انس به خدا حجتالاسلام ماندگاری.mp3
1.33M
#تزکیه
✅ انس با خدا - حجتالاسلام #ماندگاری
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
تسبیحات حضرت زهرا.mp3
3.28M
#ولایت
🎙بیانات استاد ادیبی لاریجانی، در رابطه با اهتمام به ذکر تسبیحات حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
2.18M
#تزکیه
✅ #روایات_اخلاقی درس خارج فقه مقام معظم #رهبری
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
انفاق امیرالمومنین علیه السلام آیت الله حسینی صدر.mp3
2.72M
#ولایت
#هیات_مجازی
✅ انفاق #امیرالمومنین علیه السلام - آیت الله #حسینی_صدر
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
35.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ولایت
#هیات_مجازی
✅ نماهنگ حیدر حیدر اول و آخر حیدر به مناسب شهادت امیرالمومنین علی (علیه السلام)
🔅 حاج محمود کریمی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
May 11
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۱ #قیاس_اولویت ۵ #حجیت #دلیل_منکرین 🖋 برخی از اخباری ها، منکر حجیت قیاس اولویت هستند و د
#اصول_فقه ۶۲
#مناسبت_حکم_و_موضوع ۱
#تعریف
🖋 یکی از اسباب تسری حکم شرعی از یک موضوع به موضوع دیگر، و هم چنین تضییق حکم شرعی، مناسبت حکم و موضوع است و تعریف آن عبارت است از:
سازگاری و مناسبت عرفی یا عقلی که به صورت واضح و روشن، بین حکم و موضوع وجود دارد و با کمک آن، ممکن است برخی از موارد ذیل، روشن شود:
1. خصوصیات حکم؛
2. خصوصیات موضوع واقعی؛
3. حیثیات دیگری که مربوط به حکم و موضوع است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۲ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۱ #تعریف 🖋 یکی از اسباب تسری حکم شرعی از یک موضوع به موضوع دیگر، و
#اصول_فقه ۶۲
#مناسبت_حکم_و_موضوع ۲
#موارد_اعمال
🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق:
بیشترین موارد اعمال مناسبت حکم و موضوع، در باب تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق است، و این مورد، به سه نحو ممکن است:
1. تحدید موضوع به نحو توسعه:
یکی از احکام باب خمس آن است که هرگاه کافر ذمی، زمینی را از مسلمان بخرد، باید خمس آن را بپردازد؛ و در آن جا گفته می شود که این حکم، مختص به خرید و فروش نیست، بلکه شامل مطلق معاوضات (مانند صلح)، و بلکه شامل مطلق نقل ملکیت (مانند هبه)، نیز می شود. در حالی که در لسان ادله، خصوص شراء ذکر شده است.
سوال:
فقهای عظام به چه دلیل از موردی که در لسان دلیل ذکر شده است، حکم را به مطلق نقل ملکیت، تسری می دهند؟
جواب: مناسبت حکم و موضوع.
توضیح ذلک:
به اقتضای مناسبت حکم و موضوع، لازم است از مورد دلیل، الغای خصوصیت شود؛ زیرا به حسب فهم عرفی از این روایات، ملاک و مدار وجوب خمس، انتقال ملکیت زمین از مسلمان به کافر ذمی است و نحوه انتقال، هیچ موضوعیتی ندارد.
بنابراین، اگر در این روایات، از شراء تعبیر شده است، به خاطر این است که فرد غالبی از اسباب نقل ملکیت، شراء است.
تنظیر:
چنان چه در باب روایاتی که از فروش عبد مسلمان به کافر، نهی می کند نیز همین نکته نهفته است، زیرا بدون شک در نگاه عرف، آن چیزی که منهی عنه و حرام است، عبارت است از: «مطلق نقل ملکیت عبد مسلمان به کافر»، بنابراین، بیع و شراء، هیچ خصوصیتی ندارد و در نتیجه، مصالحه، هدیه دادن و... از مواردی که موجب انتقال ملکیت عبد مسلمان به کافر شود، حرام است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تزکیه
✍ یادداشت علیرضا پناهیان | ۲۰ نکته برای احیاء شبهای قدر
۱. شباهت قدر و قیامت را حس کنیم
۲. امیدوار باشیم و به کم قانع نباشیم
۳. بیقراری برای خدا (خود خدا را بخواهیم)
۴. مؤمنان مثل گنهکاران، گنهکاران مثل مؤمنان
۵. جلب محبت خدا با محبت به دیگران
۶. بزرگوار باشیم (فقط برای خود و اطرافیان خود دعا نکنیم)
۷. رسیدگی به نیازمندان، محبت به بستگان
۸. محبت به والدین، دعا برای پدر معنوی جامعه
۹. طلب معیشت خوب و نابودی فقیرسازان
۱۰. حضور در جمع مردم
(لااقل بخشی از شب از نور نیّت دیگران بهره مندی شویم)
۱۱. دعای مناسب حال
۱۲. کمی قرآن
۱۳. تفکر و محاسبۀ نفس (دلمان از کوتاهیهایمان بگیرد)
۱۴. اندیشیدن به لحظۀ وداع و مرور وصیتنامه
۱۵. از فکر و ذکر علی(ع) غافل نشویم
۱۶. خود را در محضر حضرت ولیعصر(عج) ببینیم
۱۷. کمی مشارطه و برنامهریزی برای آینده
۱۸. شب قدر سوم، شب دعا برای ظهور
۱۹. دعا برای عاقبت بهخیری و شهادت
۲۰. زیارت امام حسین(ع) و فاتحه برای شهدا ؛ به ویژه شهدای مدافع حرم که امنیتمان مدیونشان است.
🔹التماس دعا
👤علیرضا پناهیان- ۱۸ رمضان ۱۳۹۵
👈متن کامل در:
📎 Panahian.ir/post/3116
@Panahian_ir
آیت الله مظاهری-(داستانهای کوتاه اخلاقی-نماز حاجت).mp3
1.91M
#تزکیه
🔹 نماز حاجت
🍃آیتالله #مظاهری
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۲ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۲ #موارد_اعمال 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق: بیش
#اصول_فقه ۶۳
#مناسبت_حکم_و_موضوع ۳
#موارد_اعمال
🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق:
بیشترین موارد اعمال مناسبت حکم و موضوع، در باب تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق است، و این مورد، به سه نحو ممکن است:
1. تحدید موضوع به نحو توسعه:
2. تحدید موضوع به نحو تضییق:
مثال ۱: ظاهر آیه نبأ، آن است که خبر فاسق به صورت مطلق، غیر معتبر است.
سوال: چرا برخی از اصولیون، با آن که دلالت آیه شریفه نبأ را بر عدم اعتبار مطلق اخبار فاسق، پذیرفته اند، ولی حکم به عدم اعتبار اخبار او را تضییق نموده و اخبار مورد وثوق فاسق را معتبر می دانند؟
جواب: زیرا مناسبت حکم و موضوع اقتضا دارد که وثوق و عدم فسق خبری، ملاک و مدار حکم باشد.
مثال ۲:
مقدمه: براى روشن شدن این مثال، لازم است از باب مقدمه، به یادآوری نکاتی درباره خیار حیوان پرداخته شود.
ماهیت و حقیقت خیار حیوان تسلّط خریدار حیوان بر فسخ عقد تا سه روز از زمان عقد است.
موضوع خیار حیوان، خرید و فروش هر موجود ذی روح، و مدّت آن بنابر مشهور- بلکه بر آن ادعاى اجماع شده- سه روز و دو شب است.
آغاز خیار حیوان، زمان عقد است. برخى قدما مبدأ آن را زمان جدا شدن دو طرف معامله از یکدیگر دانستهاند.
خیار حیوان بنابر مشهور- بلکه بر آن ادعاى اجماع شده- به خریدار اختصاص دارد و فروشنده، در صورتى که بهاى پرداختى، حیوان باشد از آن برخوردار نیست.
اسباب سقوط خیار حیوان عبارت است از:
۱. شرط سقوط آن در عقد.
۲. اسقاط آن پس از عقد.
۳. تصرف در حیوان یا نقل آن از ملک خود به عقد لازم همچون بیع یا غیر لازم همچون هبه و یا به غیر نقل.
۴. سپرى شدن مدّت.
با حفظ این مقدمه می گوییم:
محقق نائینی فرموده است: ظاهر نص و فتوا آن است که خیار حیوان، شامل هر ذی حیاتی می شود.
سوال: پس چرا شما این حکم را تضییق نموده و آن را صرفا شامل حیواناتی می دانید که حیات آن ها مقصود است؟
جواب: زیرا مناسبت حکم و موضوع اقتضا دارد که شامل حیواناتی که نوعا حیات آن ها مقصود نیست، بلکه نوعا گوشت آن ها مقصود است، نشود.
نتیجه: موضوع خیار حیوان، محدود است به حیواناتی که نوعا حیات آن ها مقصود است و در نتیجه، شامل امثال ماهی و ملخ و صید های مشرف به موت و... نخواهد شد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945