🏴 جهاد تبیین حضرت زینب(س)
◾ حضرت آیتالله خامنهای: زینب کبریٰ (سلام الله علیها) #جهاد_تبیین و روایت را راه انداخت؛ فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه عاشورا غلبه پیدا کند. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
💻 @Khamenei_ir
14001128_42682_1281k.mp3
12.68M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
📥 https://khl.ink/f/49629
ziarate-jame-kabire_[www.ketabesabz.com].pdf
317K
#ولایت
💠 نتیجه انس و الفت و مداومت بر زیارت جامعه کبیره، امام شناسی است.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
⁉️ سوال:
🌵 آیا عمل نکردن به دستورات استاد، برای شاگرد مبتدی عقوبتی به دنبال خواهد داشت؟
🌲جواب:
🌴 عمل نکردن به دستورات استاد از جانب شاگرد، یقیناً مشکلساز خواهد بود. شاگرد مبتدی حتما به استاد نیاز دارد و اگر استاد درست و خوبی که خود بزرگترین نعمت الهی است، نصیبش شد و او قدر ندانست، حتماً گرفتار عقوبت خواهد شد؛ زیرا خداوند در قرآن میفرمودهاست:
🌳 َلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ 🌳
🌱 اگر ناسپاسی نمایید، قطعا عذاب من سخت خواهد بود.
🌿 سوره ابراهیم، آیه ۷
📚 رهنمای طریق ، ص ۹۶ و ۹۷
#رهنمای_طریق 5⃣7⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
#تهذیب
💠 حضرت آیتالله حقشناس (رضوان الله تعالی علیه) به نقل از مرحوم آقا شیخ مرتضی زاهد (رضوان الله تعالی علیه):
اگر در مجالس یادگیری حلال و حرام شرکت بکنید از زیارت ثامن الحجج(علیه السلام) بالاتر است!!
زیرا تفقه در دین مورد نظر امام(علیه السلام) است.
بارها عرض کردم که مبادا تهذیب اخلاق را فراموش کنید. خدا شاهد است که وقتی بنده هفتهای یک بار در درس اخلاق شرکت میکردم، استاد اخلاق خاطرات مرا میکوبید و من مهذّب میشدم و اخلاق پاکیزه پیدا میکردم تا هفته دیگر.
اما اگر یک هفته استاد نمیآمد، با این که در طول هفته در کمال مراقبه بودم، اما میل به قبایح و زشتیها پیدا میکردم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
جوابیه بر نظری که ازدواج سفید را مشروع گفته بود👇👇
*نقد وارده بر مطلب "حکم فقهی ازدواج سفید"*
ازدواج سفید یعنی چه؟
بعضی ممکن است ازدواجی که تمام شرایط شرعی و اجرای صیغه در آن انجام شده اما ثبت محضری نشده است را ازدواج سفید بدانند. این ازدواج از نظر شرعی هیچ مشکلی ندارد اما از نظر قانونی مشکلات و مسائل خود را خواهد داشت.
اما معنایی که معمولا از ازدواج سفید مورد نظر میباشد "با هم بودن" است که معمولا همراه با مناسبات عاطفی و جنسی و ... میباشد. در این همباشی هیچ تعهدی طرفین نسبت به هم ندارند و تا زمانی که طرفین تمایل داشته باشند ادامه پیدا میکند و هر زمان که دو طرف یا یکی از آنها بخواهد از هم فاصله میگیرند و همباشی خاتمه پیدا میکند.
و اما نکاح معاطاتی چیست؟ نکاح معاطاتی تمام شرایط و احکام نکاح شرعی معمول را دارد جز اینکه عقد نکاح با بیان لفظی انجام نشده است و به جای آن با عمل خود میرسانند که ازدواج را قبول کردهاند.مثلا پسر و دختری با هم صبحتّهای قبل از ازدواج را انجام دادهاند، مهریه را مشخص کردهاند، پدر دختر اجازه داده است و ... همهی این کارها انجام شده است حال پسر دست خود را به نشانه تقاضای ازدواج دراز میکند و دختر هم دست او را میگیرد و با این کار نشان میدهد که ازدواج را پذیرفته است.
برای روشن شدن اختلاف میان نکاح معاطاتی و ازدواج سفید به معنی دوم، برخی تفاوتهای این دو را ذکر میکنم:
1️⃣در نکاح معاطاتی عقد ازدواج باید با فعلی انجام شود که اراده و رضایت طرفین را به وضوح نشان دهد در حالی که در ازدواج سفید عملی که صریحا مبرز اراده طرفین باشد انجام نمی گیرد.
2️⃣در نکاح معاطاتی طبق نظر فقها تمام شرایط یک نکاح عادی چه دائم چه موقت از جمله مهریه و یا تعیین مدت زمان در ازدواج موقت و .. باید انجام گیرد، ولی در هم باشی این شرایط وجود ندارد و مرد تعهدی به پرداخت مهریه و یا تعیین مدت معین در عقد موقت ندارد.
3️⃣در نکاح معاطاتی مانند نکاح دائم و موقت زمانی که زوجیت طرفین منعقد شد، هر دو موظف به زندگی با یکدیگر هستند و امکان قطع رابطه زناشوئی نیست مگر با طلاق در ازدواج دائم که آن هم صیغه ی خاص دارد، و در مورد ازدواج موقت با اتمام مدت زمان مشخص شده، اما در ازدواج سفید طرفین هیچ مسئولیتی در برابر زندگی مشترک نداشته و هر زمان یک طرف احساس کند مایل به ادامه ی زندگی نیست می تواند بدون درد سر به زندگی خاتمه دهد.
4️⃣در نکاح معاطاتی برای قطع ارتباط زناشوئی مانند نکاح دائم باید شرایط طلاق از نظر شرعی و قانونی من جمله جاری کردن صیغه ی طلاق بصورت لفظی، وجود دو شاهد و عده نگه داشتن زوجه انجام گیرد، اما در هم باشی طرفین بدون رعایت هیچ یک از احکام شرعی و قانونی به هم زیستی خود خاتمه می دهند.
5️⃣در نکاح معاطاتی همچون ازدواج شرعی اذن پدر یا ولی دختر باکره لازم است ولی در ازدواج سفید اغلب بدون اطلاع خانواده ها و پنهانی هم زیستی می کنند، چون آگاه هستند که این نوع زندگی هم غیر شرعی است هم مخالف عرف جامعه.
6️⃣در نکاح معاطاتی به محض انشاء زوجیت مرد و زن در قبال هم وظایف و مسئولیتهایی دارند که موظف به انجام آن هستند، مثلا تمکین زن و عدم خروج از منزل بدون اجازه شوهر و... و مرد نیز بعنوان مدیر وظیفه تأمین مخارج زندگی همسر و فرزندان و پرداخت نفقه، و مسکن و پوشاک مناسب و .. دارد، اما در هم باشی طرفین در قبال یکدیگر مسئولیتی ندارند. با توجه به موارد موارد بالا دو نکته در اینجا مطرح می شود: گذشته از این که مشهور و بلکه اجماع فقها این است که نکاح معاطاتی صحیح نمیباشد و عقد شرعی صورت نمیگیرد.
⛔️اما آن چیزی که آقای مهدی نصیری در کانال تلگرامی اش در مورد نظر امام رحمة الله علیه و آیت الله خوئی نقل کرده است، اشتباه و بیان ناقص مطالب آن ها است.
ابتدا نظر این بزرگواران را از بعضی از کتب ایشان نقل میکنیم و بعد مطلبی که آن شخص نقل کرده را بررسی میکنیم:
مرحوم امام در تحریر الوسیلة ج 2 ص 264 تصریح می کنند که معاطاة در نکاح کفایت نمی کند و جاری نمی شود.👇🏻
https://lib.eshia.ir/21010/2/246
مرحوم آیت الله خوئی هم در موسوعة الإمام الخوئی ج 33 ص 130، بعد از بحث، به این نتیجه رسیده اند که نکاح معاطاتی کفایت نمی کند.👇🏻
https://lib.eshia.ir/71334/33/130
⛔️اما در مورد متنی که از کتاب البیع مرحوم امام نقل شده است، امام در مقام بیان اشکال و جواب علمی بوده اند و در نهایت با اشکالاتی که بیان کرده اند، نظر خود را اینگونه در کتاب البیع ج1 ص 267 بیان فرمودند که ایقاع نکاح بوسیله معاطاة مخالف ارتکاز و فهم متشرّعة و تسالم اصحاب است بلکه ظاهر این است که در عدم جریان معاطاة در نکاح و طلاق، خلافی نیست. و اینگونه نیست که حرام باشد ولی مانع از ترتب زوجیت نشود بلکه موجب ترتب زوجیت هم نمی شود.👇🏻
https://lib.eshia.ir/11184/1/269
⛔️و اما در مورد مطلبی که
از مرحوم آیت الله خوئی نقل شده است، خود ایشان در مصباح الفقاهة ج2 ص 192 می فرمایند که زوجیت از نظر شارع با فعل حاصل نمی شود.👇🏻
https://lib.eshia.ir/10155/2/192
⛔️و اما در مورد مرحوم کمپانی اینکه بخواهیم از مرحوم کمپانی کلامی نقل کنیم که ایشان مانعی جز اجماع را برای نکاح معاطاتی ذکر نکردند(که در نهایت هم جایز نمی دانند) و یا اینکه به مرحوم فیض کاشانی نسبت داده شده است که نکاح معاطاتی را قبول داشته باشند، و از این ها استفاده کنیم که پس در فقه، فعل عاملان گناه دانسته نشده است و قائلانی از بزرگان فقهاء دارد، این نحوه حرف ها و استدلال ها صحیح نمی باشد! زیرا اگر قرار بود شما مقلّد مرحوم فیض کاشانی و یا قلیلی از علمای قائل به نکاح معاطاتی باشید(تازه اگر جواز تقلید بر میّت نزد مرجع اعلم زمان شما ثابت باشد!)، اگر مرجع فقهی تان مرحوم فیض کاشانی بود، یک بحث دیگری است! ولی اینکه بخواهیم از اینجور بیانات و عدم ارائه دقیق مطالب، برای اثبات نکاح معاطاتی استفاده کنیم، کاری بس نادرست است و بازی با دین است. بنابر نظر مشهور فقهاء به شهرت عظیمه، نکاح معاطاتی جایز نمی باشد و در صورت انجام، زنا و فعل حرام صورت گرفته است.
⚠️و اینکه گفته شد تمامی معاملات از تاسیسات دین نیستند و امضائی هستند و در نهایت شارع محدوده آن ها را مشخص می کند، این تازه اول کلام است! باید در ادله بررسی کرد که شارع محدوده نکاح را چگونه قرار داده است که گفته شد بنابر نظر مشهور فقهاء به شهرت عظیمه، شارع نکاح معاطاتی را جایز نمی داند. و اینکه گفته شد فقها بیع معاطاتی را باطل می دانستند، اشتباه محض است، زیرا معروف بین علماء قدمای ما همچون حلبی، شیخ طوسی، ابن زهرة، ابن ادریس، علامه حلّی و ... بیع معاطاتی را مفید اباحه تصرّف می دانستند و بیع را باطل نمی دانستند و نزاع در بیع معاطاتی در مورد افاده تملیک می باشد و نه اباحه تصرّف، فلذا اینکه آن شخص نوشته است دیر زمانی فقهاء بیع معاطاتی را باطل می دانستند، اشتباه محض است و نشان از عدم دقت ایشان در مباحث فقهی می باشد.
*منقول*
4_5843892241361274301.mp3
9.63M
* #سخنرانی_صوتی #امام_کاظم
🎧 موضوع: حضرت موسی بن جعفر علیه السلام
🎤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۱/۱۱
⏱ زمان: ۴۰ دقیقه
📥 حجم: ۹/۲ مگابایت
▪️مصادف با شب شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام
🔺 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ تداوم بعثت
🔺 رهبر انقلاب: انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دورهی معاصر تجدید کرد؛ یعنی خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خطّ مستمرّ بعثت نبوی را در این دوران، با ابتکار خود، با شجاعت خود، با اندیشهی بلند خود، با فداکاری خود پُررنگ کند و نمایان کند؛ [این] همان خطّ بعثت است که خب در طول زمان کمرنگ بود، امام بزرگوار توانست آن را پُررنگ کند و جامعیّت اسلام را در عمل نشان بدهد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
🌷 #بعثت_رحمت
💻 @Khamenei_ir