1400.02.08-15-TarikheBesatVaAsreZohoor-128k.High.mp3
22.84M
#صوت | تاریخ بعثت و عصر ظهور قسمت ١۵
عصر پیامبر، زمان آموزش و تبيين است اما عصر ائمه، مخصوصاً عصر امام زمان ارواحنافداه، زمانِ عمل و نتیجه گرفتن است/ آگاه بودن و اعتقاد به امام کافی نیست، حتی اطاعت از امام هم کافی نیست! زیرا...
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
#حدیث | رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
اگر بنده خدا میدانست که در ماه رمضان چیست، دوست میداشت که تمام سال، رمضان باشد.
-بحارالأنوار، ج٩٣، ص٣۴۶
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
#سیرِتاریخی | آثار و نتایج شکست مسلمانان در جنگ احد:
١_گرچه مسلمانان در این جنگ از نظر نظامی شکست خوردند، اما آموختند که از فرمان پیامبر سرپیچی نکنند و در جنگهای بعدی، اینگونه نافرمانیها تکرار نشد.
٢_منافقان به فتنهانگیزی برخاستند و از شکست مسلمانان اظهار شادمانی کردند و آنان را مورد سرزنش قرار دادند.
٣_بهود نیز کینهٔ خود را آشکار کرده و گفتند: محمد در پی پادشاهی است، هیچ پیامبری اینگونه شکست نخورده است.
۴_دشمنان اسلام در اطراف مدینه گستاخ شده، در صدد توطئه و فتنهانگیزی برآمدند.
۵_پس از بازگشت مسلمانان به مدینه، ابری از غم و اندوه، بر شهر سایه افکند و یأس و نومیدی بر فضای شهر حاکم شد و وسوسههای منافقان و یهود نیز بر این وضع دامن میزد. خداوند طی آیات سورهٔ آلعمران، این آثار را از بین برد و روحیهٔ مسلمانان را تقویت نمود. (آیه در پست بعد)
-واقدی، ج١، ص٣١٨_٣١٧/ابنهشام، ج٣، ص١١٢
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
تاریخ ایران
#سیرِتاریخی | آثار و نتایج شکست مسلمانان در جنگ احد: ١_گرچه مسلمانان در این جنگ از نظر نظامی شکست خ
آیات سورهٔ آلعمران:
خداوند وعدهٔ پیروزی را به شما [دربارهٔ پیروزی بر دشمن] تحقق بخشید آنگاه که [در آغاز جنگ] به فرمان او دشمنان را میکشتید، تا آنکه سست شدید و [بر سر خالیکردن سنگر در جنگ احد] با یکدیگر به اختلاف و نزاع پرداختید و پس از آنکه آنچه را دوست میداشتید [پیروزی بر دشمن] به شما نشان داد، نافرمانی کردید. بعضی از شما خواهان دنیا بودند و بعض دیگر خواهان آخرت، سپس خداوند شما را [به هزیمت و شکست] از آنان منصرف ساخت تا شما را بیازماید و او شما را بخشید و خداوند به مؤمنان فضل و بخشش دارد.
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
شهر تاريخی مداين صالح - Madain Saleh - شهری باقیمانده از قرن هفتم ميلادی كه آثاری از مسلمانان، مسيحيان و يهوديان در آن وجود دارد و در سالهای دور در مسير كاروانهای تجاری بوده است.
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
آیا روزهداری از لحاظ علم پزشکی برای بدن انسان ضرر دارد؟
پیش از هر چیز باید پرسید آیا اساساً احکام و دستورات خدا را چون علم تأیید یا رد میکند، باید بپذیریم؟ اینکه پذیرش دستور الهی را فقط وابسته به علم کنیم، باعث نقص فهم ما میشود، مثلا علم میتواند ثابت کند چرا نماز صبح دو رکعت است؟ یا علم میتواند اثبات کند مرگ چیست؟ عزرائیل چگونه جان میگیرد؟ و آیا اساساً علم میتواند وجود عزرائیل را اثبات کند؟!
از همه این سؤالات که بگذریم، به سوال نخست بازمیگردیم، آیا روزهداری برای انسانها مضر است و علم پزشکی آن را تایید میکند؟!
چون روزه یک عبادت در ادیان مختلف بوده است و مختص به اسلام نیست (اشکال مختلف روزهداری) در جوامع مختلف مراکز علمی به فواید آن پرداختهاند.
مؤسسات علمی مختلف در دنیا با عناوین و سرفصلهای متنوع:
بهعنوان مثال:
مقالهٔ اثر روزهداری در رمضان بر روی قلب
https://www.emirates247.com/ramadan/ramadan-fasting-is-good-for-the-heart-study-2012-07-20-1.468006
فواید و دستاوردهای روزه برای انسان
https://www.soundvision.com/article/the-spiritual-and-health-benefits-of-ramadan-fasting
هفت اثر شگفتانگیز روزه بر سلامتی
https://www.realbuzz.com/articles-interests/nutrition/article/7-surprisingly-health-benefits-of-ramadan/
اینها تنها بخشی از مقالات و دستاوردهای علمی مراکز مختلف در دنیاست.
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
﷽
اعمال سحرهای ماه مبارک رمضان
۱_سحرىخوردن، و آن را ترک نكند گرچه به خوردن يک خرماى خشک، يا نوشيدن شربتى از آب باشد و بهترين سحریها سويق يعنى قاووت و خرماست. و در خبر وارد شده كه خدا و فرشتگان صلوات میفرستند بر آنهايى كه در سحرها استغفار میكنند و سحرى میخورند.
۲_هنگام خوردن سحرى سوره «انّا انزلناه» را بخواند، كه هركه اين سوره مبارک را هنگام افطاركردن و سحرىخوردن بخواند، در فاصله بين اين دو زمان ثواب كسى را دارد كه در راه خدا در خون خود غلطيده است.
۳_بخواند در سحرهای ماه مبارک دعاى عظیمالشأنى را که از حضرت امام رضا علیهالسّلام نقل شده که فرمودهاند این دعایى است که حضرت امام محمّد باقر علیهالسّلام در سحرهاى ماه رمضان میخواندند:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهَائِکَ بِأَبْهَاهُ وَ کُلُّ بَهَائِکَ بَهِیٌّ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهَائِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَ کُلُّ جَمَالِکَ ........
۴_دعای ابوحمزه ثمالی
در مصباح شیخ است که روایت کرده ابوحمزه ثمالى که حضرت امام زین العابدین علیه السّلام در ماه رمضان بیشتر از شب را نماز میکرد و چون سحر میشد این دعا را میخواند:
إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ مِنْ أَیْنَ لِیَ الْخَیْرُ یَا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إِلا مِنْ عِنْدِکَ وَ مِنْ أَیْنَ لِیَ النَّجَاةُ وَ
۵_و نيز شيخ فرموده كه در سحر اين دعا را میخوانی:
يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي، وَيا وَلِيّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي، اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالْمُؤْمِنُ رَوْعَتي، وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيئَتي، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ خُشُوعَ الاْيمانِ قَبْلَ
۶_میخوانی دعای ادريس را كه شيخ صدوق و سیّد بن طاووس روايت كردهاند و طالب آن رجوع به مصباح يا اقبال نمايد.
۷_میخوانی اين دعا را كه مختصرترين دعاهای سحر است و در اقبال است
يا مَفْزَعي عِنْدَ كُرْبَتي، وَيا غَوْثي عِنْدَ شِدَّتي، اِلَيْكَ فَزِعْتُ، وَبِكَ اسْتَغَثْتُ، وَبِكَ لُذْتُ لا اَلُوذُ بِسِواكَ، وَلا اَطْلُبُ الْفَرَجَ اِلاّ مِنْكَ، فَاَغِثْني وَفَرِّجْ عَنّي يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ، وَيَعْفُو عَنِ الْكَثيرِ، اِقْبَلْ مِنِّي الْيَسيرَ، وَاعْفُ عَنِّي الْكَثيرَ، اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ ايماناً تُباشِرُبِهِ قَلْبي، وَيَقيناً حَتّي اَعْلَمَ اَنَّهُ لَنْ يُصيَبني اِلاّ ما كَتَبْتَ لي، وَرَضِّني مِنَ الْعَيْشِ بِما قَسَمْتَ لي، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي، وَيا وَلِيّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي، اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالاْمِنُ رَوْعَتي، وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيـئَتي، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
۸_میخوانى این تسبیحات را که در اقبال است:
سبْحَانَ مَنْ یَعْلَمُ جَوَارِحَ الْقُلُوبِ سُبْحَانَ مَنْ یُحْصِی عَدَدَ الذُّنُوبِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَخْفَى عَلَیْهِ خَافِیَةٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ سُبْحَانَ الرَّبِّ الْوَدُودِ سُبْحَانَ الْفَرْدِ الْوِتْرِ سُبْحَانَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَعْتَدِی عَلَى أَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لا یُؤَاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الْحَنَّانِ الْمَنَّانِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ سُبْحَانَ الْجَبَّارِ الْجَوَادِ سُبْحَانَ الْکَرِیمِ الْحَلِیمِ سُبْحَانَ الْبَصِیرِ الْعَلِیمِ سُبْحَانَ الْبَصِیرِ الْوَاسِعِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِدْبَارِ النَّهَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِدْبَارِ اللَّیْلِ وَ إِقْبَالِ النَّهَارِ [سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ وَ إِدْبَارِ اللَّیْلِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ وَ إِقْبَالِ اللَّیْلِ] وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ الْمَجْدُ وَ الْعَظَمَةُ وَ الْکِبْرِیَاءُ مَعَ کُلِّ نَفَسٍ وَ کُلِّ طَرْفَةِ عَیْنٍ وَ کُلِّ لَمْحَةٍ سَبَقَ فِی عِلْمِهِ سُبْحَانَکَ مِلْأَ مَا أَحْصَى کِتَابُکَ سُبْحَانَکَ زِنَةَ عَرْشِکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ
و بدان که علما فرمودهاند که اگر نیّت روزه را بعد از خوردن سحری بکند بهتر است و از اوّل شب تا به آخر شب میتوان نیّت کرد و همینکه میداند و قصد دارد که فردا از براى خدا روزه بگیرد و امساک از مفطرات کند بس است و شایسته است که در سحرها نماز شب را ترک نکند و تهجّد به عمل آورد.
برای خواندن دعاهای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
2277268983910.mp3
1.79M
قرائت دعای عهد با نوای استاد فرهمند
#امام_زمان
eitaa.com/HistoryOfIslam
1400.02.09-16-TarikheBesatVaAsreZohoor-128k.High.mp3
23.09M
#صوت | تاریخ بعثت و عصر ظهور
قسمت ١۶
خداوند از هر قومی که امتحان میگیرد، امکاناتی نیز در اختیارش قرار میدهد/دشمنان هر کس معرف آن شخص هستند/ یکی از امکاناتی که ما داریم، عقل و تجربهٔ تاریخی است.
و...
#امام_زمان
eitaa.com/HistoryOfIslam
#سیرِتاریخی | #جنگ_احد
شکست در جنگ احد، اعتبار نظامی مسلمانان را خدشهدار کرد و موجب شد که دشمنان اسلام در اطراف مدینه جرأت توطئه بر ضد مسلمانان را بیابند...
انتخاب آن برهه از زمان برای توطئه و طرح حمله به مدینه، به خاطر ضعف نظامی مسلمانان -به پندار آنان- بود.
چند نمونه از این توطئهها:
١_حملهٔ ناکام بنیاسد
به پیامبر اطلاع رسید که قبیلهٔ بنیاسد قصد حمله به مدینه را دارند...
پیامبر، ابوسَلَمه را به فرماندهی ١۵٠ نفر به منطقهٔ آنها روانه کرد و دستور داد پیش از آنکه دشمن فرصت حمله را بیابد بر او یورش ببرند...
آنها یا انتخاب مسیر بیراهه و پیشروی سریع، به سرزمین بنیاسد رسیدند؛ افراد قبیله غافلگیر شده و گریختند...
ابوسلمه با غنیمت و چند اسیر به یثرب بازگشت.
٢_حادثهٔ رجیع
در ماه صفر سال چهارم هجرت به تحریک قبیلهٔ 'بنیلِحیان'، چند تن از افراد قبیلهٔ 'عَضَلوقاره'، وارد مدینه شدند و با اظهار اسلام، به پیامبر گفتند:
از طایفهٔ ما مردمی مسلمان شدهاند، کسانی را بفرست که قرآن و احکام اسلام را به ما بیاموزند.
پیامبر اسلام ١٠ نفر از مسلمانان را همراه آنان فرستاد؛ چون بر سر آبی به نام 'رجیع' متعلق به قبیلهٔ 'هُذَیل' رسیدند، افراد قبیلهٔ عضل و قاره با همدستی بنیلحیان به آنان یورش بردند...
مبلغان اسلام به دفاع برخاستند و در جنگی نابرابر به شهادت رسیدند و ٢ تن اسیر شدند...
مشرکان ٢ اسیر را به مکه بردند و به بازماندگان مقتولان جنگ بدر فروختند و مشرکان مکه آن ٢ را با وضع دلخراشی به شهادت رساندند.
٣_حادثهٔ بئر معونه
ابوبراءِ، بزرگ قبیلهٔ بنیعامر، در مدینه یه حضور پیامبر اسلام رسید و بدون اظهار اسلام یا عدم تمایل به آن، پیشنهاد کرد که حضرت گروهی از اصحاب خویش را برای دعوت مردم 'نجد' به اسلام، به آن منطقه بفرستد، شاید اسلام را بپذیرند...
پیامبر اسلام فرمود:
من از مردم نجد بر مسلمانان بیمناکم.
ابوبراء گفت: آنها در پناه من خواهند بود.
پیامبر اسلام ٧٠ تن از قاریان قرآن و بهترین یاران خود را اعزام کرد...
این گروه وقتی به 'بئرمعونه' رسیدند، پیکی را با نامهٔ پیامبر نزد عامربنطُفَیل فرستادند...
وی نامه را نخواند و او را کشت.
آنگاه از بنیعامر برای کشتن همراهان وی کمک خواست؛ آنان به پاس امان ابوبراء از این کار خودداری کردند.
عامربنطفیل با همدستی تیرههایی از قبیلهٔ 'بنیسُلَیم' به گروه مبلغان اسلام حمله کرد...
آنان ناگریز از خود دفاع کردند و جز کعببنزید و عَمروبنامیه ضَمری همه به شهادت رسیدند...
عمروبنامیه که توسط دشمن اسیر و سپش آزاد شده بود، در بازگشت به مدینه ٢ تن از بنیعامر را که با پیامبر اسلام پیمان داشتند (و وی از آن بیاطلاع بود) کشت.
الطبقاتالکبری، ج٢، ص۵٠/واقدی، ج١، ص٣۶٢_٣۵۴/طبرسی، ج٢، ص۵٣٣/ابنسعد، ص۵٣
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
تاریخ ایران
#سیرِتاریخی | #جنگ_احد شکست در جنگ احد، اعتبار نظامی مسلمانان را خدشهدار کرد و موجب شد که دشمنان ا
✍ پیروزی مسلمانان در مقابله با قبیلهٔ بنیاسد، تا حدی اعتبار نظامی مسلمانان را بالا برد و منافقان و يهود اطراف مدینه دریافتند که برخلافِ پندار آنها، مسلمانان از پا درنیامدهاند.
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam
سال ۱۳۰۵
آیتالله سید نورالدین شیرازی در حال اجرای حد مشروبخواری بر دبیر کنسولگری انگلستان.
البته الان سفراشون بیحجاب در خیابانهای شهر قدم میزنند و کسی نیست بگوید بالای چشمتان ابروست!
#ماه_رمضان
eitaa.com/HistoryOfIslam