📌 خبر: انتشار مقاله «مدیریت مخاطرات اخلاقی (کژمنشی) در عقود مشارکتی نظام بانکی براساس آموزههای اسلامی»
🔸مقاله «مدیریت مخاطرات اخلاقی (کژمنشی) در عقود مشارکتی نظام بانکی براساس آموزههای اسلامی» که توسط عباس یعقوب زاده و محمد خلیلی نگارش شده است در مجله جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی چاپ و منتشر شد.
🔸چکیده این مقاله به شرح زیر است:
یکی از اصلیترین عواملی که از نظر پژوهشگران مانع استفاده گسترده بانکهای اسلامی از عقود مشارکتی شده، وجود مخاطره اخلاقی (کژمنشی) در رابطه بانک و گیرنده تسهیلات است. وجود مسئله مخاطره اخلاقی باعث شده که تأمین مالی غیرمشارکتیِ دارای بازدهی ثابت، جایگاهی مهم در بانکداری اسلامی پیدا کند و این نوع قراردادها نسبت به قراردادهای مشارکتی ترجیح داده شوند. باوجود راهکارهای متنوعی که برای رفع این چالش ارائه شده، هنوز چالش مخاطرات اخلاقی بهعنوان یک مانع مهم در اجرای عقود مشارکتی محسوب میشود. در این تحقیق تلاش شده است براساس آموزههای فقهی−اسلامی از راهکاری درونی برای تنظیم عقود مشارکتی جهت مدیریت مخاطرات اخلاقی استفاده شود. در الگوی قرارداد پیشنهادی، صاحب سرمایه با واگذاری سهم خود در مقابل مقداری مشخص از محصول نهایی، بهروشنی انگیزه عامل را برای تلاش بیشتر فراهم میکند و زمینه کژمنشی را برطرف میکند.
🔸جهت دریافت مقاله کلیک کنید:
https://iee.rihu.ac.ir/article_2188.html
-----------------------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
🖇 بله
🖇 ایتا
.
دعوت به نگارش مقاله جهت ارسال به همایش بانکداری اسلامی
🔰سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با موضوع «طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران» در تاریخ 6 و 7 شهریور 1403 برگزار خواهد شد.
🔰واحد پژوهش گروه اقتصاد مرکز راهبری برهان موضوعات و ایده هایی را مشخص کرده و از پژوهشگرانی که توانایی و علاقه نگارش مقاله علمی ترویجی با جهت گیری مشخص شده داشته باشند حمایت به عمل می آورد.
🔰مهلت ارسال مقالات به سایت همایش تا 12مرداد 1403 می باشد.
🔰 جهت برقراری ارتباط با واحد پژوهش گروه اقتصاد برهان به آیدی @Shayeq در پیام رسان بله و ایتا پیام بدهید.
-----------------------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
🖇 بله
🖇 ایتا
.
حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
دعوت به نگارش مقاله جهت ارسال به همایش بانکداری اسلامی 🔰سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با موضوع
مهلت ارسال مقالات برای این همایش تا 19مرداد1403 تمدید شده است.
💫رصد ایده های تحولی حوزه پول و بانک در ایران معاصر
✳️ مباحث نظام بانکی با رخدادهای اقتصادی کشور به هم گره خورده است؛ به گونه ای که ناکارآمدی نظام بانکی در ایران در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی، مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است. از همین رو به منظور بهبود اوضاع اقتصاد لازم است که نظام پولی و بانکی در کشور اصلاح شود. بررسی ها نشان دهنده این امر هستند که نظام بانکی در ایران با مشکلات بسیاری همچون بالا بودن میزان نقدینگی، بنگاه داری بانک ها و عدم اجرای صحیح قانون و آیین نامه های مربوطه رو به رو است؛ لذا اندیشمندان این حوزه اقدام به ارائه الگوهایی برای رفع این مشکلات کرده اند.
🔹به منظور آسیب شناسی نظام پولی و بانکی در ایران، آرای برخی از اندیشمندان این حوزه احصا شده است که در ادامه مطرح می شود:
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
آسیب شناسی نظام پولی و بانکی از منظر اندیشمندان
🔰دکتر #عادل_پیغامی:
دکتر پیغامی معتقد است در نظام بانکداری ایران بحث اساسی و مهم این است که پول چگونه در اقتصاد به چرخش در می آید و مهم تر از میزان نقدینگی موجود در اقتصاد، کیفیت این نقدینگی است. وی همچنین معتقد است که قانون بانکداری بدون ربا از همان ابتدای شکل گیری یک غلط فاحش و بزرگ دارد و آن تفکیک نشدن بانک ها از یکدیگر است. از نظر ایشان پنج نوع بانک وجود دارد که عبارت اند از بانک توسعه ای، بانک تجاری، بانک تخصصی، بانک سرمایه گذاری و بانک مرکزی. تفکیک نشدن بانک ها به عدم حکمرانی پولی مناسب منجر شده و سبب شده است که نظام بانکی وظایف خود را در هر یک از انواع پنج گانه بانک به درستی انجام ندهد.
🔰دکتر #رسول_بخشی:
ایشان بر این اعتقاد است که یکی از اصلی ترین علل وضع کنونی اقتصاد ایران، خلق پول نامحدود و افزایش افسارگسیخته نقدینگی است. همچنین مسئله دیگر این است که نقدینگی به صورت عادلانه میان مردم توزیع نشده است. باید راه های ورود نقدینگی به بخش های غیر مولد بسته شود تا منجر به سوداگری و ویرانی نشود.
🔰دکتر #ایرج_توتونچیان:
دکتر توتونچیان بر این باور است که در بسیاری از موارد می توان در اجرای صحیح قانون و آیین نامه های مربوطه تردید کرد؛ لذا برای حل قسمت اعظم مشکلات اقتصادی، لازم است به اجرای صحیح و دقیق قانون و آیین نامه های اولیه روی آورده شود و با نظارت و کنترلی دقیق و نمونه گیری علمی، انحرافات به حداقل رسانده شود.
✅مدل مطلوب نظام پولی و بانکی و راهکار تحقق آن
در این بخش به بررسی الگوهای پیشنهادی برخی از اندیشمندان و راهکارهای تحقق آن ها پرداخته می شود:
🔰 دکتر #محمدجواد_توکلی:
دکتر توکلی معتقد است طرح ایده بانکداری اسلامی نوعی تکامل در بانکداری بدون ربا است. در بانکداری اسلامی علاوه بر توجه به حذف ربا، تحقق اصولی چون عدالت توزیعی، پیوستگی بخش پولی و واقعی و منع سفته بازی قماری ضروری است. مراد از مهندسی سازوکارهای بانکی، طراحی ابزار و روش های تجهیز و تخصیص منابع و ارائه خدمات بانکی است. این مفهوم اعم از مفهوم متعارف مهندسی مالی است که ناظر به طراحی ابزارهای مالی به منظور مدیریت ریسک است. در رویکرد مهندسی نظام مالی، بخشی از فرآیند تحلیل و طراحی سازوکار بانکداری اسلامی را تطبیق پذیری فقهی تشکیل می دهد. در این رویکرد افزون بر بررسی فقهی سازوکار بانکداری اسلامی، تحلیلی سیستمی با توجه به اهداف نظام مالی و بانکی اسلامی نیز صورت می گیرد. بررسی سیستمی با توجه سازوکارها، به طور عمده ناظر به سازگاری آن ها با اهداف و اصول حاکم بر بانکداری اسلامی از جمله پیوستگی بخش حقیقی و پولی صورت می گیرد. به بیان دیگر، اگر بانکداری اسلامی به عنوان دکترینی جدید در فضای ساماندهی مبادلات بخش پولی مطرح شود، این سازوکار جدید باید اهداف مطرح شده در این نظریه را تامین کند.
🔰 حجت الاسلام دکتر #احمدعلی_یوسفی:
دکتر یوسفی بر این باور است که مدل مطلوب در یک بانکداری سه ضلعی محقق خواهد شد. این سه ضلع عبارت اند از: خدمات مالی، سرمایه گذاری تخصصی و بخش خیرخواهانه. در نگاه ایشان خدمات مالی فقط باید دولتی باشد. همچنین بانک در بخش سرمایه گذاری در قالب صندوق های تخصصی تنها واسطه ای میان سپرده گذار و سپرده پذیر است و درصدی از سود طرفین را به عنوان حق الوکاله یا حق الوساطه دریافت می کند. تعیین درصد این سود نیز بر عهده بانک مرکزی است. نتیجه این خواهد بود که نظارت صندوق ها روی پروژه، از روند اعتبار سنجی تا نظارت بر تسهیلات خیلی دقیق خواهد شد و بانک سرمایه گذاری تلاش می کند تا سوددهی پروژه افزایش یافته و سود خود نیز به تبع آن افزایش یابد، چراکه سود ثابت به طور کلی منتفی است. این امر موجب اثرگذاری صندوق های تخصصی در بخش واقعی اقتصاد می شود. لازم به ذکر است در این بخش اساسا امکان خلق پول وجود ندارد. یکی از اشکالاتی که مطرح می شود این است که سیستم حسابداری موجود، پاسخگوی این مدل نیست؛ چرا که بر اساس مبلغ، مدت، نرخ بهره و جریمه دیرکرد است و بر این اساس تدوین شده است. در پاسخ باید گفت که دانش حسابداری برای پاسخ دهی به این مسئله ناتوان نیست و از لحاظ علمی هیچ کمبودی وجود ندارد؛ بلکه بانک باید از لحاظ قانونی موظف شود که سیستم حسابداری متناسب با این مدل را طراحی کند.
🔰الگوی پیشنهادی دکتر #حسین_صمصامی
دکتر صمصامی معتقد است با بررسی بیشتر در قانون عملیات بانکی بدون ربا مشخص می شود که فعالیت های ذکر شده در قانون از تجهیز و ارائه تسهیلات از یک سنخ نیستند؛ اما مجری قانون یک سازوکار اجرایی برای قانون در نظر گرفته است. در واقع مشکلات نظام پولی و بانکی از همین جا شروع می شود. با بررسی دقیق قانون عملیات بانکی بدون ربا مشخص می شود که کلیه فعالیت های ذکر شده در قانون، اعم از سپرده گذاری و ارائه تسهیلات را می توان در سه گروه و سه نوع فعالیت متفاوت تقسیم بندی کرد: «فعالیت های مربوط به قرض الحسنه»، «خرید کالا و اموال توسط بانک ها و فروش اقساطی به مشتریان» و «فعالیت های مشارکتی». صمصامی بر این باور است که اشکال اساسی نظام بانکی فعلی آن است که یک سازوکار اجرایی را برای سه نوع فعالیت متفاوت تصریح شده در قانون در نظر گرفته است. وی بیان می کند الگوی پیشنهادی با هدف حذف واقعی و کامل ربا طراحی شده است. در واقع، مبانی اصلی این الگو، تفکیک فعالیت های ذکرشده در قانون و ارائه سه سازوکار اجرایی متفاوت برای آن هاست. در این الگو، بر اساس نظر شرع مقدس اسلام و اصل ۴۳ قانون اساسی، نیازهای مصرفی عمدتا از طریق قرض الحسنه و در مواردی از طریق لیزینگ کالاهای خاص و نیازهای سرمایه ای با توجه به اینکه در چه سطحی از خرد، متوسط و بزرگ طبقه بندی شود، از طریق مشارکت خاص برای هر پروژه پاسخ داده می شود. بنابراین در این الگو، پول غیرفعال وجود ندارد و تمام پول یا منابع مالی ما به منظور خاصی که قابل ارزیابی و مشاهده است، در فرآیند تولید یا تامین نیازهای ضروری جامعه مورد استفاده قرار می گیرد.
جمع بندی
شبکه بانکداری و آسیب های مرتبط با آن یکی از پیچیده ترین مشکلات سیستم اقتصادی در کشور را تشکیل می دهد؛ چرا که نظام بانکی کشور مهم ترین رکن بخش مالی کشور بوده که از طریق تجهیز منابع نقدینگی، ارائه ابزار پرداخت، اعطای تسهیلات، ایجاد تعامل بین سرمایه گذاری و پس انداز و ایجاد تعادل در بخش خارجی، بر عملکرد کل اقتصاد تاثیر می گذارد. پژوهش حاضر به بررسی آسیب های نظام بانکی ایران از منظر اندیشمندان این حوزه پرداخته است. از جمله آسیب های احصا شده در این پژوهش عبارتند از: کیفیت نقدینگی موجود در اقتصاد، خلق پول نامحدود و افزایش افسارگسیخته نقدینگی و عدم اجرای صحیح و دقیق قانون و آیین نامه های اولیه. همچنین به منظور رفع آسیب های بیان شده الگوهای مورد نظر برخی از اندیشمندان ارائه شد.
📚 این مطالعه در مرکز راهبری برهان توسط سید محسن روحانی در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🖐 دو کلمه حرف حساب با مردم پیرامون وام بانکها به کارمندانشان
--- بخش اول ---
1️⃣#فریب سیاستگذار
هدایت نقدینگی عویسهای شده در این مملکت. به بانکها هرچه فشار میآوری که وام مسکن و ازدواج و خرید فلان کالا را بدهند، آخرش #هادی_عباسی معاون وزارت راه و مسکن مصاحبه میکند که خبری از همکاری نبود.
باز جای شکرش باقی است که درصدی از اهداف دولت رخ میدهد😁. بانک چندتایی از این وامها میدهد و همان را فاکتور میکند و بعدش هم -کاملاً هماهنگ!- پیش هر رییس بانکی میروی از «تسهیلات تکلیفی» مینالد تا سیاستگذار را #فریب دهد.
حالا چند سالی است که گند همان وامهای فاکتور شده در ترازنامه هم در رسانه درآمده: وام به اشخاص و شرکتهای مرتبط. دومی را تحت عنوان #بنگاهداری بانکها زیاد پرداختهاند. اما اولی، یعنی بانک قسمت زیادی از همین وامها را هم به کارمندان خودش داده. وام ازدواج و مسکن را که دیگر نمیشود به شرکت مرتبط داد!😅 مجبوری به اشخاص مرتبط بدهی.
کنترل ترازنامه باعث شده عمده وامهای جدید کاهش یابد. درصد زیادی از افزایش ترازنامه خرج دادن سود افزایشیِ سپردههای بلندمدت منطبق بر سیاستهای انقباضی میشود و چیزی نمیماند. اما وام به کارمندان اینگونه نیست، رشد کرده!
بانک صادرات متوسط به هرکدام از کارکنان حدود 2میلیارد تومان، بانک ملت حدود 1میلیارد تومان و قس علی هذا. تعداد کارمند که زیاد میشود سرانه هم طبیعی است پایین بیاید دیگر
در سال قبل هم تقریباً با چنین سرانه ای -متناسب با تورم- مواجه بودیم. یعنی سالی مثلا بین حدود 500میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان وام. راستی، شما که الان این سطور را میخوانی سالی چقدر وام میگیری؟ این روزها صف 300000نفره وام ازدواج داریم؛ در این شرایط کمازدواجیِ کشور.
من هنوز منتظرم راهکار بعدی بانکها برای دورزدن قوانین ترازنامه ای را بشنوم. سال به سال خبرها نو میشود.
2️⃣تازه این سرانه وام است. توزیعش را حدس بزنید با فرمولِ #گوشت_دست_گربه افتاده
فامیلی دارم کارمند بانک. میگفت به هرکارمندی که سودآورتر است و مشتری را بیشتر تیغ میزند و درصد سود بیشتری به وامش میبندد، وام بیشتری هم میرسد. احتمالاً این قاعده شعبه آنها بوده وگرنه در محیط بانک غالباً که از این خبرها نیست. هست؟
3️⃣حالا این یعنی کارکنان بانک همه گربهاند و فاسد؟ نه. از اینجا را با دقت بخوانید.
در این آمار ظاهراً وام کارکنان بعضی شرکتهای وابسته را هم جمع زده اند، که برای دستیابی به سرانه باید بر عدد بزرگتری تقسیم شود. ولی هنوز تا رسیدن به سرانه ملت ایران خیلی راه دارد و مسئله اصلی این نیست.
مسئله اصلی این است که برای این چنین #ناعدالتی_طبقاتی ای لازم نیست خیلی بد باشی. #طبیعی_است که از امکانات یک دستگاه به نفع کارکنانش استفاده شود. #گوشت_دست_گربه افتاده؟ اصلاً. یا بهتر بگویم، مثل همه جا. کاملاً جدی میگویم.
وزارت نفت، نیروی انتظامی، و دیگر دستگاهها، همه همینند، تا جایی که دستشان برسد. قصاب مگر قسمتهای خوب گوشت را برای خانواده نمیبرد؟ سرانه مصرف گوشت خانوادهاش بیش از بقیه است؟ طبیعی است! عوضش در دیگر چیزها مثل بقیه مردم است. به هرحال هرکسی نان آوری دارد و نان آورش هم شغلی و آن شغل هم فرصتهایی! میشود عدالت😂.
هر دستگاهی دستش به هرمقدار از منابع عمومی -موجّه- که رسیده، در اختیار کارکنان خودش قرار میدهد. اصلاً این را نه در عرف و نه در ذهن خودش به معنای دست اندازی به بیت المال نمیبیند. حالا دیگر شانس فرهنگیان است که مراکز تفریحی و اردوگاههای آموزش و پرورش، بدتر است از قوه قضائیه، و تعداد کارمندانش(با دانشآموزان) بیشتر است از آن. قوه قضائیه هم نسبت به نفتیها همین بدشانسی را آورده است. انگار نه انگار که این از #منابع_عمومی است و منابع عمومی متعلق به همه مردم.
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
🖇 بله
🖇 ایتا
.
🖐 دو کلمه حرف حساب با مردم پیرامون وام بانکها به کارمندانشان
--- بخش دوم ---
اما راهکار؟ دو راه پیشنهاد میدهیم:
راه اول: اصلاً جزئی از حقوق کارمندان دستگاه شماست؟ حداقل شفاف این را در حقوق کارمندانتان بیاورید که مردم بدانند چه خبر است. بگویید امتیاز ویژه میدهیم برای خرید خودرو به قیمت کارخانه با قرعه کشی مثلاً . این افزایش شانس از کجاست؟ جزء «حقوق کارمند» است دیگر، نهایتاً مزایایش.
یا مثلا بگویید سرانه ساحل و جنگل اختصاصی که فلان متر است، برای کارمندان ما بیشتر است. به همین صورت امکان دریافت وام، امکان دریافت امتیاز دفاتر خدماتی (پلیس+10 و از این قبیل) بعد از بازنشستگی، یا امکان ... . حداقل توزیع سرانه اش در داخل خود آن دستگاه که عادلانه میشود😅.
خیلی عدالتخواه هستید و میگویید همه مردم که کارمند حاکمیت نیستند و به امکانات «عمومی» دسترسی ندارند!!؟ خوب میخواستند باشند.
راه دوم: این سیره اشتباه را بشکنیم. کارمند بانک و وزارت نفت که دارد حقوقش را میگیرد. این امتیازها برای چیست؟ استفاده از منابع عمومی برای خدمات به کارمندان را یک بار برای همیشه جرم اعلام کنید و همه امکانات مختص به دستگاهها را «ملّی کنید».
حتماً وسوسه کنندگانی پیدا میشوند و میگویند طبیعی است که یک کارمند بانک، راههای وام گرفتن را بهتر بلد باشد و بیشتر وام بگیرد. چنانکه نمایندگیهای خودرو، طبیعتاً بیشتر برای خودرو به قیمت کارخانه اسم مینویسند و به نامشان درمیآید. یا فلان کارکنان که بیشتر با پولدارها مینشینند و طبیعتاً راه پولدار شدن را یاد میگیرند. قاضیها که بعدش وکیل میشوند. و... .
وسوسه نشوید، و با هر اختصاص و امتیازگیریای مقابله کنید. پیگیری و پیگیری کنید و #پوست_بکنید تا معلوم شود که این کارها جرم است و ظلم است و ناعدالتی. دو تا رئیس بانکِ متخلف را نقره داغ کنید. راه تغییر ماهیت فعل، فقط همین خرج پیگرد وسیع و شدید است که به هزینه اش هم میارزد و در برخی کشورها نیز اجرا شده.
همین راه هم درست است.
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
🖇 بله
🖇 ایتا
.
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 دفاع همتی از وام هزاران میلیاردی بانکها به کارمندانشان: بالاخره کارمندهای بانک هم حق و حقوقی دارند و باید از آنها دفاع کرد!
شش صبح میآیند و باید کار کنند و تعطیلی کم دارند!...
❗️ پینوشت: وقتی منابع بانکی محدود است، چطور هرکس کارمند بانک میشود متعدد در متعدد وام میگیرد و مردم برای یک وام مدتها در صف میمانند!
آن کارگر زحمتکش که بیش از باجهدار بانک دولتی زحمت میکشد...
نگاهی که بیعدالتی را تئوریزه میکند از اصل بیعدالتی خطرناکتر است!
@HozeTwit
هدایت شده از کسب و کار اسلامی کاردینو
🔰مدرسه کسب و کار اسلامی حسنا(کاردینو) برگزار میکند:
📌 دوره آموزشی، فقهی و حقوقی ، مبتنی بر اقتصاد اسلامی
✅ ثبت نام ویژه طلاب علاقه مند به کسب و کارهای نوپا
💠 به کارگیری نفرات برتر به عنوان پژوهشگر
📆 مهلت ثبت نام ۱۵ تا ۲۰ شهریور
💢 زمان برگزاری دوره مهرماه به مدت ۳ روز
🔶️🔸️ برای ثبت نام به آدرس زیر مراجعه بفرمایید👇👇
🌐 https://formafzar.com/form/0k5r1
⁉️ مشاوره و پاسخ گویی به سوالات:
🆔️@Aamin14
❇️ آدرس کانال در سایر پیام رسان ها:
💠 بله
💠 ایتا
💠تلگرام
هدایت شده از یامهدی ادرکنی
#فقه_نظام_مالی
✅ موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با همکاری ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار میکند.
🔰 مدرسه تابستانه فقه نظام مالی
ویژه اساتید سطوح عالی و طلاب سطح۳و۴
🔻 محورهای عمومی:
آشنایی با:
•اجزای نظام مالی در اقتصاد
•رابطه نظام مالی با اقتصاد اسلامی
🔻 محورهای تخصصی:
بررسی چالشهای اجرایی و فقهی در:
•بانکداری
•بازار سرمایه
•بیمه
🔅به همراه کارگاه حل مسأله فقهی
🗓 زمان برگزاری: ۲۷ تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
⏳ مهلت ثبتنام تا ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
🏢 قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیهالسلام، مجتمع صدوق، مؤسسه عالیفقه و علوماسلامی
🔻ثبت نام در وبگاه:
🌐 https://mfos.ir/feghhemaali/
#موسسه_عالیفقه_و_علوماسلامی
#ستاد_همکاری_حوزه_علمیه_و_وزارت_امور_اقتصادی_و_دارائی
🆔@mfos_ir
🆔@sahwa1
حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
🔰🔰🔰 اندیشههای اقتصادی متفکران اسلامی معاصر(امامموسی صدر، شهید بهشتی، شهید صدر و شهید مطهری) 🔶 مدر
.
🗂 ادامه مباحث اندیشههای اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺حجت الاسلام محسن قنبریان
🔺شروع: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۷
🔺مکان: قم، حوزه علمیه مشکات، مرکز تخصص
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه
💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
بله
.
۱ مهر.mp3
33.08M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه یازدهم - یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
🗂 ارائه سرفصل مباحث مربوط به نظرات اقتصادی شهید بهشتی:
🔺مرور تفاوت مکتب اقتصاد و علم اقتصاد
🔺مزیت اندیشه شهید بهشتی نسبت به سایر متفکرین به جهت امتداد تا عینیت
🔺نظر شهید پیرامون انواع سرمایه(سرمایه تولید، سرمایهای که تبدیل به مستقلات شده، سرمایه در گردش)
🔺جایگاه کار در بحث مالکیت
🔺جایگاه کار در نظریه ارزش
🔺بررسی نظریه ارزش شهید بهشتی(روش قیمتگذاری)
🔺مشروح مذاکرات قانون اساسی
🔺معرفی کتاب
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
✍️ باور کنیم این جنگ، جنگ جهانی است
🔸نتانیاهو درحالی که از ترور همزمان سیدحسن نصرالله خبردارد دو عکس به دستش گرفته که یکی محوری از سیاهی، از چین تا مدیترانه کشیده که از ایران می گذرد و دیگری، مسیر آیمِد است که از هند به اروپا میرود. رژیم سالهاست که سگ هار غرب در منطقه است، اما این بار سرکارگرِ یک پروژه جهانی بود که میرفت مفهوم «ژاندارم منطقه» را برایش تثبیت کند. در این طراحی، هند جای چین را به عنوان کارخانه دنیای غرب میگیرد و رژیم اشغالگر قدس به عنوان حافظ منافع غرب، بر انتقال کالا و تکنولوژی نظارت میکند. دولتهای عرب هم در این کریدور چنان با رژیم گره میخورند که هویتها و مناسبات امنیتیِ آینده را با توجه به آن باید بازنویسی کرد...
🔸همه چیز به خوبی برایشان به پیش میرفت. امریکا بر شرق و تضعیف چین متمرکز میشد و این منطقه را اسرائیل به عهده میگرفت. اما 7اکتبر، همه چیز را به هم ریخت. معلوم نیست که طراحان و عاملان این اتفاق، از عظمت زمان و مکان حرکتشان باخبر بودند یا نه، اما هرچه که بود جهان پس از 7اکتبر با قبل از آن عمیقاً متفاوت است. گویا نعمتی از آسمان بر دامنمان افتاد که جاماندگیِ راهبردیمان را جبران نماییم؛ اگر با انفعال این فرصت را تبدیل به تهدید نکنیم.
🔸رژیم برای بازگشت به ماهعسل قبلش باید خیال همه ناظران جهانی را از عدم تکرار این ناامنی -که دشمن اقتصاد است- راحت کرده باشد؛ و این یعنی زدن ریشه همه عوامل محتمل تهدید تا انتهای مسیر. در غیر این صورت، احتمالاً در این دوران پیچ تاریخیِ مناسبات جهانی دیگر نمیتواند «ناظم» و ژاندارم بایستد، و با این وضع اساساً دیگر «پروژه اسرائیل» برای غرب به هزینه هایش نمی ارزد.
این است که جنگِ کنونی، «برای هر دو طرف، مرگ و زندگی است». طرف مقابل این را خوب فهمیده و متفاوت از قبل بازی میکند: از طولانی شدن جنگ خسته نمی شود. با هزار کشته هم پا پس نمی کشد. هرچه آبرو و اعتبار و خرج امنیتی و اطلاعاتی دارد را به صحنه می آورد و عملیات پیجری هم اجرا می کند. جنگ را یکی یکی تا آخرین دشمن، گسترش می دهد. بعد از آتش بس های کوتاهی مثل چند هفتهای که در غزه تجربه شد، باز هم اراده بازگشت به جنگ دارد. و سرانجام، اساساً دیگر او را از امریکا نمیشود جدا دانست چون پیروزی و شکست او دقیقاً به معنای پیروزی و شکست طرح جهانی امریکا برای جهان امروز است.
🔸هرکدام از گزاره های فوق را اگر زودتر بفهمیم و باور کنیم نوع رفتار کلّ مقاومت هم، متفاوت از قبل می شود. چنان که فرمود: «هر ملّتی اگر میخواهد مبتلای به محاصرهی فلجکنندهی دشمن نشود، باید از اوّل چشم را باز کند، بیدار باشد؛ وقتی دید دشمن سراغ یک ملّت دیگر رفت، خود را با آن ملّت مظلوم و زیر ستم شریک بداند، به او کمک کند، با او همکاری کند تا دشمن آنجا موفّق نشود. اگر دشمن آنجا موفّق بشود میآید سراغ این نقطهی بعدی. ما مسلمانها سالهای متمادی از این حقیقت غفلت کردهایم، نتایجش را هم دیدهایم؛ امروز دیگر نباید غفلت کنیم؛ باید حواسمان جمع باشد.» (۱۴۰۳.۷.۱۳).
🔸رهبری به این نکات اشاره کرده اند، از ارزش راهبردی واقعه 7اکتبر در این زمانه؛ تا اشاره به کریدور مذکور در نماز جمعة نصر. خدا کند که «بدون تعلل» هزینه کنیم. چون جنگ وجودی یعنی اگر این مسیر برای رژیم باز شود، تا صدسال آینده در این منطقه اربابی خواهد کرد. جنگ وجودی یعنی اگر هزینهای نکنیم و جبهه شکست بخورد، ده ها و صدها و هزاران برابر آن را خواهیم داد؛ و اگر هزینهای کنیم و جبهه پیروز شود، ده ها و صدها و هزاران برابر آن جبران خواهد شد. جنگ وجودی یعنی جهادی که بر هر مرد و زن واجب است و حکمش صادر شده است. «حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلیاش برگردانند؛ مسجدالاقصی را برگردانند. اینجا یک حرکت الهی دارد انجام میگیرد؛ مردم فلسطین و غزّه که دارند به معنای واقعی کلمه مجاهدت میکنند، در واقع دارند جهاد فیسبیلالله میکنند. آن کسانی که به اینها کمک میکنند، کمک به جهاد فیسبیلالله میکنند» (4/7/1403).
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
حجت الاسلام قنبریان ۱۵ مهر.mp3
31.26M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه دوازدهم- یکشنبه 15/07/1403
🗂 ادامه نظریه اقتصادی شهید بهشتی:
🔸مالکیت: اختصاص اجتماعی و قراردادی یک موضوع(یعنی اعتبار) به یک فرد یا گروه یا جامعه که بیانگر حقانیت بالقوه او در آن موضوع است.
🔺 دعوا در حد و حدود مالکیت است. حد و حدود مالکیت و متعلق آن، بسته به عقلهای مختلف، تفاوت میکند. در مسئله نکاح. اصل نکاح عقلایی است اما اینکه نکاح اینطور باشد یا آن طور، به اعتبارات مختلف است. پس اگر یک چیز اصلش عقلایی بود، به معنی اینکه با تمام کم و کیفش عقلایی باشد نیست.
🔺 قطع رابطه الهیات و خیلی خلطها مربوط به همینجا است.
🔸مال، چیزی است که دارای ارزش مصرفی باشد. ارزش مصرفی: بدرد بخور باشد. هرچیز بدرد بخوری؟ نه. چیزی که به درد بخور باشد و وفور نداشته باشد شبیه هوا. به هوا مال نمی گویند.
🔸چه چیزهایی منشأ مالکیت میشود؟ 1. کار 2. حیازت
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
✍️ تنها راه ساده و کوتاهمدت برای اقتصاد امروز ایران، مسکن است
1️⃣ راهحلها را میتوان به «ساده» و «سخت» تقسیم کرد. راه حل سخت، آن است که از هر فرصت و ظرفیتی برای حل مسئلهات استفاده کنی و با هوشمندانهترین مدیریت، هر ظرفیتی که ذرهای تو را به هدف نزدیک میکند را تا انتها بالفعل کنی.
اما راه حل ساده، دست گذاشتن روی یک نقطهای است که با کمترین پیچیدگی، اثر بسیاری بر هدف داشته باشد و کلاف سردرگم مسائلت را به جلو هل بدهد. لازم نیست به همه چیز فکر کنی، بلکه میتوانی مانند دکمهای وقتی فشارش دهی (ابلاغش کنی) سلسلهای از حوادث مطلوب را انتظار بکشی.
2️⃣ راهکار ساده از منظر اسلام، ممنوعیت سود تضمینی در سرمایهگذاری(ربا) و حرمت اکل مال به باطل است، تا بازار در این چارچوب، بهترین عملکرد خود را با استفاده از آزادیاش داشته باشد (رها از انحصار و هرقانون دست و پاگیر). اما «راهی برای دسترسی به این راهکار» فعلا در اقتصاد ایران دیده نمیشود. لذا در این نگاشته، راهکار آسان دیگری میطلبیم ولو آثاری حداقلیتر داشته باشد و نظام اقتصادی را دگرگون نکند.
3️⃣ یالمار شاخت، رییس بانک مرکزی هیتلر مدتی پس از نجات از دادگاه متفقین، سفری به ایران آمد. هیتلر در میانة دو جنگ، به وسیلة طراحیهای اقتصادی او بود که آلمان ویرانه را آماده جنگی دوباره کرد. شاخت در جلسه با مصدق، برای اقتصاد خراب ایران پس از خروج انگلیس از صنایع نفتی، «ساخت مسکن» را پیشنهاد داده بود. «چون تمام مصالحش در ایران وجود دارد و میتواند با کارگر ایرانی ساخته شود. *خانهدار شدن ایرانیها به رونق تولید مرتبط است. اگر خانواده ایرانی خانه خود را داشته باشد قدرت خرید بیشتری پیدا میکند. قدرت خرید بیشتر یعنی تقاضای بیشتر و تقاضای بیشتر یعنی رونق تولید* . وقتی تولیدات داخلی بیشتر شد و کیفیت پیدا کرد، دولت میتواند به صادرات و جایگزینیاش با نفت فکر کند». نسخههای دیگری همچون رفع انحصار از بازار و تولید، که با قوی شدن تولیدکنندگان خصوصیِ متعدد ممکن میشود نیز در نسخههای شاخت بود.
4️⃣ در اقتصاد امروز ایران، به دلیل کنترل ترازنامه، کمبود شدید نقدینگی رخ داده است. رشد نقدینگی حدود 25% است؛ درحالی که سود بانکی سپردههای بلندمدت نیز افزایش یافته و لذا سود حجم عظیم شبه پول، قسمت زیادی از رشد نقدینگی را میبلعد و چیزی برای تسهیلات و تزریق پول به جامعه تورمزده باقی نمیگذارد. بانکها در تولید نقدینگی محدودتر شدهاند و لذا در جنگ سپردهگیری، تسهیلات را به سپردهگذاران بزرگ -و البته رانت خواران و بنگاههای خودشان- میدهند. نتیجه هم کاهش توزیع تسهیلات در اقتصاد و کمبود شدید پول است. کاهش تقاضا، و سپس اضافه شدن رکود به تورم. اجناس -فارغ از قسطی فروشیهای رانتیِ جدید که غیرمستقیم به بانک متصلند- در اوج تورم به صورت قسطی و چکی عرضه میشود و این یعنی آخرین نفسهای سطح فعلی اقتصاد.
سیاستگذار ما به شدت از تحریک تقاضا وحشت دارد، چون از بازگشت تورم پس از اینکه به رکوردهای تاریخی رسید، میترسد. هدایت نقدینگی و مدیریت تسهیلات موجود به سمت تولید نیز، راه حل «سخت»ی است که چندان امیدی به اجرای بهینهاش نیست.
راه حل ساده، همان است که شاخت هم به مصدق گفت: «رفع انحصار زمین»، «ترغیب مردم به ساخت خانه» و برداشتن دغدغه مسکن از دوش آنها و لذا «تحریک تقاضا از این طریق». راه حل ساده ای که یک کلید دارد: رفع انحصار زمین.
به دلیل داخلی بودن صنعت ساختمان، هم خود این صنعت موتور رونق داخلی خواهد شد و هم مصرف خانوار با حذف اجارهخانه از سبدش افزایش خواهد یافت. همچنین این کار میتواند به عنوان توری مهم در برابر فقر در این وضع اقتصادی برای مردم باشد. در شرایطی که همه راه های آسان، بسته و راه های سخت، بعید است تنها راه نجات بازار از رکود آن هم در شرایط تحریمی، همین است.
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
22 مهر استاد قنبریان (1).mp3
27.83M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه سیزدهم - یکشنبه 22/07/1403
🗂 ادامه نظریه اقتصادی شهید بهشتی:
🔸بررسی منشأ دوم ایجاد مالکیت: حیازت
حیازت: ارزشهای مصرفی موجود در طبیعت(آماده و موجود). طبیعت خودش ارزش مصرفی را تولید میکند شبیه چوب و هیزم، معادن. حیازت نوعی جمعآوری کردن هست.
🔺 آیا حیازت ما را مالک میکند یا ما از قبل مالک هستیم، حیازت فقط سهم ما را مشخص میکند؟ شبیه ملک مشاعی که افراز در آن صورت میگیرد. یعنی همه انسانها در ماهی دریا سهم دارند، ماهیگیر صرفا سهم خود را استیفا میکند.
🔺 ثمره: اگر گفتیم حیازت مملک هست، ماهیگیر کل ماهیهای دریا رو هم صید کرد مالک است اما در صورت دوم اینطور نیست. کسی نمیتواند کل درختان جنگل را برای خود قطع کند.
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
استاد قنبریان ۲۹ مهر.mp3
21.78M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه چهاردهم - یکشنبه 29/07/1403
🗂 ادامه مباحث جلسه سیزدهم، مربوط به نظریه اقتصادی شهید بهشتی.
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
📌 خبر: کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره علامه حلی برای مقاله «جایگاه عقد مرابحه و لوازم فقهی آن در مدیریت تحول نظام بانکی»
🔰 در جشنواره علامه حلی مقاله «جایگاه عقد مرابحه و لوازم فقهی آن در مدیریت تحول نظام بانکی» که توسط حجة الاسلام عباس یعقوب زاده به رشته تحریر درآمده برگزیده شد و رتبه سوم کشوری را در بخش مقالات سطح 4 کسب نمود.
🔰 چکیده این مقاله به شرح زیر است:
بنابر روایات فقهی باب مرابحه، حفظ دو نوع ریسک شرعی انصراف و هلاکت مال، شرط صحت عقد مرابحه میباشد، لکن خصوصاً با رواج کارت اعتباری مرابحه به کلی مورد غفلت قرار گرفتهاست. بر اساس آموزههای دینی در بانکداری اسلامی، پذیرش ریسک سود و زیان و تسهیم آن بین طرفین، موضوعیت داشته و نباید این ریسک صرفاً بر تأمین مالی شونده تحمیل گردد. از سوی دیگر انتقال ریسک تسهیلات و سپردهها در نظام بانکی از طریق بیمه به طور مفروض، ممکن نمی باشد. در این تحقیق تلاش شده است ابتدا این دو نوع ریسک شرعی با روش اجتهادی معرفی و تبیین گردد و در گام دوم با رویکرد تسهیم ریسک و نهادسازی متناسب آن پیشنهاداتی برای مدیریت و کاهش آن مطرح گردد. مدیریت ریسک انصراف از طریق تشکیل صف انتظار، خصوصاً در بانکداری الکترونیک تا حدودی امکانپذیر است. در مورد ریسک هلاکت نیز از طریق نهادسازی متناسب با فرآیند عقود بانکی میتوان زمینه را برای توسعه آن در سایر عقود پرریسک نیز فراهم نمود.
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﴿155﴾ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ﴿156﴾ أُولٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ﴿157﴾
درگذشت برادر عزیز، دوست گرامی و خوش فکرمان برادر عزیز آقای امیرمحمد ناصری را تسلیت عرض میکنیم.
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.