✅علیبن محمد در صدر اسناد کافی
🔹«علیبن محمد» نامی پرتکرار در صدر اسانيد کافی است. با احتساب ضمیرها، سندهای تعلیقی و تفکیک سندهای تحویلی، در صدر سند ۵۳۵ روایت از روایات کافی، «علیبن محمد» به صورت مطلق وارد شده است؛ در ۱۰۷ سند، به صورت«علیبن محمدبن بندار»آمده است؛در ۳۸ سند به صورت «علیبن محمدبن عبدالله»، در ۲ مورد به صورت «علیبن محمدبن عبدالله القمی» و در یک مورد به صورت«علیبن محمد الکلینی»[علان الکلینی]ذکر شده است.
🔸علیبن محمدبن بندار و علیبن محمدبن عبدالله و علیبن محمدبن عبدالله القمی،هر سه نام نوه دختری «احمدبن محمدبن خالد برقی»میباشد که در پارهای از اسناد از او با نام «علیبن محمدبن ابی القاسم» نیز تعبیر شده است. «ابی القاسم» کنیه «عبدالله بن عمران»، جدّ «علیبن محمد»است و «بندار» نیز لقب «ابوالقاسم» میباشد.
🔹نجاشی (رحمةالله علیه)علي بن محمدبن أبي القاسم عبد الله بن عمران البرقي را توثیق کرده و همانگونه که بیان شد با علیبن محمد بن بندار اتحاد داشته و در نتیجه او نیز توثیق میشود. اما علیبن محمد علان الکلینی، دایی مرحوم کلینی، در رجال نجاشی با عنوان علي بن محمدبن إبراهيمبن أبان الرازي الكليني ترجمه و توثیق شده است.
🔺اما مراد از علیبن محمد واقع در صدر اسناد کافی کیست؟ دو دیدگاه در این باره وجود دارد:
1️⃣دیدگاه اول: تعین علی بن محمد در علی بن محمد بن بندار
2️⃣دیدگاه دوم: تعین علی بن محمد، غیر از دو مورد، در علی بن محمد علان الکلینی
👈نقدها و مناقشات در قول اول و ادله قول دوم را اینجا بخوانید:
https://bit.ly/2YHmaO4
#رجال
#یادداشت_محقق
#بازخوانی
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔰جواز استیجار یک شخص برای نيابت از متعدد در حج مستحبي و زيارات
✳️جواز استیجار یک شخص برای نیابت از متعدد در حج مستحبی و زیارات بین فقهاء متسالم علیه است. ولکن کلام در مستند آن است، صحت چنین استیجاری متوقف بر صحت نیابت از متعدد است. علاوه بر استدلال به سیره عقلاء، بر صحت این نیابت که برخی بدان استدلال کردهاند به روایاتی نیز استدلال شده است. در این نوشتار درصدد بررسی سند و دلالت این روایات هستیم.
🔸روایات متعددی در باب حج وارد شده است که نیابت از متعدد را در حج مستحبی جایز دانسته است که از جهت دلالی و سندی روشن هستند و نیاز به بحث و گفتگو ندارند. از جمله این روایات در نیابت حجّ مستحبی عبارتند از:
1️⃣ صحيحة معاوية بن عمار
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «قُلْتُ لَهُ أُشْرِكُ أَبَوَيَّ فِي حَجَّتِي قَالَ نَعَمْ قُلْتُ أُشْرِكُ إِخْوَتِي فِي حَجَّتِي قَالَ نَعَمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَاعِلٌ لَكَ حَجّاً وَ لَهُمْ حَجّاً وَ لَكَ أَجْرٌ لِصِلَتِكَ إِيَّاهُمْ قُلْتُ فَأَطُوفُ عَنِ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ وَ هُمْ بِالْكُوفَةِ فَقَالَ نَعَمْ تَقُولُ حِينَ تَفْتَتِحُ الطَّوَافَ- اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنْ فُلَانٍ الَّذِي تَطُوفُ عَنْهُ».
2️⃣ صحیحه مروان بن حکم
عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا يَمْنَعُ الرَّجُلَ مِنْكُمْ أَنْ يَبَرَّ وَالِدَيْهِ حَيَّيْنِ وَ مَيِّتَيْنِ يُصَلِّيَ عَنْهُمَا وَ يَتَصَدَّقَ عَنْهُمَا وَ يَحُجَّ عَنْهُمَا وَ يَصُومَ عَنْهُمَا فَيَكُونَ الَّذِي صَنَعَ لَهُمَا وَ لَهُ مِثْلُ ذَلِكَ فَيَزِيدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِبِرِّهِ وَ صِلَتِهِ خَيْراً كَثِيراً».
3️⃣اما برای جواز نیابت از متعدد در زیارات مرحوم آقاى حكيم به روايت ابراهيم حضرمى استدلال کرده است که میفرماید:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَثِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: «... فَإِذَا أَتَيْتَ قَبْرَ النَّبِيِّ ص فَقَضَيْتَ مَا يَجِبُ عَلَيْكَ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ قِفْ عِنْدَ رَأْسِ النَّبِيِّ ص ثُمَّ قُلْ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ مِنْ أَبِي وَ أُمِّي وَ زَوْجَتِي وَ وُلْدِي وَ جَمِيعِ حَامَّتِي وَ مِنْ جَمِيعِ أَهْلِ بَلَدِي حُرِّهِمْ وَ عَبْدِهِمْ وَ أَبْيَضِهِمْ وَ أَسْوَدِهِمْ فَلَا تَشَاءُ أَنْ تَقُولَ لِلرَّجُلِ إِنِّي أَقْرَأْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص عَنْكَ السَّلَامَ إِلَّا كُنْتَ صَادِقاً».
🔸دلالت این روایت بر مطلب کاملاً روشن است، ولی مرحوم آقای خوئی از جهت سندی بدان اشکال کرده است که روايات دال بر جواز نيابتدر زیارات همه ضعیف هستند.
🔷سند اين روايت آنطور كه وسائل نقل كرده است مشتمل بر روایت «محمد بن يحيى» از «احمد بن محمد» است، در حالیکه در كافى كه اصل روايت از آنجاست و در تهذيب كه روایت را از كافى نقل کرده است، به جاى «احمد بن محمد»، «محمد بن احمد» است.
🔹«محمد بن احمد» صاحب نوادر الحكمه است و درباره او گفته شده است: «يروى عن الضعفاء و يعتمد المراسيل»، لذا مرسله ایشان قطعاً اعتبار ندارد. علاوه بر اینکه «على بن محمد بن اشعث» هم توثیق ندارد و «على بن ابراهيم حضرمى» و پدرش هم مهمل هستند و فقط همین یک روایت را در کتب اربعه نقل کردهاند.
🔺پس این روایت با چنین سندی نمىتواند مستند صحت استیجار قرار گیرد.
👈متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید:
https://bit.ly/2YLXFLi
#فقه
#یادداشت_محقق
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
#روش_شناسی_اجتهاد
•┈••✾••┈•
🔹ما هی #مراحل_الاستناط؟
من أین نبدأ و أین ننتهی؟
(منهجیه الاستنباط الفقهی، شویلی، ص 98)
•┈••✾••┈•
🔹دانلود کتاب منهیجه الاستنباط الفقهی
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/38
•┈••✾••┈•
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
98-05-13_@Pand_Saadat.mp3
7.44M
#تزکیه
🔈 | #صوت
🔰 در س اخلاق حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله" در دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔸موضوع: نماز دهه اول ذی الحج؛ آیه 142 سوره اعراف
📆 زمان : یک شنبه | 1398/05/13
#پندهای_سعادت
#درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
✅ استاد #علیدوست: در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد
🔹#مکتب_قم، در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد؛ دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند؛ کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند؛ در استنباطاتش #تجمیع_ظنون را در نظر میگیرد (آنها را در یک نظامی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و #مقاصد توجه میکند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد؛ #شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد. این رویکرد خاص به فقه را من «مکتب قم» مینامم و معتقدم که بر قله آن نیز آیتالله #بروجردی و شاگردان ایشان ایستادهاند.
🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار میگیرد که میتوان آن را #مکتب_نجف نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد؛ نصبسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار #ریاضیوار فکر میکند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است و فقه آن، در مواردی #فقه_کشف نیست؛ بلکه #فقه_عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد).
http://mobahesat.ir/15695
پی نوشت:
نامگذاری مکتب قم و نجف، #جغرافیایی نیست، بلکه ناظر به روش اجتهاد است، از این رو بسیاری از فقیهان حوزه علمیه قم پیرو مکتب فقهی نجف هستند (مانند آیت الله العظمی تبریزی ره) و بالعکس.
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
✅ استاد #مبلغی: در فقه دو مکتب تحلیلی و تطبیقی وجود دارد
🔹مکتب امام #خمینی، #تحلیلی و مکتب آیتالله #خویی، #تطبیقی است، این دو مکتب همواره در طول تاریخ فقه بالیده و جلو آمدهاند.
🔹هر کدام از این دو مکتب در سه زمینه «صدور روایت»، «محتوای روایت» و «تعیین وضعیت موارد نبود روایت یا آیه» مسیرى متمایز دارند.
🔹نقطه ثقل استنباط در مکتب #تحلیلی، توجه به #قرائن و کوشش برای تجمیع آنها است.
🔹 نقطه ثقل استنباط در مکتب #تطبیقی، تمرکز بر قاعده و #تطبیق_قاعده است، مقصود از قاعده اعم از قاعده اصولی، قاعده فقهی و قاعده رجالی است و مقصود از تمرکز بر تطبیق آن، التزام قاطع و کاملا آشکار نسبت به نتیجه آن و پایبندی به مُرّ این نتیجه است.
▫️یادداشت مرتبط:
استاد #علیدوست: در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/60
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
✅ استاد #واعظی: روش شناسی اجتهاد، پلی بین اصول فقه و فقه است
▫️استاد سید محمدرضا واعظی:
🔹علم اصول فقه، ابزار عملیات استنباط را ارائه می دهد و #روش_شناسی_اجتهاد، روش استفاده از این معلومات و جایگاه آنها در فرآیند استنباط را بیان می کند، علم اصول ابزار استنباط را ارائه می دهد و روش شناسی اجتهاد #عملیات_استنباط را مورد بررسی قرار می دهد.
🔹علم فقه که به استنباط احکام شرعی می پردازد، با طیّ کردن فرآیند و روش هایی به مقصود می رسد که روش شناسی اجتهاد این فرآیند و روش ها را به طور جداگانه و مستقل -و بدون لحاظ مسألة خاص فقهی- مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد. بنابراین روش شناسی اجتهاد، پلی بین علم اصول فقه و علم فقه است.
🔹از فواید روش شناسی اجتهاد، ارائه مجموعه ای منظم و کامل برای آموزش طریق استنباط و روش فقاهت است. در حال حاضر آموزش طریق استنباط به روش سنتیِ القاء عملی استاد، اولا دیربازده و ثانیا ناقص است. فرآیندها به شکل منظم، ترتیبی و کامل آموزش داده نمی شود و معمولا برخی مراحل اصلا مورد توجه قرار نمی گیرند یا به روش طیّ شدن مراحل اشاره ای نمی شود. این نواقص، #ضرورت بررسی #تئوری_فرآیند_استنباط را -جدای از القای عملی آن- به خوبی نشان می دهد تا طلاب از تک تک مراحل استنباط با جزئیات آنها آگاهی مبسوط پیدا کند و معیار حجیت هر کدام را بیابد.
▫️یادداشت مرتبط:
سه گام تا اجتهاد
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/76
تفاوت روش شناسی اجتهاد و اصول فقه
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/25
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
روش شناسی اجتهاد-استاد واعظی.pdf
1.06M
#روش_شناسی_اجتهاد
✅ #روش_شناسی_اجتهاد، استاد سید محمدرضا #واعظی
🔹در این پژوهش، مطالب ارزشمندی پیرامون فرایند کلان اجتهاد و خرده فرایندهای آن بیان شده است
منبع: کانال یادداشت های طلبگی
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi/377
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
✅ استاد #مبلغی: بدون روش شناسی اجتهاد، ورود به رشته های تخصصی فقهی بی ثمر است
🔹روش شناسی اجتهاد تنها مسیری است که با پیمودن آن فضایی فراهم می شود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به #رشته_های_تخصصی فقهی فراهم می آید، در غیر این صورت ورود به رشته های تخصصی، یک حرکت #عقیم_و_بی_ثمر است و این حركتي است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد خسارت های بسیاری متوجه شما خواهد شد.
🔹اگر حوزه علمیه بخواهد، تحولات مثبت و سازنده ای را بر پاشنه اجتهاد سنتی خود ایجاد کند، باید به روش شناسی اجتهاد به دو صورت عام و خاص، یعنی معطوف به رشتههای تخصصی فقهی، به انجام برساند.
🔹#ضرورت_روش_شناسی آنقدر #جدی_و_اساسی است که رفتن حوزه علمیه به سمت پاسخگویی جامع و شامل و کارآمد به #مسائل_معاصر، متوقف بر پرداختن به روش و به سامان آوردن روش شناسی اجتهادی است.
🔹باید میان #روش و #روششناسی #تفاوت قائل شد، آنچه که امروزه در حوزه وجود دارد روش های عمیق فقهی است ولی آنچه که وجود ندارد شناخت تفصیلی این روش ها و تبدیل آن به یک دانش است تا حوزههای علمیه در سایه این دانش امکان قدرت مانور اجتهادی بیشتر و توسعه فراورده های اجتهادی بیشتر را پیدا کنند.
🔹همانگونه که ما #دانش_اصول داریم، #دانش_روش_شناسی هم باید داشته باشیم، دانش روش شناسی، اجتهاد را منضبط تر و پرابتکارتر خواهد کرد.
🔹روش شناسی اجتهاد و استوار کردن دانش آن در حوزه های علمیه می تواند تحولی بزرگ را در زمینه استحصال ظرفیت های دست ناخورده فقه ایجاد کند.
▫️متن کامل:
http://www.hawzahnews.com/news/496771
▫️یادداشت مرتبط:
تفاوت روش شناسی اجتهاد و اصول فقه
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/25
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
emam-ba-haeri-mojtahed-v-ba-boroojerdi-saheb-mabna-shod+3nehle-feghhi-baad-az-sheikh@almorsalat.mp3
775.7K
#روش_شناسی_اجتهاد
🔊🔊 #بشنوید
💠 امام خمینی (ره) با شاگردی مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) مجتهد شد و با شاگردی مرحوم آیت الله بروجردی(ره) صاحب مبنا شد. امام خمینی در روش و مبانی فقهی بسیار متاثر از آقای بروجردی (ره) است.
💠 بعد از شیخ انصاری (ره) سه نحله فقهی ایجاد شد. یک نحله همانند آخوند(ره) و آقای خویی (ره)، نحله دیگر همانند میرزای شیرازی(ره) و تابعین ایشان و نحله سوم فقیهانی همچون آقا رضا همدانی(ره) هستند.
🔰 استاد علی فرحانی
#فقه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
@Hoseinmehrali
💠 امام خمینی (ره) با شاگردی مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) مجتهد شد و با شاگردی مرحوم آیت الله بروجردی(ره) صاحب مبنا شد. امام خمینی در روش و مبانی فقهی بسیار متاثر از آقای بروجردی (ره) است.
💠 بعد از شیخ انصاری (ره) سه نحله فقهی ایجاد شد. یک نحله همانند آخوند(ره) و آقای خویی (ره)، نحله دیگر همانند میرزای شیرازی(ره) و تابعین ایشان و نحله سوم فقیهانی همچون آقا رضا همدانی(ره) هستند.
🔰 استاد علی فرحانی
#فقه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
📌 #بشنوید 👇