eitaa logo
پژوهش های اصولی
297 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
729 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
j005_98-03-09.mp3
15.71M
🔈 | 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه پنجم | 1398/03/09 🔻موضوع مباحث: سنت پرسش و نقد پیش مطالعه، مباحثه و کتابت ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد 🔗 @pand_saadat @Hoseinmehrali
j001_98-02-31.mp3
12.79M
🔈 | 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه اول | 1398/02/31 🔻موضوع مباحث: تعریف سنت های کارآمد سنت تمحض و تمرکز سنت استفاده مباشر از استاد ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد 🔗 @pand_saadat @Hoseinmehrali
j004_98-03-09.mp3
17.43M
🔈 | 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1398/03/08 🔻موضوع مباحث: سنت حفظ و استفاده از استعداد حافظه وظیفه طلاب در نشر معارف به زبان جامعه ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد 🔗 @pand_saadat @Hoseinmehrali
j003_98-03-02.mp3
12.9M
🔈 | 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه سوم | 1398/03/02 🔻موضوع مباحث: استفاده از تمامی لحظات عمر محدود بودن دروان تحصیلی ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد 🔗 @pand_saadat @Hoseinmehrali
💠 «بکوب» و «بخور» آیت‌الله‌العظمی آخوند ملاقربانعلی زنجانی (متوفای1328ق) از علمای بزرگ زنجان و در زمره فقهای درجه اول شیعه است که در قضایای مشروطه نقش تأثیرگذاری داشت. وی دارای حافظه عجیبی بود و نزدیک به پنجاه سال در زنجان و اطراف آن مرجع تقلید، و زاهد و بی‌اعتنا به مال دنیا و در این جهات از نوادر دوران بود. ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره ایشان: 🔻 📝 مرحوم حاج آقا رضا زنجانی، درباره ایشان می‌گفت: آخوند ملاقربانعلی هم «بکوب» بود و هم «بخور»، یعنی هم اهل مبارزه و قیام و اقدام بود و هم از این‌که آماج حملات سهمگین واقع شود، بیمی نداشت و هیچگاه عجز و ضعف از خود نشان نمی‌داد. آخوند اصولاً اهل این‌که در مشکلات و سختی‌ها دست التجا به سوی این و آن دراز کند یا واسطه‌ای برانگیزد، نبود. وی با قدرت و صلابت اقدام می‌کرد و با پایداری و استقامت نیز کار را به انجام می‌رساند. ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ سه ویژگی مهم در آخوند ملاقربانعلی بود: یکی زهد (ویژگی مهمی که برای مردم قابل فهم است)، دیگری علمیت فوق‌العاده، و سوم شجاعت کم‌نظیر (به گونه‌ای که ترس برای وی مفهوم نداشت). کسروی که حامی سرسخت مشروطه بود و پیوسته در کتاب‌هایش مخالفین مشروطه به‌ویژه علما را می‌کوبید، درباره آخوند ملّاقربانعلی گفته است که وقتی مشروطه‌چی‌ها غلبه کردند، آخوند ملّاقربانعلی که مخالف آنها بود به آنها گفت که شما چه کسی را تهدید می‌کنید؟ من که عمرم رو به تمام است. تمام مایَملک من هم همین عصا و لباس است و چیز دیگری هم ندارم که برای حفظ آن خائف باشم. من از چه چیزتان ترس دارم که شما مرا تهدید می‌کنید؟ 📚 جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص۳۶۳ @shobeiryzanjani @Hoseinmehrali
💠تعداد راویان در خبر متواتر ✳️برای تحقق تواتر عدد معینی وجود ندارد. شرایط خبر، تعداد لازم راوی برای حصول یقین را تعیین می‌کند. اگر محتوای یک خبر با درک عادی مردم سازگار نیست، برای حصول علم، به مخبران بیشتری نیاز است و در مقابل اگر داعی و انگیزه کذب در خبر وجود نداشته باشد و یا کم باشد، با عدد کمتری علم حاصل می‌شود. در کتاب‌های درایی اعدادی چون ده، بیست، بیست و پنج، چهل، هفتاد و سیصد و سیزده برای تعداد راویان خبر متواتر در هر طبقه ذکر شده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست. ✨به گفته شیخ طوسی عدد کمتر از پنج نفر هیچ گاه علم آور نیست(تدوین السنة الشریفة، ص 272). قابل ذکر است که از این کلام نمی‌توان استفاده کرد که ایشان تعداد پنج راوی را برای ایجاد علم کافی می‌داند. 🔅تقریرات درس آیت‌الله شبیری زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵ ▪️پژوهشی در علم درایة الحدیث، سید علیرضا صدر حسینی، ص :۹ ___ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi @Hoseinmehrali
🔰 شما جوانید... مسئله‌ی هم خیلی مهم است. شما جوانید؛ در جوانی تربیت نفس خیلی آسان است. در سنین ماها اگر نگوییم محال، یک چیزی نزدیک محال است. یعنی خیلی مشکل است، دشوار است؛ در سنین شما خیلی آسان است. تهذیب نفس هم چیزی نیست که خیلی مغلق و پیچیده باشد؛ پرهیز از گناه، توجه ویژه به نماز، اول وقت خواندن، به جماعت خواندن، باحضور قلب خواندن؛ انجام اینها می‌شود تهذیب. ۱۳۹۵/۲/۲۵ ☑️ @Khamenei_Hawzah @Hoseinmehrali
💠 امام صادق (ع) و امامان اهل سنت💠💠 🔷 به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، استاد احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مراسم شب شهادت امام صادق (ع) که در مسجد النبی (ص) نارمک تهران برگزار شد ، به بررسی و تبیین نقش امام صادق (ع) در برابر امامان اهل سنت پرداخت و گفت: چهار امام اهل سنت یعنی شافعی، حنبل، مالک و ابوحنیفه تخصصشان در فقه است و فقیه هستند یعنی کسی که مسئله بلد است و مسئله می گوید و در بین این چهار نفر کسی که از همه فقیه تر است ابوحنیفه است. 🔹 وی ادامه داد: ابوحنیفه کتابی در باب مسائل هندی دارد که مردم هند از وی سوالاتی نمودند و وی جواب داده است و اکنون این کتاب هم موجود است. 💠 فتوای امام صادق (ع) در برابر فتوای ابوحنیفه 🔹 این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه به نقش امام صادق (ع) در برابر ابوحنیفه اشاره و بیان کرد: یکی از مسائل این است که شخصی به نام خلاد می گوید من کوفه بودم و از کسی طلبی داشتم و بدهکار در شهری دیگر به نام نیل بود. یک روز اسبی را کرایه کردم و از شهر کوفه به آن شهر رفتم تا طلبم را بگیرم،اما وقتی رسیدم گفتند بدهکارت از این شهر رفته به شهری دیگر ، و من هم با آن اسب به شهری دیگر رفتم که باز گفتند از این شهر به شهر بغداد رفته است. من هم با آن اسب به بغداد رفتم و طلبم را گرفتم و برگشتم. اما صاحب اسب گفت که اسب را دیر آورده ای و باید کرایه بیشتری به من بدهی. من هم اسب را برای رفتن به شهر نیل کرایه کرده بودم اما به شهر های دیگری رفتم. برای رفع این اختلاف با هم نزد ابوحنیفه رفتیم تا او فتوا بدهد. ابوحنیفه هم فتوا داد و گفت چون اسب را سالم آورده ای دیگر صاحب اسب طلبی ندارد. اما صاحب اسب ناراحت شد و گفت این چه فتوایی است؟ باید برویم پیش امام صادق (ع). 🔹 وقتی که امام از این طرز فتوا دادن ابوحنیفه مطلع شد فرمودند این جور فتواها باعث می شود که دیگر باران نبارد و خشکسالی شود و برکت زمین از مردم گرفته شود. بعد امام فرمودند کرایه کننده اسب هم همان کرایه را ضامن است و هم این که به خاطر مقداری که تخلف کرده ضامن هست که باید هر دو را بدهد. 💠 استاد عابدی افزود: بنابراین فقه امام صادق (ع) می گوید کسی که مال مردم را غصب کرده هم ضامن عین مال است وهم ضامن منافع آن مال است. مثلا کسی که فرشی را غصب کرده وقتی که پلیس وی را گرفت هم باید فرش را پس بدهد و هم اینکه کرایه مدتی که فرش را غصب کرده را نیز باید بپردازد. 🔹 فرض کنید فردی منزلش را به کسی اجاره بدهد و مستاجر که در این خانه است اگر لامپی در آن منزل سوخت یا اینکه دیوار را کثیف کرد مستاجر ضامن نیست. اما اگر مالک پولی به عنوان خسارت از وی بگیرد حرام است، مستاجر فقط ضامن منافع آن خانه است نه عین خانه؛ این نظر امام صادق (ع) است{چون ید مستاجر، امانی است نه غصبی}. ولی ابوحنیفه بر عکس آن را می گوید امام میفرماید مستاجر فقط ضامن عین است نه منافع .از این جور مسائل هزاران مسائل دیگر است. 💠علم تفسیر قرآن امام صادق (ع) این استاد حوزه و دانشگاه علم به تفسیر قرآن را دیگر تفاوت امام صادق (ع) با امامان اهل سنت دانست و گفت: تفاوت دیگر امام صادق (ع) با این چهار امام اهل سنت در تفسیر قرآن گفتن است. این چهار امام اهل سنت فقیه بودند اما مفسر نبودند. این چهار امام اهل سنت فقط بلد بودند مسئله بگویند اما دیگر تفسیر قرآن بلد نبودند و هیچ کدام تفسیر قرآن نگفته و ننوشته اند و اصلا در این زمینه تخصصی نداشتند.در صورتی که امام صادق (ع) ۴ تفسیر گفته اند که ۳ تا تفسیر از امام اکنون در ایران موجود است و یک تفسیر دیگر هم در هندوستان چاپ شده است. و تفسیر امام صادق (ع) با گرایش عرفانی بوده است. 🔹همچنین همه امامان ما از امام علی (ع) تا امام یازدهم همه تفسیر داشته اند و اکنون تفسیر امام علی (ع) نزد امام زمان (عج) است. 💠 علم اخلاق و تزکیه امام صادق (ع) استاد عابدی تفاوت سوم امام صادق (ع) با امامان اهل سنت در عالم اخلاق بودن امام دانست و اظهار کرد: این چهار امام اهل سنت هیچ کدام عالم اخلاقی نبودند و اهل درس اخلاق ، تزکیه و نصیحت های اخلاقی نبودند، بلکه فقط مسئله می گفتند که پاکی و نجسی چیست؟ اما هیچ وقت نصیحت اخلاقی و سیر و سلوک و عرفان عملی نداشتند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi ادامه 👇👇👇👇👇👇👇 @Hoseinmehrali
💠 مصباح الشریعه کتابی اخلاقی از امام صادق (ع) 🔹 استاد عابدی با معرفی یکی از کتب اخلاقی از امام صادق (ع) گفت: در زمینه اخلاق از امام صادق (ع) کتابی است که امام راحل نیز همیشه می فرمودند این کتاب از امام صادق (ع) واکنون در بازار نیز این کتاب با عنوان «مصباح الشریعه» در بازار موجود است. این کتاب صد باب در خصوص اخلاق، سیر و سلوک، مسائل اخلاقی و تهذیب نفس است که کتاب بسیار با ارزشی است. و علامه مجلسی این کتاب را به عنوان کتابی اخلاقی از امام صادق (ع) در بحار نقل کرده است. 🔹 در صفحات آخر همین کتاب آمده است که هیچ مقامی بالاتر از این نیست که انسان عبد خدا باشد. عبد یعنی بالاترین مقام و عبد از ۳ حرف است، حرف عین یعنی عزلت، حرف باء یعنی بیمونت و حرف دال یعنی دنو. کسی را می گویند عبد خدا که اینجور باشد. بنابراین این جور حرفها انحصارا مخصوص ائمه و امام صادق (ع) است. 💠 آیت الله عابدی تصریح کرد: تفاوت دیگر امام صادق (ع) با امامان اهل سنت تفاوت در مسئله عرفان و قرب به خدا است ، هیچ کدام از این چهار نفر کلمه عرفانی نگفته اند. 🔹 الان چیزی حدود ۱۰۰ فرقه در اسلام وجود دارد که همه ادعای عرفان می کنند و خود را منسوب به اهل بیت (ع) می دانند اما امکان ندارد یک فرقه درویش و صوفی در اهل سنت که ۷۲ فرقه هستند یک کلام از امامان اهل سنت در این خصوص نقل کرده باشند. 💠 دیگر تفاوت امام صادق (ع) با امامان اهل سنت این بود که آنها جایزه های خلیفه را دریافت می کردند اما امام صادق (ع) و دیگر ائمه (ع) هیچ کدام جوایز سلطان را نمی گرفتند. و امامان اهل سنت هر ۴ نفر با بنی امیه مخالف بودند اما با بنی عباس موافق بودند اما امامان ما همه با بنی امیه و بنی عباس مخالف بودند و هیچ گاه با ظلم موافقت نمی کردند. و نکته دیگر اینکه امامان اهل سنت هیچ کدام شهید نشدند در صورتی که امامان ما همه شهید شدند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi @Hoseinmehrali
📘بخش هایی از کتاب نقش عایشه در تاریخ اسلام 🔺صفات پیامبر در روایات اهل بیت(علیهم السلام) شیخ صدوق در کتاب 《معانی الاخبار》؛ امام حسین(ع) فرمود: 💠 از پدرم پرسیدم رفتار رسول الله (ص) در درون منزل چگونه بود؟ فرمود: با اجازه وارد می شد، وقت خود را سه بخش می کرد: بخشی برای خدا و بخشی برای خانواده و بخشی برای خود،نیاز نیازمندان را بر طرف می کرد و به اصلاح امورشان می پرداخت،مردم برای طلب علم نزد او می آمدند و جز با کلامی شیرین و جانی هدایتگر خارج نمی شدند... 💠 پرسیدم،رفتار رسول خدا در بیرون از منزل چگونه بود؟ حضرت علی(ع) فرمود: رسول خدا زبان نمی گشود مگر به آنچه لازم بود،از اصحابش دلجویی می کرد و اخبار مردم را از مردم می گرفت،نیکی را تحسین و تقویت می نمود و زشتی را قبیح و پست می شمرد،راهش میانه بود و از اختلاف دوری می کرد،در نزدیکترین به مردم بهترین آنها بود... 💠پرسیدم در مجالس چگونه بود؟ نشست و برخاستش با یاد خدا بود و به هیج نقطه خاصی دل بسته نمی شد،هرگاه به مجلسی وارد می شد در انتهای صف می نشست و به این روش فرمان می داد،هرکه چیزی از او‌ می خواست یا به خواسته اش می رسید و یا دلخوش باز می گشت، مجلسش جایگاه بردباری و حیا و صداقت و امانت بود و صداها در آن بلند و حرمتها شکسته نمی شد،کهنسالان را محترم و خردسالان را عزیز می شمرد... 💠پرسیدم روش پیامبر با همنشینانش چگونه بود؟ گشاده روی و نرم خوی و خوش برخورد بود، تند خوی، فحاش، نعره کش نبود،هیچ کس را عیبجوئی نمی نمود و لغزشها و پنهان کسی را دنبال نمی کرد، خودش را از سه چیز رهایی داده بود: جدال و پرگوئی،مراء و خود نمایی،پوچی و بیهودگی، سخن کسی را تا آنجا که از حد خود تجاوز نمی نمود قطع نمی کرد... 📕نقش عایشه در تاریخ اسلام ج ۴ ص ۲۷۹ الی۲۸۱ ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695 @Hoseinmehrali
🎙 | فقه تخصصی؛ پاسخ به مسائل جدید 🔍 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی طلاب (۱۳۹۸/۲/۱۸) نسبت به وجود فقه‌های تخصصی در حوزه علمیه تأکید کردند.‌ 👈 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری 🔸«فقه تخصصی»، فقهی است که از فقه عام منشعب می‌شود و در آن سه تخصص لحاظ می‌شود؛ تخصص موضوعی، تخصص روشی و تخصص ساختاری. «تخصص موضوعی» یعنی شما باید ماهیت‌شناسی دقیقی نسبت به این موضوع داشته باشید و این مسأله به شکل علمی بدست خواهد آمد. 🔹تخصص دوم، «تخصص روشی» است. اصولاً، فقه از یک روش برخوردار است که در فقه عام به کار گرفته می‌شود و اتفاقاً یک بحث تخصصی هم هست، یک فرآیند پیچیده است که شما با ادله‌ی مختلف، با منابع مختلف، با تبصره‌های مختلف، با قواعد مختلفی که باید به کار بگیرید و... سعی در یافتن حکم می‌کنید. 🔸تخصص سوم، «تخصص ساختاری» است. در علم، ساختار حرف می‌زند، بعضی‌ها خیال می‌کنند ساختار هیچ نقشی ندارد، نه! نوع پرداختن و میزان پرداختن شما، همه‌ی اینها براساس ساختار است، این ساختار است که مجال می‌دهد گزاره‌هایی، مسائل و موضوعاتش بیاید و بررسی شود. 🔹هر چه زمانه جلوتر می‌رود مجموعه‌ای شدن موضوعات و چند بُعدی شدن موضوعات بیشتر می‌شود، یعنی موضوعات چند بُعدی و چند لایه‌ای می‌شوند، همان‌طور که در علوم امروزی نیاز به مطالعات میان‌رشته‌ای شده است، باید یک فرآیندی در حوزه‌ها طی شود که طلاب ابعاد عمومی و فقه عام را به شکل دقیق مطالعه کنند، سپس به یک سمت و تخصصی بروند، این یک تدبیر است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir @Hoseinmehrali