هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🔸 زنده کننده قلوب
🔷فرمایشات حضرت آیت الله حق شناس ره
🔶معاونت تهذیب حوزه علمیه آیت الله حق شناس ره (امین الدوله_فیلسوف الدوله)
#مواعظ
#فرمایشات_آیت_الله_حق_شناس_ره
#معاونت_تهذیب
🆔 @hhaghshenas
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۴۳ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
#فقه_اقتصادی ۴۴
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها)
#گفتار ۵ (ربا شناسی)
#انواع ربا
#ربای_معاملی
#نکات
💠 نکته ۲: حکم ربا در انواع کالاهای مکیل، موزون و معدود:
ربای معاملی در کالاهایی جریان دارد (حرام است) که به صورت پیمانه ای (مکیل: گردو، بادام و... در برخی مناطق کشور) یا به صورت وزن کردن (موزون: مانند طلا، نقره، گوشت و ...) سنجش می شوند.
اما در مورد حرمت آن در کالاهایی که به صورت عددی یا مشاهده ای یا متری مورد معامله قرار می گیرند (مانند خانه، ماشین، فرش، پارچه و ...)، بین فقها اختلاف نظر وجود دارد و مشهور فقها آن را صحیح می دانند.
✅ بنابراین، طبق نظر مشهور فقها، در کالاهایی که واحد سنجش آن ها شمردن، متر کردن، عددی و مشاهده ای (معدودات) است، ربای معاملی جریان نداشته و حرام نمی باشد.
⭕️ در نتیجه می توان دو کالای هم جنس معدود را با زیاده معاوضه نمود.
@feghtesad_ir
4_5938006450969251868.mp3
13.28M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در #دیدار_کارگران
💻 Farsi.Khamenei.ir
حمله سازمانیافته رسانهای به #لباس_روحانیت و ضرورت مواجهه هوشمندانه و بهنگام
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به موازات اقدامات خصمانه دشمن در مسئله #حجاب، #عمامه_ستیزی نیز در دستور کار اتاق فکر دشمن قرار گرفته است.
امتداد این پروژه در ماههای اخیر، در کف خیابان با حمله به روحانیت بیدفاع و مردمی و مظلوم خود را نشان داده که نمونه اخیر آن حمله به چند روحانی است که جدیدترین آن مربوط به ۶:۳۰ صبح در چهارراه شهدای قم است(تفصیل ماجرا را متولیان امر در زمان مناسب اطلاعرسانی خواهند نمود) اینکه این اقدامات کور توسط معدود پادوهای نادان و احمق صورت میگیرد یا عناصر آموزشدیده و مزدور سرویسهای جاسوسی بیگانه، موضوعی است که اهلش باید بررسی کنند اما در اصل ماجرا چندان تفاوت ایجاد نمیکند. دشمن حوادثی در میدان لازم دارد برای موج سواری و جنگ روانی.
در فضای رسانهای اما این اقدامات کور علیه لباس روحانیت(که گاه با هدف گرفتن شخص روحانی و گاه اهانت به لباس همراه است) هزار بار بیشتر و شدیدتر از ابعاد واقعی اش #بازنمایی میشود.
دشمن به دنبال آن است که از این حوادث، پروژه #ادراکسازیمنفی و #نفرتپراکنی علیه لباس روحانیت را دنبال کند.
تبعات اجتماعی این پروژه در بدنه روحانیت و در میان آحاد مردم، بسیار قابل بحث و بررسی تفصیلی است که در آینده بدان خواهیم پرداخت.انشالله.
در مواجهه با این راهبرد رسانهای خصمانه و خبیثانه، #خوابزدگی و #سهلانگاری اصلا جایز نیست.
روحانیان کف میدان این مجاهدان فرهنگی و پرچمداران خدمت بیمنت به مردم نجیب و عزیز ایران را نباید در این #کارزار_خصمانه تنها گذاشت!
(البته حالا اگر چند نفر پیدا نشوند که بگویند باید در این مسئله هم #کار_فرهنگی کنیم و جنس مسئله فرهنگی است و... !)
اطلاعرسانی پیشدستانه و حکیمانه، #روایتسازی_هوشمندانه، ورود بزرگان حوزه و از همه مهمتر، مجموعه مدیریت حوزه به عنوان متولی اداره امور روحانیت، بسیار ضروری و حیاتی است.
اهمیت این یادداشت در آینده نزدیک بیشتر روشن خواهد شد.
@rozaneebefarda
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۴۴ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
#فقه_اقتصادی ۴۶
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها)
#گفتار ۵ (ربا شناسی)
#انواع ربا
#ربای_معاملی
#نکات
💠 نکته ۳: راه حل رهایی از ربای معاملی:
اگر معاوضه دو کالای هم جنس در قالب دو معامله جداگانه انجام شود، ربای معاملی منتفی می شود؛ هر چند در این معاملات پولی رد و بدل نشود و معامله به ذمه باشد.
✅ مثال: مالک برنج هندی (که گویا برنج هندی نیاز ندارد ولی برنج ایرانی نیاز دارد)، برنج نا مرغوب خود را به قیمت مشخصی به مغازه می فروشد و صاحب مغازه ذمه خود را بدهکار می کند و بدون آن که پولی رد و بدل شود، برنج ایرانی را در معامله جداگانه ای به او می فروشد.
@feghtesad_ir
هر کس که دغدغه معیشت کارگر ایرانی را دارد، نمیتواند در برابر این معادله ناصواب که درآمد کارگر به ریال و مخارجش به دلار است، سکوت اختیار کند. این معادله، محصول غلبه تفکر معیشتسوز و نابرابریساز نئولیبرالیسم است. برای کارگر ایرانی، #نه_به_نئولیبرالیسم...
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖋 "من کسی را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثناء همه آثارش خوب است" امام خمینی-ره-
#اندیشه_دینی #استاد_مطهری #قلم #فکر #ترور #کتاب #روز_معلم
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۴۶ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
#فقه_اقتصادی ۴۷
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها)
#گفتار ۵ (ربا شناسی)
#انواع_ربا
#ربای_قرضی
#مقدمه
💠 ربای مشروط در عقد قرض، رایج ترین نوع ربا در زمان های گذشته و حال است و معاملات رایج در بخش های مختلف اقتصاد، به ویژه معاملات بانکی، بیشتر در معرض این نوع ربا (و نیز ربای جاهلی) می باشد.
@feghtesad_ir
1402.2.8 .mp3
3.25M
#سخنرانی_صوتی #بصیرت #آیت_الله_کشمیری
🎧 بررسی قوای ظاهری و باطنی انسان
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۸
⏱ زمان: ۱۳ دقیقه
🔺 @nasery_ir
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۴۷ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
#فقه_اقتصادی ۴۸
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها)
#گفتار ۵ (ربا شناسی)
#انواع_ربا
#ربای_قرضی
#تعریف
💠 تعریف: ربای قرضی، مقدار زیاده ای است که در ضمن عقد قرض شرط شده باشد. این گونه قرض را قرض ربوی می گویند.
به عبارتی دیگر، اگر در قرارداد قرض و هنگام انعقاد آن، شرط شده باشد که قرض گیرنده، مقداری زیادتر از آن چه دریافت نموده است، به قرض دهنده پرداخت کند، ربای قرضی پدید می آید.
✅ بنابراین، می توان فرمول ربای قرضی را چنین بیان کرد:
قرض+شرط+هر نوع زیاده
@feghtesad_ir
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی
🔻 حضرت شاه عبدالعظیم سیدالکریم است؛ بر اساس روایات انسانی که به زیارت شاه عبدالعظیم برود ثواب زیارت کربلا را دارد.
🔸 در تهرانِ قدیم که مردم اعتقاداتشان خوب بود، بعضی مردم و تجار معتقدِ بازار و غیر بازار وقتی که به بن بست می خوردند، به حرم شاه عبدالعظیم می آمدند و بست می نشستند؛ یک گوشه ای یک چادر می زدند و آن جا می نشستند. طولی نمیکشید که در کارشان گشایش می شد و بعد از آن به دنبال زندگی شان میرفتند؛ دو روز، سه روز، بیشتر یا کمتر، بستگی به مشکل و شخص دارد. برایشان حل شدن مشکل از این راه خیلی روشن و قطعی بوده است. راه دیگری غیر از سیدالکریم سراغ نداشتند.
🔹 ما که یک وقتی، اوایل ازدواجمان یک مشکلی برایمان پیش آمده بود، رفتیم که آنجا بمانیم و پی در پی به زیارت برویم تا حل شود. آنجا یک مدرسه علمیه بود، ساکمان را داخل آن مدرسه گذاشتیم و رفتیم حرم و نماز مغرب و عشاء خواندیم و زیارت کردیم و به مدرسه آمدیم؛ همان وقت که از زیارت برگشتیم خیلی سریع مشکل حل شد.
کد ۱۴۱۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#حضرت_حمزه
🔻 یک روایتی در تفسیر آیه «وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلَاءِ شَهِیدًا» نقل شده است که خیلی عجیب بود. در این روایت می فرماید روز قیامت جناب نوح علیه السلام را برای محاسبه اعمال میآورند.
🔸 از ایشان میپرسند: «هل بلّغتَ؟» آیا رسالت خود را ابلاغ کردی؟ میگوید: بله، من کارم را انجام دادم. میگویند: شاهد بیاور. حضرت نوح میگوید: خدایا! من در این جمعیت و در این فضای بی انتهای قیامت، شاهد از کجا بیاورم؟ میگویند: بالأخره خداوند شاهد میخواهد.
🔹 خبر به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) میرسد و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به جناب حمزهی سیدالشهداء میفرمایند که شما بروید و شهادت دهید که حضرت نوح (علیه السلام) تامّ و تمام تبلیغ رسالت کردند.
🔸 راوی میپرسد: یابن رسول الله! چرا خود پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) یا امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای این کار نمیروند؟ حضرت میفرمایند: آنها مشغول به کار مهمتری هستند.
🔹 حضرت حمزه برای حضرت نوح (علیه السلام) شهادت میدهند. شما همین نکات را کنار هم بچینید، میبینید که چقدر مطالب دیگر از آن در میآید!
کد ۶۸۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی #آیت_الله_بهجت
🔻 پیرمردی از اقوام آشیخ عبدالنبی بودند. فرزندش از قول پدرش نقل میکرد که زمانی، مسجد فاطمیه قم، واقع در گذرخان، امام جماعت نداشت و من متحیّر بودم که چه باید کرد؟ تا اینکه شنیدم آشیخ عبد النبی عراقی بیمار شدند و در بیمارستانی در تهران بستری هستند.
🔸 از قم به سمت تهران حرکت کردم. ابتدا، به زیارت شاه عبدالعظیم رفتم و پس از خواندن دو رکعت نماز، از حضرت عبدالعظیم درخواست کردم که یک امام جماعت برای مسجد ما بفرستند. بعد سرم را روی مهر گذاشتم و خوابم برد.
🔹 در خواب، حضرت عبدالعظیم را دیدم یا صدایشان را شنیدم که فرمودند: به قم برگرد و در همان گذر خان برای امام جماعت مسجد، به سراغ بهجت برو.
🔸 ایشان هم برمیگردند. از حاج غلامعلی قصاب که در گذرخان مغازه داشت، میپرسد که در این کوچه، بهجت داریم؟ میگوید، بله. البته در همان خواب هم به حضرت گفته بود که آقا! میترسم به ایشان هم بگویم اما قبول نکنند (چون ظاهراً از افراد زیادی درخواست کرده بودند اما آنها نپذیرفته بودند). حضرت فرموده بودند، نگران نباشید. اگر به ایشان پیشنهاد دهید، قبول میکنند.
🔹 بعد هم خدمت مرحوم آیت الله بهجت رحمت الله علیه می رسند و به ایشان عرض می کنند و ایشان قبول میکند.
کد ۷۶۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#حضرت_حمزه #نبی_اکرم #توبه
🔻 وحشی، غلامی سیاهپوست بود که خیلی دقیق، نیزه پرتاب میکرد؛ به گونهای که حلقهای را آویزان میکردند و اینها را اینطوری تمرین میدادند، آنوقت این وحشی، نیزه را از داخل حلقه رد میکرد؛ موقع تمرین فاصلهها را پیوسته دور میکردند که دقیق پرتاب کنند.
🔸 همسر ابوسفیان ، مادر معاویه که هند نام داشت به وحشی گفت که من تو را آزاد میکنم، به شرطی که یکی از این سه نفر را در جنگ اُحد بکشی، یا پیغمبر خدا (صلیاللهعلیهوآله)، یا علی امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و یا حمزه را.
🔹 گفت که به پیغمبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) نمیشود نزدیک شد؛ چون اصحاب، اطراف او را گرفتند و مراقبش هستند و من او را نمیتوانم بکشم، حضرت علی هم که خیلی در جنگ باهوش است و مراقب اطراف خود است؛ دست من به او هم نمیرسد، ولی جناب حمزه وقتی که خشمگین میشود، گاهی این طرف و آن طرف میشود، او را میتوانم بکشم.
🔸 کمین کرد و حضرت حمزه را کشت؛ این مصیبت خیلی برای رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله)، گران تمام شد! خیلی، خیلی، خیلی!
🔹 این وحشی هم فراری بود، ولی بعد که برای طلب بخشش و مسلمان شدن پیش حضرت] آمد، به حضرت فرمود آیا برای من هم مسلمان شدن و توبه کردن ممکن است حضرت فرمودند: «بله ولی من نمیتوانم قاتل عمویم را ببینم، لذا از جلوی چشم من دور باش».
(ر ک: ابن اثیر، أسد الغابة، ج۴، ص۶۶۳)
کد ۱۲۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
* #حضرت_حمزه
💠 گریه برای حضرت حمزه علیهالسلام
🔻بعد از شهادت حضرت حمزه (عليه السلام) زن هاي مهاجر و انصار قبل از اينکه براي شهداي خود گريه کنند، مي رفتند براي حضرت حمزه عزاداري می کردند، به خاطر شدت محبتي که رسول خدا به جناب حمزه داشت، و این جهت دهی از جانب پیامبر بود که مردم را سوق می دادند به سمت اسطوره ها تا مردم هویت پیدا کنند. تا اينکه جريان کربلا پيش آمد و عزاداري ها از ناحيه اهل بيت عصمت و طهارت به آن سو جهت دهي شد.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی
🔻 یکی از دلائل ماندگاری نوع عملکرد افراد می باشد مثلا ما در ایران امامزادههای زیادی داریم که انواع دارند: برخی مرقد دارند، برخی مرقد ندارند و بعضی هم از یاد رفتهاند و تمام شده است؛
🔸 اما وقتی به حضرت عبدالعظیم عليهالسلام نگاه میکنید، یکی، دو روایت باعث ماندگاری این بزرگوار شده است؛ اما آن دو روایت بعد از دهها سال گذشت و صبوری بود. در فضاهای خاص آن زمان که بنی الحسن، مقداری با بنی الحسین اختلاف داشتند اما با این وجود ایشان با اینکه از بنی الحسن بود و با اینکه حدود 90 سال سن داشت و فقیه و محدّث بود، ایمانش را به شخصی [امامی از نسل بنی الحسین علیه السلام] عرضه کند که به حسب ظاهر کودک چهار پنج ساله است و تسلیم اوامر او باشد و او را به عنوان امام بپذیرد!
🔹 گاهی آن کودک را بر دوش خودش سوار کند و به مجلس بیاورد و شاگردان او اعتراض کنند که شما از فرزندان اهل بیت (علیهم السلام) هستید، خودتان پیرمرد، فقیه و محدّث هستید، بگوید: نه، این ارادهی حق تعالی است. اینها دست به دست هم میدهد و یک ماندگاری برای ایشان تولید میکند.
<کد 5822>
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۴۸ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
#فقه_اقتصادی ۴۹
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها)
#گفتار ۵ (ربا شناسی)
#انواع_ربا
#ربای_قرضی
#ارکان
💠 چنان چه از تعریف و فرمول ربای قرضی (قرض+شرط+هر نوع زیاده) معلوم است، برای تحقق این نوع از ربا، باید سه رکن وجود داشته باشد:
1⃣ قرض بودن قرارداد؛
2⃣ شرط؛
3⃣ هر نوع زیاده.
@feghtesad_ir
1822236418_2001521199.mp3
12.9M
فایل صوتی
📚 :جلسه درس اخلاق
پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
🕌 : مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران
🌐 www.new.javedan.ir
پژوهش های اصولی
#فقه_اقتصادی ۴۹ #بخش ۱ (احکام کسب های حرام) #فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها) #گفتار ۵ (ربا شناسی) #ان
#فقه_اقتصادی ۵۰
#بخش ۱ (احکام کسب های حرام)
#فصل ۱ (ربا، خبیث ترین درآمدها)
#گفتار ۵ (ربا شناسی)
#انواع_ربا
#ربای_قرضی
#ارکان
#رکن۱
💠 رکن ۱: قرض بودن قرارداد: در صورتی که قرارداد بین طرفین، عقد قرض نباشد و به جای قرض، از سایر قراردادها استفاده شده باشد، ربای قرضی پدید نمی آید.
✅ مثال ۱: شخصی که میخواهد ۱۰۰ میلیون تومان از دیگری دریافت کند (برای آن که مثلا خودرو خریداری نماید) به شرط آن که بعد از یک سال با ۱۰ میلیون تومان زیاده بازگرداند:
🔴 اگر این مبلغ را در قالب عقد قرض دریافت کند، ربا است.
🟢 اما اگر در قالب عقد "فروش نسیه قسطی یا اقساطی" دریافت کند، اشکالی ندارد.؛ زیرا عقد قرضی در کار نیست و رکن اول ربای قرضی وجود ندارد.
✅ مثال ۲: فردی که می خواهد مبلغی را در حساب بانکی قرار دهد تا سود دریافت نماید:
🔴 اگر بدون آن که از ماهیت سپرده های سرمایه گذاری بانکی اطلاع داشته باشد، پول خود را به این نیت به بانک می سپارد که ماهانه فلان درصد یا فلان مبلغ به وی سود دهد، در این صورت سودهای دریافتی ربا بوده و اخذ آن شرعا حرام می باشد.
🟢 اما در صورتی که سپرده گذار _بر اساس شناختی که از ماهیت سپرده های سرمایه گذاری دارد_ پول خود را به قصد سرمایه گذاری به بانک بسپارد تا بانک مطابق قانون بانکداری بدون ربا، سپرده ها را در انواع فعالیت های اقتصادی به کار بسته و از سود حاصل به وی بپردازد، سپرده گذاری وی صحیح خواهد بود؛ زیرا عقد قرضی در کار نیست و رکن اول ربای قرضی وجود ندارد.
@feghtesad_ir
51.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مروری بر کتاب پیشوای صادق - قسمت اول
با ارائه حجت الاسلام محمد امیری طیبی
#پیشوای_صادق
#امام_صادق علیه السلام
@qom_khamenei_ir