#فقه
#جهاد_ذبی
#طرح_مساله 1
🖋 استاد #فاضل_لنکرانی:
مشهور به دو نوع جهاد (دفاعی و ابتدائی) معتقدند.
در باب جهاد دفاعی، عقل هم به میدان می آید و شاید از مسلمات باشد.
البته برخی جهاد ابتدائی را منکر اند و تمام غزوات و جنگ های نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را حمل بر جهاد دفاعی کرده اند، ولی این نظر، شاذ و باطل است.
پس از بررسی نصوص دینی، قسم سومی از جهاد نیز مطرح است که آن را جهاد ذبی می نامند و نهضت سید الشهدا علیه السلام را می توان نمونه بارز آن دانست.
سیدالشهدا علیه السلام، نه در حالت جهاد دفاعی بودند و نه در حالت جهاد ابتدایی، ولی دین را در خطر دیدند و لذا قیام کردند.
قیام عاشورا نه بر اساس جهاد دفاعی قابل تفسیر است و نه بر اساس جهاد ابتدایی، بلکه فقط بر اساس نظریه جهاد ذبی، قابل تفسیر است.
احکام جهاد ذبی نیز، هم تفاوت هایی با جهاد دفاعی دارد، و هم تفاوت هایی با جهاد ابتدائی.
حضور سپاه و بسیج در سوریه و فلسطین و یمن و عراق و ... نیز بر اساس وجوب جهاد ذبی است.
حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، از همان روز اول انقلاب شکوهمند اسلامی، فلسطین را مساله اصلی انقلاب دانستند و رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی نیز همین راه را ادامه دادند و همین الان هم اگر از این مساله، عقب نشینی کنند، قطعا بسیاری از مشکلات، حل خواهد شد، ولی جهاد ذبی واجب است، لذا نباید عقب نشینی کرد.
در جای جای فقه شیعه، مساله مقاومت، مطرح شده است و فقه مقاومت، یک جایگاه اساسی در فقه امامیه دارد.
ما در فقه، لزوم مقابله بدعت ها، کتب ضاله، فرق انحرافی و ... را داریم و این ها، همان وجوب جهاد ذبی را می رساند.
یکی دیگر از مظاهر فقه مقاومت، عدم جواز محبت نسبت به کفار است.
یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا عدوی اولیاء ...
طبق حکم اولی اسلام، ما حق نداریم دست دوستی به کفار بدهیم، و به آن ها، ابراز محبت کنیم و این مساله نیز از شعب جهاد ذبی است.
شیخ اعظم انصاری در مکاسب، عدم جواز فروش سلاح به کفار را مطرح می کند و این نکته نیز از شاخه های فقه مقاومت است.
حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در این باب، نظریه بسیار دقیقی دارد و می فرماید:
اگر حکومت اسلامی، آن قدر قدرتمند شد (مثل شرایط فعلی موشکی ایران که بسیار قدرتمند و کم نظیر شده است)، اگر ولی فقیه مصلحت دانست، فروش سلاح به کفار، مشکلی ندارد.
این نظریه حضرت امام نیز در فقه مقاومت، می گنجد.
مرتد وقتی اعلام ارتداد می کند، به دو راه، حکم قتل او ثابت است و یکی از راه استصحاب شرایع سابقه است، زیرا در شرایع سابقه نیز قتل مرتد، واجب بوده است. این حکم نیز برای حفظ دین است و تحت فقه مقاومت می آید.
آیه شریفه «و با تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» نیز یکی از احکام فقه مقاومت را بیان می کند، زیرا استعلاء و عزت اسلام و حکومت اسلامی، از خطوط قرمز است.
متاسفانه برخی به اسم حقوق شهروندی، همه را مساوی اعلام می کنند در حالی که این مطلب، با مبانی اسلامی، سازگاری ندارد.
در باره نحوه تعامل با کفار، قوی ترین دستورات را در اسلام داریم.
در روایات، منع می کند که کسی برای تحاکم، به سراغ کفار برود.
اکثر فقهای شیعه، مشرک را نجس می دانند. سوال این است که چرا باید نجس باشد؟
این برای همین است که مسلمان، مرز خویش را از کافر جدا کند و حتی هم کاسه با او در غذا نشود، لذا این بحث نیز در فقه مقاومت می آید.
در باب تقیه، دو نوع تقیه داریم (تقیه خوفی، تقیه مداراتی). ریشه اصلی وجوب این دو مورد نیز حفظ اسلام و مسلمین است.
ائمه اطهار علیهم السلام، فرموده اند که اسرار ما را فاش نکنید. برخی سخنرانان متاسفانه گاهی بالای منبر، مطالب خلاف وحدت بیان می کنند و این کار، خلاف شرع است.
لزوم دشمن شناسی، رصد تحرکات دشمن، بازدارندگی از اقدامات و شرارت های ان ها و ... از واجبات فقه مقاومت است که در این زمینه ها، الحمدلله، رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی بی نظیر است و خود غربی ها بار ها اذعان کرده اند که ایشان خیلی قبل از آن که ما اقدام کنیم، پیش بینی کرده و با اقدامات متناسب، جلوی ما را می گیرند.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
#جهاد_ذبی
#طرح_مساله 2
🖋 استاد #فاضل_لنکرانی:
یکی از مهم ترین دستورات کلیدی قرآن کریم در باب فقه مقاومت، آیه ذیل است:
و اعدوا لهم ما استعلام من قوه تذهبون به عدو الله.
همچنین می توان در این باب، از آیه نصر نام برد.
نهضت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نیز بر اساس جهاد ذبی است.
قدیم برخی سوال می کنند که چرا حضرت امام، عده ای را فرستادند به لبنان تا حزب الله لبنان راه اندازی شود؟
البته الان دیگر این سوالات کمتر شده است و واقعا خدا حفظ کند حزب الله لبنان را که منشأ برکات فراوانی در منطقه شده است. ولی به هر حال این دستور حضرت امام، بر اساس وجوب جهاد ذبی است.
قرآن کریم دستور می دهد:
فاستقم کما امرت و من تاب معک؛ یعنی تا پای جان باید مسلمین، استقامت و مقاومت کنند.
در جای دیگر می فرماید:
خذوا ما آتیناکم بقوه؛ از امام صادق علیه السلام پرسیدند که این دفاع از دین، مراد مقاومت با جان است یا مقاومت همه جانبه؟
حضرت صادق علیه السلام فرمودند: مقاومت همه جانبه تا پای جان.
@Hoseinmehrali
008_980912-shabzendedar-Akhlagh.mp3
19.05M
🔈 | صوت درس اخلاق
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: سه شنبه 98/09/12
#صوت
#درس_اخلاق
#صوت_درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
🔰درس اخلاق مرحوم آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه):
🔸 در همان ایام جوانی، روزی مقابل مزار میرزای قمی در مسجد حاج شیخ علی، به خدا گفتم:
🔸 "ای پروردگار عزیز! من از تو پول و نان نمی خواهم، من فقر علمی دارم! آیا می شود حاجت من برآورده شود؟"
🔸 بعد به منزل رفتم. وضو گرفتم، دعا کردم و با همین فکر و نیت خوابیدم که ناگهان دیدم در باز شد و آقا (امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف آوردند و گفتند:
🔸 "یا ابن آدم تفرغ لعبادتی املا صدرک غنی و اسد فقرک"؛
ای پسر آدم! اگر در مقام عبودیت و بندگی کوشا باشی، تمام جهات فقر تو را ما جبران می کنیم؛ فقر علمی، مادی، مالی، بدنی، همه چیز!
🔸 بعد به من فرمود: "فهمیدی؟"
گفتم: "بله"
ایشان فرمود: "دیگر انتظار چیز دیگری را نداشته باش!"
پس اگر دیدی اینجا معطل مانده ای، بدان برای آن است که آنجا را کم گذاشته ای.
@Hoseinmehrali
شرح حدیث جلسه 38.mp3
2.59M
شرح حدیثی درباره شروط پذیرش مسئولیت
@Hoseinmehrali
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
میلاد با سعادت امام حسن عسکری (علیه السلام) بر تمام شیعیان جهان و به خصوص صاحب عصر و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تبریک و تهنیت باد.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
@Hoseinmehrali
پیاده شده نشست عصرانه21-فقه مقاصدی1.pdf
482K
متن پیاده شده نشست عصرانه21
#فقه_مقاصدی 1
@Hoseinmehrali
📷 | #لوح
🏴 السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
وجود مبارک فاطمهی معصومه سلام الله علیها در عالم خلقت یک دُرّهای است که باید همجواری با این درّهی نادرهی عالم خلقت را واقعاً غنیمت بشماریم. کأن خداوند این مضجع شریف را قرار داده تا برکاتی که باید از قبر مبارک حضرت زهراسلام الله علیها نصیب عالمیان شود، از این مضجع نورانی به عالمیان برسد.
#حضرت_معصومه_علیها_سلام
🔗 @pand_saadat
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #مقدمات_تحقیق #تعاریف 2 🖋 تعریف ارتکازات عقلائیه: به آن چه در اذهان عقلاء
#اصول_فقه
#سیره_عقلائیه
#مقدمات_تحقیق
#تعاریف 3
🖋 تعریف امضاء:
امضاء عبارت است از این که شارع مقدس بر اساس مؤدای سیره عقلائیه، جعل حکم مماثل یا جعل حکم مناسب نماید، اعم از حکم وضعی یا تکلیفی.
✅ به عنوان مثال، اگر عقلاء، در موارد غبن، برای مغبون، حق خیار قائل باشند و شارع مقدس نیز حکم شرعی حق خیار را (که یک حکم وضعی است)، جعل نماید، جعل حکم مماثل نموده است، ولی اگر حکم شرعی جواز فسخ را (که یک حکم تکلیفی است)، جعل نماید، حکمی مناسب با مؤدای سیره عقلائیه (که عبارت است از اعتقاد به وجود حق خیار)، جعل نموده است.
🔆نتایج:
🔆 نتیجه ۱:
این که برخی در مقام تعریف امضاء، آن را به رضای شارع مقدس به سیره عقلائیه تعریف نموده اند، صحیح نیست، زیرا سیره عقلائیه از مواردی است که در طریق استنباط احکام شرعی قرار می گیرد و به آن، برای اثبات حکم شرعی واقعی یا ظاهری استدلال می شود، و روشن است که صرف رضایت شارع مقدس، حکم شرعی نیست.
البته رضایت شارع، مقدمه و طریقی برای جعل حکم مماثل یا مناسب است، ولی تعریف شئ به مقدمه آن، صحیح نیست، بلکه باید تعاریف اشیاء، به وسیله حقیقت آن ها صورت پذیرد، نه مقدمات آن ها.
🔆 نتیجه ۲:
اگر فقیه در مواردی، به دنبال استنباط حکم شرعی نباشد، بلکه صرفا بخواهد در مقام عمل، تحیر مکلف را بر طرف نماید، در این گونه موارد، احراز رضایت شارع مقدس نیز کافی است.
به عنوان مثال اگر بخواهد با احراز رضایت شارع مقدس نسبت به تصرفات حاکم شرعی در برخی از امور حسبیه، آن امور را رتق و فتق نماید تا منجر به اختلال نظام نشود، در این جا، استنباط جعل حکم مماثل یا مناسب، لزومی ندارد و صرف احراز رضا، کافی است.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #مقدمات_تحقیق #تعاریف 3 🖋 تعریف امضاء: امضاء عبارت است از این که شارع مقد
#اصول_فقه
#سیره_عقلائیه
#مقدمات_تحقیق
#اقسام 1
🖋 سیره عقلائیه از حیث ارکان قضیه، به دو قسم تقسیم می گردد، زیرا یا مرتبط با حکم شرعی است و یا مرتبط با موضوع حکم شرعی است.
✅ مراد از قسم اول، تمام سیره هایی است که در طریق اثبات حکم شرعی قرار می گیرد، و با استدلال به آن، حکم شرعی فقهی یا اصولی، اثبات می شود.
✅ به عنوان مثال، در علم فقه، برای اثبات حکم شرعی حیازت، و این که حیازت ملکیت شرعی می آورد، به سیره عقلائیه استناد می شود، زیرا عقلای عالم، هر کسی را که از اموال مباح و قابل نقل، چیزهایی را حیازت کند، او را مالک آن چیزها می دانند.
✅ هم چنین در علم اصول فقه، برای اثبات حکم حجیت ظواهر، به سیره عقلائیه استناد می شود، زیرا عقلای عالم ظواهر الفاظ را حجت می دانند و در همه جا اعم از دادگاه و وصایا و مکاتبات و ... به آن عمل و احتجاج می نمایند.
🔆 نکته مهم آن است که برای اثبات حجیت این قسم از سیره، فقط سه راه وجود دارد که عبارتست از:
1. صحت بنای عقلاء و عدم خطای ایشان در عملکرد، از دل آن بجوشد، به این صورت که از سیره های مسلمی باشد که گویا از امور فطری است و خداوند متعال، آن را در نهاد بشر، قرار داده است.
2. با تراکم ظنون و ضمیمه کردن قرائن، علم یا اطمینان به امضاء آن حاصل شود.
3. شارع مقدس امر صریح یا ضمنی به عمل بر طبق آن نموده باشد، و یا جعل منجزیت یا معذریت برای آن نموده باشد، و یا مردم را در آن زمینه، به عمل بر طبق حکم عقل جمعی، حواله داده باشد.
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
🔰حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
گاهی ممکن است که انسان به واسطه تحصیل علم و مقام تصور کند که از دیگران برتری دارد اما برای این که این توهم نادرست پیدا نشود یا از بین برود انسان باید از خود مراقبت کند و بداند که تنها خداوند متعال از جایگاه انسان ها اطلاع دارد.
#پندهای_سعادت
#درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
#فقه_مقاصدی
#تحریر_محل_نزاع
بر گرفته از بیانات استاد #نجفی_بستان:
🔆نکات:
1. تعریف علت و حکمت:
✅علت ها و حکمت ها، هر دو واقع در موقع علت می شوند، ولی مقصود از علل، آن چیزهایی است که دخیل در خود حکم است و هم مخصص است و هم معمم.
هر چه که واقع در موقع علت است ولی تعمیم دهنده و تخصیص زننده نیست، حکمت است.
2. تفکیک علت از مقاصد شریعت:
✅مقاصد شریعت، اغراض کلی شارع حکیم از تشریع است و برای رسیدن به این اغراض کلی، احکام فراوانی تشریع شده است که هر کدام، علت یا عللی دارد که به آن علل الشرایع گویند.
3. مورد تمسک به مقاصد شریعت:
✅در مواردی که دچار فقدان دلیل هستیم، اهل سنت برای اثبات حکم، به مقاصد شریعت تمسک میکنند، زیرا از نصوص ائمه اطهار علیهم السلام، محروم اند و از این طریق، فقدان و کمبود نص را جبران می کنند.
🔆 نتیجه آن است که در موارد وجدان دلیل، هیچ نیازی به تمسک به مقاصد شریعت نیست.
4. اقسام مقاصد شریعت:
✅ اغراض کلیه و مقاصد شریعت بر دو قسم است:
گاهی فقط می فهمیم که شارع مقدس، آن را اراده کرده است، ولی مرتبه آن را نمی دانیم که آیا در حد وجوب و لزوم است یا در حد و مرتبه استحباب.
حال اگر هم اصل مقصدی را فهمیدیم و مرتبه اش را نیز به دست آوردیم که از مقاصد مهم و الزامی است، تمامی فقها قبول دارند که هم مخصص است و هم معمم و اصلا این طور موارد، مانند علل است که معمم و مخصص است.
ولی تمام الکلام در این است که بتوانیم هم اصل یک مقصد را و هم مرتبه اش را احراز و استنباط کنیم؛ و تمام نزاع فقه شیعه با عامه در همین قسمت است که آن ها گاهی با دلالات ضعیفی مانند تنبیه و اشاره و ... به مقصد می رسند و بدون احراز مرتبه آن، به آن استناد می کنند.
5. رابطه مقاصد شریعت با احکام حکومتی:
✅احکام حکومتی بر دو قسم است:
گاهی حاکم شرع مجبور می شود برای تنظیم شوارع، برخی موقوفات و املاک شخصیه را تخریب کند.
در این موارد، تزاحم بین احکام است و هر جا که تزاحم شود، باید اعم را ترجیح داد که در این جا، مصالح نوعیه را ترجیح می دهند.
ولی گاهی حکم حکومتی داریم ولی الان مصلحت جمعی اقتضا می کند آن را برای مدتی و تا زمانی که مصلحت اقتضا می کند، آن حکم را تغییر دهیم و چه بسا لازم شود که واجبی را حرام کنیم.
در مورد قسم دوم، نسبت به دایره آن، اختلاف وجود دارد.
پس این طور نیست که احکام حکومتی همیشه بر اساس مقاصد شریعت باشد، زیرا نسبت آن ها از جهت مصالح، علم و خاص مطلق است نه تساوی، زیرا فقط گاهی احکام حکومتی بر اساس مقاصد شریعت است.
6. فقه نظامات:
✅اگر مقصود از فقه نظامات این است که از همین آیات و روایات، نظام اقتصادی مثلا استنباط می شود، حرف درستی است.
@Hoseinmehrali
📆 ۱۹ آذر ۱۳۶۱، انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. آیتاللهالعظمی خامنهای، در این انتخابات از حوزه تهران نامزد شدند که مردم با بیش از دو میلیون و هشتصد رای، ایشان را بعنوان نفر اول برای عضویت در این مجلس انتخاب کردند.
✅ میزان رای آیتاللهالعظمی خامنهای در این انتخابات، #بالاترین میزان رای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در همه ادوار این انتخابات است./خبرگزاری حوزه
http://eitaa.com/joinchat/4232904708C8e998ab250
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشعار زیبای #حماسی عربی با زیر نویس فارسی
@Hoseinmehrali
#حضرت_معصومه
🔹استاد تحریری:
🌹در زیارتنامه حضرت که توسط #امام_رضا علیه السلام انشاء شده آمده است:
یا #فاطمه اشفعی لنا فی الجنه...
🌷این جایگاه #مقام_ولایت حضرت است که می تواند از بقیه دستگیری بکند
در بین امام زادگان حضرت #معصومه بطور خاص این فضائل را دارند.
🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
📽/ حق حضرت #معصومه سلام الله علیها چیست؟
🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
چند نکته از زندگی علامه طباطبایی@almorsalat.mp3
2.54M
#تلنگر
💠صوت کمتر شنیده شده از علامه مصباح در مورد استادش ...
✅ چند نکته از زندگی علامه طباطبایی
🔸نظم کم نظیر، سختی کم نظیر، مخالفین کم نظیر، برکت کم نظیر و...
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
✅گزارش #اختصاصی از نشست #روش_شناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای (حفظه الله تعالی)
🔹نشست روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای بر اساس کتاب غنا، یکشنبه 17 آذر ساعت 18 در مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، با سخنرانی استاد #مبلغی برگزار شد.
🔹در این نشست، استاد مبلغی به اهمیت روش شناسی اجتهاد پرداخت و گفت: ما در فقه روش داریم اما روش شناسی نداریم؛ روش شناسی فواید بیشماری دارد و استنتاج ما را سریعتر، دقیقتر، جامع تر و به روزتر می کند.
🔹ایشان افزود: روش شناسی اجتهاد، مطالعات فقهی را کن فیکون می کند و برای برخی که دچار تحیر در درس خارج هستند و دچار خستگی درسی شده اند، راه برون رفت شان تمرکز بر روش شناسی است.
🔹استاد مبلغی گفت: باید روش فقیهان نیرومند مثل امام، آیت الله خامنه ای، شهید صدر و آیت الله خویی را بشناسیم؛ این کار، ما را جلو می اندازد؛ ولی اگر روش شناسی نداشته باشیم متوقف می شویم
🔹در ادامه، ایشان به ابعاد روش شناسی اشاره کرد و گفت: ارکان عملیه الاستنباط 7 بخش است که روش در آنها ظهور می یابد:
1. فقه النص (فقه القرآن، فقه الحدیث: مضمون الحدیث/ سند الحدیث)
2. فقه الموضوع
3. فقه الآراء
4. فقه اللغه
5. فقه السیر و المرتکزات و الاعراف
6. فقه التطبیق
7. فقه الترتیب
🔹استاد مبلغی گفت: #فقه_الحدیث آیت الله خامنه ای مبتنی بر سه روش است:
الف. لحن القول شناسی
یکی از راههای رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص345 کتاب غنا)
ب. بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب
که شامل دو بخش است:
-قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست فهم ما از پاسخ امام تغییر می کند.
- قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است.
ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی)
🔹استاد مبلغی در ادامه به #فقه_الموضوع پرداخت و گفت: آیت الله خامنه ای از سه روش استفاده می کنند:
الف. توجه به جامعه زمان صدور احادیث
ب. بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک
ج. مناط شناسی
مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ می دهد و سه نوع تنقیح مناط می توانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار آیت الله خامنه ای به چشم می خورد:
- الغای خصوصیت داخلی؛ که رایج است
- الغای خصوصیت خارجی؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع می کنیم، می بینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی و لعب و موزون بودن که این پیرایه های خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود.
- تثبیت خصوصیت؛ که آیت الله خامنه ای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند.
▫️پی نوشت:
سایر مولفه ها (فقه الآراء، فقه اللغه و ...) در جلسات آتی بررسی خواهد شد.
#فایل_صوتی نشست به زودی در کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) بارگذاری خواهد شد.
#اختصاصی
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@Hoseinmehrali
009_980919-shabzendedar-Akhlagh.mp3
17.98M
🔈 | صوت درس اخلاق
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: سه شنبه 98/09/19
#صوت
#درس_اخلاق
#صوت_درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت
🔸استاد شب زنده دار دام ظله:
انسان برای رسیدن به مقصد عالی باید برنامه ریزی و تلاش کند و اینگونه نیست که انسان در لحظه ای به احسن نیات برسد بلکه تلاش و تحرک می خواهد، وصول به مقامات معنوی کوشش زیاد می خواهد چرا که موانع بسیاری برای آن وجود دارد اما به اندازه ای عظمت دارد که می ارزد انسان آنچه که دارد خرج راه رسیدن به مقامات عالی کند.
#بیانات
#پندهای_سعادت
#درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
291.8K
#تلنگر
✅ با ارزش ترین سرمایه انسان چیست؟!
🔈حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
@Hoseinmehrali
پژوهش های اصولی
نقد و بررسی #فقه_مقاصدی استاد#نجفی_بستان @Hoseinmehrali
#فقه_مقاصدی
❌برخی تأملات بر نشست دوم فقه
مقاصدی❌
🔆دبیر علمی جلسه، حجت الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور
✅1- ورود در بحث و پژوهش در مورد فقه مقاصدی توسط استاد محترم به شدت نهی شد حال آنکه اینگونه برخورد با مباحث علمی شایسته نیست بحث مقاصد با تاریخی طولانی در محافل علمی اهل سنت به مقداری از بلوغ رسیده است که امروزه به عنوان یک روش اجتهادی مهم در میان اهل سنت مطرح است . حال سوال این است که چه دلیلی می تواند پژوهش و نقد و نظر در مورد این روش اجتهادی را ممنوع سازد !!!
اصولا امروزه برخی از فضلای حوزه علمیه در مواردی خود را از تبادل علمی با جهان اسلام محروم کرده اندکه این خود از طرفی مخالف سیره بزرگان فقه و از طرف دیگر موجب خسارت هایی برای فقه شیعه شده است تاریخ فقه این حقیقت را اثبات می کند که هر زمان که تبادل علمی بین مذاهب اسلامی شدت گرفته است نوعی پویایی در شکل و محتوای فقه شیعه ایجاد شده است بنابراین به نظر می رسد این گونه ورود در مباحث عملی صحیح نمی باشد.
از سوی دیگر ، امروزه با توجه به فضای جدیدی که برای فقه شیعه ایجاد شده است تکامل فقه خصوصا از حیث روش و توسعه در منابع موجود امری ضروری به نظر می رسد کما اینکه این رشد و تکامل در بستر تاریخ فقه شیعه وجود داشته است لذا متهم ساختن هر نظریه پردازی به تخریب کننده فقه شیعه یا تبعیت از اهل سنت نیز امری ناپسند و فارغ از روش های علمی نقد است .
✅2- یکی از اشکالات استاد محترم یکسان انگاری مذاق شارع و مقاصد شریعت بود حال اینکه کسی این دو اصطلاح را یکسان تلقی نکرده بود بلکه بیان شده که یکی از مهمترین طرق دریافت مذاق شارع ، استقراء است و همین مذاق اصطیاد شده در برخی از موارد به عنوان تنها مدرک حکم شرعی قرار داده است و در میان اهل سنت نیز مهمترین طریق برای دریافت مقاصد شریعت ، استقراء در آیات و روایات است که این مطلب جای تأمل دارد.
✅3- در گفتار استاد محترم این طور به نظر می رسد که تفکیک درستی بین مصلحت و مقاصد صورت نگرفته است و در برخی موارد بین این دو مفهوم خلط شده است اصولا مقاصد شارع به عنوان معیاری برای بکارگیری مصالح بکار می رود و همین کارکرد مقاصد ، استفاده از مقاصد را در احکام حکومتی توجیه می کند زیرا اصولا دریافت مقاصد و شبکه سازی آن می تواند به عنوان معیاری برای بکارگیری صحیح مصلحت در دست حاکم شرع قرار می گیرد.
✅4- استاد محترم مقاصد شریعت را از دیدگاه اهل سنت منبعی در مقابل سایر منابع و در مقابل سنت قرار داد حال آنکه اهل سنت عمده کارکرد مقاصد شریعت را دریافت احکام در ما لا نص فیه می دادند و برخی از علمای مقاصدی ، مقاصد را دلیلی جدای از ادله تشریع نمی دانند.
✅5- در بحث فقه نظامات نیز استاد محترم مقاصد شریعت را مقابل فقه نظامات قرار داد حال اینکه کسی چنین ادعایی نکرده است بلکه بحث در این است که دریافت نظامات بدون توجه به مقاصد شارع با مشکل مواجه است و ادعایی است که در جای خود باید بررسی شود.
✅6- اما اشکال عمده استاد محترم این است که مقاصد دریافتی ، وجه آن مشخص نیست و همین موضوع کارکردهای مقاصد در مسیر استنباط حکم شرعی اعم از استظهار ، تخصیص عمومات ، ترجیح در باب تعارضات و تزاحمات را با مشکل روبرو می کند و این اشکال نیز از عدم توجه به بحث دریافت مقاصد از کتاب و سنت و تقسیم بندی آن نشأت می گیرد زیرا برای مقاصد از جهات مختلف تقسیم بندی هایی ذکر شده است که با مراجعه به این تقسیمات مشخص می شود دریافت وجه مقاصد در موارد بسیاری ممکن است . علاوه بر اینکه این مطلب به نوع نگاه فقیه به فقه معاملات بر می گردد که آیا تشریعات شارع در باب معاملات رازآلود است به طوری که مقاصد شارع در آن قابل دست یابی نیست یا آنکه بسیاری از این مقاصد توسط فقیه قابل فهم می باشد.
✅7- در انتهاء تأکید می شود که اصطلاح مقاصد شارع اگر چه بیشتر در ادبیات فقهی اهل سنت استعمال شده است لکن در واقع مقاصد شارع ، نه شیعی و نه سنی است بلکه مقاصد شارع است که دریافت و تقسیم بندی آن می تواند در بسیاری از عرصه های نوپیدا مثل فقه حکومتی راه گشا باشد.
@Hoseinmehrali
#فقه_مقاصدی
🔆استاد #علیدوست:
✅نکات:
✅نکته 1. مفهوم شناسی:
برای مفهوم شناسی فقه مقاصدی، باید سه عبارت را توضیح دهیم:
الف)فقه.
ب)مقاصد.
ج)فقه مقاصدی.
الف)فقه به سه معنا کار بست دارد:
1. دانش فقه در مقابل اصول فقه.
2. مجموعه فتاوی و احکام شرعی.
3. عملیات استنباط (و هو المراد فی ما نحن فیه).
ب)خداوند سبحان، ابر اهداف و کلان اهدافی را از تشریع دارد مانند:
عدالت
آزادی
تعلیم
تربیت
و....
این ها بند به یک حکم خاص نیست، بلکه هدف و مقصد کلان از بعث رسل، انزال کتب و تشریع مقررات است.
ج) فقه مقاصدی به روش فقهی گویند که معتقد است که مقاصد شریعت، در عملیات استنباط، دخیل است؛ در مقابل روش فقهی که مقاصد شریعت را دخیل نمی داند.
✅نکته 2: تحریر محل نزاع:
سوال عام:
آیا مقاصد شریعت، در فهم دین به صورت کلی اعم از فقه و کلام و تفسیر و تاریخ و فلسفه و ....، دخیل است؟
سوال خاص:
آیا مقاصد شریعت، در استنباط احکام شرعی، دخیل است یا خبر؟
محل نزاع در ما نحن فیه، در راستای پاسخ به سوال خاص است.
✅ نکته 3: اقوال:
در پاسخ به این سوال، شش نظر وجود دارد:
1. نظر اول:
گروهی که اصلا مقاصد را قبول ندارند، مانند اشاعره.
زمخشری که از عدلیه است در کشاف به این بحث پرداخته است.
احمد بن حزم ظاهری میگوید:
تعالی الله عن ذلک علوا کبیرا.
تشریع خداوند سبحان را نباید محدود به مقاصد شریعت کرد.
حکیم را نیز علم و اسم خداوند متعال می دانند نه صفت او.
از عجائب روزگار این است که این گروه، قیاس را قبول دارند
2. نظر دوم:
گروهی که می گویند مقاصد داریم و هیچ امالی ندارد که خداوند، در چهارچوب حکمت و عدل و ... تشریع نماید ولی معتقدند که دست یابی به مقاصد شریعت، امکان ندارد.
این گروه، رویه فقهی آن ها چنین است و لذا آید به زبان هم نیاورند، ولی در مقام عمل، مخالف با نظریه مقاصد الشریعه هستند.
3. نظر سوم: گروه مقاصد بسند:
این گروه، در معاملات می گویند که اسلام فقط یک قاعده دارد که عبارت است از: «لا تظلمون و لا تظلمون».
در این گروه، هم از روشنفکران و هم از روحانیون، کسانی هستند ولی فقیه نیستند.
این گروه، مقاصد را اصل و احکام را متغیر می دانند.
4. نظر چهارم: مقاصد محور و نص گرا:
گروهی که مقاصد محورند، ولی از نصوص نیز غافل نیستند.
5. نظر پنجم: نص محور و مقاصد گرا:
6. نظر ششم: نظر مختار: نص بسند و ناظر به نصوص بیان گر مقاصد شریعت:
البته در غیر از فقه الدوله، ولی در فقه الدوله، نصوص بیان گر مقاصد شریعت، می تواند در عرض نصوص بیان گر احکام شرعی، کارکرد سندی هم داشته باشد.
✅نکته 4 : مثال:
رفع ما لا یعلمون مطلق است و هم شامل موارد قصوری و تقصیری می شود، ولی اطلاق آن با مقاصد شریعت نمی سازد و اصلا هیچ حکیمی چنین قانونی را که هر چه ندانید، مرفوع است، حتی اگر مکلف، جاهل مقصر باشد، زیرا این حکم، تشویق به عدم کسب علم و تحقیق است و همه را به سمت فرو رفتن در جهل قصوری و تقصیری، سوق می دهد.
✅نکته 5:
برخی با نظریه مقاصد الشریعه، مخافت می کنند، ولی معلوم نیست با کدام فقه مقاصدی مخالف اند. طبق اقوال شش گانه فوق، جانها به مقاصدی، اقسامی دارد. برخی اقسام آن، توسعه دارند و برخی بسیار ضیق و محدود.
به دیگر سخن، کار کرد حداقلی و حداکثری دارد و حقیقتا، کارکرد حداقلی آن، قابل انکار نیست.
کارکرد حداقلی آن، همان نظر ششم است که مختار ما است و کاملا منطقی است.
البته به نظر ما، استفاده از مقاصد شریعت در فقه، یک ضرورت خطرناک است.
ضرورت است، زیرا اگر مقاصد شریعت، لحاظ نشود، در بسیاری از موارد، به حکم فقهی واقعی، دستیابی ممکن نیست.
خطرناک است، زیرا فقط و فقط، یک فقیه متضلع، می تواند از آن به درستی استفاده نماید.
@Hoseinmehrali
#فقه_مقاصدی
❌توجه❌
دو منبع معرفی شده توسط استاد #علیدوست (دامت توفیقاته) برای پیگیری بحث فقه مقاصدی:
۱.کتاب فقه و مصلحت
۲. مقاله فقه و مقاصد شریعت
نویسنده: ابوالقاسم علیدوست
مجله فقه اهل بیت 1384 شماره 41
چکیده
شریعت اسلام هدفمند است و احکام آن داراى مقاصد و عللى است. نصوص دینى نیز به نصوص بیانگر حکم و بیانگر مقاصد و علل تقسیم مىگردد.
عقل، بناى عقلا، کیفیت بیان نصوص قرآن و روایات، از راههاى تشخیص مقاصد است. رابطه تنگاتنگ شریعت و مقاصد این پرسش را ایجاد مىکند که فقیه در مقام استنباط تا چه حدّ باید به مقاصد توجه کند؟
در بیان و فهم رابطه فقه با مقاصد، پنج دیدگاه وجود دارد که از آن میان نظریهاى که تنها نصوص بیانگر حکم را دلیل استنباط قرار مىدهد ولى در فهم و تفسیر آن نصوص به مقاصد و اهداف شریعت نیز نظر دارد، قابل دفاع است.
مطالعه متن مقاله 👇
http://ensani.ir/fa/article/93277/%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B5%D8%AF-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA
@Hoseinmehrali