eitaa logo
پژوهش های اصولی
300 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
731 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
6.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ غسل و کفن توسط طلاب جهادی و روضه خوانی حاج آقا جواد حیدری بر پیکر جان باختگان کرونایی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#بصیرت #ویژگیهای_اسلام_ناب_و_اسلام_آمریکایی #مقدمه 🖋 مقدمه: مطالعه و بررسی فرمایشات نبی مکرم اسلام
🖋 اسلام ناب، متشکل از مجموعه عقایدی در زمینه ایمان، توحید، نبوت، ولایت و ... است؛ و هر کدام از این اصول نیز، متشکل از هزاران اصل دیگر است. البته برشمردن و تبیین تمامی این اجزاء، ده ها جلد کتاب می طلبد، ولی به صورتی که در وسع این نوشته باشد، به همان ترتیب فوق الذکر، برخی از اهم آنان را تبیین خواهیم کرد. اولین اصل از اصول مذکور، ایمان است. یکی از اصول ایمان از نگاه اسلام ناب، عدم جواز رهبانیت و گوشه گیری است. در اسلام، رهبانیت و گوشه گیری و فرار و بی تفاوتی، نداریم. مسلمان واقعی، کسی است که سعی می کند، کسانی را که در حال غرق شدن و گمراهی هستند، نجات دهد و این معنا، با فرار، جور در نمی آید و اساسا، مسلمان بودن و مسئول بودن، با یک دیگر، لازم و ملزوم هستند. متقی کسی است که تجهیزات و زره لازم در مقابل آسیب گناه را بر تن می پوشد و وارد منطقه گناه می‌شود و از گناهکاران، دستگیری می کند؛ و خلاصه تقوا، همین است. سعدی در اشاره به همین معنا می گوید: صاحب دلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن، این فریق را گفت آن، گلیم خویش به در می برد ز موج و این جهد می کند که بگیرد غریق را وقتی که تقوا را این گونه معنا کنیم و همگان را به رعایت آن دعوت کنیم، تقوا مقدمه پیروزی است؛ لذا قرآن کریم می فرماید: واتقوا الله لعلکم تفلحون؛ یعنی تقوای خدا پیشه کنید تا پیروزمند و رستگار و موفق گردید. بنابراین، مسلمان متقی، دو مرحله را باید طی کند: 1. اول باید خود را تجهیز کند و زره لازم در مقابل آسیب گناه را در خود ایجاد کند، زیرا کسی که می خواهد، بر یک بیماری، در یک منطقه پیروز شود، اگر خودش نیز بترسد که نبادا این بیماری، در جسم او اثر بگذارد، قطعا نمی تواند میکروب زده ها و وبا زده ها را نجات دهد؛ زیرا اولا خود این ترس، مانع پیروزی می شود؛ و ثانیا ممکن است در مقام عمل، خود او نیز مبتلا شود و بیمار شود. بنابراین، روشن است که در مرحله اول، باید خود را بیمه و تجهیز و زره پوش کند. 2. با دغدغه و دلسوزی و حرص و ولع به هدایت، وارد منطقه گناه شود و بی تفاوت نباشد. تقوا، از نگاه اسلام ناب، به صورت خلاصه، همین است و مقدمه پیروزی است. ولی اسلام آمریکایی، این معنا را نمی پسندد، زیرا مخالف پیروزی مسلمانان است و با تحریف اسلام ناب، سعی در شکست آنان دارد؛ و به همین دلیل، زهد و تقوا را به گوشه گیری و رهبانیت و ترک دنیا، معنا می کند و تاکید می کند که مسلمان، برای آن که به گناهان آلوده نشود، باید رهبانیت پیشه کند و حتی اگر می تواند، به غار ها و کوه ها و بیغوله ها، پناهنده شود. اسلام آمریکایی، مسلمانان را از ورود به عرصه سیاست نهی می کند و سیاست را از دیانت، جدا می داند و سیاسی شدن را مساوی با بی تقوا شدن می داند و سعی می کند با این کار، راه را برای سیاست ورزی و سلطه و غارت و ظلم خویش، هموار کند. اسلام آمریکایی، تولید ثروت را مذموم می داند و زهد را به معنای فرار از تولید ثروت می داند تا راه را برای تولید ثروت خویش و تصاحب بازار عرضه تولیدات خویش و قدرتمند ترین بودن، هموار سازد. ولی اسلام ناب تولید ثروت را ارزش می داند و آن را مدح می کند، اگر چه انباشت ثروت و وابستگی به آن را مذموم می داند. اسلام ناب می گوید: «دیانت ما عین سیاست ما است و سیاست ما عین دیانت ماست»؛ و به همین دلیل است که بسیاری از آیات قرآن کریم و روایات، تبیین کننده دستورات اسلام در باب سیاست ورزی و امور اجتماعی است. و به همین دلیل است که قرآن کریم، در نفی بدعت رهبانیت، می فرماید: 🔆 ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِم بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ. 🔅 ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ، ﻋﻴﺴﻲ ﭘﺴﺮ ﻣﺮﻳﻢ ﺭﺍ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺭﺃﻓﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ، ﻭ ﺭﻫﺒﺎﻧﻴﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻘﺮّﺭ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ، ﻭﻟﻲ [آنان، دین را تحریف کرده و مرتکب بدعت شده و ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ] ﺑﺮﺍﻱ ﻃﻠﺐ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ [ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ]، ﺍﻣﺎ ﺁن گونه ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺪﻭﺩ ﺧﻮﺩﺳﺎﺧﺘﻪ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ؛ ﭘﺲ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻨﺪ. (حدید:٢٧) ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۵ #تنقیح_مناط ۱۰ #مفاهیم_همسو #استحسان 🖋 یکی از مهم ترین مراحل هر پژوهش، گسست مفاهیم همس
۵۶ ۱۱ 🖋 شرط حجیت تنقیح مناط آن است که موجب حصول قطع یا اطمینان باشد و در غیر این صورت، هیچ اعتباری ندارد؛ زیرا هیچ وجهی ندارد که از مورد دلیل، به صرف وجود ظن و گمان به وجود علت، تعدی نماییم؛ زیرا هیچ دلیلی بر اعتبار این ظن، وجود ندارد؛ بلکه دلیل بر عدم اعتبار آن نیز موجود است و عبارت است از: «ادله نهی کننده از عمل به قیاس، در شریعت»؛ بر خلاف مواردی که قطع یا اطمینان حاصل شود، زیرا این گونه موارد، از اساس، تخصصا خارج از باب قیاس است و این گونه نیست که قائل شدن به اعتبار تنقیح مناط در این گونه موارد، استثنایی از عمومات نهی از قیاس باشد. ✅ اشکال: لسان برخی از روایات، به گونه ای است که می توان نهی از حجیت تنقیح مناط را از آن ها، استنباط نمود. به عنوان نمونه، ثقه الاسلام کلینی، در کتاب شریف کافی، روایتی را از امام کاظم علیه السلام نقل می کند که راوی می گوید: از امام علیه السلام، درباره قیاس، سوال کردم و ایشان پاسخ فرمودند: «ما لکم و القیاس؛ ان الله لا یسال کیف احلّ و کیف حرّم». تقریب استدلال: در این روایت، تاکید شده است که از خداوند متعال، درباره علت حرام در تحریم، و علت حلال در تحلیل، پرسش نمی شود. بنابراین، تعدی از مورد دلیل به وسیله امثال تنقیح مناط (که در حقیقت، یک نوع سوال کردن از علت حکم است)، جایز نیست. بلکه شاید از این روایت، عدم جواز تعدی از مورد دلیل به صورت مطلق (یعنی حتی در مواردی که در خود دلیل، تنصیص به علت حکم شده باشد، مانند «لا تشرب الخمر لانه مسکر») را بتوان استنباط نمود؛ زیرا ممکن است علت تحریم، خصوص اسکار خمر باشد، نه مطلق اسکار. هم چنین ممکن است اسکار، جزء العله باشد و جزء دیگر، چیزی باشد که آن را نمی شناسیم. بنابراین، با وجود این ردع، که معلّل شده است به عدم سوال از علت حلال و حرام، و نیز با وجود احتمالات فراوانی که در بالا ذکر شد، اساسا هرگز امکان ندارد که قطع یا اطمینان به علت از طریق تنقیح مناط، حاصل شود. ✅ جواب از اشکال: علت بر دو قسم است: منصوصه و غیر منصوصه. حال اگر علت، اگر چه از طریق ظهور دلیل، منصوصه باشد، در این صورت به وسیله خود شارع مقدس، تبیین شده است و نیازی به سوال از آن نیست. بنابراین، این قسم، از اساس، خارج از مدلول روایت فوق الذکر است. این احتمالی هم که در تقریب استدلال ذکر شد، که شاید مورد نص، خصوصیت داشته باشد، خلاف ظاهر است و در جای خود، به اثبات رسیده است که «المورد لا یکون مخصصا و لا مقیدا». احتمالات دیگری هم که وجود دارد (اعم از احتمال جزء العله بودن و ...)، احتمالاتی غیر عقلائی و خلاف ظاهر هستند که به آن، نباید توجه نمود، و در غیر این صورت سنگ روی سنگ، بند نمی شود و توجه به چنین احتمالاتی، فقه را از عرفی بودن خارج و به فلسفه شبیه می کند. البته اصل بحث، در قسم دوم است که عبارت است از این که: علت، منصوصه نباشد، بلکه مستنبطه باشد؛ زیرا تنقیح مناط، ذیل این قسم است. البته اشکال مذکور، به این قسم نیز وارد نیست، زیرا حدیث فوق الذکر، ناظر به این است که بیان علل احکام، بر خداوند متعال، لازم نیست؛ بنابراین هر گاه خودش علت یک حکم را بیان نکرد، تکیه بر قیاس برای اثبات حکم شرعی، جایز نیست؛ زیرا بدون بیان علل از جانب خود شارع، معمولا تحصیل علم، ممکن نیست و در نهایت، ظن و گمان حاصل می شود که هیچ اعتباری ندارد. و این بیان، با حصول علم یا اطمینان، در موارد نادر، هیچ منافاتی ندارد. بنابراین، حدیث فوق، ناظر به ردع از استعمال قیاس، به عنوان مستند حکم شرعی است و به هیچ وجه، نفی کننده حصول علم یا اطمینان به مناط و حجیت تنقیح مناط بر فرض حصول علم یا اطمینان، نمی باشد. ادامه دارد.. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 نشانه اتصال و پذیرش ولایت حضرت بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 ذکری که لازم است در دهه آخر شعبان، ورد زبان باشد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
رابطه پدر با فرزندان چطور باشد؟.mp3
3.39M
🎙بشنويد| پدر چگونه با فرزند برخورد کند؟ آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
سخنرانی آیت الله جاودان چهارشنبه 27 فروردین 99.mp3
9.76M
📼 | سخنراني آيت الله جاودان جلسه هفتگی چهارشنبه ها (۲۷ فروردین ۹۹) 🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) 🔰 www.javedan.ir کانال آپارات aparat.com/javedan_ir آدرس اینستاگرام instagram.com/javedan.ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
📗برشی از کتابِ (گوشه هایی از زندگی شهید احمد علی نیری) در آن دوران نزدیک ترین دوست بودم. یک روز به او گفتم:تو این چند سال اخیر، شما در رشد کردی ولی من....😞 بعد از کلی اصرار سرش را بالا اورد وگفت: طاقتش را داری؟! نفس عمیقی کشید و گفت: یک روز با بچه های مسجد رفته بودیم دماوند. شما نبودی. یکی از بزرگ ترها گفت: احمد برو کتری را آب کن و بیاور چای درست کنیم. بعد جایی را نشان داد و گفت اونجا رودخانه است. به سمت رودخانه حرکت کردم به نزدیکی رودخانه رسیدم. ناگهان چشمم به رودخانه افتاد؛ یک دفعه سرم را پایین انداختم و همان جا نشستم! در کنار رودخانه چند مشغول شنا بودند. من همان جا را صدا زدم و گفتم: خدایا کمکم کن. خدایا الان به شدت مرا می کند که نگاه کنم. هیچ کس هم متوجه نمی شود. اما خدایا من به خاطر تو از این می گذرم.🌹 کتری را برداشتم از جای دیگری آب کردم. مشغول درست کردن آتش شدم. همین طور از چشمانم جاری بود.😭 همین طور ک با خدا مناجات می کردم خیلی با توجه گفتم : یاالله ... یک باره متوجه شدم همه اشیاء اطرافم خدا را می گویند و صدای تسبیح آنها را می شنیدم. از آن موقع کم کم در هایی از عالم ملکوت به رویم باز شد.😊 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 راه ورود به باطن عالم 🔻 اگر انسان با الگوهای راستين که از روي قاعده و معرفت نفس به معرفة الله رسيده‌اند و دست آنها هم در دست معصومان عليهم السلام است، متصل نباشد، اگر يک عمر هم عبادت کند، باز ارتباطش با عالم معنا قطع است، چرا که زندگي انسان فقط در ظاهر دنيا خلاصه نمي‌شود، بلکه اين عالم باطني دارد و عالم برزخ و قيامت هم در راه است. 🔸 و اين انسان «عدو مبيني» به نام شيطان دارد که اگر دست انسان در دست اولياي الهي نباشد، او را اغوا مي‌کند و دارايي‌هاي معنوي او را نيز در آخر عمر مي‌ رباید. ‌ ‌ @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۶ #تنقیح_مناط ۱۱ #حجیت_تنقیح_مناط 🖋 شرط حجیت تنقیح مناط آن است که موجب حصول قطع یا اطمین
۵۷ ۱ 🖋 یکی از اسباب تسری حکم از یک موضوع به موضوع دیگر، قیاس اولویت است و تعریف آن عبارت است از: این که حکم در فرع، نسبت به اصل، اولویت داشته باشد، به این دلیل که علت حکم (یعنی جامع) در فرع، قوی تر از اصل می باشد؛ اعم از آن که دلیل بر اصل، لفظی باشد یا لبی. با دقت در این تعریف، می توان فهمید که قیاس اولویت، چهار رکن دارد که عبارت است از: رکن ۱: علت تامه حکم (جامع) در اصل، از طریق عقل یا عرف یا شرع، استکشاف شده باشد. بنابراین حتی اگر به صورت اجمالی استکشاف شده باشد نیز، کافی است. به عنوان نمونه، اولویت مطلوبیت اکرام والدین، از امر شارع مقدس به اکرام مردم، قابل استفاده است؛ زیرا اجمالا می دانیم که علت و ملاک اکرام مردم، هر چه باشد، در اکرام والدین، قوی تر است. رکن ۲: تحقق علت (جامع) در فرع، با یکی از طرق سه گانه (عقل، عرف، شرع)، احراز شده باشد. رکن ۳: اقوائیت علت (جامع) در فرع، با یکی از طرق سه گانه (عقل، عرف، شرع) احراز شده باشد. رکن ۴: اگر قطع به علت نداریم، دلیل بر خلاف، وجود نداشته باشد؛ زیرا در مواردی که علت را به وسیله غیر قطع، از طریق فهم عرفی یا ظهور لفظی، به دست می آوریم، استناد به قیاس اولویت، به شرطی جایز است که دلیل معارض بر خلاف آن، وجود نداشته باشد. نکته پایانی آن است که اولویت، گاهی از خود لفظ طبق قواعد عرفی، فهمیده می شود؛ یعنی به گونه ای است که هر کسی که عارف به آن زبان است، آن را می فهمد؛ و گاهی این چنین نیست، بلکه برای فهم اولویت، نیاز به ضمیمه کردن مقدمه عقلیه است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 معامله با خدا 🔻 انسان خيلي ضعيف است، فوري نبايد خودش را بفروشد. ما خودمان را به خدا فروخته ايم، به دين خدا فروخته ايم. اين قاعده در نظرتان باشد که روز اول که طلبه شديد، خودتان را به خدا فروخته ايد. 🔸 حالا که خودتان را به خدا فروخته ايد، بايد خدايي باشيد، همه همتتان اين باشد که دين خدا را ياري کنيد، همه همتتان اين باشد که خدا را از دست خودتان راضي کنيد و امام زمان پسند زندگي کنيد. 🔹 ما با خدا معامله کرده ايم. اگر اينجوري زندگي کنيم و طلبگي کنيم، آن وقت متوجه مي شويم و لذتش را مي بريم که خداوند چگونه با مشتريِ خود رفتار مي کند. آنقدر عزت مي دهد، و اصلا عزت مال مشتري هاي خدا است. ولي ما خودمان را بايد در اين مسير قرار بدهيم.‌ ‌ 💠 @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
💠 اول از خود 🔻 شما آمده ايد براي اصلاح «اِن اُرِيدُ إلَّا الإصلَاح .هود/۸۸» طلبه يعني: آمده ام خودم را اصلاح کنم، اول در حجره يک فضاي اصلاح و آرامش برقرار کنم و بعد توسعه بدهم، تا بتوانم حرف هايم را براي يک شهر بزنم، براي يک مملکت بزنم و... 🔸 مواظب باشيد در اوّليات طلبگي کم نياوريد، حرف که مي خواهيد بزنيد، روي حساب و کتاب بزنيد.‌ 💠 @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌