانَکَ مِلْأَ مَا أَحْصَى کِتَابُکَ سُبْحَانَکَ زِنَةَ عَرْشِکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ و بدان که علما فرموده‏‌اند که اگر نیّت روزه را بعد از خوردن سحری بکند بهتر است و از اوّل شب تا به آخر شب می‌توان نیّت کرد و همین‌که می‌داند و قصد دارد که فردا از براى خدا روزه بگیرد و امساک از مفطرات کند بس است و شایسته است که در سحرها نماز شب را ترک نکند و تهجّد به عمل آورد. برای خواندن دعاهای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود. eitaa.com/HistoryOfIslam